10 Μαΐου 2013

Ποιοι επενδυτές ενδιαφέρονται για τα αεροδρόμια-υδατοδρόμια

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Σε έναν από τους πιο ελκυστικούς επενδυτικούς προορισμούς της Ελλάδας τείνουν να μετατραπούν οι αεροπορικές υποδομές, με το «Ελευθέριος Βενιζέλος» να κρατά τα σκήπτρα και να ακολουθούν τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα υδατοδρόμια. Η απόκτηση, σε μία στιγμή που η ύφεση έχει κορυφωθεί, από το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP Investments του 26,7% της Hochtief στο αεροδρόμιο των Σπάτων αποδεικνύει την δυναμική που παρουσιάζει ο συγκεκριμένος τομέας.

Δεν είναι τυχαίο ότι για το προς αποκρατικοποίηση ποσοστό 30%, που έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, ενδιαφέρονται τρεις μεγάλες κινεζικές εταιρείες η Shenzen Airport, που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της ομώνυμης κινεζικής πόλης, η Friedmann Pacific Asset Management και η ΗΝΑ.

Για την ιδιωτικοποίηση του Ελ.Βενιζέλος ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλώσει και ο γαλλικών συμφερόντων όμιλος Vinci που συμμετέχει στην κοινοπραξία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου και στον οδικό άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα.

Περιφερειακά

Ωστόσο, οι ζυμώσεις που πραγματοποιούνται, αυτή τη στιγμή, στα επιτελεία των υποψήφιων σχημάτων αφορούν στα περιφερειακά αεροδρόμια, για τα οποία η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος ολοκληρώνεται σε μία εβδομάδα.

Για τους περιφερειακούς αερολιμένες, που θα παραχωρηθούν για 30 χρόνια, δεν αποκλείεται να εκδηλώσει ενδιαφέρον η κοινοπραξία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, όπως οι επικεφαλής της έχουν αφήσει στο παρελθόν να εννοηθεί.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο ανάδοχος, πέραν της εκμετάλλευσης, θα μπορεί να πραγματοποιήσει εργασίες αναβάθμισης, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι οι σχετικοί διαγωνισμοί δεν θα άφηναν αδιάφορους τους κατασκευαστικούς ομίλους Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και J&P Άβαξ.

Το «παρών» αναμένεται να δώσει και ο όμιλος Κοπελούζου, που ελέγχει το 5% του «Ελ. Βενιζέλος», και έχει αναλάβει την ανάπτυξη, ανακατασκευή και λειτουργία του αεροδρόμιου Pulkovo στην Αγία Πετρούπολη για 30 χρόνια.

Οι διεργασίες όμως, είναι έντονες και ως αποτέλεσμα ορισμένα από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια ενδέχεται να διεκδικήσουν και Περιφέρειες. Ενδεικτικά, η Περιφέρεια Θεσσαλίας ενδιαφέρεται για την ανάληψη της λειτουργίας του αεροδρομίου Κεντρικής Ελλάδας (Ν.Αγχίαλος), επειδή σύμφωνα με τον περιφερειάρχη δεν υπάρχει ενδιαφέρον από ιδιώτες.

Μεταξύ των ξένων εταιρειών που εκτιμάται ότι θα συμμετάσχουν είναι η γαλλική Vinci και η γερμανική Fraport που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και εκμεταλλεύεται 12 διεθνή αεροδρόμια.

Στην λίστα των υποψήφιων μνηστήρων δεν αποκλείεται να μπει η εξ’ Αργεντινής Corporacion America, που διαχειρίζεται 49 αεροδρόμια σε Λατινική Αμερική και Ευρώπη.

Υδατοδρόμια

Τα υδατοδρόμια «προπορεύονται» επενδυτικά, σε σχέση με τις υπόλοιπες αεροπορικές υποδομές, καθώς ύστερα από την ψήφιση του αναπτυξιακού νόμου, έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες δραστηριοποίησης νέων επενδυτών.

Στην «πρώτη γραμμή», βρίσκεται η καναδικών συμφερόντων AirSeaLines που είχε διακόψει την δραστηριότητά της το 2009 λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων. Σήμερα ετοιμάζεται να επαναδραστηριοποιηθεί, επενδύοντας στην υλοποίηση υδατοδρομίων, δεδομένου ότι έχει, πλέον, την δυνατότητα να υλοποιήσει υδατοδρόμιο στον χώρο του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας, γεγονός που εγγυάται τη βιωσιμότητα επένδυσης σε υδροπλάνα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συγκεκριμένες επενδύσεις έχουν την στήριξη του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, το οποίο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αποδέσμευση συγκεκριμένων εκτάσεων.

Ένας ακόμη επιχειρηματίας που επιδιώκει να δραστηριοποιηθεί στις υποδομές υδατοδρομίων είναι ο εφοπλιστής Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης, που είναι ιδιοκτήτης της ακτοπλοϊκής Aegean Speed Lines.

Ο κ. Ευγενίδης , πρόεδρος του ιδρύματος Ευγενίδου ενδιαφέρεται, εδώ και πολλά χρόνια, να συνδέσει την ιδιαίτερη πατρίδα του Σίφνο, όπου έχει υλοποιήσει την ξενοδοχειακή μονάδα Elies Resort, με υδροπλάνα. Ωστόσο, μετά την αλλαγή του θεσμικού καθεστώτος,τα σχέδιά του διευκολύνονται.

dimitris.delevegos@capital.gr


Πηγή:www.capital.gr