Θα ταξιδέψουν από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη πάνω σε ρόδες. Μόνο που δεν θα είναι αυτοκινήτου ή μηχανής, ούτε καν ποδηλάτου. Και, ασφαλώς, δεν θα πληρώσουν διόδια! Τα 13 άτομα που θα καλύψουν τα 504 χιλιόμετρα της διαδρομής (τέσσερα από τη Θεσσαλονίκη και εννέα από την Αθήνα), θα ταξιδέψουν πάνω ...στα πατίνια τους, ξεκινώντας ένα εγχείρημα χωρίς προηγούμενο στην Ελλάδα.
Πρόκειται για δύο κοπέλες και 11 άντρες, μέλη του υπό αναγνώριση αθλητικού σωματείου "Ώθηση", που θα ξεκινήσουν στις 31 Ιουλίου από το Καλλιμάρμαρο και θα τερματίσουν στον Λευκό Πύργο στις 6 Αυγούστου, έχοντας διανύσει πάνω από 70-80 χιλιόμετρα ημερησίως. Είναι στην πλειοψηφία τους ιδιωτικοί υπάλληλοι, ηλικίας 23-40 ετών και έμπειροι αθλητές, που προετοιμάζονται αρκετό καιρό.
Ξεκινούν το ιδιόμορφο ταξίδι τους, που το έχουν βαφτίσει "Ώθηση-Extreme 504 km", με έναν και μόνο -όπως λένε- στόχο: ν΄αναδείξουν την τριπλή χρησιμότητα των πατινιών: ως μεταφορικού μέσου στις δοκιμαζόμενες από το κυκλοφοριακό ελληνικές πόλεις, ως εναλλακτικού τρόπου αερόβιας άθλησης (ο τροχοπεδιλιστής εκτιμάται ότι "καίει" 350-400 θερμίδες σε μισή ώρα άσκησης) και ως ευχάριστου χόμπι.
Και φυσικά, να συνδράμουν στην προσπάθεια των ποδηλατών ανά την Ελλάδα για τη δημιουργία δρόμων κατασκευασμένων ειδικά για εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, όπως τα ποδήλατα και τα πατίνια.
Η ιδέα γεννήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια, με αφετηρία ένα στοίχημα: ο 32χρονος Θεσσαλονικιός Κώστας Μαρτζέκης, που πέρυσι τέτοια εποχή είχε πραγματοποιήσει τον γύρο της Ελλάδας με ποδήλατο, στοιχημάτισε με τον Αθηναίο φίλο του, Γιάννη Κούσπαρη, ότι μπορεί να πάει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα με πατίνια σε μία μέρα.
Επειδή αυτό αποδείχτηκε ότι δεν ήταν ανθρωπίνως δυνατό, ο Γιάννης, ο Κώστας και άλλα μέλη της ομάδας, αποφάσισαν να κάνουν ένα ομαδικό ταξίδι ανάμεσα στις δύο πόλεις, για να προβάλλουν τον τροχοπεδιλισμό στην Ελλάδα.
Με ρόδες, αλλά χωρίς διόδια
Θα κινούνται στις παράπλευρες οδούς της Εθνικής και, όταν φτάσουν στα Τέμπη, θα μπουν στον κυρίως κορμό της, συνοδεία της Τροχαίας.
"Ελπίζω ότι δεν θα μας ζητήσουν να πληρώσουμε διόδια", λέει γελώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας και απαριθμεί τις μεγάλες δυσκολίες του ταξιδιού: «οι μεγαλύτερες δυσκολίες για μια τέτοια διαδρομή, μέσα στο κατακαλόκαιρο, είναι η ζέστη και οι κατηφόρες. Η διαδρομή αυτή έχει κλίσεις μέχρι 10% και τα πατίνια δεν διαθέτουν φρένα. Θα πρέπει να κάνουμε διαρκώς μεγάλα σλάλομ, όπως στο σκι, για να μειώνουμε την ταχύτητα».
