Σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή για τη χώρα, πόση δύναμη μπορεί να έχει ένα απλό σύνθημα; Πώς μπορεί το ρυτίδιασμα του νερού που προκαλεί μια καμπάνια για τη στήριξη της Ελλάδας να εξελιχθεί σε χείμαρρο; Καμιά φορά αρκεί μια καλή ιδέα. Ενεργοποιώντας τα ανακλαστικά της κοινωνίας των πολιτών και τα εργαλεία των κοινωνικών δικτύων, τρεις φίλοι αποφάσισαν να ξεκινήσουν μια διαφημιστική εκστρατεία για τον ελληνικό τουρισμό στις ΗΠΑ. Στόχος η τοποθέτηση για 30 μέρες μιας γιγάντιας υπαίθριας διαφήμισης (billboard) σε κεντρικό δρόμο της Νέας Υόρκης, στην «καρδιά» του οικονομικού κέντρου του κόσμου: «Οι Ελληνες σας προσκαλούμε να επισκεφθείτε την Ελλάδα».
«Η πρωτοβουλία έχει δύο στόχους: Αφενός, την προώθηση του τουρισμού τόσο μέσω της διαφήμισης όσο και μέσω της δημοσιότητας που θα λάβει η εκστρατεία και, αφετέρου, την αποστολή ενός μηνύματος προς όλες τις κατευθύνσεις ότι είναι στο χέρι μας να κάνουμε τη διαφορά», λέει στην εφημερίδα «Καθημερινή» ο κ. Γιώργος Κλειβοκιώτης, ο οποίος από το 2005 εργάζεται στο εξωτερικό, αλλά ζει και αναπνέει για την Ελλάδα. Ηταν ο ίδιος άλλωστε που το 2009 άνοιξε εκείνη την περίφημη σελίδα στο Facebook για να προσκαλέσει ανθρώπους να κάνουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα, μια πρωτοβουλία που έφτασε σε 170.000 χρήστες από όλο τον κόσμο. «Η ιδέα της μαζικής χρηματοδότησης μιας διαφημιστικής καμπάνιας ήταν το επόμενο στοίχημα», λέει, πεποίθηση που μοιράζεται με τον αρμενικής καταγωγής Ελληνα επιχειρηματία Ονίκ Παλαντζιάν και τον Στάθη Χαϊκάλη, ειδικό της επικοινωνίας και γνωστό μπλόγκερ.
Το ποσό–στόχος
Το εγχείρημα (πληροφορίες μπορείτε να βρείτε εδώ: www. facebook. com/UPGreekTourism) θα πραγματοποιηθεί μέσω κοινωνικής χρηματοδότησης, δηλαδή από τις μικρές ή μεγαλύτερες προσφορές όσων επιθυμούν να συμμετάσχουν στην κοινή προσπάθεια. Εχει υπολογιστεί ότι για την υλοποίηση του σχεδίου απαιτούνται σε πρώτη φάση τουλάχιστον 7.500 δολάρια. Τα χρήματα δεν θα περάσουν από τα χέρια των διοργανωτών, αλλά θα συγκεντρωθούν μέσω της ανεξάρτητης πλατφόρμας www. loudsauce.com, η οποία θα αγοράσει και τον διαφημιστικό χώρο στη Νέα Υόρκη (κρατώντας μια μικρή προμήθεια). Οσο διαρκεί η καμπάνια, τα χρήματα που προσφέρονται θα λειτουργούν ως υπόσχεση (pledge) και η χρέωση των πιστωτικών καρτών θα γίνεται μόνον εφόσον συμπληρωθεί το ποσό–στόχος.
«Η εμπειρία από αντίστοιχες καμπάνιες δείχνει ότι η δύναμη που δίνει η συμμετοχή στο εγχείρημα 400–500 προσώπων είναι πολύ μεγαλύτερη από τη διαφημιστική δύναμη των 7.500 δολαρίων που θα συγκεντρωθούν», σημειώνουν οι διοργανωτές (σ.σ. μια σκέψη είναι στην αφίσα να τυπωθούν και οι φωτογραφίες όλων των συνδρομητών). «Ο στόχος μας είναι να κινητοποιηθούν εκατοντάδες και χιλιάδες Ελληνες, κυρίως του εξωτερικού. Εάν ο καθένας καλέσει τους φίλους του να επισκεφθούν τη χώρα μας, τότε αυτή η “από στόμα σε στόμα” κινητοποίηση θα έχει ανυπολόγιστη αξία».
Γιατί ο τουρισμός; «Αποτελεί το πιο προνομιακό πεδίο της Ελλάδας. Οσο ο τουρισμός της Ελλάδας πάει καλά, τόσο μεγαλύτερες οι προσδοκίες για οικονομική ανάπτυξη. Επιπλέον, ο τουρισμός αναγνωρίζεται στο εξωτερικό ως ένας χώρος όπου η Ελλάδα έχει, ακόμα και στις σημερινές συνθήκες, να προσφέρει». Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, η σχεδόν ανύπαρκτη προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στο εξωτερικό συγκράτησε την αύξηση του τουρισμού το 2011.
Κίνημα συμπαράστασης
Η πρωτοβουλία των τριών φίλων έρχεται σε καλό «μομέντουμ» για την Ελλάδα, καθώς σε εξέλιξη βρίσκεται κίνημα συμπαράστασης προς τη χώρα μας από Ευρωπαίους πολίτες που ζητούν συμβολικά την ελληνική υπηκοότητα. Η ιδέα ξεκίνησε από τη Ναντ της Γαλλίας και ένα κείμενο με τίτλο «Για αλληλεγγύη είμαι κι εγώ Ελληνας», που σήμερα κυκλοφορεί σε δεκάδες γλώσσες (jesuisgrec.blogspot.com). Την ίδια ώρα, πρωτοβουλίες συγκέντρωσης τροφίμων, όπως η εκστρατεία «Ολοι μαζί μπορούμε», που υλοποιεί ο ΣΚΑΪ, «αγκαλιάζεται» από Ευρωπαίους πολίτες, που μεταδίδουν το μήνυμα και οργανώνουν συλλογή ειδών πρώτης ανάγκης.