Την θέση που έχει διατυπώσει για όσα υποστήριξε ως «Μάξιμος Σαράφης» το 2018, περί μη πρωτογενούς γνώσης του, σχετικά με χρηματισμούς πολιτικών προσώπων από τη Novartis, επανέλαβε απολογούμενος στην δίκη ενώπιον του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου για ψευδείς καταθέσεις των πρώην προστατευόμενων μαρτύρων, ο πρώτος κατηγορούμενος, Φιλίστορας Δεστεμπασίδης.
30 Ιουλίου 2025
Υπόθεση Novartis: Απολογήθηκε ο «Μάξιμος Σαράφης» – «Όσα κατέθεσα για χρηματισμούς πολιτικών μου τα είπε ο επικεφαλής της εταιρείας»
Την θέση που έχει διατυπώσει για όσα υποστήριξε ως «Μάξιμος Σαράφης» το 2018, περί μη πρωτογενούς γνώσης του, σχετικά με χρηματισμούς πολιτικών προσώπων από τη Novartis, επανέλαβε απολογούμενος στην δίκη ενώπιον του Μονομελούς Πλημμελειοδικείου για ψευδείς καταθέσεις των πρώην προστατευόμενων μαρτύρων, ο πρώτος κατηγορούμενος, Φιλίστορας Δεστεμπασίδης.
Γεωργιάδης: Ο 15χρονος Δημήτρης σώθηκε – Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η μεταμόσχευση ήπατος
📺Βορίδης στη Βουλή για ΟΠΕΚΕΠΕ: Είναι δυνατόν να κάνεις εγκληματική ενέργεια με νόμιμες πράξεις;
«Δεν υπάρχει αξιόποινη πράξη ούτε καν ένδειξη», δήλωσε ο Μάκης Βορίδης στην Ολομέλεια σχετικά με την υπόθεση των αγροτικών επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ.
📺Βίντεο από τον σεισμό ανοιχτά της Ρωσίας: Η στιγμή που χτύπησαν τα 8,8 Ρίχτερ
Βίντεο από τον ισχυρό σεισμό μεγέθους 8,8 Ρίχτερ που έπληξε τη χερσόνησο Καμτσάτκα της Ρωσίας, στην Άπω Ανατολή, κάνουν τον γύρο του Διαδικτύου.
Wild footage from the earthquake in Kamchatka, Russia.
— Kirk Lubimov (@KirkLubimov) July 30, 2025
It was a long one and at 8.8 magnitude it's the 6th strongest earthquake recorded.
Tsunami watch for Japan, Hawaii and west coast of North America. pic.twitter.com/RG0VUcPlmx
Whoahhh! Another video showing the M8.8 earthquake that hit off the coast of Kamchatka, Russia 😱👀
— Volcaholic 🌋 (@volcaholic1) July 30, 2025
📹 Adventures in the Northern Kurils/tg pic.twitter.com/eCi6hcUHDV
#earthquake #Russia
— Soumyajit Pattnaik (@soumyajitt) July 30, 2025
Cars Seen Shaking Violently as Ground Rumbles
New footage reveals the sheer intensity of the earthquake’s underground force
Video: RT pic.twitter.com/7IyioaWnRb
Doctors in Kamchatka kept calm during the powerful earthquake
— TIger NS (@TIgerNS3) July 30, 2025
— and never stopped the surgery.
The patient is doing well, according to the Health Ministry!#Tsunami #Earthquake #China#Russia #Hawaii #Japan #Sismo #Temblor #Tsunamiwarning #揺れ #地震 pic.twitter.com/Y38Hdyybyc
Μεγάλη επιτυχία για την ελληνική σκοποβολή -Πρωταθλήτρια Ευρώπης η Εμμανουέλα Κατζουράκη στο σκητ
Μεγάλη επιτυχία για την ελληνική σκοποβολή, καθώς η Εμμανουέλα Κατζουράκη κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα 2025 στο Σατορού της Γαλλίας, θριαμβεύοντας στον τελικό του σόλο σκητ γυναικών.
📺Σύγκρουση στη Βουλή - Φλωρίδης σε Φάμελλο για Ισραηλινούς τουρίστες: «Ο λαός καταλαβαίνει τι κάνετε με τη στήριξη γελοίων ομάδων στα λιμάνια»
Με άγρια σύγκρουση μεταξύ πλειοψηφίας και αντιπολίτευσης για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ που εξελίχθηκε σε αντιπαράθεση για όσα συμβαίνουν στα λιμάνια της χώρας με την παρεμπόδιση προσέλκυσης πλοίων με Ισραηλινούς τουρίστες ξεκίνησε η συζήτηση της Βουλής για τις προτάσεις συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Εύζωνες έσωσαν την 67χρονη που αυτοπυρπολήθηκε στην Αίγλη Ζαππείου
Μία 67χρονη λίγο μετά τις 10:00 το πρωί της Τετάρτης αυτοπυρπολήθηκε μπροστά από την Αίγλη Ζαππείου, ωστόσο Εύζωνες που βρίσκονταν στο σημείο εκείνη την ώρα κατάφεραν και την έσωσαν.