Οι αθλητές θα έχουν και κάποιες απώλειες και δεν μιλάμε μόνο για ιδρώτα... «Σε ένα τέτοιο ταξίδι, μπορεί να χάσεις ακόμη και νύχια από τα πόδια σου, που, πίστεψέ με, πονάνε πολύ από τον αστράγαλο και κάτω. Παράλληλα, εκτιμώ ότι μία φορά την ημέρα θα χρειάζεται να αλλάζουμε ρόδες στα πατίνια, γιατί οι ρόδες είναι φτιαγμένες από σιλικόνη και η τριβή με την πίσσα της ασφάλτου τις καταστρέφει", εξηγεί.
Ευτυχώς, η γερμανική εταιρία Powerslide (τα πατίνια της δεν πωλούνται στην Ελλάδα) θα τους παρέχει τα πατίνια, τύπου in-line (έχουν τις ρόδες γραμμικά και όχι σε δύο πλευρές όπως τα κλασικά πατίνια), ρόδες, ανταλλακτικά, κράνη και ρούχα. Παράλληλα, τους αθλητές θα συνοδεύουν τρία αυτοκίνητα, πέντε οδηγοί και ένας κάμεραμαν, που θα μαγνητοσκοπεί το ταξίδι τόσο πάνω από τα οχήματα, όσο και ...πάνω στα πατίνια.
Επιβάρυνση θα υπάρχει και ψυχολογική. «Όταν ταξιδεύεις τόση ώρα κάτω από τον ήλιο, με τέτοια σωματική κούραση, το μυαλό στενεύει», λέει ο Κώστας και εξηγεί ότι η ταλαιπωρία αξίζει τον κόπο, αν θα βοηθήσει στη διάδοση της χρήσης των πατινιών στην Ελλάδα.
Η ομάδα "Ωθηση", που ιδρύθηκε προ διετίας (περισσότερες πληροφορίες και στη σελίδα της στο Facebook, αναζητώντας τη φράση "Ωθηση-Extreme 504 km"), έχει περίπου 10 μέλη στη Θεσσαλονίκη και 30-40 στην Αθήνα, ενώ πανελλαδικά αυτά ανέρχονται σε περίπου 600. Για να γίνει κάποιος μέλος, χρειάζεται μόνο ένα ζευγάρι πατίνια, ακόμη κι αν δεν γνωρίζει ακόμη να τα χρησιμοποιεί. Τα υπόλοιπα, ακόμη και η φυσική κατάσταση, θα έρθουν ...με τον καιρό.
Δωρεάν σεμινάρια και "ραντεβού" τροχοπεδιλιστών
Ο Κώστας Μαρτζέκης είναι μόλις ο ένας από τους τρεις δασκάλους τροχοπεδιλισμού πανελλαδικά, που διαθέτουν επίσημο δίπλωμα διδασκαλίας (σ.σ. το οποίο εξέδωσε στην Καλιφόρνια).
Οι άλλοι δύο είναι ο Γιάννης Κούσπαρης και ο Μάνος Τριανταφύλλου. Στόχος τους είναι να κινητοποιήσουν τους πολίτες στο να αγαπήσουν τα πατίνια και γι΄ αυτόν τον σκοπό εξετάζουν τη δυνατότητα τακτικής διοργάνωσης δωρεάν σεμιναρίων εκμάθησης και ασφάλειας, σε κεντρικά σημεία των πόλεων.
Στην Αθήνα, εξηγεί ο Κώστας, τα πράγματα είναι ήδη πιο οργανωμένα, καθώς κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο οι τροχοπεδιλιστές δίνουν ραντεβού στον κλειστό χώρο στάθμευσης δίπλα στο γήπεδο Taekwodo στο δέλτα Φαλήρου, για να κάνουν fitness skating (τροχοπεδιλισμός για φυσική άσκηση), Roller Ski, freestyle (σε ελεύθερο στιλ), αλλά κυρίως Speed Skating (τροχοπεδιλισμό ταχύτητας).
