"Η Ρωσία και η Τουρκία θα υπογράψουν, σήμερα, σύμβαση για τον αγωγό Σαμψούντα-Τζεϊχάν, ο οποίος θεωρείται εναλλακτικό σχέδιο του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη", αναφέρουν ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης της Βουλγαρίας, επικαλούμενα τη σχετική είδηση που μετέδωσε, σήμερα, ο ανταποκριτής της δημόσιας ραδιοφωνίας ΒΝΡ στη Μόσχα, Βάσκο Μιχάιλοφ.
Σύμφωνα με το Βούλγαρο ανταποκριτή, η σύμβαση θα προσδιορίζει το οικονομικό μοντέλο της κατασκευής του έργου στην επικράτεια της Τουρκίας. Κύριος στόχος του νέου αγωγού θα είναι η διεύρυνση των δυνατοτήτων μεταφοράς του πετρελαίου της περιοχής της Μαύρης και της Κασπίας Θάλασσας προς τις ευρωπαϊκές αγορές, παρακάμπτοντας την "υπερφορτωμένη" θαλάσσια οδό, μέσω του Βοσπόρου και των Στενών των Δαρδανελίων.
Όπως μετέδωσε ο κ. Μιχάιλοφ, ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας, Σεργκέι Σματκό, δήλωσε ότι, στην επόμενη φάση των διαπραγματεύσεων αναμένεται οι μέτοχοι να αναλάβουν τις δεσμεύσεις τους για την εξασφάλιση της αποδοτικής λειτουργίας του αγωγού μεταξύ της Σαμψούντας και του Τζεϊχάν.
Σύμφωνα με το Ρώσο υπουργό, στο σχέδιο αναμένεται να ενταχθούν, με μερίδια από 25%, οι πετρελαϊκές επιχειρήσεις της Ρωσίας "Rosneft" και "Transneft" (οι οποίες συμμετέχουν και στη διεθνή εταιρία κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη), ενώ ενδιαφέρον για το σχέδιο δείχνει και η ρωσική εταιρεία "Lukoil".
Η ικανότητα μεταφοράς του αγωγού, με μήκος 550 χιλιόμετρα, αναμένεται να είναι 70 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου σε ετήσια βάση και το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου τρία εκατομμύρια δολάρια.
Την πρωταρχική συμφωνία κατασκευής του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν υπέγραψε, πριν από δεκαοκτώ μήνες, ο κ. Σματκό με τους ομολόγους του από την Τουρκία, Τανέρ Γιλντίζ και την Ιταλία, Κλαούντιο Σκάγιολα.
Όπως ανακοίνωσε, στις 19 Οκτωβρίου του 2009, ο γενικός διευθυντής της ιταλικής εταιρείας ENI (συμμετέχει στο σχέδιο μαζί με την τουρκική Calik Holding) Πάολο Σκαρόνι, την επόμενη δεκαετία αναμένεται η εξόρυξη του πετρελαίου στην περιοχή της Κασπίας Θάλασσας να αυξηθεί με δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ενώ η τρέχουσα (τότε) παραγωγή του πετρελαίου (στην περιοχή) είναι 2,4 εκατομμύρια βαρέλια.
Ο Ιταλός αρμόδιος πρόσθεσε στις δηλώσεις του στο πρακτορείο Ρόιτερς ότι η εταιρία του και η τουρκική "Calik" έχουν υπογράψει μνημόνιο με τις "Rosneft" και "Transneft" να προμηθεύουν πετρέλαιο στο νέο αγωγό.
Στο μεταξύ, σε σημερινή ανάλυση του Ρώσου ειδικού Βίκτωρ Μάρκοφ, της "Zerih Capital Management", που δημοσιεύεται στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης της Ρωσίας τονίζεται ότι "στο σχέδιο κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη σημειώνεται μεγάλη στασιμότητα το τελευταίο διάστημα, γι’ αυτό η Ρωσία αποφάσισε να 'στραφεί' σε εναλλακτική διαδρομή μεταφοράς του πετρελαίου".
Επίσης, προστίθεται ότι, σήμερα συνεδριάζει στη ρωσική πόλη Καζάν η διακυβερνητική επιτροπή της Ρωσίας και της Τουρκίας για τον πετρελαιαγωγό Σαμψούντα - Τζεϊχάν.
"Σήμερα, η Ρωσία χρειάζεται άλλη διαδρομή μεταφοράς πετρελαίου, προκειμένου να παρακάμψει τα υπερφορτωμένα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Το 2008, Ρωσία, Ελλάδα και Βουλγαρία συμφώνησαν να κατασκευαστεί ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη με μεταφορική ικανότητα 35 εκατ. τόνων το χρόνο και με δυνατότητα αύξησης μέχρι 50 εκατ. τόνους", σημείωσε ο κ. Μάρκοφ.
