Σοβαρός κίνδυνος υπάρχει να «αδειάσουν» για μια ακόμη φορά οι Βρυξέλλες την Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, που αποτελούν τις κύριες πύλες εισόδου μεταναστών. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στη συμφωνία «Δουβλίνο 3», που -το πιθανότερο- στο τέλος του έτους θα αντικαταστήσει την άκρως αρνητική για την Ελλάδα συμφωνία «Δουβλίνο 2», δεν θα υπάρξουν ουσιαστικές αλλαγές. Γεγονός που θα συνεχίσει να προκαλεί προβλήματα στη χώρα μας.
Το «Δουβλίνο 2» είναι ο βασικός πυλώνας του «Κοινού Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασύλου». To σύστημα αυτό, που επιβαρύνει δυσανάλογα τα κράτη-μέλη που βρίσκονται στα εξωτερικά σύνορα, όπως η Ελλάδα, το ψήφισε η κυβέρνηση Σημίτη, με υπουργό Εξωτερικών, τότε, τον μετέπειτα πρωθυπουργό, κ. Γ. Παπανδρέου. Ο ευρωπαϊκός Κανονισμός προβλέπει ότι η χώρα που είναι αποκλειστικά αρμόδια για τους μετανάστες είναι αυτή από την οποία εισέρχονται στην Ε.Ε. Κατά συνέπεια, εφόσον συλληφθούν σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, οι εκεί αρχές θα πρέπει να τους «γυρίσουν» στη χώρα από την οποία μπήκαν. Με δεδομένο λοιπόν ότι οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου είναι οι βασικές πύλες εισόδου στην Ε.Ε., η υπερσυσσώρευση μεταναστών σε αυτές είναι μαθηματικώς βέβαιη. Αυτό ακριβώς, λοιπόν, σε συνδυασμό με την αύξηση του μεταναστευτικού κύματος και τη σκλήρυνση των πολιτικών των μεγαλύτερων και πιο εύπορων ευρωπαϊκών κρατών απέναντι στη μετανάστευση, όξυνε θεαματικά το πρόβλημα τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και ειδικά στην Αθήνα.
Έως το τέλος του 2012 η συμφωνία θα πρέπει να αναθεωρηθεί. Κατά του «Δουβλίνου 2» είχε ταχθεί επανειλημμένως σειρά ευρωπαϊκών χωρών. Ωστόσο, κάθε φορά Γερμανία, Γαλλία και σκανδιναβικές χώρες «μπλόκαραν» την αναθεώρηση της συμφωνίας. Όπως και πριν, έτσι και σήμερα όλα δείχνουν ότι και στο «Δουβλίνο 3» δεν πρόκειται να αλλάξουν οι παραπάνω επαχθείς για την Ελλάδα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες όροι. Να σημειωθεί ότι το 2008 η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε εκδώσει πρόταση για την αναθεώρηση του Κανονισμού, που όμως συνάντησε σφοδρή αντίσταση στο Συμβούλιο της Ε.Ε.
Εκείνη η πρόταση της Κομμισιόν περιλάμβανε αυτό ακριβώς που ζητούν η Ελλάδα και άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου: Να υπάρχει προσωρινή αναστολή των επιστροφών προσφύγων στις χώρες εισόδου, ιδιαιτέρως όταν συντρέχουν σοβαροί λόγοι, όπως είναι το μαζικό μεταναστευτικό κύμα προς τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Κοντολογίς, η Ελλάδα και οι υπόλοιπες χώρες, επικαλούμενες την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη -η οποία, όμως, προς το παρόν αποδεικνύεται κενό γράμμα- ζητούν, όταν υπάρχουν τέτοιες ακραίες συνθήκες, να μοιράζονται οι μετανάστες σε όλη την Ευρώπη και όχι να ξαναστέλνονται στις πύλες εισόδου. Κατά πληροφορίες, τα προβλήματα που απορρέουν από το «Δουβλίνο 2» έθεσε με ιδιαίτερη έμφαση στους Ευρωπαίους αξιωματούχους, με τους οποίους συναντήθηκε τον Ιούλιο στις Βρυξέλλες, ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, κ. Δένδιας.
Όπως και να ‘χει, για να εγκριθεί το κείμενο της συμφωνίας «Δουβλίνο 3» απαιτείται ειδική πλειοψηφία στο Συμβούλιο της Ε.Ε. Σύμφωνα με τις έως τώρα εκτιμήσεις, οι μεσογειακές χώρες (Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρος και Μάλτα), που θέλουν την ουσιαστική αλλαγή του κανονισμού «Δουβλίνο 2», έχουν συνολικά 75 ψήφους. Όμως, για να καταψηφιστεί ένα μέτρο απαιτούνται 91 ψήφοι. Να σημειωθεί πως αρκετές διαφωνίες προς το Συμβούλιο της Ε.Ε. έχει διατυπώσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Κύκλοι στις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι με το «Δουβλίνο 3» θα εξομαλυνθεί σε κάποιο βαθμό η ανισομερής κατανομή των βαρών που επιβάλλει το «Δουβλίνο 2». Ωστόσο, ριζική αναθεώρηση του Κανονισμού δεν φαίνεται να υπάρξει. Γεγονός που πολύ πιθανώς θα οδηγήσει την ελληνική κυβέρνηση στην καταψήφιση του νέου Κανονισμού.
Θανάσης Αργυράκης , στον Τύπο της Κυριακής