16 Μαΐου 2016

Οι εφοριακοί φοβούνται και απορρίπτουν κάθε αίτημα για ρύθμιση

TΑΣΟΣ ΤΕΛΛΟΓΛΟΥ

Τον Δεκέμβριο του 2015 ολοκληρώθηκαν 660 ενδικοφανείς προσφυγές. Μόνο σε 34 περιπτώσεις τα κρατικά όργανα έκαναν δεκτή εν μέρει ή εν όλω την προσφυγή. Ο αριθμός αποφάσεων που απορρίπτεται η προσφυγή ήταν 349, ενώ για 277 εξέπνευσε η προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία χωρίς να εξετασθούν.

Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών του υπουργείου Οικονομικών, μία από τις πρώτες μεταρρυθμίσεις του πρώτου μνημονίου στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό, δοκιμάζεται έντονα. Ο λόγος; Η αδράνειά της, από τον φόβο των υπαλλήλων του υπουργείου να εξετάσουν τις αιτήσεις των φορολογουμένων που αμφισβητούν τις εκθέσεις ελέγχου.

Αυτό προκύπτει από πηγές του υπουργείου, εισαγγελείς, αλλά και νομικούς, που μίλησαν τις περασμένες ημέρες στην «Κ». Η διεύθυνση, που είχε δημιουργηθεί για να αποφεύγεται ο κορεσμός των διοικητικών δικαστηρίων από υποθέσεις που θα μπορούσαν να λυθούν εξωδικαστικά, φαίνεται ότι δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο της, με αποτέλεσμα οι δανειστές που είχαν την ιδέα της δημιουργίας της –υπάρχει σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα– να έχουν ζητήσει εξηγήσεις δύο φορές μέσα στο 2015 από κυβερνητικούς παράγοντες.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο νέος γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, συνοδευόμενος από υπηρεσιακούς παράγοντες, επισκέφθηκε προ ημερών την αρμόδια μονάδα της συμπρωτεύουσας, που έχει την ευθύνη για τις προσφυγές που υποβάλλονται σχεδόν στη μισή χώρα. Τον Μάρτιο έγινε δεκτή μόλις μία προσφυγή από τις 350 που είχαν υποβληθεί, ενώ συνήθως δεν γίνεται δεκτή καμία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η διεύθυνση της Θεσσαλονίκης δημιουργήθηκε πριν από ένα χρόνο και απασχολεί 20 υπαλλήλους, έχοντας δεχθεί πάνω από 1.200 προσφυγές.

«Είναι φανερό ότι για τους υπαλλήλους αυτής της υπηρεσίας, σε περίπτωση αμφιβολίας, ο ελεγχόμενος είναι ένοχος», είπε στην «Κ» δικηγόρος από νομό της Κεντρικής Μακεδονίας. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», την ίδια παρατήρηση έκανε και ο γενικός γραμματέας που κάλεσε τους υπαλλήλους να εξετάζουν τις αιτήσεις και να μην τις απορρίπτουν χωρίς καν να ασχολούνται μαζί τους. Αλλωστε, η διεύθυνση έχει δημιουργηθεί για:

• Την επανεξέταση των πράξεων της φορολογικής διοίκησης στο πλαίσιο της διοικητικής διαδικασίας.

• Την εξέταση ενεργειών της φορολογικής διοίκησης που έχουν εκδοθεί μέχρι την 31/12/2013, για τη διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου σε περίπτωση φοροδιαφυγής.

• Την επανεξέταση των πράξεων της φορολογικής διοίκησης, με τις οποίες εφαρμόζονται διασφαλιστικά μέτρα με βάση ειδική έκθεση ελέγχου, καθώς και η εξέταση των αιτημάτων αναστολής εκτέλεσης των πράξεων αυτών.

Τις αιτήσεις αυτές, λοιπόν, συνήθως απορρίπτει η φορολογική διοίκηση. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη αυτό συμβαίνει εξαιτίας των διώξεων μεγάλου αριθμού υπαλλήλων της εφορίας για την υπόθεση παράνομων επιστροφών ΦΠΑ τη δεκαετία του ’90, οπότε πολλοί υπάλληλοι οδηγήθηκαν στη φυλακή. «Αλλά και στην Αθήνα όπου δεν είχαμε αυτό το φαινόμενο, η κατάσταση δεν είναι καλύτερη», παραδέχεται μιλώντας στην «Κ» στέλεχος της φορολογικής διοίκησης.

