Εμφάνιση αναρτήσεων ταξινομημένων κατά ημερομηνία για το ερώτημα Εμβόλιο Οξφόρδης. Ταξινόμηση κατά συνάφεια Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων ταξινομημένων κατά ημερομηνία για το ερώτημα Εμβόλιο Οξφόρδης. Ταξινόμηση κατά συνάφεια Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

30 Δεκεμβρίου 2024

Brain rot: Η λέξη της χρονιάς για τον «καμένο εγκέφαλό μας» από τις οθόνες και τα likes σύμφωνα με το Λεξικό της Οξφόρδης


Το brain rot μεταφράζεται ως εγκεφαλική σήψη και συνδέεται με την προσκόλληση στο Ιντερνετ, με την πληροφόρηση αποκλειστικά μέσω social media και την υπερκατανάλωση πνευματικής τροφής χαμηλής ποιότητας

Το brain rot, επί της ουσίας το «κάψιμο» του εγκεφάλου εξαιτίας της μετάλλαξης που υφίσταται ο ανθρώπινος νους καθώς προσαρμόζεται στη λογική και τους ρυθμούς του Διαδικτύου, είναι η λέξη της χρονιάς 2024 σύμφωνα με το Λεξικό της Οξφόρδης. Και ως τέτοια, πέρα από το φαινόμενο που περιγράφει, αποτελεί παράδειγμα του αέναου παιχνιδιού των σημασιών, ιδιαίτερα όταν οι λέξεις του συρμού διασχίζουν τα γλωσσικά σύνορα. Το brain rot στα ελληνικά μεταφράζεται κατά λέξη ως εγκεφαλική σήψη και συνδέεται με την προσκόλληση στο Ιντερνετ, με την πληροφόρηση αποκλειστικά μέσω social media, με το σχεδόν ψυχαναγκαστικό σκρολάρισμα, γενικότερα με την υπερκατανάλωση πνευματικής τροφής χαμηλής ποιότητας, κάτι σαν junk food για το μυαλό.

«Σάπινγκ»

Σήψη, λοιπόν, δηλαδή σάπισμα με τη μεταφορική έννοια. Ωστόσο, η «σαπίλα» και τα συνώνυμά της στην καθ’ ημάς αργκό είναι το άραγμα, η ραστώνη, η μέχρι λιποθυμίας χαλάρωση. Του τύπου «πω, ρε φίλε/μπρο κ.ο.κ. Είμαι κομμάτια / λιώμα / λιωμίδι. Δεν παίζει με την καμία να βγω κι απόψε. Φίλε, πάω να την πέσω, να σαπίσω». Η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο φανταστικός ομιλητής καταχωρίζεται στην ελληνική αργκό ως «σάπινγκ», εκ του σαπίζω, ως μακρινός απόγονος του αρχαιοελληνικού σήπομαι, ήτοι της ρηματικής μήτρας από όπου προήλθε το ουσιαστικό «σήψις». Αν όμως δοκιμάσει κάποιος να ακολουθήσει την αντίστροφη διαδρομή, δηλαδή από το σάπινγκ στην εγκεφαλική σήψη, το ερώτημα που τίθεται είναι εάν το brain rot θα μπορούσε να θεωρηθεί λέξη της χρονιάς και για την Ελλάδα (ή μάλλον έκφραση της χρονιάς, εφόσον οι λέξεις, για την ακρίβεια, είναι δύο). Κι αν δεν είναι το brain rot η λέξη της χρονιάς στη χώρα μας, τότε ποια θα μπορούσε να είναι;

Καταρχάς, τα κριτήρια για την ανάδειξη της λέξης της χρονιάς είναι:

α) Ο νεωτερισμός. Η λέξη της χρονιάς θα πρέπει οπωσδήποτε να αποτελεί είτε εντελώς καινούρια επινόηση ή, έστω, να φαντάζει καινοφανής.

β) Να μην είναι λόγια, αλλά να έχει διαδοθεί και να χρησιμοποιείται με αυξανόμενη συχνότητα ή ακόμη και μέχρι αηδίας.

γ) Να απηχεί πειστικά το zeitgeist, το πνεύμα των καιρών και ό,τι απασχολεί τους πραγματικούς ανθρώπους στον ενεστώτα, ό,τι φωτογραφίζει την τρέχουσα κατάσταση που βιώνουν στην καθημερινότητά τους. Και, το κυριότερο,

δ) Να έχει υιοθετηθεί από την κοινότητα των νέων, την Gen Z, τους εφήβους, ιδανικά δε από κοινωνιογλωσσολογικής άποψης, και τα ανήλικα παιδιά, της αναδυόμενης Generation Alpha. Υπ’ αυτό το πρίσμα και αφήνοντας προς στιγμήν κατά μέρος το brain rot, οι υποψηφιότητες για την ελληνική λέξη της χρονιάς που απέρχεται θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν τυποποιημένες εκφράσεις όπως «ισχύει», «όντως;» (πάντα σε ερωτηματικό τόνο), «τι φάση;», «κριντζάρω» (ενοχλούμαι, αηδιάζω), «παίζει τρελό μπιφ» (φιλονικία), «έφαγε χι», «του έριξα άκυρο», «το ακούω» κ.λπ. Ασφαλώς, το πλησιέστερο ελληνικό αντίστοιχο στο brain rot της Οξφόρδης είναι το «κάψιμο» και τα συνώνυμα ή παράγωγά του, όπως π.χ. «το‹’χεις κάψει εντελώς», «μ’ έκαψε με τη χαζομάρα που πέταξε» κ.ο.κ. Ενα κάψιμο διαφορετικό, οπωσδήποτε, από εκείνο που εννοούσαν οι Ελληνες επί δεκαετίες, όπως το εξέφρασε μνημειωδώς η Αλίκη Βουγιουκλάκη στη «Μοντέρνα Σταχτοπούτα» με το αξεπέραστο «θα το κάψουμε, κυρ Στέφανε».

Κάθε χρονιά και λέξη

Από μια άλλη άποψη, κάθε απόπειρα να αναδειχθεί σε λέξη της χρονιάς ο εκάστοτε πιο trendy όρος είναι εκ προοιμίου καταδικασμένη να ξεπεραστεί από την ίδια την εξέλιξη της καθομιλουμένης. Η έγκριτη Οξφόρδη, όπως και αρκετοί άλλοι συναφείς οργανισμοί που λειτουργούν ως άγρυπνα παρατηρητήρια των γλωσσικών εξελίξεων παγκοσμίως -εξ ου και εστιάζουν στα αγγλικά- αποδύονται σε έναν αγώνα χαμένο από χέρι. Κυρίως επειδή οι κλειδοκράτορες των νέων κωδίκων είναι οι νέοι. Οι οποίοι, αμέσως μόλις αντιληφθούν ότι η καινοτομία τους αφομοιώθηκε από το κεντρικό ρεύμα και τις μεγαλύτερες ηλικίες, εγκαταλείπουν την όποια λέξη της χρονιάς και επινοούν την επόμενη. Κι αν οι νέοι εγκαταλείψουν μια λέξη που μέχρι πρότινος χρησιμοποιούσαν εκείνοι συχνότερα και από καραμέλα, τότε η λέξη αυτή αυτομάτως μαραίνεται, ξεθωριάζει και γερνάει, γίνεται κομμάτι του status quo. Ως εκ τούτου αποβάλλεται από τη σφύζουσα, ζωντανή νεανική υποκουλτούρα και ξεπερνιέται.

Οι δε γηραιότεροι που προσπαθούν να νεάζουν υιοθετώντας τη διάλεκτο του συρμού, αλλά με διαφορά φάσης, εναγκαλίζονται στενά την αυτογελοιοποίηση θυμίζοντας τις γκροτέσκ καρικατούρες των βιντεοταινιών της δεκαετίας του‹’80, με τη δήθεν νεολαία (Στάθης Ψάλτης, Σταμάτης Γαρδέλης, Στηβ Ντούζος, Βίνα Ασίκη, Σοφία Αλιμπέρτη, Πάνος Μιχαλόπουλος κ.ά.) να ανταλλάσσει ατάκες τόσο πεποιημένες και άκυρες, όπως «καράφλιασα», «μας κούφανες», «μη μου τη βγαίνεις με κόκκινο» κ.λπ., ώστε προκαλούσαν σύγκρυο ακόμη και στην εποχή τους. Ο ορισμός της γραφικότητας, ιδιότητα που θα μπορούσε να αποτελεί και η ίδια λέξη της χρονιάς.

Γι’ αυτό και η απόπειρα της Οξφόρδης και των λοιπών μεγάλων λεξικογράφων ανά τον κόσμο είναι σε μεγάλο βαθμό μάταιη, σαν μια διαρκής ηρωική μάχη που δεν πρόκειται να κερδηθεί ποτέ. Ακριβώς γι’ αυτό βέβαια είναι πάντα ενδιαφέρουσα, αφού στη διαδοχή των λέξεων της χρονιάς αποτυπώνεται το πνεύμα της εποχής - ακόμη και αν αυτό έχει ήδη ξεπεραστεί. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι μόνο το Λεξικό της Οξφόρδης έχει απονείμει την επίζηλη διάκριση, ως λέξη της χρονιάς, σε όρους όπως sudoku και podcast, credit crunch (πιστωτική κρίση), τοξικός-η-ό, vax (εμβόλιο/εμβολιασμός) κ.ά.

Μάλιστα οι συντάκτες του Λεξικού της Οξφόρδης συχνά αποδεικνύουν πως δεν υπολείπονται σε τόλμη, καθώς έχουν φτάσει να βαφτίσουν λέξη της χρονιάς μια μη-λέξη, το emoji που ξεκαρδίζεται μέχρι δακρύων. Παρεμπιπτόντως, αυτό συνέβη το 2015, όταν στην Ελλάδα οι επικρατέστερες λέξεις της χρονιάς ήταν οι «Grexit», «ελεγχόμενη ή ανεξέλεγκτη χρεοκοπία», «σεισάχθεια», «διαπραγμάτευση», «δημοψήφισμα», «capital controls», «ουάου» κ.ά.



Υπερκατανάλωση

Η Οξφόρδη, παρά το αδιαμφισβήτητο και οικουμενικό κύρος της, δεν κατέχει κάποιου είδους παπικό πρωτείο σε σχέση με τον προσδιορισμό της λέξης της χρονιάς. Το περιοδικό «The Economist», λόγου χάρη, κατέθεσε τη δική του, εξόχως ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση, επιλέγοντας τη λέξη «kakistocracy», κατ’ αναλογία του «aristocracy». Με προφανείς αρχαιοελληνικές ρίζες και μολονότι δεν συνιστά νεολογισμό, σύμφωνα με τους συντάκτες του «The Economist» χαρακτηρίζει με απαράμιλλη ευστοχία τα γνωρίσματα της κυβέρνησης που συναρμολογεί ο Ντόναλντ Τραμπ, αναθέτοντας νευραλγικής σημασίας θέσεις σε πρόσωπα αμφίβολης ικανότητας και ηθικής.

Σε ό,τι αφορά το φετινό brain rot και την απόφαση της Οξφόρδης να το επιλέξει ως λέξη της χρονιάς για το 2024, τα πράγματα είναι σοβαρά, καθώς η εγκεφαλική-πνευματική σήψη ορίζεται ως «η ενδεχόμενη έκπτωση της ψυχοπνευματικής ή διανοητικής κατάστασης κάποιου, ειδικά εάν εκλαμβάνεται ως αποτέλεσμα της υπερκατανάλωσης υλικού (σήμερα πλέον διαδικτυακού περιεχομένου), το οποίο θεωρείται τετριμμένο ή αδιάφορο. Στον βρετανόφωνο κόσμο ο όρος “brain rot” παρουσίασε αύξηση στη χρήση του κατά 230% τη διετία 2023-2024 και απηχεί την ανησυχία για τις επιπτώσεις που προκαλεί η υπερβολική έκθεση του χρήστη σε υλικό χαμηλής ποιότητας στο Ιντερνετ και ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».

Η συζήτηση που αναπτύχθηκε με αφορμή την ανάδειξη του «brain rot» ως λέξης του 2024 επανέφερε στην επικαιρότητα τις θέσεις που αναπτύσσει εδώ και χρόνια η δρ Κίρα Μπόμπινετ, μια Αμερικανίδα γιατρός και ερευνήτρια εξειδικευμένη σε ζητήματα ανθρώπινης συμπεριφοράς. Στο πιο γνωστό από τα βιβλία της, το «Ο ασταμάτητος εγκέφαλος», η Μπόμπινετ ισχυρίζεται ότι σήμερα χάσκει ένα αβυσσαλέο χάσμα ανάμεσα σε αυτά που επιθυμεί κάθε άνθρωπος να πετύχει και σε εκείνα τα οποία στ’ αλήθεια πράττει. Παρά το γεγονός ότι οι δυνατότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου είναι σχεδόν απεριόριστες, όλως παραδόξως, εντέλει αξιοποιείται ένα απειροελάχιστο τμήμα τους.

Το brain rot, αλλιώς το κάψιμο του εγκεφάλου, η πνευματική σπατάλη σε ανούσιες και επιφανειακές, άχρηστες πληροφορίες, εθίζει τον ανθρώπινο νου στο να υπολειτουργεί και να υποαποδίδει. «Δεν είναι τυχαίο άλλωστε», αναφέρει σε πρόσφατη συνέντευξή της η δρ Μπόμπινετ, «ότι στη σημερινή εποχή οι περισσότεροι από εμάς αντιμετωπίζουμε μεγάλες δυσκολίες στο να διατηρήσουμε τη συγκέντρωσή μας για παρατεταμένο χρόνο. Δεν μπορούμε να εκτελέσουμε πνευματική εργασία με βάθος, ενώ υπάρχει επιπλέον και αυτή η επιδημία μοναξιάς, η οποία σχετίζεται με την ανικανότητά μας να εστιάσουμε σε κάτι συγκεκριμένο, συμπεριλαμβανομένης της προσπάθειας που χρειάζεται η δημιουργία μιας διανθρώπινης σχέσης».

Η μυστηριώδης habenula

Η δρ Κίρα Μπόμπινετ προχωρά πέρα από τη θεωρητική ανάλυση του φαινομένου σε μια ανατομική προσέγγιση του brain rot. Συνοπτικά, η θεωρία της Μπόμπινετ εντοπίζει το πρόβλημα της διαρκούς περίσπασης της προσοχής σε μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου, τη μυελική ταινία επίφυσης (habenula). Αν και δεν είναι ιδιαιτέρως διάσημη όσο άλλα μέρη του εγκεφάλου, η habenula είναι ένα κέντρο υπεύθυνο για τη διαχείριση της θέλησης για δράση (ή αντιστοίχως αδράνεια) και της λήψης αποφάσεων. Οταν λοιπόν κάποιος ξέρει καλά ότι π.χ. πρέπει να μελετήσει τα μαθήματά του για το σχολείο ή το πανεπιστήμιο, αλλά αντί γι’ αυτό χαζεύει ατελείωτα σε μια οθόνη παρακολουθώντας απλώς παθητικά αμέτρητες πληροφορίες και οπτικά ερεθίσματα να παρελαύνουν μπροστά από τα μάτια του, τότε, σύμφωνα με τη δρα Μπόμπινετ, είναι βέβαιο ότι η habenula έχει προσαρμοστεί στο λεγόμενο «doom scrolling», ήτοι το κενό νοήματος σκρόλινγκ στα τυφλά.

