27 Νοεμβρίου 2013

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Ποιον χλευάζει ο κ. Αρβανιτόπουλος;

Με δελτίο Τύπο σχολίασε ο υπουργός Παιδείας το σημερινό ρεπορτάζ της «Κ», αφήνοντας αναπάντητο το ερώτημα εναντίον ποιου στρέφονται οι αναφορές περί «μεταμφιεσμένου αυταρχισμού».

Του Απόστολου Λακασά

Ο υπουργός Παιδείας όφειλε να υποχρεώσει τα πανεπιστήμια να προχωρήσουν σε Οργανισμό Λειτουργίας ώστε σήμερα να μπορούν με βάση το οργανόγραμμά τους να διαπιστώσουν τις ανάγκες τους σε διοικητικό προσωπικό. Μάλιστα όφειλε να δώσει στα ΑΕΙ σχέδιο προτύπου Οργανισμού μέχρι το τέλος του 2012. Το έκανε; Οχι.
- Το υπουργείο ήταν υποχρεωμένο από τον νόμο να διακόψει την χρηματοδότηση των ΑΕΙ εφόσον δεν έδιναν Οργανισμό έως το 2013. Το έκανε ; Όχι. Μόλις προχθές Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2013 η Σύνοδος Πρυτάνεων παρουσίασε σχέδιο προτύπου Οργανισμού, το οποίο θα δοθεί στα πανεπιστήμια προκειμένου να αποτελέσει (όταν το αποφασίσουν τα ΑΕΙ;) τον κεντρικό κορμό των νέων Οργανισμών τους. Μάλιστα, υπήρχαν 40 εκατομμύρια ευρώ για την εκπόνηση και εφαρμογή Οργανισμών σε όλα τα πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Τί έγινε αυτό το κονδύλι; αξιοποιήθηκε από τα ΑΕΙ; Όχι.

- Μέχρι τη λήξη του 2013-2014 οι «αιώνιοι» φοιτητές πρέπει να αποφοιτήσουν. Τί έχουν κάνει το υπουργείο και τα ΑΕΙ έως τώρα για το θέμα; Τίποτα. Μήπως ο κ. Αρβανιτόπουλος επιδιώκει να λύσει το θέμα άρον - άρον, επιτρέποντας διπλή εξεταστική τον Φεβρουάριο και τον Ιούνιο; Με το τρόπο αυτό όμως θα ευτελίσει έτσι το ακαδημαϊκό έργο, μετατρέποντας τα ΑΕΙ σε εξεταστικά κέντρα.

- Υποχρεωτική προϋπόθεση για να μην χαθεί το εξάμηνο είναι να ολοκληρωθούν 13 εβδομάδες μαθημάτων. Πώς όμως θα συμβεί αυτό; Ακόμη και αν γίνονται μαθήματα ανήμερα των Χριστουγέννων, από σήμερα έως και όλο τον Φεβρουάριο οι εβδομάδες είναι 12 και δεν φτάνουν για την τήρηση του νόμου.

- Ο κ. Αρβανιτόπουλος ψεύδεται όταν υποστηρίζει ότι έγινε διάλογος. Πότε κάλεσε τους διοικητικούς υπαλλήλους του ΕΚΠΑ και του ΕΜΠ να τους εξηγήσει τα περί διαθεσιμότητα και να αναζητήσουν μία συναινετική λύση που θα περιορίζεται το πολυεπίπεδο κόστος στο λιγότερο δυνατό; Πότε άκουσε την πρόταση 18 αναπληρωτών πρυτάνεων, κοσμητόρων σχολών και προέδρων Τμημάτων για εξεύρεση λύσης; Πότε συζήτησε μαζί τους, έστω και για να υποστηρίξει μία άλλη-δική του πρόταση;

- Κοσμήτορες του Παν. Αθηνών και οι απεργοί του ΕΚΠΑ, ανέφεραν ότι με βάση την τελευταία του πρόταση το ίδρυμα θα χάσει μόνο 100 υπαλλήλους. Συγκεκριμένα, η πρόταση κυκλοφορούσε χθες στην γενική συνέλευση των διοικητικών υπαλλήλων και επ’ αυτής ψήφισε το σώμα!