Ωστόσο --συνέχισε--"ύστερα από τρία χρόνια, το σχέδιο έπαψε να αναπτύσσεται, επειδή η Βουλγαρία διέκοψε (σ.σ. τη συμμετοχή της) στη χρηματοδότησή του" και "η Σόφια έχασε το ενδιαφέρον της προς το σχέδιο μετά την αλλαγή της κυβέρνησης της χώρας (τον Ιούλιο του 2009)".
Σύμφωνα με το Ρώσο ειδικό, η κατασκευή του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν προβλέπεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2011.
"Η προτεραιότητα της κατασκευής ενός νέου αγωγού μεταφοράς πετρελαίου έγινε ακόμα πιο επίκαιρη για τη Ρωσία ως συνέπεια της ενίσχυσης των θέσεων του Καζακστάν στην εξόρυξη", επισήμανε ο κ. Μάρκοφ.
Πρόσθεσε δε ότι η συνολική ετήσια παραγωγή του Καζακστάν το 2010 ήταν 81 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου, το 2015 προβλέπεται να ανέλθει σε 100 εκατ. τόνους, ενώ το 2020 θα φτάσει τα 130 εκατομμύρια.
Ο Ρώσος αναλυτής σημείωσε πως με βάση το γεγονός ότι τα αποδεδειγμένα αποθέματα του Καζακστάν διαμορφώνονται σε 6,5 δισεκατομμύρια τόνους πετρελαίου "είναι προφανές ότι η αυξημένη παραγωγή επιβάλλει την αναζήτηση νέων τρόπων για τη μεταφορά του πετρελαίου".
"Η Μόσχα έχει κάθε συμφέρον να αυξάνεται όσο γίνεται περισσότερο η μεταφορά του κοζάκικου πετρελαίου στην επικράτεια της, διαμέσου του πετρελαιαγωγού που καταλήγει στο λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας, Νοβοροσίσκ. Η μεταφορική ικανότητα του αγωγού αυτού, προβλέπεται να ανέλθει σε 67 εκατομμύρια τόνους το χρόνο, το προσεχές μέλλον. Για τον σκοπό αυτό, ωστόσο, χρειάζεται να κατασκευαστεί και "εναλλακτική οδός" του πετρελαίου που να παρακάμπτει τον Βόσπορο και τα Δαρδανέλια", υπογράμμισε ο κ. Μάρκοφ.
Ο ίδιος σημείωσε ότι "η κατασκευή του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν θα επιτρέψει στη Ρωσία να διατηρήσει την επιρροή της στην περιοχή της Κασπίας και να αυξήσει τα έσοδά της από τα τέλη μεταφοράς της πρώτης ύλης, ενώ οι ρωσικές πετρελαϊκές επιχειρήσεις θα αυξήσουν τον όγκο της παραγωγής τους".
Όπως μετέδωσε ο κ. Μιχάιλοφ, ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας, Σεργκέι Σματκό, δήλωσε ότι, στην επόμενη φάση των διαπραγματεύσεων αναμένεται οι μέτοχοι να αναλάβουν τις δεσμεύσεις τους για την εξασφάλιση της αποδοτικής λειτουργίας του αγωγού μεταξύ της Σαμψούντας και του Τζεϊχάν.
Σύμφωνα με το Ρώσο υπουργό, στο σχέδιο αναμένεται να ενταχθούν, με μερίδια από 25%, οι πετρελαϊκές επιχειρήσεις της Ρωσίας "Rosneft" και "Transneft" (οι οποίες συμμετέχουν και στη διεθνή εταιρία κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη), ενώ ενδιαφέρον για το σχέδιο δείχνει και η ρωσική εταιρεία "Lukoil".
Η ικανότητα μεταφοράς του αγωγού, με μήκος 550 χιλιόμετρα, αναμένεται να είναι 70 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου σε ετήσια βάση και το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περίπου τρία εκατομμύρια δολάρια.
Την πρωταρχική συμφωνία κατασκευής του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν υπέγραψε, πριν από δεκαοκτώ μήνες, ο κ. Σματκό με τους ομολόγους του από την Τουρκία, Τανέρ Γιλντίζ και την Ιταλία, Κλαούντιο Σκάγιολα.
Όπως ανακοίνωσε, στις 19 Οκτωβρίου του 2009, ο γενικός διευθυντής της ιταλικής εταιρείας ENI (συμμετέχει στο σχέδιο μαζί με την τουρκική Calik Holding) Πάολο Σκαρόνι, την επόμενη δεκαετία αναμένεται η εξόρυξη του πετρελαίου στην περιοχή της Κασπίας Θάλασσας να αυξηθεί με δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ενώ η τρέχουσα (τότε) παραγωγή του πετρελαίου (στην περιοχή) είναι 2,4 εκατομμύρια βαρέλια.