Η ίδια επιστήμων εξηγεί ότι η ανάπαυλα που παραχωρούμε συχνά στον εαυτό μας, στη θέση του παλαιότερου άσκοπου «ζάπινγκ» με το τηλεκοντρόλ της TV στο χέρι, μόνο και μόνο για να «αδειάσει το κεφάλι» μας είναι μια λειτουργία που ελέγχεται επίσης από τη habenula. «Αυτός είναι ο τρόπος να αποφύγουμε τη δράση», λέει η δρ Μπόμπινετ. Συμπληρώνοντας περαιτέρω ότι «η habenula είναι η περιοχή του εγκεφάλου μας που μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε θλίψη, ότι δεν έχουμε τον έλεγχο του τι κάνουμε και τι μας συμβαίνει, ότι είμαστε έρμαια της παρόρμησής μας. Με άλλα λόγια, ότι είμαστε εθισμένοι.

Κατ’›αυτό τον τρόπο λειτουργούν ακριβώς τα social media, γι’ αυτό και το να διακόψει κάποιος τη χρήση τους σταματώντας να σκρολάρει μανιωδώς είναι δύσκολο. Και μπορεί επίσης να γίνει πολύ επώδυνο». Σε παλαιότερο άρθρο της η δρ Μπόμπινετ είχε χαρακτηρίσει τη habenula «τον πιο ισχυρό ρυθμιστή συμπεριφοράς μέσα στον εγκέφαλό σας, για τον οποίο μέχρι σήμερα δεν έχετε ακούσει ποτέ τίποτα». Βάσει των περιγραφών της, η habenula έχει μέγεθος μπιζελιού, διαθέτει όμως «υπερφυσικές δυνάμεις: είναι το πιο σημαντικό μέσο ελέγχου της συμπεριφοράς που γνωρίζουμε. Ρυθμίζει το άγχος, τις εξαρτήσεις, τον ύπνο, την πείνα, την ώθηση να ενεργήσεις σχεδόν για οτιδήποτε. Εξίσου, όμως, η habenula είναι αυτή που θα σε κάνει να ακινητοποιηθείς, θα σου κλέψει την ελευθερία και τη δύναμη να ζήσεις τη ζωή σου όπως πραγματικά θα ήθελες».

Αν συγχωρείται κάποιος παραλληλισμός με απτά, πεζά αντικείμενα, η habenula είναι το «ρελέ», ο αυτόματος διακόπτης του ανθρώπινου εγκεφάλου. Προστατεύει το όλο σύστημα από βραχυκύκλωμα, αποτρέποντας τον πόνο, τον ψυχοπνευματικό τραυματισμό και την αποτυχία. Ετσι, προκειμένου να αποφύγει την αναμέτρηση με τις ουσιαστικές προκλήσεις -και τις ανώτερες κατακτήσεις που αυτές συνεπάγονται- ο ίδιος ο εγκέφαλος επιλέγει να «σαπίζει» σκρολάροντας επ’›αόριστον σε μια εικονική περιπλάνηση προς το πουθενά. Αλλά και ο ίδιος ο εγκέφαλος, αυτή η μυστηριώδης και πανίσχυρη habenula, διατηρεί πάντα τη δύναμη να εξουδετερώσει τη ροπή προς το brain rot. Εξάλλου η Οξφόρδη θα είναι πάντα εκεί για να επιβραβεύσει την αντίστροφη τάση, απονέμοντας τον τίτλο για τη λέξη της χρονιάς στο ζητούμενο «ξεσάπισμα».

Οffline life το κίνημα για μια ζωή μακριά από τις οθόνες

Διαγραφή των εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης, αντικατάσταση smartphone με κινητά με πλήκτρα, διά ζώσης φλερτ, χρήση του χαρτιού και κατασκευές, και επιτραπέζια ως αγχολυτικό: αυτή είναι η νέα ζωή εκτός σύνδεσης.

Σε μια εποχή που κυριαρχείται όλο και περισσότερο από οθόνες, από εκείνο το αέναο «ντινγκ» των ειδοποιήσεων στο κινητό μας, από την αδιάκοπη διαδικτυακή δραστηριότητα και τη συνεχή -οριακά εξαναγκαστική- ψηφιακή μας παρουσία, μια νέα τάση ξεπροβάλλει, αυτή της offline διαβίωσης. Από τους millennials έως τους zoomers (1997 έως 2012), οι νεότερες γενιές, ή καλύτερα οι «ιθαγενείς του Διαδικτύου», ηγούνται της αλλαγής αυτής, καθώς απομακρύνονται συνειδητά από τη συνεχή βουή της online συνδεσιμότητας, ερχόμενοι να υιοθετήσουν έναν πιο αργό, πιο αναλογικό τρόπο ζωής. Πώς το κάνουν αυτό; Ανταλλάσσουν το scrolling με βόλτες, τα swipes με χειραψίες και τα likes με φλερτ στην πραγματική ζωή.

Αυτή η στροφή 180 μοιρών, όμως, δεν αποτελεί απλώς μια στάση ζωής, αλλά μετατρέπεται σε ένα κοινωνικό φαινόμενο, που αναδιαμορφώνει την αγορά και αμφισβητεί τα μοτίβα αλληλεπίδρασής μας με την τεχνολογία, αλλά και με τους ανθρώπους. Στην υπερ-συνδεδεμένη μας καθημερινότητα, λοιπόν, όπου η προσοχή μας διασπάται και μοιράζεται καθημερινά σε τουλάχιστον 2 με 3 οθόνες (smartphones, smartwatches -αυτή η μάστιγα-, υπολογιστής, τηλεόραση, tablet), φαίνεται να λαμβάνει χώρα μια σιωπηρή εξέγερση. Η ζωή εκτός σύνδεσης κερδίζει έδαφος και αναδιαμορφώνει όχι μόνο την κοινωνική δυναμική, αλλά και την καταναλωτική μας συμπεριφορά. Τι τροφοδοτεί όμως αυτή την τάση και τι σημαίνει τελικά το να ζει κανείς offline;

Η έρευνα

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2023 από το Pew Research Center, το 64% των νέων ενηλίκων (18-29 ετών) παραδέχτηκε ότι αισθάνεται εξουθενωμένο από τον χρόνο που περνά στο Διαδίκτυο, με το 40% να δηλώνει ότι λαμβάνει μέτρα επί τούτου για να μειώσει τον χρόνο του μπροστά από την οθόνη. Η τάση αυτή φυσικά δεν περιορίζεται μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά επεκτείνεται παγκοσμίως. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, χαρακτηριστικά, μια έκθεση της Ofcom του 2022 αποκάλυψε ότι το 45% των χρηστών του Διαδικτύου επιχείρησε μια «ψηφιακή αποτοξίνωση» μέσα στον τελευταίο χρόνο, από το 30% που είχε καταγραφεί το 2018.

Στην Ελλάδα, αν και η χρήση του Διαδικτύου, όπως φαίνεται από τις τρεις συνεχόμενες έρευνες World Internet Project Greece, αυξάνεται σταθερά, καθώς το 71% του πληθυσμού της τελευταίας μέτρησης αυτοπροσδιορίζονται ως χρήστες, πολλοί είναι εκείνοι που διαμορφώνουν μια απορριπτική στάση απέναντι στην ψηφιακή πραγματικότητα. Το κίνημα της αποχής από το Διαδίκτυο εκδηλώνεται συχνά με απλές, αλλά ζωτικές αλλαγές στον τρόπο ζωής.

Οι νέοι απενεργοποιούν τους λογαριασμούς τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης - ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι ο αυξανόμενος αριθμός των influencers του TikTok που ανακοινώνουν δημοσίως την αποχώρησή τους από την πλατφόρμα. Αλλοι θέτουν όρια, όπως «Κυριακές χωρίς τηλέφωνο» ή συμμετέχουν σε retreats όπου απαγορεύονται οι συσκευές. Το κίνημα έχει μάλιστα οδηγήσει στη δημιουργία δημοφιλών hashtags - που παραμένουν βέβαια στο online περιβάλλον, όπως το #DigitalDetox και το #OfflineLiving, διαδίδοντας την τάση στο κοινό.

Πλήκτρα και κατασκευές

Παραστάτης βέβαια αυτού του κινήματος παραμένει η τάση εγκατάλειψης του πλέον παραδοσιακού τρόπου σύνδεσης και επικοινωνίας: του smartphone μας. Η Ιοκάστη, 28 ετών, ηθοποιός στο επάγγελμα, έχει αντικαταστήσει το κινητό της τηλέφωνο με ένα παραδοσιακό μοντέλο με πλήκτρα, ενώ παράλληλα έχει διαγράψει τους λογαριασμούς της στα social media. «Πλέον δεν δυσκολεύομαι, γιατί έχει γίνει ξανά κομμάτι της καθημερινότητάς μου αυτή η ζωή χωρίς κινητό», μας απαντά στην ερώτηση πώς είναι η μη ψηφιακή της διαβίωση. «Εφτασα σε ένα σημείο που ειλικρινά πιεζόμουν πάρα πολύ από τις ειδοποιήσεις, τις αναρτήσεις, το πρέπει να απαντήσω στην τάδε συνομιλία, το έχεις τόσα μηνύματα αδιάβαστα. Αν κάποιος με θέλει, θα με βρει στο 69...», μας δηλώνει χαρακτηριστικά.

Η γοητεία της offline ζωής, αυτή που απολαμβάνει η Ιοκάστη και δεκάδες άλλοι άνθρωποι, έγκειται στην υπόσχεση της αυθεντικής σύνδεσης και της προσωπικής εκπλήρωσης. Οι νέοι απορρίπτουν όλο και περισσότερο τις ζωές που παρουσιάζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αντί να δημοσιεύουν φωτογραφίες του πρωινού τους καφέ, απολαμβάνουν τη στιγμή. Το φλερτ, που κάποτε κυριαρχούνταν από τις εφαρμογές γνωριμιών, επιστρέφει στις καφετέριες, τα πάρκα και τα βιβλιοπωλεία. Οι άνθρωποι ξαναμαθαίνουν την τέχνη της επικοινωνίας πρόσωπο με πρόσωπο, εκτιμώντας τη βλεμματική επαφή και τις αυθόρμητες συζητήσεις έναντι των emojis και των memes. Διαγράφουν λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, περνούν τα Σαββατοκύριακα σε καταφύγια χωρίς τεχνολογία και ανακαλύπτουν ξανά χόμπι όπως το πλέξιμο, η ζωγραφική και η κηπουρική.

Γιατί να αποσυνδεθώ;

Τα κίνητρα πίσω από αυτή την αλλαγή είναι ποικίλα, αλλά συχνά έχουν τις ρίζες τους στην επιθυμία για καλύτερη ψυχική υγεία, βαθύτερες σχέσεις και μια πιο ουσιαστική ύπαρξη. Η Αμερικανική Ψυχολογική Ενωση (APA) αναφέρει ότι τα άτομα που περνούν καθημερινά περισσότερες από έξι ώρες στο τηλέφωνό τους έχουν 30% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν άγχος και κατάθλιψη. Επιπλέον, η κουλτούρα της συνεχούς σύγκρισης που καλλιεργείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οδηγεί σε αισθήματα ανεπάρκειας, ιδίως μεταξύ των νεότερων χρηστών. «Η ανάγκη για επιβεβαίωση και αποδοχή μέσω των likes και των σχολίων μπορεί να οδηγεί προοδευτικά σε έκπτωση της αυτοεκτίμησης και σε ματαίωση, όταν τα σχόλια του κοινού είναι αρνητικά και υποτιμητικά», μας αναφέρει η ψυχολόγος Αναστασία Μάμαλη. «Ακόμα και η υπερβολική χρήση των social media με στόχο τη χαλάρωση μπορεί να απορροφά πλήρως τον ελεύθερο χρόνο μας και να ενισχύει το αίσθημα της κενότητας», συμπληρώνει.

Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι τα social media είναι οι νέοι ζωτικοί χώροι μας, που αλλάζουν πλέον ριζικά τον τρόπο που σκεφτόμαστε και αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα, την επικοινωνία, την Ιστορία και την πολιτισμική μας μνήμη. Η ζωή εκτός σύνδεσης δεν έχει να κάνει όμως μόνο με την αποφυγή των αρνητικών, αλλά και με την εκ νέου ανακάλυψη θετικών παραμέτρων. Οι άνθρωποι ενστερνίζονται την αργή διαβίωση (slow living), μια φιλοσοφία που δίνει έμφαση στην ποιότητα έναντι της ποσότητας. «Πράγματι, η μείωση ή η εξάλειψη της χρήσης των smartphones μπορεί να επιφέρει σημαντικά γνωστικά οφέλη όπως η καλύτερη συγκέντρωση, η ενισχυμένη ικανότητα εστίασης, η βελτίωση της μνήμης, η βελτιωμένη ποιότητα ύπνου», μας εξηγεί η κυρία Μάμαλη.



Η offline αγορά

Καθώς το κίνημα αυτό λοιπόν αποκτά δυναμική, οι βιομηχανίες προσαρμόζονται για να καλύψουν τη ζήτηση για offline εμπειρίες και προϊόντα. Η παγκόσμια αγορά ευεξίας, η αξία της οποίας εκτιμάται σε 4,5 τρισ. δολάρια το 2022, έχει άλλωστε ήδη δει μια αύξηση των προσφορών που επικεντρώνονται γύρω από την ψηφιακή αποτοξίνωση.

Ενας αναπτυσσόμενος τομέας είναι η φιλοξενία και συγκεκριμένα τα ξενοδοχεία χωρίς τεχνολογία, τα οποία αυξάνουν τη δημοτικότητά τους. Στην Αμερική η αλυσίδα καμπινών Getaway ανέφερε αύξηση 40% στις κρατήσεις της σε ετήσια βάση το 2023, με τους πελάτες να αναφέρουν την ανάγκη να ξεφύγουν από την τεχνολογία ως τον κύριο λόγο για την επίσκεψή τους. Παρόμοιες τάσεις παρατηρούνται σε παγκόσμιο επίπεδο.

Στην Ιαπωνία, τα ryokans (παραδοσιακά πανδοχεία) προωθούνται ως καταφύγια από τον ψηφιακό κόσμο και καταλύματα όπως το Sheldon Chalet στην Αλάσκα δεν διαθέτουν τηλεοράσεις, τηλέφωνα, πέρα από το τηλεφωνικό σύστημα έκτακτης ανάγκης ή wi-fi σε ολόκληρη την ιδιοκτησία του. Στην Ελλάδα η τάση είναι εξίσου ενεργή, με πρωτοστάτη την Αργυρόνησο, το ιδιωτικό νησί που έχει μετατραπεί σε ένα διεθνές offline καταφύγιο. Μακριά από τηλεόραση και σύγχρονη τεχνολογία, η Κλερ και η Λίσα Κρίστι ξεκίνησαν το Silver Island Yoga το 2013, με το όραμα να δημιουργήσουν ένα αυτοσυντηρούμενο, εκτός δικτύου, ανέγγιχτο και κοντά στη φύση καταφύγιο που λειτουργεί σαν «καταλύτης αποφόρτισης».

Η αγορά λοιπόν φαίνεται να αφουγκράζεται την αναδυόμενη αυτή τάση. Οι επιχειρηματίες και οι εταιρείες εκμεταλλεύονται την επιθυμία για εμπειρίες και προϊόντα χωρίς τεχνολογία, με ακόμη και τον τομέα της διαφήμισης να υιοθετεί το offline ήθος. Η τσίχλα Dentyne, για παράδειγμα, δημιούργησε μια ολόκληρη καμπάνια με το σύνθημα «Τολμήστε να φιλήσετε offline», ενθαρρύνοντας τους ανθρώπους να επανασυνδεθούν στην πραγματική ζωή.

