06 Ιουνίου 2019

Απόβαση στη Νορμανδία: Οι Αμερικανοί στρατιώτες έφεραν στην Ευρώπη τις τσίχλες, τα Ray-Ban, την Coca Cola και τα Levi's

Στις 6 Ιουνίου του 1944 ξεκίνησε στις βορειοδυτικές ακτές της Γαλλίας η «Επιχείριση Επικυρίαρχος», που έχει περάσει στην ιστορία ως απόβαση στη Νορμανδία. Η ημέρα είναι γνωστή στο εξωτερικό και ως D-Day, αν και με αυτό τον τρόπο συνηθίζεται να αποκαλείται γενικά η πρώτη μέρα κάθε στρατιωτικής επιχείρισης.

Η Μάχη της Νορμανδίας που ακολούθησε, τελείωσε στις 19 Αυγούστου 1944, όταν τα Συμμαχικά στρατεύματα πέρασαν τον Σηκουάνα. Επικεφαλής του όλου εγχειρήματος είχε οριστεί ο Αμερικανός αρχιστράτηγος Ντουάιτ Αϊζενχάουερ.

Ο χάρτης της επιχείρισης των Συμμαχικών Δυνάμεων που κατέληξε με την απόβαση στη Νορμανδία

Ο χάρτης της επιχείρισης των Συμμαχικών Δυνάμεων που κατέληξε με την απόβαση στη Νορμανδία / Φωτογραφία: AP Photos

Η 75η επέτειος της απόβασης στη Νορμανδία γιορτάστηκε με κάθε επισημότητα στη Μεγάλη Βρετανία την Τετάρτη παρουσία των ηγετών δεκάδων χωρών, όπως ο Ντόναλντ Τραμπ, ο Τζάστιν Τριντό, ο Εμανουέλ Μακρόν και ο Ελληνας πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος. Η γαλλική Le Figaro ωστόσο περιλαμβάνει μεταξύ των δημοσιευμάτων για την επέτειο και μια πτυχή της νίκης των Συμμάχων που ίσως δεν γνωρίζαμε.

Η απόβαση των Αμερικανών στη Γαλλία

Η απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων και κατά κύριο λόγο των αμερικανικών στρατευμάτων στην ηπειρωτική Ευρώπη δεν άλλαξε μόνο τον συσχετισμό δυνάμεων στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αποκάλυψε επιπλέον το... «αμερικανικό όνειρο» στους Γάλλους (και κατ' επέκταση στους Ευρωπαίους) πολίτες.

Στρατός και οχήματα πραγματοποιούν την απόβαση στις ακτές της Νορμανδίας

Στρατός και οχήματα πραγματοποιούν την απόβαση στις ακτές της Νορμανδίας / Φωτογραφία: AP Photos

Οπως περιγράφει δημοσίευμα της Le Figaro, ο αμερικανικός στρατός σε συνεργασία με συμμαχικές δυνάμεις ξεκίνησε από την 6η Μαΐου να απελευθερώνει χωριά και μικρές πόλεις στην κατεχόμενη Γαλλία. Μια διαδικασία που δεν έδινε απλά την ελευθερία και την χαμένη αξιοπρέπεια στους Γάλλους, αλλά και την ευκαιρία να γνωρίσουν προϊόντα που μέχρι πρότινος βρίσκονταν μόνο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Καλώς ήρθε η τσίχλα (και το δολάριο)

Πριν την απελευθέρωση η κατανάλωση τσίχλας στη Γαλλία ήταν πολύ σπάνιο φαινόμενο. Η περίφημη μασητική γόμα, όπως είναι η ακριβής μετάφραση από τα αγγλικά, έφτασε στις πόλεις και τα χωριά της Γαλλίας μέσα στις τσέπες των Αμερικανών στρατιωτών.

Μάλιστα, ήταν ένας από τους στρατιώτες της απόβασης στη Νορμανδία, ονόματι Κόρτλαντ Πάρφετ, που θα άνοιγε στη χώρα την εταιρία Hollywood Chewing Gum το 1952, διαδίδοντας την συνήθεια στα γαλλικά νοικοκυριά. Μια συνήθεια που έγινε ιδιαίτερα αγαπητή στη χώρα. Η Γαλλία βρίσκεται σήμερα στη δεύτερη θέση στη λίστα των χωρών με την υψηλότερη κατανάλωση τσίχλας στον κόσμο πίσω από... τις ΗΠΑ.