📺Ισχυρός σεισμός 8,8 Ρίχτερ στη Ρωσία: Τσουνάμι ύψους 4 μέτρων και προειδοποιήσεις για νέες καταστροφές
Σε συναγερμό και γειτονικές χώρες του Ειρηνικού μετά τον ισχυρό σεισμό στη Ρωσία - Ενεργοποιήθηκαν προειδοποιητικά συστήματα για τσουνάμι σε Ιαπωνία, Αλάσκα και άλλες περιοχές
A video shows the tsunami already reaching Petropavlovsk-Kamchatsky, Kamchatka, Russia, following the massive earthquake pic.twitter.com/G3mLFUk5dn
— Faytuks Network (@FaytuksNetwork) July 30, 2025
29 Ιουλίου 2025
Rafale Vs Eurofighter και μετά... έρχονται τα F-35: Συγκριτικό τεστ των αεροπορικών δυνάμεων Ελλάδος και Τουρκίας
Η πώληση σαράντα ευρωπαϊκών μαχητικών στην Τουρκία μπορεί να την ισχυροποιεί, αλλά δεν της επιτρέπει να αλλάξει τις ισορροπίες - Η σύγκριση τόσο με τα γαλλικά αεροσκάφη, αλλά πολύ περισσότερο με τα αμερικανικά «υπερόπλα», δείχνει ότι η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να έχει το ρόλο του ισχυρού
Ωστόσο, πέρα από την απευθείας σύγκριση των δύο αεροσκαφών, αυτό που έχει σημασία για τις σημερινές Π.Α. δεν είναι να κερδίζουν σε παιχνίδια που θυμίζουν το παιδικό Υπερατού, αλλά να έχουν ένα ομοιογενές, πλήρες, τεχνολογικά προηγμένο σύνολο. Και η Ελληνική Π.Α., με τον συνδυασμό των Rafale, F-16 Viper, Mirage, F-4 Phantom και -κυρίως- F-35 το έχει καταφέρει αυτό, με τα αεροσκάφη 4,5 γενιάς (Rafale - Viper) να είναι αυτά που θα κάνουν το plug and play με το 5ης γενιάς F-35. Είναι άλλωστε και ο λόγος για τον οποίο η Τουρκία, μετά τα Eurofighter, κυνηγά διακαώς μια συμφωνία για F-35, τα οποία αποτελούν το πετράδι του στέμματος για κάθε Π.Α. Και η απόκτησή τους από τη γείτονα θα προκαλούσε μάλλον νευρικότητα σε δύο πλευρές των συνόρων της, τόσο με την Ελλάδα όσο και με το Ισραήλ.

Η σύγκριση

Στην αερομαχία, ωστόσο, μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας το ερώτημα «ποιο είναι καλύτερο;» δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να απαντηθεί, παρά το γεγονός ότι και τα δύο είναι δικινητήρια μαχητικά πολλαπλών ρόλων με σύγχρονα ραντάρ, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου και προηγμένη συμβατότητα όπλων. Εχουν άλλωστε την ίδια βάση, καθώς αναπτύχθηκαν σε ένα κοινό ευρωπαϊκό πρόγραμμα κατά τον Ψυχρό Πόλεμο, από το οποίο οι Γάλλοι αποχώρησαν το 1985. Από εκεί προκύπτουν και οι διαφορές στα επιμέρους σημεία μεταξύ τους.
- Αερομαχία: Ταχύτερο και ικανότερο το Eurofighter
Το Eurofighter, αντίθετα, έχει πολύ υψηλές επιδόσεις πτήσης για το εύρος βάρους του που συναγωνίζεται μόνο το ρωσικό MiG-29/35, με ρυθμό ανόδου 320 m/s, μέγιστη ταχύτητα πάνω από Mach 2 και ανώτατο όριο υπηρεσίας που πλησιάζει τα 20 km. Πάντα, ωστόσο, κάπου κερδίζεις και κάπου χάνεις. Το μειονέκτημα του γαλλικού αεροσκάφους αντισταθμίζεται σε μεγάλο βαθμό από τον συντηρητικό χαρακτήρα των κινητήρων του Rafale, οι οποίοι καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα επιτρέποντας μεγαλύτερο βεληνεκές δράσης. Οι κινητήρες Snecma M88 φέρονται επίσης να είναι σημαντικά πιο αξιόπιστοι, ευκολότεροι και φθηνότεροι στη συντήρηση από τους EJ200, γεγονός που συμβάλλει στο συνολικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος του Rafale.
- Τεχνολογία ηλεκτρονικού πολέμου: Αιώνες μπροστά το Rafale
Σε αυτό συμβάλλει η σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA, σύστημα που διαθέτει το Rafale, με τα Eurofighter να μην έχουν κάτι ανάλογο, ούτε να προβλέπεται να αποκτήσουν. Κατά τις ακριβείς προδιαγραφές του συστήματος αυτοπροστασίας με το οποίο εφοδιάζουν οι εταιρείες MBDA-Thales το γαλλικό μαχητικό, διατίθενται ανίχνευση, αναγνώριση και ακριβής εντοπισμός σε μεγάλες αποστάσεις για ηλεκτρομαγνητικές, υπέρυθρες και απειλές λέιζερ και βλημάτων, διαθέτοντας τους κατάλληλους δέκτες για τον έγκαιρο εντοπισμό τους, παρεμβολέας ραντάρ και διανομέας δολωμάτων και αντίμετρων.
Ουσιαστικά με το SPECTRA το Rafale διαβάζει τις απειλές από τον αέρα ή το έδαφος, ενημερώνει τον πιλότο και τον αφήνει να αποφασίσει αν θα παραμείνει «στο σκοτάδι» με παρεμβολέα ραντάρ, αν θα ρίξει δολώματα για να αποπροσανατολίσει βλήματα που τον κυνηγούν, να κάνει τους παραδοσιακούς ελιγμούς ή να αντεπιτεθεί. Μπορεί επίσης με τις παρεμβολές του να τρελάνει τα εχθρικά ραντάρ κάνοντάς το αόρατο και προβάλλοντας ταυτόχρονα 16 διαφορετικές υπογραφές, δηλαδή δείχνει ότι βρίσκονται 16 άλλα αεροσκάφη σε ισάριθμα διαφορετικά σημεία.
