Καθεστώς «αναπληρωτών» και φέτος στα σχολεία της χώρας, που μεταβάλλονται σταθερά τα τελευταία χρόνια σε κέντρο «διερχόμενων εκπαιδευτικών».
Όπως αναφέρουν τα «ΝΕΑ», είκοσι χιλιάδες πάγια κενά στα δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της χώρας πρέπει να καλυφθούν ώς τις 5 Σεπτέμβρη, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου.
Η πρώην αλλά και νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, παρά τις υποσχέσεις της για μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση (δείγμα ενθουσιώδους παρορμητισμού διαψεύστηκε πανηγυρικά), έχει δει «κόκκινη κάρτα» από τους εκπροσώπους των θεσμών στο συγκεκριμένο θέμα, οπότε κινείται τώρα με επικοινωνιακά τρικ, όπως η μεταφορά εκπαιδευτικών από τη μια ειδικότητα στην άλλη ή η ανάθεση διδασκαλίας συναφών ειδικοτήτων για την κάλυψη των κενών στα σχολεία.
Ετσι, την 1η Σεπτεμβρίου που τα σχολεία ανοίγουν για τον εκπαιδευτικό τους σχεδιασμό, τα κενά των περίπου 20.000 εκπαιδευτικών θα υπάρχουν. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι με την έναρξη της σχολικής χρονιάς στις 11 Σεπτέμβρη και με την τοποθέτηση του πρώτου κύματος αναπληρωτών δεν θα παραμείνουν πολλά κενά στα σχολεία της χώρας, αν και στις ειδικότητες εκπαιδευτικών (Καλλιτεχνικά, Πληροφορική, ξένες γλώσσες κ.λπ.) μπορεί να καταγραφούν και φέτος κενές θέσεις, γύρω στις 2.000-3.000.
Με αυτό το φόντο, τα υπηρεσιακά συμβούλια εκπαιδευτικών της χώρας θα συνεδριάσουν τις επόμενες ημέρες ώστε να καταγράψουν όλα τα κενά και να εισηγηθούν στο υπουργείο Παιδείας την κάλυψή τους.
Ανοίγει η ψαλίδα στην επαρχία
Σήμερα, πολλά σχολεία στην επαρχία λειτουργούν κατά 50% ή και 70% με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, γεγονός που επιτείνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες στη χώρα. «Η κλασικότερη συνταγή για να αποτύχει ένας εκπαιδευτικός χώρος είναι να αλλάζει κάθε χρόνο δασκάλους» λέει χαρακτηριστικά εκπαιδευτικός με πολυετή πείρα.
«Στην περιοχή των Δωδεκανήσων τα σχολεία λειτουργούν σχεδόν κατά 45% με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, οπότε σχεδόν μέχρι την έναρξη του έτους είμαστε σε μια αναστάτωση και δεν μπορούμε να κάνουμε έγκαιρα προγραμματισμό» δηλώνει σχετικά ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Κοσκινού στη Ρόδο Κώστας Μουτσάκης και μέλος του υπηρεσιακού συμβουλίου εκπαιδευτικών των Δωδεκανήσων (ΠΥΣΠΕ).
Οπως αναφέρει, πέρυσι το μεγαλύτερο μέρος των κενών της περιοχής καλύφθηκε ώς τις πρώτες ημέρες του έτους, αλλά δεν έγινε το ίδιο και με τις ειδικότητες εκπαιδευτικών (Καλλιτεχνικά, Μουσική, ξένες γλώσσες). Στα σχολεία ειδικής αγωγής που ένα εκπαιδευτικό σύστημα θα έπρεπε να τοποθετεί στις προτεραιότητες του, ικανοποιήθηκαν μόνο τα μισά από τα (100) αιτήματα των γονιών στα τμήματα παράλληλης στήριξης.
«Μην ξεχνάμε ότι δεν υπάρχει πλέον δάσκαλος υπεύθυνος για τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου, το οποίο μπορώ να πω ότι σε πολλές περιπτώσεις λειτουργεί πλέον σαν χώρος φύλαξης των παιδιών» προσθέτει ο Κώστας Μουτσάκης.
Στα Δωδεκάνησα τα σχολεία ανοίγουν στις 11 Σεπτέμβρη με κενά σε 190 δασκάλους, 90 νηπιαγωγούς, και στις ειδικότητες 30 κενά στην Πληροφορική, 22 στη Θεατρολογία, 60 στη Φυσική αγωγή, 30 στη Μουσική, 45 στα Εικαστικά, 45 στα Αγγλικά.
«Στην επαρχία του Ηρακλείου υπήρξαν πέρυσι μεγάλα σχολεία στα οποία επί τρεις ολόκληρους μήνες δεν είχαμε καλύψει τα κενά σε βασικές ειδικότητες, όπως οι φιλόλογοι» λέει ο Εμμανουήλ Μαράκης, εκπαιδευτικός στο Γυμνάσιο Αγίου Μύρωνα και ειδικός γραμματέας στο τοπικό συμβούλιο Ηρακλείου Κρήτης της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης).
