13 Μαΐου 2022

Ποιος ήταν ο Πειραιώτης Τρελοκαμπέρος που έγραψε Ιστορία πετώντας στα σύννεφα


Μια μέρα σαν σήμερα, 13 Μαΐου του 1921, ο Δημήτριος Καμπέρος, που τον αποκαλούσαν και Τρελοκαμπέρο, πραγματοποίησε την πρώτη πτήση με πολεμικό αεροπλάνο.

Ο Δημήτριος Καμπέρος ήταν στρατιωτικός, από τους πρωτοπόρους της Πολεμικής Αεροπορίας στην Ελλάδα. Γεννήθηκε το 1883 στον Πειραιά και πέθανε το 1942 από εισπνοή φωταερίου, που χρησιμοποιούσε για θέρμανση.

Ο Δημήτριος Καμπέρος ήταν αξιωματικός του πυροβολικού και ένας από τους έξι Έλληνες αξιωματικούς που εστάλησαν για αεροπορική εκπαίδευση στην Γαλλία το 1911 στο κέντρο του Henri Farman. Τότε αγοράσθηκαν τέσσερα βενζινοκίνητα διπλάνα, που αποτέλεσαν τη βάση ίδρυσης της Ελληνικής πολεμικής αεροπορίας.

Στις 13 Μαΐου 1912 πραγματοποίησε την πρώτη πτήση με στρατιωτικό αεροπλάνο στην Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια άσκησης, ο Καμπέρος, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το αεροσκάφος το οποίο είχε μείνει ακυβέρνητο λόγω βλάβης. Το εγκατέλειψε χωρίς αλεξίπτωτο (!) λίγο πριν αυτό συντριβεί στα χωράφια. Και γι' αυτή την ενέργειά του απέκτησε στο ψευδώνυμο Τρελοκαμπέρος.


Ο Δημήτριος Καμπέρος άνοιξε δρόμους στους ουρανούς./ copyright el.wikipedia.org

Γράφει η φιλόλογος /ευρωπαϊολόγος-συγγραφέας Αντιγόνη Καμπέρου, συγγενής του διάσημου αεροπόρου: «Υπήρξε ο πρώτος στρατιωτικός αεροπόρος θρύλος για τα κατορθώματά του τόσο σε πόλεμο όσο και σε περίοδο ειρήνης. Η μόνη του «τρέλα» ήταν η περιφρόνησή του για τον κίνδυνο και η λαχτάρα του να κατακτήσει τους αιθέρες. Με ενθουσιασμό και τόλμη, ο «τρελο-Καμπέρος» έσπασε τα ρεκόρ της εποχής του. Χάρη στα ριψοκίνδυνα ακροβατικά του στον αέρα και στις τολμηρές πτήσεις που έκοβαν την ανάσα του μαγεμένου πλήθους, έμεινε στην ιστορία με την έκφραση Τρελοκαμπέρος, που χρησιμοποιούμε ακόμη και σήμερα για να χαρακτηρίσουμε κάποιον ασυγκράτητο και ατρόμητο.
Ο Πειραιώτης αεροπόρος μετέτρεψε το πρώτο στρατιωτικό αεροπλάνο σε υδροπλάνο το 1912, καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας στη διαδρομή Ύδρα-Φάληρο (σ.σ. το εκόρ ταχύτητας στην διαδρομή, από την πατρίδα καταγωγής του την Ύδρα προς το Νέο Φάληρο, άγγιξε τα 110 χλμ/ώρα! Η επίδοση έμεινε στην Ελλάδα, για χρονικό διάστημα περίπου δύο μηνών). Στον Α' Βαλκανικό Πόλεμο εκτελούσε αναγνωριστικές πτήσεις πάνω από τον εχθρό, ρίχνοντας βόμβες χειρός μετατρέποντάς το σε βομβαρδιστικό. Επικίνδυνα ακροβατικά σηματοδότησαν τον ατίθασο χαρακτήρα του, το ακούραστο πνεύμα, την εργατικότητά του, και το πηγαίο του χιούμορ. Λες και έδινε ζωή σ' αυτό το «συρματένιο πουλί». Άνθρωπος και αεροπλάνο γίνονταν ένα και έσχιζαν τους αιθέρες προκαλώντας θαυμασμό και δέος! Τον εκτίμησαν και τον θαύμασαν για την προσήλωσή του στο καθήκον. Παραμένει ζωντανός στις καρδιές πολλών Ελλήνων και μας θυμίζει τη γενναία ψυχή του Έλληνα ακόμη και στις δύσκολες ώρες...». (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου: «Δημήτριος Καμπέρος, ο Τρελοκαμπέρος - Η ζωή του πρώτου Έλληνα στρατιωτικού αεροπόρου» της Αντιγόνης Καμπέρου.


Το αεροπλάνο του Τρελοκαμπέρου

Αρκετές ήταν και οι φορές που έκανε προσγείωση ανάμεσα σε πλήθος κόσμου στην παραλία στο Ακταίον από όπου για την τόλμη του πήρε και το όνομα Τρελοκαμπέρος.

Με το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, to 1918, ο Καμπέρος διετέλεσε εκπαιδευτής αεροπόρων και για ένα διάστημα χρημάτισε υποδιοικητής της Σχολής Αεροπορίας.
Ο άνθρωπος, που πρώτος αναφέρεται στα χρονικά ότι έριξε χειροβομβίδες πάνω από τον εχθρό - αν και ο ρόλος τότε των αεροπλάνων ήταν αναγνωριστικός - έφυγε από την ζωή άδοξα και αθόρυβα ένα από τα ερεβώδη βράδια της κατοχής: Πέθανε σε ηλικία 59 ετών από ασφυξία λόγω διαρροής αερίου, καθώς είχε ανάψει το γκάζι για να ζεστάνει γάλα και αποκοιμήθηκε...