Το SPECTRA διαθέτει και βιβλιοθήκη με βάση την οποία όταν εντοπίζει, π.χ., μια απειλή, δεν δίνει στον πιλότο απλώς ένα στίγμα: τον ενημερώνει τι είναι ακριβώς, π.χ. ένα μαχητικό Eurofighter. Παρόμοιο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου το Eurofighter δεν διαθέτει, με το Rafale να είναι γενικότερα πιο εξελιγμένο τεχνολογικά.
- Πιλοτήριο: Πιο εξελιγμένο το Rafale
Σε αντίθεση με το Eurofighter, το Rafale διαθέτει ένα πλήρως ψηφιοποιημένο πιλοτήριο με οθόνες αφής, το οποίο υποστηρίζει το σύστημα κράνους πιλότου HMD Targo II που διαθέτει η Π.Α. Πρόκειται για κράνος που επιτρέπει στον πιλότο να χειρίζεται το μαχητικό χωρίς να παρατηρεί τα όργανα του σκάφους αφού προβάλλει τις ενδείξεις σε αυτό, ενώ έχει ενσωματωμένο το σύστημα στόχευσης του αεροσκάφους, με αποτέλεσμα όπου στρέφει ο πιλότος το κεφάλι του να στρέφεται αυτόματα και το σημείο σκόπευσης.
Σε αυτό βοηθά και το πλήρως ψηφιακό ηλεκτρονικό ραντάρ AESA (Active Electronically Scanned Array, δηλαδή Ενεργή Διάταξη Ηλεκτρονικής Σάρωσης) που διαθέτουν τα Rafale και τα 5ης γενιάς F-22 και F-35.
Τα Eurofighter τώρα θα αρχίσουν να εξοπλίζονται με αντίστοιχο σύστημα, κάτι που σημαίνει ότι η Τουρκία δεν θα διαθέτει μαχητικά με σύγχρονα ραντάρ αυτού του επιπέδου. Το ραντάρ αυτό, μεταξύ άλλων, κάνει τη «βρώμικη δουλειά» για τον πιλότο, δηλαδή αναλαμβάνει να στοχεύσει αυτόνομα και με ακρίβεια, να παραγάγει τις συντεταγμένες του στόχου, να απεικονίσει τόσο τον στόχο όσο και το ανάγλυφο του εδάφους με χάρτες υψηλής και ευρείας ευκρίνειας, να εντοπίσει stealth στόχους ή UAV/ UCAV και να αξιολογήσει βάσει επικινδυνότητας τους στόχους. Το AESA δεν παρέχει μόνο καλύτερες λειτουργίες cruising που βοηθούν τον πιλότο να χειριστεί το μαχητικό, αλλά και ισχυρή προστασία κατά του ηλεκτρονικού πολέμου, που, ως γνωστόν, είναι η μεγαλύτερη απειλή για τις Π.Α. σήμερα. Η Τουρκία υποστηρίζει ότι αναπτύσσει το δικό της, εθνικό ραντάρ AESA, το Murad 100-A, που δοκιμάστηκε σε μη επανδρωμένο Bayraktar Akinci, όμως η τοποθέτησή του σε Eurofighter θεωρείται άθλος ακόμα και για το ευρωπαϊκό κονσόρτσιουμ.
- Οπλα: Λιγότερα στο Eurofighter
Το Rafale διαθέτει ενσωματωμένο (στο ρύγχος) σκοπευτικό σύστημα σε αντίθεση με το Eurofighter. Αυτό σημαίνει ότι του επιτρέπει να δεχτεί εξωτερικό φορτίο (δηλαδή δεξαμενές ή και κυρίως όπλα) 21.000 lbs έναντι 16.500 lbs του Eurofighter. Και εδώ, στα όπλα, γίνεται ένα ακόμα μεγάλο παιχνίδι. Με τα ελληνικά Rafale να είναι πλήρη οπλισμού, διπλωματικές και στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν ότι θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο πως η Τουρκία πέτυχε να αγοράσει Eurofighter με πυραύλους τύπου Meteor ή όπλα μακρού πρίσματος, όπως το Taurus, εφάμιλλα των ελληνικών Meteor και SCALP EG, προσδίδοντας νέες δυνατότητες στην Tουρκική Π.Α.
Θεωρούμε αυτονόητο λοιπόν ότι, όπως τα ελληνικά Rafale, έτσι και τα τουρκικά Eurofighter θα φέρουν τους αντιαεροπορικούς πυραύλους Meteor, οι οποίοι έχουν εμβέλεια άνω των 100 χιλιομέτρων, με εκτιμώμενο βαλλιστικό βεληνεκές περίπου 200 χιλιομέτρων. Οι Meteor έχουν ταχύτητα Mach 4,5 και βάρος εκρηκτικής κεφαλής 25 κιλών και θεωρούνται σε μεγάλο βαθμό μη αντιμετωπίσιμοι.
Η Eλληνική Πολεμική Αεροπορία, ωστόσο, διατηρεί το πλεονέκτημα να φέρει στα Rafale της δύο SCALP EG. Πρόκειται για πυραύλους με εμβέλεια 300 χιλιομέτρων και πολεμική κεφαλή 120 κιλών, που είναι σχεδιασμένοι να επιχειρούν κατά αεροδρομίων και ελλιμενισμένων πλοίων. Τα τουρκικά Eurofighter εκτιμάται ότι θα φέρουν το αδελφάκι του SCALP, τους βρετανικούς Storm Shadow. Από εκεί και πέρα, τα ελληνικά Rafale φέρουν πυραύλους Exocet (αντιπλοϊκούς), AASM Hammer (αέρος-εδάφους), SmartGlider κ.ά. Τα τουρκικά Eurofighter εκτιμάται ότι θα χρησιμοποιήσουν στους αέρος-αέρος τον μικρότερου βεληνεκούς Iris-T που διαθέτει και η Π.Α. στα F-16 της, τους αμερικανικούς AMRAAM και ASRAAM (οι τελευταίοι αμφισβητήθηκαν στη χρήση τους στην Ουκρανία, όμως κατά άλλους απέδειξαν ότι είναι κορυφαίοι στον χώρο τους), έξυπνες βόμβες κ.ά.
- Εμπειρία χειριστών:
Οπως αναφέρουν αναλυτές, η εμπειρία κάθε Αεροπορίας σε τύπους αεροσκαφών και όπλων είναι ύψιστης σημασίας. Η Ελληνική Π.Α. έχει μακρά, επιτυχή παράδοση στη χρήση γαλλικών μαχητικών με τα Mirage καθώς και δελταπτέρυγων εδώ και δεκαετίες. Για τους Τούρκους, αντίθετα, η επαφή με τα ευρωπαϊκά μαχητικά είναι μια πρωτοφανής εμπειρία, για την οποία θα χρειαστούν εκπαίδευση και χρόνος προσαρμογής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

F-35 παρόντος...
Οταν πρωτοβγήκε το F-35, δημιούργημα της αμερικανικής Lockheed-Martin, διαφημιζόμενο ως το «next big thing» στον κόσμο των μαχητικών αεροσκαφών, πολλοί το αμφισβήτησαν. «Είναι κόλπο των Αμερικανών για να πάρουν λεφτά», είπαν. Πολύ δε περισσότερο αφού το γιγαντιαίο αμερικανικό μαχητικό εμφανιζόταν να χάνει στις αερομαχίες (με χαρακτηριστικότερη την εικονική κατάρριψη του Αμερικανού πιλότου Πάτρικ Πιρς με F-35 από τον Γερμανό πιλότο Αλεξάντερ Γκραντ με Eurofighter Typhoon πάνω από την αεροπορική βάση Ραμστάιν της Γερμανίας στη διάρκεια αεροπορικών επιδείξεων) από το γνωστό για την ταχύτητα, ευελιξία και υπεροχή στις κλειστές αερομαχίες Eurofighter.
Αυτό που δεν ήξεραν, ωστόσο, ήταν ότι ο σκοπός του F-35 δεν είναι να κερδίζει σε αερομαχία. Είναι να μην παίρνει μέρος σε αερομαχία καταρρίπτοντας τον εχθρό του προτού καν αυτός καταλάβει ότι υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή, είτε βάλλοντας απευθείας, είτε καθοδηγώντας άλλα μαχητικά και drones, είτε αχρηστεύοντας τα ηλεκτρονικά του συστήματα. Αυτός είναι και ο λόγος που το 5ης γενιάς μαχητικό F-35 έχει τόσους χαρακτηρισμούς διεθνώς εκτός από «μαχητικό αεροσκάφος»: «εναέριο στρατηγείο», «ιπτάμενος υπερυπολογιστής», «ιπτάμενο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης», «αόρατη φονική μηχανή» είναι κάποια από αυτά. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα stealth αεροσκάφος ηλεκτρονικού πολέμου που είναι ιδανικό για τη διάτρηση της εχθρικής άμυνας και διανομή πληγμάτων στις πρώτες φάσεις μιας σύρραξης (δηλαδή σε κορεσμένα περιβάλλοντα).
- Ταχύτητα: Παρότι έχουν παρόμοια δύναμη ώσης (191 Kn ο κινητήρας του F-35 έναντι 180 Kn των δύο κινητήρων του Eurofighter), το ευρωπαϊκό μαχητικό είναι πολύ πιο ταχύ από το αμερικανικό. Εχει μέγιστη ταχύτητα Mach 2 (δηλαδή 2.495 χιλιόμετρα την ώρα) και μπορεί να ταξιδεύει σε ταχύτητες Mach 1 χωρίς τη χρήση μετακαυστήρα. Αντίθετα, το F-35 έχει μέγιστη ταχύτητα Mach 1,6 (δηλαδή 1.931 χιλιόμετρα την ώρα). Παρότι έχουν όμοια επιχειρησιακή οροφή (15 χιλιόμετρα ύψους), το Eurofighter έχει πολύ μεγαλύτερη αυτονομία, φτάνοντας στα 2.900 χιλιόμετρα, έναντι των 1.900 του F-35.
- Ευελιξία: Παρά το γεγονός ότι τα δύο αεροσκάφη δεν έχουν μεγάλες διαφορές στα μεγέθη, το Eurofighter είναι από τα πιο γνωστά αεροσκάφη για την ευελιξία και την υπεροχή στις κλειστές αερομαχίες. Ενας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό δεν είναι μόνο η ισχύς των κινητήρων του, αλλά και η σχεδίαση αυτή καθεαυτή. Πρόκειται για δελταπτέρυγο μαχητικό, δηλαδή αεροσκάφος τα φτερά του οποίου, αν το δει κανείς από κάτω ή από πάνω, σχηματίζουν το γράμμα Δέλτα. Είναι γνωστό στις τάξεις των χειριστών, και όχι μόνο, ότι αυτή η σχεδίαση χαρίζει στα μαχητικά τεράστια ευελιξία και τους επιτρέπει πιο απότομες αλλαγές πορείας. Η αεροπορική υπεροχή των δελταπτέρυγων στις κλειστές αερομαχίες έχει πολλάκις αποδειχθεί στις αερομαχίες μεταξύ των ελληνικών Mirage και των τουρκικών F-16 στο Αιγαίο.
- Stealth δυνατότητα: Με τα παραπάνω, τα χαμόγελα τελειώνουν για τους Τούρκους, οι οποίοι λογικά θα πρέπει να αναπολούν την εποχή που περίμεναν να παραλάβουν τα πρώτα τους F-35. Τα τελευταία έχουν στρατηγικό πλεονέκτημα στον σύγχρονο πόλεμο λόγω των δικτυοκεντρικών δυνατοτήτων και της ικανότητάς τους να αποφεύγουν την ανίχνευση, σε αντίθεση με τα Eurofighter που δεν έχουν καθόλου stealth δυνατότητες και χαρακτηριστικά. Το F-35 δεν έχει απλώς stealth χαρακτηριστικά, αλλά είναι τέτοιο.
Είναι σχεδιασμένο με λείες επιφάνειες και γωνίες ώστε να μειώνεται η ανακλαστικότητα των ραδιοκυμάτων. Είναι κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά και έχει ειδικές επικαλύψεις με σπογγώδη υλικά και ειδικές βαφές (εξ ου και έχουν πάντα ματ χρώμα) που απορροφούν ή διαχέουν τις ακτίνες ραντάρ. Για να μειωθεί το ίχνος ραντάρ του αεροσκάφους, μεταφέρει εσωτερικά τα όπλα και όλα τα εξωτερικά εξαρτήματα, ενώ ακόμα και οι εισαγωγές και εξαγωγές των κινητήρων του είναι σχεδιασμένοι έτσι ώστε να μην ανιχνεύονται από τα ραντάρ. Διαθέτει δε μια σειρά από ενεργητικά συστήματα stealth που μειώνουν το θερμικό και ακουστικό ίχνος του.
Σε αντίθεση με το Eurofighter, που δεν διαθέτει ούτε πρόκειται να διαθέτει AESA, το F-35 είναι εξοπλισμένο με το κορυφαίων επιδόσεων ραντάρ AN/APG-81, τύπου AESA (Active Electronically Scanned Arrays- ενεργητικό radar ηλεκτρονικής σάρωσης). Διαθέτει δε το συστήματα στόχευσης Electro Optical Targeting System (EOTS) και το σύστημα προειδοποίησης AN/AAS-37. Αυτά σε συνδυασμό με τους προηγμένους αισθητήρες δίνουν στον πιλότο μια εξαιρετική και πλήρη εικόνα (integrated picture) του πεδίου μάχης. Ο πιλότος έχει τη δυνατότητα να λάβει στο κράνος του πολλαπλά στοιχεία από τους αισθητήρες του αεροσκάφους μέσω των Distributed Aperture System (DAS) και Helmet Mounted Display System (HMDS).
- Το «εξωγήινο» κράνος του F-35: Το state-of-the-art κράνος που φορά ο πιλότος του F-35 -έναντι του συμβατικού του πιλότου του Eurofighter- είναι τόσο τεχνολογικά εξελιγμένο που κάνει πολλούς να μιλούν ακόμα και για «κλεμμένη εξωγήινη τεχνολογία». Ισως να είναι και η εμφάνισή του που θυμίζει την κάσκα του Predator, ίσως και το «εξωγήινο» κόστος του, αφού κάθε κράνος στοιχίζει 400.000 δολάρια και φτιάχνεται για έναν συγκεκριμένο πιλότο, με δεκάδες ώρες προσωπικού καλιμπραρίσματος. Αυτό σημαίνει ότι ουσιαστικά αν ο πιλότος αλλάξει κούρεμα, ξύρισμα, ή βάρος το κράνος θα του είναι άχρηστο! Το σύστημα HMDS του κράνους ουσιαστικά ενώνει τον πιλότο με το μαχητικό κάνοντάς το προέκτασή του.

-Οπλα: Το F-35 έχει τη δυνατότητα μεταφοράς οπλικού φορτίου 8+ τόνων σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους. Το σημαντικότερο εξ αυτών είναι ο πύραυλος Meteor που διαθέτει και το Eurofighter.
- Πολλαπλασιαστής ισχύος: Το μεγάλο αβαντάζ του F-35 είναι ότι χρησιμοποιεί τους πολλαπλούς σένσορες, τον πανίσχυρο υπολογιστή που διαθέτει, τα συστήματα επικοινωνιών και παρεμβολών, ώστε να συλλέγει δεδομένα/στοιχεία, να τα επεξεργάζεται και να τα μοιράζει σε άλλες μονάδες παρέχοντας μια άνευ προηγουμένου εικόνα του πεδίου μάχης/θεάτρου επιχειρήσεων. Στην πράξη, αυτό σημαίνει όχι μόνο ότι μπορεί να πλήξει τον στόχο του με βλήματα BVR, πέραν της οπτικής εμβέλειας, αλλά και να τον υποδείξει σε συμμαχικές πλατφόρμες (αεροσκάφη, πλοία και συστοιχίες πυραύλων) που βρίσκονται εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά.