«Κάθε χρόνο έχουμε ιδιαίτερο πρόβλημα από το γεγονός ότι είμαστε περιοχή υποδοχής αναπληρωτών. Πολλά σχολεία στην επαρχία λειτουργούν κατά 50%, 60% ή 70% με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Σήμερα έχουμε καταγεγραμμένα περισσότερα από 300 κενά εκπαιδευτικών. Πέρυσι στα επαρχιακά σχολεία της περιοχής μας δεν έγιναν καθόλου μαθήματα όλη τη χρονιά σε ειδικότητες όπως η Πληροφορική, τα Καλλιτεχνικά, η Μουσική ή και τα Θρησκευτικά».
«Δεν έχω εμπιστοσύνη σε κανέναν ότι θα καλυφθούν φέτος αυτά τα κενά» λέει ο Εμμανουήλ Μαράκης.
«Ως μεγάλος σε έκταση νομός, έχει πολλές ιδιαιτερότητες» λέει ο Γιάννης Ταταρίδης, μέλος του υπηρεσιακού συμβουλίου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Εβρου. «Από την Αλεξανδρούπολη ώς το βόρειο άκρο του έχουμε 140 χιλιόμετρα απόσταση με ένα δύσκολο οδικό δίκτυο» αναφέρει.
«Ο Βόρειος Εβρος αυτή τη στιγμή είναι έρημος από εκπαιδευτικούς. Τα τελευταία χρόνια οι περισσότερες ανάγκες μας καλύπτονται κυρίως από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Εχουμε σχολεία που, τώρα που μιλάμε, έχουν έναν εκπαιδευτικό. Ή σχολεία που δεν έχουν κανέναν εκπαιδευτικό να τα ανοίξει την 1η Σεπτεμβρίου» αναφέρει χαρακτηριστικά. «Εχουμε 34 κενά σήμερα και 11 κενά στην κρίσιμη ειδικότητα των Μαθηματικών» λέει ο Γιάννης Ταταρίδης.
Η καταγραφή των κενών
Πάντως, από αύριο και ώς τις 31 του μήνα, όπως λέει ο Παναγιώτης Ρούμπης, πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ Αθήνας, τα υπηρεσιακά συμβούλια των εκπαιδευτικών θα καταγράφουν ελλείψεις.
Σήμερα Δευτέρα, οι διευθυντές όλων των σχολείων θα περάσουν στο ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου Παιδείας όλα τα τμήματα των μαθητών που υπήρχαν έως σήμερα επικαιροποιημένα με τα νέα στοιχεία που υπάρχουν.
«Ώς τις 31 του μήνα θα στείλουμε υπεραριθμίες εκπαιδευτικών και στη συνέχεια θα συνεδριάσουμε από κοινού τα υπηρεσιακά συμβούλια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για να προτείνουμε την κάλυψη των κενών» αναφέρει.
Οπως είναι φυσικό, στα αστικά κέντρα της χώρας θα έχουμε και φέτος τα λιγότερα κενά σε εκπαιδευτικούς, ενώ όσο απομακρυνόμαστε από αυτά, η ψαλίδα θα ανοίγει.
Τι λένε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ
Τα περισσότερα κενά όπως κάθε χρονιά υπάρχουν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, με περίπου 14.000 θέσεις ακάλυπτες πανελλαδικά. Γι’ αυτές ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου έχει δηλώσει ότι έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες πιστώσεις από τα κοινοτικά κονδύλια και θα καλυφθούν πριν αρχίσουν τα σχολεία.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα κενά είναι γύρω στις 6.000-7.000. Αυτά θα καλυφθούν από χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού και του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας. Σε κάθε περίπτωση ο υπουργός Παιδείας έχει υποσχεθεί στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες της χώρας κάλυψη τουλάχιστον του 70% των κενών ώς την πρώτη ημέρα της σχολικής χρονιάς.
Ο πρόεδρος της ΔΟΕ (Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος) Θανάσης Κικινής δεν προβληματίζεται τόσο για την ικανοποίηση της υπόσχεσης του υπουργού όσο για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Η ΔΟΕ δεν τοποθετεί το θέμα των κενών στην κορυφή της παρέμβασης που θα κάνει φέτος με την έναρξη της σχολικής χρονιάς όσο την αναδιοργάνωση των προγραμμάτων που έχει γίνει για να μην υπάρξουν κενά, αναφέροντας ότι το αποτέλεσμά της είναι εις βάρος της ποιότητας του εκπαιδευτικού αποτελέσματος.
Ερωτηματικά αφήνει για την ποιότητα του ολοήμερου σχολείου, τις μειωμένες ώρες εκπαιδευτικών και τα μειωμένα διδακτικά αντικείμενα, τις διπλές αναθέσεις μαθημάτων κ.λπ.
Το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης) Νίκος Παπαχρήστου μιλάει για «μαγική εικόνα» στην εκπαίδευση και φέτος και εικάζει ότι δεν θα καλυφθούν εύκολα κενά στα Δωδεκάνησα, στις Κυκλάδες, στα νησιά του Βόρειου Αιγαίου και στο Ηράκλειο.