Καταγγελία σε βάρος του βουλευτή της Ν.Δ. Γιάννη Καλλιάνου έκανε η
ΟΙΕΛΕ, σημειώνοντας ότι καθηγητές της ιδιωτικής εκπαίδευσης και ιδιοκτήτες
Φροντιστηρίων την ενημέρωσαν πως ο κ. Καλλιάνος «έχει και διαφημίζει Κέντρο
Μελέτης, που αποτελεί παράνομη εκπαιδευτική δομή».
Ο κ. Καλλιάνος απάντησε ότι το Κέντρο Μελέτης που έχει είναι 100% νόμιμο και
ότι ο δικηγόρος του θα στείλει εξώδικα.
Η καταγγελία της ΟΙΕΛΕ
Ολόκληρη η καταγγελία της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών λειτουργών
Ελλάδος αναφέρει:
«Βουλευτής του ελληνικού Κοινοβουλίου, ο κ. Καλλιάνος, που εκλέγεται στο Νότιο
Τομέα της Β’ Αθήνας με τη Ν.Δ., έχει στην ιδιοκτησία του και διαφημίζει
ανερυθρίαστα ένα Κέντρο Μελέτης που αποτελεί παράνομη εκπαιδευτική δομή!
Πράγματι, διαπιστώσαμε με κατάπληξη ότι ο εν λόγω, όχι μόνο προβάλλει την δομή
αυτή στα κοινωνικά δίκτυα (και μάλιστα στη σελίδα του στο Facebook ως
Βουλευτής της ΝΔ!), αλλά έχει ιστοσελίδα προώθησης του Κέντρου Μελέτης!
Να σημειώσουμε για τους ελάχιστους που δεν γνωρίζουν πως τα Κέντρα Μελέτης (ή
φροντιστήρια Δημοτικού) είναι παράνομα, σύμφωνα με το άρθρο 56 του Ν. 682/77.
Μάλιστα ιδιοκτήτες μεγάλων αλυσίδων έχουν παραπεμφθεί σε δίκη για τη
λειτουργία τους, ενώ σε πρόσφατη απάντησή του σε αναφορά του Συνηγόρου του
Πολίτη (μετά από καταγγελία της ΟΙΕΛΕ) το Υπουργείο Παιδείας ρητά δηλώνει ότι
η πολιτική ηγεσία προτίθεται να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση για τα Κέντρα
Μελέτης, αναγνωρίζοντας ότι είναι παράνομα!
Στην περίπτωση του κ. Καλλιάνου, όμως, προκύπτει και δεύτερη, σοβαρότατη
παρανομία. Έχει βαπτίσει ως «Κέντρο Μελέτης» και το Φροντιστήριο
Γυμνασίου-Λυκείου. Για ποιο λόγο; Πιθανότατα, διότι θέλει να αποφύγει την
υπαγωγή στο νομοθετικό πλαίσιο περί Φροντιστηρίων και Ξένων Κέντρων Γλωσσών,
ώστε να μην ελεγχθεί η δομή κτηριακά από τον ΕΟΠΠΕΠ και να μην καταβάλλει
στους εκπαιδευτικούς την αμοιβή που προβλέπει το άρθρο 30 του Ν. 4415/2016 και
η οποία είναι σχεδόν διπλάσια από αυτήν της κοινής εργατικής νομοθεσίας!
Πρόκειται, επομένως, για ένα πολλαπλό σκάνδαλο, εκπαιδευτικό, εργασιακό,
φορολογικό και ασφαλιστικό που ίσως δεν έχει προηγούμενο για εκπρόσωπο της
Βουλής και μάλιστα εκπαιδευτικό. Επίσης, σε μια περίοδο που το πανελλήνιο βοά
για τους θανάτους νέων ανθρώπων λόγω πλημμελούς εποπτείας σε δομές που
διαβιούν/διασκεδάζουν/αθλούνται χιλιάδες παιδιά, το γεγονός ότι ένας Βουλευτής
ενδέχεται να επιχειρεί να αποφύγει κτηριακό έλεγχο για τη δομή του αποτελεί
γιγαντιαία κοινωνική πρόκληση.