Ο πιλότος μπορεί από μεγάλη απόσταση να χειριστεί μη επανδρωμένα οχήματα για να αυτοπροστατευτεί ή να προκαλέσει πλήγματα, ενώ στοχεύει και βάλλει κατά στόχων από συμμαχικά αεροσκάφη (όπως τα διασυνδεδεμένα F-16 Viper) σαν να βρισκόταν αυτό εκεί! Ως ιπτάμενο στρατηγείο, μπορεί να βλέπει τα πάντα ακόμα και στον πιο κορεσμένο χώρο και να διαμοιράζει τα δεδομένα στα συμμαχικά συστήματα σε αέρα/έδαφος/νερό. Μπορεί επίσης να διεξάγει ηλεκτρονικό πόλεμο (θεωρείται το κορυφαίο στον πλανήτη) και με τον υπερυπολογιστή του να τυφλώνει τα επίγεια ή εναέρια ραντάρ. Οι δυνατότητες αυτές, φυσικά, για το πιο συμβατικό Eurofighter δεν προβλέπονται, καθώς δεν σχεδιάστηκε ούτε ως stealth, ούτε ως ιπτάμενο στρατηγείο.
- Αποστολές: Ενώ το Eurofighter είναι αεροσκάφος σχεδιασμένο για κλειστές αερομαχίες και το Rafale είναι πολλαπλών ρόλων, το F-35 είναι όπλο πρώτου πλήγματος και αεροπορικής υπεροχής. Μπορεί να εισβάλλει χωρίς να γίνεται αντιληπτό σε εναέριο χώρο όπου ενεργοποιούνται συστήματα αεράμυνας και εντοπισμού αεροσκαφών και να πραγματοποιεί ή συντονίζει αποστολές καταστολής εχθρικής αεράμυνας (Suppression of Enemy Air Defenses - SEAD). Ακόμη, προσβάλλει σημαντικούς εχθρικούς στόχους (στρατηγικές προσβολές), εκτελεί αποστολές αεροπορικής υπεροχής, εγγύς αεροπορικής υποστήριξης, ηλεκτρονικών επιχειρήσεων και συλλογής πληροφοριών, αναγνώρισης και επιτήρησης. Είναι δοκιμασμένο με απίστευτα επίπεδα ακρίβειας και επιτυχίας από την Ισραηλινή Π.Α. - Κόστος: Tο F-35 έχει μικρότερο κόστος απόκτησης από το Eurofighter (80-115 εκατ. δολάρια αντί 100-124 εκατ.).
Τόσο η Ελλάδα όσο και η Τουρκία θα πρέπει να επενδύσουν τεράστια ποσά για να υποδεχτούν τα αεροσκάφη. Η πρώτη ήδη κατασκευάζει τις εξειδικευμένες «φωλιές» των F-35, ενώ η Τουρκία, που δεν χρησιμοποίησε ποτέ ευρωπαϊκό μαχητικό, θα πρέπει να αποκτήσει εξοπλισμό υποστήριξης για το παρόν και το μέλλον. Αβαντάζ είναι πάντως ότι πρόκειται για συστήματα νατοϊκών χωρών, που σημαίνει ότι θα υπάρχει συμβατότητα - αν και για την Τουρκία υπάρχει ένα ζήτημα που αφορά τους S-400 και τα εγχώριας κατασκευής οπλικά συστήματα. Από εκεί και πέρα, το κόστος μεταξύ τους έχει χαώδη διαφορά, όσο και η ποιότητά τους.
Ενα Eurofighter έχει κόστος πτήσης 32.400 δολάρια την ώρα (όσο και ένα Rafale) ενώ ένα F-35 ξεπερνά τα 42.000 δολάρια την ώρα. Και αυτό λόγω της τεράστιας κατανάλωσης καυσίμου του F-35, της διαρκούς συντήρησης και επιδιόρθωσης που απαιτεί το stealth coating, της απαιτητικής και ακριβής συντήρησής του (εξαιτίας της νέας υψηλής τεχνολογίας που φέρει), καθώς και της διαρκούς αναβάθμισης (ενημερώσεις και upgrades στο software, τα avionics και σε άλλα συστήματα).
- Ετοιμο για 6η γενιά: Το Eurofighter είναι μαχητικό 4+ γενιάς, με το F-35 να είναι 5ης και να ετοιμάζεται να υποδεχτεί συστήματα που θα το κάνουν 6ης γενιάς. Με τον Ντόναλντ Τραμπ να δίνει το συμβόλαιο του F-47 στην Boeing, η κατασκευάστρια του F-35 Lockheed Martin, που έχασε τον διαγωνισμό, θα ενισχύσει τα F-35 με τεχνολογίες 6ης γενιάς, αντλώντας τεχνογνωσία από την προεργασία που έκανε στο πλαίσιο του προγράμματος NGAD (για την ανάπτυξη του μαχητικού 6ης γενιάς με κωδική ονομασία F-47).
Ηδη η Lockheed έχει στη διάθεσή της καινοτόμους αισθητήρες και ραντάρ, κινητήρες με μικρότερη θερμική υπογραφή και μεγαλύτερη δύναμη. Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι θα διαθέτουν συστήματα Pilot Optional (δηλαδή θα μπορούν να επιχειρούν και χωρίς πιλότο), θα ενσωματώνουν καινοτόμες τεχνολογίες ΑΙ και θα επιχειρούν συνοδευόμενα από σμήνη συνοδευτικών drones (Collaborative Aircraft). Πρόκειται ουσιαστικά για ιπτάμενα ρομπότ που θα συντονίζονται και θα κατευθύνονται από το F-35 σε ένα κοινό οικοσύστημα, συλλέγοντας και αναλύοντας πληροφορίες και συμμετέχοντας σε συνεργατικές επιχειρήσεις επανδρωμένων αεροσκαφών και drones, χωρίς τη μεσολάβηση σταθμού εδάφους.
