Διάχυτη είναι η αγωνία για την εξέλιξη των ερευνών αναφορικά με την ανεύρεση όλων των επιβατών που είχαν επιβιβαστεί στο μοιραίο δρομολόγιο της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62 με προορισμό από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, αλλά και για τους δύο μηχανοδηγούς της εμπορικής αμαξοστοιχίας, καθώς όσο περνούν οι ώρες, αποκρυσταλλώνεται το τοπίο από πλευράς των σωστικών συνεργείων για την τύχη τους.
Συνολικά, στην επιβατική αμαξοστοιχία επέβαιναν 341 επιβάτες, όπως και άλλα 13
άτομα προσωπικό, δηλαδή στο σύνολο 354 άνθρωποι. Επιπλέον, στην εμπορική
αμαξοστοιχία επέβαιναν άλλοι δύο άνθρωποι, δηλαδή οι μηχανοδηγοί, με τους
διασώστες να αναζητούν τελικά 356 ανάμεσα στα συντρίμμια. Από το σύνολο των
επιβατών, ωστόσο, που αναζητώνται από τους διασώστες, εξαιρούνται όλοι όσοι
επέστρεψαν σώοι και αβλαβείς στα σπίτια τους, δηλαδή 222 άτομα, που έφυγαν από
το σημείο του δυστυχήματος, μέσω τουριστικών λεωφορείων.
47 οι νεκροί -«Βγάλαμε ακόμη δύο νεκρούς σε σάκους από το βαγόνι, έχουν
συνθλιβεί»
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η επιχείρηση έρευνας και απεγκλωβισμού από το
σημείο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, με τις Αρχές να
επικεντρώνονται στο βαγόνι-εστιατόριο και σε αυτό της δεύτερης θέσης.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, επιπυραγός
Γιάννης Αρτοποιός, έκανε λόγο για μια «δύσκολη επιχείρηση». «Βρισκόμαστε στα
όρια του βαγονιού-εστιατορίου, το δεύτερο κατά σειρά βαγόνι, με το βαγόνι
της δεύτερης θέσης. Μέχρι στιγμής βλέπουμε από το πεδίο ότι εκεί υπάρχουν
άτομα», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την Πολιτική Προστασία, οι νεκροί από το
δυστύχημα με τα τρένα έχουν φτάσει τους 47, καθώς οι διασώστες εντόπισαν
μέσα στο τρίτο βαγόνι ακόμα τρεις σορούς, ωστόσο τονίζεται οι έρευνες
βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη.
Ο κ. Αρτοποιός ενημέρωσε, στη συνέχεια, ότι απομάκρυναν δύο σορούς, οι
οποίοι έχουν τοποθετηθεί σε σάκους. «Δυστυχώς, τα άτομα αυτά είναι σε πολύ
κακή κατάσταση, λόγω της σύγκρουσης και της σύνθλιψης που έχει συμβεί. Αυτή
τη στιγμή έχουμε τοποθετήσει δύο σορούς σε σάκους» ανέφερε.
«Υπάρχουν αρκετοί άνθρωποι οι οποίοι, ουσιαστικά λόγω του φορτίου της
σύγκρουσης που υπέστησαν, είναι σε άσχημη κατάσταση».
Ο κ. Αρτοποιός τόνισε ότι η επιχείρηση θα έχει συνέχεια. «Θα πρέπει να πάμε
εξονυχιστικά και πόντο-πόντο για να φτάσουμε να παραδώσουμε όλους τους
ανθρώπους στους συγγενείς του», σημείωσε.
«Για κάποιον λόγο εμφανίστηκε μεγάλο πυροθερμικό φορτίο σε αυτόν τον χώρο,
ίσως να είναι οι ηλεκτρικές συσκευές, ίσως να είναι κάποια άλλη συσκευή»,
ανέφερε στη συνέχεια.
Υπενθυμίζεται ότι από το πρωί ξεκίνησαν να επιχειρούν ξανά οι γερανοί στον
τόπο του δυστυχήματος, όπου με τη βοήθεια των διασωστών θα γίνει προσπάθεια
να κοπεί σε κομμάτια το βαγόνι για να έχουν καλύτερη πρόσβαση.
