Το βρετανικό περιοδικό «Time Out» προτείνει... χαλαρά την ταπεινή οδό για φαγητό, διασκέδαση και εξερεύνηση - Το κτίριο του ΠΑΕΓΑΕ και του Μουσείου Φωτογραφίας, το Panorama Digital Theater στον Βαρδάρη, το κτίριο Ρούσβελτ, οι σταθμοί του μετρό και το πρώτο βιοκλιματικό επιχειρηματικό πάρκο HUB 26
Η Θεσσαλονίκη αλλάζει. Η όψη της, η εικόνα της, η ατμόσφαιρα που εκπέμπει. Φυσικά και δεν έχει μεταμορφωθεί άρδην ούτε έχουν λυθεί τα ζωτικά προβλήματα των Θεσσαλονικιών. Αλλά δίπλα στα μεγάλα έργα της τελευταίας εξαετίας που αναδιαμορφώνουν τις υποδομές της και διευκολύνουν έτσι την καθημερινότητα των πολιτών, έρχονται νέες παρεμβάσεις στον ιστό της πόλης.
Παλιά εμβληματικά κτίρια ανακαινίζονται και ευρύτερες αναπλάσεις είτε αναπτύσσονται ή ξεκινούν οσονούπω αλλάζοντας με μικρές πινελιές το χρώμα της πόλης και φιλοδοξούν να αναδειχθούν σε νέα τοπόσημά της. Κοντά στην αλλαγή του χρόνου, με το σύνολο αυτών των παρεμβάσεων, μεγάλων και μικρών, η Θεσσαλονίκη επανασυστήνεται στους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες της, αλλά πριν απ’ όλα στους ίδιους τους κατοίκους της.
Παράλληλη της Εγνατίας
Ακόμα και ένας μικρός δρόμος, που επί χρόνια ζούσε στους δικούς του ρυθμούς
και τις ιδιαιτερότητες, ενσωματωμένες στη ζωή της Θεσσαλονίκης, μάλλον
αδικούμενος για τη σημαντικότητά του, τώρα αναδεικνύεται σε σημείο
εμβληματικό. Πρόκειται για την οδό Ολύμπου. Παράλληλη της Εγνατίας και της
Αγίου Δημητρίου, που αρχίζει λίγες δεκάδες μέτρα από ένα εμβληματικό τοπόσημο
της πόλης, τη θρυλική Ροτόντα, περνάει από την παλιά Ρωμαϊκή Αγορά και
καταλήγει στον Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων, μια παλιά βυζαντινή εκκλησία και
την προσφάτως ανακαινισμένη ομώνυμη πλατεία που την περιβάλλει. Ενας δρόμος
που τον περπατάς και βλέπεις διαδοχικά πολλά πρόσωπα της πόλης. Με καταστήματα
για πλείστες όσες χρήσεις. Από σύγχρονα καφέ και καφενεία, μπιραρίες,
ταβέρνες, ένα από τα θρυλικότερα πατσατζίδικα της πόλης, μπαρ και έθνικ
εστιατόρια, αλλά και ζαχαροπλαστεία, απλά παντοπωλεία, μανάβικα μέχρι αντικερί
και επιπλάδικα.
Εχοντας στο πλάι του το περίφημο Μπιτ Παζάρ με τις επτά στοές και τα
παλαιοπωλεία μιας άλλης εποχής. Το «παζάρι των ψειρών» δηλαδή, από τα
μεταχειρισμένα ρούχα που εμπορεύονταν κάποτε και στα οποία υπήρχαν ψείρες.
Με ιστορία από το 1928, όταν η περιοχή είχε παραχωρηθεί στους πρόσφυγες της
Μικρασιατικής Καταστροφής. Στο «Μοναστηράκι της Θεσσαλονίκης», την ημέρα οι
εναπομείναντες παλαιοπώλες διαθέτουν αντίκες, μικροέπιπλα και αντικείμενα
παλαιών εποχών. Αλλά τη νύχτα το σκηνικό αλλάζει, γίνεται στέκι και
υποδέχεται νεαρόκοσμο στα ταβερνάκια και τα μπαρ. Και δίπλα τους κι άλλα
καταστήματα εστίασης από μετανάστες των παρευξείνιων χωρών (Ρωσία, Ουκρανία,
Γεωργία, Αρμενία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία) που ζουν στη Θεσσαλονίκη.
Ενας δρόμος με αρχιτεκτονικά αξιόλογα κτίρια. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν το
Μακεδονικό Μέγαρο (1930) στο νούμερο 53 και η Οικία Χασόν Ναχμίας (1928) στο
νούμερο 56, έργα του Γεωργίου Μανούσου. Το πρώτο διαθέτει πολλά αρ ντεκό
στοιχεία, ενώ το δεύτερο είναι εκλεκτικιστικό κτίριο.
