Σελίδες

20 Νοεμβρίου 2024

Αμόκ τουρκικών παραβάσεων στο FIR Αθηνών – Παραλίγο αερομαχίες ανάμεσα σε Ρόδο και Καστελλόριζο


Στο όριο πρόκλησης έντασης η τουρκική πολεμική αεροπορία, που προχώρησε σε μπαράζ παραβάσεων στο FIR Αθηνών ενώ λίγο έλειψε να έχουμε ακόμη και αερομαχίες. Απογειώθηκαν 4 ελληνικά μαχητικά F-16 από την Κρήτη.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Στο όριο πρόκλησης έντασης οι Τούρκοι, που επιμένουν στην πολιτική των παραβιάσεων των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών. Από τον περασμένο Αύγουστο έως και σήμερα καθημερινά ακροβατούν στο όριο πρόκλησης έντασης στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο οι Τούρκοι, επιμένοντας στην πολιτική γκριζαρίσματος των αιθέρων, αρνούμενοι να υποβάλουν σχέδιο πτήσης για τα αεροσκάφη της πολεμικής τους αεροπορίας.

Την Τρίτη 19 Νοεμβρίου, οι Τούρκοι είχαν ζητήσει από την Ελλάδα να δεσμεύσουν διάφορα τμήματα του εναέριου χώρου ανάμεσα σε Ρόδο και Καστελλόριζο, για τη διενέργεια αεροπορικής άσκησης.

Η Ελλάδα εξέδωσε ΝΟΤΑΜ για συγκεκριμένο τμήμα, ανατολικά της Ρόδου, το οποίο υπάγεται στο FIR Αθηνών.

Ωστόσο οι Τούρκοι, κατά την πάγια τακτική τους, προχώρησαν σε παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας (Κ.Ε.Κ.), αρνούμενοι να υποβάλουν σχέδια πτήσης. Μόνο που αυτή τη φορά, στο πλαίσιο της άσκησης προχώρησαν σε μπαράζ παραβάσεων, με συνολικά 17 αεροσκάφη.

Συγκεκριμένα 5 ζεύγη τουρκικών F-16, τρία Phantom F-4, 2 drones, 1 κατασκοπευτικό CN-235 και ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας ATR-72 προχώρησαν σε συνολικά 12 παραβάσεις των Κ.Ε.Κ.

Η Πολεμική Αεροπορία βρισκόταν σε εγρήγορση και είχε απογειώσει από την Κρήτη 2 ζεύγη οπλισμένων F-16, τα οποία βρίσκονταν σε απόσταση ασφαλείας, έτοιμα να προχωρήσουν σε αναχαιτίσεις και να εμπλακούν ακόμη και σε αερομαχίες αν χρειαζόταν σε περίπτωση που οι Τούρκοι προχωρούσαν και σε παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου.

Η Τουρκία, από την 1η Νοεμβρίου έως και χθες έχει προχωρήσει σε 77 παραβάσεις των ΚΕΚ στο νοτιοανατολικό Αιγαίο ενώ για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο του 2023 έχει πραγματοποιήσει και 7 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου.

Συνολικά, από την αρχή του χρόνου τα τουρκικά αεροσκάφη – κυρίως uav – drones ANKA και κατασκοπευτικά CN-235 έχουν πραγματοποιήσει 263 παραβάσεις των ΚΕΚ εκ των οποίων οι 204 από τις αρχές Αυγούστου, οπότε και η Ελλάδα άρχισε τις έρευνες για την πόντιση του καλωδίου ηλεκτρικής διασύνδεσης με Κύπρο και Ισραήλ.

Παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας λαμβάνει κατεξοχήν χώρα όταν αεροσκάφος εισέρχεται στο FIR Αθηνών χωρίς να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσεως, ήτοι κατά παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας. Οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας έχουν θεσπισθεί από τις εντεταλμένες από τον ICAO ελληνικές αρχές εναέριας κυκλοφορίας εντός του FIR Αθηνών με βάση τις προβλέψεις και τις σχετικές συστάσεις του ICAO, καθώς και τη διεθνή πρακτική και αποσκοπούν στην εξασφάλιση ασφαλών συνθηκών πτήσεως σε όλον τον εναέριο χώρο του FIR Αθηνών.

Η Τουρκία διατείνεται τα τελευταία χρόνια ότι η Σύμβαση του Σικάγου του 1944 και οι κανόνες και συστάσεις του ICAO δεν εφαρμόζονται έναντι των κρατικών αεροσκαφών, παραβλέποντας την υποχρέωση των κρατών να εξασφαλίζουν ότι τα αεροσκάφη τους σέβονται τις βασικές αρχές και τους κανόνες που είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας.

Ο συντονισμός των πτήσεων, τόσο των πολιτικών όσο και των στρατιωτικών αεροσκαφών, σε διεθνή εναέριο χώρο είναι απαραίτητος για ασφαλή διεξαγωγή της εναέριας κυκλοφορίας και συνίσταται στην ανταλλαγή κάθε πληροφορίας περί των πτήσεων σε μία περιοχή. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προβλεπόμενη από τον ICAO υποβολή των πληροφοριών πτήσεων υπό τη μορφή του σχεδίου πτήσης (Flight Plan).

FIR Αθηνών

Τα όρια του FIR Αθηνών έχουν καθορισθεί με τις Περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας Ευρώπης του ICAO (1950, 1952, 1958). Ο ICAO έχει αναθέσει στην Ελλάδα την αρμοδιότητα ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας και της παροχής πληροφοριών πτήσεων εντός του FIR Αθηνών.

Στις σχετικές Περιοχικές Συμφωνίες, όπως επικυρώθηκαν με τις αντίστοιχες αποφάσεις του Συμβουλίου του ΙCAO, συναίνεσε και η Τουρκία. Στον διεθνή εναέριο χώρο του FIR Αθηνών οι αρμόδιες ελληνικές Αρχές μεριμνούν, με βάση την εντολή του ICAO, για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας.

Η μετέπειτα άρνηση της Τουρκίας (από το 1974) για υποβολή σχεδίων πτήσης από τα στρατιωτικά της αεροσκάφη που εισέρχονται στο FIR Αθηνών, συνεπάγεται άρνηση του προβλεπόμενου από τον ICAO πολιτικο-στρατιωτικού συντονισμού με την υπεύθυνη αρχή εναέριας κυκλοφορίας για την ασφάλεια των πολιτικών πτήσεων (δηλ. με την ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα τουρκικά στρατιωτικά αεροσκάφη διαπράττουν Παραβάσεις των Κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας.

enikos.gr