Η ΟΙΕΛΕ ζητά:
-Την διαγραφή του από την Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας
-Τον άμεσο έλεγχο του κτηρίου από τον ΕΟΠΠΕΠ κυρίως σε σχέση με τη
στατικότητα, την πυροσβεστική ασφάλεια, την ύπαρξη αύλειων χώρων, τις
διαστάσεις των αιθουσών, τις προβλέψεις για επαρκή φωτισμό, αερισμό και
κλιματισμό.
-Τον έλεγχο από το τοπικό παράρτημα της Επιθεώρησης Εργασίας των συμβάσεων που
έχει καταθέσει στην Εργάνη για τους εκπαιδευτικούς της δομής και αν αυτές
είναι σύμφωνες με το νομοθετικό πλαίσιο για τα Φροντιστήρια/Κέντρα Ξένων
Γλωσσών.
Θεωρούμε, πάντως, πως ο κ. Καλλιάνος θα έπρεπε, για λόγους ευθιξίας και
αξιοπρέπειας, να πράξει το ελάχιστο που απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις. Να
παραιτηθεί, αφού πρώτα θέσει εαυτόν στον έλεγχο των εποπτικών αρχών και στην
κρίση της δικαιοσύνης.
Η υπόθεση αυτή αποδεικνύει για μια ακόμη φορά πόσο διάτρητο είναι το πλαίσιο
εποπτείας της ιδιωτικής εκπαίδευσης και πόσο σημαντικός είναι ο κίνδυνος
εμπορευματοποίησης του εκπαιδευτικού αγαθού λόγω της εκτεταμένης ανομίας και
ασυδοσίας, όπως τονίσαμε σε πρόσφατη ανακοίνωσή μας. Όταν ένας Βουλευτής
ανοίγει και διαφημίζει παράνομη εκπαιδευτική δομή, ποιο παράδειγμα δίνει στους
πολίτες; Ποια είναι η εικόνα που σχηματίζεται για το χώρο της εκπαίδευσης;
Τι ισχύει για τα Κέντρα Μελέτης
Επειδή θεωρούμε πιθανόν ότι θα επιχειρηθεί κάλυψη του Βουλευτή και παραπλάνηση
της κοινής γνώμης με στόχο όχι μόνο να αθωωθεί ο εν λόγω αλλά και να
παρακαμφθεί η υποχρέωση νομοθέτησης για τα Κέντρα Μελέτης, αναφέρουμε
συνοπτικά.
Τα Κέντρα Μελέτης αποτελούν μια ομάδα χιλιάδων επιχειρήσεων που δεν υπάγονται
σε κανένα ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας. Ακόμη χειρότερα, δεν έχουν υποστεί
κανέναν έλεγχο για την κτηριακή τους υποδομή από τον ΕΟΠΠΕΠ, όπως συμβαίνει
για όλες τις υπόλοιπες μονάδες ιδιωτικής εκπαίδευσης, επομένως προκύπτει σαφής
κίνδυνος για την υγεία και την ασφάλεια χιλιάδων παιδιών και εργαζόμενων. Η
«μετάλλαξή τους» τους καλοκαιρινούς μήνες σε summer camps, μάλιστα προκαλεί
τρόμο, διότι σε απολύτως ανέλεγκτες δομές πραγματοποιούνται δραστηριότητες με
υψηλό βαθμό επικινδυνότητας (π.χ. αναρρίχηση, κολύμβηση). Επιπλέον, οι δομές
αυτές πραγματοποιούν σε πολλές περιπτώσεις μεταφορά μαθητών χωρίς
πιστοποιημένα οχήματα και οδηγούς, με αποτέλεσμα οι κίνδυνοι για τα παιδιά να
αυξάνονται!
Τι προβλέπει η νομοθεσία:
Σύμφωνα με το άρθρο 56 του Ν. 682/77:
«Άρθρον 56
Κατάργησις φροντιστηρίων Δημοτικής Εκπαιδεύσεως
Από της ενάρξεως ισχύος του παρόντος καταργούνται τα φροντιστήρια Δημοτικής
Εκπαιδεύσεως, αιρουμένων αυτοδικαίως των χορηγηθεισών αδειών ιδρύσεως και
λειτουργίας αυτών.»
Σε ερώτημα της ΟΙΕΛΕ σχετικά με τη λειτουργία των Κέντρων Μελέτης, το
Υπουργείο Παιδείας τον Ιούλιο του 2022 (ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 1) είχε απαντήσει ότι δεν
έχει αρμοδιότητα επ’ αυτών, καθώς είναι παράνομα!
