Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Τα περιφερειακά αεροδρόμια που υποδέχονται, ετησίως, περίπου 20 εκατ. επιβάτες, θα έπρεπε να αποτελούν πρότυπο υποδομών, καθαριότητας και οργάνωσης. Ωστόσο, η ελληνική πολιτεία έχει... φροντίσει οι συγκεκριμένες-αυτοχρηματοδοτούμενες- δομές να βρίσκονται σε κακό χάλι, με την πρόσφατη περίπτωση του αερολιμένα Μυκόνου, που έκλεισε για 4 ώρες λόγω...τρύπας στον αεροδιάδρομο, να αποτελεί απλώς την κορυφή του παγόβουνου.
Και είναι, απλώς, θέμα χρόνου να πολλαπλασιαστούν τα ευτράπελα στα αεροδρόμια, μιας και η κυβέρνηση έχει "βάλει χέρι” στα ταμειακά διαθέσιμα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Ως αποτέλεσμα, λεφτά δεν υπάρχουν όχι μόνο για έργα συντήρησης αλλά ούτε και για τις αμοιβές των συνεργείων καθαριότητας και φύλαξης.
Αποκαλυπτικά είναι όσα αναφέρει στο Capital.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) Βασίλης Αλεβιζόπουλος.
"Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι ότι τα διαθέσιμα της υπηρεσίας μας, μέχρι το τέλος του μήνα, ανέρχονται σε μόλις 270 ευρώ. Αυτή τη στιγμή οι οφειλές προς τις εταιρείες σεκιούριτι ανέρχονται σε 11 εκατ. ευρώ από τα οποία τα 6 εκατομμύρια οφείλονται από το 2014. Θα πρέπει να εισπράξουμε, μέχρι το τέλος της χρονιάς, τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ από τα περίπου 450 εκατ. ευρώ που είναι τα ετήσια έσοδα της ΥΠΑ” αναφέρει.
Και προσθέτει: "οι υπάλληλοι παροχής υπηρεσιών καθαριότητας και φύλαξης είναι απλήρωτοι, όπως και οι προμηθευτές. Από τέλη η ΥΠΑ εισπράττει, ετησίως, περίπου 450 εκατ. ευρώ, τα οποία καταλήγουν στον κρατικό προϋπολογισμό, πρόβλημα που προϋπήρχε και διογκώθηκε φέτος”.
Η περίπτωση της Μυκόνου
Διαχρονικά το αεροδρόμιο της Μυκόνου είναι γνωστό για την πολύ μικρή αίθουσα αναμονής που αναγκάζει τους ταξιδιώτες να σχηματίζουν τεράστιες ουρές ακόμη και εκτός του κτηρίου. Προχθές έγινε περαιτέρω γνωστό λόγω του ρήγματος που δημιουργήθηκε στον αεροδιάδρομο προσαπογείωσης με αποτέλεσμα το αεροδρόμιο να κλείσει για 4 ώρες. Όπως αναφέρει ο κ. Αλεβιζόπουλος, εδώ και δύο χρόνια εκκρεμεί η πραγματοποίηση έργου συντήρησης του αεροδιαδρόμου προϋπολογισμού της τάξης των 2,7 εκατ. ευρώ για το οποίο δεν υπάρχουν χρήματα.
Ωστόσο, προβλήματα αντίστοιχα με αυτά του μυκονιάτικου αεροδρομίου αντιμετωπίζει η πλειονότητα των υπόλοιπων περιφερειακών αερολιμένων. Στην Μυτιλήνη το μηχάνημα προσέγγισης εμφανίζει βλάβη, ενώ τα ραδιοβοηθήματα τίθενται συχνά εκτός λειτουργίας σε Σκιάθο και Σαντορίνη.
Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, η ΥΠΑ έχει καταθέσει στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου στην οποία γίνεται λόγος για προβλήματα στην ασφάλεια πτήσεων και στην εναέρια κυκλοφορία συνεπεία της οικονομικής ασφυξίας.
Η ιδιωτικοποίηση
Η παραχώρηση στην κοινοπραξία Slentel -Fraport 14 περιφερειακών αεροδρομίων έναντι εφάπαξ τιμήματος 1,234 δισ. ευρώ φαίνεται να αποτελεί τη μόνη λύση για τη "σωτηρία” των αερολιμένων Περιφέρειας.
Μετά τη συμβασιοποίηση του έργου, το Δημόσιο έχει λαμβάνειν 22,9 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα. Παράλληλα, ο παραχωρησιούχος θα πραγματοποιήσει, κατά τα πρώτα τέσσερα χρόνια, επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ, ποσό που θα αυξηθεί στο 1,4 δισ. ευρώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
Από τη στιγμή που θα "πέσουν" οι τελικές υπογραφές οι αεροπορικές χρεώσεις θα ανέλθουν σε 13 ευρώ (από 12,7 ευρώ σήμερα) ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων, αυτές θα διαμορφωθούν σε 18,5 ευρώ (ανά αναχωρούντα επιβάτη).
Ωστόσο, το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων (ΤΕΑΑ) και χρηματοδότησης μικρών αεροδρομίων και άγονων γραμμών, θα τροποποιηθεί σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη ανεξαρτήτως χώρας μέχρι τον Οκτώβριο του 2024. Θα μειωθεί, δηλαδή, για τις πτήσεις εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις οποίες το τέλος ανέρχεται σε 22 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ παραμένει αμετάβλητο για τις πτήσεις εντός Ε.Ε. Το ΤΕΕΑ μετά τον Οκτώβριο του 2024 θα συρρικνωθεί σε 3 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.
Ας σημειωθεί ότι η ΟΣΥΠΑ αντιτίθεται με την αποκρατικοποίηση των συγκεκριμένων assets, θεωρώντας ότι η υπηρεσία διαθέτει πολλαπλάσια ρευστότητα-συγκριτικά με τα μεγέθη που θα επενδύσει η ελληνογερμανική κοινοπραξία- για την αναβάθμιση των υποδομών των αεροδρομίων.
capital.gr