Αναδείχθηκε από το βρετανικό «Time Out» ως μια κορυφαία επιλογή
παγκοσμίως, με βάση το φαγητό, τη διασκέδαση και την εξερεύνηση
Και ενώ όλα αυτά αποτελούν ρουτίνα για τους Θεσσαλονικείς, ήρθε προ ημερών να τους «αφυπνίσει» το βρετανικό «Time Out», μια από τις πιο έγκυρες παγκοσμίως ηλεκτρονικές εκδόσεις για θέματα τουρισμού, πολιτισμού, φιλοξενίας και ψυχαγωγίας. Τον ανέδειξε στην όγδοη θέση των πιο cool δρόμων σε ολόκληρο τον πλανήτη για το 2025. Το «Time Out» προτείνει την Ολύμπου ως μια κορυφαία επιλογή παγκοσμίως, με βάση το φαγητό, τη διασκέδαση και την εξερεύνηση: «Η Θεσσαλονίκη φημίζεται για τη χαλαρή ατμόσφαιρα και την εξαιρετική γαστρονομική σκηνή. Και στην οδό Ολύμπου θα ζήσετε και τα δύο αυτά σε αφθονία. Λίγα βήματα από την Πανεπιστημιούπολη, είναι το σημείο όπου η ιστορική κομψότητα της πόλης συναντά τη ζωντανή, φοιτητική ενέργεια. Ο δρόμος ισορροπεί ανάμεσα στη γοητεία της παλιάς πόλης και την ανεμελιά της φοιτητικής καθημερινότητας».
Προσθέτει επίσης ότι «μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 1917, εξελίχθηκε σε έναν αναζωογονημένο αστικό δρόμο με μείγμα καταστημάτων - από πατσατζίδικα και μικρά εστιατόρια μέχρι έθνικ μαγαζιά και μπαρ. Επίσης, φιλοξενεί ιστορικά κτίρια όπως το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Την ημέρα, τα επιβλητικά της κτίρια στεγάζουν ιδιόμορφα vintage καταστήματα και χώρους τέχνης, προσελκύοντας δημιουργικούς ντόπιους και περίεργους επισκέπτες. Καθώς πέφτει η νύχτα, ο δρόμος μεταμορφώνεται: υπαίθρια τραπέζια γεμίζουν τα πεζοδρόμια σε σημεία όπως η παραδοσιακή ταβέρνα, η indie μουσική λούζει τον αέρα και μπαρ με craft μπίρες σφύζουν από συζητήσεις».
Και προτρέπει τους επισκέπτες να μάθουν για την ιστορία της πόλης επισκεπτόμενοι τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ρωμαϊκής Αγοράς ή να ψωνίσουν στο κοντινό Μπιτ Παζάρ: «Αν έχεις χρόνο, περνάς από τη Ρωμαϊκή Αγορά και το μουσείο της, ένα σημείο όπου η πόλη αποκαλύπτει τις πολλές της ζωές. Λίγο πιο δίπλα, το Μπιτ Παζάρ παραμένει σταθερό σημείο vintage, αντίκας και μικρών θησαυρών που δύσκολα φεύγεις χωρίς να αγοράσεις κάτι».
Ο τεχνολογικός κόμβος
Και ενώ όλα αυτά αποτελούν ρουτίνα για τους Θεσσαλονικείς, ήρθε προ ημερών να τους «αφυπνίσει» το βρετανικό «Time Out», μια από τις πιο έγκυρες παγκοσμίως ηλεκτρονικές εκδόσεις για θέματα τουρισμού, πολιτισμού, φιλοξενίας και ψυχαγωγίας. Τον ανέδειξε στην όγδοη θέση των πιο cool δρόμων σε ολόκληρο τον πλανήτη για το 2025. Το «Time Out» προτείνει την Ολύμπου ως μια κορυφαία επιλογή παγκοσμίως, με βάση το φαγητό, τη διασκέδαση και την εξερεύνηση: «Η Θεσσαλονίκη φημίζεται για τη χαλαρή ατμόσφαιρα και την εξαιρετική γαστρονομική σκηνή. Και στην οδό Ολύμπου θα ζήσετε και τα δύο αυτά σε αφθονία. Λίγα βήματα από την Πανεπιστημιούπολη, είναι το σημείο όπου η ιστορική κομψότητα της πόλης συναντά τη ζωντανή, φοιτητική ενέργεια. Ο δρόμος ισορροπεί ανάμεσα στη γοητεία της παλιάς πόλης και την ανεμελιά της φοιτητικής καθημερινότητας».
