13 Δεκεμβρίου 2014

Η φιλοδοξία για «Μαύρη Τρύπα Air» του ΣΥΡΙΖΑ

Τη σύσταση εθνικού αερομεταφορέα εξήγγειλε πρόσφατα ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας κατά την παρουσίαση των προγραμματικών θέσεων του κόμματος του για τον τουρισμό σε εκδήλωση του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητήριου Αθηνών, σα να μην άκουσε ποτέ τίποτα για την τύχη αντιστοίχων κρατικών εταιριών αερομεταφορών, πολλές εκ των οποίων ανήκουν σε πολύ μεγαλύτερα και πιο εύρωστα από πολλές απόψεις κράτη.

Δηλαδή, ενός ακόμη κρατικού «λευκού ελέφαντα» που είναι σχεδόν βέβαιο ότι σε σύντομο χρόνο οι επιδόσεις του θα είναι αντίστοιχες της αλήστου μνήμης κρατικής Ολυμπιακής, την οποία για να «ξεφορτωθεί» ο φορολογούμενος όχι μόνο αναγκάστηκε να «καταπιεί» τα θηριώδη ελλείμματα της αλλά και να πληρώσει πολλά.

Το χειρότερο βέβαια είναι ότι η συγκεκριμένη εξαγγελία γίνεται την περίοδο που στην παγκόσμια βιομηχανία αερομεταφορών έχει διαμορφωθεί μία νέα, δυναμικά εξελισσόμενη κατάσταση. Πλέον οι παρόμοιοι «λευκοί ελέφαντες», οι «παραδοσιακές» αεροπορικές εταιρίες, έχουν πιεστεί πολύ από τις αποκαλούμενες αεροπορικές εταιρίες «χαμηλού κόστους» που αποκτούν κυρίαρχη θέση σε όλες τις αγορές.

Η Lufthansa αντιμετωπίζει προβλήματα (οι απεργίες του προσωπικού της έχουν άμεση σχέση με τη δημιουργία εταιρίας χαμηλού κόστους), ενώ το ίδιο ισχύει για την Air France-KLM. Μάλιστα σήμερα η Easy Jet είναι πλέον η δεύτερη εγχώρια αεροπορική εταιρία της Γαλλίας και ο κύριος ανταγωνιστής της Air France-KLM.

Στις ΗΠΑ η εξορμούσα από το Τέξας Southwest Airlines, που αποτέλεσε το θεωρητικό πρότυπο για τις ευρωπαϊκές εταιρίες χαμηλού κόστους γιγαντώθηκε και αποτελεί πλέον τον μεγαλύτερο αερομεταφορέα στο εσωτερικό των ΗΠΑ (σε ετήσια βάση μεταφέρει 110 εκατ. επιβάτες σε 100 προορισμούς), ενώ κάνει και τα πρώτα βήματα της στις αγορές του εξωτερικού.

Ας σημειωθεί ότι η Southwest Airlines με τον σκληρό ανταγωνισμό που δημιούργησε ανάγκασε τις μεγάλες αμερικανικές «παραδοσιακές» αεροπορικές εταιρίες (Delta Airlines, United Airlines και American Airlines) να αναδιαρθρωθούν εγκαταλείποντας σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό τις συνήθειες του παρελθόντος.

Η Ryanair αφού με την πλήρη αξιοποίηση του μοντέλου χαμηλού κόστους απέσπασε μεγάλο μερίδιο της ευρωπαϊκής αεροπορικής αγοράς αλλάζει πλέον την περιβόητη αναθεωρημένη γεωγραφία που χρησιμοποιούσε (π.χ. το κατά τη εταιρία «Brussels South Airport» είναι στην πραγματικότητα το Charleroi που βρίσκεται σε απόσταση 60 χιλιομέτρων από τις Βρυξέλλες) και εφορμά στα κύρια αεροδρόμια. Μάλιστα, σύντομα η Ryanair θα αρχίσει πτήσεις από και προς το Zaventem, που είναι το κύριο αεροδρόμιο των Βρυξελλών.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί, ότι αρκετοί σήμερα εκτιμούν ότι το μοντέλο χαμηλού κόστους αρχίζει να εξαντλεί τα όρια του. Όμως, το σημαντικό χαρακτηριστικό του μοντέλου δεν είναι η συμπίεση του κόστους, αλλά η οργάνωση, η διαχείριση και η υψηλή αποδοτικότητα.

Αφού κατέκτησαν σημαντικό μερίδιο στην παγκόσμια αγορά, οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους σύντομα αναμένεται να προσφέρουν νέες υπηρεσίες και δυνατότητες στους επιβάτες τους όπως για παράδειγμα η μεταφορά αποσκευών χωρίς πρόσθετη χρέωση.

Απέναντι σε αυτό το ραγδαία μεταβαλλόμενο περιβάλλον, ο ΣΥΡΙΖΑ «ξεθάβει» συνταγές του παρελθόντος, οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν καταγράψει παταγώδη αποτυχία. Δυστυχώς, αν και ελπίζουμε για το καλό όλων μας να διαψευστούμε, η «Μαύρη Τρύπα Air» που εξήγγειλε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ θα αποδειχθεί το πιο σύντομο, πικρό… αεροπορικό ανέκδοτο.

Φυσικά, ελλοχεύει ο κίνδυνος το σχεδιαζόμενο έκτρωμα να παρασύρει στην καταστροφή και τη μεγαλύτερη ελληνική αεροπορική εταιρία σήμερα, την Aegean, καθώς η «Μαύρη Τρύπα Air», ως κρατική εταιρία θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι θα απολαμβάνει προτιμησιακού καθεστώτος.

Να ελπίσουμε ότι η χώρα θα παραμένει εντός Ευρωζώνης και Ευρωπαϊκής Ένωσης, ώστε να μπορεί να προστατευθεί η υγιής επιχειρηματική δραστηριότητα από τα τρωκτικά του δημοσίου τομέα, καθώς τις επιδόσεις και τα αποτελέσματα της λογικής τους την έχουμε ζήσει όλοι στο πετσί μας.

Χώρια που αν επικρατήσουν οι απόψεις ιδεοληπτικής καθαρότητας που διέπουν στελέχη του κόμματος, μπορεί να θεωρηθεί ότι μία ιδιωτική επιχείρηση δεν έχει δικαίωμα ύπαρξης αφού για όλα φροντίζει το… «κράτος – πατερούλης».

http://www.defence-point.gr/news/?p=118529