Ως «πολύ καρποφόρες» χαρακτηρίζει τις επαφές, την περασμένη βδομάδα στις Βρυξέλλες, των Τουρκοκύπριων συνδικαλιστών ο γενικός γραμματέας της οργάνωσης οργάνωσης Τουρκοκυπρίων δασκάλων (ΚΤOS), Σενέρ Ελτσίλ (Sener Elcil).
Σε αποκλειστική συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Ελτσίλ δηλώνει: «Ήταν η πρώτη φορά που η τουρκοκυπριακή αντιπολίτευση είχε συναντήσεις στις Βρυξέλλες. Είχαμε συναντήσεις με συντεχνίες και επισήμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και πολιτικές ομάδες. Μεταφέραμε σ’ αυτούς τις πραγματικότητες στην Κύπρο και μοιραστήκαμε το όραμά μας, όπως διαμορφώθηκε μέσα από τις πρόσφατες εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των Τουρκοκυπρίων» και προσθέτει: «Αποκομίσαμε πολύ καλές εντυπώσεις από τις επαφές και δημιουργήσαμε μία σύνδεση με τις Βρυξέλλες».
Ο κ. Ελτσίλ ανακοινώνει ότι στο τέλος Απριλίου αναμένεται στην Κύπρο αντιπροσωπεία της ομάδας των «Φιλελευθέρων» στο ευρωκοινοβούλιο για να δουν από κοντά την κατάσταση. Στις 7 Απριλίου θα διοργανωθεί νέα πορεία διαμαρτυρίας έξω από τη «Βουλή» στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου εναντίον του οικονομικού πακέτου και για μία λύση του Κυπριακού. «Τα δύο θέματα είναι αλληλένδετα, όπως αναφέρεται στη διακήρυξη του πρώτου συλλαλητηρίου», τονίζει.
Επίσης, αναφέρει ότι το θέμα του Κανονισμού για το απευθείας εμπόριο μεταξύ της ΕΕ και της τουρκοκυπριακής κοινότητας ηγέρθη από το κόμμα των Πρασίνων. «Εμείς βλέπουμε το θέμα μέσα από τη λειτουργία του λιμανιού της Αμμοχώστου», δηλώνει ο γγ της ΚΤOS.
Ο στόχος των κινητοποιήσεών μας δεν είναι οικονομικός, αλλά πολιτικός, τονίζει ο γενικός γραμματέας της οργάνωσης Τουρκοκυπρίων δασκάλων ΚΤΟS.
Ο κ. Ελτζίλ αναφέρει ότι η οργάνωσή του αγωνίζεται με στόχο την επίτευξη λύσης βασισμένης σε «μία ανεξάρτητη, ενωμένη, ομοσπονδιακή Κυπριακή Δημοκρατία, στην οποία οι Τουρκοκύπριοι θα αυτοδιοικούνται, όπως και οι Ελληνοκύπριοι» και όπως σημειώνει, οι πολιτικές εξελίξεις μπορούν να επηρεάσουν και την οικονομία.
Είναι κάθετος κατά του Ερντογάν και, μεταξύ άλλων, υποστηρίζει και τα εξής:
-Σήμερα εξέλιπαν οι συνθήκες, που πιστεύαμε στον Ερντογάν και στο κόμμα του.
-Στο θέμα της λύσης του Κυπριακού ο Ερντογάν δεν είναι ειλικρινής. Ωστόσο, οι πιο πολλοί Ελληνοκύπριοι πιστεύουν ότι ο Ερντογάν θα φέρει λύση. Οι στόχοι του Ερντογάν είναι στις κατευθύνσεις των Αμερικανών. Χρησιμοποίησε το «ναι» στο δημοψήφισμα του 2004 για να διαμελίσει την Κύπρο.
-Ο Ερντογάν εκμεταλλεύεται το δημοψήφισμα για να δείξει ότι οι Ελληνοκύπριοι δεν θέλουν λύση. Οι αλλαγές, που η Άγκυρα είχε ζητήσει στο σχέδιο Ανάν, ήταν όλες εναντίον των Ελληνοκυπρίων.