Ο Ιταλός αρμόδιος πρόσθεσε στις δηλώσεις του στο πρακτορείο Ρόιτερς ότι η εταιρία του και η τουρκική "Calik" έχουν υπογράψει μνημόνιο με τις "Rosneft" και "Transneft" να προμηθεύουν πετρέλαιο στο νέο αγωγό.
Στο μεταξύ, σε σημερινή ανάλυση του Ρώσου ειδικού Βίκτωρ Μάρκοφ, της "Zerih Capital Management", που δημοσιεύεται στα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης της Ρωσίας τονίζεται ότι "στο σχέδιο κατασκευής του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη σημειώνεται μεγάλη στασιμότητα το τελευταίο διάστημα, γι’ αυτό η Ρωσία αποφάσισε να 'στραφεί' σε εναλλακτική διαδρομή μεταφοράς του πετρελαίου".
Επίσης, προστίθεται ότι, σήμερα συνεδριάζει στη ρωσική πόλη Καζάν η διακυβερνητική επιτροπή της Ρωσίας και της Τουρκίας για τον πετρελαιαγωγό Σαμψούντα - Τζεϊχάν.
"Σήμερα, η Ρωσία χρειάζεται άλλη διαδρομή μεταφοράς πετρελαίου, προκειμένου να παρακάμψει τα υπερφορτωμένα Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Το 2008, Ρωσία, Ελλάδα και Βουλγαρία συμφώνησαν να κατασκευαστεί ο αγωγός Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη με μεταφορική ικανότητα 35 εκατ. τόνων το χρόνο και με δυνατότητα αύξησης μέχρι 50 εκατ. τόνους", σημείωσε ο κ. Μάρκοφ.
Ωστόσο --συνέχισε--"ύστερα από τρία χρόνια, το σχέδιο έπαψε να αναπτύσσεται, επειδή η Βουλγαρία διέκοψε (σ.σ. τη συμμετοχή της) στη χρηματοδότησή του" και "η Σόφια έχασε το ενδιαφέρον της προς το σχέδιο μετά την αλλαγή της κυβέρνησης της χώρας (τον Ιούλιο του 2009)".
Σύμφωνα με το Ρώσο ειδικό, η κατασκευή του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν προβλέπεται να ξεκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2011.
"Η προτεραιότητα της κατασκευής ενός νέου αγωγού μεταφοράς πετρελαίου έγινε ακόμα πιο επίκαιρη για τη Ρωσία ως συνέπεια της ενίσχυσης των θέσεων του Καζακστάν στην εξόρυξη", επισήμανε ο κ. Μάρκοφ.
Πρόσθεσε δε ότι η συνολική ετήσια παραγωγή του Καζακστάν το 2010 ήταν 81 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου, το 2015 προβλέπεται να ανέλθει σε 100 εκατ. τόνους, ενώ το 2020 θα φτάσει τα 130 εκατομμύρια.
Ο Ρώσος αναλυτής σημείωσε πως με βάση το γεγονός ότι τα αποδεδειγμένα αποθέματα του Καζακστάν διαμορφώνονται σε 6,5 δισεκατομμύρια τόνους πετρελαίου "είναι προφανές ότι η αυξημένη παραγωγή επιβάλλει την αναζήτηση νέων τρόπων για τη μεταφορά του πετρελαίου".
"Η Μόσχα έχει κάθε συμφέρον να αυξάνεται όσο γίνεται περισσότερο η μεταφορά του κοζάκικου πετρελαίου στην επικράτεια της, διαμέσου του πετρελαιαγωγού που καταλήγει στο λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας, Νοβοροσίσκ. Η μεταφορική ικανότητα του αγωγού αυτού, προβλέπεται να ανέλθει σε 67 εκατομμύρια τόνους το χρόνο, το προσεχές μέλλον. Για τον σκοπό αυτό, ωστόσο, χρειάζεται να κατασκευαστεί και "εναλλακτική οδός" του πετρελαίου που να παρακάμπτει τον Βόσπορο και τα Δαρδανέλια", υπογράμμισε ο κ. Μάρκοφ.
Ο ίδιος σημείωσε ότι "η κατασκευή του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν θα επιτρέψει στη Ρωσία να διατηρήσει την επιρροή της στην περιοχή της Κασπίας και να αυξήσει τα έσοδά της από τα τέλη μεταφοράς της πρώτης ύλης, ενώ οι ρωσικές πετρελαϊκές επιχειρήσεις θα αυξήσουν τον όγκο της παραγωγής τους".