08 Ιουλίου 2014

Καταργείται η υποχρέωση υποβολής εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ-Προς απενεργοποίηση ο ΑΦΜ των φοροφυγάδων

Την κατάργηση της υποχρεωτικής υποβολής της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ προβλέπει το νομοσχέδιο «Μείωση των διοικητικών βαρών σε 13 επιλεγμένους τομείς της οικονομίας»του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης που δόθηκε σήμερα Τρίτη σε διαβούλευση.

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης επιφέρει αλλαγές και στη δήλωση του ΦΠΑ. Συγκεκριμένα αναφέρει πως ειδικά η υποχρέωση υποβολής εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ καταργείται για διαχειριστικές περιόδους που λήγουν την 1.1.2014 και εφεξής.

Ακόμη, προβλέπει ότι οι υπόχρεοι στο φόρο, που ενεργούν φορολογητέες πράξεις ή πράξεις απαλλασσόμενες του φόρου, για τις οποίες έχουν δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών με βάση τις διατάξεις του άρθρου 30, οφείλουν να υποβάλλουν δήλωση ΦΠΑ για κάθε φορολογική περίοδο.Η δε φορολογική περίοδος ορίζεται ως εξής:

  • Ένας ημερολογιακός μήνας προκειμένου για υπόχρεους οι οποίοι υποχρεούνται σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων με βάση πλήρη λογιστικά πρότυπα, καθώς και για το Δημόσιο όταν ασκεί δραστηριότητες για τις οποίες υπόκειται στο φόρο.
  • Ένα ημερολογιακό τρίμηνο προκειμένου για υπόχρεους οι οποίοι υποχρεούνται σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων με βάση απλοποιημένα λογιστικά πρότυπα ή για υπόχρεους, από τους οποίους δεν απαιτείται τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία.
  • Ένα ημερολογιακό εξάμηνο προκειμένου για υπόχρεους οι οποίοι ανήκουν σε ειδικό καθεστώς κατ' αποκοπή καταβολής του φόρου.
  • Ένα ημερολογιακό έτος προκειμένου για υπόχρεους οι οποίοι είναι αγρότες φυσικά πρόσωπα που δεν ασκούν άλλη δραστηριότητα για την οποία υποχρεούνται στην τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία.

Η έκπτωση του ΦΠΑ
Ακόμη, η παράγραφος 3 του άρθρου 32 του Κώδικα ΦΠΑ που αναφέρεται στην άσκηση του δικαιώματος έκπτωσης του φόρου και η οποία σήμερα προβλέπει πως «όταν το ποσό της έκπτωσης είναι μεγαλύτερο από τον οφειλόμενο φόρο στην ίδια περίοδο, η επιπλέον διαφορά μεταφέρεται για έκπτωση σε επόμενη περίοδο», πλέον αλλάζει προκειμένου ώστε όταν το ποσό της έκπτωσης είναι μεγαλύτερο από τον οφειλόμενο φόρο στην ίδια περίοδο, η επιπλέον διαφορά να μεταφέρεται για έκπτωση σε επόμενη περίοδο ή να επιστρέφεται.

Αλλά και το άρθρου 33 του Κώδικα ΦΠΑ που αναφέρεται στο διακανονισμό εκπτώσεων αλλάζει και πλέον προβλέπεται πως η έκπτωση του φόρου που ενεργείται με βάση τις υποβαλλόμενες δηλώσεις ΦΠΑ, υπόκειται σε τελικό διακανονισμό σύμφωνα με τα συνολικά στοιχεία της διαχειριστικής περιόδου, εφόσον:

  • η έκπτωση αυτή είναι μεγαλύτερη ή μικρότερη από εκείνη που είχε δικαίωμα να ενεργήσει ο υποκείμενος στο φόρο
  • μετά την υποβολή των ανωτέρω δηλώσεων ΦΠΑ, έγιναν μεταβολές που δεν είχαν ληφθεί υπόψη για τον καθορισμό του ποσού των εκπτώσεων, ιδίως στην περίπτωση έκπτωσης στο τίμημα ή ακύρωσης αγορών.

Ο διακανονισμός ενεργείται κάθε έτος για το 1/5 του φόρου που επιβάρυνε το αγαθό, ανάλογα με τις μεταβολές του δικαιώματος έκπτωσης.

Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις δεν ενεργείται διακανονισμός σε περιπτώσεις καταστροφής, απώλειας ή κλοπής που αποδεικνύονται ή δικαιολογούνται, καθώς και σε περιπτώσεις χορήγησης δώρων μέχρις αξίας 10 ευρώ και δειγμάτων τα οποία διατίθενται για το σκοπό της επιχείρησης. Επίσης, ο ΦΠΑ θα επιστρέφεται εφόσον καταβλήθηκε στο Δημόσιο αχρεώστητα ή  προέκυψε ως πιστωτικό υπόλοιπο στη δήλωση ΦΠΑ.

Τέλος, το νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης προβλέπει πως ειδικά για αιτήματα επιστροφής ΦΠΑ από υποκειμένους μη εγκατεστημένους στην Ελλάδα, η φορολογική διοίκηση αποφαίνεται εντός 4 μηνών από τη λήψη του σχετικού αιτήματος, εκτός εάν απαιτείται η προσκόμιση συμπληρωματικών στοιχείων οπότε η ως άνω προθεσμία παρατείνεται μέχρι οκτώ μήνες.

Προς απενεργοποίηση ο ΑΦΜ των φοροφυγάδων

Την αναστολή της χρήσης του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου των φορολογούμενων που έχουν διαπράξει φοροδιαφυγή ή άλλο αδίκημα ή έχουν παύσει να ασκούν οικονομική δραστηριότητα προβλέπει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο «Μείωση των διοικητικών βαρών σε 13 επιλεγμένους τομείς της οικονομίας»του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης που δόθηκε σήμερα Τρίτη σε τριήμερη διαβούλευση.

Το νομοσχέδιο εμπεριέχει πλήθος διατάξεων που σχετίζονται με το ΦΠΑ, τη δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων, τη λειτουργία των φαρμακείων κ.α.

Ενδεικτικά το άρθρο 9 του νομοσχεδίου επιφέρει αλλαγές στο Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν. 4174/2013 - ΦΕΚ 170 Α'), προβλέποντας πως η φορολογική διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία από τα οποία προκύπτει ότι ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή ότι διαπράττει φοροδιαφυγή ή άλλο αδίκημα. Όπως διευκρινίζεται ο φορολογούμενος θα έχει σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να αποδείξει ότι δεν έχει υποπέσει σε παραβατική συμπεριφορά.

Για τα φαρμακεία

Το νομοσχέδιο προβλέπει πως η άδεια ίδρυσης φαρμακείου, χορηγείται, από τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας της έδρας του φαρμακείου, με απόφαση του Αρμοδίου Περιφερειάρχη και κοινοποιείται στον οικείο Φαρμακευτικό Σύλλογο.

Τα δικαιολογητικά δε για την ίδρυση φαρμακείου μπορούν να υποβληθούν και ηλεκτρονικά από τον αιτούντα στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας, της έδρας του φαρμακείου.

Σε περίπτωση αδυναμίας του αιτούντος να υποβάλει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά ηλεκτρονικά, η κατάθεση των τελευταίων γίνεται ιδιοχείρως από τον αιτούντα στην Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας, της έδρας του φαρμακείου.

Οι άδειες ιδρύσεως του φαρμακείου χορηγούνται ως εξής: Το μήνα Ιανουάριο και Ιούνιο κάθε έτους, οι Περιφερειακές Ενότητες της χώρας θα αναρτούν στο διαδίκτυο τις υπάρχουσες, κατά την 31 Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους και 31 Μαΐου του ίδιου έτους αντίστοιχα, κενές θέσεις φαρμακείου που θα προέρχονται, είτε από την επίσημη απογραφή του πληθυσμού του κράτους, είτε λόγω μη πλήρωσής τους κατά την διάρκεια του έτους (μέχρι 31 Δεκεμβρίου- 31 Μαΐου αντίστοιχα), είτε δημιουργήθηκαν με οποιοδήποτε τρόπο (θάνατος φαρμακοποιού - παραίτηση - συνταξιοδότηση).

Εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του μηνός Φεβρουαρίου και Ιουλίου αντίστοιχα, θα υποβάλλονται οι αιτήσεις (μία αίτηση ανά Περιφερειακή Ενότητα), των εχόντων τα κατά το νόμο προσόντα υποψηφίων φαρμακοποιών, για τη χορήγηση άδειας ιδρύσεως φαρμακείου. Οι υποβληθείσες αιτήσεις θα κρίνονται από την Περιφερειακή Ενότητα.