«Αυτή τη στιγμή δύο γερανοφόρα οχήματα σηκώνουν τα βαριά σιδερικά
προκειμένου να δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις για να εισχωρήσουν
μέσα στα βαγόνια τα στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος. Ανοίγουν δρόμους για
να εντοπιστούν οι άτυχοι επιβάτες», λέει στο iefimerida.gr ο Σωτήρης
Παπαμαρκάκης, από την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης, που είναι επικεφαλής της
επιχείρησης κοντά στα Τέμπη όπου συνέβη η αδιανόητη τραγωδία.
«Μιλάμε για μια πραγματικά πολύ δύσκολη επιχείρηση. Όλη η δουλειά γίνεται
από τους γερανούς. Πρόκειται για βαριά σίδερα, εμείς με τα χέρια
απομακρύνουμε ό,τι μπορούμε, εάν και δεν δουλεύονται με τα χέρια αυτά τα
υλικά. Η κατάσταση είναι τραγική. Ό,τι και να σας πω δεν θα μπορέσω να
αποδώσω αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή μπροστά μου», πρόσθεσε.
Το μεσημέρι τα πρώτα πιστοποιητικά θανάτου - Το πρωτόκολλο μαζικών
καταστροφών που εφαρμόστηκε
Διευκρινίσεις για τη διαδικασία της αναγνώρισης των θυμάτων από τη σύγκρουση
των τρένων στα Τέμπη έδωσε το πρωί της Πέμπτης η ιατροδικαστής Λάρισας,
Ρουμπίνη Λεονταρή, σύμφωνα με την οποία τα πρώτα πιστοποιητικά θανάτου
αναμένονται μετά το μεσημέρι.
Όπως είπε στην ΕΡΤ η κυρία Λεονταρή όλα γίνονται βάσει του πρωτοκόλλου
μαζικών καταστροφών που το χειρίζεται ένα τμήμα της ΕΛΑΣ η οποία έχει την
ευθύνη της ταυτοποίησης.
Επικαλούμενη πληροφορίες από την ΕΛΑΣ η ιατροδικαστής Λάρισας είπε, επίσης,
ότι η διαδικασία ταυτοποίησης μέσω DNA θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το μεσημέρι
ώστε στη συνέχεια η υπηρεσία της να εκδώσει τα πιστοποιητικά θανάτου.
Εξηγώντας τι προβλέπει το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών για την ταυτοποίηση
των νεκρών σε τέτοια περιστατικά όπως αυτό με τη σύγκρουση των τρένων στη
Λάρισα είπε χαρακτηριστικά ότι «μέχρι στιγμής δεν έχει ταυτοποιηθεί κανείς,
θεωρούνται αγνώστων στοιχείων μέχρι να υπάρξει ταυτοποίηση μέσω DNA όπως
προβλέπεται από το πρωτόκολλο για τις μαζικές καταστροφές».
«Μόνο μια οικογένεια αναγνώρισε το παιδί της χθες, Τετάρτη, και σταματήσαμε
κατόπιν παρέμβασης της αστυνομίας» πρόσθεσε η κυρία Λεοντάρη διευκρινίζοντας
για ποιο λόγο δεν έγινε χθες, Τετάρτη, «η επώδυνη αναγνώριση των σορών» ενώ
πρόσθεσε ότι «περιμένουμε και σήμερα σορούς».
Πέρα από τις σορούς υπάρχουν και σάκοι με ανθρώπινα μέλη τα οποία δεν έχουν
ταυτοποιηθεί ακόμη είπε, επίσης, στον ΑΝΤ1 η κυρία Λεονταρή προσθέτοντας ότι
«53-54 οικογένειες έχουν δώσει dna και έχουν δηλώσει απώλεια».
Η επικεφαλής της ιατροδικαστικής υπηρεσίας Λάρισας επανέλαβε ότι ο αριθμός
των νεκρών ανέρχεται στους 43 κάνοντας λόγο για αρκετούς αγνοούμενους - η
τελευταία πληροφορία ανεβάζει τον αριθμό τους στους 19.
Η κυρία Λεοντάρη ρωτήθηκε και για το πώς διαχειρίζεται η ίδια και οι
συνάδελφοί της τέτοια περιστατικά και είιπε ότι «η ιατροδικαστική υπηρεσία
και ο ιατροδικαστής έχει ένα απίστευτα θλιβερό καθήκον. Χειρίζεται τον
θάνατο καθημερινά, τον πόνο των βιασμένων και των ξυλοδαρμένων καθημερινά.
