Οι αρμόδιοι της ΕΑΒ σημειώνουν ότι θα γίνουν δοκιμές στο έδαφος και μόνον εφόσον είναι επιτυχημένες θα προχωρήσουν στο πτητικό στάδιο - Πανηγύρια από τον Καμμένο για τα 500 εκατομμύρια που δόθηκαν προκαταβολικά το 2015 για αεροπλάνα που αν ξαναπετάξουν ποτέ θα είναι σχεδόν 60 χρόνων!
Πανηγυρίζει ο Πάνος Καμμένος αναρτώντας ρεπορτάζ με βάση το οποίο το ένα από 4 «σαπάκια» Orion P3 - τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας για τα οποία - αν και ήταν παροπλισμένα - αποφασίστηκε επί υπουργίας του, το 2015 να «αναβαθμιστούν» ριζικά, βγήκε από το υπόστεγο της ΕΑΒ και ξεκίνησε δοκιμές επί του εδάφους.
Μάλιστα, ο πρώην υπουργός δεν μένει σε αυτό, αλλά ισχυρίζεται ότι χάρη στην πρωτοβουλία του, που κόστισε 500 εκατομμύρια δολάρια χωρίς να είναι ούτε ένα διαθέσιμο για την Αεροπορία Ναυτικού, η χώρα γλύτωσε μίζες... 2 δισ. δολαρίων - κι αυτό παρά το γεγονός ότι η ίδια η κατασκευάστρια εταιρεία, είχε διαφωνήσει με την ιδέα της αναβάθμισης των υπερήλικων αεροσκαφών, μία κίνηση που δεν έχει προηγούμενο παγκοσμίως...
«Έτοιμο για δοκιμές το πρώτο αναβαθμισμένο Orion» έγραψε ο κ. Καμμένος. Σύμφωνα με στελέχη της ΕΑΒ, ωστόσο, σε αυτή τη φάση γίνονται δοκιμές εξαρτημάτων που δεν «συνεργάζονται» - αναφέροντας για παράδειγμα τους νέους κινητήρες των αεροπλάνων και το κόκπιτ, που δεν ταιριάζουν με το παλιό σκαρί, αλλά και διάφορους αισθητήρες με προβληματική λειτουργία. Από την επιτυχία αυτών των δοκιμών θα κριθεί κατά πόσον θα προχωρήσουν στο επόμενο στάδιο ή αν το πρόγραμμα θα εγκαταλειφθεί οριστικά μετά από 10 χρόνια καθυστερήσεων, καθώς πλέον τα συγκεκριμένα αεροπλάνα κλείνουν περίπου 60ετία, έχοντας μείνει παροπλισμένα πολλά χρόνια.
Από την ανάληψη του υπουργικού θώκου ο κ. Καμμένος, παρότι η οικονομική κατάσταση στη χώρα την περίοδο εκείνη βρισκόταν κάτω από τις ασφυκτικές πιέσεις των μνημονιακών νόμων, είχε επιδείξει έντονο ζήλο για την αναβάθμιση των πεπαλαιωμένων P-3Β Orion. Τόνιζε μάλιστα σε όλους τους τόνους μέσα στο ΥΠΕΘΑ ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3Β είναι απαραίτητο και αναγκαίο για την εθνική άμυνα της χώρας, αλλά και οικονομικά επωφελές σε σχέση με άλλες λύσεις, όπως ήταν η αντικατάσταση των 5 αεροσκαφών.
Στο πλευρό του είχε ταχθεί και ο κ. Ευάγγελος Αποστολάκης, με τον οποίο είχε αναπτύξει στενές φιλικές σχέσεις, τις οποίες διατήρησε και μετά την αποχώρησή του από το υπουργείο, αποχώρηση που έγινε λόγω της διαφωνίας του με τον Αλέξη Τσίπρα για την ονομασία των Σκοπίων και τη Συμφωνία των Πρεσπών.
Κάτω από το βάρος των πιέσεων, τη 15η Μαρτίου 2015 ο κ. Καμμένος οδήγησε τα μέλη του ΚΥΣΕΑ να εγκρίνουν το σχέδιο της διακρατικής συμφωνίας Letter of Acceptance (LOA) για τον εκσυγχρονισμό των 5 γερασμένων αεροσκαφών.
Μάλιστα, με διαδικασίες fast track, δηλαδή προτού καλά-καλά συμπληρωθούν 20 ημέρες από την ημέρα της επίμαχης συνεδρίασης του ΚΥΣΕΑ που ενέκρινε την διακρατική συμφωνία, το ΥΕΘΑ έσπευσε να ενεργοποιήσει το LOA καταβάλλοντας προκαταβολή 45 εκατ. δολαρίων στην ανάδοχο εταιρεία.
Ετσι, η Lockheed ανέλαβε την υποχρέωση να ολοκληρώσει την αναβάθμιση έως το 2020, κάτι που δεν έχει υλοποιηθεί παρότι η τελευταία δόση καταβλήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2020. Στην επίμαχη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ συμμετείχαν οι Αλέξης Τσίπρας, Πάνος Καμμένος, Ευάγγελος Αποστολάκης και Μιχαήλ Κωσταράκος. Η μηνυτήρια αναφορά του κ. Σταμάτη διαβιβάστηκε στον επικεφαλής της Οικονομικής Εισαγγελίας, εισαγγελέα Εφετών Παναγιώτη Καψιμάλη, ο οποίος λόγω της εμπλοκής ονομάτων εν ενεργεία βουλευτών, διαβίβασε τη δικογραφία στην κυρία Αδειλίνη χωρίς να κάνει καμία παρατήρηση. Η τελευταία με τη σειρά της διαβίβασε τη δικογραφία στη Βουλή μέσω του υπουργείου Δικαιοσύνης.
«Μη συμφέρουσα λύση»
Το «ΘΕΜΑ» από τον Απρίλιο 2015 είχε αποκαλύψει με σειρά δημοσιευμάτων το σκάνδαλο των 500 εκατ. δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό των παροπλισμένων P-3Β. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα είχε δημοσιεύσει και την επιστολή του αντιπροέδρου της Lockheed Martin και επικεφαλής του γραφείου της αμερικανικής εταιρείας οπλικών συστημάτων στην Αθήνα Ντένη Πλέσσα, ο οποίος έχει αποβιώσει. Το περιεχόμενο της επιστολής καθιστούσε σαφές ότι ο εκσυγχρονισμός των 5 αεροσκαφών P-3B με εκτιμώμενο κόστος 500 εκατ. δολάρια θεωρείται από την ίδια τη Lockheed «μη οικονομικά αποδεκτός» και «μη τεχνικοοικονομικά συμφέρουσα λύση».
Μάλιστα, η Lockheed στην επιστολή της προειδοποιούσε ότι η ανακατασκευή των υφιστάμενων P-3Β θα κοστίσει στο Ελληνικό Δημόσιο ακριβότερα από άλλες λύσεις. Παρ’ όλα αυτά, το ΚΥΣΕΑ και σε πλήρη αντίθεση από τις θέσεις της Lockheed, αποφάσισε κατά ανεξήγητο τρόπο να ενεργοποιήσει τo LOA σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου.