22 Νοεμβρίου 2016

ΠΑΤΕΡΑΣ: ΔΙΑΒΑΣΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙΣ ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΣΟΥ! Γιατί περισσότεροι από έξι στους δέκα Ελληνες θέλουν να γίνουν επιχειρηματίες

Γιατί έτσι τους μεγαλώνει η ελληνική οικογένεια... και τους καταστρέφει τη ζωή αφού όλοι αισθάνονται αδικημένοι Μπιλ Γκέιτς

Εξι στους δέκα Ελληνες επιθυμούν να γίνουν επιχειρηματίες αν και το ποσοστό αυτό βαίνει μειούμενο χρόνο με τον χρόνο λόγω των δυσκολιών του επιχειρείν στην Ελλάδα.

Η έβδομη ετήσια παγκόσμια έρευνα επιχειρηματικότητας της Amway, η οποία διεξάγεται σε συνεργασία με το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου και καταγράφει το «δημόσιο παλμό» σχετικά με την επιχειρηματικότητα σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, έδωσε στη δημοσιότητα τα φετινά στοιχεία της.

Το μέλλον του εργασιακού μας περιβάλλοντος, βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα των φορέων χάραξης πολιτικής  και λήψης αποφάσεων στον τομέα των επιχειρήσεων, της κοινωνίας και της επιστήμης σε όλη την Ευρώπη. Η έκθεση πραγματεύεται ένα σημαντικό ερώτημα, σε αυτό το σημείο: Τι ρόλο θα έχει η αυτοαπασχόληση στο μέλλον;

Θετική στάση
Σε σχέση με το 2015,  η θετική στάση των Ελλήνων ερωτηθέντων ως προς την επιχειρηματικότητα παρουσιάζει σημαντική πτώση και παραμένει σε χαμηλότερο επίπεδο συγκριτικά με το διεθνή μέσο όρο. Το 64% των Ελλήνων, έχουν μία γενική θετική στάση ως προς την επιχειρηματικότητα, σε σχέση με το 69% του 2015.

Αναφορικά με τις τιμές που προέκυψαν από την αξιολόγηση AESI το 2016, το 63% των Ελλήνων ερωτηθέντων επιθυμούν να γίνουν επιχειρηματίες, 36% είναι πεπεισμένοι ότι κατέχουν τις ικανότητες να ιδρύσουν μια επιχείρηση, ενώ το 55% υποστηρίζουν πως δεν θα εγκατέλειπαν την πρόθεση τους να ιδρύσουν μία επιχείρηση εάν η οικογένεια τους ή οι φίλοι τους, τους αποθάρρυναν.

Η δυναμική του επιχειρείν, όπως διαφαίνεται από το «μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να ξεκινώ τη δική μου επιχείρηση» είναι χαμηλότερη συγκριτικά με το 2015, με 46%, αλλά παραμένει υψηλότερη σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (35%).

Οι Έλληνες φαίνονται μοιρασμένοι στην πρόθεση να ψάχνουν και να αποκτούν δικούς τους πελάτες ως αυτοαπασχολούμενοι με το 48% να αισθάνονται άνετα να το πράξουν, ενώ το 49% να αισθάνονται άβολα. Οι ερωτηθέντες ηλικίας κάτω των 35 ετών παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά (60%) σε σχέση με τη ηλικιακές ομάδες των 35-49 (49%) και άνω των 50 (35%).

