17 Μαΐου 2016

TAP: Φιέστα Τσίπρα για τον αγωγό που απέρριπτε-Απόντες οι άλλοι ηγέτες-Τι έλεγε το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ο Σαμαράς ξεκίναγε το έργο;

Το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν στην αντιπολίτευση και τότε αποκήρυττε μετά βδελυγμίας τον αγωγό ΤΑΡ καταγγέλοντας την τότε κυβέρνηση ενδοτικότητα και έλλειψη ενεργειακού σχεδιασμού υποστηρίζονας ότι ενδυναμώνει τις απαιτήσεις των πολυεθνικών εταιριών και διαμορφώνει ακόμα πιο δυσμενείς συνθήκες για την έξοδο από την  κρίση.

Όπως, όμως, και με τόσες άλλες «αυταπάτες» του σημερινού κυβερνώντος κόμματος τις οποί ες ανακάλεσε όταν βρέθηκε στην εξουσία, έτσι συνέβη και με τον συγκεκριμένο αγωγό. Η... κωλοτούμπα, μάλιστα, γίνεται στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο καθώς στα σημερινά εγκαίνια των έργων θα δώσει το «παρών» ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας.

Τη «σούπα» της φιέστας που επιχείρησε να στήσει η κυβέρνηση, ωστόσο, χάλασε η απουσία όλων των αρχηγών των κρατών που εμπλέκονται στο έργο  -Αλβανία και Ιταλία και των λοιπών κρατών του Νοτίου Διαδρόμου (Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Τουρκία),  όπως επίσης και της Βουλγαρίας λόγω της συμμετοχής της στο διασυνδετήριο αγωγό IGB- παρά τον αρχικό σχεδιασμό.

Ενδεικτικές της στροφής της κυβέρνησης υπέρ του αγωγού ήταν οι κοινού μήκους κύματος δηλώσεις των Γιώργου Σταθάκη και Πάνου Σκουρλέτη οι οποίοι αμφότεροι τόνισαν τη δημιουργία 8.000 θέσεων εργασίας και στο ύψος των συμβολαίων που θα φέρει για τις ελληνικές επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν στην κατασκευή του.

Τα πανηγυρικά tweet του Τσίπρα για τον TAP: Μεγάλη η γεωστρατηγική του σημασία

Σημαντικό εγχείρημα περιφερειακής συνεργασίας και μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας, χαρακτηρίζει ο Αλέξης Τσίπρας τον αγωγό φυσικού αερίου TAP, οι εργασίες του οποίου εγκαινιάζονται σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Σε αναρτήσεις του στον λογαριασμό του, στο Twitter, ο πρωθυπουργός -ο οποίος βρίσκεται από το πρωί στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια των εργασιών του αγωγού- ανέφερε:

«Στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια του αγωγού φυσικού αερίου TAP, ενός σημαντικού εγχειρήματος περιφ. Συνεργασίας».
«Πρόκειται ακόμη για εγχείρημα μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας, αφού καθιστά τη χώρα μας γέφυρα συνεργασίας και ευημερίας».

Όταν το 2013 ο ΣΥΡΙΖΑ αποκήρυττε το έργο

Ο ΣΥΡΙΖΑ πάντως δεν ήταν πάντα φίλα διακείμενος στο έργο καθώς το 2013 σε ανακοίνωση του υποστήριζε ότι η επιλογή του αγωγού TAP δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της Ελλάδας και ότι «δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία». Τότε ο ΣΥΡΙΖΑ τόνιζε ότι στον TAP δεν υπάρχει κρατική ή ιδιωτική Ελληνική συμμετοχή, καθώς και ότι η Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement), που περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για τη λειτουργία του αγωγού κρατάηθηκαν μακριά από την δημοσιότητα.

Διαβάστε τι έγραφε η ΑΥΓΗ το 2013:

ΣΥΡΙΖΑ - ΕΚΜ: Η αλήθεια και η πραγματικότητα για τον TAP

H επιλογή του αγωγού TAP δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της Ελλάδας, υποστηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ- ΕΚΜ και προσθέτει ότι «δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία». Μεταξύ άλλων, η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ αναφέρει ότι στον TAP δεν υπάρχει κρατική ή ιδιωτική Ελληνική συμμετοχή, καθώς και ότι η Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement), που περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για τη λειτουργία του αγωγού και υπογράφηκε πρόσφατα, κρατήθηκε μακριά από την δημοσιότητα.Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ:
«Μέχρι σήμερα  τρία σχέδια αγωγών Φυσικού Αερίου(Φ.Α) έχουν εγκριθεί, του ITG (Διασυνδετήριος Αγωγός Τουρκίας- Ελλάδας- Ιταλίας) και  του ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline) για μεταφορά  Φ.Α από την Κασπία και του Southstream από την Ρωσία. Μετά την φάση της έγκρισης παρακολουθήσαμε την ακύρωση των σχεδίων για τον ITGI και Southstream σαν αποτέλεσμα άμεσων ή έμμεσων πιέσεων  και παρεμβάσεων ξένων συμφερόντων, πολυεθνικών ομίλων ή κρατών. Κανένας δεν ξέρει αν η τελευταία έγκριση του TAP θα είναι η οριστική. Η αξιοπιστία της χώρας έχει καταρρακωθεί. Η κυβέρνηση τηρώντας στάση παρατηρητή, προσανατολίζεται κάθε φορά  προς τα κατά καιρούς επικρατούντα συμφέροντα. Η επιλογή του TAP από τις εταιρείες του Shah Deniz II δίνει ένα προβάδισμα στον συγκεκριμένο αγωγό.

Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, η διαμόρφωση δημοκρατικού ενεργειακού σχεδιασμού αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προώθηση μεγάλων ενεργειακών σχεδίων, όπως οι αγωγοί. Oι αγωγοί θα έπρεπε να εξυπηρετούν και υλοποιούν τον ενεργειακό σχεδιασμό της χώρας μας, που δυστυχώς δεν υπάρχει. Η συγκεκριμένη επιλογή πρέπει να επισημανθεί πως δεν ήταν αποτέλεσμα ενεργούς πολιτικής της χώρας μας, αλλά καθαρά εσωτερική στάθμιση συμφερόντων από μέρους του Κονσόρτσιουμ των εταιρειών του Shah Deniz και TAP, δεν προσφέρει στη χώρα μας τα οφέλη που προπαγανδίζουν τα παπαγαλάκια της κυβέρνησης, ενώ περιλαμβάνει σκοτεινά σημεία, που η κυβέρνηση οφείλει να αποσαφηνίσει.

Άσχετα με την επιλογή του ενός ή άλλου αγωγού δεν αναιρείται η εκτίμησή μας για την ενδοτικότητα της κυβέρνησης, που σε συνδυασμό με την έλλειψη ενεργειακού σχεδιασμού ενδυναμώνουν τις απαιτήσεις των πολυεθνικών και διαμορφώνουν ακόμα πιο δυσμενείς συνθήκες για την έξοδο από την κρίση.  Η επιλογή του ΤΑΠ, έχει σχέση με την ακόμα μεγαλύτερη πρόσδεση της χώρας μας, στα Αμερικάνικα συμφέροντα τα οποία επιδιώκουν την μείωση της επιρροής της Ρωσίας στους ενεργειακούς διαδρόμους.

Εντύπωση προκαλεί η εκτίμηση της Κυβέρνησης για επενδύσεις 1,5 δις$ από τον TAP (αγωγός 547 χλμ υψηλής πίεσης επί Ελληνικού εδάφους), όταν ξεπουλάει το 66% του υπάρχοντος δικτύου αγωγών υψηλής πίεσης 512 χλμ , των 779 χλμ των κλάδων μεταφοράς και τις εγκαταστάσεις του υγροποιημένου Φ.Α της Ρεβυθούσας για 400 εκ $, ή 606 εκ$ για το 100%. Τα δύο μέτρα και δύο σταθμά  αποκαλύπτουν αφενός, το μέγεθος του ξεπουλήματος του ΔΕΣΦΑ και αφετέρου την ανευθυνότητα της Κυβέρνησης, που παραδίδει τον ΔΕΣΦΑ στην κρατική Αζέρικη Socar, με γνωστές τις ιδιαίτερες σχέσεις της με τις κρατικές εταιρείες της Τουρκίας BOTAS και TPAO.

Ο TAP (EGL 42,5%,STATOIL 42,5%, EON 15%)  μήκους 847 χλμ θα μεταφέρει 10δις Κυβικά μέτρα Φ.Α από κα σύνορα μας με την Τουρκία ως την Ιταλία μέσω Αλβανίας. Τα επιμέρους τμήματα είναι: Ελλάδα 547 χλμ, Αλβανία 211 χλμ, Υποθαλάσσιο τμήμα 104 χλμ, Ιταλία 5 χλμ. Το κονσόρτσιουμ των εταιρειών προβλέπεται ν' αλλάξει με την εισδοχή και των εταιρειών του Shah Deniz ΙΙ, σύμφωνα με δέσμευση του TAP.  Η Ελλάδα δεν προβλέπεται να αποροφήσει κάποια ποσότητα Φ.Α.. Επισημαίνεται ότι ο TAP θα συνδεθεί με τον αγωγό TANAP μήκους 2000 χλμ ( 80% SOCAR, 15% BOTAS, 5% TPAO , όλες κρατικές εταιρείες) που θα μεταφέρει το αέριο από το Αζερμπαϊτζαν στα σύνορά μας με προοπτική υλοποίησης ως το 2018.