Οι (γενικοί) συσχετισμοί στους αιθέρες
Μετά από μακρά περίοδο εσωστρέφειας η Τουρκική Πολεμική Αεροπορία υπολείπεται τεχνολογικά και επιχειρησιακά της Ελληνικής Π.Α., έχοντας παρωχημένα και συχνά σε κακή κατάσταση αεροσκάφη και προσωπικό που δεν έχει άμεση σχέση με τις τεχνολογικές εξελίξεις του χώρου. Η Ελλάδα και η Πολεμική Αεροπορία της, η οποία περιμένει τα 20 F-35 της (ενδεχομένως με επιπλέον 20 αργότερα) από το 2028 έχει ήδη παραλάβει 24 αεροσκάφη 4,5 γενιάς Rafale και συζητά την αγορά άλλων, με το συνολικό αριθμό τους να φτάνει στα 36 έως το 2030.
Σε 4,5 γενιάς αεροσκάφη που θεωρούνται και είναι το σκαλοπάτι (αλλά και η απαραίτητη προϋπόθεση για λόγους διασύνδεσης και συνεργασίας/συμβατότητας μεταξύ των συστημάτων) για τη μετάβαση σε μαχητικά 5ης γενιάς, η Π.Α. έχει ήδη 40 F-16 Viper, που έως το 2030 θα είναι 83. Από F-16 διαθέτει 44 F-16D/ Block 52+ ADV, 38 C/D Block 50 και 32 C/D Block 30. Η πολυτυπία είναι εχθρός της επιτυχίας, λένε στην Π.Α. και γι’ αυτό η χώρα μας διαθέτει τα... αειθαλή Mirage 2000-5 MK2, τα οποία είναι επιτυχημένα μεν, όμως πιθανότατα να πουληθούν, καθώς αφήνουν τη θέση τους (και απελευθερώνουν κόστος) σε πιο σύγχρονα μαχητικά 4,5 και 5ης γενιάς. Η χώρα μας διαθέτει 33 F-4 Phantom Pl2000, τα οποία είναι ουσιαστικά 2,5 γενιάς, εντάχθηκαν στην Π.Α. το 1974 (!), κι όμως οι πλατφόρμες με τον G9 κινητήρα και την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών τους συστημάτων αντέχουν στο πέρασμα του χρόνου.
Τα «φαντάσματα του Αιγαίου» ήταν τα πρώτα μαχητικά που έδωσαν αεροπορική υπεροχή στην Ελληνική Π.Α. έναντι της Τουρκικής και μελετάται αν θα αποσυρθούν από την Ανδραβίδα για να αντικατασταθούν από τα F-35 ή -το πιθανότερο- θα χρησιμοποιούνται για όσο αντέχουν. Συνολικά, η Π.Α. διαθέτει ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο δόγμα αεροπορικής ισχύος, ικανό όχι μόνο για αποτροπή, αλλά και για κλιμάκωση, αν απαιτηθεί. Η Τουρκία και η Turkish Air Force (TuAF), αντίθετα, κλείδωσαν την αγορά 40 Eurofighter (εκ των οποίων πιθανότατα τα πρώτα 20 να είναι μεταχειρισμένα, 1ης γενιάς που θα αποσύρει η βρετανική RAF), καθώς και 40 F-16 Viper και σετ ανταλλακτικών και συστημάτων για αναβάθμιση 79 F-16 σε Viper που βρίσκονται ήδη στο οπλοστάσιο της (όλα με ορίζοντα παραλαβής έως το 2030). Δικαίως λοιπόν ανησυχούν οι Τούρκοι αναλυτές ότι μέχρι να παραλάβουν τα 4,5 γενιάς Eurofighter Typhoon και F-16 V, τα ελληνικά Rafale και Viper θα κάνουν... πάρτυ στο Αιγαίο, αλλά και όταν τα αποκτήσουν, θα έχει γίνει game over με τα F-35. Και αυτό γιατί μέχρι τότε η Τουρκία θα έχει για να επιχειρεί 97 F-16 C/D Block 40 TM, 69 C/D Block 50 TM, 29 Block 50+, 35 Block 30 και 13 F-4/E2020.
Στην πραγματικότητα, ωστόσο, τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα απ’ ό,τι φαίνονται. Τα F-4 βρίσκονται σε τόσο κακή κατάσταση που πιθανότατα θα αποσυρθούν σύντομα, ενώ 35 από τα 230 F-16 που διαθέτει δεν βρίσκονται σε ενεργό υπηρεσία, υποφέροντας από τη χρόνια έλλειψη ανταλλακτικών λόγω του αμερικανικού εμπάργκο. Τα υπόλοιπα μαχητικά είναι κατά μέσο όρο 13 ετών. «Game changer» θα μπορούσε να είναι το Kaan. Πρόκειται για την προσπάθεια της Τουρκίας να δημιουργήσει το δικό της μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς.
Μάλιστα, κατά πολλούς αναλυτές, η αγορά των Eurofighter δεν στοχεύει τόσο στο να κλείσει η ψαλίδα με την Ελλάδα όσο να προχωρήσει σε σύσφιξη σχέσεων για την προμήθεια κινητήρων από ευρωπαϊκά εργοστάσια για το Kaan. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος που έχει ήδη κάνει την παρθενική του πτήση κατασκευάζεται από την Turkish Aircraft Industries (TAI), που είχε δημιουργηθεί για τη συναρμολόγηση των F-16 με άδεια από τη Lockheed Martin. Η ΤΑΙ, η οποία σήμερα παράγει drones, επρόκειτο να φτιάξει 500 Kaan για να αντικαταστήσουν τα παρωχημένα F-16 της.

