Αναμφίβολα τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν στις φοροελαφρύνσεις που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, ειδικά από τη στιγμή που το κόστος τους- περίπου 1 δισεκ. ευρώ σύμφωνα με υπολογισμούς του υπουργείου Οικονομικών- αποτελεί ένα από τα βασικά πεδία διαβούλευσης με τους Θεσμούς για τον Προϋπολογισμό του 2020. «Το πακέτο της ΔΕΘ σε κάθε περίπτωση θα είναι μέσα στον Προϋπολογισμό» διαβεβαίωσε χθες υψηλόβαθμος αξιωματούχος του οικονομικού επιτελείου, ωστόσο μένουν να αποτυπωθούν στο χαρτί βασικές λεπτομέρειες αυτών των ελαφρύνσεων, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με την κλίμακα των φυσικών προσώπων.
Οι βασικές παρεμβάσεις για την επόμενη χρονιά αφορούν:
- στη μείωση του φόρου των επιχειρήσεων από το 28% στο 24% (χρήση 2019)
- στη μείωση του φόρου στα μερίσματα από το 10% στο 5%
- στην εισαγωγή νέου συντελεστή 9% για εισοδήματα ως 10.000 ευρώ μισθωτών, συνταξιούχων, αγροτών, ελευθέρων επαγγελματιών
- στη διατήρηση του αφορολογήτου και στην προσαύξηση του κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί
- στην αναστολή ΦΠΑ και Φόρου Υπεραξίας ακινήτων για μια 3ετία
- στην έκπτωση του 40% των δαπανών αναβάθμισης κτιρίων
- στη μείωση του ΦΠΑ (από 24% στο 13%) για βρεφικά είδη, παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, κράνη
Οι παραπάνω διατάξεις θα καταλαμβάνουν, όμως, ένα ελάχιστο μέρος του φορολογικού νομοσχεδίου. Η αγορά για παράδειγμα, αναμένει τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στο πλαίσιο της Golden Visa, καθώς φαίνεται ότι εξετάζεται η διεύρυνση των assets που μπορούν να οδηγήσουν στην άδεια παραμονής π.χ. με συμμετοχή σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου εταιριών ή με καταθέσεις μεγάλων χρηματικών ποσών. Παρεμβάσεις αναμένονται, επίσης, στο πλαίσιο για το leasing, όπως επίσης στη φορολόγηση των παροχών σε είδος που κάνουν οι επιχειρήσεις στους εργαζομένους τους.
Ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών θέλει η κυβέρνηση
Το νομοσχέδιο θα έχει και απλοποιήσεις στον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, οι οποίες θα συμπληρώσουν τις απλοποιήσεις αδειοδότησης, που συμπεριλαμβάνει το Αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο και ήδη η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ να «τρέξουν» τα ηλεκτρονικά βιβλία και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, δίνει το στίγμα.
Αιχμή του δόρατος του πολυνομοσχεδίου θα είναι η ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, που θα παίξουν και το ρόλο του αμορτισέρ, στην περίπτωση που προκύψει κάποιο «κενό» στις διαβουλεύσεις με τους Θεσμούς για τον Προϋπολογισμό. Αυτή είναι, τουλάχιστον, η πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών, που έχει ήδη προχωρήσει σε αποτίμηση του δημοσιονομικού οφέλους από τη διεύρυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Η μείωση του ορίου για υποχρεωτικές ηλεκτρονικές πληρωμές από τα 500 ευρώ στα 300 ή στα 200 ευρώ, είναι μια μόνο σκέψη, ενώ πάντα υπάρχει στο τραπέζι η πιο στενή σύνδεση του αφορολογήτου με τις ηλεκτρονικές δαπάνες.
Αποκαλυπτική είναι πρόσφατη έρευνα του ΙΟΒΕ για το δημοσιονομικό όφελος από τη χρήση πλαστικού χρήματος μετά το 2015. Αφήνοντας στην άκρη το μάλλον αναμενόμενο εύρημα, ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές καλύπτουν ένα ελάχιστο μέρος των υπηρεσιών που παρέχουν ελεύθεροι επαγγελματίες, το συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι την περίοδο 2015-2017 κατά μέσο όρο, κάθε 1% αύξηση της χρήσης καρτών σε αξία, οδήγησε σε αύξηση των εσόδων ΦΠΑ κατά 0,14 π.μ. και κάθε αύξηση σε αριθμό συναλλαγών, οδήγησε σε αύξηση των εσόδων ΦΠΑ κατά 0,11 π.μ.!
Αντίστροφα, 1% αύξηση στα ετήσια έσοδα από ΦΠΑ, προκύπτει από:
- 7,1% ετήσια αύξηση της αξίας συναλλαγών με κάρτα
- 13,0% ετήσια αύξηση της αξίας συναλλαγών με χρεωστική κάρτα
- 9,3% ετήσια αύξηση του αριθμού συναλλαγών με κάρτα
- 0,7 ποσοστιαία μονάδα αύξηση του μεριδίου αξίας καρτών στην ιδιωτική κατανάλωση
- 0,5 ποσοστιαία μονάδα αύξηση του μεριδίου αξίας καρτών στο ΑΕΠ
Είναι ενδεικτικό ότι από τα 780 εκατ. Ευρώ αύξησης του ΦΠΑ το 2017, το 50% αποδίδεται στη διεύρυνση της χρήσης πλαστικού χρήματος, ενώ προκαλεί αίσθηση η εκτίμηση ότι τα ετήσια έσοδα από ΦΠΑ θα ήταν υψηλότερα κατά 54%, δηλαδή κατά περίπου 8,5 δις ευρώ, αν η Ελλάδα έφθανε το επίπεδο χρήσης καρτών της Πορτογαλίας σε όρους αξίας δισεκ. συναλλαγών προς ιδιωτική κατανάλωση!
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΠΟΥΣ
iefimerida.gr