Εγώ προσωπικά προσεγγίζω πάρα πολύ τις οικογένειες στον πόνο τους».
Έρευνες από τους διασώστες σε «βομβαρδισμένο» τοπίο
Σύμφωνα με την κ. Λεοντάρη, η ιατροδικαστική εξέταση ολοκληρώθηκε σε 43
σορούς, οι οποίες στην πλειοψηφία τους ήταν νέων ανθρώπων (20-30 ετών) και σε
πολύ κακή κατάσταση. Οι αυξημένες ανάγκες σε ταυτοποίηση είχαν ταυτόχρονα ως
αποτέλεσμα να μεταβούν στη Λάρισα τέσσερις ιατροδικαστές, αλλά και ο
προϊστάμενος της Ιατροδικαστικής Υπηρεσίας Αθηνών.
Στον μακρύ κατάλογο του δυστυχήματος, πέρα από τους 43 νεκρούς, υπάρχουν κατά
την Πυροσβεστική 19 ακόμη αγνοούμενοι κι ενώ συγγενείς παιδιών που δεν έχουν
επικοινωνήσει με τους οικείους τους από προχθές, απευθύνουν εκκλήσεις για
πληροφορίες αναφορικά με τα αγαπημένα τους πρόσωπα, στα μέσα κοινωνικής
δικτύωσης.
Την ώρα που βρίσκονται σε εξέλιξη οι έρευνες των σωστικών συνεργείων για την
εύρεση αγνοούμενων, τον γύρο των social media κάνουν αναρτήσεις φίλων και
συγγενών που αναζητούν τα αγαπημένα τους πρόσωπα.
Παράλληλα, πέραν των 43 νεκρών και των 19 αγνοουμένων, υπάρχουν και δεκάδες
τραυματίες που νοσηλεύονται αυτήν την ώρα σε νοσοκομεία της Λάρισας, της
Κατερίνης και της Θεσσαλονίκης. Σημειωτέον ότι από πλευράς της Πυροσβεστικής
γίνεται λόγος για 42 επιβεβαιωμένους νεκρούς, όπως ανέφερε και στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο
εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, Επιπυραγός Γιάννης Αρτοποιός.
Ήδη, για τις ανάγκες της ταυτοποίησης των νεκρών, καθώς οι σοροί έχουν
μεταφερθεί στο Γενικό Νοσοκομείο της Λάρισας, έχουν κληθεί οι συγγενείς
αγνοουμένων επιβατών να δώσουν δείγματα γενετικού υλικού, για να συνδράμουν
στο έργο της αναγνώρισής τους. Σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε η ΕΡΤ, 53
άνθρωποι έδωσαν δείγματα DNA για τη διαδικασία αναγνώρισης, η οποία θα πάρει
αρκετές ημέρες. Και αυτό γιατί, κάποια από τα θύματα είναι διαμελισμένα και
έτσι είναι πολύ δύσκολη η αναγνώριση. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες,
στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας βρίσκονται 37 σοροί και 17 σάκοι με μέλη
επιβαινόντων, για τα οποία ακολουθείται η διαδικασία αναγνώρισης.
Στον εισαγγελέα σήμερα με βαρύτατες κατηγορίες ο σταθμάρχης που ομολόγησε
το λάθος του
Ο σταθμάρχης της Λάρισας ο οποίος χθες να ομολόγησε το μοιραίο λάθος του,
αναμένεται σήμερα να προσαχθεί στον εισαγγελέα για το τραγικό περιστατικό στα
Τέμπη. Εκεί θα βρεθεί αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες, ενώ, όπως όλα
δείχνουν η υπόθεση θα εισαχθεί στην Ολομέλεια του Εφετείου της Λάρισας
προκειμένου να ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή, λόγω της σοβαρότητας, του
μεγάλου αριθμού ανθρωπίνων απωλειών και της αναζήτησης ευθυνών σε πρόσωπα
πλέον του σταθμάρχη.
Παράλληλα, σήμερα παρουσία εισαγγελικού λειτουργού θα διεξαχθεί αυτοψία από
την Τροχαία της Λάρισας στο σημείου του τραγικού συμβάντος.
