Πριν από τέσσερα χρόνια, η Ινδία ήταν η μεγαλύτερη αγορά του TikTok. Η εφαρμογή διέθετε μια αυξανόμενη βάση 200 εκατομμυρίων χρηστών, παρουσιάζοντας πολλές ευκαιρίες που άλλαζαν τη ζωή για δημιουργούς και influencers. Το TikTok φαινόταν ασταμάτητο – μέχρι που οι εντάσεις στα σύνορα μεταξύ Ινδίας και Κίνας εξελίχθηκαν σε περιστατικά θανατηφόρας βίας.
TikTok: Ένα δισεκατομμύριο χρήστες αλλά και συσσωρευμένες αντιπαραθέσεις
Σύμφωνα με το BBC, σε αντίποινα, η ινδική κυβέρνηση απαγόρευσε την εφαρμογή στις 29 Ιουνίου 2020. Σχεδόν εν μία νυκτί, το TikTok εξαφανίστηκε. Αλλά οι λογαριασμοί και τα βίντεο του Ινδικού TikTok εξακολουθούν να βρίσκονται στο Διαδίκτυο, παγωμένα στο χρόνο όταν η εφαρμογή είχε μόλις αναδειχθεί σε πολιτιστικό γίγαντα.
Κατά κάποιο τρόπο, θα μπορούσε να προσφέρει μια προεπισκόπηση του τι μπορεί να κρύβει το μέλλον για τη διαδικτυακή εφαρμογή στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τον Απρίλιο του 2024 ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν υπέγραψε ένα νομοσχέδιο που θα μπορούσε τελικά να απαγορεύσει το TikTok από τις ΗΠΑ, σηματοδοτώντας ένα νέο κεφάλαιο μετά από χρόνια απειλών.
Η αμερικανική νομοθεσία απαιτεί από την εταιρεία που κατέχει το TikTok, ByteDance, να πουλήσει το μερίδιό της στην εφαρμογή εντός των επόμενων εννέα μηνών, με επιπλέον τρίμηνη περίοδο χάριτος, διαφορετικά θα αντιμετωπίσει πιθανή απαγόρευση στη χώρα.
Η ByteDance από την πλευρά της λέει ότι δεν έχει πρόθεση να πουλήσει την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης , αλλά στις 6 Δεκεμβρίου, το ομοσπονδιακό εφετείο των ΗΠΑ απέρριψε την προσφορά της εταιρείας να ανατρέψει τον νόμο. Η πλατφόρμα πρόκειται να μην είναι διαθέσιμη στις 29 Ιανουαρίου, αν και πολλοί αναλυτές αναμένουν ότι η υπόθεση θα φτάσει στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ.
Η απαγόρευση μιας τεράστιας εφαρμογής μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα ήταν μια άνευ προηγουμένου στιγμή στην αμερικανική ιστορία της τεχνολογίας, αν και η διαφαινόμενη δικαστική μάχη αφήνει επί του παρόντος αβέβαιη τη μοίρα του TikTok.
Αλλά η ινδική εμπειρία δείχνει τι μπορεί να συμβεί όταν μια μεγάλη χώρα σβήσει το TikTok από τα smartphone των πολιτών της. Ούτε η Ινδία είναι η μόνη χώρα που έκανε αυτό το βήμα – τον Νοέμβριο του 2023, το Νεπάλ ανακοίνωσε επίσης μια απόφαση να απαγορεύσει το TikTok και το Πακιστάν έχει εφαρμόσει μια σειρά προσωρινών απαγορεύσεων από το 2020.
Η ιστορία της απαγόρευσης του TikTok στην Ινδία δείχνει ότι οι χρήστες προσαρμόζονται γρήγορα, αλλά και ότι όταν το TikTok πεθαίνει, μεγάλο μέρος της κουλτούρας του πεθαίνει μαζί του.
Η εφαρμογή ήταν ένα ιδιαίτερο φαινόμενο λόγω των τρόπων με τους οποίους ο αλγόριθμός της έδινε ευκαιρίες σε επαρχιακούς Ινδούς χρήστες , οι οποίοι μπορούσαν να βρουν κοινό και ακόμη και να αποκτήσουν καθεστώς διασημότητας, κάτι που δεν ήταν δυνατό με άλλες εφαρμογές.
«Δημοκρατικοποίησε τη δημιουργία περιεχομένου για πρώτη φορά», λέει ο αναλυτής Πρασάντο Ρόι από το Νέο Δελχί. “Αρχίσαμε να βλέπουμε πολλούς από αυτούς τους ανθρώπους της υπαίθρου που ήταν αρκετά χαμηλά στην κοινωνικοοικονομική κλίμακα και δεν θα ονειρεύονταν ποτέ ότι θα αποκτούσαν ακόλουθους ή θα κέρδιζαν χρήματα από αυτό. Δεν υπήρχε τίποτα παρόμοιο».
Το TikTok έχει παρόμοια πολιτιστική σημασία στις ΗΠΑ, όπου ανθίζουν εξειδικευμένες κοινότητες και ένας ατέλειωτος αριθμός μικρών δημιουργών και επιχειρήσεων βγάζουν τα προς το ζην βάσει της εφαρμογής. Είναι ένα είδος επιτυχίας που είναι λιγότερο διαδεδομένη σε άλλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Το Instagram, για παράδειγμα, είναι γενικά ρυθμισμένο περισσότερο για την κατανάλωση περιεχομένου από λογαριασμούς με πολλούς ακόλουθους, ενώ το TikTok δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ενθάρρυνση των τακτικών χρηστών να δημοσιεύουν περιεχόμενο.
