Μέχρι τις 28 Μαρτίου, που είναι η καταληκτική προθεσμία, η οποία έχει τεθεί μετά την τελευταία παράταση στο διεθνή διαγωνισμό για το Διαμετακομιστικό Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο, πρόκειται να έχουν ολοκληρωθεί οι διαβουλεύσεις και να κατατεθούν οι προσφορές των ενδιαφερόμενων επιχειρηματικών ομίλων, ενώ προχωρούν με γοργό ρυθμό οι εργασίες κατασκευής της σιδηροδρομικής σύνδεσής του με το Ικόνιο, στο Πέραμα.
Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας και οι αρμόδιοι της ΓΑΙΑΟΣΕ έχουν ξεκαθαρίσει προς όλους τους ενδιαφερόμενους ότι το έργο δεν μπορεί να προχωρήσει με διακρατικές συμφωνίες ή απευθείας ανάθεση, αλλά με ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό, σύμφωνα με την σχετική Κοινοτική Οδηγία και κατά συνέπεια ήρθησαν οι ενστάσεις οι οποίες προεβλήθησαν αρχικώς. Επιπλέον έγινε σαφές ότι ο τελικός διαχειριστής έχει τη δυνατότητα να λειτουργήσει "Ζώνη Ελευθέρου Εμπορίου" και "Υποδομές Μεταποίησης", αφού κάτι τέτοιο δεν απαγορεύεται από το κοινοτικό δίκαιο.
Από τις 31 εταιρείες που παρέλαβαν την προκήρυξη τον Ιούνιο του 2010 και μετά τις μεταβολές που ζητήθηκαν το Σεπτέμβριο και το Νοέμβριο του περασμένου έτους, στην κούρσα για την κατάθεση προσφοράς, παραμένουν, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, τρεις με τέσσερις ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων είναι ο όμιλος JP ΑΒΑΞ και η γνωστή κινεζική εταιρεία COSCO, μέσω της ελληνικής εταιρείας ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ, γαλλικές εταιρείες, ακόμη και ο ΟΛΠ.
Το κινεζικό ενδιαφέρον της COSCO παραμένει ενεργό και "οι σχετικές διαβουλεύσεις θα συνεχίζονται μέχρι την τελευταία ημέρα του διαγωνισμού", όπως επισημαίνουν αρμόδιες κυβερνητικές πηγές.
Επειδή το έργο είναι αφ΄ενός σύνθετο, δηλαδή, εκτός από την αποθήκευση και διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (containers), απαιτούνται και κατασκευαστικά έργα, αποθήκες, στέγαστρα, κ.α., και αφ΄ετέρου είναι επιτακτικό να ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική υποδομή του ΟΣΕ, που είναι μεν εκτός διαγωνισμού, αλλά θεωρείται απαραίτητη για τη λειτουργία του μεγάλου αυτού κέντρου διαμετακόμισης.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΓΑΙΑΟΣΕ, Νίκο Ιωαννίδη, "ήδη κατασκευάζεται και θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2011 ή αρχές του 2012, η σιδηροδρομική γραμμή από το λιμάνι του Ικονίου στο Πέραμα, όπου τώρα ξεφορτώνονται τα containers μέχρι το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου, έργο απαραίτητο για να μεταφορτώνονται είτε σε νταλίκες είτε σε εμπορικά τρένα και να προωθούνται στις αγορές προορισμού".
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού η παραχώρηση του Διαμετακομιστικού Κέντρου Ελευσίνας, αφορά έκταση 600 στρεμμάτων με ισχύ 40 χρόνων και με απόδοση στο Δημόσιο το 15% των εσόδων του, ενώ ο διαχειριστής που θα αναδειχθεί υποχρεώνεται να οικοδομήσει σε πρώτη φάση με την εγγύηση του Δημοσίου 50.000 τετραγωνικά μέτρα, κόστους 40-50 εκατομμυρίων ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών είναι, μόλις ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την Ελευσίνα, να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τη δημιουργία ανάλογου κέντρου και στην Βόρεια Ελλάδα, και πιο συγκεκριμένα στον ευρύτερο χώρο του σημερινού σιδηροδρομικού σταθμού της Θεσσαλονίκης, όπου η ΓΑΙΑΟΣΕ κατέχει σημαντικές εκτάσεις, διεκδικώντας παράλληλα το γειτονικό και εκτός λειτουργίας σήμερα στρατόπεδο "Γκόνου". Τα κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι με την λειτουργία των δύο κέντρων , σε Ελευσίνα και Θεσσαλονίκη , αξιοποιούνται πλήρως οι οδικοί άξονες της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας ενώ αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές υποδομές προς τα Βαλκάνια και την Ν.Α. Ευρώπη.