- Τελικά, αποδεικνύεται ότι όλη η φασαρία επί 3,5 μήνες χιλιάδες φοιτητές, πανεπιστημιακοί, ερευνητές ταλαιπωρήθηκαν και στο τέλος ο κ. Αρβανιτόπουλος συμβιβάσθηκε στους 100 υπαλλήλους προς διαθεσιμότητα, λέγοντας μάλιστα ότι θα πληρώνονται όλο τον μισθό! Το 25% θα καλυφθεί από τα κονδύλια έρευνας του ΑΕΙ.

- Ο κ. Αρβανιτόπουλος ψεύδεται όταν υποστηρίζει ότι ο νόμος 4009 κατέστη εφαρμόσιμος με τις αλλαγές που ψηφίστηκαν επί υπουργίας του στο σύστημα διεξαγωγής των εκλογών Συμβουλίων με την καθιέρωση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Οι εκλογές έγιναν διότι ο κ. Αρβανιτόπουλος ικανοποίησε όσους αντιδρούσαν στις αλλαγές, πλήττοντας όμως την ουσία του νόμου. Συγκεκριμένα ο κ. Αρβανιτόπουλος διατήρησε τους πρυτάνεις, που αντιδρούσαν σφοδρά στο νόμο, στις θέσεις τους έως το τέλος της θητείας τους (και το ΕΚΠΑ και το ΕΜΠ σήμερα «χαίρονται» τα καλά των πρυτανικών τους αρχών). Επίσης, ο κ. Αρβανιτόπουλος ικανοποίησε και αιτήματα των πανεπιστημιακών, τα οποία επί της ουσίας δεν ανέτρεπαν το status quo, που ευνοεί όσους βολεύονται με αυτό.

- Ο κ.Αρβανιτόπουλος επιχειρεί ψευδώς να εμφανίσει την «Κ» ως υπέρμαχο της επιστράτευσης των διοικητικών υπαλλήλων . Ουδέποτε ετάχθη η εφημερίδα υπέρ αυτής της προοπτικής. Η εφημερίδα με πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της απεικόνιζε, βάσει δηλώσεων ανώτατου κυβερνητικού αξιωματούχου, την πρόθεση του πρωθυπουργού κ. Σαμαρά να προχωρήσει σε επίταξη εφόσον χανόταν το εξάμηνο. Αυτή την δήλωση και πρόθεση του πρωθυπουργού χλευάζει ο κ. υπουργός με την χθεσινή ανακοίνωσή του.

Απάντηση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Η Καθημερινή»

«Η εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» επέλεξε τη σημερινή κρίσιμη ημέρα (27 Νοεμβρίου), που προσέρχονται σε διάλογο αντιπροσωπείες διοικητικών υπαλλήλων του Ε.Κ.Π.Α. και του Ε.Μ.Π., για να παραποιήσει τις δημοσιοποιημένες και γραπτές προτάσεις, που κατέθεσα το Σάββατο 23 Νοεμβρίου. Η αλήθεια, ωστόσο, έχει ως εξής:

Α. Η υλοποίηση της απόφασης του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης (Κ.Σ.Μ) για τη διαθεσιμότητα 1.165 Διοικητικών Υπαλλήλων των οχτώ Πανεπιστημίων διήρκεσε τρεισήμισι μήνες – με εξαντλητικό διάλογο - και ολοκληρώθηκε εγκαίρως, σύμφωνα με τα προαπαιτούμενα των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας.

Β. Ο διάλογος, μετά το πέρας της διαθεσιμότητας, που διεξάγεται με πρωτοβουλία μου, αφορά στη διοικητική αναδιάρθρωση των οχτώ Πανεπιστημίων και στην άμβλυνση των συνεπειών του μέτρου της διαθεσιμότητας. Ο διάλογος αφορά επίσης και στην υλοποίηση του εγκεκριμένου από το Κ.Σ.Μ. μέτρου της δια-ιδρυματικής κινητικότητας. Και φυσικά, ο διάλογος αυτός πραγματοποιείται στη βάση κατατεθειμένων και δημοσιοποιημένων προτάσεων μου και όχι πάνω σε ακριτομυθίες και μυθεύματα που υιοθετεί η εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ».