Ο κ. Διαβιτίδης Βαγγέλης, head of creative και συνιδιοκτήτης της εταιρείας Four Wise Monkeys Advertising, μας εξηγεί ότι στόχος του μότο αυτού ήταν «να προσκαλέσουμε το κοινό να ενστερνιστεί ξανά τη φυσική παρουσία και να μην κρύβεται πια πίσω από την ανωνυμία του Διαδικτύου». Στο ίδιο πνεύμα κινείται και η νέα διαφήμιση της Cosmote με τίτλο «Οταν τα εμπόδια ξεπερνιούνται, μία αληθινή σύνδεση γεννιέται». Η εταιρεία τηλεπικοινωνιών ασπάζεται τη νέα τάση, τονίζοντας με το σποτ τη σημασία της πραγματικής σύνδεσης, ειδικά σε μια εποχή που ο κόσμος μοιάζει πιο αποκομμένος από ποτέ. «Τα brands πρέπει να περνάνε θετικά μηνύματα στον κόσμο και για εμάς είναι ξεκάθαρο ότι τίποτα δεν αντικαθιστά τη διά ζώσης επικοινωνία», επισημαίνει ο κ. Διαβιτίδης.


Στο ελληνικό ιδιωτικό νησί Αργυρόνησος στον Ευβοϊκό Kόλπο λειτουργεί από το 2013 το Silver Island Yoga Retreat που προσφέρει εμπειρίες ευεξίας και γιόγκα σε ένα εκτός δικτύου καταφύγιο

Αναλογική Vs Ψηφιακή ζωή

Τι μας προσφέρει και τι μας στερεί η ζωή χωρίς smartphone

Η ζωή χωρίς τηλέφωνο προσφέρει πληθώρα πλεονεκτημάτων που απευθύνονται τόσο στα άτομα όσο και στην κοινωνία γενικότερα.

1) Βελτιωμένη ψυχική υγεία: Μελέτες δείχνουν ότι η μείωση του χρόνου χρήσης της οθόνης μπορεί να μειώσει το στρες και το άγχος. Ενα πείραμα του 2022 από το Πανεπιστήμιο του Bath διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που μείωσαν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κατά 50% παρουσίασαν 30% βελτίωση της συνολικής ευεξίας τους μετά από μόλις δύο εβδομάδες.

2) Βελτιωμένες σχέσεις: Η ζωή εκτός σύνδεσης δίνει προτεραιότητα στην επικοινωνία πρόσωπο με πρόσωπο, η οποία δημιουργεί ισχυρότερες και πιο ουσιαστικές συνδέσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Statista, το 68% των ερωτηθέντων ένιωσε πιο κοντά σε φίλους και οικογένεια μετά τη μείωση της διαδικτυακής τους παρουσίας.

3) Αυξημένη παραγωγικότητα: Χωρίς συνεχείς διακοπές από ειδοποιήσεις, οι άνθρωποι συχνά βρίσκουν ευκολότερο το να συγκεντρωθούν. Το Harvard Business Review αναφέρει ότι η παραγωγικότητα στον χώρο εργασίας αυξάνεται κατά 20% όταν οι εργαζόμενοι περιορίζουν τον μη απαραίτητο χρόνο στην οθόνη.

4) Δημιουργική ανάπτυξη: Η ενασχόληση με πρακτικές δραστηριότητες, όπως η χειροτεχνία ή η τήρηση ημερολογίου, διεγείρει τον εγκέφαλο με μοναδικούς τρόπους, προωθώντας την καινοτομία και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Για παράδειγμα, τα προγράμματα καλλιτεχνικής θεραπείας συχνά ενθαρρύνουν τους συμμετέχοντες να αποσυνδεθούν από την τεχνολογία για να ενισχύσουν το δημιουργικό τους δυναμικό.

Ενώ ο τρόπος ζωής εκτός σύνδεσης έχει τα πλεονεκτήματά του, δεν υφίσταται χωρίς δυσκολίες.

1) Απώλεια της ευκολίας: Οι εφαρμογές πλοήγησης, τα ψηφιακά ημερολόγια και τα εργαλεία άμεσης επικοινωνίας έχουν ενσωματωθεί βαθιά στη σύγχρονη ζωή. Το να ζεις εκτός σύνδεσης συχνά σημαίνει ότι θυσιάζεις αυτές τις ευκολίες.

2) Κοινωνική απομόνωση: Για εκείνους που οι κοινωνικοί κύκλοι τους εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από ψηφιακές πλατφόρμες, η απομάκρυνση μπορεί να φαίνεται απομονωτική. Η Pew Research διαπίστωσε ότι το 25% των ατόμων που επιχείρησε μια ψηφιακή αποτοξίνωση ανέφερε ότι αισθάνεται ότι δεν έχει επαφή με τους φίλους και την οικογένεια.

3) Επαγγελματικοί περιορισμοί: Σε μια εποχή όπου το προσωπικό branding και η δικτύωση συχνά συμβαίνουν online, η αποφυγή των ψηφιακών χώρων μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη της καριέρας. Το LinkedIn, για παράδειγμα, διαθέτει πάνω από 930.000.000 μέλη παγκοσμίως, υπογραμμίζοντας τη σημασία της διαδικτυακής προβολής σε πολλούς κλάδους.



Εφαρμογές ψηφιακής αποτοξίνωσης

Τι είναι τα digital detox apps που επιβραβεύουν την πειθαρχία και τιμωρούν την εξάρτηση.

Η ψηφιακή αποτοξίνωση δεν χρειάζεται να είναι μια «όλα ή τίποτα» επιλογή. Η τεχνολογία μπορεί να αποτελέσει σύμμαχο στην προσπάθειά μας, και το κινητό μας από gadget που μας εξουσιάζει να γίνει εργαλείο για την επίτευξη ισορροπίας στη ζωή μας. Οι έρευνες τάσεων έχουν εντοπίσει σημαντική ανάπτυξη της αγοράς ψηφιακών εφαρμογών για την αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου μπροστά στην οθόνη. Τα πιο γνωστά digital detox apps είναι το Forest και το ScreenTime. Το Forest προσφέρει έναν μοναδικό τρόπο για να αφήσει κανείς στην άκρη το κινητό του και να ασχοληθεί με τις σημαντικές εργασίες του ή με άλλες ποιοτικές δραστηριότητες: όταν κάποιος θέλει να συγκεντρωθεί σε κάτι, σε αυτό το app φυτεύει ένα εικονικό δέντρο.

Η πειθαρχία επιβραβεύεται με την ανάπτυξη του δέντρου, ενώ αν η προσπάθεια εγκαταλειφθεί, το δέντρο ξεραίνεται. Ετσι, μέσω της αποσύνδεσης μπορεί κάποιος να φτάσει να δημιουργήσει ένα ολόκληρο δάσος. Επιπλέον, κάθε δέντρο που αναπτύσσεται στο app συμβάλλει στην πραγματική δενδροφύτευση, μέσω μιας οικολογικής οργάνωσης με την οποία είναι συνδεδεμένη η ομάδα του Forest.

Η λογική αυτής της εφαρμογής είναι η ενίσχυση του κινήτρου για να πειθαρχήσει κανείς στον στόχο του για ψηφιακή αποτοξίνωση, κάτι που χωρίς «καρότο και μαστίγιο» ίσως να είναι δύσκολο να επιτύχει. Αλλες εφαρμογές, όπως το ScreenTime, επικεντρώνονται περισσότερο στην καταγραφή του χρόνου χρήσης του smartphone και δίνουν feedback στον χρήστη για την ώρα που ξοδεύει σε κάθε εφαρμογή, όπως για παράδειγμα τα social media. Επιπλέον, κάποιες εφαρμογές έχουν τη δυνατότητα να μειώνουν τον αριθμό ειδοποιήσεων που λαμβάνει, να τον «κλειδώνουν» εκτός και να του επιβάλλουν την «τιμωρία» της παρακολούθησης μιας διαφήμισης στην περίπτωση που αθετήσει την υπόσχεση που είχε δώσει στον εαυτό του για digital detox.

Η επιστροφή στο χαρτί

Σημειώσεις, αλληλογραφία, καλλιγραφία: Η γραφή είναι συναίσθημα και μηχανισμός επανενεργοποίησης των αισθήσεων.

Το χαρτί είναι γοητευτικό. Και «χορταστικό». Εχει μια αίσθηση ζεστασιάς, ενίοτε και πολυτέλειας, αντίθετα από τις ψηφιακές εφαρμογές για σημειώσεις και αλληλογραφία. Η γραφή στο χαρτί δίνει τον απαραίτητο χρόνο για να συγκροτηθεί η σκέψη, ή να μπολιαστεί από έμπνευση πριν το μελάνι τη μετατρέψει σε κάτι απτό.

Ενα από τα πιο επιτυχημένα σήμερα παραδείγματα ενσωμάτωσης του χαρτιού στην καθημερινότητά μας είναι τα διάσημα ημερολόγια της εταιρείας Typecenter (Κολωνάκι και Golden Hall), για τα οποία σχηματίζονται ουρές την περίοδο των Χριστουγέννων. Οι αδελφοί Μουτσίδη έχουν εξελίξει την τέχνη της εξατομίκευσης τυπώνοντας μάλιστα τα αρχικά κάθε πελάτη στο εξώφυλλο του δερμάτινου σημειωματάριου, που αποτελεί και την ελληνική απάντηση στο διεθνές Moleskine.

Αλλο παράδειγμα αποτελούν οι εκδόσεις Αποστολίδη. Την επιχείρηση έχει αναλάβει πλέον η δεύτερη γενιά, με το brand Write Your Future να παράγει εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα ιδιαίτερα σημειωματάρια και οικολογικά ημερολόγια, για παράδειγμα από χαρτόνι που προέρχεται από επεξεργασμένα υπολείμματα καρπών, φρούτων και φυτών, όπως κεράσι, αμύγδαλο, ελιά, σταφύλι, λεβάντα. Ο κ. Αποστολίδης δεν βλέπει ιδιαίτερη μεταβολή στα ποσοστά χρήσης χαρτιού τα τελευταία χρόνια. «Απλά αντί για ατζέντες και τηλεφωνικά ευρετήρια, ο κόσμος παίρνει περισσότερο σημειωματάρια».

Κάποιοι δεν αρκούνται στη χρηστική αξία τους, τα συλλέγουν. Στα ράφια του «Stormy Weather» στη Στοά Νικολούδη φιλοξενούνται όλες οι σειρές των Moleskine και ο πωλητής Γιώργος Ματάνοβιτς μάς λέει ότι το σημειωματάριο-φετίχ το αγοράζουν κυρίως ηλικίες άνω των 40 ετών. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα παρατηρεί και 30χρονους που προτιμούν να γράφουν σε χαρτί, όπως και ο ίδιος. «Κι εγώ με το κινητό στο χέρι είμαι, αλλά δεν θα το χρησιμοποιήσω γι' αυτόν τον λόγο. Για να θυμηθώ κάτι, θα το σημειώσω», μας λέει.

Αυτό το βαθύ αίσθημα που μας συνδέει με το χειρόγραφο μας μεταφέρει και η επαγγελματίας καλλιγράφος Λένα Σεπτέμβρη. «Οσο κι αν θέλεις να αποβάλεις τη γραφή από τη ζωή σου, δεν γίνεται, είναι στη φύση του ανθρώπου χιλιάδες χρόνια. H απομάκρυνση από τη γραφή τείνει να κλείσει τον κύκλο της. Σήμερα, έχει αρχίσει ο κόσμος, όσο κι αν βάλλεται από την τεχνολογία, να καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί -και μάλλον υποσυνείδητα ούτε θέλει- να ξεφύγει από τη γραφή».

Επιμέλεια: Φώτης Τσιμέλας
Βασίλης Τσακίρογλου
Πέγκυ Μπαμπάθα
Ηλένα Κρητικού
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

09 Μαΐου 2024

📢ΑΔΕΡΦΙΑ ΜΗΝ ΤΟ ΠΑΙΔΕΥΟΥΜΕ! ΤΟ ΕΜΒΟΛΙΟ ΗΤΑΝ ΜΑΠΑ😛😛Μαγιορκίνης-Λύτρας (ΠΟΥ ΕΜΒΟΛΙΑΣΤΗΚΑΝ ΜΕ PFIZER) για την απόσυρση του εμβολίου της AstraZeneca: Όσοι το έκαναν δεν έχουν να φοβούνται σήμερα για την παρενέργεια


[Η ανοσία μάπα, μόνο 59,5%, σε σχέση με τα mRNA (πάνω από 90%) και εφευρέθηκε το ευφυολόγημα "ναι αλλά προστατεύει από βαριά νόσο"! 
Η μελέτη μάπα... δεν περιείχε αρκετό δείγμα ηληκιωμένων με αποτέλεσμα αρχικά να γίνεται μόνο στους κάτω των 65 μετά είδαν ότι κάνει θρομβώσεις σε κάτω των 65 και είπαν να το κάνουν οι άνω των 65... μύλος και αχταρμάς! 
H εταιρία και η Οξφόρδη μάπα... στις δοκιμές έκαναν σε μεγάλο ποσοστό των συμμετεχόντων την ΜΙΣΗ ΑΡΧΙΚΗ δόση...

Με όλο αυτό το τσίρκο εμφανίστηκαν στον αμερικάνικο FDA και ζήτησαν έγκριση... οι αμερικάνοι όμως δεν είναι Ευρωπαίοι να αποφασίζουν με πολιτικά κριτήρια και τους είπαν "η μελέτη σας είναι για τον ΠΟ@ΤΣΟ, ΚΑΝΤΕ ΝΕΑ"... αυτοί δεν έκαναν νέα με αποτέλεσμα ΤΟ ΕΜΒΟΛΙΟ ΝΑ ΜΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕΙ ΠΟΤΕ ΣΤΙΣ ΗΠΑ

Αλλά όλα αυτά ΟΚ, το θέμα είναι ότι οι Έλληνες επιστήμονες που βγαίνουν τώρα και λένε "έπρεπε να το κάνουμε τότε γιατί το ρίσκο ήταν μικρότερο από τους κινδύνους της νόσου", έβγαιναν τον ΜΑΡΤΙΟ-ΙΟΥΝΙΟ του 2021 (που υπήρχε η εναλλακτική των mRNA εμβολίων) και έλεγαν δεν τρέχει τίποτα και μάλιστα ο καραγκιόζης τηλεμαιντανός Βασιλακόπουλος έλεγε ότι οι θρομβώσεις είναι λιγότερεςαπό τις θρομβώσεις που προκαλούνται στα καλά καθούμενα στον γενικό πληθυσμό😲🤮😲

Όλα αυτά τα έλεγαν ΜΑΡΤΙΟ ως ΙΟΥΝΙΟ, ΕΝΩ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΧΑΝ ΠΕΘΑΝΕΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ 5 ΓΥΝΑΙΚΕΣ και ΤΟ ΙΔΙΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΤΗΣ ΕΕ ΕΙΧΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΟΥΝ (εδώ, εδώ κι εδώ)!!!

Άρα αντί για πινακάκια οι δύο επιστήμονες να μας εξηγήσουν γιατί το συγκεκριμένο εμβόλιο ΔΕΝ ΠΗΡΕ ΠΟΤΕ ΕΓΚΡΙΣΗ ΣΤΙΣ ΗΠΑ και ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ "ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ" με μπροστάρα τη θείτσα της επιτροπής (κρυμμένοι πίσω από πολιτικές αποφάσεις του ΕΜΑ) ΜΑΣ ΛΕΓΑΝΕ ΜΑΡΤΙΟ-ΙΟΥΝΙΟ του 2021 ΚΑΝΤΕ ΤΟ ΑΦΟΒΑ, ΕΝΩ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ ΤΟ ΕΙΧΑΝ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ;

Αυτός ο κοπρίτης μάλιστα ο Βασιλακόπουλος (που τη μισή μέρα ήταν στιν ΤιΒι και την άλλη μισή γκ@μένιζε) ειρωνευόταν τους Γερμανούς που έλεγαν για θρομβώσεις κι έλεγε "μα όλες οι θρομβώσεις στη Γερμανία πήγαν"

Ο κορυφαίος βέβαια του τσίρκο ήταν ο άσχετος Μόσιαλος...