Η στατιστική επιβεβαιώνει αυτό τον ισχυρισμό. Τον Δεκέμβριο του 2015 ολοκληρώθηκαν 660 ενδικοφανείς προσφυγές. Μόνο σε 34 περιπτώσεις τα κρατικά όργανα έκαναν δεκτή εν μέρει ή εν όλω την προσφυγή. Ο αριθμός αποφάσεων που απορρίπτεται η προσφυγή ήταν 349, ενώ για 277 εξέπνευσε η προβλεπόμενη από τον νόμο διαδικασία χωρίς να εξετασθούν. Δηλαδή μόλις το 10% όσων εξετάσθηκαν έγιναν δεκτό, ενώ στο σύνολο το ποσοστό ήταν μόλις 5,15%. Τον Ιανουάριο του 2016 τα νούμερα ήταν 471, 28, 233 και 210 (5,94% έγιναν δεκτές).

Στην Αθήνα, το πρώτο τρίμηνο του έτους υποβλήθηκαν 403 αιτήσεις, εγκρίθηκαν 5, απορρίφθηκαν 27 και 371 δεν έχουν εξετασθεί. Στις εκκρεμείς υποθέσεις που εξετάσθηκαν, το ποσοστό αποδοχής του αιτήματος αναστολής της πληρωμής του 50% έφθασε το 12% (εξαιρετικά χαμηλό). Από την άλλη πλευρά, το τρίτο τρίμηνο του 2014 είχε φθάσει το 27% (μάλλον υψηλό), ενώ ένα τρίμηνο νωρίτερα ήταν μόλις 3%.

Και μόνο αυτά τα νούμερα «δείχνουν ότι δεν υπάρχει σταθερός τρόπος και διαδικασίες για να κρίνονται οι αιτήσεις αναστολής», παραδέχεται στην «Κ» εισαγγελική πηγή. «Οι υπάλληλοι προφανώς θορυβημένοι από το γεγονός ότι θα τους ζητηθούν εξηγήσεις από τους οικονομικούς εισαγγελείς, προτιμούν να απορρίπτουν τα αιτήματα χωρίς να μπαίνουν στην ουσία της κρίσης της έκθεσης των ελεγκτών του ΚΕΦΟΜΕΠ, αλλά αυτός ακριβώς είναι ο ρόλος τους, να αμφισβητούν τους συναδέλφους τους», λέει στην «Κ» νομικός που είχε διατελέσει και κυβερνητικό στέλεχος.

Κρατικό μονοπώλιο στις προθεσμίες

Η αναστολή μιας υπόθεσης ισχύει μέχρι την έκδοση της απόφασης για την ενδικοφανή προσφυγή ή διαφορετικά για τον χρόνο μέσα στον οποίο η διοίκηση καλείται να λάβει την απόφασή της. Οταν όμως η διοίκηση δεν κάνει συστηματικά δεκτές αιτήσεις αναστολής της πληρωμής, δεν έχει κίνητρο να επισπεύσει την έκδοση της απόφασής της. Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, για να εκτιμήσει αν συντρέχει κίνδυνος ανεπανόρθωτης ζημίας, λαμβάνει υπόψη της τα στοιχεία που συνοδεύουν την αίτηση του φορολογουμένου και την περιουσιακή του κατάσταση.

Η απόφαση επί του αιτήματος αναστολής εκδίδεται μέσα σε 20 ημέρες από την υποβολή της αίτησης στη φορολογική αρχή. Σε αντίθετη περίπτωση, θεωρείται ότι η αίτηση αναστολής έχει απορριφθεί. Αν εκδοθεί θετική για τον φορολογούμενο απόφαση της διεύθυνσης, τότε απαλλάσσεται από την πληρωμή του 50%. Ταυτόχρονα γνωστοποιείται στην αρμόδια φορολογική αρχή για τις δικές της ενέργειες. Εφόσον, όμως, δεν εκδοθεί ρητή απορριπτική απόφαση εντός της προθεσμίας των 20 ημερών, δεν πραγματοποιείται σχετική γνωστοποίηση και η αίτηση θεωρείται ότι έχει σιωπηρώς απορριφθεί, μετά την πάροδο της προθεσμίας αυτής. Δηλαδή το κράτος μπορεί να προχωρήσει σε κατασχέσεις...

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