19 Φεβρουαρίου 2016

«Κεραυνοί» ΣΕΒ: 4 πάροχοι, 400 εργαζόμενοι ανά πάροχο, συνταγή διάλυσης της ιδιωτικής τηλεόρασης

Για οιονεί «κρατικοποίηση» της ελεύθερης ιδιωτικής τηλεόρασης με επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και στην πολυφωνία κάνει λόγο ο ΣΕΒ, σχολιάζοντας τις νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών.

Μπορεί ο  νέος νόμος να επιχειρεί να λύσει ένα διαχρονικό πρόβλημα αλλά υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργήσει νέες παρενέργειες επισημαίνεται στο εβδομαδιαίο δελτίο του ΣΕΒ.

Αλόγιστη διοικητική παρέμβαση

Ο νόμος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά τη θέσπιση κανόνων λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών, αλλά σε λάθος κατεύθυνση όσον αφορά στον περιορισμό του ανταγωνισμού (4 μόνο πάροχοι περιεχομένου γενικής στόχευσης), την παράκαμψη του ΕΣΡ, τις τεχνικές προδιαγραφές στις οποίες βασίζεται για τη χρήση του φάσματος και την αλόγιστη διοικητική παρέμβαση που επιβάλλει στη λειτουργία ιδιωτικών επιχειρήσεων (400 εργαζόμενοι ανά πάροχο κατ’ ελάχιστο).

Δημιουργία ολιγοπωλίου στην τηλεοπτική αγορά

Η οιονεί «κρατικοποίηση» της ελεύθερης ιδιωτικής τηλεόρασης, μέσω δημιουργίας επιχειρηματικών και εργατικών μορφωμάτων που θα λειτουργούν με στρεβλά οικονομικά κριτήρια, θα δημιουργήσει de jure και de facto ολιγοπώλιο στην τηλεοπτική αγορά, θα επιφέρει υψηλότερο κόστος λειτουργίας (με αντίκτυπο στις τιμές των διαφημιζομένων προϊόντων μέσω της τηλεόρασης) και τεχνολογική απαξίωση επενδύσεων στους τηλεοπτικούς σταθμούς, σε μία περίοδο μεγάλων αλλαγών που συντελούνται στον τομέα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας διεθνώς.

Ελλειμμα πολυφωνίας

Παράλληλα, το  πιθανό έλλειμμα πολυφωνίας που θα προκύψει  ως παράπλευρη απώλεια  από τις αλλαγές που δρομολογούνται, θα πλήξουν το πολιτικό μας σύστημα και θα μας απομακρύνουν περαιτέρω από το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Θέλει αρετή και τόλμη η ελευθερία. Και σύνεση η δημοκρατία.

Αμφίβολη η εξάλειψη  των παθογενειών

Είναι αμφίβολο κατά πόσον οι ρυθμίσεις αυτές θα εξαλείψουν από την τηλεοπτική αγορά τα κακώς κείμενα και κυρίως φαινόμενα που άπτονται της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων και της αδιαφάνειας στο θεσμικό πλαίσιο, και ιδίως στις σχέσεις επιχειρήσεων με το δημόσιο. Σε κάθε περίπτωση, η αδειοδότηση μέσω δημοπρασιών σε ένα εξαιρετικά πολύπλοκο τεχνολογικά περιβάλλον απαιτεί την ενίσχυση της ανεξαρτησίας και της τεχνικής επάρκειας του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ), που έπρεπε να αποτελεί εξαρχής προτεραιότητα της Πολιτείας στην προσπάθειά της να αναμορφώσει την ραδιοτηλεοπτική αγορά. Είναι αναγκαίο το ΕΣΡ να ασκεί ουσιαστικά το ρυθμιστικό και εποπτικό του ρόλο, τηρώντας ίσες απόστασεις μεταξύ κράτους και αγοράς. Επισημαίνεται ότι η υψηλή γνώση των ειδικών τεχνολογικών προϋποθέσεων που διέπουν την παραγωγή και μετάδοση τηλεοπτικών προγραμμάτων αποτελεί εχέγγυο για τη λειτουργία του ΕΣΡ, λόγω της υψηλής τεχνικότητας του υπό ρύθμιση πεδίου.

Κατάργηση των νόμων της αγοράς

Αυτό που δεν μπορεί, όμως, να κάνει είναι να καταργήσει τους νόμους της αγοράς ή να εμποδίσει την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην παραγωγή, τη βελτίωση της ποιότητας του περιεχομένου ή, τέλος, να συντηρήσει επ’ άπειρον εργαζομένους που δεν παράγουν, όπως διδάσκει η ιστορία στις χώρες του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού. Η λειτουργία της αγοράς μπορεί να ρυθμισθεί αλλά οι νόμοι της αγοράς δεν παραβιάζονται. Όπως λέγεται, ακόμη και ο Στάλιν, όταν επέπληξε τους συντρόφους που είχαν προτείνει, για λόγους προστασίας των λαϊκών εισοδημάτων, η τιμή του ψωμιού να καθοριστεί σε επίπεδο χαμηλότερο της τιμής των αλεύρων, ανέφερε ότι σοσιαλισμός δεν σημαίνει κατάργηση των νόμων της αγοράς!!