-Ο Ερτογάν εκμεταλλεύεται το δημοψήφισμα για να δείξει ότι οι Ελληνοκύπριοι δεν θέλουν λύση. Από την άλλη πλευρά, ο Τάσσος Παπαδόπουλος «έβλεπε την Κυπριακή Δημοκρατία ως κτήμα των Ελληνοκυπρίων».
-Η λύση που έχει στο μυαλό του ο Έρτογαν δεν είναι αυτή που επιθυμούμε εμείς. Για τον Ερτογάν λύση του Κυπριακού είναι τα δύο κράτη και η νομιμοποίηση της de facto κατάστασης από το ’74 και μετά.
-Το ΑΚΕΛ και ο ΔΗΣΥ είναι υπέρ μίας συμβιβαστικής λύσης, αλλά φαίνεται ότι η πολιτική της Ελληνοκυπριακής πλευράς επηρεάζεται από το ΔΗΚΟ την ΕΔΕΚ και την Εκκλησία.
- Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος χρησιμοποιεί τη θρησκεία για πολιτικούς σκοπούς.
-Για τη λύση του Κυπριακού, προϋπόθεση είναι ο διαμοιρασμός της εξουσίας. Το Κυπριακό θα λυθεί όταν η Ελληνοκυπριακή ηγεσία αποδεχθεί το διαμοιρασμό της εξουσίας και η τουρκοκυπριακή ηγεσία εγκαταλείψει την πολιτική του διαμελισμού.
-Οι Ελληνοκύπριοι ηγέτες υπερασπίζονται τα συμφέροντα της Ε/π και οι Τουρκοκύπριοι της Τ/π. Ουδείς στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων υπερασπίζεται τα συμφέροντα των Κυπρίων ως σύνολο. Ο πιο πραγματιστής ηγέτης ήταν ο Κληρίδης.
Ο Έρογλου και οι άλλοι πολιτικοί είναι «μαριονέτες», σύμφωνα με τον Σ. Ελτζίλ, ο οποίος δηλώνει ότι πρέπει να δημιουργηθεί μια κατάσταση που να αντιπροσωπεύει ουσιαστικά και πραγματικά τους Τουρκοκύπριους. «Η σημερινή ηγεσία δεν εκπροσωπεί τη βούληση των Τουρκοκυπρίων», αναφέρει και επισημαίνει ότι χρειάζεται συλλογική προσπάθεια για να πετύχει ο στόχος αυτός. Τα πολιτικά κόμματα, που στις κινητοποιήσεις συμπορεύονται μαζί μας, φοβούνται επί του παρόντος να προχωρήσουν πιο μπροστά στο ζήτημα αυτό. Μερικά από αυτά επηρεάζονται από την ‘Άγκυρα και θέλουν η αλλαγή να γίνει σε συνεργασία με αυτή.
«Εμείς προβληματιζόμαστε και για το γεγονός ότι μόνο το ένα τρίτο των ψηφοφόρων είναι Τουρκοκύπριοι. Εκλογές σε συνεργασία με την Τουρκία δεν μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγή για ουσιαστική πολιτική εκπροσώπηση των Τουρκοκυπρίων. Εμείς θέλουμε να έχουμε άμεση δημοκρατία», λέει.
Ο Σενέρ Ελτσίλ γεννήθηκε το 1963, λίγο πριν ξεσπάσουν οι δικοινοτικές ταραχές στο χωριό Καλαβασός, το οποίο σήμερα βρίσκεται στις περιοχές, που ελέγχει η Κυπριακή Δημοκρατία.
Στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει ότι ο πατέρας του έλεγε πως «γεννήθηκες εσύ και άρχισαν τα προβλήματα στην Κύπρο» και συνεχίζει: «Όταν ήμουν δύο μηνών μεταφερθήκαμε στο διπλανό χωριό, στο Μαρί. Ο πατέρας μου εργαζόταν στο μεταλλείο της Καλαβασού από το 1935. Ήταν άνθρωπος που είχε καλή παιδεία και λόγω της μόρφωσής του οι άνθρωποι εκεί τον αποκαλούσαν "μάστρο" (αφεντικό). Ο πατέρας μου πέθανε το 1992. Όταν τελευταία πήγα στην περιοχή οι συγχωριανοί είπαν ότι εκείνη την παλιά εποχή δεν ήξεραν να διαβάζουν και να γράφουν και ο πατέρας μου τους βοηθούσε.
