03 Οκτωβρίου 2017

Λυδία Κονιόρδου, ο μόνος ρόλος που δεν μπορεί να παίξει είναι της υπουργού

Την ώρα που στην Αθήνα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο θα αποφασίζει για το μέλλον του Ελληνικού, στο Βερολίνο, η υπουργός Πολιτισμού θα αφηγείται αποσπάσματα από τη Βίβλο και την Αποκάλυψη του Ιωάννη.

Η χρονική σύμπτωση την οποία προφανώς δεν μπορούσε να διανοηθεί η Λυδία Κονιόρδου, επιβεβαιώνει το αυτονότητο, που η ίδια δεν έλαβε υπόψιν της: Οταν αναλαμβάνεις υπουργός, παύεις κάθε προηγούμενη δραστηριότητα. Γιατί η δουλειά του υπουργού είναι full time job!

Τον Νοέμβριο του 2016, η Λυδία Κονιόρδου ξεκίνησε την πορεία της στο ΥΠΠΟ εν μέσω θεατρικής παράστασης, την οποία και δεν ήταν δυνατό να διακόψει (παίζοντας πλέον αφιλοκερδώς). Εναν χρόνο μετά, οι θεατρικές της επιλογές της αποδεικνύονται ισχυρότερες των υπουργικών της καθηκόντων. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι δεν είναι ο μοναδικός καλλιτέχνης που έχει αναλάβει την αντίστοιχη θέση. Εχει προηγηθεί μια Μελίνα Μερκούρη _που ουδέποτε σκέφθηκε να παίξει όσο ήταν υπουργός. Οπως και ο Θάνος Μικρούτσικος στο ίδιο υπουργείο που δεν έκανε συναυλίες.

Με το επιχείρημα ότι «εγώ δεν είμαι πολιτικός», ένα επιχείρημα που η ίδια θεωρεί ότι αποτελεί και προσόν της, η Λυδία Κονιόρδου βρέθηκε εξαρχής μέσα σε έναν ρόλο που δεν μπορούσε να παίξει. Σαν έτοιμη από καιρό, την ώρα που «η μοίρα της χτύπησε την πόρτα» αποδέχθηκε την πρόταση και μπήκε στο υπουργείο Πολιτισμού με την ορμή που διαθέτει, χρόνια τώρα, για το θέατρο: Μόνον που η ορμή δεν στάθηκε αρκετή. Τι κι αν έχει διακριθεί ως τραγωδός, τι κι αν έχει γεμίσει την Επίδαυρο, τι κι αν η Ηλέκτρα της παραμένει ζωντανή στη μνήμη όσων την είδαν; Αλλο ηθοποιός κι άλλο υπουργός. Στο θέατρο μπήκε με εφόδια, στην πολιτική, χωρίς.

Κι αυτό φάνηκε από νωρίς: Είτε επρόκειτο για ένα λάθος στην επιγραφή του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων είτε για την κόντρα της στο νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα, είτε για την υπόθεση της Αμφίπολης και φυσικά του Ελληνικού, μετά από κάθε σχεδόν, ανακοίνωση του γραφείου τύπου του ΥΠΠΟ, ακολουθούσε και μια διορθωτική. Επέλεξε λάθος συνεργάτες, λάθος συμβούλους, λάθος ανθρώπους στην επικοινωνία και στο γραφείο Τύπου;


Η ίδια επικαλείται τον αυθορμητισμό της, όταν οι απαντήσεις της κρίνονται ως γκάφες, την έλλειψη διπλωματίας της όταν θέλει να υποστηρίξει την αλήθεια της, ενώ επισημαίνει τον έντονο ενδοκυβερνητικό – ενδοκομματικό πόλεμο τον οποίο δέχεται. Κι εδώ είναι που το «δεν είμαι πολιτικός» έχει βλαβερές συνέπειες _για τη χώρα. Οι συνάδελφοί της στο θέατρο της επισημαίνουν ότι με η υπουργική της θητεία βάλλει την καλλιτεχνική της προσωπικότητα. Αλλά αυτό είναι κάτι που αφορά στην ίδια. Το καθοριστικό, αυτό που μας αφορά όλους είναι ότι με την ανεπάρκειά της θέτει σε κίνδυνο μείζονα ζητήματα της χώρας: Οπως η ένταξη της Αμφίπολης στο ΕΣΠΑ, ή τώρα, σήμερα, το θέμα των επενδύσεων στο Ελληνικό.

«Δεν έχω κομματική στήριξη», λέει συχνά στο φιλικό της περιβάλλον, προσθέτοντας ότι «εμένα η στήριξή μου προέρχεται από του Μαξίμου και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό». Αλλωστε η ιδέα της υπουργοποίησής της ανήκει στον Αλέκο Φλαμπουράρη, κάτι που επιβεβιώνει τη στήριξη του Αλέξη Τσίπρα στο πρόσωπό της. Ως τώρα τουλάχιστον. Aκόμα και στο θέμα των θεατρικών επιχορηγήσεων, μια θετική πρωτοβουλία της, βρέθηκε αντιμέτωπη με την Αννα Βαγενά, η οποία προτίμησε να δημοσιοποιήσει την αντίθεσή της, παρά να τη μοιραστεί μαζί της.

Οσο για τους αρχαιολόγους, είναι γνωστό τοις πάσι ότι αποτελούν κράτος εν κράτει στη χώρα μας. Και στην προκειμένη περίπτωση η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ, Μαρία Βλαζάκη, που προϊσταται των συνεδριάσεων του ΚΑΣ, αρχαιολόγος η ίδια, προκάλεσε νέες αναταράξεις. Διότι σε αντίθεση με τη Λυδία Κονιόρδου, έχει μακρά πορεία σε δημόσιες θέσεις και σίγουρα είναι «πολιτικός» αφού κατάφερε να συνεργαστεί με όλες τις κυβερνήσεις και τελικά να διοριστεί γενική γραμματέας από τον τότε υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη. Η Μαρία Βλαζάκη ανήκει στο πολιτικό κλίμα του Νίκου Φίλη και φέρεται να γειτνιάζει με τις απόψεις του ΑΝΤΑΡΣΥΑ. Εξ ου και παρά τις διαβεβαιώσεις της κυρίας Κονιόρδου, η γενική γραμματέας διέκοψε την κρίσιμη συνεδρίαση του ΚΑΣ μεταθέτοντας για σήμερα τις αποφάσεις.


Σήμερα που η Λυδία επέστρεψε στην υποκριτική στο Βερολίνο, με το, εκ των υστέρων, σκεπτικό (σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του ΥΠΠΟ) ότι έτσι «προβάλλει τη συμβολή του ελληνικού πνεύματος και της ελληνικής γλώσσας στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού πολιτισμού». Το μουσικό θέαμα «Luther, dancing with the gods» του Μπομπ Ουίλσον, για το οποίο η Λυδία Κονιόρδου είχε συμφωνήσει και αποδεχθεί προ της υπουργοποίησής της, θα παίζεται ως τις 12 Οκτωβρίου. Ως τότε η υπουργός Πολιτισμού θα βρίσκεται εκτός Ελλάδος.