«Σε απάντηση του ανωτέρω σχετικού και κατά το μέρος των αρμοδιοτήτων της
υπηρεσίας μας,
σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Με τις διατάξεις του άρθρου 56 του ν. 682/1977 (ΦΕΚ 244/Α΄) καταργήθηκαν τα
φροντιστήρια
Α/θμιας Εκπ/σης και ήρθησαν οι έως τότε χορηγηθείσες άδειες ίδρυσης και
λειτουργίας.»
Σε νέα απάντησή του μετά από αναφορά του Συνηγόρου του Πολίτη (ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 2)
που προκλήθηκε από καταγγελία της ΟΙΕΛΕ, το Υπουργείο Παιδείας τον Ιούνιο του
2024 (ΣΥΝΗΜΜΕΝΟ 3) απάντησε ότι η πολιτική ηγεσία προτίθεται άμεσα να
προχωρήσει σε νομοθέτηση για τα Κέντρα Μελέτης, αναγνωρίζοντας το νομοθετικό
κενό.
«Απαντώντας στην με αρ. πρωτ. 337426/5060/30-01-2024 (αρ. πρωτ. Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.
10984/Ν1/01-02-2024) επιστολή σας σχετικά με το αίτημα διαμόρφωσης / θέσπισης
ρυθμιστικού πλαισίου για την οργάνωση και λειτουργία των Κέντρων Μελέτης σας
ενημερώνουμε ότι κατόπιν σχετικής εισήγησης της Υπηρεσίας μας η Πολιτική
Ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. προσανατολίζεται στο άμεσο μέλλον να ρυθμίσει
κανονιστικά/νομοθετικά τα ζητήματα αδειοδότησης και λειτουργίας των Κέντρων
Μελέτης, τους όρους και τις προϋποθέσεις του προσωπικού που θα απασχολείται
στις εν λόγω δομές καθώς και την εποπτεία επ΄αυτών.»
Πρέπει, τέλος, να σημειωθεί ότι η ΟΙΕΛΕ έχει ζητήσει από το 2018 νομοθέτηση
για τα Κέντρα Μελέτης, αναγνωρίζοντας ότι η ανεπάρκεια των κρατικών δομών και
οι δυσκολίες των οικογενειών γεννούν μια κοινωνική ανάγκη. Ωστόσο, μέχρι
σήμερα χιλιάδες δομές λειτουργούν παράνομα, θέτοντας μάλιστα σε κίνδυνο την
υγεία και την ασφάλεια χιλιάδων παιδιών. Η Ομοσπονδία ζήτησε πριν λίγες
εβδομάδες συνάντηση με την Υφυπουργό Παιδείας κ. Λυτρίβη, η οποία την
αποδέχθηκε άμεσα (η συνάντηση αναβλήθηκε λόγω ονομαστικής ψηφοφορίας στη Βουλή
και αναμένουμε τον επαναπροσδιορισμό της).
Η απάντηση Καλλιάνου
Ο βουλευτής της Ν.Δ. απάντησε στην καταγγελία της ΟΙΕΛΕ, με ανάρτησή του στο
Διαδίκτυο, στην οποία κάνει λόγο για απόπειρα σπίλωσης του ονόματός του και
της ηθικής του και δηλώνει ότι ο δικηγόρος του κ. Κούγιας θα στείλει σήμερα
εξώδικο σε όποιον προσπαθεί να σπιλώσει το όνομά του και να τον βλάψει
οικονομικά και ηθικά.
Ολόκληρη η απάντηση του Καλιάνου έχει ως εξής:
«Προς ΟΙΕΛΕ και κάθε άλλον που προσπαθεί να σπιλώσει το όνομά μου και την
ηθική μου.
1. Μέσα στη μέρα θα σταλεί εξώδικο, από τον δικηγόρο μου κ. Κούγια, σε όποιον
προσπαθεί να σπιλώσει το όνομά μου και να με βλάψει οικονομικά και ηθικά.
2. Κινούμαι πάντα με γνώμονα τη νομιμότητα. Όποιος επιχείρεί να αμαυρώσει το
όνομά μου, να με βλάψει και να εμποδίσει την επιχείρησή μου, που με πολύ κόπο
δημιούργησα, θα βρεθεί αντιμέτωπος με τη δικαιοσύνη.