Και στη Θεσσαλονίκη, όμως, το ενδιαφέρον έχει αρχίσει να "ξυπνάει". Μπορεί οι δύο πόλεις να μη διαθέτουν αρκετές πίστες, αλλά έχουν αμφότερες θαλάσσιο μέτωπο (πχ, παλιά και νέα παραλία στη Θεσσαλονίκη, μαρίνα Φλοίσβου-Π.Φάληρο στην Αθήνα), που προσφέρεται για τροχοπεδιλισμό, λέει ο Κώστας. Παράλληλα, οι τροχοπεδιλιστές έχουν το δικαίωμα να κινούνται στους ποδηλατόδρομους, δίνοντας πάντως την προτεραιότητα στους ποδηλάτες.
Υπάρχει κατάλληλη ηλικία για να βάλει κάποιος ...ρόδες; "Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει από πέντε χρονών. Για άθληση καλό είναι να ξεκινάει από 20-25. Αλλά για χόμπι μπορεί να ξεκινήσει και σε μεγαλύτερες ηλικίες, δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι περιορισμοί", σημειώνει. Αρκεί, φυσικά, ο υποψήφιος να μη φοβάται να πέσει.
Πλήρης εξοπλισμός με λιγότερα από 200 ευρώ
Πρόκειται για ακριβό άθλημα; Η απάντηση είναι, ευτυχώς, ενθαρρυντική. Για κάποιον που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το σπορ για διασκέδαση, ένα ζευγάρι πατίνια τύπου in-line στοιχίζει, κατά τον Κώστα, από 80 έως 150 ευρώ, ένα κράνος γύρω στα 20 ευρώ και οι επικαρπίδες (σ.σ.ειδικά γάντια ενισχυμένα με ξύλο που στηρίζει τον καρπό, για να αποφεύγονται ατυχήματα στα χέρια όταν ο τροχοπεδιλιστής πέφτει) περίπου 15 ευρώ. Για τους πιο «επαγγελματίες», η τιμή των πατινιών μπορεί να φτάσει και τα 300 ευρώ.
Ρωτήσαμε τον Κώστα πώς ...φαίνονται τα πράγματα πάνω από τα πατίνια. "Ξεχωριστά. Κινείσαι πάνω σε διαφορετικές ρόδες από όλους τους άλλους, ρόδες που είναι προέκταση του ίδιου του σώματός σου"...
Ξεκινούν το ιδιόμορφο ταξίδι τους, που το έχουν βαφτίσει "Ώθηση-Extreme 504 km", με έναν και μόνο -όπως λένε- στόχο: ν΄αναδείξουν την τριπλή χρησιμότητα των πατινιών: ως μεταφορικού μέσου στις δοκιμαζόμενες από το κυκλοφοριακό ελληνικές πόλεις, ως εναλλακτικού τρόπου αερόβιας άθλησης (ο τροχοπεδιλιστής εκτιμάται ότι "καίει" 350-400 θερμίδες σε μισή ώρα άσκησης) και ως ευχάριστου χόμπι.
Και φυσικά, να συνδράμουν στην προσπάθεια των ποδηλατών ανά την Ελλάδα για τη δημιουργία δρόμων κατασκευασμένων ειδικά για εναλλακτικά μέσα μεταφοράς, όπως τα ποδήλατα και τα πατίνια.
Η ιδέα γεννήθηκε πριν από τέσσερα χρόνια, με αφετηρία ένα στοίχημα: ο 32χρονος Θεσσαλονικιός Κώστας Μαρτζέκης, που πέρυσι τέτοια εποχή είχε πραγματοποιήσει τον γύρο της Ελλάδας με ποδήλατο, στοιχημάτισε με τον Αθηναίο φίλο του, Γιάννη Κούσπαρη, ότι μπορεί να πάει από τη Θεσσαλονίκη στην Αθήνα με πατίνια σε μία μέρα.