Γ. Η νομοθετική ρύθμιση που κατέθεσα προς ψήφιση δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές να εξεταστούν σε όλα τα μαθήματα στις ήδη υπάρχουσες εξεταστικές του Φεβρουαρίου και του Ιουνίου του 2014, προκειμένου να διευκολυνθεί η αποφοίτησή τους περιορίζοντας το κόστος σπουδών που καταβάλει η ελληνική οικογένεια. Αυτονόητη προϋπόθεση για να συμμετάσχει στις εξετάσεις κάθε φοιτητής είναι η ολοκλήρωση των υποχρεωτικών 13 εβδομάδων διδασκαλίας ανά εξάμηνο, όπως προβλέπει ο νόμος.

Δ. Το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων, εκπληρώνοντας σταθερά το στόχο της ενίσχυσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου, προέβη το 2013 στην πρόσληψη 454 μελών Διδακτικού Προσωπικού Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι. και θα προβεί εντός του 2014 στην πρόσληψη άλλων 400, καθώς και στην ενίσχυση του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού, όπως προβλέπεται από το άρθρο 79 του Ν. 4009.

Ε. Καμία αλλαγή δεν γίνεται στο Νόμο-Πλαίσιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Υπενθυμίζω, άλλωστε ότι ο νόμος 4009 κατέστη εφαρμόσιμος με τις αλλαγές που φέραμε με το νόμο 4076 για το σύστημα διεξαγωγής των εκλογών και την εισαγωγή της διαδικασίας της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας.

Δυστυχώς για την εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» η πραγματικότητα δεν συμβαδίζει με το εκτενές δημοσίευμά της.

Δυστυχώς για την εφημερίδα «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» δεν επέλεξα τη συνταγή του μεταμφιεσμένου αυταρχισμού σε εκσυγχρονισμό και δεν προχώρησα σε επίταξη των διοικητικών υπαλλήλων, όπως είχε προαναγγείλει στο πρωτοσέλιδο της 14ης Νοεμβρίου.

Δυστυχώς για κάποιους τα δύο ιστορικά Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, το Ε.Κ.Π.Α. και το Ε.Μ.Π., δεν προσέφεραν την ευκαιρία να εφαρμοστεί σε αυτά η πολιτική του «δημιουργικού χάους», που θα οδηγούσε σε ανατροπή του πολιτικού σκηνικού.

Ευτυχώς, ο χώρος της Παιδείας δεν θα γίνει πεδίο μάχης και τυφλής σύγκρουσης, εις βάρος της Νέας Γενιάς, των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων, αλλά και του Έλληνα φορολογουμένου, ανάμεσα σε «επαναστάτες» και «εκσυγχρονιστές», όσο και αν το προσπαθούν τους τελευταίους 16 μήνες».

Η θέση της ΚΙΠΑΝ (ΚΙΝΗΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ) σχετικά το υπό ψήφιση Ν/Σ, στο οποίο θεσμοθετείται ο διπλασιασμός των εξεταστικών περιόδων, η μαζικοποίηση των μετεγγραφών φοιτητών στα ΑΕΙ και περαιτέρω ρυθμίσεις για τα Κολέγια

Για άλλη μια φορά η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας καταλαμβάνει εξαπίνης τα Πανεπιστήμια και προχωρά σε νομοθετικές πρωτοβουλίες χωρίς διαβούλευση –έστω και αυτή, τη γνωστή, τύπου express- και χωρίς ενημέρωση των πανεπιστημιακών. Η τωρινή πρωτοβουλία, αφορά σε εκτενή τροπολογία με τίτλο «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» σε Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών (βλ. [1]), που οδεύει σύντομα προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής. Παρεμβαίνουμε σε κάποιες από τις ρυθμίσεις, που αφορούν στο χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας και που τις θεωρούμε ως τις σημαντικότερες:

