Νέα στοιχεία έρχονται στο «φως» της δημοσιότητας για τα τελευταία, δραματικά λεπτά πριν από τη μοιραία σύγκρουση στα Τέμπη που άφησε πίσω της 57 νεκρούς.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο μηχανοδηγός του IC 62 φέρεται να τηλεφώνησε λίγη ώρα πριν από το δυστύχημα σε συνάδελφό του, γιατί νόμιζε ότι ήταν στο τρένο της αντίθετης κατεύθυνσης. Ο φίλος του συνήθως εκτελούσε δρομολόγια εμπορικών τρένων, και ο άτυχος μηχανοδηγός ήθελε να μάθει αν βρισκόταν στο τιμόνι της αμαξοστοιχίας 63503.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο άτυχος μηχανοδηγός είχε αντιληφθεί πως κάτι συμβαίνει με τη λειτουργία των δυο γραμμών και ήθελε να συνεννοηθεί με τον συνάδελφό του ώστε να αποτρέψει τη σύγκρουση.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο φίλος του του είπε ότι δεν ήταν σε υπηρεσία.
Την ίδια ώρα, οργή και αγανάκτηση προκαλούν οι αποκαλύψεις για την ελλειπή εκπαίδευση του σταθμάρχη καθώς ο 59χρονος φέρεται να μην γνώριζε το χειρισμό του πίνακα σηματοδότηση του σταθμού.
Όπως λένε άτομα που εργάζονται χρόνια στη συγκεκριμένη, σιδηροδρομική γραμμή η θέση του σταθμάρχη απαιτεί άριστη γνώση του συστήματος χειρισμού της σηματοδότησης.
Δυστυχώς, όμως, ο 59χρονος πέρα από το λάθος χειρισμό στο κλείδωμα των γραμμών δεν είχε τη γνώση αλλά και την εκπαίδευση για να χειριστεί τον πίνακα σηματοδότησης και να αποσοβήσει το σφάλμα του.
Το «Αμάν!» του σταθμάρχη και οι πρώτοι διάλογοι μετά την τραγωδία
Το ότι 57 άνθρωποι σκοτώθηκαν εξαιτίας της απροσεξίας και της ανεπάρκειάς του ήταν σαφές σχεδόν από τα πρώτα λεπτά που ακολούθησαν τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη. Εκ των υστέρων όμως, μοιάζει σοκαριστικά εμφανής η ακαταλληλότητα του σταθμάρχη Βασίλη Σαμαρά βάσει δύο κρίσιμων ντοκουμέντων: α) Των ηχογραφημένων διαλόγων από το σταθμαρχείο Λάρισας τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου όπως τους δημοσιοποίησε το protothema.gr, καθώς και β) της απολογίας του σταθμάρχη στην ανακρίτρια.
Από όσα, κυριολεκτικά απίστευτα, ακούγονται στα ηχητικά αποσπάσματα, συν τα λεπτομερή στοιχεία τα οποία κατέθεσε ο ίδιος ο σταθμάρχης κατά την ανάκριση και πριν προφυλακιστεί, τεκμαίρεται πλήρως ότι ο Βασίλης Σαμαράς ήταν εντελώς ανίκανος, ανέτοιμος στην καλύτερη περίπτωση, να αναλάβει καθήκοντα σταθμάρχη σε ένα πολυσύχναστο σημείο του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου όπως η Λάρισα.
Από την ηλικία (59 ετών) και την προϋπηρεσία του Βασίλη Σαμαρά, έως την επιπολαιότητα των προϊσταμένων και των αρχαιότερων συναδέλφων του, καθώς και τη δική του αδυναμία να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της καταστροφής που προξένησε, επιβεβαιώνεται ότι το πολύνεκρο δυστύχημα απλώς τελούσε εν αναμονή. Η παρουσία του συγκεκριμένου ατόμου μπροστά στον πίνακα ελέγχου των γραμμών, με την ελάχιστη εμπειρία και εξοικείωση με τους σύνθετους χειρισμούς που έπρεπε να εκτελέσει, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι αφέθηκε εντελώς μόνος του στο πλέον κρίσιμο διάστημα της νυχτερινής βάρδιας την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, ήταν μια συνταγή ολέθρου. Μόνο η τύχη θα μπορούσε να αποτρέψει κάποιο σοβαρό δυστύχημα. Αλλά η τύχη έστρεψε τα νώτα της στα δεκάδες θύματα του δυστυχήματος.
«Αμάν!» ακούγεται να αναφωνεί ο Βασίλης Σαμαράς σε ένα από τα ηχητικά αποσπάσματα των αυθεντικών διαλόγων που είχε με το κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας του ΟΣΕ. Το επιφώνημα της απόγνωσής του αποτελεί ταυτόχρονα απόδειξη της σύγχυσης στην οποίαν βρισκόταν, αλλά και μιας εκ προοιμίου καταδικασμένης σε αποτυχία απόπειρας να αρνηθεί την ίδια την πραγματικότητα.
Ο «μοιραίος σταθμάρχης» Βασίλης Σαμαράς εμφανιζόταν σίγουρος ότι είχε «κλειδώσει» το Intercity 62 στην γραμμή της ανόδου, ακόμα κι όταν πληροφορήθηκε από τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας ότι η επιβατική αμαξοστοιχία είχε συγκρουστεί μετωπικά με την εμπορική στην περιοχή του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη.
Αυτό προκύπτει από τις συνομιλίες στο σύστημα ενδοεπικοινωνίας μεταξύ των σταθμαρχείων και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην ΑΘήνα τη μοιραία νύχτα:
Λόγω της έλλειψης του συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης του σιδηροδρόμου, ο ρυθμιστής δεν έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί τα τρένα ηλεκτρονικά καθώς κινούνται στο δίκτυο - και είναι υποχρεωμένος να δέχεται την ενημέρωση από τους σταθμάρχες.