Προσθέτει επίσης ότι «μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 1917, εξελίχθηκε σε έναν αναζωογονημένο αστικό δρόμο με μείγμα καταστημάτων - από πατσατζίδικα και μικρά εστιατόρια μέχρι έθνικ μαγαζιά και μπαρ. Επίσης, φιλοξενεί ιστορικά κτίρια όπως το Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Την ημέρα, τα επιβλητικά της κτίρια στεγάζουν ιδιόμορφα vintage καταστήματα και χώρους τέχνης, προσελκύοντας δημιουργικούς ντόπιους και περίεργους επισκέπτες. Καθώς πέφτει η νύχτα, ο δρόμος μεταμορφώνεται: υπαίθρια τραπέζια γεμίζουν τα πεζοδρόμια σε σημεία όπως η παραδοσιακή ταβέρνα, η indie μουσική λούζει τον αέρα και μπαρ με craft μπίρες σφύζουν από συζητήσεις».
Και προτρέπει τους επισκέπτες να μάθουν για την ιστορία της πόλης επισκεπτόμενοι τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Ρωμαϊκής Αγοράς ή να ψωνίσουν στο κοντινό Μπιτ Παζάρ: «Αν έχεις χρόνο, περνάς από τη Ρωμαϊκή Αγορά και το μουσείο της, ένα σημείο όπου η πόλη αποκαλύπτει τις πολλές της ζωές. Λίγο πιο δίπλα, το Μπιτ Παζάρ παραμένει σταθερό σημείο vintage, αντίκας και μικρών θησαυρών που δύσκολα φεύγεις χωρίς να αγοράσεις κάτι».
Ο τεχνολογικός κόμβος
Σε εμβληματικό τοπόσημο της Θεσσαλονίκης αναδεικνύεται πλέον και το
λιμάνι της, υπερβαίνοντας τον μεταφορικό και εμπορικό του ρόλο. Δύο
παρεμβάσεις συντελούν αποφασιστικά σε αυτό. Η πρώτη αφορά το μεγαλύτερο
κτίριο του λιμανιού, που ανακατασκευάζεται και αναμένεται να παραδοθεί
προς χρήση στα τέλη Ιανουαρίου. Πρόκειται για το κτίριο της παλιάς
αποθήκης της ΠΑΕΓΑΕ (Προνομιούχος Ανώνυμος Εταιρεία Γενικών Αποθηκών
Ελλάδος), που βρίσκεται στη δεύτερη προβλήτα. Η ανακατασκευή του ανοίγει
τον δρόμο για τη δημιουργία ενός σύγχρονου επιχειρηματικού και
τεχνολογικού κόμβου, τοπόσημου για την πόλη. Βάσει του νέου master plan
του ΟΛΘ, προορίζεται να αποτελέσει πρότυπο βιώσιμης επανάχρησης
βιομηχανικών κτιρίων και να λειτουργήσει ως καταλύτης για τη συνολική
αναγέννηση του παραλιακού μετώπου της δυτικής Θεσσαλονίκης. Το εν λόγω
κτίριο κατασκευάστηκε το 1927 από την εταιρεία Τέκτων με κόστος 22.000
χρυσές λίρες, για να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες αποθήκευσης στην
Ελεύθερη Ζώνη. Στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου επιτάχθηκε από τους
Γερμανούς, ενώ μεταπολεμικά φιλοξένησε αποθήκες της UNRRA, πριν περάσει
ξανά στην ΠΑΕΓΑΕ το 1953. Από το 1982 και μετά παρέμεινε αναξιοποίητο,
παρά τη δεσπόζουσα θέση του στο παραλιακό μέτωπο.
Το μεγαλύτερο κτίριο του λιμανιού ανακατασκευάζεται και αναμένεται
να παραδοθεί προς χρήση στα τέλη Ιανουαρίου
Το ανακατασκευασμένο εκ βάθρων κτίριο σχεδόν 14.000 τ.μ. θα έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός πράσινου βιοκλιματικού κτιρίου, με πράσινο δώμα, φωτοβολταϊκά, μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και πιστοποιήσεις. Το έργο, επένδυσης άνω των 20 εκατ. ευρώ, υλοποιείται από τη Redex του Ομίλου Κοπελούζου για λογαριασμό της Dimera Land & Property Investments, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, ενώ η αρχιτεκτονική μελέτη φέρει την υπογραφή του γραφείου Deda & Architects, υπό την αρχιτέκτονα Μαρία Δέδα, με στόχο τη μετατροπή του παλαιού βιομηχανικού κτιρίου σε ένα σύγχρονο, πράσινο, βιοκλιματικό κέντρο γραφείων πιστοποιημένο κατά LEED Gold. Στο κτιριακό συγκρότημα και στο τμήμα που βλέπει προς τον Θερμαϊκό θα εγκατασταθεί το DACC της Deloitte, με συμφωνία μίσθωσης για 12 χρόνια.