Στο βίντεο αυτό θα δείτε Αμερικανούς στρατιώτες να πλησιάζουν Γάλλους πολίτες μετά την απόβαση και να τους προσφέρουν, μεταξύ άλλων και τσίχλες



Τα θρυλικά Ray-Ban έφτασαν στην Ευρώπη μετά τον Β’ ΠΠ

Τα γυαλιά ηλίου Ray-Ban κατασκευάστηκαν για πρώτη φορά το 1937, έπειτα από παραγγελία του Συνταγματάρχη Τζον Μακρέντι. Τα γυαλιά που προορίζονταν για τους πιλότους των αμερικανικών μαχητικών έγιναν γρήγορα τα αγαπημένα όλου του στρατεύματος και έτσι οι στρατιώτες που πέρασαν σε γαλλικό έδαφος με την απόβαση στη Νορμανδία βρέθηκαν με αυτό το νέο τύπο γυαλιών, που κέντρισε το ενδιαφέρον των Γάλλων πολιτών.



Η απόβαση της Coca Cola

Μπορεί σήμερα να αποτελεί το πιο δημοφιλές αναψυκτικό στον κόσμο με 350 δισ λίτρα να καταναλώνονται κάθε χρόνο, ωστόσο η διάσημη Coca Cola ήταν πριν την απόβαση στη Νορμανδία προνόμιο μόνο των Αμερικανών. Σύμφωνα με τη Le Figaro κάποια από τα αμερικανικά πλοιάρια μετέφεραν κιβώτια με μπουκάλια Coca Cola, καθιστώντας έτσι την απόβαση στη Νορμανδία την πρώτη ευκαιρία για τους Γάλλους να γνωρίσουν το διάσημο αναψυκτικό. Σήμερα, ο Γάλλος καταναλωτής υπολογίζεται πως πίνει κατά μέσο όρο 22,7 λίτρα τον χρόνο.



Παλιότερο διαφημιστικό της Coca Cola εμπνευσμένο από τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο

Με τον ίδιο τρόπο, την εμφάνισή τους στην Ευρώπη έκαναν στις τσέπες των στρατιωτών και τα αμερικάνικα τσιγάρα, που ήταν άγνωστα στους Γάλλους καπνιστές. Το ηθικό των στρατιωτών ήταν βασικό στοιχείο για την έκβαση της μάχης, ενώ οι επιπτώσεις του καπνού στην υγεία δεν ήταν ακόμη γνωστές το 1944. Ετσι, οι Αμερικανοί είχαν μαζί τους, κλεισμένα αεροστεγώς για να μην πάρουν υγρασία, κούτες ολόκληρες με αμερικανικά τσιγάρα όπως Lucky Strike και Camel, τα οποία και διένειμαν στους ντόπιους αμέσως μετά την επιτυχία της απόβασης στη Νορμανδία. Την περίοδο εκείνη οι Γάλλοι καταναλώνουν τα δικά τους Gauloises, αλλά και στριφτά.

Η διάδοση του τζιν στην Ευρώπη

Το πιο διάσημο ρούχο στον κόσμο, το τζιν, ήταν σχεδόν άγνωστο πριν την απόβαση στη Νορμανδία, στις 6 Ιουνίου του 1944. Η αμερικάνικη εταιρία Levi’s που συνδέθηκε όσο καμία άλλη τα πρώτα χρόνια με το ανθεκτικό και πασπαρτού παντελόνι είχε αναλάβει ειδική παραγγελία του διάσημου “501” για τον αμερικανικό στρατό. Οι Γάλλοι φαίνεται πως ενδιαφέρθηκαν ιδιαίτερα για το παντελόνι αυτό και ειδικά για την ανθεκτικότητα του υλικού του.



Η εταιρία κυκλοφόρησε ντοκιμαντέρ με την ιστορία το θρυλικού 501 και της επιρροής του στον σύγχρονο τρόπο ζωής

Η κολοσιαία επιχείρηση της απόβασης στη Νορμανδία

Στην απόβαση στη Νορμανδία έλαβαν μέρος πάνω από τρία εκατομμύρια άνθρωποι, από τους οποίους οι 195.700 ήταν το προσωπικό των Συμμαχικών σκαφών. Η απόβαση πραγματοποιήθηκε στη χερσόνησο Κοταντέν, την ανατολική όχθη του ποταμού Ορν και τον κόλπο του Σηκουάνα, σε πέντε παραλίες με τα κωδικά ονόματα Gold Beach, Juno Beach, Omaha Beach, Sword Beach και Utah Beach.

Θεωρήθηκε ότι ολοκληρώθηκε στις 30 Ιουνίου 1944, όταν πια είχε εδραιωθεί το προγεφύρωμα των Συμμάχων. Μέχρι τότε είχαν συνολικά μεταφερθεί 850.000 άνδρες, 148.000 οχήματα και 570.000 τόννοι προμηθειών στις γαλλικές ακτές από 7.000 πλοία, από τα οποία μόλις 59 βυθίστηκαν.

Λευτέρης Σαββίδης
iefimerida.gr