]

Οι δύο επιστήμονες παραθέτουν δεδομένα, στοιχεία και διαγράμματα για το εμβόλιο

Απαντήσεις και διευκριννίσεις για το εμβόλιο της AstraZeneca που αποσύρθηκε για εμπορικούς λόγους, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία, αλλά η απόφαση συνέπεσε με την δημοσιοποίηση δικαστικών εγγράφων στα οποία γίνεται παραδοχή για παρενέργετιες, έδωσαν με αναρτήσεις τους στα social media ο καθηγητής Υγιεινής και Επιδημιλογίας στην Ιατρική Σχολή Αθηνών, Γκίκας Μαγιορκίνης, και ο επιδημιολόγος Θεόδωρος Λύτρας.

Κοινή συνισταμένη των δύο αναρτήσεων είναι ότι αφενός σωστά έγινε ο εμβολιασμός με το συγκεκριμένο εμβόλιο την περίοδο της πανδημίας της Covid-19 καθώς το όφελος ήταν πολύ μεγαλύτερο από τον κίνδυνο και αφετέρου ότι όσοι το έκαναν δεν έχουν να φοβούνται τίποτα σήμερα για την παρενέργεια που έχει καταγραφεί από το 2021.

Μαγιορκίνης: Τα επτά δεδομένα που ξεχνιούνται σχετικά με το εμβόλιο της Astra Zeneca για την COVID-19 και τις παρενέργειές του

1) Το εμβόλιο σχεδιάστηκε από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης😱 και η διανομή έγινε από την Astra Zeneca
2) Ήταν το μοναδικό ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟ εμβόλιο🤣, καθώς το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης είχε υπογράψει συμβόλαιο παραχώρησης στην Astra Zeneca, με τον όρο να διανεμηθεί χωρίς κέρδος καθόλη την διάρκεια της πανδημίας. Με απλά λόγια η εταιρεία το πουλούσε στο κόστος παραγωγής-διανομής.
3) Ήταν το μοναδικό από τα 3 πρώτα που δεν χρειαζόταν βαθιά κατάψυξη και για αυτό κατάφερε να φτάσει εκεί που δεν έφτασε κανένα άλλο. Δόθηκε έτσι σε δυσπρόσιτες περιοχές του αναπτυσσόμενου κόσμου.

Όσον αφορά τον κίνδυνο των θρομβόσεων, ήταν μία εξαιρετικά σπάνια παρενέργεια (~1-2/100.000):

1) Ισούται περίπου με τον κίνδυνο να πεθάνουμε (πνιγούμε) από το φαγητό που τρώμε στην διάρκεια ενός έτους (στοιχεία από ΗΠΑ) [ΔΕ: Αδερφέ καταλαβαίνεις φαντάζομαι τη διαφορά να πνιγώ επειδή έκανα μλκία κι έφαγα μεγάλη μπουκιά και να πεθάνω επειδή με υποχρέωσες να κάνω εμβόλιο Οξφόρδης αντί για mRNA;]
2) Ισούται περίπου με τον κίνδυνο να πνιγούμε και να πεθάνουμε από νερό στην διάρκεια ενός έτους (στοιχεία από ΗΠΑ)
3) Έχουμε 10 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να πεθάνουμε σε αυτοκινητιστικό εντός ενός έτους
4) Αφορούσε αποκλειστικά την πρώτη δόση του εμβολίου και τις πρώτες 30 περίπου ημέρες από την πρώτη δόση. Μετά τις 30 ημέρες ο κίνδυνος μηδενίζεται, άρα όσοι το έκαναν δεν έχουν κανέναν απολύτως λόγο να φοβούνται σήμερα για αυτήν την παρενέργεια.



Θεόδωρος Λύτρας: Ποτέ δεν εμβολιάσαμε με AZ άτομα νεότερα των 30 ετών

Από την πλευρά του ο επιδημιολόγος Θεόδωρος Λύτρας σε ένα εκτενές thread στο Χ υπενθυμίζει τα επιστημονικά δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί για το εμβόλιο της AstraZeneca απαντώντας σε μύθους και ερωτήματα που έχουν δημιουργηθεί όπως το «μα εγώ κάτι άκουσα για παρενέργειες και θρομβώσεις!».

«Ήδη από τις 7 Απρίλη 2021 (!) ο EMA επισήμανε ως πιθανή πολύ σπάνια παρενέργεια του εμβολίου AZ αυτό που αργότερα έγινε γνωστό ως σύνδρομο VITT (Vaccine-induced Immune Thrombotic Thrombocytopenia). Η συχνότητα του VITT εκτιμάται περίπου σε 1 ανά 100.000 δόσεις εμβολίου AZ. Το οτι αναγνωρίστηκε μια τόσο σπάνια παρενέργεια αποτελεί τεράστια επιτυχία της φαρμακοεπαγρύπνησης, που αποδεικνύει οτι ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ και διασφαλίζει την ασφάλεια των εμβολίων» απαντάει ο κ. Λύτρας.

«Μα γιατί δε το είδαμε αυτό στις μελέτες;» η επόμενη ερώτηση στην οποία ο διαπρεπής επιδημιολόγος απαντά: «διότι η αρχική μελέτη του εμβολίου AZ συμπεριέλαβε ~25.000 άτομα, άρα δε θα μπορούσε να ανιχνεύσει μια τόσο σπάνια παρενέργεια» [ΔΕ: Αδερφέ φαντάζομαι ότι εννοείς τη μελέτη του κώλου όπου σε μερικές χιλιάδες κάνανε μισή δόση αρχική δόση ή δεν περιέχει αρκετό δείγμα ηλικιών 55+ και τέλος πάντων σε αυτή τη μελέτη που τους έτριψαν οι Αμερικάνοι στα μούτρα και ζήτησαν νεα που η εταιρία δεν έκανε ποτέ με αποτέλεσμα το εμβόλιο της Οξφόρδης να μην κυκλοφορήσει ποτέ στις ΗΠΑ].

«Μήπως έπρεπε λοιπόν να περιμένουμε μια μεγαλύτερη μελέτη πριν κυκλοφορήσει;» η επόμενη έρωτηση με τον κ. Λύτρα να είναι κατηγορηματικός: «ΟΧΙ [ΔΕ: Ε μην είμαστε και κορόιδα σαν τους Αμερικάνους😜... είμαστε "πάμε κι όποιον πάρει ο χάρος"] διότι *απόλυτη* ασφάλεια (0% κίνδυνος) δεν υπάρχει σε τίποτα στη ζωή. Κι η έγκριση κυκλοφορίας κάθε εμβολίου και κάθε φαρμάκου βασίζεται στην ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ όφελους και κινδύνων: Από τη μια ο κίνδυνος του ιού (γνωστός, μετρημένος και μεγάλος) και από την άλλη ο κίνδυνος του εμβολίου». 

«Ήδη από τις 23/4/2021 ο EMA προσπάθησε να ποσοτικοποιήσει αυτούς τους κινδύνους και είναι χαρακτηριστικό το παρακάτω διάγραμμα. Το όφελος (σε ζωές!!) του εμβολίου AZ είναι ξεκάθαρα πολύ μεγαλύτερο από τη ζημία (σ. VITT), ιδίως για τις μεγάλες ηλικίες» συνεχίζει στην παράθεση των στοιχείων.

Τι συνέβη στην Ελλάδα

«Ο πίνακας (από το άρθρο μας που τεκμηρίωσε το όφελος του εμβολιασμού στον 🇬🇷πληθυσμό: και το διάγραμμα δείχνουν την πορεία του εμβολιασμού. Εμβολιάσαμε με AZ μόνο μέχρι τα μέσα του 2021, και μετά περάσαμε 100% στα mRNA εμβόλια. Ποτέ δεν εμβολιάσαμε με AZ άτομα νεότερα των 30 ετών, που θα είχαν αμφίβολη η αρνητική ισορροπία όφελους-κινδύνου. Εμβολιάσαμε τις ηλικίες ΟΧΙ γιατί οι ζωές τους μετράν λιγότερο (έλεος!) αλλά γιατί το όφελος τους από τον εμβολιασμό (*και* με AZ) ήταν μεγαλύτερο. Εν τέλει, για όλες τις ηλικίες περάσαμε αποκλειστικά στα mRNA εμβόλια τα οποία αποδείχθηκαν εξίσου αποτελεσματικά και ΠΙΟ ΑΣΦΑΛΗ (δε σχετίζονται με σύνδρομο VITT). Τα δε AZ, τα "ξεστοκάραμε" στις... φτωχότερες χώρες μέσω της πρωτοβουλίας COVAX του ΠΟΥ. Και καλά κάναμε (όσο κυνικό κι αν ακούγεται) διότι ναι μεν μεταξύ mRNA κ AZ εμβολίου προτιμούμε mRNA, αλλά αν η επιλογή είναι μεταξύ AZ ή καθόλου εμβόλιο, θα ήταν πολύ πιο επικίνδυνο να μείνει κανείς ανεμβολίαστος (ειδικά αν έχει μεγάλη ηλικία). Το COVAX έσωσε εκατομμύρια ζωές!» γράφει ο κ. Λύτρας.

«Για τον ίδιο λόγο, έκαναν πολύ καλά όσοι 🇬🇷/🇨🇾εμβολιάστηκαν αμέσως με AZ μόλις τους δόθηκε η δυνατότητα (μεταξύ αυτών η θεια κ ο θειος μου [ΔΕ: Η θεία κι ο θείος πειραματόζωα ενώ εσύ σαν γιατρός ξερωγω εμβολιάστηκε με Pfizer μόλις ήρθαν]), διότι προστατεύτηκαν από τον ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ κίνδυνο που λέγεται #COVID19 κ θα μπορούσε να τους οδηγήσει στη ΜΕΘ όσο θα περίμεναν για mRNA. Σε κάθε περίπτωση, ΔΕΝ θα πρέπει να "ξαναγράφουμε την ιστορία" της πανδημίας, ούτε να σπέρνουμε δυσπιστία και αντιεμβολιασμό εκ του μη όντος» καταλήγει ο Θεόδωρος Λύτρας τονίζοντας ότι «το εμβόλιο #AstraZeneca ΔΕ χρησιμοποιείται εδώ κ >2 χρόνια· τώρα απλά μπήκε η τυπική "σφραγίδα" της απόσυρσης. Αποσύρεται γιατί έχουμε ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ εναλλακτικές (mRNA, εξίσου αποτελεσματικά αλλά πιο ασφαλή). ΤΙΠΟΤΑ καινούργιο δεν αποκαλύφθηκε· όλα είναι γνωστά από το 2021».

30 Απριλίου 2024

ΤΑ ΛΕΓΑΜΕ ΟΤΑΝ ΠΑΓΩΝΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑΓΙΑΔΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΜΑΣ ΛΕΓΑΝ ΚΑΝΤΕ ΤΟ ΑΦΟΒΑ🤷‍♂️🤷‍♂️Κορονοϊός: Παραδοχή – σοκ από AstraZeneca για το εμβόλιο της ΟΞΦΟΡΔΗΣ ΤΟΥ Κ@ΛΟΥ - «Μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες»


Για πρώτη φορά μετά την κυκλοφορία του εμβολίου της κατά του κορονοϊού, η AstraZeneca παραδέχτηκε σε δικαστικά έγγραφα ότι, το σκεύασμα, μπορεί πράγματι να προκαλέσει σπάνιες παρενέργειες. Η παραδοχή του φαρμακευτικού κολοσσού ανοίγει τον ασκό του Αιόλου για την καταβολή τεράστιων αποζημιώσεων.

Στη Βρετανία, που είναι και η έδρα της φαρμακευτικής εταιρείας, 51 οικογένειες έχουν καταθέσει ομαδική αγωγή κατά της AstraZeneca. Οι καταγγέλλοντες υποστηρίζουν πως το εμβόλιο της βρετανοσουηδικής πολυεθνικής, που παρασκευάστηκε σε συνεργασία με το  πανεπιστήμιο της Οξφόρδης  ευθύνεται για θανάτους ή σοβαρές παρενέργειες σε συγγενείς τους. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Daily Mail, οι οικογένειες που κινούνται νομικά κατά της AstraZeneca διεκδικούν αποζημιώσεις πολλών εκατομμυρίων λιρών. Οι δικηγόροι που εκπροσωπούν κάποιες από τις οικογένειες, σύμφωνα με το δημοσίευμα, θεωρούν πως, για κάποιες από τις περιπτώσεις, οι αποζημιώσεις μπορεί να είναι ύψους και 20 εκατομμυρίων λιρών.

Η περίπτωση του Τζέιμι Σκοτ

Η Telegraph, σε αφιέρωμά της στην πρώτη αγωγή κατά της εταιρείας, σημειώνει ότι αυτή αφορά τον Βρετανό μηχανικό ηλεκτρονικών υπολογιστών και πατέρα δύο παιδιών, Τζέιμι Σκοτ. Ο Σκοτ, μετά τον εμβολιασμό με το σκεύασμα, παρουσίασε θρόμβωση και εγκεφαλική αιμορραγία, με αποτέλεσμα να του προκληθεί μόνιμη βλάβη στον εγκέφαλο. Πλέον, ο ίδιος δεν είναι σε θέση να εργαστεί. Ο ενάγων εμβολιάστηκε τον Απρίλιο του 2021 κατά του κορονοϊού. Μετά τις επιπλοκές που παρουσίασε, από το νοσοκομείο τηλεφώνησαν στη σύζυγό του, για να της ανακοινώσουν ότι επρόκειτο να πεθάνει. Ο Σκοτ είχε εμβολιαστεί με τρεις δόσεις του σκευάσματος.

Δημοσιεύματα του βρετανικού τύπου αναφέρουν ότι, η AstraZeneca προτίθεται να αντιμετωπίσει τις κατηγορίες σε βάρος της στο δικαστήριο. Ωστόσο, υπάρχει νομικό έγγραφο στο οποίο οι αρμόδιοι της εταιρείας παραδέχονται πως, το εμβόλιο κατά του κορονοϊού που παρασκεύασε, «ενδέχεται σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις να προκαλέσει TTS - θρόμβωση με σύνδρομο θρομβοκυτταροπενίας».  Η παραδοχή έγινε στο Ανώτατο Δικαστήριο της Βρετανίας τον Μάιο του 2023, όταν εκδικαζόταν η υπόθεση του Τζέιμι Σκοτ.

Εάν τελικά η εταιρεία παραδεχθεί πως το εμβόλιό της ευθύνεται για την πρόκληση σοβαρών ασθενειών και θανάτων, σε κάποιες περιπτώσεις, οι αποζημιώσεις που θα κληθεί να καταβάλλει, στις οικογένειες όσων υπέστησαν βλάβες στην υγεία τους ή ακόμα και έχασαν τη ζωή τους θα είναι μεγάλες. Ωστόσο, σε επιστολή του Μαΐου του 2023 προς του δικηγόρους του Τζέιμι Σκοτ, η AstraZeneca σημειώνει ότι, «δεν αποδεχόμαστε ότι θρόμβωση με σύνδρομο θρομβοκυτταροπενίας προκαλείται από το εμβόλιο σε γενικό επίπεδο». Η επιστολή, ωστόσο, είναι αντιφατική με το νομικό έγγραφο που κατατέθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο τον Φεβρουάριο. Σε αυτό, η εταιρεία σημειώνει πως, «είναι παραδεκτό πως το εμβόλιο AZ ενδέχεται σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις να προκαλέσει TTS. Ο αιτιολογικός μηχανισμός δεν είναι γνωστός. Το TTS μπορεί, επίσης, να προκληθεί και με την απουσία του εμβολίου AZ ή οποιουδήποτε εμβολίου».

