Απειλητικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έχουν στείλει οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες και προειδοποιούν ότι θα χτυπούν τα πλοία τους που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.
«Ειδοποίηση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των Χούθι για τα πλοία της Ερυθράς Θάλασσας: Με φιλικούς χαιρετισμούς», είναι ο τίτλος του δημοσιεύματος του πρακτορείου.
Ακολουθεί ολόκληρο το δημοσίευμα του Reuters:
Μια ζεστή ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα, λίγο πριν από τα μεσάνυχτα, ένα ανώτερο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας παρατήρησε ότι ένα ασυνήθιστο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είχε φτάσει στα προσωπικά του εισερχόμενα.
Το μήνυμα, το οποίο εστάλη και στην επαγγελματική διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του στελέχους, προειδοποιούσε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας που ταξίδευε μέσω της Ερυθράς Θάλασσας κινδύνευε να δεχθεί επίθεση από την υποστηριζόμενη από το Ιράν πολιτοφυλακή των Χούθι της Υεμένης.
Το υπό ελληνική διαχείριση πλοίο είχε παραβιάσει την απαγόρευση διέλευσης που επέβαλαν οι Χούθι, καθώς έδεσε σε ισραηλινό λιμάνι και θα γινόταν «άμεσος στόχος των ενόπλων δυνάμεων της Υεμένης σε οποιαδήποτε περιοχή κρίνουν κατάλληλη», ανέφερε το μήνυμα, γραμμένο στα αγγλικά και το οποίο εξέτασε το Reuters.
«Έχετε την ευθύνη και τις συνέπειες της συμπερίληψης του πλοίου στον κατάλογο απαγόρευσης», ανέφερε το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, το οποίο υπογράφεται από το Κέντρο Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC) με έδρα την Υεμένη, έναν οργανισμό που συστάθηκε τον Φεβρουάριο για τη σύνδεση μεταξύ των δυνάμεων των Χούθι και των εμπορικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
Οι Χούθι έχουν πραγματοποιήσει σχεδόν 100 επιθέσεις σε πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα από τον Νοέμβριο, ενεργώντας σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους στον ενός έτους πόλεμο του Ισραήλ στη Γάζα. Έχουν βυθίσει δύο πλοία, έχουν καταλάβει άλλο ένα και έχουν σκοτώσει τουλάχιστον τέσσερις ναυτικούς.
Το μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, που ελήφθη στα τέλη Μαΐου, προειδοποιούσε για «κυρώσεις» για ολόκληρο τον στόλο της εταιρείας, εάν το πλοίο συνέχιζε «να παραβιάζει τα κριτήρια απαγόρευσης και να εισέρχεται στα λιμάνια της σφετεριστικής ισραηλινής οντότητας».
Το στέλεχος και η εταιρεία δεν κατονομάζονται για λόγους ασφαλείας. Το προειδοποιητικό μήνυμα ήταν το πρώτο από περισσότερα από δώδεκα ολοένα και πιο απειλητικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που στάλθηκαν σε τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες από τον Μάιο εν μέσω αυξανόμενης γεωπολιτικής έντασης στη Μέση Ανατολή, σύμφωνα με έξι πηγές του κλάδου με άμεση γνώση των μηνυμάτων και δύο με έμμεση γνώση.
Από πέρυσι, οι Χούθι εκτοξεύουν πυραύλους, στέλνουν οπλισμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και εξαπολύουν βάρκες φορτωμένες με εκρηκτικά εναντίον εμπορικών πλοίων με δεσμούς με το Ισραήλ, τις ΗΠΑ, τη Βρετανία.
Η εκστρατεία αυτή των Χούθι μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η οποία δεν έχει αναφερθεί προηγουμένως, δείχνει ότι οι αντάρτες Χούθι απλώνουν τα δίχτυα τους ευρύτερα και στοχεύουν ελληνικά εμπορικά πλοία με μικρή ή καθόλου σχέση με το Ισραήλ.
Οι απειλές απευθύνονταν επίσης, για πρώτη φορά τους τελευταίους μήνες, σε ολόκληρους στόλους, αυξάνοντας τους κινδύνους για τα πλοία που εξακολουθούν να προσπαθούν να διασχίσουν την Ερυθρά Θάλασσα.
«Τα πλοία σας παραβίασαν την απόφαση των Ενόπλων Δυνάμεων της Υεμένης», ανέφερε ένα άλλο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που εστάλη τον Ιούνιο από έναν κυβερνητικό διαδικτυακό τομέα της Υεμένης στην πρώτη εταιρεία, εβδομάδες αργότερα και σε μια άλλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, η οποία επίσης δεν θέλει να κατονομαστεί. «Ως εκ τούτου, θα επιβληθούν τιμωρίες σε όλα τα πλοία της εταιρείας σας … Με φιλικούς χαιρετισμούς, το Ναυτικό της Υεμένης».
