06 Ιουνίου 2010

Ο Παπακωνσταντίνου αρνείται να επανακτήσει για το Κράτος τα «φιλέτα» από το Βατοπέδι

ΠΡΑΣΙΝΟ ΦΩΣ ΑΠΟ ΤΟ ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΚΑΜΙΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

Καμία απολύτως ενέργεια «ως έχει τη δυνατότητα και την υποχρέωση» δεν έχει γίνει μέχρι στιγμής από πλευράς του βαρύτατα ζημιωθέντος Δημοσίου για την επανάκτηση των ακινήτων που παραχωρήθηκαν στη Μονή Βατοπεδίου.

Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η γνωμοδότηση της ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που είναι κατηγορηματική για την ακυρότητα όλων των ανταλλαγών, έχει δημοσιευθεί από τις 3 Σεπτεμβρίου 2009, δύο μέρες δηλαδή πριν από την προκήρυξη των πρόωρων εκλογών.

Στην κατοχή της μονής παραμένουν... ακόμη τα ακίνητα που δόθηκαν με τις ανταλλαγές

Στην κατοχή της μονής παραμένουν... ακόμη τα ακίνητα που δόθηκαν με τις ανταλλαγές

Η«Ε» έχει στη διάθεσή της ολόκληρη την 36σέλιδη γνωμοδότηση και δημοσιεύει σήμερα τα κυριότερα αποσπάσματά της. Το ΝΣΚ συστήνει τα νομικά βήματα που θα πρέπει να ακολουθηθούν ώστε το Δημόσιο να επανακτήσει όλα τα ακίνητα, ακόμη κι εκείνα που έχουν πωληθεί σε τρίτους, με τρόπο τέτοιο που η Μονή δεν θα μπορεί πλέον να διεκδικήσει οτιδήποτε εντός ή εκτός της ελληνικής επικράτειας.

Βασιζόμενο στην υπουργική απόφαση Αλογοσκούφη, της 3/10/2008, με την οποία ανακαλούνται «η παράδοση και παραλαβή των εκτάσεων καθώς δεν προκύπτει με αδιαμφισβήτητα στοιχεία η έλλειψη κυριότητας του Δημοσίου», η πλειοψηφία του ΝΣΚ (45 ψήφοι έναντι 2) αποφαίνεται κατηγορηματικά ότι: «Εξέλιπαν αναδρομικά οι προϋποθέσεις εγκυρότητας των συμβάσεων ανταλλαγών (ΑΚ 1033), με αποτέλεσμα αυτές να είναι άκυρες, διότι η Μονή μεταβίβασε στο Δημόσιο ακίνητα τα οποία δεν της ανήκαν, αλλά ανήκαν σε αυτό. Ακυρη είναι και η μεταβίβαση από το Δημόσιο προς τη Μονή των ακινήτων, λόγω ελλείψεως της απαιτούμενης από την ως άνω διάταξη νόμιμης αιτίας της μεταβιβάσεως, δηλαδή της ανταλλακτικής αιτίας. Ακυρη μάλιστα είναι η όλη σύμβαση (υποσχετική και μεταβιβαστική), κατ' άρθρο 174ΑΚ, διότι η σύμβαση ανταλλαγής είναι ενιαία. Η ακυρότητα αυτή συνεπάγεται ακυρότητα και των περαιτέρω προς τρίτους μεταβιβάσεων από τη Μονή, ανεξάρτητα από την καλή ή κακή πίστη τους. Ετσι, τόσο η Μονή όσο και οι τρίτοι δεν έχουν πλέον κανένα δικαίωμα κυριότητος και νομής, αλλά είναι απλοί κάτοχοι των ακινήτων του Ελληνικού Δημοσίου».

Η πλειοψηφία

Η πλειοψηφία του ΝΣΚ προτείνει διαφορετική νομική προσέγγιση για τα ακίνητα που έχουν ήδη μεταβιβαστεί από τη μονή σε τρίτους από για εκείνα τα οποία δέχεται να επιστρέψει οικειοθελώς στο Δημόσιο.

Συγκεκριμένα:

* Για τα ακίνητα που η μονή δέχεται να επιστρέψει αυτούσια χωρίς όρους, η ολομέλεια θεωρεί ότι «είναι άνευ αντικειμένου η προσφυγή στα δικαστήρια, δεδομένου ότι ως προς αυτά τα πράγματα επανέρχονται στην προηγούμενη νομική και πραγματική κατάσταση».

* Για τα ακίνητα τα οποία κατέχονται από τρίτους, οι οποίοι δεν θα δεχτούν να τα επιστρέψουν (σ.σ. αναφέρεται στο ολυμπιακό ακίνητο, το οποίο πωλήθηκε στην εταιρεία NOLIDEN έναντι τιμήματος 41 εκατ. ευρώ συν εννέα εκατ. ευρώ, αλλά και για τα οικόπεδα στη Θεσσαλονίκη, τα οποία αγόρασε η εταιρεία Πάπιστα (ΣΣ. του φίλου και ψηφοφόρου του Παπακωνσταντίνου), μέτοχος της οποίας ήταν και η ίδια η μονή), θα πρέπει να τα διεκδικήσει δικαστικά, προβάλλοντας το δικαίωμα της κυριότητας του Δημοσίου επί των λιμνιαίων και των παραλιμνίων εκτάσεων. Να ζητήσει τη θέση των ακινήτων υπό καθεστώς δικαστικής μεσεγγυήσεως και να απαγορευτεί η έκδοση οικοδομικών αδειών, να ανακληθούν οι εκδοθείσες, με παράλληλη διακοπή τυχόν εκτελουμένων οικοδομικών αδειών.

* Η ύπαρξη, όπως τονίζει η ολομέλεια, δύο ξεχωριστών κατηγοριών ακινήτων (επιστρεφόμενα και μη) δεν δημιουργεί οποιοδήποτε πρόβλημα για συμφωνία ως προς μία μόνο κατηγορία αυτών (οικειοθελώς επιστρεφόμενα), διότι κάθε ακίνητο έχει αυτοτέλεια.

Η μειοψηφία πάντως του ΝΣΚ (Φωκίων Γεωργακόπουλος και Π. Κιούσης) αμφισβητεί το αμετάκλητο της αποτελεσματικότητας για τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου των νομικών κατευθύνσεων της πλειοψηφίας.

Σημειώνουν συγκεκριμένα ότι «η έλλειψη ενιαίας - συνολικής θεώρησης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των επίδικων ακινήτων, εκ μέρους της ολομελείας του ΝΣΚ, εγκυμονεί στο απώτερο μέλλον τον εξής κίνδυνο: όταν θα επέλθει χρονική απόσταση από τα πρόσφατα γεγονότα ή όταν τα υπό κρίση ζητήματα εξεταστούν σε διεθνές forum, όπου οι ρυθμίσεις της εθνικής εννόμου τάξεως αποτελούν αντικείμενο αποδείξεως, η Μονή καθώς και οι δικαιοδόχοι της θα έχουν τη δυνατότητα να επικαλεστούν, προς όφελός τους -ως αποδεικτικά στοιχεία των ισχυρισμών τους- τις δυσμενείς για τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου γνωμοδοτήσεις των συλλογικών οργάνων της διοίκησης, εάν και εφόσον αυτές δεν επανεξεταστούν και δεν αναδειχτεί, κατά τρόπο καίριο, ο εσφαλμένος χαρακτήρας τους».*

http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=91177