02 Ιουνίου 2021

Η Αστυπάλαια γίνεται το πρώτο «έξυπνο πράσινο» νησί της Μεσογείου-Ανακοινώσεις από τον Κυριάκο Μητσοτάκη-Δωρεά αυτοκινήτων από τη VW

Στην «πεταλούδα του Αιγαίου», την Αστυπάλαια, θα βρεθεί σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Volkswagen Dr. Herbert Diess, ανταποκρινόμενοι στην πρόσκληση του Δημάρχου Αστυπάλαιας Νίκου Κομηνέα και του υφυπουργού Εξωτερικών Κώστα Φραγκογιάννη με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης της πρώτης φάσης του έργου «Smart & Sustainable Island».

Μόλις επτά μήνες μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Volkswagen, και παρά τις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας, παραδίδονται επισήμως σήμερα τα πρώτα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα δημόσιας χρήσης από την εταιρεία, καθώς και δώδεκα σταθμοί φόρτισης από την ΔΕΔΔΗΕ. Ο πρωθυπουργός θα ανακοινώσει επίσης την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-astypalea που θα επιτρέπει στους κατοίκους και στις επιχειρήσεις του νησιού να λάβουν γενναίες επιδοτήσεις για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων.

Η Volkswagen, παρουσία του πρωθυπουργού και των άλλων κυβερνητικών αξιωματούχων, θα παραδώσει στις τοπικές αρχές τέσσερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ένα ηλεκτρικό σκούτερ, ένα για τον δήμο, ένα για το Λιμενικό, ένα για την Αστυνομία και ένα για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, για τη φόρτιση των οποίων έχει εγκαταστήσει φορτιστές, μαζί με έξι ακόμη φορτιστές ελεύθερης πρόσβασης. Ο πρωθυπουργός, από την πλευρά του, αναμένεται να ανακοινώσει ενισχυμένα κίνητρα για την αντικατάσταση του συμβατικού στόλου αυτοκινήτων του νησιού με ηλεκτρικά αλλά και την έναρξη του διαγωνισμού για την κατασκευή του υβριδικού σταθμού που θα παράγει ενέργεια για την κάλυψη των αναγκών του νησιού σε αντικατάσταση των ρυπογόνων μονάδων ντιζελοπαραγωγής της ΔΕΗ. Η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα επιδοτηθεί σε ποσοστό 40% και μέχρι του ποσού των 12.000 ευρώ, ποσό διπλάσιο από την επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που εφαρμόζεται για ολόκληρη τη χώρα. Με επιπλέον 3.000 ευρώ θα επιδοτείται η απόσυρση συμβατικού αυτοκινήτου. Η αγορά ηλεκτρικού δικύκλου για τους κατοίκους της Αστυπάλαιας επιδοτείται με ποσοστό 20% και έως 1.600 ευρώ, με επιπλέον 800 ευρώ για την απόσυρση, και των ταξί με 4.500 ευρώ. Για τα ηλεκτρικά ποδήλατα η επιδότηση φτάνει στο 40% και μέχρι του ποσού των 800 ευρώ, ενώ στα 500 ευρώ ανέρχεται η επιδότηση για απόκτηση «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης.

Τα υψηλά κίνητρα, πάντως, έχουν κινητοποιήσει και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες του κλάδου, πέραν της Volkswagen, οι οποίες προετοιμάζουν πακέτα προσφορών για να αποσπάσουν μερίδιο από τα 1.500 συμβατικά αυτοκίνητα του νησιού. Το project «Astypalaia 4.0» φιλοδοξεί να μετατρέψει το νησί σε παγκόσμιο πρότυπο ηλεκτροκίνησης και ενεργειακής αυτονομίας μέσω ΑΠΕ. Περιλαμβάνει ολοκληρωμένο σχέδιο μετακινήσεων με ηλεκτρικά οχήματα, υποδομές ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης, εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας κατά παραγγελία μέσω ψηφιακών εφαρμογών, υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και της χρήσης ΑΠΕ, όπως και δοκιμής νέων τεχνολογιών στην αυτόνομη οδήγηση. Περιλαμβάνει επίσης έναν υβριδικό σταθμό παραγωγής ΑΠΕ ισχύος 3 MW.  