Ο σταθμάρχης κατά την χθεσινή προανακριτική απολογία του, αφού προηγουμένως
«αποδυναμώθηκε» η πρώτη εκδοχή στην οποία απέδωσε στα αίτια του πολυπληθούς
μοιραίου δυστυχήματος, δηλαδή ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς, η οποία
όμως δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα, ομολόγησε τελικά στην συνέχεια το μοιραίο
λάθος του.
Απολογούμενος στο στάδιο της προανάκρισης, ο σταθμάρχης της Λάρισας, ο οποίος
έχει συλληφθεί, ομολόγησε το τραγικό λάθος του και το απέδωσε στην «κακιά
ώρα». Κατά την απολογία του ο σταθμάρχης, ομολόγησε πως έβαλε τη μοιραία
αμαξοστοιχία σε λάθος τροχιά και πρόσθεσε, ότι κατάλαβε το εγκληματικό του
λάθος, που κόστισε ανθρώπινες ζωές, μόλις πληροφορήθηκε το τραγικό δυστύχημα.
Τότε, όπως είπε, αντιλήφθηκε τις συνέπειες των όσων είχε κάνει, τροχοδρομώντας
την επιβατική αμαξοστοιχία σε λάθος ράγες.
Σε βάρος του σταθμάρχη έχει σχηματιστεί δικογραφία για βαρύτατα αδικήματα. Οι
κατηγορίες τις οποίες αντιμετωπίσει και θα ασκηθεί σε βάρος του ποινική δίωξη
από τον εισαγγελέα, ενώπιον του οποίου θα προσαχθεί, αφορούν το
κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των
συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων.
Αδίκημα, το οποίο με βάση την πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο
291 Π.Κ.) επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια. Παράλληλα,
διώξεις θα ασκηθούν για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές
βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή. Σύμφωνα με νομικούς η προφυλάκιση του
σταθμάρχη θεωρείται βεβαία.
Πάντως, με εντολή του προϊστάμενου της Εισαγγελίας Εφετών της Λάρισας, Σταμάτη
Δασκαλόπουλου, η προανακριτική απολογία του σταθμάρχη έγινε παρουσία
εισαγγελέα, λόγω της μείζονος σημασίας της ερευνώμενης υπόθεσης.
Μετά την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του σταθμάρχη, αναμένεται η υπόθεση
να εισαχθεί στην Ολομέλεια του Εφετείου της Λάρισας προκειμένου η υπόθεση να
ανατεθεί σε εφέτη ειδικό ανακριτή.
Πάντως, οι εισαγγελικές αρχές κατά την προκαταρκτική έρευνα για το τραγικό
συμβάν, θα επεκτείνουν ευρύτατα την έρευνά τους, καθώς εκτιμάται ότι πλέον των
ευθυνών του σταθμάρχη, υπάρχουν ευθύνες και παραλείψεις σε άλλα πρόσωπα τα
οποία συνδέονται και έχουν καθοριστικό ρόλο στις εγκαταστάσεις, λειτουργία,
κ.λπ. του σιδηροδρομικού δικτύου. Βέβαια, δεν γνωρίζουν ακόμη οι εισαγγελικές
αρχές, σε ποίο ιεραρχικό βαθμό θα φτάσουν οι ευθύνες.
Δεν πρέπει να παραληφθεί ότι, κατόπιν παραγγελίας του εισαγγελέα του Αρείου
Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, ο κ. Δασκαλόπουλος εποπτεύει το σύνολο των ερευνών,
που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη για την αναζήτηση ευθυνών για το πολύνεκρο
δυστύχημα.
Παράλληλα, με εντολή του κ. Δασκαλόπουλου, παρίσταται διαρκώς στον τόπο της
τραγωδίας εισαγγελέας για τα ευρήματα του τραγικού συμβάντος, τα οποία
αποτελούν στοιχεία για την συνολική αξιολόγηση του πολύνεκρου δυστυχήματος.
