Η βασική αντίληψη των γεωμετρικών γνώσεων, η λεγόμενη ευκλείδεια γεωμετρία, φαίνεται πως είναι έμφυτη στους ανθρώπους απανταχού της Γης, καθώς μια νέα γαλλική επιστημονική έρευνα έδειξε ότι ακόμα και τα μέλη μιας απομονωμένης φυλής του Αμαζονίου τα καταφέρνουν εξίσου καλά -και μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις καλύτερα- από τους Αμερικανούς και Γάλλους μαθητές, να κατανοούν τις ευθείες γραμμές, τα σημεία και τις γωνίες.
Οι ερευνητές διαφόρων γαλλικών πανεπιστημίων, με επικεφαλής τον Πιερ Πικά του Εργαστηρίου Ψυχολογίας της Αντίληψης του πανεπιστημίου Ντεκάρτ του Παρισιού και του Εθνικού Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών (CNRS) της Γαλλίας, που δημοσίευσαν τη σχετική μελέτη στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), που επικαλείται το BBC, υπέβαλαν σε τεστ τα μέλη της φυλής Μουντουρούκου (22 ενήλικες και οκτώ παιδιά) και έπειτα έκαναν τις συγκρίσεις με ανάλογα τεστ 30 ενηλίκων και μαθητών σε ΗΠΑ και Γαλλία. Οι κάτοικοι του Αμαζονίου αποδείχτηκε ότι κατανοούσαν εξίσου τα βασικά γεωμετρικά μεγέθη και έννοιες, ενώ σε μερικά σφαιρικά σχήματα αναδείχθηκαν ανώτεροι.
Οι βασικές γεωμετρικές έννοιες, που μαθαίνουν όλοι οι μαθητές του κόσμου στο σχολείο, τέθηκαν για πρώτη φορά σε συστηματική βάση από τον Έλληνα μαθηματικό Ευκλείδη, πριν από περίπου 2.300 χρόνια, και έκτοτε αποτελούν τη βάση της γεωμετρίας, παρόλο που νέες, μη ευκλείδειες, γεωμετρίες έχουν στο μεταξύ αναπτυχθεί. Στους επιστημονικούς κύκλους υπάρχει μια χρόνια διαμάχη, αν η βασική ("ευκλείδεια") γεωμετρική γνώση ή διαίσθηση -π.χ. ανάμεσα σε δύο σημεία περνάει μόνο μια ευθεία γραμμή, το άθροισμα των γωνιών οποιουδήποτε τριγώνου είναι πάντα το ίδιο ή δύο παράλληλες γραμμές δεν τέμνονται ποτέ- είναι έμφυτη στον εγκέφαλο, ανεξάρτητα από τη γλώσσα, τον πολιτισμό και το επίπεδο εκπαίδευσης ή αν, αντίθετα, αποτελεί προϊόν εκπαίδευσης και έχει ως προαπαιτούμενο την εκμάθηση από το παιδί των κατάλληλων γεωμετρικών λέξεων.
Η νέα μελέτη ενισχύει την πρώτη άποψη, καθώς οι Μουντουρούκου, παρόλο που δεν διαθέτουν καν λέξεις για τις γραμμές ή τα γεωμετρικά σχήματα (τετράγωνα, τρίγωνα κλπ), είναι σε θέση να απαντούν με ακρίβεια σε ερωτήσεις που δείχνουν ότι έχουν μια έμφυτη γεωμετρική γνώση. Μάλιστα, κατά μέσο όρο, απέδειξαν ότι μπορούν καλύτερα από τους μορφωμένους Δυτικούς να αντιληφθούν ότι πάνω σε μια σφαιρική επιφάνεια δύο παράλληλες γραμμές τελικά θα συναντηθούν (μια κλασσική περίπτωση μη ευκλείδειας γεωμετρίας).
http://www.pnas.org/content/early/2011/05/18/1016686108.abstract?sid=7530f429-6b93-44b1-b5f2-f5a3424855d2
Οι βασικές γεωμετρικές έννοιες, που μαθαίνουν όλοι οι μαθητές του κόσμου στο σχολείο, τέθηκαν για πρώτη φορά σε συστηματική βάση από τον Έλληνα μαθηματικό Ευκλείδη, πριν από περίπου 2.300 χρόνια, και έκτοτε αποτελούν τη βάση της γεωμετρίας, παρόλο που νέες, μη ευκλείδειες, γεωμετρίες έχουν στο μεταξύ αναπτυχθεί. Στους επιστημονικούς κύκλους υπάρχει μια χρόνια διαμάχη, αν η βασική ("ευκλείδεια") γεωμετρική γνώση ή διαίσθηση -π.χ. ανάμεσα σε δύο σημεία περνάει μόνο μια ευθεία γραμμή, το άθροισμα των γωνιών οποιουδήποτε τριγώνου είναι πάντα το ίδιο ή δύο παράλληλες γραμμές δεν τέμνονται ποτέ- είναι έμφυτη στον εγκέφαλο, ανεξάρτητα από τη γλώσσα, τον πολιτισμό και το επίπεδο εκπαίδευσης ή αν, αντίθετα, αποτελεί προϊόν εκπαίδευσης και έχει ως προαπαιτούμενο την εκμάθηση από το παιδί των κατάλληλων γεωμετρικών λέξεων.
Η νέα μελέτη ενισχύει την πρώτη άποψη, καθώς οι Μουντουρούκου, παρόλο που δεν διαθέτουν καν λέξεις για τις γραμμές ή τα γεωμετρικά σχήματα (τετράγωνα, τρίγωνα κλπ), είναι σε θέση να απαντούν με ακρίβεια σε ερωτήσεις που δείχνουν ότι έχουν μια έμφυτη γεωμετρική γνώση. Μάλιστα, κατά μέσο όρο, απέδειξαν ότι μπορούν καλύτερα από τους μορφωμένους Δυτικούς να αντιληφθούν ότι πάνω σε μια σφαιρική επιφάνεια δύο παράλληλες γραμμές τελικά θα συναντηθούν (μια κλασσική περίπτωση μη ευκλείδειας γεωμετρίας).
http://www.pnas.org/content/early/2011/05/18/1016686108.abstract?sid=7530f429-6b93-44b1-b5f2-f5a3424855d2