"Υπάρχει ολοκληρωμένη και λειτουργική σηματοδότηση σε όλο τον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, με εξαίρεση του τμήματος που έχει πληγεί από τον Daniel", υποστήριξε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας
Για τη λειτουργικότητα του συστήματος ασφαλείας των σιδηροδρόμων μίλησε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορώνμ Χρήστος Σταϊκούρας.
Ο κ. Σταϊκούρας απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Επικρατείας της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρου Καζαμία υποστήριξε μεταξύ άλλων ότι η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το ETCS και το GSMR είναι σήμερα «πολύ καλύτερα απ' ό,τι ήταν τον Φεβρουάριο του '23». Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, είναι «καλύτερα, πληρέστερα, πιο λειτουργικά απ' ό,τι ήταν πριν από δύο χρόνια».
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, «το 14% του συνολικού ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου έχει ETCS. Εάν δεν υπήρχε σηματοδότηση, δεν θα μιλούσαμε για ETCS. Τον Σεπτέμβριο του 2023 ολοκληρώθηκε η εγκατάστασή του και λειτουργούσε σε όλο τον σιδηροδρομικό άξονα. Σήμερα είναι λειτουργικό στο 80% και έχει ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την αποκατάστασή του στο υπόλοιπο 20%, που έχει υποστεί ζημιές από τον ''Daniel''. Με την ολοκλήρωση της 717, το σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε σε όλο το σιδηροδρομικό σύστημα. Σήμερα έχουμε πληρέστερα συστήματα απ' ό,τι είχαμε δύο χρόνια πριν».
Αναφερόμενος στο παρατρόχιο σύστημα ETCS, είπε πως το 2019 βρισκόταν στο 43%, τον Σεπτέμβριο του 2023 στο 81% και σήμερα στο 80% λόγω «Daniel», ενώ για το επί συρμού ETCS ενημέρωσε πως σήμερα έχουν εγκατασταθεί 136 μονάδες σε 89 τρένα, με στόχο έως τον Σεπτέμβριο του 2025 να έχουν ενταχθεί άλλες 43 μονάδες σε άλλα 24 τρένα.
«Μας δώσατε στατιστικά στοιχεία, αλλά δεν άκουσα καμία συγκεκριμένη απάντηση για το εάν αυτή τη στιγμή λειτουργεί το ETCS. Μου λέτε ότι τα τρένα σήμερα είναι ασφαλέστερα. Μετά από 57 νεκρούς μπορούμε να λέμε ότι τα τρένα είναι ασφαλέστερα και όχι ασφαλή; Οι άνθρωποι φοβούνται να ανέβουν στα τρένα. Το ETCS προβλέπει δύο εγκαταστάσεις. Μία επί των γραμμών και μία επί των τρένων. Μιλάμε για το ζήτημα ασφάλειας των σιδηροδρόμων», υποστήριξε από την πλευρά του ο βουλευτής Επικρατείας της Πλεύσης Ελευθερίας.
«Ήμουν ξεκάθαρος, για εμάς το πρώτιστο μέλημά μας είναι η ασφάλεια του επιβάτη. Σε σχέση με το 2023 είμαστε σε πολύ καλύτερο σημείο. Υπάρχει ολοκληρωμένη και λειτουργική σηματοδότηση σε όλο τον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, με εξαίρεση του τμήματος που έχει πληγεί από τον ''Daniel'', κάτι το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για το ETCS», επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Επιπλέον της αρχικής μου τοποθέτησης, έχω να προσθέσω τα εξής:
1ον. Σήμερα λειτουργούν 5 Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ).
• Το 2019 λειτουργούσε μόνο το ΚΕΚ Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) για το τμήμα Τρεις Γέφυρες – ΣΚΑ – Αεροδρόμιο (Γραμμή Προαστιακού).
• Το 2020 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Κορίνθου για το τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη, καθώς είχε πάψει να λειτουργεί από το 2010 για το τμήμα ΣΚΑ - Κιάτο λόγω βανδαλισμών.
• To 2021 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Θεσσαλονίκης για το τμήμα Πλατύ - Θεσσαλονίκη - Στρυμόνας - Προμαχώνας.