Η Υεμένη, η οποία βρίσκεται στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας, έχει εμπλακεί σε πολυετή εμφύλιο πόλεμο. Το 2014, οι Χούθι ανέλαβαν τον έλεγχο της πρωτεύουσας Σαναά και εκδίωξαν τη διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση.
Τον Ιανουάριο, οι Ηνωμένες Πολιτείες επανέφεραν τους Χούθι στον κατάλογο των τρομοκρατικών ομάδων.
Σε επικοινωνία με το Reuters, αξιωματούχοι των Χούθι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ότι είχαν στείλει τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή να παράσχουν οποιοδήποτε πρόσθετο σχόλιο, λέγοντας ότι πρόκειται για απόρρητες στρατιωτικές πληροφορίες.
Το Reuters δεν μπόρεσε να προσδιορίσει αν τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είχαν σταλεί και σε άλλες ξένες ναυτιλιακές εταιρείες.
Τα ελληνικών συμφερόντων πλοία, τα οποία αντιπροσωπεύουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους στον κόσμο, αποτελούν σχεδόν το 30% των επιθέσεων που πραγματοποίησαν οι δυνάμεις των Χούθι έως τις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, τα οποία δεν διευκρινίζουν αν τα πλοία αυτά είχαν δεσμούς με το Ισραήλ.
Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή των Χούθι – η οποία αποτελεί μέρος της συμμαχίας του Ιράν «Άξονας της Αντίστασης» που αποτελείται από παράνομες ένοπλες ομάδες κατά του Ισραήλ – επιτέθηκε στο τάνκερ Sounion, αφήνοντάς το να καίγεται για εβδομάδες, προτού μπορέσει να ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.
Τα χτυπήματα ώθησαν πολλά πλοία να ακολουθήσουν την πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κίνηση μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.
Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή έφτασαν σε νέα κορύφωση την Τρίτη, καθώς το Ιράν έπληξε το Ισραήλ με περισσότερους από 180 πυραύλους σε αντίποινα για τη δολοφονία ηγετών της Χεζμπολάχ στο Λίβανο, συμπεριλαμβανομένου του ηγέτη της Σαγίντ Χασάν Νασράλα την Παρασκευή.
Η ναυτική δύναμη Aspides της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει βοηθήσει περισσότερα από 200 πλοία να πλεύσουν με ασφάλεια στην Ερυθρά Θάλασσα, επιβεβαίωσε την εξέλιξη της τακτικής των Χούθι, σε μια συνάντηση κεκλεισμένων των θυρών με ναυτιλιακές εταιρείες στις αρχές Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με έγγραφο που εξέτασε το Reuters.
Στο έγγραφο, το οποίο μοιράστηκε με τις ναυτιλιακές εταιρείες, ο συνασπισμός Aspides δήλωσε ότι η απόφαση των Χούθι να επεκτείνουν τις προειδοποιήσεις σε ολόκληρους στόλους σηματοδοτεί την έναρξη της «τέταρτης φάσης» της στρατιωτικής εκστρατείας τους στην Ερυθρά Θάλασσα.
Νέα φάση
Ο συνασπισμός Aspides προέτρεψε επίσης τους πλοιοκτήτες να απενεργοποιήσουν τους αναμεταδότες του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης (AIS), το οποίο δείχνει τη θέση ενός πλοίου και λειτουργεί ως βοήθημα πλοήγησης για τα κοντινά πλοία, λέγοντας ότι έπρεπε «να το κλείσουν ή αλλιώς θα δεχθούν πυρά».
Ο συνασπισμός Αspides δήλωσε ότι τα πυραυλικά πλήγματα των Χούθι είχαν ακρίβεια 75% όταν στόχευαν πλοία που λειτουργούσαν με το σύστημα εντοπισμού AIS ενεργοποιημένο. Αλλά το 96% των επιθέσεων αστοχούσε όταν το AIS ήταν απενεργοποιημένο, σύμφωνα με την ίδια ενημέρωση.
«Οι Aspides είναι ενήμερες για αυτά τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου», δήλωσε στο Reuters ο επιχειρησιακός διοικητής της, αντιναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης, προσθέτοντας ότι οποιαδήποτε απάντηση θα πρέπει να εξεταστεί προσεκτικά και ότι οι εταιρείες συνιστάται έντονα να ειδοποιούν τους ειδικούς ασφαλείας τους, εάν έχουν επαφή πριν από τον απόπλου. «Ειδικότερα, για το HOCC, η συμβουλή ή η καθοδήγηση είναι να μην απαντάτε σε κλήσεις VHF και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από το “Ναυτικό της Υεμένης” ή το “Κέντρο Διοίκησης Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων” (HOCC)».
Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των Χούθι ξεκίνησε τον Φεβρουάριο με μηνύματα που εστάλησαν σε πλοιοκτήτες, ασφαλιστικές εταιρείες και το κύριο συνδικάτο ναυτικών από το HOCC.
Αυτά τα αρχικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, δύο από τα οποία είδε το Reuters, προειδοποιούσαν τον κλάδο ότι οι Χούθι είχαν επιβάλλει απαγόρευση ταξιδιού στην Ερυθρά Θάλασσα σε ορισμένα πλοία, αν και δεν προειδοποιούσαν ρητά τις εταιρείες για επικείμενη επίθεση. Τα μηνύματα που εστάλησαν μετά τον Μάιο ήταν πιο απειλητικά.
Τουλάχιστον δύο ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που έλαβαν απειλές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου αποφάσισαν να τερματίσουν τα ταξίδια αυτά μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, δήλωσαν στο Reuters δύο πηγές με άμεση γνώση, αρνούμενες να κατονομάσουν τις εταιρείες για λόγους ασφαλείας.
Ένα στέλεχος μιας τρίτης ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία έλαβε επίσης γράμμα, δήλωσε ότι αποφάσισε να τερματίσει τη συνεργασία με το Ισραήλ προκειμένου να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.
«Εάν η ασφαλής διέλευση μέσω της Ερυθράς Θάλασσας δεν μπορεί να είναι εγγυημένη, οι εταιρείες έχουν καθήκον να δράσουν – ακόμη και αν αυτό σημαίνει καθυστέρηση των παραδόσεών τους», δήλωσε ο Stephen Cotton, γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές, της κορυφαίας συνδικαλιστικής οργάνωσης των ναυτικών, η οποία έλαβε ηλεκτρονικό μήνυμα από την HOCC τον Φεβρουάριο. «Οι ζωές των ναυτικών εξαρτώνται από αυτό».
Η εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου έχει αυξήσει τον συναγερμό μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών. Το κόστος ασφάλισης για τους δυτικούς πλοιοκτήτες έχει ήδη εκτοξευθεί εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι, με ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες να αναστέλλουν εντελώς την κάλυψη, δήλωσαν οι πηγές στο Reuters.
Η Conbulk Shipmanagement Corporation με έδρα την Ελλάδα σταμάτησε τα ταξίδια στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση που δέχθηκε το πλοίο της MV Groton δύο φορές τον Αύγουστο. «Κανένα πλοίο (της Conbulk) δεν πραγματοποιεί δρομολόγια στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με την ασφάλεια του πληρώματος.
Όταν το πλήρωμα κινδυνεύει, κάθε συζήτηση σταματά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Conbulk Shipmanagement Δημήτρης Νταλακούρας σε ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στο Λονδίνο στις 10 Σεπτεμβρίου. Ο Torben Kolln, διευθύνων σύμβουλος του γερμανικού ομίλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Leonhardt & Blumberg, δήλωσε ότι η Ερυθρά Θάλασσα και ο ευρύτερος Κόλπος του Άντεν ήταν μια περιοχή «που αποκλείεται» για τον στόλο τους.
Σε επικοινωνία με το Reuters, οι εταιρείες δεν απάντησαν σε αίτημα για σχολιασμό σχετικά με το αν είχαν στοχοποιηθεί από την εκστρατεία ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των Χούθι.
Ορισμένες εταιρείες συνεχίζουν να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω δεσμευτικών μακροχρόνιων συμφωνιών με ναυλωτές ή επειδή πρέπει να μεταφέρουν αγαθά στη συγκεκριμένη περιοχή. Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει ο ταχύτερος τρόπος μεταφοράς αγαθών στους καταναλωτές στην Ευρώπη και την Ασία.
Οι Χούθι δεν έχουν σταματήσει όλη την κυκλοφορία και η πλειονότητα των πλοίων κινεζικής και ρωσικής ιδιοκτησίας – τα οποία δεν θεωρούν ότι συνδέονται με το Ισραήλ – μπορούν να διέρχονται απρόσκοπτα με χαμηλότερο κόστος ασφάλισης.
«Διαβεβαιώνουμε εκ νέου τα πλοία που ανήκουν σε εταιρείες που δεν έχουν καμία σχέση με τον ισραηλινό εχθρό ότι είναι ασφαλή και ότι έχουν ελευθερία (κίνησης) και (να) διατηρούν τις συσκευές AIS συνεχώς σε λειτουργία», σύμφωνα με ηχητική καταγραφή ενός μηνύματος των Χούθι που μεταδόθηκε σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα τον Σεπτέμβριο και την έλαβε το Reuters. «Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία σας. Όβερ».