31 Ιουλίου 2014

Η πολυτέλεια συνεχίζει να πουλάει στην Ελλάδα

Η αυξημένη τουριστική κίνηση, το μίγμα των ξένων επισκεπτών από τρίτες χώρες που θεωρούνται big spenders αλλά και μια μικρή ελληνική μειονότητα συνεχίζουν να συντηρούν την κατανάλωση πολυτελών ειδών. Σε ποια περιοχή επικεντρώνεται το ενδιαφέρον.

Στην Ελλάδα της κρίσης, των υψηλών τεκμηρίων και του μνημονίου ο πόθος για πολυτέλεια συνεχίζει να υπάρχει άσβεστος. Αν και οι σοκαριστικές αποδείξεις λιανικής και υπηρεσιών των καπρίτσιων ορισμένων ολίγων στη Μύκονο δεν είναι ο κανόνας, η ελληνική αγορά πολυτελών ειδών συνεχίζει να υπάρχει και να αυξάνει πωλήσεις.

Οι επιδόσεις μεγάλων διεθνών οίκων πολυτελείας στην ελληνική αγορά υπήρξαν θετικές το 2013, αποδεικνύοντας ότι υπάρχει ακόμη μια μικρή έστω μερίδα που ξοδεύει για είδη υψηλής τιμής. Την ίδια στιγμή, το αυξημένο τουριστικό ρεύμα στην Αθήνα, φαίνεται να ευνοεί τη λειτουργία των καταστημάτων μεγάλων οίκων, καθώς αποτελούν πόλο έλξης για τους ταξιδιώτες υψηλών διαθεσίμων.

Σημειώνεται ότι με βάση έρευνα της εταιρίας Bain για τη διεθνή κατανάλωση πολυτελών ειδών, το 2013, στην Ευρώπη παρουσιάστηκε αύξηση κατά 2%, ποσοστό που αποδίδεται περισσότερο στις αυξημένες αγορές από ταξιδιώτες παρά από Ευρωπαίους πολίτες. Σύμφωνα με την έρευνα σήμερα το 50% των εσόδων στην Ιταλία προέρχεται από τους τουρίστες, στη Βρετανία το ποσοστό αυτό αυξάνει στο 55% ενώ στη Γαλλία οι πολυτελείς οίκοι εισπράττουν το 60% των εσόδων τους από το τουριστικό ρεύμα.

Η λιανική παρουσία των μεγάλων ονομάτων μόδας και πολυτέλειας έχει σαφώς περιοριστεί και επικεντρωθεί στο αθηναικό κέντρο, καθώς μπουτίκ μεγάλων οίκων σε βόρεια και νότια προάστια έχουν κλείσει, με πιο πρόσφατο παράδειγμα, το κλείσιμο της μπουτίκ Gucci στην Κηφισιά. Επίσης η πτώση των εισαγωγών έχει επηρεάσει σημαντικά τα διαθέσιμα πολυτελή είδη μόδας που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά. Παρόλα αυτά, οι μπουτίκ των ξένων οίκων, η πλειονότητα των οποίων ελέγχονται απευθείας από τις μητρικές εταιρίες του εξωτερικού, δείχνουν να ανακάμπτουν.

Ο γαλλικός οίκος Hermes, ο οποίος συνεχίζει να διατηρεί εμβληματική παρουσία στο κέντρο της Αθήνας με κατάστημα στο City Link, εμφάνισε το 2013 αύξηση πωλήσεων στα 5,9 εκατ. ευρώ από 5,6 εκατ. ευρώ το 2012, και αυξημένη κερδοφορία στα 850 χιλ. ευρώ από 531 χιλ. ευρώ. Η γαλλική φίρμα η οποία υπήρξε από τις πρώτες που επένδυσε στην ελληνική αγορά, στις αρχές του 2014 απέσυρε την παρουσία της από τον εμπορικό χώρο του αεροδρομίου Ελ.Βενιζέλος, ωστόσο, συνεχίζει να διατηρεί τη θέση της στην Ελλάδα της μειωμένης κατανάλωσης.

Σταθερή κερδοφορία στις 150 χιλ.ευρώ αλλά σημαντική αύξηση κύκλου εργασιών στα 5,5 εκατ.ευρώ από 4,7 εκατ.ευρώ το 2012 παρουσίασε το ελληνικό παράρτημα του ιταλικού οίκου Prada. Με μισθωμένο ένα από τα πιο προνομιακά ακίνητα στην οδό Βουκουρεστίου (το οποίο ανήκει μάλιστα στην οικογένεια Βάρδα), η ιταλική φίρμα εισήλθε στην ελληνική αγορά λίγο πριν το ξέσπασμα της κρίσης, ωστόσο, συνεχίζει να διατηρεί τη δυναμική της.

Ο πλέον «δημοφιλής» οίκος πολυτελών ειδών των Ελληνίδων, ο γαλλικός Luis Vuitton περιόρισε και αυτός την λιανική του παρουσία, κλείνοντας την μπουτίκ της Κηφισιάς, αλλά διατηρώντας τη θέση του με ένα flagship shop επί της οδού Βουκουρεστίου. Το 2013 στην Ελλάδα πέτυχε αύξηση κύκλου εργασιών στα 16,8 εκατ.ευρώ από 15 εκατ.ευρώ περίπου το 2013, ενώ περιόρισε τις ζημιές του στις 381 χιλ. ευρώ από 1,1 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος 2012.

Πέννυ Κούτρα
euro2day.gr