Σε αντίθεση με την Ελληνική Π.Α., οι πιλότοι της οποίας σαρώνουν στις ασκήσεις του ΝΑΤΟ και παίρνουν τις red flags έχοντας αποκτήσει φήμη, με ένα από τα δημοφιλή ερωτήματα της Google και της Quora να είναι αν «αληθεύει ότι οι Ελληνες είναι οι καλύτεροι πιλότοι του κόσμου» (με τις απαντήσεις να μην τους διαψεύδουν), η Τουρκία μαστίζεται από έλλειψη πιλότων. Η TuAF έχει δει το προσωπικό της να διαβρώνεται μετά τις απόπειρες πραξικοπήματος. Οι διώξεις που ακολούθησαν οδήγησαν μεγάλο αριθμό έμπειρων πιλότων και εκπαιδευτών της είτε να φύγει στο εξωτερικό, είτε να τεθεί εκτός υπηρεσίας, με φυλακίσεις και ξηλώματα. Ο αριθμός των εκπαιδευμένων πιλότων μαχητικών στην Τουρκία είναι κάτω των 900, που είναι και το μίνιμουμ όριο ασφάλειας...
Τίνα Μεσσαροπούλου για Ζωή Κωνσταντοπούλου: Δεν έχω λόγια για τη λεκτική επίθεση εναντίον μου, την επόμενη φορά θα παίρνω την άδειά της
Πώς απάντησε η Τίνα Μεσσαροπούλου στα σχόλια της Ζωής Κωνσταντοπούλου για την ίδια, από το βήμα της Βουλής
📺Κωστούλας και Τζίμας συνεχίζουν να είναι στο επίκεντρο της προετοιμασίας της Μπράιτον - Απάντησαν σε ερωτήσεις φιλάθλων
Το ελληνικό δίδυμο της αγγλικής ομάδας έχει εξαιρετική χημεία στην κάμερα, το μόνο που μένει είναι να τη δούμε και στο χορτάρι των αγγλικών γηπέδων
«Άλλος άνθρωπος»: Στο εδώλιο ο Πολυχρονόπουλος, η μητέρα του και ο γαμπρός του για ξέπλυμα
Στο εδώλιο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων παραπέμπεται με βούλευμα ο ιδρυτής της κοινωνικής κουζίνας «άλλος άνθρωπος» Κωνσταντίνος Πολυχρονόπουλος και δύο συγγενικά του πρόσωπα, για την υπόθεση της διαχείρισης των δωρεών πολιτών για τα συσσίτια σε ευπαθείς ομάδες.
📺Μητσοτάκης σε Βελόπουλο: Απίστευτες σαχλαμάρες να συνδέονται οι πυρκαγιές με τις ανεμογεννήτριες
Κριτική στον Κυριάκο Βελόπουλο για τη σύνδεση των πυρκαγιών με τις ανεμογεννήτριες άσκησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην έναρξη της ομιλίας του στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση για τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ.
Συνάντηση Κυρ. Μητσοτάκη με τον Δήμαρχο Κυθήρων στο Μέγαρο Μαξίμου – Μέτρα στήριξης μετά τη φωτιά
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Δήμαρχο Κυθήρων Στράτο Χαρχαλάκη, με αντικείμενο τη στήριξη του νησιού μετά την πυρκαγιά που εκδηλώθηκε τις προηγούμενες ημέρες.
📺Γιώργος Νταλάρας: Μου κάνουν παρατήρηση που μιλάω για τα σκουπίδια της δισκογραφίας - Αφού τα μισά είναι σκουπίδια🤣🤦♂️
Ο Γιώργος Νταλάρας δεν διστάζει να εκφράσει την αποδοκιμασία του για τις επιλογές και τη συμπεριφορά κάποιων νέων καλλιτεχνών στη μουσική σκηνή
Κυριακή Γρίβα: Ισόβια κάθειρξη στον δράστη της δολοφονίας της 28χρονης
Ποινή ισόβιας κάθειρξης επιβλήθηκε στον δράστη της δολοφονίας της Κυριακής Γρίβα, ο οποίος κρίθηκε ομόφωνα ένοχος, από το Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο.
📺Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Υγρού Στίβου: Όγδοος στον τελικό και εκτός βάθρου ο Απόστολος Χρήστου Δεν τα κατάφερε η "τορπίλη"
Ο Απόστολος Χρήστου δεν κατάφερε να φτάσει στα υψηλότερα στάνταρντς της απόδοσής του και έμεινε στην όγδοη θέση του τελικού 100 μέτρων ύπτιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Υγρού Στίβου της Σιγκαπούρης.
Ρένος Χαραλαμπίδης: Θέλω να ευχαριστήσω όλους αυτούς τους άντρες που μου πήραν τις γυναίκες - Με έσωσαν🤣🤣
Ζ. Κω/λου: Η Πλεύση Ελευθερίας στηρίζει την σύσταση εξεταστικής και ζητά προανακριτική επιτροπή
Σφοδρή κριτική άσκησε στην κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου, μιλώντας στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης επί της πρότασης της ΝΔ για τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής «που θα διερευνήσει όλα τα ζητήματα που έχουν ανακύψει σχετικά με τη λειτουργία του Οργανισμού Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (ΟΠΕΚΕΠΕ), με γνώμονα την ανάδειξη τυχόν ευθυνών και την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του συστήματος πληρωμής των αγροτικών ενισχύσεων».
Η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ για τις συλλήψεις και τα επεισόδια στο λιμάνι της Ρόδου κατά την άφιξη Ισραηλινών τουριστών
Ανακοίνωση εξέδωσε η ΕΛΑΣ σχετικά με τις συλλήψεις και τα επεισόδια στο λιμάνι της Ρόδου κατά την άφιξη Ισραηλινών τουριστών τη Δευτέρα (28/7).