Fast track «ολική επαναφορά»
Το ανακατασκευασμένο εκ βάθρων κτίριο σχεδόν 14.000 τ.μ. θα έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός πράσινου βιοκλιματικού κτιρίου, με πράσινο δώμα, φωτοβολταϊκά, μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα και πιστοποιήσεις. Το έργο, επένδυσης άνω των 20 εκατ. ευρώ, υλοποιείται από τη Redex του Ομίλου Κοπελούζου για λογαριασμό της Dimera Land & Property Investments, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, ενώ η αρχιτεκτονική μελέτη φέρει την υπογραφή του γραφείου Deda & Architects, υπό την αρχιτέκτονα Μαρία Δέδα, με στόχο τη μετατροπή του παλαιού βιομηχανικού κτιρίου σε ένα σύγχρονο, πράσινο, βιοκλιματικό κέντρο γραφείων πιστοποιημένο κατά LEED Gold. Στο κτιριακό συγκρότημα και στο τμήμα που βλέπει προς τον Θερμαϊκό θα εγκατασταθεί το DACC της Deloitte, με συμφωνία μίσθωσης για 12 χρόνια.
Fast track «ολική επαναφορά»
Ολοκληρώνονται έργα, έστω και μικρής κλίμακας, μέσα σε λιγότερο από
έναν μήνα από τη στιγμή που υπογράφεται η σύμβαση εκτέλεσής τους.
Στην περίπτωση του MOMus -Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης- αυτό
έγινε πραγματικότητα. Στις 8 Σεπτεμβρίου υπεγράφη η σύμβαση μιας
fast track ανακαίνισης από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τον
αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Κώστα Γιουτίκα και τον πρόεδρο του
Δ.Σ. του MOMus Επαμεινώνδα Χριστοφιλόπουλο. Και στις 3 Οκτωβρίου
άνοιξε ξανά τις πύλες του για να υποδεχθεί τους νέους επισκέπτες
του, με τη μεγάλη, διεθνή έκθεση «Frida Kahlo - Her Photos».
Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης ανακαινίστηκε και φιλοξενεί
τη διεθνή έκθεση «Frida Kahlo - Her Photos»
Το MOMUs έχει αγαπηθεί από τους επισκέπτες του, Θεσσαλονικείς και μη, καθώς είναι και το μοναδικό κρατικό μουσείο στη χώρα αφιερωμένο στην τέχνη της φωτογραφίας και η φιλοδοξία των διοικούντων είναι να εδραιωθεί ως ένα τοπόσημο - χώρος πολιτισμού στη συμπρωτεύουσα. Στεγάζεται από το 2001 στην Αποθήκη Α’, στην Προβλήτα Α’, στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Το κτίριο της Αποθήκης Α’ χτίστηκε το 1910, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ελί Μοδιάνο και είναι χαρακτηριστικό της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής για τα βιομηχανικά κτίρια των αρχών του περασμένου αιώνα.
Αποστολή του μουσείου είναι η μελέτη και η προαγωγή της τέχνης της φωτογραφίας και η αισθητική καλλιέργεια του κοινού με αυτή. Η συλλογή του περιλαμβάνει 120.000 αρνητικά και φωτογραφικά αντικείμενα της περιόδου 1890-2024. Ανάμεσά τους τα αρχεία Γιάννη Στυλιανού, Σωκράτη Ιορδανίδη και Δημήτρη Λέτσιου. Επιπλέον βασικοί στόχοι του είναι η δημιουργία οργανωμένου αρχείου, η παρουσίαση της φωτογραφικής τέχνης σε άλλες πόλεις εντός και εκτός Ελλάδος, καθώς και η οργάνωση της Thessaloniki Photobiennale.
Panorama Digital Theatre
Το MOMUs έχει αγαπηθεί από τους επισκέπτες του, Θεσσαλονικείς και μη, καθώς είναι και το μοναδικό κρατικό μουσείο στη χώρα αφιερωμένο στην τέχνη της φωτογραφίας και η φιλοδοξία των διοικούντων είναι να εδραιωθεί ως ένα τοπόσημο - χώρος πολιτισμού στη συμπρωτεύουσα. Στεγάζεται από το 2001 στην Αποθήκη Α’, στην Προβλήτα Α’, στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Το κτίριο της Αποθήκης Α’ χτίστηκε το 1910, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ελί Μοδιάνο και είναι χαρακτηριστικό της ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής για τα βιομηχανικά κτίρια των αρχών του περασμένου αιώνα.
