01 Ιουνίου 2015

Ο ΦΠΑ θα είναι ο «ΕΝΦΙΑ» του ΣΥΡΙΖΑ

Αγωνιώδη προσπάθεια να επιλυθούν όλα τα «κενά» του προϋπολογισμού με το νέο καθεστώς ΦΠΑ καταβάλλει η κυβέρνηση, ώστε να μη χρειαστεί να επιβληθούν άλλα « υφεσιακά μέτρα».

«Ο ΦΠΑ πονάει λιγότερο. Τον πληρώνουν όσοι καταναλώνουν… άρα δεν πλήττει τα φτωχά νοικοκυριά» είναι η νέα φιλοσοφία με την οποία ανέβηκε στις Βρυξέλλες η ελληνική αντιπροσωπεία, αλλά δεν είναι αλήθεια. Αυτοί που θα νιώσουν περισσότερο της αυξήσεις στα προϊόντα θα είναι οι φτωχοί, γιατί οι άλλοι έχουν να πληρώσουν και 15% και 23% και 30% ΦΠΑ.

Η κυβέρνηση δεν δέχεται περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, επομένως για να καλυφθεί το δημοσιονομικό κενό των τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ του φετινού προϋπολογισμού, πρέπει να επιβληθούν φόροι και εισφορές στους «πλουσίους που καταναλώνουν».

Γι’ αυτό η ελληνική αντιπροσωπεία εισηγήθηκε στους τεχνοκράτες των Βρυξελλών δομικές αλλαγές στο καθεστώς ΦΠΑ που –κατά την άποψή της– έχουν «αναδιανεμητικό χαρακτήρα» και αυξάνουν την εισπραξιμότητα του φόρου.

Στην αρχή προτάθηκαν τρεις συντελεστές (22%,14%,7%). Τα στελέχη της Κομισιόν επέμειναν ότι πρέπει να εφαρμοστεί ένας και μόνον ένας συντελεστής ΦΠΑ σε ολόκληρη τη χώρα, ενώ αποδέχονται να υπάρξουν συγκεκριμένες εξαιρέσεις μόνο για τα είδη «πρώτης ανάγκης του λαϊκού νοικοκυριού».

Οι δανειστές για τη φοροαποφυγή

Στις διαβουλεύσεις του Brussels Group οι δανειστές κατέθεσαν συγκεκριμένα στοιχεία από… το ελληνικό Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (!) με τα οποία αποδεικνύεται ότι το ελληνικό Δημόσιο χάνει κάθε χρόνο 10 δισ. ευρώ λόγω της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής ΦΠΑ.

Αιτία αυτών των απωλειών είναι –κατά τους τεχνοκράτες των Βρυξελλών– η πολυπλοκότητα του συστήματος ΦΠΑ, με τους πολλούς και διαφορετικούς συντελεστές για προϊόντα, υπηρεσίες, αλλά και περιοχές.

Όσον αφορά τη βελτίωση της εισπραξιμότητας ΦΠΑ, η κυβέρνηση θέλει να προβάλει ως «μέτρα δικαιοσύνης και αναδιανομής των βαρών» τη διαγραφή των ανενεργών επιχειρήσεων, για να ξεκαθαρίσει η λίστα των υπόχρεων στο ΦΠΑ, την απαλλαγή πολύ μικρών επιχειρήσεων από την υποχρέωση απόδοσης ΦΠΑ, για να απλοποιηθεί το σύστημα, τη δημιουργία ειδικής μονάδας ελεγκτών για τον ΦΠΑ και την επιτάχυνση των επιστροφών ΦΠΑ στις συνεπείς επιχειρήσεις.

Αυτό, όμως, που δεν αλλάζει είναι το γεγονός ότι το νέο καθεστώς ΦΠΑ θα πρέπει να καλύψει όλες τις παθογένειες και τις αδυναμίες του φοροεισπρακτικού μηχανισμού, για να πετύχει ο «ισοσκελισμός του προϋπολογισμού».

Με απλά λόγια, το νέο καθεστώς ΦΠΑ θα εξελιχθεί για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ό,τι ήταν για την κυβέρνηση Α. Σαμαρά ο ΕΝΦΙΑ: Ένας αποτελεσματικός φόρος που θα επιβαρύνει βάναυσα όλα τα ταλαιπωρημένα από την ύφεση ελληνικά νοικοκυριά.

Το πρωτογενές πλεόνασμα θα πρέπει να επιτευχθεί με άλλους τρόπους και μέσα, όπως η διατήρηση της «έκτακτης εισφοράς» σε μισθωτούς και συνταξιούχους, η διατήρηση του ΕΝΦΙΑ και, φυσικά, η αύξηση των φόρων «πολυτελούς διαβίωσης».