Στο δημοσίευμα της Telegraph αναφέρεται ότι, επιστήμονες είχαν εντοπίσει για πρώτη φορά μια σύνδεση μεταξύ του εμβολίου και μιας ασθένειας που ονομάζεται ανοσοθρομβοπενία και θρόμβωση που προκαλείται από το εμβόλιο (σύνδρομο VITT). Η σύζυγος του Τζέιμι, Κέιτ Σκοτ, μίλησε στο βρετανικό μέσο όπου, μεταξύ άλλων, σημείωσε ότι, «χρειάστηκαν τρία χρόνια για να γίνει αυτή η παραδοχή. Είναι πρόοδος, αλλά θα θέλαμε να δούμε περισσότερα από αυτούς και από την κυβέρνηση. Ήρθε η ώρα να προχωρήσουν τα πράγματα πιο γρήγορα».

Τις αποζημιώσεις θα πληρώσουν οι Βρετανοί φορολογούμενοι

Ανεξάρτητες έρευνες έχουν δείξει ότι, πράγματι, το σκεύασμα της AstraZeneca υπήρξε αποτελεσματικό κατά της πανδημίας. Ωστόσο, πλέον το εμβόλιο δεν κυκλοφορεί στη Βρετανία, μετά τις καταγγελίες για σπάνιες παρενέργειες που οδήγησαν την φαρμακευτική εταιρεία στις  δικαστικές αίθουσες. Εάν τελικά αποφασιστεί από το δικαστήριο ότι οι οικογένειες των πληγέντων από τις παρενέργειες του σκευάσματος πρέπει να αποζημιωθούν, τα ποσά θα καταβληθούν από την κυβέρνηση – δηλαδή τους Βρετανούς φορολογούμενους.

Σύμφωνα με το σχετικό άρθρο της Daily Mail, αυτό θα συμβεί γιατί, AstraZeneca και βρετανική κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας και όσο η χώρα είχε παραλύσει οικονομικά από τα παρατεταμένα lockdown, είχαν συμφωνήσει την απαλλαγή της εταιρείας για τυχόν αποζημιώσεις, υπό τον όρο να παραδώσει το εμβόλιο το συντομότερο δυνατόν. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, κατά της AstraZeneca έχουν καταθέσει αγωγή Η βρετανική εφημερίδα αναφέρει πως 51 οικογένειες έχουν καταθέσει ομαδική αγωγή 51 οικογένειες ενώ το συνολικό ποσό των αποζημιώσεων που διεκδικούν υπολογίζεται στα 100 εκατ. λίρες.

18 Οκτωβρίου 2022

Ακόμη δεν κολλήσατε κορωνοϊό; Το γονίδιο που «εκτοξεύει» τα αντισώματα και θωρακίζει το ανοσοποιητικό


Ένα αλληλόμορφο γονίδιο εγγυάται υψηλή ανοσοαπόκριση μετά τον εμβολιασμό κατά της COVID-19 αλλά και μειωμένο κίνδυνο μόλυνσης

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης ανακάλυψαν γονιαδιακούς μηχανισμούς που εμπλέκονται στην ανολογική απόκριση από τα εμβόλια έναντι της COVID-19.

Όπως αναφέρεται στη σχετική δημοσίευση στο Nature Medicine, άτομα με το αλληλόμορφο γονίδιο HLA-DQB1*06 -μια μορφή του γονιδίου HLA που βοηθά το ανοσοποιητικό σύστημα να διακρίνει τις πρωτεΐνες του οργανισμού από τις ξένες που παράγονται από ιούς και βακτήρια- πέτυχαν υψηλότερη αντισωματική ανοσία μετά τον εμβολιασμό τους με τα εμβόλια Oxford/AstraZeneca και Pfizer/BioNTech. Επιπλέον, το γονίδιο σχετίστηκε με μικρότερο κίνδυνο λοίμωξης από κορωνοϊό μετά τον εμβολιασμό.

Οι ερευνητές ανέλυσαν αρχικά δείγματα από 1.190 συμμετέχοντες στις κλινικές δοκιμές για το εμβόλιο κατά της COVID-19 του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης. Παράλληλα, εξέτασαν δείγματα DNA από 1.677 ενήλικες που είχαν συμμετάσχει στο ερευνητικό  πρόγραμμα Com-COV της Οξφόρδης σχετικά με τους συνδυασμούς εμβολίων για τη δεύτερη δόση σε άτομα που έλαβαν Oxford-AstraZeneca ή Pfizer-BioNTech για την πρώτη και δείγματα DNA από παιδιά που είχαν συμμετάσχει σε κλινικές δοκιμές για το εμβόλιο Oxford-AstraZeneca.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι:
  • τα άτομα που έφεραν το γονίδιο HLA-DQB1*06 πέτυχαν υψηλότερα επίπεδα αντισωμάτων κατά της COVID-19 από τον εμβολιασμό στις 28 ημέρες από την πρώτη δόση
  • τα ίδια άτομα ήταν πιθανότερο να έχουν υψηλότερη αντισωματική ανοσία σε όλες τις χρονικές στιγμές μετά τον εμβολιασμό
  • συλλέγοντας δεδομένα από 494 ημέρες παρακολούθησης κατά μέσο όρο, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το αλληλόμορφο γονίδιο ήταν παρόν στο ένα τρίτο περίπου των ατόμων που ανέφεραν συμπτώματα COVID-19 με θετικό τεστ για SARS-CoV-2, και στο 46% των ατόμων χωρίς συμπτώματα.
Ο Julian Knight, καθηγητής Γονιδιωματικής Ιατρικής στο Κέντρο Ανθρώπινης Γενετικής Wellcome του Πανεπιστημίου και επικεφαλής ερευνητής ανέφερε: «Από αυτή τη μελέτη αποδείχθηκε ότι το γενετικό μας προφίλ είναι ένας από τους λόγους στις διαφορές μεταξύ ανθρώπων ως προς την ανοσολογική απόκριση μετά τον εμβολιασμό κατά της COVID-19». Σύμφωνα με τον ίδιο, χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για την καλύτερη κατανόηση της κλινική σημασία αυτής της συσχέτισης και πώς οι πληροφορίες μπορούν να αξιοποιηθούν για την παραγωγή βελτιωμένων εμβολίων.

Ο Δρ Alexander Mentzer, Κλινικός Λέκτορας στο Κέντρο Wellcome, σχολίασε τη μεγάλη διακύμανση ως προς το πόσο γρήγορα οι εμβολιασμένοι θα μολυνθούν από COVID-19, σημειώνοντας πως ο γενετικός μας κώδικας μπορεί να επηρεάσει το πόσο πιθανό είναι να συμβεί αυτό με την πάροδο του χρόνου και ότι χρειάζονται νέα εμβόλια που όχι μόνο θα μειώνουν τον κίνδυνο σοβαρής νόσου αλλά και θα μας κρατούν για καιρό ασυμπτωματικούς.

11 Οκτωβρίου 2022

ΠΕΦΤΟΥΜΕ ΑΠ' ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ😱😝Κορωνοϊός: Απέτυχαν οι πρώτες δοκιμές του ρινικού εμβολίου της AstraZeneca


Απογοήτευση έφερε η αρχική δοκιμή ενός ρινικού εμβολίου κατά του κορωνοϊού που ανέπτυξε το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης με χρηματοδότηση από τη φαρμακευτική εταιρεία AstraZeneca.

Το εμβόλιο που χορηγείται στη μύτη, είχε δημιουργήσει ελπίδες ότι θα μπορούσε να είναι πιο αποτελεσματικό όσον αφορά την αποτροπή μετάδοσης του ιού.

Το Πανεπιστήμιο ανακοίνωσε ότι το ρινικό εμβόλιο - που είναι μια τροποποιημένη εκδοχή του γνωστού συμβατικού εμβολίου των δύο συνεργαζόμενων φορέων - πυροδότησε αντισώματα σε "μια μειονότητα των συμμετεχόντων" (χωρίς να δοθεί ακριβές ποσοστό), ενώ η συστημική ανοσιακή απόκριση που προκάλεσε, ήταν ασθενέστερη - με βάση τους βιοδείκτες του αίματος - σε σχέση με τα κανονικά ενέσιμα εμβόλια.

Τα ενδομυϊκά εμβόλια, αν και πολύ αποτελεσματικά κατά της σοβαρής νόσησης, παρέχουν περιορισμένη προστασία έναντι της πιθανότητας μόλυνσης, ενώ ένα ρινικό εμβόλιο θεωρητικά θα μπορούσε να μπλοκάρει πιο άμεσα τα εισπνεόμενα σωματίδια του ιού που καταλήγουν στους πνεύμονες. Ο επικεφαλής ερευνητής του Ινστιτούτου Jenner της Οξφόρδης δρ Σάντι Ντάγκλας παραδέχτηκε ότι το ρινικό εμβόλιο στις δοκιμές φάνηκε κατώτερο του αναμενομένου.

Πιστεύουμε ότι η χορήγηση των εμβολίων στη μύτη και στους πνεύμονες παραμένει μια πολλά υποσχόμενη προσέγγιση, όμως η συγκεκριμένη μελέτη δείχνει ότι πιθανώς θα υπάρχουν δυσκολίες στη δημιουργία ενός ρινικού σπρέι ως αξιόπιστης εναλλακτικής λύσης. Πρόσθεσε ότι πιθανώς αυτό οφείλεται στο ότι το μεγαλύτερο μέρος του σπρέι-εμβολίου καταλήγει να καταπίνεται και να καταστρέφεται στο στομάχι, αντί να εισέρχεται στους πνεύμονες. Στο μέλλον θα εξεταστεί κατά πόσο είναι δυνατό το ρινικό εμβόλιο να περιέχει υψηλότερες συγκεντρώσεις συστατικών που θα του επιτρέπουν να προσκολλάται στο ανώτερο αναπνευστικό σύστημα αντί να καταπίνεται.

Χωρίς παρενέργειες το ρινικό εμβόλιο

Δεν διαπιστώθηκαν πάντως παρενέργειες ή ζητήματα ασφάλειας σε αυτή την πρώτη δοκιμή φάσης 1. Τουλάχιστον άλλα δέκα ρινικά εμβόλια βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης και δοκιμών, ενώ η Ινδία και η Κίνα έχουν ήδη δώσει έγκριση σε δύο τέτοια εμβόλια, των εταιρειών τους Bharat Biotech και CanSino Biologics αντίστοιχα, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς και τους Φαϊνάνσιαλ Τάιμς.

07 Φεβρουαρίου 2022

ΤΗΣ ΚΟΝΤΗΣ Ψ@ΛΗΣ ΤΗΣ ΦΤΑΙΝ ΟΙ ΤΡΙΧΕΣ😝😝Η στάση των επιστημόνων και των πολιτικών κατά του AstraZeneca «σκότωσε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους», λέει καθηγητής της Οξφόρδης


Στο Ηνωμένο Βασίλειο, σχεδόν ο μισός ενήλικος πληθυσμός έχει λάβει δύο δόσεις του εμβολίου της AstraZeneca κατά της Covid-19. 

Επομένως, φαίνεται να έχει σώσει περισσότερες ζωές στη χώρα μέχρι σήμερα από ό,τι τα εμβόλια της Pfizer και της Moderna συνολικά. Ωστόσο, τώρα σχεδόν δεν χρησιμοποιείται από την Εθνική Υπηρεσία Υγείας. 

Περισσότεροι από 37 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν λάβει αναμνηστική δόση στο Ηνωμένο Βασίλειο. Μόλις 48.000 από αυτούς έκαναν AstraZeneca.

«Έχουν βλάψει τη φήμη του εμβολίου με τρόπο που αντηχεί σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο», είπε ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Τζον Μπελ. 

«Νομίζω ότι η κακή συμπεριφορά από επιστήμονες και πολιτικούς πιθανότατα έχει σκοτώσει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους και δεν πρέπει να είναι περήφανοι», τόνισε.


Το εμβόλιο της βρετανοσουηδικής φαρμακοβιομηχανίας, προτάθηκε να μην χορηγείται σε άτομα κάτω των 40 ετών λόγω τη σύνδεσης του συγκεκριμένου σκευάσματος με εξαιρετικά σπάνιες θρομβώσεις στο αίμα.

Η σχετική ανησυχία οδήγησε και πολλές χώρες, όπως η Ελλάδα, να περιορίσουν τη χρήση του συγκεκριμένου εμβολίου, ωστόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση τεράστιο ρόλο έπαιξε και η αντιπαράθεση της εταιρίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τις ημερομηνίες παράδοσης των δόσεων, ανεξαρτήτως τυχόν παρενεργειών του σκευάσματος.

Τελικά το εμβόλιο της AstraZeneca, που σε αντίθεση με εκείνα των Pfizer/BioNTech και Moderna δε χρησιμοποιεί την πρωτοποριακή τεχνολογία mRNA αλλά την παραδοσιακή τεχνολογία των εμβολίων με αδρανοποιημένο στέλεχος του κορωνοϊού, έχει μείνει ουσιαστικά εκτός της διαδικασίας χορήγησης ενισχυτικών δόσεων στον πληθυσμό.

Πηγή: BBC

20 Ιανουαρίου 2022

«ΤΑ ΑΝΤΙΣΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΜΒΟΛΙΟΥ Οξφόρδης/Astra Zeneca ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΧΑΜΗΛΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΤΡΗΘΟΥΝ»🤣🤣Εμβόλιο κορονοϊού: Αποτελεσματικότερη η 3η δόση έναντι της μετάλλαξης Όμικρον – Τι αναφέρει νέα έρευνα

[Ουρλιάζω εδώ και ένα χρόνο
ότι εκτός από ανεπαρκές είναι και επικίνδυνο, όσο οι Μόσιαλοι το αποθέωναν και γιαγιάδες Θεωδωρίδου το έκαναν με το ζόρι σε κάτω των 50 με αποτέλεσμα 5-6 θανάτους... τώρα δεν ακούς πουθενά για AstraZeneca]

Η τρίτη δόση του εμβολίου κατά του κορονοϊού αυξάνει με επιτυχία τα επίπεδα των αντισωμάτων, έτσι ώστε να μπορούν πλέον να εξουδετερώσουν την μετάλλαξη Όμικρον, κάτι που δεν συμβαίνει με τις δύο δόσεις επαρκώς. Αυτό επιβεβαιώνει νέα βρετανική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό «The Lancet». 

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Φράνσις Κρικ του Λονδίνου, μεταξύ των οποίων ο δρ Γιώργος Κασσιώτης, επικεφαλής του Εργαστηρίου Ανοσολογίας των Ρετροϊών και καθηγητής ιολογίας του Τμήματος Ιατρικής του Κολλεγίου Imperial, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο «The Lancet», βρήκαν ότι τα αντισώματα κατά του κοορονοϊού που δημιουργούνται στους ανθρώπους που έχουν κάνει μόνο δύο δόσεις Οξφόρδης/Astra Zeneca ή Pfizer/BioNTech, είναι λιγότερο ικανά να εξουδετερώσουν την μετάλλαξη Όμικρον, σε σχέση με τις ‘Αλφα και Δέλτα. Ενδεικτικά, σε όσους έκαναν δύο δόσεις Pfizer, τα επίπεδα αντισωμάτων βρέθηκαν περίπου τρεις φορές χαμηλότερα έναντι της μετάλλαξης Όμικρον από ό,τι έναντι της Δέλτα μετά από δύο δόσεις. Σε όσους είχαν κάνει δύο δόσεις Astra Zeneca, τα επίπεδα αντισωμάτων κατά της Όμικρον ήσαν πολύ χαμηλά για να μετρηθούν.

