12 Ιανουαρίου 2015

ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΙΝΑ! Οι Έλληνες δεν εγκαταλείπουν τις... φίρμες: 20% τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα, 50% στην Ευρώπη

Παραμένει ισχυρό το μερίδιο αγοράς των επώνυμων προϊόντων παρά την πολυετή κρίση. Οι κινήσεις της βιομηχανίας που έκλεισαν την ψαλίδα στις τιμές. Ποιες κατηγορίες προϊόντων είναι κάστρα για τα private label του λιανεμπορίου.

Μία ακόμη έρευνα έρχεται να επιβεβαιώσει την πίστη των Ελλήνων καταναλωτών στα επώνυμα προϊόντα, κόντρα στα νέα δεδομένα που δημιούργησε η κρίση.

Έτσι μετά την έρευνα της Nielsen, βάσει της οποίας η Ελλάδα βρίσκεται στην 20ή θέση της παγκόσμιας κατανάλωσης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (private label), η τελευταία έρευνα της ΙRI επιβεβαιώνει τα δεδομένα. Αν και αυξημένο σε σχέση με λίγα χρόνια πριν, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) είναι υποπολλαπλάσιο από τον μέσο όρο της Ευρώπης. Συγκεκριμένα πέρυσι διαμορφώθηκε στο 15,4% σε αξία και 20,8% σε όγκο, όταν στην Ευρώπη τα privatel label προϊόντα απολαμβάνουν μερίδιο 38,7% σε αξία και 48,9% σε όγκο.

Ως κύριο λόγο αδυναμίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να διεισδύσουν περισσότερο στο καλάθι του Έλληνα παρά την οικονομική ύφεση που μαστίζει τη χώρα, η έρευνα δείχνει τον πόλεμο τιμών και προωθητικών ενεργειών στις οποίες έχει προχωρήσει η βιομηχανία, αλλά και το λιανεμπόριο. Γεγονός που οδήγησε σε μείωση τιμών των επώνυμων brands τα οποία κατάφεραν να κλείσουν την ψαλίδα με τις τιμές των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Ένας ακόμη λόγος, σύμφωνα με την έρευνα της IRI, είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν δείχνουν μεγάλη εμπιστοσύνη στην ποιότητα των private label, ως εναλλακτικών λύσεων απέναντι στα επώνυμα brands. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η περίπτωση της Lidl η οποία σύμφωνα με την IRI εξακολουθεί να βρίσκεται χαμηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών, αν και ενίσχυσε τη θέση της το 2014 όπως σημειώνεται.

Αυτοί όμως δεν είναι οι μοναδικοί λόγοι για τους οποίους τα private label σε αρκετές κατηγορίες δεν έχουν «περπατήσει» στην Ελλάδα. Σε ορισμένες κατηγορίες όπως τα αλκοολούχα ποτά, τα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και τα αναψυκτικά, η πίστη στη μάρκα είναι τόσο ισχυρή όπου η τιμή μπαίνει σε δεύτερη μοίρα και έχει πολύ λιγότερη βαρύτητα στην απόφαση για την αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων.

Για του λόγου το αληθές το μερίδιο των private label προϊόντων στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών είναι μόλις 4,1% μειωμένο μάλιστα κατά 0,3 μονάδα σε σχέση με το 2013 όταν στην Ευρώπη είναι στο 11%. Στο 4% διαμορφώνεται το μερίδιο στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας με τάσεις υποχώρησης του μεριδίου (-0,3 μονάδες), ενώ στην Ευρώπη είναι στο 11,3% και στο 10,4% στα αναψυκτικά, όταν στην Ευρώπη ξεπερνά το 17%.

Στον αντίποδα βρίσκονται, με βάση τα στοιχεία της έρευνα της IRI, η κατηγορία των τροφών και ειδών για κατοικίδια όπου το μερίδιο των private label διαμορφώθηκε πέρυσι στο 33,4%, αν και έχασε σε σχέση με το 2013 τρεις μονάδες.

Η δεύτερη κατηγορία με ισχυρό μερίδιο των private label είναι τα είδη νοικοκυριού, φτάνοντας στο 31,1%, ποσοστό αυξημένο κατά 2,3 μονάδες σε σχέση με πέρυσι. Με 29,2% ακολουθεί η κατηγορία των κατεψυγμένων τροφίμων (αυξήθηκε το μερίδιο των PL κατά 1,5 μονάδες), ενώ στα κονσερβοποιημένα τρόφιμα το μερίδιο των private label προϊόντων ανήλθε πέρυσι στο 18,9% αυξημένο κατά 1,2 μονάδα σε σχέση με το 2013.

Αύξηση 0,5 μονάδα καταγράφηκε και στα τρόφιμα ψυγείου και νωπά τρόφιμα όπου το μερίδιό τους είναι 13,5% (0,5 μονάδα), ενώ στο 7,9% υποχώρησε το μερίδιο των private label στην κατηγορία είδη ζαχαροπλαστικής, αφού απώλεσε 0,6 μονάδα σε σχέση με το 2013.

Αλεξάνδρα Γκίτση
alex@euro2day.gr