Οι φαρμακοποιοί οι οποίοι δεν τηρούν την ως άνω διαδικασία υποβολής αιτήσεων θα στερούνται του δικαιώματος υποβολής αίτησης για τα 3 έτη.

Τέλος, το σχέδιο νόμου προβλέπει πως με απόφαση του αρμόδιου Περιφερειάρχη της έδρας των συστεγαζόμενων φαρμακείων δύναται να επιτραπεί η συστέγαση στο ίδιο κατάστημα περισσότερων του ενός υπό ίδρυση φαρμακείων, εφ όσον χωροταξικά δεν παρακωλύεται η εξυπηρέτηση του κοινού και δεν έχει δηλωθεί η λειτουργία σε συγκεκριμένο κατάστημα νεοϊδρυόμενου φαρμακείου ή η μεταφορά φαρμακείου που ήδη λειτουργεί σε άλλη θέση σε απόσταση μικρότερη της προβλεπόμενης για τη λειτουργία ανάλογα με τον αριθμό των φαρμακείων ή των αδειών ιδρύσεως αυτών που πρόκειται να συστεγασθούν.

Στην περίπτωση αυτήν η ολοκλήρωση της ιδρύσεως του φαρμακείου με τη λήψη άδειας λειτουργίας και η πραγματοποίηση της μεταφοράς πρέπει να γίνει σε χρονικό διάστημα 60 ημερών, αν δε παρέλθει άπρακτη η προθεσμία αυτή, η δηλωθείσα ίδρυση και η μεταφορά δεν αποτελούν κώλυμα για την έγκριση της αιτούμενης συστεγάσεως.

Ομοίως μπορεί να επιτραπεί η συστέγαση φαρμακείων υπό ίδρυση με λειτουργούντα φαρμακεία, καθώς και λειτουργούντων φαρμακείων μεταξύ τους. Επίσης επιτρέπεται η συστέγαση στο ίδιο κατάστημα φαρμακαποθηκών υπό ίδρυση, λειτουργουσών και υπό ίδρυση λειτουργούσες φαρμακαποθήκες.

Ισολογισμοί -Κεραίες κινητής

Αναφορικά με την υποχρέωση ΑΕ και ΕΠΕ για δημοσίευση πράξεων και στοιχείων το νομοσχέδιο αναφέρει πως η δημοσίευση αυτή καθίσταται απολύτως προαιρετική εξαιρουμένων των εισηγμένων εταιρειών και των πράξεων που κατά το νόμο δημοσιεύονται στον διαδικτυακό τόπο του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ).

Αναφορικά δε με την καταχώριση στοιχείων στο Γ.Ε.ΜΗ προβλέπεται πως η αίτηση του υπόχρεου και τα απαιτούμενα έγγραφα, όπως και κάθε έγγραφο και στοιχείο που υποβάλλει προς καταχώρηση ή δημοσιεύει με επιμέλεια του ο υπόχρεος, υποβάλλεται κατ' επιλογή του υπόχρεου σε έντυπη ή σε ηλεκτρονική μορφή.

Ακόμη προβλέπεται πως με κοινή απόφαση των υπουργών Υποδομών και Περιβάλλοντος που εκδίδεται ύστερα από εισήγηση της ΕΕΤΤ χαρακτηρίζονται έργα εγκατάστασης ή/και συντήρησης δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών με τοπικές και μη σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον ως έργα χαμηλής όχλησης, ιδίως έργα εγκατάστασης δικτύων ή/και επέκτασης μικρής κλίμακας, έργα μετατόπισης υφιστάμενων δικτύων, έργα συντήρησης ή/και επισκευής δικτύων και καθορίζονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, ως και κάθε άλλο σχετικό θέμα.

Με την απόφαση καθορίζονται απλοποιημένες διαδικασίες για τη χορήγηση δικαιωμάτων διέλευσης και εγκατάστασης για τα έργα αυτά, ο τρόπος καταβολής των, τυχόν, τελών, οι δικαιούχοι είσπραξης αυτών και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.»

Θανάσης Κουκάκης

Newsroom ΔΟΛ