• Το 2022 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Λιανοκλαδίου για το τμήμα Τιθορέα - Δομοκός.
• Τον Αύγουστο του 2023 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΚ Λάρισας για το τμήμα Δομοκός - Πλατύ.
• Τον Σεπτέμβριο του 2023 το ΚΕΚ ΣΚΑ για το τμήμα ΣΚΑ - Τιθορέα.
• Και το 2025 τέθηκε, για πρώτη φορά, σε λειτουργία σύστημα επιτήρησης κυκλοφορίας συρμών, στο τμήμα της μονής γραμμής μεταξύ των Σιδηροδρομικών Σταθμών Αθηνών και Αγίων Αναργύρων. Η λειτουργία αυτών των Κέντρων ενισχύει την ασφάλεια.
2ον. Σήμερα λειτουργούν 4 Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων (ΚΕΣ).
• Το 2020 τέθηκε σε λειτουργία το ΚΕΣ Κορίνθου.
• Το 2024 τέθηκαν διαδοχικά, εντός του έτους, τα ΚΕΣ ΣΚΑ, Λιανοκλαδίου και Λαρίσης. Η λειτουργία αυτών των Κέντρων ενισχύει την ασφάλεια.
3ον. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενεργοποίησε τη διαδικασία επί παραβάσει όχι για το ευρωπαϊκό σύστημα ETCS.
Διότι αν το είχε κάνει γι’ αυτόν τον λόγο θα έπρεπε να το κάνει για όλη την Ευρώπη, αφού το σύστημα αυτό έχει εγκατασταθεί, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, στο 14% του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου, με σχεδιασμό για 31% στο τέλος του 2023.
Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά ότι στο 26% του συνολικού εγχώριου σιδηροδρομικού δικτύου αυτό το σύστημα είναι ήδη λειτουργικό, με 0% το 2019! Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει διαδικασία επί παραβάσει με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής στην Ελλάδα, επί της οποίας η χώρα μας έχει τοποθετηθεί έγκαιρα και αρμοδίως, επειδή δεν ευθυγραμμίζεται με τις συνολικές απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, σύμφωνα με την Οδηγία 798, του 2016», υπογράμμισε σε άλλο σημείο.
«Δεν έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα, δεν είμαι εδώ για να πω “όλα καλά”. Υποστηρίζω όμως μέσα από τα στοιχεία ότι κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.
Σταϊκούρας σε Σαλμά: Η Hellenic Train ενημέρωσε στις 9/3/2023 για το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας
Λίγο αργότερα, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κλήθηκε να απαντήσει σε επίκαιρη ερώτηση του ανεξάρτητου βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας Μάριου Σαλμά σχετικό με τον έλεγχο μεταφοράς παράνομων φορτίων μέσω του σιδηροδρόμου.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, το υπουργείο Υποδομών «δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου επί του περιεχομένου του φορτίου, ούτε προβλέπεται διαδικασία γνωστοποίησης του φορτίου». Μάλιστα, τόνισε με νόημα πως αυτό ισχύει και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Αναφερόμενος στο φορτίο της μοιραίας αμαξοστοιχίας, ο Χρήστος Σταϊκούρας επανέλαβε πως η Hellenic Train ενημέρωσε στις 9/3/23 για τη σύνθεση και το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας. Σε άλλο σημείο υπογράμμισε ότι η ΑΑΔΕ έχει παράσχει αναλυτική ενημέρωση για το τι συνέβη στο Τελωνείο Ευζώνων, λέγοντας πως «διενεργήθηκε σχετικός ευχερής έλεγχος και έγινε αντιπαραβολή των βαγονιών με τις καταστάσεις και δεν διαπιστώθηκε τίποτα άλλο επιπλέον από τα αναγραφόμενα».
«Η δικαστική διερεύνηση είναι σε εξέλιξη και αναμένουμε τα αποτελέσματά της», κατέληξε. «Το κράτος δεν μπορεί να ελέγξει τι μεταφέρουν τα τρένα. Αυτό κατάλαβα εγώ», είπε από την πλευρά του ο Μάριος Σαλμάς.
Γιαννης Α. Πολιτης
ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