Το 1974 ήρθα στο βόρειο τμήμα της Λευκωσίας. Φύγαμε από το Μαρί με τα ρούχα που φορούσαμε. Η οικογένεια μου εγκαταστάθηκε στην Ακανθού. Εγώ σπούδασα στην Αμμόχωστο και μετά στο Διδασκαλικό Κολλέγιο στην Κερύνεια. Ένας ανιψιός μου από την Τόχνη και ο άνδρας της θείας μου από τον πατέρα μου είναι αγνοούμενοι. Ο θείος μου χάθηκε το 1964».
Ο Σενέρ Ελτσίλ το 1998 μπήκε στο Εκτελεστικό Γραφείο της ΚΤΟS ως γραμματέας Παιδείας και το 2001 έγινε γενικός γραμματέας. Η συντεχνία έχει περίπου 1600 μέλη ενεργά και περίπου 100 που είναι συνταξιούχοι.
«Υπάρχουν συντεχνίες πολύ μεγαλύτερες από εμάς. Όμως εμείς έχουμε μία πιο ενεργό δράση στα κοινά, γιατί στην ιδρυτική μας διακήρυξη τονίζεται ότι τα προβλήματα των δασκάλων και τα προβλήματα του λαού είναι τα ίδια. Οι δραστηριότητές μας δεν περιορίζονται μόνο σε συνδικαλιστικά αιτήματα των δασκάλων. Στα μέλη μας είναι και κάποιοι δάσκαλοι που ήρθαν από την Τουρκία», απαντά σε σχετική ερώτηση.
Στο Διδασκαλικό Κολλέγιο γίνεται αυστηρή επιλογή για τους υποψηφίους δασκάλους. Σήμερα στα σχολεία της τουρκοκυπριακής κοινότητας φοιτούν περίπου 23.000 παιδιά στην προδημοτική και στη δημοτική εκπαίδευση.
Σύμφωνα με στατιστικές, που έγιναν πριν από 3 χρόνια, το 34% των παιδιών έχουν Κύπριους γονείς, το 37% έχουν γονείς που είναι πολίτες της Τουρκίας, το 19% γονείς που μεταφέρθηκαν από την Τουρκία και εγκαταστάθηκαν στην Κύπρο και το 9% είναι από μικτούς γάμους. Σήμερα, αναφέρει ο κ. Ελτσίλ, τα στοιχεία για τους Τουρκοκύπριους είναι πιο δυσμενή, γιατί οι εκ Τουρκίας κάτοικοι γεννούν περισσότερα παιδιά.
Σε ερώτηση για το εκπαιδευτικό σύστημα στην τουρκοκυπριακή κοινότητα και για το πώς βλέπουν οι Τουρκοκύπριοι μαθητές τους Ελληνοκυπρίους ο κ. Ελτσίλ απαντά:
«Τα παιδιά είναι σαν το ζυμάρι. Ποιο σχήμα θα πάρει, εξαρτάται από το σύστημα της παιδείας. Αν το σύστημα της παιδείας είναι στη βάση του διαχωρισμού, τότε θα πάρουν ανάλογη διαπαιδαγώγηση και ιδεολογία. Γενικά, η τουρκοκυπριακή κοινότητα είναι ειρηνόφιλη. Η θρησκεία δεν αποτελεί παράγοντα διαχωρισμού. Είμαστε άνθρωποι κοσμικοί. Όμως στην ελληνοκυπριακή πλευρά δεν συναντάμε την ίδια κατάσταση. Με τους Έλληνες δασκάλους (ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ) γενικά είμαστε πιο κοντά. Στα σχολεία μας δεν γίνεται μάθημα κορανίου. Η θρησκεία είναι μία φιλοσοφία. Συνεπώς, πριν τα παιδιά φτάσουν σε μία κατάλληλη ηλικία, δεν πρέπει να τους επιβάλλεται η θρησκεία τους, γιατί αυτό μπορεί να δημιουργήσει πολιτικά προβλήματα. Οι άνθρωποι πρέπει να μαθαίνουν τη θρησκεία με τη δική τους θέληση».