Και απαντώ :
1. Η επιχείρηση που δημιούργησα ΔΕΝ είναι φροντιστήριο, είναι μια δομή που
λειτουργεί ως Κέντρο Μελέτης. Θα έρχονται δηλαδή τα παιδιά καθημερινά και θα
τα βοηθούν οι Εξειδικευμένοι Καθηγητές μας για τη μελέτη τους για την επόμενη
μέρα.
2. Η δομή αυτή αφορά σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Α’ Λυκείου, δηλαδή σε
παιδιά που θέλουν βοήθεια για την καθημερινή τους μελέτη και ΟΧΙ
φροντιστηριακό μάθημα. Ποιός νόμος λέει ότι απαγορεύεται να κάνεις μελέτη σε
παιδιά του Γυμνασίου και Α’ Λυκείου ;
3. Έχουν τηρηθεί όλοι οι κανόνες ασφαλείας σε έναν χώρο εξαιρετικό. Οι
αίθουσες, οι διάδρομοι, τα παράθυρα, οι τουαλέτες, τα θρανία, τα έπιπλα, οι
σημάνσεις, όλα είναι σχεδιασμένα και τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να
υπάρχει 100% ασφάλεια για τους μαθητές και είναι όλα προβλεπόμενα. Καλώ όποιον
θέλει να έρθει να ελέγξει το χώρο
4. Έχω κάνει έναρξη εταιρείας πριν από λίγους μήνες, κανονικότητα και
νομιμότατα. Είμαι φορολογικά ενήμερος και γι αυτό δεν έχω κανένα πρόβλημα να
διαφημίζω δημόσια την επιχείρηση μου. Ίσα ίσα το κάνω με καμάρι !
5. Δεν είμαστε φροντιστηριακός οργανισμός, εμείς απλά βοηθάμε τα παιδιά να
μελετήσουν για την επόμενη μέρα και τα επιτηρούμε για αυτό.
6. Προτρέπω όποιον θέλει να έρθει να ελέγξει τους χώρους μας και θα καταλάβει
αν εργαζόμαστε για την ασφάλεια των παιδιών ή όχι. Κοιτάξτε αυτούς που κάνουν
χώρους σε υπόγεια, που βάζουν 10 μαθητές μέσα σε τάξεις, που προσλαμβάνουν
φοιτητές και όχι καθηγητές, που δίνουν ελάχιστα χρήματα στους εργαζομένους
τους, που δεν κολλάνε ένσημα και που αποκρύπτουν εργαζομένους. Εγώ έγω την
τιμή να προσλαμβάνω μόνο εξειδικευμένους καθηγητές με Μεταπτυχιακές και
Διδακτορικές διατριβές, και να τους πληρώνω με πάνω από 10 ευρώ την ώρα, με
όλα τα ένσημα, τις άδειες και τα δώρα τους.
7. Αν είχα φροντιστήριο προφανώς θα ήθελε συγκεκριμένη άδεια. Δεν υπάρχει
κάποιο νομοθετικό πλαίσιο όμως για τις δομές αυτές, που είναι χώροι μελέτης,
σαν αναγνωστήρια δηλαδή με επιτηρητές Καθηγητές. Για να ανοίξεις Κέντρο
Μελέτης, όπως χιλιάδες άνθρωποι έχουν κάνει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας,
χρειάζεται έναρξη επιχείρησης με έδρα το Κέντρο Μελέτης, τους κατάλληλους ΚΑΔ
για την εκπαίδευση, και να κάνεις όλες τις νόμιμες και λογιστικές διαδικασίες
με POS, ταμειακές και αποδείξεις.
8. Δεν έχω ούτε Φροντιστήριο, ούτε Πληροφορική, ούτε Ξένες γλώσσες, ούτε
Ρομποτική ούτε τίποτα από όλα αυτά. Κάνουμε ΜΟΝΟ Μελέτη στους μαθητές μας οι
οποίοι δεν έχει σημασία τι τάξη πάνε από τη στιγμή που επιθυμούν μελέτη και
ΟΧΙ Φροντιστήριο. Θέλουν δηλαδή βοήθεια στο διάβασμά τους. Γι’ αυτό και δεν
κάνουμε σε Β’ και Γ’ Λυκείου που θέλουν σωστά τα παιδιά φροντιστήριο και
προετοιμασία για τις πανελλήνιες.