Το ΥΠΕΝ καταρτίζει τις προδιαγραφές του έργου, ενώ έχει υποβάλει στην Κομισιόν μηχανισμό έγκρισης για την αποζημίωση της ενέργειας που θα παράγεται, πάνω στο οποίο θα στηριχτεί η εγκατάσταση υβριδικών σταθμών και σε άλλα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Το συνολικό project για την Αστυπάλαια ανέρχεται σε 20 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η Volkswagen, βάσει της συμφωνίας, θα πρέπει να καταβάλει τα πρώτα 3 εκατ. ευρώ για το δίκτυο φόρτισης. Πληροφορίες, ωστόσο, φέρουν το έργο της υποδομής δικτύου φόρτισης να ανατίθεται τελικά στον ΔΕΔΔΗΕ.

Στο πλαίσιο του φιλόδοξου, πρωτοποριακού και μακρόπνοου έργου, το νησί της Αστυπάλαιας θα μετατραπεί στο πρώτο ενεργειακά «έξυπνο και πράσινο» νησί της Μεσογείου. Το συγκεκριμένο και οριοθετημένο χρονοδιάγραμμα του έργου βασίζεται σε τρεις πυλώνες:

● την ηλεκτροκίνηση, δηλαδή την προοδευτική αντικατάσταση όλων των οχημάτων ΙΧ και ΔΧ
● νέες υπηρεσίες μετακίνησης με διαμοιραζόμενα ΜΜΜ και υπηρεσίες συγκοινωνίας κατά παραγγελία
● απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα μέσω υβριδικού συστήματος παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ

Η πολυπλοκότητα του έργου προϋποθέτει τη συνεργασία πολλών συναρμόδιων υπουργείων και φορέων που, όπως καταδεικνύεται, έχουν καταφέρει πολλά μέσα σε λίγους μήνες και έχουν δεσμευτεί να συνεχίσουν με τους ίδιους ρυθμούς.

Το επόμενο «πράσινο» νησί που θα αναπτυχθεί κατά το μοντέλο της Αστυπάλαιας είναι η Χάλκη. Το έργο θα προχωρήσει σε συνεργασία με τις γαλλικές εταιρείες Citroën, Vinci Energie και Akuo Energy Greece και η σχετική υπογραφή συμφωνίας αναμένεται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Το ΥΠΕΝ έχει δρομολογήσει ένα πρόγραμμα «πρασινίσματος» των μη διασυνδεδεμένων νησιών, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με πόρους ύψους 750-800 εκατ. ευρώ.

Παρόντες στην εκδήλωση ενημέρωσης και παράδοσης στην Αστυπάλαια θα είναι οι: Υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας, Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης, Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Άκης Σκέρτσος, Γενική Γραμματέας Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Εξωτερικών Γιάννης Σμυρλής, οι βουλευτές Δωδεκανήσου: Μάνος Κόνσολας, Βασίλης Υψηλάντης, Τσαμπίκα Ιατρίδη, και Γιάννης Παππάς, ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, η Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου Χρυσή Βιτσιλάκη και ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΔΗΕ Τάσος Μάνος. Παρόν και ο Γερμανός πρέσβης στην Ελλάδα, Dr. Ernst Reichel, ενώ από τη Volkswagen τα στελέχη Lucas Casanovas Garcia (Διευθύνων Σύμβουλος SEAT), Nicole Mommsen (Επικεφαλής Volkswagen Communications), Michael Manske (Volkswagen Communications), Dr. Thomas Steg (Head of Public Affairs), Maik Stephan (Head Group Business Portfolio Management). Τέλος, παρόντες και Αντώνης Μαυριδόγλου (Αντιπρόεδρος) και Στέφανος Σίρτης (Διευθύνων Σύμβουλος) από την Κosmocar, επίσημη αντιπροσωπεία της Volkswagen στην Ελλάδα.

