Συγκεκριμένες ενέργειες, προς τα αρμόδια τμήματα αλυσίδων σούπερ μάρκετ, εφάρμοζαν τα στελέχη πωλήσεων της εταιρείας διανομής των δημητριακών Kellogg’s στην Ελλάδα, Ατλάντα Α.Ε. σύμφωνα με τα στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, η οποία έτυχε διερεύνησης από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η Επιτροπή Ανταγωνισμού ως προς τις πρακτικές που εφάρμοζε η Ατλάντα, «προκύπτει ότι η εταιρεία προέβη σε πρακτική καθορισμού της τιμής μεταπώλησης δημητριακών πρωινού στο κανάλι διανομής των σούπερ μάρκετ, επί τη βάση κάθετης σύμπραξης, η οποία περιόριζε τη δυνατότητα των συνεργαζόμενων με εκείνη αλυσίδων σούπερ μάρκετ, να καθορίζουν ελεύθερα τις τιμές λιανικής των προϊόντων δημητριακών πρωινού, σήματος Kellogg’s, κατά παράβαση των άρθρων 1 του νόμου 3959/2011 και 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ)».
Πρόκειται για μία υπόθεση, η οποία είχε δει το φως της δημοσιότητας στις αρχές Μαΐου με αφορμή την επιβολή του προστίμου από την Επιτροπή Ανταγωνισμού προς την Ατλάντα, χωρίς ωστόσο να υπάρξουν περισσότερες λεπτομέρειες τότε, ως προς τις πρακτικές που εφάρμοζε η ελεγχόμενη εταιρεία. Το powergame.gr παρουσιάζει σήμερα τις κινήσεις που έλαβαν χώρα στη διάρκεια του 2021, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με αυτεπάγγελτη έρευνα που διεξήγαγε.
Πώς ασκούνταν πιέσεις για τη διαμόρφωση των τιμών
Στον φάκελο διερεύνησης της υπόθεσης, αναφέρεται χαρακτηριστικά από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι «στελέχη της Διεύθυνσης Πωλήσεων της εν λόγω εταιρείας (Ατλάντα), χρησιμοποιώντας ως σημείο αναφοράς την προτεινόμενη λιανική τιμή η οποία αναφέρεται στα συνημμένα αρχεία της εσωτερικής αλληλογραφίας σε στήλη με γκρι σκίαση ως “ΝΕΑ ΤΙΜΗ ΡΑΦΙΟΥ ΜΕ ΦΠΑ 13%”, ασκούσαν πίεση στους υπαλλήλους της διεύθυνσής τους, ώστε αυτοί να εξασφαλίσουν από τους πελάτες τους-αλυσίδες σούπερ μάρκετ, την προσαρμογή των τιμών των δημητριακών πρωινού στο επίπεδο της Προτεινόμενης Λιανικής Τιμής, μειώνοντας σταδιακά ή και μηδενίζοντας την όποια απόκλιση. Επιπλέον, πέραν του καθορισμού των τιμών λιανικής πώλησης των κωδικών δημητριακών πρωινού της, η εταιρεία προέβαινε τακτικά σε τιμοληψίες, και ανάλογα με τον βαθμό απόκλισης εκάστου πελάτη από τα υποδεικνυόμενα, καθόριζε για κάθε έναν από αυτούς τιμή-στόχο με σκοπό την άμεση αναπροσαρμογή των υφιστάμενων λιανικών τιμών έως ότου επιτευχθεί προοδευτικά η αναφερόμενη απώτατη λιανική τιμή».
Υποδεικνύονταν οι αποκλίσεις των τιμών στα ράφια από τις υποδεικνυόμενες από την εταιρεία τιμές
Μεταξύ άλλων η Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφέρει ότι η Ατλάντα παρακολουθούσε συστηματικά τις λιανικές τιμές ανά κωδικό προϊόντος δημητριακών πρωινού και ανά σούπερ μάρκετ μέσω τακτικών τιμοληψιών των πωλητών της. Οι τελευταίοι καλούνταν να καταγράψουν τα αποτελέσματα των εν λόγω τιμοληψιών σε αρχεία, υπολογίζοντας παράλληλα τις αποκλίσεις της εκάστοτε λιανικής τιμής από την υποδεικνυόμενη ανά κωδικό προϊόντος. Τα αρχεία αυτά κοινοποιούνταν εν συνεχεία ηλεκτρονικά μεταξύ στελεχών της εταιρείας. «Η εσωτερική αλληλογραφία καταδεικνύει ότι η άσκηση πίεσης έλαβε χώρα δια ζώσης και, κατά συνέπεια, χωρίς έγγραφα μέσα», επισημαίνεται από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι λιανοπωλητές- αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εφάρμοσαν κατά περίπτωση στην πράξη και σταδιακά, τις υποδεικνυόμενες τιμές.
Μάλιστα, σε εσωτερική ηλεκτρονική αλληλογραφία της 09.03.2021 με θέμα “Κερδοφορία Πελατών Μάρτιος 2021”, ο National Account Manager της Ατλάντα, απευθυνόμενος σε συνεργάτες του, φαίνεται να τους αποστέλλει συνημμένα κάποια αρχεία που απεικονίζουν την κερδοφορία ανά πελάτη για τα προϊόντα που διακινούν διευκρινίζοντάς τους ότι θα μιλήσουν τηλεφωνικώς “Άμεσα”.
