07 Μαρτίου 2023

📺Νέα ηχητικά ντοκουμέντα για την τραγωδία στα Τέμπη: «Βασίλη, τι έγινε;» - «Πρέπει να έγινε τράκα»-Οικονόμου: «Ανατριχιαστικά, απίστευτα»


Ο «μοιραίος σταθμάρχης» Βασίλης Σαμαράς εμφανιζόταν σίγουρος ότι είχε «κλειδώσει» το Intercity 62 στην γραμμή της ανόδου, ακόμα κι όταν πληροφορήθηκε από τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας  ότι η επιβατική αμαξοστοιχία είχε συγκρουστεί μετωπικά με την εμπορική στην περιοχή του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη. 

Αυτό προκύπτει από τις συνομιλίες στο σύστημα ενδοεπικοινωνίας μεταξύ των σταθμαρχείων και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην ΑΘήνα τη μοιραία νύχτα:


Λόγω της έλλειψης του συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης του σιδηροδρόμου, ο ρυθμιστής δεν έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί τα τρένα ηλεκτρονικά καθώς κινούνται στο δίκτυο - και είναι υποχρεωμένος να δέχεται την ενημέρωση από τους σταθμάρχες.  

Στις 23.05 της Τρίτης, την επομένη της Καθαράς Δευτέρας, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων - του επόμενου σταθμού μετά τη Λάρισα - επικοινωνεί με τον Βασίλη Σαμαρά, ο οποίος ήταν από αρκετή ώρα πριν ο μοναδικός σταθμάρχης στον συγκεκριμένο σταθμό. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η αμαξοστοιχία Intercity 62 θα πλησίαζε στη Θεσσαλονίκη, αλλά ένα τεχνικό πρόβλημα την καθυστέρησε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου. 

Χωρίς τίποτε να προμηνύει την καταστροφή που θα ερχόταν λίγο αργότερα, ο Σαμαράς ενημερώνει την συνάδελφό του - που λίγο νωρίτερα του είχε πει ότι είχε αναχωρήσει από τους Νέους Πόρους η εμπορική αμαξοστοιχία - ότι εκείνη τη στιγμή «διώχνει το 62». 


Στις 23.24 - τρία λεπτά μετά από  τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων - προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί. 


Στις 23.27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων. 


Στις 23.41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας έχει ενημέρωση από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων. Καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος - όπως λέει στην αρχή της συνομιλίας έχει και αυτός ενημέρωση, αλλά προφανώς έχει μείνει στις  δύο αρχικές εκδοχές, είτε ότι μία νταλίκα έπεσε πάνω στο τρένο από τον ανισόπεδο κόμβο, είτε ότι εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τον ρωτά αν «έδιωξε» το τρένο από την άνοδο. Ο σταθμάρχης αναφωνεί «αμάν», ενώ ήδη γνωρίζει ότι υπάρχει  δυστύχημα και διαβεβαιώνει ότι το τρένο έφυγε από την γραμμή της ανόδου. 


Έξι λεπτά αργότερα, στις 23.47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη, του επισημαίνει ότι η σύγκρουση έχει γίνει στην περιοχή του Ευαγγελισμού και ρωτά και πάλι τον Σαμαρά από ποια γραμμή έδιωξε το Ιntercity. Εκείνος επιμένει ότι το είχε στην γραμμή της ανόδου, αλλά εμφανώς εκνευρισμένος για πρώτη φορά αρχίζει να λέει ότι εκείνη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά. 


Στις 23.57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία - και εκείνος αρχίζει να λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυκτερινή βάρδια. Είναι προφανές ότι δεν ήθελε να αποδεχθεί το μοιραίο λάθος του, το οποίο οδήγησε το επιβατικό τρένο σε πορεία σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία. 


Στις 00.06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον Σαμαρά και με οργή που ελάχιστα κρύβει τον ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέμματα», απαντά εκείνος. 