Τα κίνητρα
Όσον αφορά τα προσωπικά κίνητρα και τις πιο ελκυστικές πτυχές για να ξεκίνησουν δική τους επιχείρηση, οι έλληνες ερωτηθέντες, απαντούν:

  • Το 42% θέλει δική του επιχειρήση για την ανεξαρτησία που παρέχεται στον εργαζόμενο «να είμαι το αφεντικό του εαυτού μου»
  • Το 32% θέτει ως προτεραιότητα το οικονομικό σκέλος. Το 33% απαντά ότι θέλει δική του επιχείρηση για  «τις προοπτικές για δεύτερο εισόδημα»

«Το σημαντικότερο εύρημα της φετινής έρευνας AGER είναι η αξιοσημείωτη πτώση του ποσοστού του πληθυσμού που σκέπτεται να ξεκινήσει μία επιχείρηση. Αν και η προδιάθεση αυτή είναι υψηλότερη σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, το αποτέλεσμα αυτό καταδεικνύει μια σημαντική αλλαγή σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Το επιχειρηματικό περιβάλλον έχει γίνει πιο δύσκολο και παρόλο που η ανεργία παραμένει άνω του 23%, υπάρχουν λιγότεροι άνθρωποι που «βλέπουν» τον εαυτό τους με τη δική τους επιχείρηση. Την ίδια στιγμή, ενισχύεται η επιθυμία επιχειρηματικής δραστηριοποίησης με κίνητρο την απόκτηση συμπληρωματικού εισοδήματος. Αυτό είναι μια ένδειξη ότι η επιχειρηματικότητα προς το παρόν θεωρείται, από ένα μεγάλο τμήμα του πληθυσμού, ως μια συμπληρωματική δραστηριότητα και όχι ως κύρια απασχόληση», δηλώνει ο Γιάννης Καλογήρου, Καθηγητής ΕΜΠ, Εργαστήριο Βιομηχανικής & Ενεργειακής Οικονομίας ΕΜΠ, Επιστημονικός Υπεύθυνος ΜοΚΕ ΕΜΠ και ακαδημαϊκός σύμβουλος για την έρευνα AGER στην Ελλάδα.

Τα αποτελέσματα στην Ευρώπη
Στο πλαίσιο αυτό, οι Ευρωπαίοι πολίτες δείχνουν να έχουν μάλλον μία σαφή άποψη, καθώς το 35% των ερωτηθέντων της έρευνας AGER, «βλέπουν» την αυτοαπασχόληση πιο πιθανή σε 5 χρόνια.

Σύμφωνα με τις σχετικές τιμές του AESI, κατά μέσο όρο, το 47% των Ευρωπαίων εξέφρασαν την επιθυμία να γίνουν επιχειρηματίες, ενώ το 40% ένιωσε έτοιμο για αυτή την πρόκληση. Το θετικότερο σημάδι για το μέλλον της Ευρωπαϊκής επιχειρηματικότητας έρχεται από τους Ευρωπαίους Millennials, δηλ. ηλικίας μεταξύ 15 και 35 χρόνων, με ποσοστό 61%, υψηλότερο από τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες.

Επιβεβαιώνοντας τα αποτελέσματα των προηγούμενων ερευνών, το  74% των ερωτηθέντων στην Ε.Ε., ήταν θετικοί ως προς την επιχειρηματικότητα. Οι άνδρες δείχνουν μία ελαφρώς πιο θετική στάση (76%) έναντι των γυναικών ( 73%). Το κοινό κάτω των 35, σημειώνει και σε αυτή την κατηγορία το υψηλότερο ποσοστό (81%).

Στην ερώτηση σχετικά με τους καθοριστικούς παράγοντες για να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, οι Ευρωπαίοι δήλωσαν, όπως και στις προηγούμενες έρευνες,  την «ανεξαρτησία για τον εργαζόμενο, να είμαι το αφεντικό του εαυτού μου» (49%) και «αυτοπραγμάτωση , δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε τις δικές μας ιδέες» (44%).

Οι «προοπτικές για δεύτερο εισόδημα» παραμένει ο 3ος παράγοντας  (37%).Μεταξύ των ηλικιακών ομάδων, οι ερωτηθέντες κάτω των 35 ετών, θεωρούν τον παράγοντα «ανεξαρτησία» τον πιο σημαντικό με 55%. Οι λόγοι για να ξεκινήσει κανείς μια επιχείρηση παραμείνουν ίδιοι, όπως και στις προηγούμενες έρευνες.