Όταν το TikTok τέθηκε εκτός σύνδεσης στην Ινδία, η κυβέρνηση απαγόρευσε 58 άλλες κινεζικές εφαρμογές μαζί με αυτό, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που σήμερα αυξάνονται σε δημοτικότητα στις ΗΠΑ, όπως η εφαρμογή αγορών μόδας Shein . Καθώς περνούσαν τα χρόνια, η Ινδία απαγόρευσε περισσότερες από εκατό κινεζικές εφαρμογές, αν και οι διαπραγματεύσεις έφεραν πρόσφατα μια ινδική έκδοση του Shein ξανά στο διαδίκτυο.
Το ίδιο θα μπορούσε να συμβεί και στις ΗΠΑ. Ο νέος νόμος δημιουργεί προηγούμενο και δημιουργεί έναν μηχανισμό για την αμερικανική κυβέρνηση να απαλλαγεί από άλλες κινεζικές εφαρμογές. Οι ανησυχίες για το απόρρητο και την εθνική ασφάλεια που εκφράζουν οι πολιτικοί σχετικά με την TikTok θα μπορούσαν να ισχύουν και για μια σειρά από άλλες εταιρείες.
Και όταν μια δημοφιλής εφαρμογή αφαιρείται, άλλοι μπορούν να προσπαθήσουν να καλύψουν το κενό. «Μόλις το TikTok απαγορεύτηκε, άνοιξε μια ευκαιρία πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων», λέει ο Νικίλ Πάουα, ένας Ινδός αναλυτής τεχνολογικής πολιτικής. «Πολλές ινδικές νεοφυείς επιχειρήσεις ξεκίνησαν ή στράφηκαν για να καλύψουν το κενό».
Τον Αύγουστο του 2020, το Instagram κυκλοφόρησε μια ροή βίντεο σύντομης μορφής που ονομάζεται Reels , λίγους μήνες μετά την απαγόρευση του TikTok, το YouTube ακολούθησε το ίδιο με το Shorts , τη δική του λειτουργία αντιγραφής TikTok, ένα μήνα αργότερα. Το Instagram και το YouTube είχαν ήδη εδραιωθεί στην Ινδία και το πεδίο των νέων start-ups δεν είχε καμία ευκαιρία.
Ωστόσο, χρήστες και ειδικοί λένε ότι κάτι χάθηκε στη μετάβαση μετά το TikTok. Το Instagram και το YouTube μπορεί να άρπαξαν την επισκεψιμότητα του TikTok, αλλά οι εφαρμογές δεν αναδημιουργούσαν την αίσθηση του Ινδικού TikTok.
«Το TikTok ήταν ένα συγκριτικά διαφορετικό είδος βάσης χρηστών όσον αφορά τους δημιουργούς», λέει ο Πάουα. “Είχατε αγρότες, κτίστες και ανθρώπους από μικρές πόλεις που ανέβαζαν βίντεο στο TikTok. Δεν το βλέπει κανείς τόσο πολύ στο YouTube Shorts και στο Instagram Reels. Ο μηχανισμός του TikTok ήταν πολύ διαφορετικός.”
Εάν το TikTok απαγορευτεί στις ΗΠΑ, το αμερικανικό τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να ακολουθήσει παρόμοια πορεία με αυτή της Ινδίας. Τέσσερα χρόνια μετά την απαγόρευση, το Instagram και το YouTube έχουν ήδη καθιερωθεί ως ιστότοποι για σύντομα βίντεο. Ακόμη και το LinkedIn πειραματίζεται με μια ροή βίντεο τύπου TikTok.
Οι ανταγωνιστές της εφαρμογής έχουν αποδείξει ότι δεν χρειάζεται να αναδημιουργήσουν την κουλτούρα του TikTok για να πετύχουν. Είναι πιθανό το εξειδικευμένο περιεχόμενο να εξαφανιστεί, όπως ακριβώς έγινε στην Ινδία. Στην πραγματικότητα, οι πολιτιστικές επιπτώσεις στις ΗΠΑ θα ήταν πολύ πιο σημαντικές. Σχεδόν το ένα τρίτο των Αμερικανών ηλικίας 18 έως 29 ετών ενημερώνονται από το TikTok , σύμφωνα με το Pew Research Center.
Οι ΗΠΑ έχουν λιγότερους χρήστες TikTok από τα 200 εκατομμύρια που είχε η Ινδία στην ακμή της, αλλά η Ινδία φιλοξενεί 1,4 δισεκατομμύρια ανθρώπους. Το TikTok φέρεται να έχει 170 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ, περισσότερο από το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας.
«Όταν η Ινδία απαγόρευσε το TikTok, η εφαρμογή δεν ήταν το μεγαθήριο που είναι τώρα», λένε οι ειδικοί. “Έχει μετατραπεί σε πολιτιστική επανάσταση τα τελευταία χρόνια. Η απαγόρευσή του τώρα στην Αμερική θα είχε πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο”.
Επίσης, η απαγόρευση της Ινδίας ήταν άμεση και τέθηκε σε ισχύ σε λίγες εβδομάδες. Η επερχόμενη νομική πρόκληση του TikTok στις ΗΠΑ θα μπορούσε να δεσμεύσει τις νομικές συνέπειες για χρόνια και δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα ότι η νομοθεσία θα αντέξει μια μάχη στα δικαστήρια.