Από τις 31 εταιρείες που παρέλαβαν την προκήρυξη τον Ιούνιο του 2010 και μετά τις μεταβολές που ζητήθηκαν το Σεπτέμβριο και το Νοέμβριο του περασμένου έτους, στην κούρσα για την κατάθεση προσφοράς, παραμένουν, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, τρεις με τέσσερις ενδιαφερόμενοι, μεταξύ των οποίων είναι ο όμιλος JP ΑΒΑΞ και η γνωστή κινεζική εταιρεία COSCO, μέσω της ελληνικής εταιρείας ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ, γαλλικές εταιρείες, ακόμη και ο ΟΛΠ.
Το κινεζικό ενδιαφέρον της COSCO παραμένει ενεργό και "οι σχετικές διαβουλεύσεις θα συνεχίζονται μέχρι την τελευταία ημέρα του διαγωνισμού", όπως επισημαίνουν αρμόδιες κυβερνητικές πηγές.
Επειδή το έργο είναι αφ΄ενός σύνθετο, δηλαδή, εκτός από την αποθήκευση και διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων (containers), απαιτούνται και κατασκευαστικά έργα, αποθήκες, στέγαστρα, κ.α., και αφ΄ετέρου είναι επιτακτικό να ολοκληρωθεί η σιδηροδρομική υποδομή του ΟΣΕ, που είναι μεν εκτός διαγωνισμού, αλλά θεωρείται απαραίτητη για τη λειτουργία του μεγάλου αυτού κέντρου διαμετακόμισης.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΓΑΙΑΟΣΕ, Νίκο Ιωαννίδη, "ήδη κατασκευάζεται και θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2011 ή αρχές του 2012, η σιδηροδρομική γραμμή από το λιμάνι του Ικονίου στο Πέραμα, όπου τώρα ξεφορτώνονται τα containers μέχρι το Εμπορευματικό Κέντρο του Θριασίου, έργο απαραίτητο για να μεταφορτώνονται είτε σε νταλίκες είτε σε εμπορικά τρένα και να προωθούνται στις αγορές προορισμού".
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού η παραχώρηση του Διαμετακομιστικού Κέντρου Ελευσίνας, αφορά έκταση 600 στρεμμάτων με ισχύ 40 χρόνων και με απόδοση στο Δημόσιο το 15% των εσόδων του, ενώ ο διαχειριστής που θα αναδειχθεί υποχρεώνεται να οικοδομήσει σε πρώτη φάση με την εγγύηση του Δημοσίου 50.000 τετραγωνικά μέτρα, κόστους 40-50 εκατομμυρίων ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών είναι, μόλις ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την Ελευσίνα, να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τη δημιουργία ανάλογου κέντρου και στην Βόρεια Ελλάδα, και πιο συγκεκριμένα στον ευρύτερο χώρο του σημερινού σιδηροδρομικού σταθμού της Θεσσαλονίκης, όπου η ΓΑΙΑΟΣΕ κατέχει σημαντικές εκτάσεις, διεκδικώντας παράλληλα το γειτονικό και εκτός λειτουργίας σήμερα στρατόπεδο "Γκόνου". Τα κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι με την λειτουργία των δύο κέντρων , σε Ελευσίνα και Θεσσαλονίκη , αξιοποιούνται πλήρως οι οδικοί άξονες της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας ενώ αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές υποδομές προς τα Βαλκάνια και την Ν.Α. Ευρώπη.