Επειδή αυτό αποδείχτηκε ότι δεν ήταν ανθρωπίνως δυνατό, ο Γιάννης, ο Κώστας και άλλα μέλη της ομάδας, αποφάσισαν να κάνουν ένα ομαδικό ταξίδι ανάμεσα στις δύο πόλεις, για να προβάλλουν τον τροχοπεδιλισμό στην Ελλάδα.
Με ρόδες, αλλά χωρίς διόδια
Θα κινούνται στις παράπλευρες οδούς της Εθνικής και, όταν φτάσουν στα Τέμπη, θα μπουν στον κυρίως κορμό της, συνοδεία της Τροχαίας.
"Ελπίζω ότι δεν θα μας ζητήσουν να πληρώσουμε διόδια", λέει γελώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας και απαριθμεί τις μεγάλες δυσκολίες του ταξιδιού: «οι μεγαλύτερες δυσκολίες για μια τέτοια διαδρομή, μέσα στο κατακαλόκαιρο, είναι η ζέστη και οι κατηφόρες. Η διαδρομή αυτή έχει κλίσεις μέχρι 10% και τα πατίνια δεν διαθέτουν φρένα. Θα πρέπει να κάνουμε διαρκώς μεγάλα σλάλομ, όπως στο σκι, για να μειώνουμε την ταχύτητα».
Οι αθλητές θα έχουν και κάποιες απώλειες και δεν μιλάμε μόνο για ιδρώτα... «Σε ένα τέτοιο ταξίδι, μπορεί να χάσεις ακόμη και νύχια από τα πόδια σου, που, πίστεψέ με, πονάνε πολύ από τον αστράγαλο και κάτω. Παράλληλα, εκτιμώ ότι μία φορά την ημέρα θα χρειάζεται να αλλάζουμε ρόδες στα πατίνια, γιατί οι ρόδες είναι φτιαγμένες από σιλικόνη και η τριβή με την πίσσα της ασφάλτου τις καταστρέφει", εξηγεί.
Ευτυχώς, η γερμανική εταιρία Powerslide (τα πατίνια της δεν πωλούνται στην Ελλάδα) θα τους παρέχει τα πατίνια, τύπου in-line (έχουν τις ρόδες γραμμικά και όχι σε δύο πλευρές όπως τα κλασικά πατίνια), ρόδες, ανταλλακτικά, κράνη και ρούχα. Παράλληλα, τους αθλητές θα συνοδεύουν τρία αυτοκίνητα, πέντε οδηγοί και ένας κάμεραμαν, που θα μαγνητοσκοπεί το ταξίδι τόσο πάνω από τα οχήματα, όσο και ...πάνω στα πατίνια.
Επιβάρυνση θα υπάρχει και ψυχολογική. «Όταν ταξιδεύεις τόση ώρα κάτω από τον ήλιο, με τέτοια σωματική κούραση, το μυαλό στενεύει», λέει ο Κώστας και εξηγεί ότι η ταλαιπωρία αξίζει τον κόπο, αν θα βοηθήσει στη διάδοση της χρήσης των πατινιών στην Ελλάδα.
Η ομάδα "Ωθηση", που ιδρύθηκε προ διετίας (περισσότερες πληροφορίες και στη σελίδα της στο Facebook, αναζητώντας τη φράση "Ωθηση-Extreme 504 km"), έχει περίπου 10 μέλη στη Θεσσαλονίκη και 30-40 στην Αθήνα, ενώ πανελλαδικά αυτά ανέρχονται σε περίπου 600. Για να γίνει κάποιος μέλος, χρειάζεται μόνο ένα ζευγάρι πατίνια, ακόμη κι αν δεν γνωρίζει ακόμη να τα χρησιμοποιεί. Τα υπόλοιπα, ακόμη και η φυσική κατάσταση, θα έρθουν ...με τον καιρό.