Το πρόγραμμα

-Στις 15:20, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα συναντηθεί με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Volkswagen AG, Dr. Herbert Diess.

-Στις 16:30, ο πρωθυπουργός θα παραβρεθεί στην παράδοση δωρεάς υπηρεσιακών αυτοκινήτων και φορτιστών από την Volkswagen στις τοπικές αρχές (Αστυνομία, Λιμενικό).

-Στις 17:35, ο κ. Μητσοτάκης θα παραβρεθεί και θα μιλήσει στην εκδήλωση με θέμα «Astypalea: smart & sustainable island – Progress Report, from vision to action».

Πώς η Αστυπάλαια θα μεταμορφωθεί στο πρώτο «πράσινο» και «έξυπνο» νησί της Μεσογείου

Στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 70% στο τέλος του έργου και στην περικοπή του ενεργειακού κόστους κατά 25%, αποσκοπεί το πρόγραμμα μετατροπής της Αστυπάλαιας σε πρότυπο ηλεκτροκίνησης, σε συνεργασία με την Volkswagen.

Παράλληλα θα λειτουργήσει πιλοτικά για την αλλαγή του μοντέλου ηλεκτροπαραγωγής σε μικρά ή απομακρυσμένα νησιά. Η πρωτοβουλία αυτή είναι πλήρως εναρμονισμένη με τους στρατηγικούς στόχους της Ελλάδας για πράσινη μετάβαση και ψηφιακό μετασχηματισμό, ενώ η αποτίμηση των πρώτων βημάτων του προγράμματος θα γίνει σήμερα από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον CEO του ομίλου Volkswagen δρ. Herbert Diess στο πλαίσιο της επίσκεψής τους στο νησί.

Οι πυλώνες του προγράμματος στην Αστυπάλαια

Το πρόγραμμα για τη μετατροπή της Αστυπάλαιας στο πρώτο «πράσινο» και «έξυπνο» νησί της Μεσογείου, εδράζεται ουσιαστικά σε τέσσερις πυλώνες:

Πρώτος πυλώνας είναι η αντικατάσταση του στόλου των αυτοκινήτων, ιδιωτικών και δημόσιων, με ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στο εγχείρημα αυτό συμβάλλει επίσης το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς ηλεκτρονικών αυτοκινήτων «e-astypalea», το οποίο ταυτόχρονα καλύπτει την εγκατάσταση μονάδων φόρτισης σε κατοικίες και επιχειρήσεις.

Στόχος του δεύτερου πυλώνα είναι η αναδιάρθρωση των μετακινήσεων στο νησί. Θα επιτρέπει σε κατοίκους και επισκέπτες να παραγγέλνουν και να μοιράζονται ηλεκτρικά μεταφορικά μέσα μέσω ψηφιακής εφαρμογής, ευέλικτα, ανάλογα με τις ανάγκες τους και για κάθε προορισμό στο νησί. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα αναβαθμιστούν οι δημόσιες συγκοινωνίες, οι οποίες αυτή τη στιγμή δεν λειτουργούν τις νυχτερινές ώρες, και θα εξαλειφθεί η απόλυτη εξάρτηση από ΙΧ και μισθωμένα αυτοκίνητα, ειδικά την τουριστική περίοδο.

Οι αλλαγές που θα γίνουν θα υποστηριχθούν από τον τρίτο πυλώνα, ο οποίος προβλέπει τη σταδιακή εγκατάσταση μονάδων ηλιακής και αιολικής ενέργειας σε συνδυασμό με μπαταρίες για την αποθήκευση αποθέματος, αλλά και την αναβάθμιση του ενεργειακού δικτύου με τη βοήθεια του ΔΕΔΔΗΕ. Σε αυτή την περίπτωση, στόχος είναι οι ανανεώσιμες πηγές να καλύπτουν πάνω από το 80% των αναγκών του νησιού έως το 2026.

Τέλος, ο τέταρτος πυλώνας αφορά την ολιστική βελτίωση του οδικού δικτύου με τελικό στόχο τη δυνατότητα ανάπτυξης οχημάτων που θα κινούνται χωρίς οδηγό.