Αποστολή του μουσείου είναι η μελέτη και η προαγωγή της τέχνης της φωτογραφίας και η αισθητική καλλιέργεια του κοινού με αυτή. Η συλλογή του περιλαμβάνει 120.000 αρνητικά και φωτογραφικά αντικείμενα της περιόδου 1890-2024. Ανάμεσά τους τα αρχεία Γιάννη Στυλιανού, Σωκράτη Ιορδανίδη και Δημήτρη Λέτσιου. Επιπλέον βασικοί στόχοι του είναι η δημιουργία οργανωμένου αρχείου, η παρουσίαση της φωτογραφικής τέχνης σε άλλες πόλεις εντός και εκτός Ελλάδος, καθώς και η οργάνωση της Thessaloniki Photobiennale.
Panorama Digital Theatre
Ενώ στο ανακαινισμένο Μουσείο Φωτογραφίας φιλοξενείται η διεθνής
έκθεση «Frida Kahlo - Her Photos», λίγες εκατοντάδες μέτρα
βορειότερα, στον Βαρδάρη, στην οδό Μίκη Θεοδωράκη 15, την
πασίγνωστη πρώην Λαγκαδά, μπορεί κανείς να παρακολουθήσει μια
άλλη έκθεση, τη «Frida Kahlo - Beyond the Icon Immersive
Experience», στη νέα στέγη ψηφιακών εκθέσεων και παραστατικών
τεχνών Panorama Digital Theatre, που δημιουργήθηκε ειδικά για
την υποδοχή immersive εμπειριών και εκθέσεων. Το Panorama (σ.σ.:
με τον τόνο στο ra) Digital Theatre έχει δημιουργηθεί σε ένα
ιστορικό σημείο για τους σινεφίλ. Εκεί που βρισκόταν κάποτε ο
κινηματογράφος «Αλέκα» και που μετέπειτα μετονομάστηκε σε
«Τιτάνια». Ο χώρος αυτός, λοιπόν, επέστρεψε ήδη στη ζωή της
πόλης μετά από μια εικοσαετία με νέα χρήση. Και φιλοδοξεί να
αναδειχθεί σε τοπόσημο πολιτισμού.
Στον Βαρδάρη η σύγχρονη τεχνολογία παντρεύεται αρμονικά με
την τέχνη και δημιουργούν μια μοναδική εμπειρία
Στο Panorama Digital Theatre η σύγχρονη τεχνολογία παντρεύεται αρμονικά με την τέχνη και δημιουργούν μια μοναδική εμπειρία. Το digital περιβάλλον φιλοξενεί στο ισόγειο αίθουσα εικονικής πραγματικότητας, στην οποία ο επισκέπτης φορά ειδικά γυαλιά. Ενώ στον πρώτο όροφο υπάρχει αίθουσα εμβύθισης, όπου ο επισκέπτης γίνεται ο ίδιος μέρος του σκηνικού που εκτυλίσσεται σε αυτό.
Το κτίριο Ρούσβελτ
Στο Panorama Digital Theatre η σύγχρονη τεχνολογία παντρεύεται αρμονικά με την τέχνη και δημιουργούν μια μοναδική εμπειρία. Το digital περιβάλλον φιλοξενεί στο ισόγειο αίθουσα εικονικής πραγματικότητας, στην οποία ο επισκέπτης φορά ειδικά γυαλιά. Ενώ στον πρώτο όροφο υπάρχει αίθουσα εμβύθισης, όπου ο επισκέπτης γίνεται ο ίδιος μέρος του σκηνικού που εκτυλίσσεται σε αυτό.
Το κτίριο Ρούσβελτ
Ενα από τα ομορφότερα κτίρια της Θεσσαλονίκης, σωστό
αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα, που μέσα στον πυκνοδομημένο ιστό
της πόλης εντυπωσιάζει τους περαστικούς με την
επιβλητικότητά του, είναι το κτίριο Ρούσβελτ. Ανήκει από το
2023 σε εταιρεία του κορυφαίου επιχειρηματία Αριστοτέλη
Μυστακίδη. Βρίσκεται στην καρδιά της πόλης, στην Πλατεία
Ελευθερίας, με ανεμπόδιστη θέα στον Θερμαϊκό, χτισμένο
μεταξύ 1926-1929 και έχει χαρακτηριστεί μέσω τριών ΦΕΚ ως
μνημείο, έργο τέχνης και διατηρητέο.
Ο Αρ. Μυστακίδης προχώρησε σε ανακαίνισή του, κόστους 20 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των έργων, στους αμέσως επόμενους μήνες, στο κτίριο αναμένεται να εγκατασταθούν τα κεντρικά γραφεία της διοίκησης των επιχειρήσεων του Ελληνα δισεκατομμυριούχου.