Οι επιστήμονες, οι οποίοι ανέλυσαν 620 δείγματα αίματος από 364 ανθρώπους, διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα αντισωμάτων πέφτουν μέσα στους πρώτους τρεις μήνες μετά τη δεύτερη δόση, αλλά η τρίτη δόση αποκαθιστά τα επίπεδα τους αποτελεσματικά, ώστε να εξουδετερώνουν πλέον την Όμικρον.

Στους ανθρώπους που έκαναν και τις τρεις δόσεις με Pfizer/BioNTech, τα μέσα επίπεδα αντισωμάτων κατά της Όμικρον μετά την ενισχυτική δόση είναι παρόμοια με εκείνα κατά της Δέλτα μετά από δύο δόσεις. Συνολικά, τα επίπεδα αντισωμάτων είναι σχεδόν 2,5 φορές υψηλότερα έναντι της Όμικρον μετά τις τρεις δόσεις, συγκριτικά με τις δύο δόσεις.

Υψηλότερα επίπεδα αντισωμάτων κατά της Όμικρον βρέθηκαν επίσης στους ανθρώπους που έκαναν δύο δόσεις είτε Pfizer είτε Astra Zeneca και επίσης εμφάνισαν συμπτώματα Covid-19, σε σχέση με εκείνους που δεν είχαν τέτοια συμπτώματα λοίμωξης.

Μολονότι τα επίπεδα των αντισωμάτων από μόνα τους δεν προβλέπουν την αποτελεσματικότητα των εμβολίων, αποτελούν έναν πολύ καλό δείκτη προστασίας έναντι της σοβαρής Covid-19. Η νέα μελέτη επιβεβαιώνει ότι οι τρεις δόσεις εμβολίου είναι αναγκαίες για μεγιστοποιηθεί η προστασία έναντι της βαριάς νόσησης και του κινδύνου νοσηλείας λόγω Covid-19.

Οι ερευνητές επιβεβαίωσαν επίσης ότι το συνθετικό μονοκλωνικό αντίσωμα Xevudy (sotrovimab), που χρησιμοποιείται για την πρόληψη και θεραπεία ασθενών που κινδυνεύουν να αρρωστήσουν σοβαρά, μπορεί να εξουδετερώσει την Όμικρον.

02 Ιανουαρίου 2022

Κορονοϊός: Η μετάλλαξη Όμικρον, ο ταχύτερος εξαπλούμενος ιός στην ιστορία της ανθρωπότητας – Η Ιλαρά δεύτερη και καταϊδρωμένη

Η μετάλλαξη του κορονοϊού Όμικρον είναι ο ταχύτερα διαδεδομένος γνωστός ιός στην ιστορία της ανθρωπότητας! Δεν έχει αντίπαλο, σύμφωνα με τον Δρ Roby Bhattacharyya , ειδικό σε μολυσματικές ασθένειες στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης των ΗΠΑ. Μόλις ένα μήνα μετά τον εντοπισμό του, στη Νότια Αφρική , η νέα παραλλαγή του κορονοϊού κυριάρχησε σχεδόν αυτόματα σχεδόν σε όλες τις χώρες του κόσμου, προκαλώντας περισσότερα κρούσματα από ποτέ: «Έχει μια απίστευτα γρήγορη εξάπλωση», λέει ο Bhattacharyya.

Ο ερευνητής κάνει έναν πρόχειρο υπολογισμό και ένα σχεδιάγραμμα σε ένα χαρτί για να περιγράψει απλά πώς θα ήταν μια κούρσα μεταξύ της Όμικρον και του πιο σοβαρού αντίπάλου της (στην ταχύτητα εξάπλωσης), την ιλαρά , ενός από τους πιο μεταδοτικούς ιούς που έχουν καταγραφεί ποτέ.

Ένας άνθρωπος μολυσμένος με ιλαρά μεταδίδει το νόσημα σε άλλους 15 (ανεμβολίαστους) κατά μέσο όρο, ενώ η Όμικρον σε 6. Το κλειδί, ωστόσο, βρίσκεται στον λεγόμενο χρόνο της επώασης.
Περίπου 12 ημέρες περνούν για την επώαση της ιλαράς. Στην περίπτωση της Όμικρον, χρειάζονται μόνο τέσσερις ή πέντε ημέρες!
Είναι εκρηκτικό. «Ένα κρούσμα ιλαράς θα προκαλούσε 15 κρούσματα μέσα σε 12 ημέρες. Η μετάλλαξη Όμικρον θα προκαλούσε άλλες έξι σε τέσσερις ημέρες, 36 στις οκτώ ημέρες και 216 στις 12 ημέρες!», καταλήγει ο Bhattacharyya.

Όπως στην αρχή της πανδημίας...

Στον πραγματικό κόσμο πέρα από το πρόχειρο χαρτί και τις σκέψεις του γιατρού, η νέα παραλλαγή του κορονοϊού «χτυπάει» και άτομα που είναι ήδη εμβολιασμένα ή έχουν περάσει τον κορονοϊό, οπότε ο γιατρός θεωρεί ότι κάθε μολυσμένος από την Όμικρον μολύνει μόνο ακόμα τρία άτομα, αριθμός παρόμοιος δηλαδή με αυτόν του αρχικού ιού στην κινεζική πόλη Γουχάν , που συνάντησε έναν πλανήτη χωρίς άμυνες και χωρίς περιοριστικά μέτρα.

«Υπό τις παρούσες συνθήκες, ένα απλό μοντέλο εκθετικής ανάπτυξης θα εξακολουθούσε να δείχνει 14 εκατομμύρια ανθρώπους που μολύνθηκαν σε 60 ημέρες από ένα κρούσμα, σε σύγκριση με 760.000 από ιλαρά, σε έναν πληθυσμό χωρίς αμυντικές γραμμές», προειδοποιεί ο Bhattacharyya.

Συνωστισμός στην Ινδία. Η μετάλλαξη Όμικρον σαρώνει. /copyright Ap PhotosΣυνωστισμός στην Ινδία. Η μετάλλαξη Όμικρον σαρώνει. /copyright Ap Photos

«Ο πιο εκρηκτικός στην Ιστορία»

Ο γιατρός - ιστορικός Anton Erkoreka ερευνά παλαιότερες επιδημίες και δηλώνει έκπληκτος από την Όμικρον. «Είναι ο πιο εκρηκτικός ιός και εκείνος με την ταχύτερη εξάπλωση στην Ιστορία», λέει. Ο Erkoreka, διευθυντής του βασκικού μουσείου για την ιστορία της ιατρικής , επισημαίνει ότι η Μαύρη Πανώλη του 14ου αιώνα και η Χολέρα του 19ου αιώνα - που προκλήθηκε από βακτήρια - χρειάστηκαν χρόνια για να εξαπλωθούν σε ολόκληρο τον κόσμο. Η λεγόμενη Ρωσική Γρίπη του 1889, που ίσως προκλήθηκε από μετάλλαξη άλλου κορονοϊού , χρειάστηκε τρεις μήνες για να διασχίσει τον πλανήτη, όπως η αρχική παραλλαγή του SARS-CoV-2, που εντοπίστηκε τον Δεκέμβριο του 2019 στη Γουχάν και τρεις μήνες μετά, τον Μάρτιο του 2020 είχε επικρατήσει. «Η παραλλαγή όμικορν έχει σπάσει το ρεκόρ» , λέει ο Erkoreka.
Ο επιδημιολόγος Bill Hanage, συνδιευθυντής του Κέντρου Δυναμικής των Λοιμωδών Νοσημάτων στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, συμφωνεί με τους συναδέλφους του: «Η Όμικρον είναι, χωρίς αμφιβολία, ο ιός που εξαπλώνεται πιο γρήγορα μεταξύ αυτών που μπορέσαμε να ερευνήσουμε με κάθε λεπτομέρεια», λέει ο ειδικός, ο οποίος θυμάται επίσης υπερμεταδοτικά γεγονότα. Ένα από τα καλύτερα μελετημένα κρούσματα της Όμικρον, ένα πάρτι στο Όσλο με καλεσμένο έναν που είχε αφιχθή πρόσφατα από τη Νότια Αφρική, μόλυνε τουλάχιστον 81 από τους 117 συμμετέχοντες!

Πόσο σοβαρή είναι η νέα μετάλλαξη;

Η άνευ προηγουμένου εξάπλωση της Όμικρον είναι ξεκάθαρη, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν πολλές αμφιβολίες για την επίδραση που θα έχει αυτό το τσουνάμι κρουσμάτων σε μια ανθρωπότητα με υψηλά ποσοστά εμβολιασμού μεταξύ των πιο ευάλωτων πληθυσμών. Στην Ισπανία, σχεδόν το 100% τωου πληθυσμού των άνω των 70 ετών είναι εμβολιασμένοι. Η Όμικρον είναι ικανή να μολύνει τα ανοσοποιημένα άτομα, αλλά τα εμβόλια αποτρέπουν να αναπτυχθούν άλλες σοβαρές ασθένειες, όπως επιβεβαιώθηκε την Πέμπτη από μια μελέτη με επικεφαλής την Ολλανδή ιολόγο Corine GeurtsvanKessel του Πανεπιστημίου Erasmus του Ρότερνταμ.
Ο William Hanage και ο Roby Bhattacharyya δημοσίευσαν ήδη μια μελέτη, πριν από δύο εβδομάδες, σχετικά με τη δυσκολία να μάθουμε την πραγματική σοβαρότητα της Όμικρον. Ο Bhattacharyya υπογραμμίζει ότι η νέα παραλλαγή είναι ίσως 25% λιγότερο σοβαρή από τη Δέλτα - την κυρίαρχη έκδοση μέχρι στιγμής, που εντοπίστηκε στην Ινδία πριν από ένα χρόνο - σε άτομα που δεν έχουν εμβολιαστεί. «Πιθανότατα η Όμικρον να είναι πιο σοβαρή από άλλες προηγούμενες παραλλαγές. Η μετάλλαξη Άλφα (που εντοπίστηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο στα τέλη του 2020), για παράδειγμα, ήταν 50% λιγότερο σοβαρή από τη Δέλτα σύμφωνα με μελέτες. Δεδομένης όμως της ταχύτητας με την οποία εξαπλώνεται, η Όμικρον πιθανότατα να προκαλέσει μεγάλη ζημιά σε μικρότερο χρονικό διάστημα », προειδοποιεί ο Bhattacharyya.

Είναι και η ανοσία και τα εμβόλια...

Ο επιδημιολόγος William Hanage επίσης είναι πολύ επιφυλακτικός. Ο συνδιευθυντής του κέντρου του Χάρβαρντ υπενθυμίζει ότι η Όμικρον φαίνεται πολύ πιο ελαφριά επειδή οι πολίτες έχουν περισσότερες άμυνες από ό,τι στα προηγούμενα κύματα, χάρη στα εμβόλια ή γιατί έχουν έρθει σε επαφή με τον ιό.
Ο Hanage αναφέρει ένα άλλο ενδεικτικό γεγονός. «Φαίνεται ότι με την Όμικρον η διάρκεια νοσηλείας στο νοσοκομείο είναι γενικά μικρότερη και ότι είναι λιγότερο πιθανό να χρειαστεί συμπληρωματικό οξυγόνο ή πιο σπάνια διασωλήνωση. Πρέπει όμως να τονιστεί ότι δεν έχουμε δει ακόμη πολλές λοιμώξεις σε ηλικιωμένους», εξηγεί.

Τις αμφιβολίες του εκφράζει και ο ιολόγος Άρης Κατζουράκης, από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης: «Δεν είμαι ακόμα πεπεισμένος ότι η Όμικρον είναι εγγενώς πιο ελαφρά από την αρχική λοίμωξη που εμφανίστηκε στη Γουχάν», επισημαίνει. «Φαίνεται να είναι ελαφρύτερη από την Δέλτα, αλλά αυτό συμβαίνει επειδή η Δέλτα είχε εξελιχθεί όσον αφορά τον πρόγονό της. Η υψηλή ανοσία φαίνεται η πιο λογική εξήγηση για τη μείωση της σοβαρότητας της μετάλλαξης Όμικρον που παρατηρείται στον πληθυσμό», τονίζει ο Κατζουράκης.
Νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στις 27 Δεκεμβρίου από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του KwaZulu-Natal της Νότιας Αφρικής, δηλώνει ότι η μόλυνση την Όμικρον προστατεύει από την παραλλαγή Δέλτα . Οι συγγραφείς, ωστόσο, έχουν ερευνήσει μόνο 13 άτομα, κυρίως νεαρά και εμβολιασμένα, οπότε είναι πολύ νωρίς για να βγάλουμε συμπεράσματα.

Ο Κατζουράκης όμως είναι κατηγορηματικός: «Θα μου άρεσε οι άνθρωποι να μιλούσαν για την Όμικρον σαν να ήταν ένα ζωντανό εξασθενημένο εμβόλιο. Δεν είναι όμως έτσι. Εμβολιαστείτε, πάρτε την αναμνηστική δόση και λάβετε προφυλάξεις για να αποφύγετε τη μόλυνση», προειδοποιεί!
Πηγή: elpais.com

23 Δεκεμβρίου 2021

ΔEN EINAI ΤΡΟΛΙΑ🤣🤣Η Οξφόρδη λέει ότι η 3η δόση εμβόλιου της Οξφόρδης γ@μεί και δέρνει το στέλεχος Όμικρον

Τρεις δόσεις του εμβολίου της AstraZeneca κατά της κορωνοϊού είναι αποτελεσματικές έναντι της παραλλαγής Όμικρον. Αυτό ανακοίνωσε η φαρμακευτική εταιρεία, επικαλούμενη στοιχεία από εργαστηριακή έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Η έρευνα δείχνει ότι το επίπεδο αντισωμάτων έναντι της μετάλλαξης Όμικρον μετά τη χορήγηση αναμνηστικής δόσης ήταν υψηλότερο σε σχέση με αυτό που εμφάνιζαν άνθρωποι που είχαν μολυνθεί και αναρρώσει από covid-19.

Η έρευνα που δεν έχει δημοσιευθεί ακόμη σε επιστημονική επιθεώρηση ελεγμένη από ομότιμους. Έπειτα από τη χορήγηση τριών δόσεων του AstraZeneca το επίπεδο εξουδετερωτικών αντισωμάτων έναντι του Όμικρον ήταν αντίστοιχο με αυτό έναντι του στελέχους Δέλτα έπειτα από δύο δόσεις του εμβολίου, προσθέτει η έρευνα.

Η αγγλοσουηδική φαρμακευτική εταιρεία επεσήμανε ότι οι ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης που πραγματοποίησαν την έρευνα ήταν ανεξάρτητοι από αυτούς που εργάστηκαν πάνω στο εμβόλιο.