Στις 00.21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον Σαμαρά: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης... 


Οικονόμου για τα ηχητικά μετά την τραγωδία: «Ανατριχιαστικά, απίστευτα»


Τα ηχητικά ντοκουμέντα που αποκάλυψε το protothema.gr σχετικά με τους διαλόγους του μοιραίου σταθμάρχη με τους συναδέλφους αμέσως μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, σχολίασε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, τονίζοντας πως είναι «ανατριχιαστικά, απίστευτα αυτά που ακούσαμε».

Σε εμφάνισή του στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ ο κ. Οικονόμου αναφέρθηκε στις νέες αποκαλύψεις σημειώνοντας πως από αυτά αναδεικνύεται με τον μέγιστο τρόπο ένα κομμάτι από τα αίτια του δυστυχήματος.

Δείτε βίντεο:


Στην συνέχεια αναφερόμενος στην σύσταση της ανεξάρτητης επιτροπής για την διερεύνηση του περιστατικού αλλά και για όλα όσα έχουν γίνει και δεν έχουν γίνει στους σιδηροδρόμους τα προηγούμενα χρόνια, είπε πως τα συμπεράσματά της θα συμπληρώσουν την έρευνα της Δικαιοσύνης και δεν θα την υποκαταστήσουν. Μιλώντας δε για την επιστολή του πρωθυπουργού στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, κ. Ισίδωρο Ντογιακο, σημείωσε πως ο κ. Μητσοτάκης είπε το αυτονόητο, δηλαδή να τρέξει η έρευνα με γρήγορους ρυθμούς και να εξεταστούν όλα, έτσι ώστε να βγουν όλα στο φως, δηλαδή το τι συνέβη, οι συμβάσεις οι οποίες δεν έχουν υλοποιηθεί, τα έργα που δεν έχουν προχωρήσει κ.α.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Οικονόμου είπε πως ο τέως υπουργός Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής παραιτήθηκε αναλαμβάνοντας την ευθύνη, σημειώνοντας δε πως ο ίδιος θα έχει αναθεωρήσει τις θέσεις του σχετικά με αυτά τα ζητήματα. «Η παραίτησή του σημαίνει και μία ανάληψη της ευθύνης αυτού του ελλείμματος ενημέρωσης και γνώσης που υπήρχε, γύρω από το τι ίσχυε στον ΟΣΕ», είπε ο κ. Οικονόμου.

Ο κ. Οικονόμου σημείωσε πως από την τραγωδία αναδείχθηκαν δύο ζητήματα, πως η τεχνολογική πρόοδος η οποία δεν είχε επιτευχθεί και θα είχε σε έναν βαθμό αποτρέψει την τραγωδία καθώς και η διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού, που έφερε μεταξύ άλλων έναν άνθρωπο δίχως εμπειρία σε μία θέση ευθύνης.

Μιλώντας για το ενδεχόμενο να είναι ξανά υποψήφιος ο Κώστας Καραμανλής στις εκλογές, ο κ. Οικονόμου είπε πως αυτό θα είναι κάτι που αφορά τους ψηφοφόρους του που θα αποφασίσουν αν θα τον ψηφίσουν. «Προτεραιότητά μας είναι να δοθούν απαντήσεις στην κοινωνία και να γίνουν ουσιαστικές δράσεις έτσι ώστε να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση».

Παράλληλα ο κ. Οικονόμου είπε πως οι συγγενείς θα αποζημιωθούν όπως πρέπει. Μιλώντας για το ανθρώπινο δυναμικό, σημείωσε πως με πράξη υπουργικού συμβουλίου είχαν εγκριθεί προσλήψεις και πως εκκρεμούσαν 58 προσλήψεις σταθμαρχών οι οποίες είχαν εγκριθεί από τον ΑΣΕΠ, κάτι που υποδεικνύει και τις χρόνιες καθυστερήσεις του αδιάβλητου συστήματος του ΑΣΕΠ.