Ο Αρ. Μυστακίδης προχώρησε σε ανακαίνισή του, κόστους 20 εκατ. ευρώ. Με την ολοκλήρωση των έργων, στους αμέσως επόμενους μήνες, στο κτίριο αναμένεται να εγκατασταθούν τα κεντρικά γραφεία της διοίκησης των επιχειρήσεων του Ελληνα δισεκατομμυριούχου.
Το κομψοτέχνημα που ανακαίνισε με €20 εκατ. ο Αρ.
Μυστακίδης έχει χαρακτηριστεί μνημείο, έργο τέχνης και
διατηρητέο
Το HUB 26
Το HUB 26
Το HUB 26 είναι το πρώτο, μεγάλης κλίμακας, βιοκλιματικό
επιχειρηματικό πάρκο της Βόρειας Ελλάδας. Βρίσκεται στη
δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, επί των οδών 26ης
Οκτωβρίου, Νικηφόρου Ουρανού, Φρίξου και Λήμνου. Ηδη
κατοχυρώνεται στη συνείδηση της επιχειρηματικής και
τεχνολογικής κοινότητας ως ένα νέο τοπόσημο για τον
παραγωγικό ιστό της πόλης. Πρόκειται για συγκρότημα
γραφείων, σε ακίνητο 7.704 τ.μ., αποτελούμενο από
τέσσερα κτίρια, με δύο επίπεδα 230 υπόγειων χώρων
στάθμευσης και βοηθητικών χώρων. Το συνολικό εμβαδόν
ανωδομής και υπογείων αγγίζει τα 31.000 τ.μ.
Η αρχιτεκτονική έμπνευση πηγάζει από τη βιομηχανική εποχή και τα ποικίλα ιστορικά στρώματα που συνθέτουν τον αστικό ιστό της πόλης. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στον σύγχρονο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό να ενσωματώσει στοιχεία του παρελθόντος και να τα συνδέσει με το μέλλον. Τα κτίρια πλαισιώνουν μια κεντρική πλατεία και ένας καταπράσινος υπαίθριος χώρος. Στο βιοκλιματικό business hub ήδη εργάζονται 2.500 άνθρωποι, προερχόμενοι από 19 χώρες. Και «περιμένει» πλέον την ανακαίνιση του παλιού εργοστασίου του ΦΙΞ, που βρίσκεται απέναντι, με το οποίο θα συνδεθεί με πεζογέφυρα.
Η αρχιτεκτονική έμπνευση πηγάζει από τη βιομηχανική εποχή και τα ποικίλα ιστορικά στρώματα που συνθέτουν τον αστικό ιστό της πόλης. Αυτή η προσέγγιση επιτρέπει στον σύγχρονο αρχιτεκτονικό σχεδιασμό να ενσωματώσει στοιχεία του παρελθόντος και να τα συνδέσει με το μέλλον. Τα κτίρια πλαισιώνουν μια κεντρική πλατεία και ένας καταπράσινος υπαίθριος χώρος. Στο βιοκλιματικό business hub ήδη εργάζονται 2.500 άνθρωποι, προερχόμενοι από 19 χώρες. Και «περιμένει» πλέον την ανακαίνιση του παλιού εργοστασίου του ΦΙΞ, που βρίσκεται απέναντι, με το οποίο θα συνδεθεί με πεζογέφυρα.
Στο πρώτο βιοκλιματικό επιχειρηματικό πάρκο της Β.
Ελλάδας εργάζονται 2.500 άνθρωποι από 19 χώρες
Τα έργα της ανάπλασης του ΦΙΞ θα ξεκινήσουν τις επόμενες εβδομάδες και θα οδηγήσουν σε κατασκευή ξενοδοχείου μπουτίκ, δημιουργία πολυχώρων πολιτισμού, εστίασης και ψυχαγωγίας κ.ά. Καθώς η Prodea αποεπενδύει, το HUB 26 αναμένεται να παραδοθεί στον επόμενο ιδιοκτήτη του μισθωμένο σε μεγάλους «παίκτες», όπως η τεχνολογική εταιρεία TaskUs, εισηγμένη στον δείκτη Nasdaq, η Alpha Bank, η Πειραιώς, η Παρευξείνια Τράπεζα και η Coca-Cola.