Οι αποκαλύψεις του Γιούνκερ

Την πραγματικότητα των διαπραγματεύσεων αποκάλυψε ο ίδιος ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, στη συνέντευξη που έδωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο ΜΝΙ:

  • «Οι Έλληνες συνομιλητές μας έχουν πει ποια είναι η ουσία της μεταρρύθμισης στον ΦΠΑ. Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα που πρέπει να γίνει, όμως δεν είμαι πολύ ικανοποιημένος από τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα, γιατί δεν καταλαβαίνω πώς αυτή η μεταρρύθμιση στον ΦΠΑ θα μπορούσε να αυξήσει τα κρατικά έσοδα. Η μεταρρύθμιση στον ΦΠΑ θα πρέπει να αυξήσει τα δημοσιονομικά έσοδα και η μεταρρύθμιση που προτείνεται από τους Έλληνες δεν το κάνει αυτό. Το κέρδος θα έπρεπε να είναι γύρω στο 1% του ΑΕΠ (σ.σ. περίπου 1,8 δισ. ευρώ) και δεν είμαστε ακόμη σε αυτό το σημείο».

Στις Βρυξέλλες έχει μεταβεί ως επικεφαλής της ελληνικής ομάδας διαπραγμάτευσης ο ίδιος ο υπουργός Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων, Ευκλείδης Τσακαλώτος, ο οποίος επικουρεί από την περασμένη Τετάρτη, στις τεχνικές συζητήσεις, τον πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ), Γιώργο Χουλιαράκη, ειδικά σε ζητήματα στα οποία απαιτείται πολιτική απόφαση.

Επίσης, στην πολυπληθή ελληνική αποστολή συμμετέχουν και οι συνεργάτες του πρωθυπουργού Παναγιώτης Παυλόπουλος, Φραγκίσκος Κουτεντάκης, καθώς και ο σύμβουλος του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Δημήτρης Λιάκος, οι οποίοι πραγματοποιούν παράλληλες διαβουλεύσεις με τους Ντέκλαν Κοστέλο (ΕΕ), Κλάους Μαζούχ (ΕΚΤ), Ρίσι Γκογιάλ (ΔΝΤ) και Νικολά Γκιαμαρόλι (ESM).

Εργασιακά και Ασφαλιστικό

Όσον αφορά τα εργασιακά και το Ασφαλιστικό, η «πολιτική απόφαση» που έχει ληφθεί είναι να μετατεθεί χρονικά η λήψη συγκεκριμένων μέτρων, αλλά με αυστηρά προσδιορισμένο χρονοδιάγραμμα ψήφισης των σχετικών νομοσχεδίων και με αντάλλαγμα την εκταμίευση χρηματοδοτικών δόσεων. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα θα χαλαρώσει τους περιορισμούς για το ύψος του ποσού των εντόκων γραμματίων του ελληνικού Δημοσίου το οποίο μπορούν να διακρατούν οι ελληνικές τράπεζες (με τα χρήματα του Έκτακτου Μηχανισμού Ρευστότητας ELA), εάν καταστεί σαφές ότι η ευρωζώνη συμφωνεί να εκταμιεύσει –έστω και τμηματικά– την αναμενόμενη δόση των 7,2 δισ. ευρώ του δανείου της Ελλάδας.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επιμένει και στην εφαρμογή της διοικητικής μεταρρύθμισης, που συνεπάγεται:

  • Ενιαίο μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων
  • Ενιαίο σύστημα αξιολόγησης
  • Ενιαίο σύστημα κινητικότητας
  • Αναστολή της εφαρμογής του νόμου Κατρούγκαλου περί «επαναπρόσληψης 3.500 απολυθέντων δημοσίων υπαλλήλων»

Την περιπλοκότητα των διαβουλεύσεων ανέδειξε η ίδια η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ, η οποία κατά την άφιξή της στη Δρέσδη, χθες, για τη Σύνοδο των G7, δήλωσε: «Βρισκόμαστε ακόμα στη διαδικασία της εργασίας προς μια λύση για την Ελλάδα και δεν θα έλεγα πως έχουμε, ήδη, φτάσει σε ουσιαστικά αποτελέσματα. Τα πράγματα έχουν ξεκολλήσει, όμως εξακολουθεί να υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει», για να υπογραμμίσει πως έχει «καλό προαίσθημα ότι η Ελλάδα θα τηρήσει τις δεσμεύσεις της…».

Από την πλευρά των δανειστών έχει καταστεί σαφές ότι «τίποτα δεν έχει συμφωνηθεί αν δεν συμφωνηθούν όλα» και αυτό σημαίνει πως η ελληνική αντιπροσωπεία θα πρέπει να δεσμευτεί με σαφή χρονοδιαγράμματα για τα πάντα, ακόμη και για την απελευθέρωση της αγοράς Ενέργειας. «Όλα αυτά είναι κομμάτια του 5ου ελέγχου που ήταν γνωστό πως έπρεπε να ολοκληρωθεί από τις 20 Φεβρουαρίου, αλλά η ελληνική κυβέρνηση δεν ήθελε να παραδεχθεί», διαμηνύουν…

Του Χρήστου Κώνστα
Από την έντυπη έκδοση του Παρασκηνίου