23 Οκτωβρίου 2015

«Ανεξάρτητη» Αρχή Εσόδων υπό τον έλεγχο του υπουργού σχεδιάζει ο ΣΥΡΙΖΑ

Ελεγχόμενη γενική γραμματεία Δημοσίων Εσόδων αντί ανεξάρτητης σκοπεύει και επιθυμεί να δημιουργήσει η κυβέρνηση όπως προκύπτει από το προσχέδιο νόμου που παρουσιάζει σήμερα η «Κ». Οπως φαίνεται, η κυβέρνηση μέσω του σχεδίου αυτού, επιδιώκει να παρεμβαίνει στον φοροεισπρακτικό και ελεγκτικό μηχανισμό, θέλοντας να διατηρήσει τις γκρίζες ζώνες στις σχέσεις ανάμεσα στους φορολογούμενους και την πολιτική ηγεσία.
Οι προωθούμενες αλλαγές είναι βέβαιο ότι θα φέρουν σε σύγκρουση την κυβέρνηση με τους πιστωτές της χώρας, οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έθεταν και θέτουν μετ’ επιτάσεως το θέμα της ανεξαρτησίας από πολιτικά και κομματικά «κανάλια». Οπως προκύπτει από το σχέδιο της κυβέρνησης, ο υπουργός Οικονομικών θα έχει ενημέρωση και θα λαμβάνει πληροφορίες για τις δραστηριότητες της Αρχής, δηλαδή τους ελέγχους και τους ελεγχόμενους.

Ταυτόχρονα, η ανεξάρτητη Αρχή και ο διοικητής αυτής θα εποπτεύονται τόσο ως προς τη λειτουργία όσο και ως προς τη δράση τους από τον υπουργό Οικονομικών. Οπως φαίνεται, το σχέδιο νόμου κινείται σε αντίθετη βάση, με τον υπουργό Οικονομικών να αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στη νέα Ανεξάρτητη Διοικητική Αρχή με την επωνυμία «Ελληνική Αρχή Δημοσίων Εσόδων» (ΕΛΑΔΕ). Συγκεκριμένα τα σημεία που καταδεικνύουν τον έλεγχο της Αρχής από την κυβέρνηση εντοπίζονται:

1. Στο άρθρο 4 υπό τον τίτλο Εποπτεία από τον υπουργό Οικονομικών, όπου αναφέρονται τα εξής:

• Η Αρχή εποπτεύεται ως προς τη λειτουργία και τη δράση της από τον υπουργό Οικονομικών.

• Ο υπουργός Οικονομικών λαμβάνει γνώση των επιλογών και των γενικών κατευθύνσεων του στρατηγικού σχεδιασμού και των στοχεύσεων της επιχειρησιακής δράσης της Αρχής, ενώ εγκρίνει τον ετήσιο επιχειρησιακό σχεδιασμό σε διάστημα εντός μήνα από τη υποβολή του.

• Ζητεί και λαμβάνει πληροφορίες για οποιαδήποτε θέματα των αρμοδιοτήτων και των δραστηριοτήτων της Αρχής, δεσμευόμενος ως προς αυτές από την αρχή της εχεμύθειας.

Σημειώνεται ότι το βρετανικό και αμερικανικό μοντέλο που έχει ζητηθεί από τους πιστωτές της χώρας να υιοθετηθεί, δεν επιτρέπει καμία ενημέρωση κυβερνητικού παράγοντα για ελέγχους που διενεργούνται.

2. Σύμφωνα με το άρθρο 6, «η Αρχή διοικείται από το Συμβούλιο Διοίκησης, το οποίο απαρτίζεται από 9 μέλη» τα οποία διορίζονται από την κυβέρνηση.

3. Σύμφωνα με το άρθρο 7, ο διοικητής εκτός από τον υπουργό Οικονομικών εποπτεύεται από το συμβούλιο Διοίκησης σχετικά με την εφαρμογή και υλοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας και τη διοίκηση της Αρχής.

4. Οπως προκύπτει από το άρθρο 7, ο διοικητής που είναι και προϊστάμενος της Αρχής θα έχει πενταετή θητεία, ενώ παύεται πριν από τη λήξη της θητείας του με απόφαση του υπουργού Οικονομικών με διάφορους αόριστους και γενικόλογους λόγους όπως:

• Για ανεπάρκεια στην εκτέλεση των καθηκόντων του.

• Για οποιονδήποτε άλλο σοβαρό λόγο που σχετίζεται με την εκπλήρωση των καθηκόντων του. Η αξιολόγηση των λόγων και ποιος θα τους καθορίζει δεν διευκρινίζεται από το παρόν σχέδιο. Να σημειωθεί ότι με βάση το προσχέδιο νόμου ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής δεν θα παύεται με βάση το άρθρο 104 του υπαλληλικού κώδικα (με βάση τον οποίο τέθηκε σε δυνητική αργία η κ. Κ. Σαββαΐδου). Τουλάχιστον, η όποια απόφαση του υπουργού Οικονομικών σχετίζεται με την απόλυση του διοικητή, πρέπει να είναι αιτιολογημένη και θα υποβάλλεται προς έγκριση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