Δύο μέρες πριν από τη μετάβαση των Τουρκοκυπρίων συνδικαλιστών στις Βρυξέλλες επισκέφθηκε τον κ. Ελτσίλ αντιπροσωπεία από Πανεπιστήμιο της Άγκυρας. Είχαν έρθει να με συναντήσουν την περίοδο του Σχεδίου Ανάν, λέει και διερωτάται: «Άραγε, μήπως ετοιμάζεται τώρα νέο σχέδιο;»
Ο κ. Ελτσίλ ανακοινώνει ότι στο τέλος Απριλίου αναμένεται στην Κύπρο αντιπροσωπεία της ομάδας των «Φιλελευθέρων» στο ευρωκοινοβούλιο για να δουν από κοντά την κατάσταση. Στις 7 Απριλίου θα διοργανωθεί νέα πορεία διαμαρτυρίας έξω από τη «Βουλή» στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου εναντίον του οικονομικού πακέτου και για μία λύση του Κυπριακού. «Τα δύο θέματα είναι αλληλένδετα, όπως αναφέρεται στη διακήρυξη του πρώτου συλλαλητηρίου», τονίζει.
Επίσης, αναφέρει ότι το θέμα του Κανονισμού για το απευθείας εμπόριο μεταξύ της ΕΕ και της τουρκοκυπριακής κοινότητας ηγέρθη από το κόμμα των Πρασίνων. «Εμείς βλέπουμε το θέμα μέσα από τη λειτουργία του λιμανιού της Αμμοχώστου», δηλώνει ο γγ της ΚΤOS.
Ο στόχος των κινητοποιήσεών μας δεν είναι οικονομικός, αλλά πολιτικός, τονίζει ο γενικός γραμματέας της οργάνωσης Τουρκοκυπρίων δασκάλων ΚΤΟS.
Ο κ. Ελτζίλ αναφέρει ότι η οργάνωσή του αγωνίζεται με στόχο την επίτευξη λύσης βασισμένης σε «μία ανεξάρτητη, ενωμένη, ομοσπονδιακή Κυπριακή Δημοκρατία, στην οποία οι Τουρκοκύπριοι θα αυτοδιοικούνται, όπως και οι Ελληνοκύπριοι» και όπως σημειώνει, οι πολιτικές εξελίξεις μπορούν να επηρεάσουν και την οικονομία.
Είναι κάθετος κατά του Ερντογάν και, μεταξύ άλλων, υποστηρίζει και τα εξής:
-Σήμερα εξέλιπαν οι συνθήκες, που πιστεύαμε στον Ερντογάν και στο κόμμα του.
-Στο θέμα της λύσης του Κυπριακού ο Ερντογάν δεν είναι ειλικρινής. Ωστόσο, οι πιο πολλοί Ελληνοκύπριοι πιστεύουν ότι ο Ερντογάν θα φέρει λύση. Οι στόχοι του Ερντογάν είναι στις κατευθύνσεις των Αμερικανών. Χρησιμοποίησε το «ναι» στο δημοψήφισμα του 2004 για να διαμελίσει την Κύπρο.
-Ο Ερντογάν εκμεταλλεύεται το δημοψήφισμα για να δείξει ότι οι Ελληνοκύπριοι δεν θέλουν λύση. Οι αλλαγές, που η Άγκυρα είχε ζητήσει στο σχέδιο Ανάν, ήταν όλες εναντίον των Ελληνοκυπρίων.
-Ο Ερτογάν εκμεταλλεύεται το δημοψήφισμα για να δείξει ότι οι Ελληνοκύπριοι δεν θέλουν λύση. Από την άλλη πλευρά, ο Τάσσος Παπαδόπουλος «έβλεπε την Κυπριακή Δημοκρατία ως κτήμα των Ελληνοκυπρίων».
-Η λύση που έχει στο μυαλό του ο Έρτογαν δεν είναι αυτή που επιθυμούμε εμείς. Για τον Ερτογάν λύση του Κυπριακού είναι τα δύο κράτη και η νομιμοποίηση της de facto κατάστασης από το ’74 και μετά.
