Την πρόθεσή της να επανεκθέσει τα τέσσερα έργα της έκθεσης «Η Σαγήνη του
Αλλόκοτου», που βανδαλίστηκαν, το μεσημέρι της προηγούμενης Δευτέρας, από τον
βουλευτή της Νίκης, Νίκο Παπαδόπουλο, υπό συγκεκριμένους όμως
όρους ασφαλείας, εκφράζει η Εθνική Πινακοθήκη ανακοινώνοντας,
ταυτόχρονα, τη συνεργασία της με τα υπουργεία Πολιτισμού και Πολιτικής
Προστασίας στην εκπόνηση μελέτης για την αναβάθμιση των μέτρων προστασίας του
δημόσιου πολιτιστικού ιδρύματος το οποίο έχει μετατραπεί, τις τελευταίες
ημέρες, σε πεδίο μάχης.
Τα παραπάνω επισημαίνονται στη νέα ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης η οποία
ήρθε δύο 24ωρα μετά την ξαφνική απόφασή της να απομακρύνει τα επίμαχα έργα από
το πάτωμα όπου εκτίθεντο συμβολικά από την Τετάρτη.
Πάντως, και αυτή τη φορά, όπως συνέβη και με την προηγούμενη ανακοίνωση, δεν
καθίσταται σαφές αν και πότε θα επανεκτεθούν τα συγκεκριμένα έργα του
Χριστόφορου Κατσαδιώτη. Το μόνο βέβαιο είναι πως θα υποβληθούν σε συντήρηση
και θα περιμένουν - ουδείς γνωρίζει πόσο - μέχρι να θεωρηθούν κατάλληλες οι
συνθήκες για να επιστρέψουν με ασφάλεια στον εκθεσιακό χώρο. Επισημαίνεται
ωστόσο με νόημα πως η Εθνική Πινακοθήκη παραμένει απαρέγκλιτα αφοσιωμένη
στη νομοθεσία που κατοχυρώνει ανεπιφύλακτα την ελευθερία της καλλιτεχνικής
έκφρασης.
Ολόκληρη η ανακοίνωση
«Μετά το πρόσφατο βίαιο περιστατικό και των επιπτώσεων του και δεδομένων των
συνεχιζόμενων απειλών εναντίον της Εθνικής Πινακοθήκης - Μουσείου Αλεξάνδρου
Σούτσου, των εκτεθειμένων έργων τέχνης, των εργαζομένων και της διοίκησης,
αποφασίστηκε, κατόπιν συνεννόησης της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη με τον
Υπουργό Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, η αναβάθμιση των μέτρων
προστασίας της ΕΠΜΑΣ. Ήδη, έχει ξεκινήσει η συνεργασία ανάμεσα στην Εθνική
Πινακοθήκη και το Κέντρο Μελετών Ασφαλείας (ΚΕ.ΜΕ.Α) με αντικείμενο την
εκπόνηση σχετικής μελέτης ασφαλείας.
Η Εθνική Πινακοθήκη, στο πλαίσιο του θεσμικού της ρόλου και της αποστολής της,
παραμένει απαρέγκλιτα αφοσιωμένη στο άρθρο 16 του Συντάγματος, το οποίο
κατοχυρώνει ανεπιφύλακτα την ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, στο άρθρο
10 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και την πάγια
Νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, καθώς και
τη Νομολογία των Δικαστηρίων της χώρας.
Τα έργα τέχνης, που δέχτηκαν την επίθεση, υποβάλλονται στις απαραίτητες
ενέργειες και στις διαδικασίες συντήρησης και αποκατάστασής τους, όπου
παρουσιάζονται οι εκτεταμένες φθορές. Παράλληλα, εξετάζονται με τη συμβολή
ειδικών, οι όροι και οι προϋποθέσεις της ασφαλούς επανέκθεσής τους.»