1.Η απώλεια του εξαμήνου στο ΕΚΠΑ και στο ΕΜΠ είναι πλέον ορατή και πολύ πιθανή. Ο Υπουργός, για να μειώσει τις αντιδράσεις για τις τεράστιες ευθύνες που επωμίζεται και αυτός προσωπικά και για να περιορίσει(;) τις συνέπειες του κλεισίματος, παρέχει διευκόλυνση (Παράγραφος 9) σύμφωνα με την οποία όλοι ανεξαιρέτως οι φοιτητές όλων των ΑΕΙ της χώρας μπορούν να εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα που οφείλουν, τόσο το Φεβρουάριο όσο και τον Ιούνιο του 2014! Με άλλα λόγια, καταργεί τη στοιχειώδη αντιστοιχία διδασκαλίας – εξέτασης και μετατρέπει τα Πανεπιστήμια σε διαρκή εξεταστικά κέντρα. Κατάφωρα παραβιάζει το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων. Γιατί δεν αφήνει το εύρος αυτής της ρύθμισης να το αποφασίσουν τα Ιδρύματα ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές τους και τη βαρύτητα που τα ίδια δίδουν στην ακαδημαϊκότητα και τους φοιτητές; Υπενθυμίζεται ότι ανάλογη ρύθμιση ίσχυσε την περασμένη χρονιά αλλά μόνο για τους επί πτυχίω φοιτητές (με πενιχρότατα αποτελέσματα, δυστυχώς). Επίσης, από τα 22 Πανεπιστήμια και 14 ΤΕΙ της χώρας, μόνο τα δύο κεντρικά -ΕΜΠ και ΕΚΠΑ- έχουν χάσει την εξεταστική του Σεπτεμβρίου και σχεδόν 2 μήνες μαθημάτων του χειμερινού εξαμήνου, ενώ σε όλα τα υπόλοιπα ΑΕΙ οι ‘εκπαιδευτικές απώλειες’ είναι μηδενικές ή ελάχιστες και πάντως αντιμετωπίζονται εντός των ορίων του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου. Η ρύθμιση αυτή με τη γενικότητά της στη σημερινή συγκυρία θα αποδειχθεί εγκληματική για τα Πανεπιστήμια! Ζητάμε ειδικά αυτή η παράγραφος να αποσυρθεί πλήρως. Τα Πανεπιστήμια είναι σε θέση να χειριστούν το θέμα με την αρμόζουσα ακαδημαϊκή υπευθυνότητα! Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με τις ενέργειές της συνεχώς μας αναγκάζει να σκεφτόμαστε πόσο κατώτερη των περιστάσεων είναι!

2.Στην Παράγραφο 2 παρατηρούμε τη λίστα των ασθενειών να αυξάνει. Προσεγγίζουμε το θέμα με όλη την απαιτούμενη σοβαρότητα, αλλά θα επαναλάβουμε για άλλη μια φορά ότι τα Πανεπιστήμια δεν είναι ο κατάλληλος χώρος για να κάνει ο κάθε Υπουργός και η Κυβέρνηση ανέξοδη(;) λαϊκίστικη πολιτική. Για τις ειδικές περιπτώσεις, αντί το Υπουργείο να παρέχει μόνο ελεύθερη πρόσβαση, οφείλει να τους εξασφαλίζει ουσιαστικές δυνατότητες ισότιμης πρόσβασης και σπουδών. Αντίστοιχη είναι η θέση μας και για άλλες ‘εξυπηρετήσεις’ ισοδύναμης ποιότητας, π.χ. αθλητές κλπ. Επαναλαμβάνουμε τα ερωτήματα που είχαμε θέσει πριν λίγους μήνες (βλ. [2]): α) έχει εξετάσει το Υπουργείο εάν, πέραν από την ανέξοδη πολιτική του, μπορεί να προσφέρει ουσιαστικές υποδομές για την εξυπηρέτηση ατόμων με τόσο σοβαρές ασθένειες, ώστε να μπορέσουν ουσιαστικά να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους; β) Υπάρχουν μελέτες για τα αποτελέσματα τέτοιων ρυθμίσεων πέραν της προφανούς έτι περαιτέρω απορρύθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης;