Δωρεάν σεμινάρια και "ραντεβού" τροχοπεδιλιστών
Ο Κώστας Μαρτζέκης είναι μόλις ο ένας από τους τρεις δασκάλους τροχοπεδιλισμού πανελλαδικά, που διαθέτουν επίσημο δίπλωμα διδασκαλίας (σ.σ. το οποίο εξέδωσε στην Καλιφόρνια).
Οι άλλοι δύο είναι ο Γιάννης Κούσπαρης και ο Μάνος Τριανταφύλλου. Στόχος τους είναι να κινητοποιήσουν τους πολίτες στο να αγαπήσουν τα πατίνια και γι΄ αυτόν τον σκοπό εξετάζουν τη δυνατότητα τακτικής διοργάνωσης δωρεάν σεμιναρίων εκμάθησης και ασφάλειας, σε κεντρικά σημεία των πόλεων.
Στην Αθήνα, εξηγεί ο Κώστας, τα πράγματα είναι ήδη πιο οργανωμένα, καθώς κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο οι τροχοπεδιλιστές δίνουν ραντεβού στον κλειστό χώρο στάθμευσης δίπλα στο γήπεδο Taekwodo στο δέλτα Φαλήρου, για να κάνουν fitness skating (τροχοπεδιλισμός για φυσική άσκηση), Roller Ski, freestyle (σε ελεύθερο στιλ), αλλά κυρίως Speed Skating (τροχοπεδιλισμό ταχύτητας).
Και στη Θεσσαλονίκη, όμως, το ενδιαφέρον έχει αρχίσει να "ξυπνάει". Μπορεί οι δύο πόλεις να μη διαθέτουν αρκετές πίστες, αλλά έχουν αμφότερες θαλάσσιο μέτωπο (πχ, παλιά και νέα παραλία στη Θεσσαλονίκη, μαρίνα Φλοίσβου-Π.Φάληρο στην Αθήνα), που προσφέρεται για τροχοπεδιλισμό, λέει ο Κώστας. Παράλληλα, οι τροχοπεδιλιστές έχουν το δικαίωμα να κινούνται στους ποδηλατόδρομους, δίνοντας πάντως την προτεραιότητα στους ποδηλάτες.
Υπάρχει κατάλληλη ηλικία για να βάλει κάποιος ...ρόδες; "Μπορεί κάποιος να ξεκινήσει από πέντε χρονών. Για άθληση καλό είναι να ξεκινάει από 20-25. Αλλά για χόμπι μπορεί να ξεκινήσει και σε μεγαλύτερες ηλικίες, δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι περιορισμοί", σημειώνει. Αρκεί, φυσικά, ο υποψήφιος να μη φοβάται να πέσει.
Πλήρης εξοπλισμός με λιγότερα από 200 ευρώ
Πρόκειται για ακριβό άθλημα; Η απάντηση είναι, ευτυχώς, ενθαρρυντική. Για κάποιον που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το σπορ για διασκέδαση, ένα ζευγάρι πατίνια τύπου in-line στοιχίζει, κατά τον Κώστα, από 80 έως 150 ευρώ, ένα κράνος γύρω στα 20 ευρώ και οι επικαρπίδες (σ.σ.ειδικά γάντια ενισχυμένα με ξύλο που στηρίζει τον καρπό, για να αποφεύγονται ατυχήματα στα χέρια όταν ο τροχοπεδιλιστής πέφτει) περίπου 15 ευρώ. Για τους πιο «επαγγελματίες», η τιμή των πατινιών μπορεί να φτάσει και τα 300 ευρώ.
Ρωτήσαμε τον Κώστα πώς ...φαίνονται τα πράγματα πάνω από τα πατίνια. "Ξεχωριστά. Κινείσαι πάνω σε διαφορετικές ρόδες από όλους τους άλλους, ρόδες που είναι προέκταση του ίδιου του σώματός σου"...