21 Δεκεμβρίου 2021

ΠΑΠΑΡΙΕΣ ΑΓΓΛΙΚΕΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΕΝΟΥΣ ΜΕ ΑΖ-«ΝΕΡΟ ΤΟΥ ΚΑΜΑΤΕΡΟΥ»😜😜Η Omicron δεν είναι λιγότερο σοβαρή από τη Δέλτα, δείχνει νέα έρευνα

[Άσε που μετράνε μόνο μόλυνση ή νοσηλεία και όχι ΜΕΘ ή θανάτους...
Όλα τα λεφτά βέβαια η διαπίστωση «τα εμβόλια που διατίθενται στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν αποτελεσματικότητα από 0% έως 20% μετά από δύο δόσεις»... αν δεν κάνω λάθος στο ΗΒ διατίθεται το "εμβόλιο της Οξφόρδης"😝😝]

Το Imperial College του Λονδίνου ολοκλήρωσε μια νέα μελέτη σε 31.329 ασθενείς, που νόσησαν με μια εκ των δύο μεταλλάξεων - Με την ενισχυτική δόση η αποτελεσματικότητα του εμβολίου αυξάνεται από 55% έως 80%

Οι λοιμώξεις που προκαλούνται από την παραλλαγή Omicron δεν φαίνονται να είναι λιγότερο σοβαρές από αυτές της μετάλλαξης Δέλτα, δείχνουν τα πρώιμα δεδομένα από το Ηνωμένο Βασίλειο.

Ερευνητές του Imperial College του Λονδίνου συνέκριναν 11.329 άτομα με επιβεβαιωμένη ή πιθανή λοίμωξη από την Omicron με σχεδόν 200.000 άτομα που μολύνθηκαν με άλλες παραλλαγές. Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με έκθεση που εκδόθηκε πριν αξιολογηθεί και ανανεώθηκε τη Δευτέρα οι ερευνητές «δεν βλέπουν στοιχεία ότι η Omicron έχει χαμηλότερη σοβαρότητα από την Δέλτα», σύμφωνα με το ποσοστό θετικών ατόμων που αναφέρουν συμπτώματα, είτε από το ποσοστό των κρουσμάτων που αναζητούν νοσοκομειακή περίθαλψη μετά από μόλυνση.

Ενδεικτικό της ταχύτητας με την οποία μεταδίδεται η Omicron είναι και το γράγημα που ακολουθεί και το οποίο ετοίμασε το Ινστιτούτο Σάγκερ στην Αγγλία.



Η αναμνηστική δόση αυξάνει την αποτελεσματικότητα του εμβολίου

Την ίδια ώρα, τα εμβόλια που διατίθενται στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχουν αποτελεσματικότητα από 0% έως 20% μετά από δύο δόσεις. Ωστόσο, το ποσοστό της αποτελεσματικότητας αυξάνεται από 55% έως 80% μετά την αναμνηστική δόση.

Η ίδια έρευνα δείχνει ότι αφού ληφθούν υπ’ όψιν μεμονωμένοι παράγοντες κινδύνου, οι πιθανότητες επαναμόλυνσης με Όμικρον είναι 5,4 φορές περισσότερες απ’ ό,τι με Δέλτα.

Μελέτη εργαζομένων στον τομέα υγειονομικής περίθαλψης στην προ-Omicron εποχή έδειξε ότι η λοίμωξη από τον Sars-CoV-2 παρείχε 85% προστασία έναντι μιας δεύτερης λοίμωξης σε διάστημα 6 μηνών. Στην Omicron, η προστασία αγγίζει μόλις το 19%.

20 Δεκεμβρίου 2021

Μετάλλαξη Όμικρον: Τα περισσότερα εμβόλια με εξαίρεση τα mRNA δεν αποτρέπουν την απλή λοίμωξη

Η μετάλλαξη Όμικρον του κορονοϊού μπορεί να εξαπλώνεται παγκοσμίως με ραγδαίους ρυθμούς, όμως όλα τα εμβόλια, ιδίως τα mRNA, φαίνεται να παρέχουν έναν σημαντικό βαθμό προστασίας έναντι της βαριάς νόσησης, της νοσηλείας και του κινδύνου θανάτου λόγω της νόσου Covid-19.

Όμως, μόνο τα mRNA εμβόλια (Pfizer/BioNTech και Moderna), ιδίως όταν κάποιος έχει κάνει την τρίτη δόση, φαίνεται να έχουν επιτυχία στο να αποτρέπουν τη μόλυνση από τον κορονοϊό και την απλή λοίμωξη με τη μετάλλαξη Όμικρον, σύμφωνα με τις πρώτες σχετικές μελέτες. Και δυστυχώς αυτά τα πιο εξελιγμένα εμβόλια δεν είναι διαθέσιμα στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου, αλλά, κυρίως, μόνο στις ανεπτυγμένες χώρες.

Καμία άμυνα κατά της μόλυνσης από τη μετάλλαξη Όμικρον

Τα προκαταρκτικά στοιχεία των ερευνών δείχνουν ότι τα εμβόλια Covid-19 που δεν είναι mRNA και χρησιμοποιούνται σε πολλές χώρες δεν προσφέρουν σχεδόν καμία άμυνα απέναντι στο να μολυνθεί κάποιος από την Όμικρον. Αυτό, σύμφωνα με τους «New York Times», αφορά εμβόλια όπως τα AstraZeneca, Johnson & Johnson, τα κινεζικά εμβόλια Sinopharm και Sinovac και το ρωσικό Sputnik, τα οποία παρέχουν μεν μικρότερη ή μεγαλύτερη προστασία από σοβαρή νόσηση, αλλά κάνουν πολύ λίγα πράγματα για να σταματήσουν την εξάπλωση της Όμικρον. Επειδή πολλές χώρες, ιδίως αναπτυσσόμενες, έχουν βασίσει τα εμβολιαστικά προγράμματά τους σε τέτοια μη mRNA εμβόλια, αυτό μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην πορεία της πανδημίας το 2022.

Μία παγκόσμια «έκρηξη» μολύνσεων σε έναν κόσμο όπου υπάρχουν ακόμη δισεκατομμύρια ανεμβολίαστοι άνθρωποι, όχι μόνο απειλεί την υγεία των ευπαθών ατόμων αλλά αυξάνει και τον κίνδυνο να αναδυθούν νέες χειρότερες παραλλαγές του κορονοϊού. Γενικότερα, στο μέλλον αναμένεται να διευρυνθεί λόγω της Όμικρον η ικανότητα των χωρών να αντιμετωπίσουν την πανδημία.

Τα περισσότερα δεδομένα -έως τώρα- βασίζονται σε εργαστηριακές μελέτες και όχι σε κλινικά δεδομένα, συνεπώς αδυνατούν να λάβουν υπόψη την πλήρη γκάμα ανοσιακής αντίδρασης. Παρόλα αυτά παρέχουν μία πρώτη εικόνα. Τα εμβόλια Pfizer/BioNTech και Moderna, που έχουν την πιο σύγχρονη τεχνολογία mRNA, παρέχουν την καλύτερη προστασία έναντι του κινδύνου λοίμωξης από οποιαδήποτε παραλλαγή (και την Όμικρον).

Τα κινεζικά, τα οποία αποτελούν σχεδόν το ήμισυ όλων των δόσεων που έχουν χορηγηθεί παγκοσμίως μέχρι σήμερα (εν μέρει επειδή ο πληθυσμός της Κίνας, που έχει κάνει σχεδόν αποκλειστικά μόνο εγχώρια εμβόλια, είναι τεράστιος), προσφέρουν σχεδόν μηδενική προστασία έναντι της μόλυνσης από Όμικρον. Κινεζικά εμβόλια έχουν χορηγηθεί ευρέως σε αρκετές ακόμη χώρες όπως το Μεξικό και η Βραζιλία.

Με βάση αρχικά στοιχεία από τη Βρετανία, το εμβόλιο Οξφόρδης-AstraZeneca δεν εμφάνισε ικανότητα να σταματά τη λοίμωξη Όμικρον έξι μήνες μετά τον εμβολιασμό με αυτό. Το 90% των εμβολιασμένων στην Ινδία έχουν κάνει αυτό το εμβόλιο με διαφορετική ονομασία (Covishield), ενώ έχει χορηγηθεί ευρέως και στην υποσαχάρια Αφρική. Το ρωσικό Sputnik, το οποίο επίσης χρησιμοποιείται στην Αφρική και στη Νότια Αμερική, σύμφωνα με επιστήμονες, προβλέπεται ότι επίσης δεν θα έχει καλή αποτελεσματικότητα έναντι της μόλυνσης από Όμικρον. Το μονοδοσικό Johnson & Johnson, για το οποίο υπάρχει αυξημένη ζήτηση στην Αφρική τελευταία, επίσης έχει εμφανίσει μικρή ικανότητα να μπλοκάρει τη λοίμωξη από Όμικρον.

Τα εμβόλια αποτρέπουν τη σοβαρή νόσηση

Από την άλλη πλευρά, τα παραπάνω εμβόλια, σύμφωνα με τις πρώτες μελέτες, μπορεί να μην τα πάνε καλά απέναντι στην ήπια ή ασυμπτωματική λοίμωξη, αλλά δεν έχουν χάσει σημαντικά τη δυνατότητα να αποτρέπουν τη σοβαρή νόσηση. Αυτό, όμως, δεν είναι αρκετό για να αποτραπεί η Όμικρον από το να δημιουργήσει παγκόσμια προβλήματα στα συστήματα υγείας.

Ο δρ Σεθ Μπέρκλεϊ, διευθύνων σύμβουλος της παγκόσμιας συμμαχίας εμβολίων GAVI, ανέφερε πως χρειάζονται περισσότερα δεδομένα πριν βγουν οριστικά συμπεράσματα για την αποτελεσματικότητα όλων των εμβολίων κατά της Όμικρον και εν τω μεταξύ πρέπει να επιταχυνθούν οι εμβολιασμοί ανά τη Γη. Στην Αφρική, μόνο το 13% του πληθυσμού έχουν κάνει τουλάχιστον μία δόση κατά του κορονοϊού. Υπάρχει ο φόβος ότι η είδηση πως τα μη mRNA εμβόλια παρέχουν μικρή προστασία έναντι της απλής λοίμωξης μπορεί να υποσκάψει τη διάθεση των ανθρώπων στις φτωχότερες χώρες να εμβολιαστούν, κάτι που θα ήταν ασφαλώς λάθος με δεδομένη την ικανότητα των εμβολίων να μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο νοσηλείας και θανάτου.

15 Δεκεμβρίου 2021

Στάθης Καλύβας: Πριν ήταν το μνημόνιο, τώρα το εμβόλιο

O καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, Στάθης Καλύβας αναφέρθηκε στο ζήτημα του αντισυστημισμού και αντιεμβολιασμού.

«Ανορθολογισμός υπήρχε πάντα, απλώς η θεματολογία αλλάζει. Αλλά για κάθε ζήτημα στην κοινωνία, πάντα υπάρχουν οι άνθρωποι που θέλουν να βλέπουν τα πράγματα με έναν διαφορετικό τρόπο. Δεν είναι τόσο ανορθολογισμός, όσο αντισυστημισμός. Υπάρχει ένα ποσοστό γύρω στο 20%-25% που είναι αντισυστημικοί», τόνισε ο καθηγητής Πολιτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, Στάθης Καλύβας.

Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8, ο Στάθης Καλύβας τόνισε ότι στο θέμα του αντισυστημισμού και αντιεμβολιασμού υπάρχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ των ανθρώπων σε διαφορετικές ανεπτυγμένες χώρες, όπως έχει προκύψει από σχετικές έρευνες, σημείωσε ο κ. Καλύβας. Στα δημογραφικά χαρακτηριστικά, είναι περισσότερο άνδρες παρά γυναίκες, άνθρωποι που ζουν στις περιφέρειες κυρίως και όχι στο κέντρο και οι οποίοι προέρχονται συνήθως από χαμηλά μορφωτικά και κοινωνικά στρώματα, οι οποίοι θεωρούν ότι βγαίνουν χαμένοι στο οικονομικό παιχνίδι, επομένως αισθάνονται έντονο θυμό και έντονη αποστροφή όχι μόνο προς την κυβέρνηση αλλά προς οτιδήποτε χαρακτηρίζει αυτό που θεωρούν σύστημα. «Πάνω σε αυτό το πεδίο αναπτύσσονται θεωρίες συνομωσίας που θα χαρακτηρίζαμε ανορθολογικές. Δηλαδή ότι η αίσθηση που έχουμε γύρω μας δεν είναι η πραγματικότητα. Και είναι στοιχεία που ωθούν τους πιο φανατικούς από αυτούς σε ενέργειες που έχουμε δει το τελευταίο διάστημα» υπογράμμισε ο κ. Καλύβας.

Συμπλήρωσε ακόμα, πως έχουν έντονη δυσπιστία αυτοί οι άνθρωποι. Θεωρούν ότι ο δομημένος κόσμος που βλέπουν γύρω τους είναι ψεύτικος και ότι υπάρχει ένας διαφορετικός κόσμος από πίσω.

«Αυτό μπορεί να εξηγηθεί με κοινωνιολογικούς όρους αλλά είναι και ένα θέμα που το βλέπουμε να παίρνει διαφορετική μορφή ανάλογα με την θεματολογία. Πριν μερικά χρόνια, ήταν το μνημόνιο, τώρα είναι το εμβόλιο, αύριο θα είναι κάτι άλλο, οτιδήποτε προσφέρεται για την εκ βάθρων αμφισβήτηση της εξουσίας και του συστήματος, είναι ένα θέμα πρόσφορο για να εκδηλωθεί η αίσθηση των ανθρώπων ότι είναι κατά κάποιο τρόπο εκτός συστήματος, εκτός παιχνιδιού, αισθάνονται τον κόσμο όπως προχωράει και τις αλλαγές που γίνονται να τους αφήνουν πίσω και αυτό δεν μπορούν να το αντιληφθούν, ενδεχομένως ούτε και να το δεχτούν και αντιδρούν με αυτόν τον σπασμωδικό τρόπο».

Αυτό που πιθανολογεί ο κ. Καλύβας πως θα δούμε το επόμενο διάστημα είναι μια αποκλιμάκωση στα νούμερα των αρνητών του εμβολιασμού, δηλαδή περισσότερους ανθρώπους να εμβολιάζονται και από την άλλη είναι πιθανό αυτοί που μείνουν μέσα στους αντιεμβολιαστές να αυξήσουν την έντασή τους.

Σχετικά με το αν μπορεί αυτός ο αντισυστημισμός να μετουσιωθεί σε μια πολιτική κίνηση ή και ένα πολιτικό κόμμα, ο κ. Καλύβα απαντά πως  πάντα υπάρχει η δυνατότητα σε ανθρώπους που ψαρεύουν, πολιτικά, σε θολά νερά να εκμεταλλευτούν τις αγωνίες και τους προβληματισμούς αυτών των ανθρώπων και να προσπαθήσουν αν τους μαζέψουν σε ένα μέρος για να ωφεληθούν οι ίδιοι. Αυτό είναι μέρος της πολιτικής διαδικασίας και του πολιτικού παιχνιδιού. Το αν αυτό όμως μπορεί να πραγματοποιηθεί είναι κάτι διαφορετικό, γιατί αν συγκρίνουμε τον αριθμό των προσπαθειών που γίνονται για να οργανωθούν πολιτικά, διάφορα διάχυτα κοινωνικά συναισθήματα ή και κοινωνικά κινήματα σε κάτι πιο οργανωμένο με την μορφή του πολιτικού κόμματος θα δούμε ότι ένα τεράστιο ποσοστό καταλήγει σε αποτυχία. «Ελάχιστες είναι οι επιτυχημένες προσπάθειες οργανωμένης παρέμβασης που οδηγούν στην αποκρυστάλλωση αυτών των τάσεων σε πολιτικά κόμματα και αυτές συμβαίνουν μόνο σε περιόδους τρομερών κρίσεων όπου τα υπάρχοντα πολιτικά κόμματα δεν μπορούν να ανταποκριθούν και καταρρέουν και δημιουργείται έτσι ένα κενό εκπροσώπησης και αυτό το είδαμε το διάστημα 2012-2015. Δεν νομίζω ότι βρισκόμαστε σε αντίστοιχη κρίση αυτή την στιγμή» τόνισε ο κ. Καλύβας.

