Την ώρα που βρίσκεται σε εξέλιξη η συνάντηση του Αμερικανού υπουργού Εξωτερικών, Άντονι Μπλίνκεν, με τον Τούρκο ομόλογό του, Μεβλούτ Τσαβούσογλου εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ τόνισε μετά από ερώτηση της ΕΡΤ πως οι υπάρχουσες κυρώσεις δεν επηρεάζουν την πώληση F-16 στην Τουρκία.
Ειδικότερα, η Τουρκία είχε βρεθεί αντιμέτωπη με τις κυρώσεις CAATSA λόγω της
απόκτησης του ρωσικού συστήματος S-400. Απαντώντας σε ερώτηση της ΕΡΤ,
εκπρόσωπος του αμερικανικού υπουργείου Εξωτερικών υπενθύμισε ότι βάσει της
νομοθεσίας, οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται εναντίον χωρών αλλά εναντίον
οντοτήτων και ιδιωτών. Όπως εξήγησε, στην περίπτωση της Τουρκίας οι κυρώσεις
στόχευαν την Προεδρία Αμυντικής Βιομηχανίας (SSB) καθώς και τέσσερις
υπαλλήλους της.
Με αυτό το δεδομένο, ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ υποστήριξε ότι οι
κυρώσεις CAATSA επιτρέπουν την πώληση των F-16 υπό την προϋπόθεση ότι η SSB
δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος στη συναλλαγή. Στην απάντηση του Στέιτ
Ντιπάρτμεντ σημειώνεται ότι το όνομα της SSB έχει αλλάξει σε «Υπηρεσία
Αμυντικής Βιομηχανίας». Ωστόσο, δεν διευκρινίζεται εάν η τουρκική αμυντική
βιομηχανία μπορεί να συμμετέχει στη σύμβαση με το νέο όνομα της.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι κατέφθασε στην Ουάσινγκτον υψηλόβαθμη
αντιπροσωπεία της «Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας», η οποία πραγματοποίησε
συναντήσεις στο Πεντάγωνο στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που πραγματοποιεί
ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών στην αμερικανική πρωτεύουσα.
Στην απάντηση του για το εάν οι υπάρχουσες κυρώσεις CAATSA καλύπτουν μια
ενδεχόμενη αμυντική συναλλαγή για τα F-16, ο εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ
είπε ότι «το άρθρο 231 του CAATSA (Νόμος για την Αντιμετώπιση των Αντιπάλων
της Αμερικής μέσω Κυρώσεων) απαιτεί από τις Ηνωμένες Πολιτείες να επιβάλλουν
υποχρεωτικές κυρώσεις σε κάθε οντότητα ή άτομο που διαπιστώνεται ότι εν γνώσει
του έχει συμμετάσχει σε σημαντική συναλλαγή με τον αμυντικό τομέα ή τις
υπηρεσίες πληροφοριών της Ρωσίας. Οι κυρώσεις δεν επιβάλλονται σε χώρες, αλλά
σε συγκεκριμένες οντότητες ή ιδιώτες που εν γνώσει τους συμμετέχουν σε μια
τέτοια συναλλαγή. Στην περίπτωση της Τουρκίας, επιβάλαμε κυρώσεις βάσει του
άρθρου 231 του νόμου CAATSA τον Δεκέμβριο του 2020 στην Προεδρία Αμυντικής
Βιομηχανίας (SSB) της Τουρκίας. Οι κυρώσεις σε βάρος της SSB περιλάμβαναν
απαγόρευση οποιωνδήποτε νέων αδειών για αμερικανικές εξαγωγές προς την SSB και
τον αποκλεισμό των περιουσιακών στοιχείων τεσσάρων υπαλλήλων της SSB.
(Σημείωση: Το όνομα της SSB άλλαξε στη συνέχεια σε «Υπηρεσία Αμυντικής
Βιομηχανίας»). Η πώληση των F-16 στην Τουρκία δεν απαγορεύεται από αυτές τις
κυρώσεις CAATSA, υπό την προϋπόθεση ότι η SSB δεν θα είναι συμβαλλόμενο μέρος
στη συναλλαγή».
Νωρίτερα, κατά τις κοινές δηλώσεις με τον Τούρκο ΥΠΕΞ ο Μπλίνκεν τόνισε ότι:
«Είμαστε στενοί σύμμαχοι και εταίροι. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε
διαφορές, αλλά όταν έχουμε διαφορές, ακριβώς επειδή είμαστε σύμμαχοι και
εταίροι, εργαζόμαστε μέσω αυτών με αυτό το πνεύμα».
Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu begins meeting with US Secretary of State Antony Blinken to discuss bilateral relations, including F-16 fighter jets, and regional issues in Washington, DC https://t.co/4MZei5SyXs pic.twitter.com/EnZoPZ2pQ5
— ANADOLU AGENCY (@anadoluagency) January 18, 2023
Ο Τσαβούσογλου από την πλευρά του, χαρακτήρισε τη συμφωνία για τα F-16
«σημαντικό θέμα» στην αμυντική συνεργασία ΗΠΑ-Τουρκίας ενώ προέτρεψε τον Λευκό
Οίκο να διατηρήσει πολιτική ίσων αποστάσεων απέναντι σε Τουρκία και Ελλάδα.
Ανέφερε επίσης ότι κατά τη συνάντηση που είχε με τον Άντονι Μπλίνκεν
προσκάλεσε τον Αμερικανό υπουργό Εξωτερικών να επισκεφθεί την Τουρκία.
Πριν τη συνάντηση, ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου εξέφρασε αισιοδοξία πως η
Ουάσινγκτον θα εγκρίνει την πώληση μαχητικών αεροσκαφών F-16 στην Άγκυρα,
επικαλούμενος τα «κοινά στρατηγικά συμφέροντα» των δύο χωρών.
Σύμφωνα με το Reuters, ωστόσο, κορυφαία στελέχη του Κογκρέσου αντιτίθενται
στην πώληση των μαχητικών αεροσκαφών στην Τουρκία, παρά την υποστήριξη της
κυβέρνησης Μπάιντεν.