-Το ΑΚΕΛ και ο ΔΗΣΥ είναι υπέρ μίας συμβιβαστικής λύσης, αλλά φαίνεται ότι η πολιτική της Ελληνοκυπριακής πλευράς επηρεάζεται από το ΔΗΚΟ την ΕΔΕΚ και την Εκκλησία.
- Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος χρησιμοποιεί τη θρησκεία για πολιτικούς σκοπούς.
-Για τη λύση του Κυπριακού, προϋπόθεση είναι ο διαμοιρασμός της εξουσίας. Το Κυπριακό θα λυθεί όταν η Ελληνοκυπριακή ηγεσία αποδεχθεί το διαμοιρασμό της εξουσίας και η τουρκοκυπριακή ηγεσία εγκαταλείψει την πολιτική του διαμελισμού.
-Οι Ελληνοκύπριοι ηγέτες υπερασπίζονται τα συμφέροντα της Ε/π και οι Τουρκοκύπριοι της Τ/π. Ουδείς στην τράπεζα των διαπραγματεύσεων υπερασπίζεται τα συμφέροντα των Κυπρίων ως σύνολο. Ο πιο πραγματιστής ηγέτης ήταν ο Κληρίδης.
Ο Έρογλου και οι άλλοι πολιτικοί είναι «μαριονέτες», σύμφωνα με τον Σ. Ελτζίλ, ο οποίος δηλώνει ότι πρέπει να δημιουργηθεί μια κατάσταση που να αντιπροσωπεύει ουσιαστικά και πραγματικά τους Τουρκοκύπριους. «Η σημερινή ηγεσία δεν εκπροσωπεί τη βούληση των Τουρκοκυπρίων», αναφέρει και επισημαίνει ότι χρειάζεται συλλογική προσπάθεια για να πετύχει ο στόχος αυτός. Τα πολιτικά κόμματα, που στις κινητοποιήσεις συμπορεύονται μαζί μας, φοβούνται επί του παρόντος να προχωρήσουν πιο μπροστά στο ζήτημα αυτό. Μερικά από αυτά επηρεάζονται από την ‘Άγκυρα και θέλουν η αλλαγή να γίνει σε συνεργασία με αυτή.
«Εμείς προβληματιζόμαστε και για το γεγονός ότι μόνο το ένα τρίτο των ψηφοφόρων είναι Τουρκοκύπριοι. Εκλογές σε συνεργασία με την Τουρκία δεν μπορούν να οδηγήσουν σε αλλαγή για ουσιαστική πολιτική εκπροσώπηση των Τουρκοκυπρίων. Εμείς θέλουμε να έχουμε άμεση δημοκρατία», λέει.
Ο Σενέρ Ελτσίλ γεννήθηκε το 1963, λίγο πριν ξεσπάσουν οι δικοινοτικές ταραχές στο χωριό Καλαβασός, το οποίο σήμερα βρίσκεται στις περιοχές, που ελέγχει η Κυπριακή Δημοκρατία.
Στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρει ότι ο πατέρας του έλεγε πως «γεννήθηκες εσύ και άρχισαν τα προβλήματα στην Κύπρο» και συνεχίζει: «Όταν ήμουν δύο μηνών μεταφερθήκαμε στο διπλανό χωριό, στο Μαρί. Ο πατέρας μου εργαζόταν στο μεταλλείο της Καλαβασού από το 1935. Ήταν άνθρωπος που είχε καλή παιδεία και λόγω της μόρφωσής του οι άνθρωποι εκεί τον αποκαλούσαν "μάστρο" (αφεντικό). Ο πατέρας μου πέθανε το 1992. Όταν τελευταία πήγα στην περιοχή οι συγχωριανοί είπαν ότι εκείνη την παλιά εποχή δεν ήξεραν να διαβάζουν και να γράφουν και ο πατέρας μου τους βοηθούσε.
Το 1974 ήρθα στο βόρειο τμήμα της Λευκωσίας. Φύγαμε από το Μαρί με τα ρούχα που φορούσαμε. Η οικογένεια μου εγκαταστάθηκε στην Ακανθού. Εγώ σπούδασα στην Αμμόχωστο και μετά στο Διδασκαλικό Κολλέγιο στην Κερύνεια. Ένας ανιψιός μου από την Τόχνη και ο άνδρας της θείας μου από τον πατέρα μου είναι αγνοούμενοι. Ο θείος μου χάθηκε το 1964».
