Αποκαλύψεις για τον ρόλο που φέρεται να διαδραμάτισε στη διαχείριση των εναέριων μέσων η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, υπό τον Νίκο Τόσκα, έγιναν κατά τη διάρκεια της σημερινής συνεδρίασης στη δίκη για τη φονική πυρκαγιά στο Μάτι.
Ο πραγματογνώμονας Δημήτρης Λιότσιος αποτυπώνοντας για 14η ημέρα τις ευθύνες και τις παραλείψεις των αρμοδίων, επικαλέστηκε συνομιλίες που περιλαμβάνονται στο φάκελο της δικογραφίας και από τις οποίες αποδεικνύεται ότι ο κ. Τόσκας είχε λόγο στη διαχείριση των εναέριων μέσων την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς.
Ταυτόχρονα, ο μάρτυρας κατά τη σημερινή εξέτασή του στο δικαστήριο, ανέφερε πως οι ασύρματοι των πυροσβεστικών οχημάτων ήταν προβληματικοί και για αυτό πολλές φορές οι επικοινωνίες γίνονταν μέσω των κινητών. Ωστόσο, όπως είπε, αυτό θα έπρεπε να γίνεται σε υπηρεσιακό κινητό για να υπάρχει διάχυση της πληροφορίας εκείνες τις κρίσιμες ώρες.
Σημαντικό ήταν ακόμη και το σκέλος εκείνο των απαντήσεων που έδωσε ο κ. Λιότσιος σχετικά με τα πυροσβεστικά πλοιάρια, τα οποία θα μπορούσαν να είχαν σώσει τον κόσμο που είχε καταφύγει στη θάλασσα για να γλυτώσει από την πύρινη κόλαση. «Εδώ πήγαν οι ψαρόβαρκες και δεν μπορούσαν να πάνε τα πλοιάρια της πυροσβεστικής;» είπε μεταξύ άλλων ο μάρτυρας απαντώντας σε σχετική ερώτηση με πρόσωπο από το ακροατήριο που έζησε τον «εφιάλτη» στο Μάτι, να λέει μέσα στη δικαστική αίθουσα:
«Εμένα μεγάλο ψαροκάικο με έβγαλε έξω με την κόρη μου. Και άφησα πίσω μου μέσα στη θάλασσα το παιδί μου πεθαμένο».
Πάντως, με αφορμή τις συνομιλίες που επικαλέστηκε με την έναρξή της κατάθεσής του ο πραγματογνώμονας αναφορικά με τον ρόλο της τότε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, η πρόεδρος κάλεσε τον τότε διοικητή του ΕΚΣΕ και σήμερα κατηγορούμενο στη δίκη Ιωάννη Φωστιερη, να τοποθετηθεί σχετικά. Νωρίτερα, ωστόσο, ο κ. Λιότσιος είχε ξεκαθαρίσει: «Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τίθεται ένα ζήτημα για ποιο λόγο επετράπη η παρέμβαση του υπουργού σε επιχειρησιακό επίπεδο ειδικά την ώρα που οι επίγειοι εκλιπαρούσαν για εναέριες δυνάμεις. Τελικά ποιος διαχειριζόταν τα εναέρια μέσα; Και αν συνέβαινε αυτό δεν έχει καμία αρμοδιότητα ο υπουργός να παρεμβαίνει σε επιχειρησιακό επίπεδο».
Ι. Φωστιέρης: Από τη στιγμή που υπάρχει η φυσική και η πολιτική ηγεσία και είναι παρούσα, εγώ προσωπικά σαν διοικητής δεν διατάζω, δεν μπορώ να επέμβω στο πεδίο. Εγώ με μια στάθμιση προτείνω στη ηγεσία και μου λένε που να επέμβω.
Δ. Λιοτσιος: Στις συνομιλίες αναφέρεται «θα σου πω τώρα, θα ρωτήσω τον υπουργό»…
Πρόεδρος: Αν είναι έτσι τι νόημα έχει;
Ι. Φωστιερης: Όταν είναι παρών η φυσική και η πολιτική ηγεσία αναφερόμαστε στον ανώτερο.
Πρόεδρος: Η πολιτική ηγεσία έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει στο έργο της πυροσβεστικής;
Ι. Φωστιερης: Έχει το δικαίωμα. Είναι ο διοικητής.
Πρόεδρος: Γνωρίζει τους κανόνες πυροσβεστικής και στρατηγικής για να κάνει ορθή επιλογή;
Ι. Φωστιερης: Αν για παράδειγμα πει ότι θα πάνε δυο εναέρια μέσα και δεν υπάρχουν διαθέσιμα, οφείλω να αναφέρω ότι υπάρχει ένα διαθέσιμο εναέριο. Αν συμφωνήσει και ο αρχηγός δίνω εντολή για απογείωση. Είναι μια αλυσιδωτή κίνηση. Αυτά όλα είναι ένα κλειστό κύκλωμα της πολεμικής αεροπορίας. Τις δικές μου συνομιλίες έδωσα αμέσως στους εισαγγελείς. Στο δικό τους κομμάτι όμως η Πολεμική Αεροπορία για λόγους ασφαλείας δεν επιτρέπεται να έχουμε καμία απολύτως παρέμβαση.
Ερώτηση: Η μετακίνηση των τριών οχημάτων να τα πάρω από κάπου και να τα στείλω στην Κινέττα ήταν νόμιμη;
Μάρτυρας: Ναι, είναι.
Ερώτηση: Τα οχήματα που έστειλε στην Κινέττα αντικαταστάθηκαν;
Μάρτυρας: Με εθελοντές .
Πρόεδρος: Επηρέασε το γεγονός ότι ήταν εθελοντές;
Μάρτυρας: Διαφορετικά κινείται ένας πυροσβέστης και διαφορετικά ένας εθελοντής. Κάνουν σπουδαίο έργο αλλά τους εθελοντές τους προστατεύεις. Διαφορετική αντιμετώπιση θα είχε ο επικεφαλής αν είχε επαγγελματίες.