Πάντως, μια διαπίστωση σχετική με τον αντισυστημισμό, είναι ότι περισσότερο στις ευρωπαϊκές κοινωνίες, παρά στις Η.Π.Α., πάντως στις ανεπτυγμένες κοινωνίες, δηλαδή σε αυτές που έχουν φτάσει ένα ζηλευτό επίπεδο ευημερίας και ανάπτυξης που η μεγάλη πλειοψηφία των ανθρώπων του πλανήτη, ουσιαστικά το ζηλεύουν και πολλοί άνθρωποι πνίγονται και περνούν απίστευτες ταλαιπωρίες για να έρθουν να ζήσουν σε αυτές τις κοινωνίες, στους κατοίκους αυτών των κοινωνιών υπάρχει πολλές φορές μια διάθεση μηδενισμού, ότι δηλαδή τίποτα δεν αξίζει, ότι δεν εκπροσωπούμαστε από αυτό που συμβαίνει, πως σε αυτή την κοινωνία είναι όλα λάθος. «Μου κάνει πολύ εντύπωση σαν φαινόμενο γιατί βλέπω πραγματικά μια αναντιστοιχία μεταξύ της πραγματικότητας και αυτού που αισθάνονται ορισμένοι άνθρωποι», είπε τέλος ο κ. Καλύβας.

Πηγή: https://www.athensvoice.gr/greece/739007-stathis-kalyvas-prin-itan-mnimonio-tora-emvolio

13 Δεκεμβρίου 2021

ΝΑ 'ΧΑΜΕ ΝΑ ΛΕΓΑΜΕ ΤΗΣ «ΟΞΦΟΡΔΗΣ»😝😝Εμβόλια και Όμικρον: Τι δείχνει βρετανική μελέτη για το επίπεδο αντισωμάτων μετά από δύο δόσεις

Ο εμβολιασμός με διδοσικό εμβόλιο κατά της Covid δεν παράγει αρκετά εξουδετερωτικά αντισώματα κατά της παραλλαγής Όμικρον, σύμφωνα με βρετανική μελέτη που δείχνει ότι η αύξηση των κρουσμάτων ανάμεσα σε όσους έχουν προσβληθεί από τον ιό ή είναι πλήρως εμβολιασμένοι είναι ενδεχομένως πιθανή.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης δημοσίευσαν σήμερα τα αποτελέσματα μεγάλης κλίμακας για τον συνδυασμό εμβολίων έρευνας που δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί από ομοτίμους, στο πλαίσιο της οποίας ανέλυσαν δείγματα αίματος ατόμων που έλαβαν δόσεις των εμβολίων AstraZeneca-Oxford και Pfizer-BioNTech.

Τα αποτελέσματά της δημοσιεύονται μία ημέρα αφού ο Βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον προειδοποίησε ότι οι δύο δόσεις εμβολίου δεν θα είναι αρκετές για την αντιμετώπιση της Ομικρον, έπειτα από τα ευρήματα μελέτης της υπηρεσίας Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου που δείχνει ότι οι αναμνηστικές δόσεις αποκαθιστούν σε μεγάλο βαθμό την προστασία απέναντι στην παραλλαγή.

Η μελέτη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης επισημαίνει ότι δεν υπάρχουν στοιχεία ότι τα χαμηλά επίπεδα των αντισωμάτων κατά της Ομικρον θα οδηγήσουν σε υψηλότερο κίνδυνο σοβαρής νόσησης, νοσηλείας και θανάτου σε όσους έχουν λάβει δύο δόσεις εγκεκριμένων εμβολίων.

«Τα δεδομένα αυτά είναι σημαντικά, αλλά δεν αποτελούν παρά ένα μέρος της εικόνας. Δεν μελετούν παρά τα εξουδετερωτικά αντισώματα μετά τη δεύτερη δόση, αλλά δεν δίνουν πληροφορίες για την κυτταρική ανοσία και αυτό θα ερευνηθεί επίσης», δήλωσε ο Μάθιου Σνέιπ (Matthew Snape), καθηγητής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και εκ των συντακτών της μελέτης.

09 Δεκεμβρίου 2021

😲😲Εμβόλιο κατά του κορονοϊού: Η ώρα που γίνεται παίζει ρόλο για τα αντισώματα

Κι όμως, η ώρα της ημέρας που κάνει κάποιος το εμβόλιο κατά του κορονοϊού μπορεί να παίζει ρόλο στο πόσα αντισώματα θα δημιουργηθούν στο σώμα του!

Είναι πιθανό, καθώς σύμφωνα με μία νέα αμερικανο-βρετανική επιστημονική μελέτη οι άνθρωποι που κάνουν το εμβόλιο το απόγευμα φαίνεται να έχουν συνήθως καλύτερη ανοσιακή απόκριση σε σχέση με όσους κάνουν το εμβόλιο το πρωί. Αυτό το εύρημα, πάντως, θα πρέπει να επιβεβαιωθεί από άλλες έρευνες.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων Χάρβαρντ και Οξφόρδης, με επικεφαλής τη δρα Ελίζαμπεθ Κλέρμαν του Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ και του Τμήματος Νευροφυσιολογίας του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για θέματα Βιολογικών Ρυθμών «Journal of Biological Rhythms», ανέλυσαν τα επίπεδα αντισωμάτων σε σχεδόν 2.800 υγειονομικούς στη Βρετανία, οι οποίοι είχαν εμβολιαστεί με Pfizer/BioNTech ή AstraZeneca.

Διαπιστώθηκε ότι η απόκριση των αντισωμάτων μετά τον εμβολιασμό ήταν γενικά μεγαλύτερη σε όλους όσοι είχαν εμβολιαστεί μετά το μεσημέρι. Επίσης, ισχυρότερη ανοσιακή απόκριση είχαν όσοι είχαν κάνει το εμβόλιο Pfizer, οι γυναίκες και οι νεότεροι σε ηλικία.

«Η μελέτη παρατήρησης που κάναμε παρέχει βάσιμες ενδείξεις ότι η ώρα της ημέρας επηρεάζει την ανοσιακή απόκριση στον εμβολιασμό και αυτά τα ευρήματα μπορεί να ληφθούν υπόψη για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των εμβολίων”, δήλωσε η Κλέρμαν, η οποία πρόσθεσε ότι ασφαλώς αυτό που προέχει είναι να εμβολιαστεί κάποιος, άσχετα από το ποια ώρα θα το κάνει.

Το αντιγριπικό… λειτουργεί το πρωί

Προηγούμενες μελέτες είχαν βρει ότι στην περίπτωση του αντιγριπικού εμβολίου στους ηλικιωμένους, τα επίπεδα αντισωμάτων στη συνέχεια ήταν υψηλότερα σε όσους είχαν κάνει πρωινό εμβολιασμό. Η Κλέρμαν εκτίμησε πως «το εμβόλιο Covid-19 και το αντιγριπικό έχουν διαφορετικούς μηχανισμούς δράσης και η ανοσιακή απόκριση μπορεί να ποικίλει σημαντικά ανάλογα με το αν το ανοσοποιητικό σύστημα αναγνωρίζει τον παθογόνο μικροοργανισμό από προηγούμενες λοιμώξεις, όπως συμβαίνει στη γρίπη, ή αν έρχεται αντιμέτωπο με έναν νέο ιό όπως ο κορονοϊός».

Όπως πρόσθεσε, «είναι ανάγκη να επαναλάβουμε τα ευρήματά μας και να αναπτύξουμε μία καλύτερη κατανόηση της υποκείμενης φυσιολογίας της Covid-19 και της αντίδρασης του σώματος στον εμβολιασμό, πριν συστήσουμε στους ανθρώπους που θέλουν να κάνουν έξτρα δόση, όπως οι ηλικιωμένοι και οι ανοσοκατεσταλμένοι, να προγραμματίσουν το εμβόλιό τους σε απογευματινή ώρα. Η νέα μελέτη είναι ένα πρώτο βήμα για να δείξουμε τη σημασία της ώρας της ημέρας, όσον αφορά την απόκριση στο εμβόλιο». Επίσης, τόνισε ότι «αν τα επίπεδα αντισωμάτων είναι υψηλότερα όταν οι άνθρωποι εμβολιάζονται το απόγευμα, τότε μπορεί και οι παρενέργειες να είναι επίσης μεγαλύτερες εκείνη την ώρα».

07 Δεκεμβρίου 2021

Κορονοϊός: Το εμβόλιο της Moderna είναι το καλύτερο για δεύτερη δόση σύμφωνα με νέα έρευνα

Οι εμβολιασμένοι έχουν καλύτερη προστασία από τον κορονοϊό όταν μετά την πρώτη δόση εμβολίου AstraZeneca ή Pfizer/BioNTech κάνουν εμβόλιο Moderna, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική μελέτη.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Μάθιου Σνέιπ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, υπεύθυνο για την μεγάλη “τυφλή” και τυχαιοποιημένη έρευνα πάνω σε διαφόρους συνδυασμούς εμβολίων κατά του κορονοϊού, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό “The Lancet” ανέλυσαν στοιχεία για 1.070 εθελοντές άνω των 50 ετών.

Διαπιστώθηκε ότι μια δεύτερη δόση Moderna μετά από πρώτη δόση Pfizer δημιουργεί περισσότερα αντισώματα και μεγαλύτερη απόκριση των Τ-λεμφοκυττάρων από ό,τι δύο δόσεις Pfizer. Μια δόση Novavax μετά από Pfizer γεννά περισσότερα αντισώματα από όσα δύο δόσεις AstraZeneca, αλλά λιγότερα αντισώματα και μικρότερη κυτταρική ανοσιακή απόκριση σε σχέση με δύο δόσεις Pfizer. Η μελέτη βρήκε γενικότερα ότι ο συνδυασμός πρώτης δόσης με AstraZeneca και δεύτερης με άλλο εμβόλιο γεννά ισχυρότερη ανοσιακή απόκριση από ό,τι δύο δόσεις AstraZeneca.

17 φορές περισσότερα αντισώματα

Τα εξουδετερωτικά αντισώματα ήταν 17 φορές περισσότερα σε όσους έκαναν Moderna μετά από AstraZeneca και τέσσερις φορές περισσότερα σε όσους έκαναν Novavax μετά από AstraZeneca. Όσοι ξεκίνησαν με Pfizer και μετά έκαναν Moderna, είχαν 1,3 φορές περισσότερα αντισώματα έναντι όσων έκαναν ξανά Pfizer, ενώ όσοι έκαναν Novavax μετά από Pfizer, είχαν 20% λιγότερα αντισώματα.

Ενώ δύο δόσεις είτε AstraZeneca είτε Pfizer δημιουργούσαν παρόμοιους αριθμούς Τ-κυττάρων, όσοι έκαναν Pfizer μετά από AstraZeneca, είχαν 3,5 φορές περισσότερα Τ-κύτταρα, ενώ όσοι έκαναν Novavax μετά από AstraZeneca, είχαν 4,8 φορές περισσότερα Τ-κύτταρα. Μια δεύτερη δόση Moderna μετά από Pfizer οδηγούσε σε μιάμιση φορά περισσότερα Τ-κύτταρα, ενώ μια δεύτερη δόση Novavax σε λιγότερα.

Τα νέα ευρήματα, όπως και άλλα ανάλογα έως τώρα, επιβεβαιώνουν ότι η ανάμιξη εμβολίων είναι ασφαλής και αποτελεσματική, κάτι σημαντικό καθώς έχει ξεκινήσει η μαζική χορήγηση τρίτης δόσης συχνά με διαφορετικά εμβόλια από ό,τι οι προηγούμενες δύο. Η νέα μελέτη ενισχύει την πεποίθηση των επιστημόνων ότι η τρίτη δόση Moderna σε όσους είχαν προηγουμένως εμβολιαστεί πλήρως με AstraZeneca (αφορά έναν μεγάλο αριθμό ανθρώπων και στην Ελλάδα) θα οδηγεί σε υψηλά επίπεδα εξουδετερωτικών αντισωμάτων και Τ-κυττάρων.

Μια προηγούμενη έρευνα προ ημερών είχε δείξει ότι οι ενισχυτικές δόσεις Pfizer και Moderna ενισχύουν δραστικά την ανοσιακή απόκριση σε σχέση με τις δύο δόσεις (με το δεύτερο εμβόλιο να επιδρά ακόμη περισσότερο από ό,τι το πρώτο).

30 Νοεμβρίου 2021

Μετάλλαξη Όμικρον: Απίθανο να προκαλεί σοβαρή νόσηση σε εμβολιασμένους, λέει ο ιδρυτής της BioNTech

«Μην πανικοβάλλεστε» το μήνυμα του Ουγκούρ Σαχίν – Εκτιμά ότι η νέα παραλλαγή θα μπορούσε να οδηγήσει σε περισσότερες λοιμώξεις, ωστόσο οι εμβολιασμένοι θα έχουν αυξημένη προστασία – Ζήτησε επιτάχυνση της χορήγησης της τρίτης δόσης

Αισιόδοξος για τη μετάλλαξη Όμικρον εμφανίστηκε ο ιδρυτής της BioNTech Ουγκούρ Σαχίν, που εκτιμά ότι τα εμβόλια θα συνεχίζουν να προστατεύουν τους πολίτες από τη σοβαρή νόσηση.

«Η παραλλαγή θα μπορούσε να οδηγήσει σε περισσότερες λοιμώξεις, αλλά τα εμβολιασμένα άτομα πιθανότατα θα παραμείνουν προστατευμένα από σοβαρή νόσηση» είπε στο πρακτορείο Dow Jones.

«Μην πανικοβάλλεστε» είπε ο Σαχίν. «Το πλάνο παραμένει το ίδιο: επιταχύνεται τη χορήγηση μιας τρίτης ενισχυτικής δόσης».

Οι εκτιμήσεις του επικεφαλής της BioNTech που από κοινού με τη Pfizer δημιούργησαν το εμβόλιο, προστέθηκαν στις εκτιμήσεις που έχουν διατυπώσει οι παραγωγοί εμβολίων σχετικά με την αποτελεσματικότητα του σκευάσματος στη νέα μετάλλαξη. Οι θέσεις τους, που κατά καιρούς είναι αντιφατικές, τροφοδοτούν την αβεβαιότητα μεταξύ των επενδυτών σχετικά με το πώς θα αντιδράσουν στην Όμικρον.

Νωρίτερα, στελέχη της Moderna είχαν δηλώσει ότι οι πολλές μεταλλάξεις που συγκεντρώνει η παραλλαγή της Όμικρον υποδηλώνουν ότι θα χρειαστούν νέα εμβόλια, προκαλώντας πτώση στις χρηματαγορές. Την ίδια ώρα, το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, που ανέπτυξε το εμβόλιο με την AstraZeneca, υποστήριξε ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι τα υπάρχοντα εμβόλια δεν θα παρέχουν προστασία έναντι του

Ωστόσο, οι επιστήμονες αναμένουν τα στοιχεία που θα προκύψουν από τις εργαστηριακές έρευνες μέσα στις επόμενες εβδομάδες, που θα κρίνουν την αποτελεσματικότητα του εμβολίου και θα δώσουν τα δεδομένα που χρειάζονται για τη νέα μετάλλαξη.