20 Σεπτεμβρίου 2016

Η εκτόξευση του ΦΠΑ προκάλεσε ζημιές στην Aegean

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Στην αύξηση του ΦΠΑ, σε πρώτη φάση από 13% σε 23% και σε δεύτερη φάση από 23% στο 24% που προχώρησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ αποδίδονται, σε μεγάλο βαθμό, οι ζημιές μετά φόρων, ύψους 23,7 εκατ. ευρώ, που παρουσίασε, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2016 ο αεροπορικός όμιλος Aegean. Η "βίαιη" αναπροσαρμογή του ΦΠΑ κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες δεν θα μπορούσε να μην έχει επίπτωση στα μεγέθη της εισηγμένης εταιρείας, καθώς αύξησε σημαντικά το κόστος των εισιτηρίων.  Παρόλ' αυτά, ο κύκλος εργασιών παρέμεινε περίπου στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο διάστημα του 2015, διαμορφούμενος στα 403,5 εκατ. ευρώ.



Όπως έκανε γνωστό, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη αναλυτών, ο αντιπρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, στην εσωτερική αγορά δεν κατέστη δυνατή η μετακύλιση στον καταναλωτή τμήματος του αυξημένου ΦΠΑ, τον οποίο απορρόφησε η εταιρεία. Ως εκ τούτου, οι μέσοι καθαροί ναύλοι μειώθηκαν περαιτέρω και κατ’ επέκταση οι αποδόσεις, δημιουργώντας ζημιές στην Aegean που, σε επίπεδο εξαμήνου, είχε να εμφανίσει αρνητικά αποτελέσματα από το 2012.

Σε όλα αυτά προστέθηκε, σύμφωνα με τους επικεφαλής της αεροπορικής, η μειωμένη ζήτηση από το εξωτερικό και ο ανταγωνισμός ξένων αερομεταφορέων που επένδυσαν σε νέους προορισμούς προς τα ελληνικά νησιά προκειμένου να αντισταθμίσουν την ελαχιστοποίηση της ζήτησης από την κατάρρευση των παραδοσιακών αγορών, της Τουρκίας, της Αιγύπτου και της Μέσης Ανατολής. Ωστόσο, αυτό ενίσχυσε την προσφερόμενη χωρητικότητα, μειώνοντας τις αποδόσεις, τη στιγμή που από τον Μάρτιο έως και τα μέσα Μαΐου, η Aegean είχε χαμηλές κρατήσεις από το εξωτερικό, ενώ στο Ελευθέριος Βενιζέλος τον Ιούνιο, για πρώτη φορά ύστερα από πολλά χρόνια, ο αριθμός των ξένων ταξιδιωτών δεν αυξήθηκε.

Έτσι η πίεση των ναύλων και η συνεχιζόμενη ύφεση σε συνδυασμό με την ενίσχυση του ανταγωνισμού οδήγησαν σε μείωση  στο 5,81 από 6,69 το αντίστοιχο διάστημα του 2015 του δείκτη RASK (έσοδα ανά διαθέσιμο επιβατοχιλιόμετρο).

Ανάπτυξη

Πάντως, η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι τα μεγέθη θα βελτιωθούν κατά το δεύτερο εξάμηνο και όπως σημείωσε χθες, δεν αναμένονται μεγάλες αλλαγές στις χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων μετά την απόκτησή τους από τη Fraport.  

Κατά το πρώτο εξάμηνο, ο όμιλος ολοκλήρωσε την πρόσφατη παραγγελία νέων αεροσκαφών, παραλαμβάνοντας εντός του πρώτου τριμήνου τρία νέα αεροσκάφη Αirbus A320. Η Aegean και η Olympic Air δραστηριοποιήθηκαν με 61 αεροπλάνα το πρώτο εξάμηνο του 2016 σε σχέση με 52 κατά μέσο όρο το αντίστοιχο διάστημα του 2015, συνεχίζοντας να επενδύουν παρά το δυσμενές περιβάλλον.

Ταυτόχρονα, η συνολική προσφερόμενη χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 14% σε χιλιομετρικές θέσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015.

Όσον αφορά το κόστος καυσίμου, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε hedging για το υπόλοιπο του 2016 σε τιμή 560 δολάρια ανά μετρικό τόνο και για 2017 για το 70% της απαιτούμενης ποσότητας σε τιμή 500 δολάρια ανά μετρικό τόνο.

Η εταιρεία διαθέτει ροές από λειτουργικές δραστηριότητες ύψους 86,3 εκατ. ευρώ, ενώ οι ροές από επενδυτικές δραστηριότητες αυξήθηκαν σε περίπου 87 εκατ. ευρώ (από 15,9 εκατ. ευρώ). Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα λήξης περιόδου ανέρχονται σε 263,4 εκατ. ευρώ.

dimitris.delevegos@capital.gr