Ο Σενέρ Ελτσίλ το 1998 μπήκε στο Εκτελεστικό Γραφείο της ΚΤΟS ως γραμματέας Παιδείας και το 2001 έγινε γενικός γραμματέας. Η συντεχνία έχει περίπου 1600 μέλη ενεργά και περίπου 100 που είναι συνταξιούχοι.
«Υπάρχουν συντεχνίες πολύ μεγαλύτερες από εμάς. Όμως εμείς έχουμε μία πιο ενεργό δράση στα κοινά, γιατί στην ιδρυτική μας διακήρυξη τονίζεται ότι τα προβλήματα των δασκάλων και τα προβλήματα του λαού είναι τα ίδια. Οι δραστηριότητές μας δεν περιορίζονται μόνο σε συνδικαλιστικά αιτήματα των δασκάλων. Στα μέλη μας είναι και κάποιοι δάσκαλοι που ήρθαν από την Τουρκία», απαντά σε σχετική ερώτηση.
Στο Διδασκαλικό Κολλέγιο γίνεται αυστηρή επιλογή για τους υποψηφίους δασκάλους. Σήμερα στα σχολεία της τουρκοκυπριακής κοινότητας φοιτούν περίπου 23.000 παιδιά στην προδημοτική και στη δημοτική εκπαίδευση.
Σύμφωνα με στατιστικές, που έγιναν πριν από 3 χρόνια, το 34% των παιδιών έχουν Κύπριους γονείς, το 37% έχουν γονείς που είναι πολίτες της Τουρκίας, το 19% γονείς που μεταφέρθηκαν από την Τουρκία και εγκαταστάθηκαν στην Κύπρο και το 9% είναι από μικτούς γάμους. Σήμερα, αναφέρει ο κ. Ελτσίλ, τα στοιχεία για τους Τουρκοκύπριους είναι πιο δυσμενή, γιατί οι εκ Τουρκίας κάτοικοι γεννούν περισσότερα παιδιά.
Σε ερώτηση για το εκπαιδευτικό σύστημα στην τουρκοκυπριακή κοινότητα και για το πώς βλέπουν οι Τουρκοκύπριοι μαθητές τους Ελληνοκυπρίους ο κ. Ελτσίλ απαντά:
«Τα παιδιά είναι σαν το ζυμάρι. Ποιο σχήμα θα πάρει, εξαρτάται από το σύστημα της παιδείας. Αν το σύστημα της παιδείας είναι στη βάση του διαχωρισμού, τότε θα πάρουν ανάλογη διαπαιδαγώγηση και ιδεολογία. Γενικά, η τουρκοκυπριακή κοινότητα είναι ειρηνόφιλη. Η θρησκεία δεν αποτελεί παράγοντα διαχωρισμού. Είμαστε άνθρωποι κοσμικοί. Όμως στην ελληνοκυπριακή πλευρά δεν συναντάμε την ίδια κατάσταση. Με τους Έλληνες δασκάλους (ΠΟΕΔ, ΟΕΛΜΕΚ, ΟΛΤΕΚ) γενικά είμαστε πιο κοντά. Στα σχολεία μας δεν γίνεται μάθημα κορανίου. Η θρησκεία είναι μία φιλοσοφία. Συνεπώς, πριν τα παιδιά φτάσουν σε μία κατάλληλη ηλικία, δεν πρέπει να τους επιβάλλεται η θρησκεία τους, γιατί αυτό μπορεί να δημιουργήσει πολιτικά προβλήματα. Οι άνθρωποι πρέπει να μαθαίνουν τη θρησκεία με τη δική τους θέληση».
Δύο μέρες πριν από τη μετάβαση των Τουρκοκυπρίων συνδικαλιστών στις Βρυξέλλες επισκέφθηκε τον κ. Ελτσίλ αντιπροσωπεία από Πανεπιστήμιο της Άγκυρας. Είχαν έρθει να με συναντήσουν την περίοδο του Σχεδίου Ανάν, λέει και διερωτάται: «Άραγε, μήπως ετοιμάζεται τώρα νέο σχέδιο;»