Πέντε νέοι σταθμοί μετρό
Τα έργα της ανάπλασης του ΦΙΞ θα ξεκινήσουν τις επόμενες εβδομάδες και θα οδηγήσουν σε κατασκευή ξενοδοχείου μπουτίκ, δημιουργία πολυχώρων πολιτισμού, εστίασης και ψυχαγωγίας κ.ά. Καθώς η Prodea αποεπενδύει, το HUB 26 αναμένεται να παραδοθεί στον επόμενο ιδιοκτήτη του μισθωμένο σε μεγάλους «παίκτες», όπως η τεχνολογική εταιρεία TaskUs, εισηγμένη στον δείκτη Nasdaq, η Alpha Bank, η Πειραιώς, η Παρευξείνια Τράπεζα και η Coca-Cola.
Πέντε νέοι σταθμοί μετρό
Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι πια ενεργό κομμάτι
της ζωής των κατοίκων, εξυπηρετώντας τις
μετακινήσεις για την εργασία και την ψυχαγωγία τους,
συμβάλλοντας στη βελτίωση των κυκλοφοριακών και
περιβαλλοντικών συνθηκών. Ο ρόλος του στην υπό
διαμόρφωση νέα ταυτότητα της πόλης είναι συστατικός
και αναντικατάστατος. Με την παράδοση σε λειτουργία
της πρώτης επέκτασης προς Καλαμαριά, στις αρχές της
ερχόμενης άνοιξης, πέντε νέοι σταθμοί θα μπουν
ενεργά στην καθημερινότητα δεκάδων χιλιάδων
Θεσσαλονικέων.
Είναι οι σταθμοί Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και ο τερματικός στη Μίκρα. Η γραμμή θα διακλαδώνεται στον σταθμό της βασικής γραμμής, 25ης Μαρτίου. Εκ των πραγμάτων οι νέοι σταθμοί, όπως και εκείνοι της βασικής, θα αποτελέσουν νέα τοπόσημα στην ανατολική πλευρά της πόλης. Ασφαλώς όχι εφάμιλλα των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας -ιδίως του πρώτου-, που έχουν ενταχθεί στην πολιτιστικό χάρτη όχι απλά της Θεσσαλονίκης, αλλά ολόκληρης της Ελλάδας, καθώς οι ανασκαφές για το μετρό έφεραν στο φως πραγματικούς «θησαυρούς», που αποτύπωσαν την τεράστια ιστορία της πόλης σε διάφορες χρονικές περιόδους από την αρχαιότητα μέχρι τους νεότερους χρόνους.
Θα είναι όμως, οι πόλοι συγκέντρωσης όλων των κοινωνικών ομάδων, εκκίνησης και επιστροφής από τη δουλειά ή τα ψώνια στα καταστήματα, αλλά και την ψυχαγωγία, βάζοντας στο παιχνίδι και την ευρύτερη περιοχή της Καλαμαριάς. Το μήκος της υπόγειας γραμμής θα είναι 4,78 χιλιόμετρα. Και με την ολοκλήρωση της επέκτασης αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά επιπλέον 63.000 επιβάτες.
Μάλιστα στον τερματικό σταθμό της Μίκρας, στον Φοίνικα, αναμένεται να δημιουργηθεί συγκοινωνιακός κόμβος όπου θα καταλήγουν μια σειρά γραμμών λεωφορείων από τα ανατολικά προάστια. Ενα ιδιαίτερο συγκοινωνιακό τοπόσημο της πόλης, ανάλογο του τερματικού στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό δυτικά, που λειτουργεί ως κόμβος για τα δυτικά προάστια, αλλά και του σταθμού Νέα Ελβετία, τερματικού της βασικής γραμμής, επίσης για τα ανατολικά.
Θεσσαλονίκη 2030
Είναι οι σταθμοί Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και ο τερματικός στη Μίκρα. Η γραμμή θα διακλαδώνεται στον σταθμό της βασικής γραμμής, 25ης Μαρτίου. Εκ των πραγμάτων οι νέοι σταθμοί, όπως και εκείνοι της βασικής, θα αποτελέσουν νέα τοπόσημα στην ανατολική πλευρά της πόλης. Ασφαλώς όχι εφάμιλλα των σταθμών Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας -ιδίως του πρώτου-, που έχουν ενταχθεί στην πολιτιστικό χάρτη όχι απλά της Θεσσαλονίκης, αλλά ολόκληρης της Ελλάδας, καθώς οι ανασκαφές για το μετρό έφεραν στο φως πραγματικούς «θησαυρούς», που αποτύπωσαν την τεράστια ιστορία της πόλης σε διάφορες χρονικές περιόδους από την αρχαιότητα μέχρι τους νεότερους χρόνους.