3.Με άλλη διάταξη (Παράγραφος 7), στην ίδια τροπολογία, διευρύνει (φωτογραφικά;) τη δυνατότητα μετεγγραφής από ένα Τμήμα ΑΕΙ σε άλλο ισοδύναμο, για φοιτητές προηγούμενης σχολικής χρονιάς (2009-2010) –φοιτητές, που σήμερα θα πρέπει κανονικά να είναι τελειόφοιτοι! Με την τροπολογία αυτή, το Υπουργείο ανοίγει ακόμη περισσότερο τις πόρτες των κεντρικών κυρίως ΑΕΙ (Αττική, Θεσσαλονίκη), όπου κατοικεί η πλειοψηφία των οικογενειών των φοιτητών, καθιστώντας το σύστημα των Πανελληνίων άδικο εις βάρος όσων πέρασαν αξιοκρατικά στα Τμήματα και Σχολές που επέλεξαν. Επίσης έντονα φωτογραφική φαίνεται να είναι και η δυνατότητα μετεγγραφής που παρέχεται με την Παράγραφο 4, η οποία θα ταίριαζε περισσότερο σε μετακινήσεις προσωπικού μεταξύ στρατοπέδων!

4.Τέλος, με μια σειρά διατάξεων πολύ λεπτομερών και με περισσή προσοχή διατυπωμένων (Παράγραφος 3 -με 8 διατάξεις!) ρυθμίζει διάφορα θέματα των ιδιωτικών επιχειρήσεων εκπαίδευσης και κατάρτισης –Κολέγια, Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, κλπ. χωρίς καμία αναφορά και αιτιολογία στην Αιτιολογική Έκθεση της τροπολογίας. Εύλογα δημιουργείται η απορία: έχει άραγε ο Υπουργός ομάδα συμβούλων για τα Δημόσια ΑΕΙ, του αυτού διαμετρήματος με αυτή που φαίνεται να κυκλοφορεί στα ‘ενδότερα’ του Υπουργείου Παιδείας και που έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα παραγωγική το τελευταίο 15μηνο στα θέματα των Κολεγίων; Με άλλα λόγια, το Υπουργείο, εν μέσω της μεγαλύτερης κρίσης που διέρχεται το Δημόσιο Πανεπιστημιακό Σύστημα της Χώρας τα τελευταία χρόνια, προωθεί ακάθεκτα τη λειτουργία και ανάπτυξη του ιδιωτικού συστήματος «ανώτατης» εκπαίδευσης. Σε αυτό το θέμα η θέση μας –που είναι και θέση της ΠΟΣΔΕΠ (βλ. [3])- είναι: ρητή κατάργηση όλου του υπάρχοντος σχετικού θεσμικού πλαισίου και συζήτηση από μηδενική βάση. Είναι η μόνη εθνικά αξιοπρεπής, ακαδημαϊκά ορθή και κοινωνικά δίκαιη λύση!

Η Κίνηση Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης καλεί

-τον Υπουργό Παιδείας, να αποσύρει την επίμαχη τροπολογία στο σύνολό της, να τη θέσει σε διάλογο με τα Πανεπιστήμια, τη Σύνοδο των Πρυτάνεων, το ΕΣΥΠ, την ΠΟΣΔΕΠ και την ΟΣΕΠ-ΤΕΙ και μετά να λάβει τις οριστικές του αποφάσεις,

-Τη Σύνοδο Πρυτάνεων, τους Προέδρους των Συμβουλίων Ιδρύματος και τις Ομοσπονδίες του χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης άμεσα να πράξουν τα δέοντα και προφανή.