Σε απάντηση του ανωτέρω μηνύματος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας ακολούθησε αλληλουχία ηλεκτρονικών μηνυμάτων στο πλαίσιο των οποίων, στις 17.03.2021, ο National Account Manager υπενθύμιζε στους συνεργάτες του, ότι έπρεπε να γίνουν άμεσα οι απαραίτητες αλλαγές, αναφέροντας συγκεκριμένα: «Σας υπενθυμίζω ότι πρέπει να γίνουν ΑΜΕΣΑ οι απαραίτητες αλλαγές όπως έχουμε μιλήσει… Υ.Γ.: το συγκεκριμένο project απαιτεί επαφές και καλό συντονισμό από όλους τους πελάτες».
Σε μεταγενέστερη εσωτερική ηλεκτρονική αλληλογραφία της 11.05.2021, «με θέμα: “Σας παραθέτω την κερδοφορία που ανέβασε σήμερα ο πελάτης […]…”, ο National Account Manager της Ατλάντα απευθύνεται σε συνεργάτες του παραθέτοντάς τους τις τιμές που έχει εφαρμόσει το σούπερ μάρκετ […] σε προϊόντα με το σήμα Kellogg’s, ζητώντας τους να προβούν άμεσα στις γνωστές επαφές τους προκειμένου όλοι οι υπόλοιποι πελάτες τους να εφαρμόσουν τις τιμές», όπως προκύπτει πάντα από το σχετικό πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Επιπλέον, σε σχετικό αρχείο excel απεικονίζονταν, μεταξύ άλλων, προϊόντα δημητριακών πρωινού που διακινεί η Ατλάντα, ενώ δίπλα σε κάθε ένα από αυτά υπήρχαν στήλες όπου αναγράφονται η «Νέα Τιμή Ραφιού (Με ΦΠΑ 13%)» σε γκρι σκιασμένη στήλη, η «Τιμή» που ισχύει για το κάθε ένα προϊόν στα σούπερ μάρκετ και τέλος, η απόκλιση αυτής της τιμής από την νέα τιμή ραφιού ως ποσοστό «%». Περαιτέρω, περιλαμβάνονταν πορτοκαλί στήλες με πρόταση τιμής για κάθε σούπερ μάρκετ με υπολογισμό, αντίστοιχα, του ποσοστού «%» της απόκλισης της προτεινόμενης τιμής από τη νέα τιμή ραφιού που επιθυμούσε να εφαρμοστεί η εταιρεία.
Λίγο αργότερα ο National Account Manager της Ατλάντα, έστελνε e-mail προς τους συνεργάτες του, με θέμα «κερδοφορία πελατών 07.06.2021» και σε πίνακα ενταγμένο στο σσώμα του κειμένου απεικονίζονταν αρχείο excel, στο οποίο τιμές που προηγουμένως απεικονίζονταν με πορτοκαλί χρώμα (λόγω απόκλισης των τιμών που πωλούνταν στα ράφια τα δημητριακά, από τις τιμές που ζητούσε από τα σούπερ μάρκετ η εταιρεία), εμφανίζονταν πλέον με πράσινο χρώμα, σημάδι ότι τα σούπερ μάρκετ είχαν εναρμονιστεί με την απαίτηση της Ατλάντας να εφαρμόσουν τις τιμές που η ίδια πρότεινε. Μάλιστα στο ίδιο e-mail υπήρχε η επισήμανση του στελέχους της εταιρείας «αναβάθμισε το 1ο βήμα!!!», θέλοντας να δείξει ότι έγινε δεκτή η απαίτηση της εταιρείας για αναβάθμισης – αύξηση των τιμών από τα συνεργαζόμενα σούπερ μάρκετ.
Το πρόστιμο
Να σημειωθεί ότι οι παραβάσεις της νομοθεσίας από πλευράς Ατλάντα έλαβαν χώρα στο χρονικό διάστημα από 9 Μαρτίου του 2021 έως και 31 Αυγούστου της ίδιας χρονιάς. Για τις συγκεκριμένες πράξεις η Επιτροπή Ανταγωνισμού επέβαλε πρόστιμο στην εταιρεία, το οποίο μετά από προσφυγή της τελευταίας στην Επιτροπή Διευθέτηση διαφορών, μειώθηκε κατά 1% με το τελικό ποσό προστίμου να ανέρχεται στις 127.314 χιλιάδες ευρώ.
Ποια είναι η Ατλάντα
Η Άτλαντα δραστηριοποιείται 60 χρόνια στον τομέα της εμπορικής διανομής ταχυκίνητων καταναλωτικών. Μεταξύ των εμπορικών σημάτων που σύμφωνα με την επίσημη ιστοσελίδα της αντιπροσωπεύει και διανέμει στην ελληνική αγορά περιλαμβάνονται ενδεικτικά: Kellogg’s, Pringles, Twinings, Bonduelle, Hershey, Kikkoman, McCormick, Tchibo, Ritter Sport, French’s, Εδέμ, Duracell, Herrschen.
Το 2024 παρουσίασε ελαφρά κάμψη των πωλήσεων κατά 2,4%, στα 53,12 εκατομμύρια ευρώ από 54,41 εκατομμύρια, ενώ η καθαρά κερδοφορία της την ίδια χρονιά ανήλθε στα 5,04 εκατομμύρια ευρώ από 5,22 εκατομμύρια ευρώ το 2023.