Πρέπει να σημειωθεί ότι με το πρώτο φώς της χθεσινής ημέρας, παρενέβη άμεσα ο
κ. Ντογιάκος δίνοντας παραγγελία στον κ. Δασκάλόπουλο για ταχεία διεξαγωγή των
ερευνών προς κάθε κατεύθυνση προκειμένου να δοθούν εμπεριστατωμένες απαντήσεις
για τις ευθύνες και τα αίτια της τραγωδίας.
Παράλληλα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου διαβίβασε έγγραφη παραγγελία προς
τον κ. Δασκαλόπουλο, στην οποία ανάφερε:
«Π ρ ο ς Τον κ. Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας
Με αφορμή το συμβάν της σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη την 28-02-2023 (βλ.
συνημμένα δημοσιεύματα), παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, στο πλαίσιο
της εκ του άρθρου 32 ΚΠΔ αρμοδιότητάς σας ως προς την εποπτεία του ανακριτικού
έργου, προς την κατεύθυνση της επίσπευσης της ανάκρισης στη συγκεκριμένη
υπόθεση. Επίσης να μας ενημερώσετε με αιτιολογημένη αναφορά σας αν συντρέχει
περίπτωση εφαρμογής του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 32 ΚΠΔ», δηλαδή, να
εισαχθεί η υπόθεση στο ακροατήριο κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.
Στους 56 οι τραυματίες
Εν τω μεταξύ, στα νοσοκομεία της Λάρισας νοσηλεύονται πάνω από 50 τραυματίες,
με έξι από αυτούς, ηλικίας 20-25 ετών, να δίνουν αγώνα στις Μονάδες Εντατικής
Θεραπείας.
Συγκεκριμένα, στα νοσοκομεία νοσηλεύονται πλέον 56 άτομα, καθώς κάποιοι από
τους τραυματίες έλαβαν εξιτήριο, ενώ η πλειοψηφία των νοσηλευόμενων είναι νέα
παιδιά.
Ειδικότερα, στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο Λάρισας νοσηλεύονται 21 άτομα, εκ
των οποίων 4 στη ΜΕΘ και στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας νοσηλεύονται άλλοι 14
επιβάτες, εκ των οποίων 2 στη ΜΕΘ.
Ακόμη 21 τραυματίες νοσηλεύονται στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και της
Θεσσαλίας. Στο ΑΧΕΠΑ είναι 14 νοσηλευόμενοι και άλλοι 3 στο νοσοκομείο
Γεννηματάς Θεσσαλονίκης.
Επίσης, 2 νοσηλευόμενοι βρίσκονται στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης και άλλοι 2
στα νοσοκομεία Τρικάλων και Καρδίτσας.
Όπως εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής της Ορθοπεδικής Κλινικής του γενικού
νοσοκομείου Λάρισας, Κώστας Μπαργιώτας, τα χειρουργεία ολοκληρώθηκαν τη
χθεσινή ημέρα και οι πρώτες βοήθειες δόθηκαν στο σύνολο των τραυματιών.
«Όλα τα τραύματα που εντοπίσαμε ήταν από την σύγκρουση των τρένων και η
σοβαρότητα ποικίλει. Το συμπέρασμα είναι ότι στο νοσοκομείο δεν είχαμε
περιπτώσεις πολλών βαριών περιστατικών που να κινδυνεύει η ζωή τους, πράγμα
που σημαίνει πως το βλέμμα είναι πλέον στους αρκετούς νεκρούς που χάθηκαν
στο σημείο του δυστυχήματος», σημείωσε ο κ. Μπαργιώτας.
Η στιγμή της σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη
Κάμερα από κύκλωμα ασφαλείας κατέγραψε τη συγκλονιστική στιγμή της σύγκρουσης
του επιβατικού με το εμπορευματικό τρένο έξω από τα Τέμπη, από την οποία
σκοτώθηκαν και τραυματίστηκαν δεκάδες άνθρωποι.
Με βάση όσα διακρίνονται στο βίντεο, η εμπορική αμαξοστοιχία που κινείται προς
Λάρισα και η επιβατική που έχει ξεκινήσει στις 19:22 από Αθήνα, βρίσκονται
στην ίδια γραμμή, κινούνται με ταχύτητα 166 χλμ/ώρα και δεν μπορούν να
αποφύγουν τη σύγκρουση, με βαγόνια να τυλίγονται στις φλόγες μετά από
αυτή.
Δείτε το βίντεο