Ψάξτε να βρείτε τους παράνομους και αφήστε εμένα που δεν έχω περάσει ποτέ ούτε
έξω από δικαστήριο στη ζωή μου.Τα υπόλοιπα θα τα πούμε στη δικαιοσύνη. Γιατί
μάλλον ενοχλεί όταν κάποιος επιχειρεί και μάλιστα προς το συμφέρον των παιδιών
και των γονιών τους. Στη ζωή μου δεν έχω δώσει ποτέ δικαιώματα. Άρα όλοι εσείς
που επιθυμείτε να με βλάψετε, θα με βρείτε απέναντι σας στη δικαιοσύνη.
ΥΓ : Γιατί ο ΟΙΕΛΕ δεν καταγγέλλει φροντιστήρια που μαζί με αυτά λειτουργούν
και κέντρα μελέτης; Βρήκε εμένα που είμαι καθ’ όλα νόμιμος και ασχολούμαι ΜΟΝΟ
με τη μελέτη των μαθητών;
Ντροπή σας !»
Στη συνέχεια, ο βουλευτής επανήλθε στο θέμα, αναφέροντας τα εξής:
«2η τοποθέτησή μου σε όσα αναφέρει η ΟΙΕΛΕ στην ανακοίνωσή της, όπου απαντώ τα
ακόλουθα :
– Ως Βουλευτής και ως εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας και μέλος της Επιτροπής
Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, έχω κάνει μεγάλη προσπάθεια να υπάρξει
ρύθμιση για το χώρο των Κέντρων Μελέτης. Εδώ, λοιπόν, είμαστε σύμφωνοι με την
Ομοσπονδία και πιστεύω ότι όλοι εμείς που αγαπούμε την εκπαίδευση και θέλουμε
να παρέχονται καλές, ποιοτικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες, ευνοούμαστε από την
ύπαρξη πλαισίου που θα απομακρύνει και όσους κακούς επαγγελματίες νοθεύουν τον
υγιή ανταγωνισμό.
– Ο χώρος που έχουμε φτιάξει με τους συνεργάτες μου είναι σύμφωνος (και με το
παραπάνω) με τις προδιαγραφές που θέτει το νομοθετικό πλαίσιο για τις
ιδιωτικές μονάδες εκπαίδευσης. Οι αίθουσες είναι άνετες με επαρκή αερισμό και
φωτισμό, υπάρχει χώρος προαυλισμού, στατική επάρκεια και πυροσβεστική
ασφάλεια.
Επομένως, είμαστε έτοιμοι για έλεγχο από τον ΕΟΠΠΕΠ ή οποιαδήποτε αρμόδια
αρχή.
– Οι αμοιβές των εκπαιδευτικών μας είναι πολύ υψηλότερες από αυτές που θέτει
το πλαίσιο για τους εκπαιδευτικούς σε Κέντρα Ξένων Γλωσσών ή άλλες ιδιωτικές
εκπαιδευτικές δομές. Επομένως, δεν στέκει η κατηγορία ότι είχα την πρόθεση να
πληρώσω τους εκπαιδευτικούς χαμηλότερα από όσο προβλέπει ο νόμος για τους
συναδέλφους της μη τυπικής εκπαίδευσης. Ως εκπαιδευτικός και ο ίδιος, έχω
ιδιαίτερη ευαισθησία για το έργο των συναδέλφων μου και γνωρίζω ότι πρέπει να
αμείβονται ικανοποιητικά για να παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες.
– Η σημερινή ατυχής αντιπαράθεση με την ΟΙΕΛΕ ας αποτελέσει εφαλτήριο για την
επίλυση του ζητήματος. Η συνάντηση της Ομοσπονδίας με την Υφυπουργό Παιδείας
κ. Λυτρίβη και τη συμμετοχή του Συνηγόρου του Πολίτη θα είναι η απαρχή για την
νομοθετική επίλυση του ζητήματος και σε αυτό δεσμεύομαι ότι θα έχω τη μέγιστη
δυνατή συνεισφορά με την εμπειρία και την τεχνογνωσία μου.
Συνεχίζουμε με αγάπη για την Εκπαίδευση και για τους μικρούς μας μαθητές που
είναι το μέλλον της χώρας μας !
Και με χαρά σας ενημερώνω ότι ήδη το Υπουργείο Παιδείας εδώ και αρκετές
εβδομάδες επεξεργάζεται το σχετικό σχέδιο ρύθμισης των Κέντρων Μελέτης».