Θα είναι όμως, οι πόλοι συγκέντρωσης όλων των κοινωνικών ομάδων, εκκίνησης και επιστροφής από τη δουλειά ή τα ψώνια στα καταστήματα, αλλά και την ψυχαγωγία, βάζοντας στο παιχνίδι και την ευρύτερη περιοχή της Καλαμαριάς. Το μήκος της υπόγειας γραμμής θα είναι 4,78 χιλιόμετρα. Και με την ολοκλήρωση της επέκτασης αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά επιπλέον 63.000 επιβάτες.
Μάλιστα στον τερματικό σταθμό της Μίκρας, στον Φοίνικα, αναμένεται να δημιουργηθεί συγκοινωνιακός κόμβος όπου θα καταλήγουν μια σειρά γραμμών λεωφορείων από τα ανατολικά προάστια. Ενα ιδιαίτερο συγκοινωνιακό τοπόσημο της πόλης, ανάλογο του τερματικού στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό δυτικά, που λειτουργεί ως κόμβος για τα δυτικά προάστια, αλλά και του σταθμού Νέα Ελβετία, τερματικού της βασικής γραμμής, επίσης για τα ανατολικά.
Θεσσαλονίκη 2030
Με την ολοκλήρωση των μεγάλων έργων που
βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως του FlyOver, αλλά
και των πολλών μικρότερων παρεμβάσεων και ιδίως
αναπλάσεων σε πολλές περιοχές, η συμπρωτεύουσα
όντως θα «μεταμορφωθεί» έως το 2030. Και νέα
τοπόσημα θα έρθουν να προστεθούν - ή να
επανέλθουν στο προσκήνιο από το παρελθόν, όπως
το περίφημο Παλατάκι.
Σε ορίζοντα διετίας θα έχουν ολοκληρωθεί αναπλάσεις στο κέντρο της πόλης, όπως της Πλατείας Αριστοτέλους, η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας, από την Τσιμισκή μέχρι τη λεωφόρο Νίκης, αλλά και η κατασκευή του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία, που θα δίνει τη δυνατότητα σε κατοίκους και ποδηλάτες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους στο παραλιακό μέτωπο με θέα τον Θερμαϊκό. Ενα ξύλινο κατάστρωμα, επέκταση του υφιστάμενου κρηπιδώματος, με πλάτος 12 μέτρα προς τη θάλασσα.
Ακόμη σε φάση σχεδιασμού από τη ΣΤΑΝΤΑ ΑΕΔΑ, συμφερόντων Σταύρου Ανδρεάδη, είναι η ανάπλαση του εμβληματικού πρώην βιομηχανικού συγκροτήματος των Κεραμείων Αλλατίνη, που θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ και όπου θα ανεγερθεί ουρανοξύστης 100 μέτρων. Επίσης, εντός του πρώτου εξαμήνου 2026 αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της ΔΕΘ, με βάση το νέο σχέδιο που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός τον Σεπτέμβριο, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ. Ενώ, στα τέλη του 2027 υπάρχει η αισιοδοξία ότι θα εγκαινιαστεί το ThessIntec, με τη φιλοδοξία να αποτελέσει το πρώτο Κέντρο Καινοτομίας και Τεχνολογίας 4ης γενιάς στην Ελλάδα.
Σε ορίζοντα διετίας θα έχουν ολοκληρωθεί αναπλάσεις στο κέντρο της πόλης, όπως της Πλατείας Αριστοτέλους, η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας, από την Τσιμισκή μέχρι τη λεωφόρο Νίκης, αλλά και η κατασκευή του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία, που θα δίνει τη δυνατότητα σε κατοίκους και ποδηλάτες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους στο παραλιακό μέτωπο με θέα τον Θερμαϊκό. Ενα ξύλινο κατάστρωμα, επέκταση του υφιστάμενου κρηπιδώματος, με πλάτος 12 μέτρα προς τη θάλασσα.
Ακόμη σε φάση σχεδιασμού από τη ΣΤΑΝΤΑ ΑΕΔΑ, συμφερόντων Σταύρου Ανδρεάδη, είναι η ανάπλαση του εμβληματικού πρώην βιομηχανικού συγκροτήματος των Κεραμείων Αλλατίνη, που θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ και όπου θα ανεγερθεί ουρανοξύστης 100 μέτρων. Επίσης, εντός του πρώτου εξαμήνου 2026 αναμένεται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της ΔΕΘ, με βάση το νέο σχέδιο που προανήγγειλε ο πρωθυπουργός τον Σεπτέμβριο, προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ. Ενώ, στα τέλη του 2027 υπάρχει η αισιοδοξία ότι θα εγκαινιαστεί το ThessIntec, με τη φιλοδοξία να αποτελέσει το πρώτο Κέντρο Καινοτομίας και Τεχνολογίας 4ης γενιάς στην Ελλάδα.
Χρήστος Δρογκάρης
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