Στον TAP δεν υπάρχει  κρατική ή ιδιωτική Ελληνική συμμετοχή, αντίθετα θα υπάρχει τουρκική και μάλιστα κρατική μέσω της TPAO. Από τη σύμβαση προβλέπεται η θέσπιση ειδικού νομικού καθεστώτος για τη συγκεκριμένη εταιρεία-επενδυτή. O φορέας του έργου θα μπορεί να αποφύγει την εφαρμογή του ελληνικού δικαίου επικαλούμενος το άρθρο 5 της σύμβασης, προνόμιο που κανείς άλλος ημεδαπός ή αλλοδαπός δεν απολαμβάνει στη χώρα. Οι αποφάσεις της Επιτροπής Υλοποίησης είναι υπεράνω κάθε εσωτερικής νομοθεσίας. Για 25 έτη δεν θα επιβάλλεται οιαδήποτε νέα φορολογία, ακόμη και αν συντρέχουν λόγοι εθνικής σημασίας!

H Συμφωνία Κράτους Υποδοχής (Host government agreement) που υπογράφηκε πρόσφατα, κρατήθηκε μακριά από την δημοσιότητα. Η συμφωνία περιλαμβάνει το ύψος των τελών διέλευσης, θέματα απαλλοτριώσεων, την πιθανή συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου και διαδικαστικές λεπτομέρειες καθοριστικές για τη λειτουργία του αγωγού. Η μη δημοσιοποίηση των όρων της συμφωνίας και η αόριστη επίκληση γενικών και αόριστων ωφελειών, συνηγορεί για λεόντεια σύμβαση  υπέρ των ξένων συμφερόντων.

Οι σημερινοί πανηγυρισμοί του πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες όπου βρίσκεται, για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ, κινούνται στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πολιτικής και το μόνο στο οποίο στοχεύουν είναι να εξαπατήσουν το λαό.

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ σήμερα ως αντιπολίτευση και αύριο ως κυβέρνηση θ' αντιμετωπίσει τα θέματα των αγωγών με ευθύνη, αξιοποιώντας την γεωπολιτική θέση της χώρας. Θα ασκήσει πολυδιάστατη ενεργειακή πολιτική, ενεργητική και όχι παθητική,  όπως μέχρι σήμερα, που θα βάζει πάνω από όλα τα συμφέροντα της χώρας και θα έχει στο επίκεντρο τον άνθρωπο και το περιβάλλον και όχι την μεγιστοποίηση των κερδών των πολυεθνικών. Θα αναλάβει  κάθε πρωτοβουλία, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη της χώρας από τον αγωγό και συγκεκριμένα  στην απασχόληση, στην αξιοποίηση μέρους του Φ.Α. για τις ελληνικές ανάγκες, την αξιοποίηση των ελληνικών φορέων ΔΕΣΦΑ, ΑΣΠΡΟΦΟΣ στην κατασκευή και συντήρηση του έργου.»

Στις 15:00 η επίσημη τελετή

Από την κυβέρνηση διαμηνύουν ότι η επιτυχής ολοκλήρωση όλων των εργασιών -που σχετίζονται τόσο με διακρατικές συμφωνίες όσο και με πλήθος πολιτικών, οικονομικών και τεχνικών παραμέτρων- «αποτελεί σημαντικό βήμα για την ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας με την μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο, γεγονός που θα δημιουργήσει νέα δεδομένα για την ενεργειακή ασφάλεια στον τόπο μας».

Η κεντρική εκδήλωση θα ξεκινήσει στις 3μ.μ στο ξενοδοχείο "MET" και σε αυτή θα μιλήσουν ο Έλληνας πρωθυπουργός και οι επίσημοι προσκεκλημένοι από το εξωτερικό. Θα ακολουθήσει η τελετή υπογραφής στον χώρο του Λιμανιού και η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί στις 5 το απόγευμα.

Τι θα προσφέρει την ελληνική οικονομία

Τα οφέλη που προκύπτουν από το κατασκευαστικό μέρος, είναι περίπου 8.000 άμεσες θέσεις εργασίας, πολλές περισσότερες χιλιάδες έμμεσες θέσεις, συμβόλαια για ελληνικές εταιρίες, γενικά τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας, αλλά και ειδικότερα στις περιοχές κατασκευής.

Η ενεργειακή σημασία του έχει να κάνει με την ασφάλεια εφοδιασμού που προκύπτει για την χώρα και με το σημαντικό γεγονός της απευθείας μεταφοράς αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη.Εάν, μάλιστα,  ο TAP συνδυαστεί με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB που με τη σειρά του μπορεί να σχηματίσει τον κάθετο διάδρομο φυσικού αερίου μέχρι και την Ρουμανία, αλλά και με τον πλωτό τερματικό σταθμό LNG (υγροποιημένο αέριο) στην Αλεξανδρούπολη, θα πολλαπλασιαστούν οι δυνατότητες μεταφοράς αερίου από πολλά μέρη του κόσμου. Ήδη στη Ρεβυθούσα η υποδομή υποδοχής, αποθήκευσης και αεριοποίησης του LNG είναι εξαιρετική και επεκτείνεται. Έτσι, η χώρα μας θα μπορεί να δέχεται, αλλά και να προωθεί, υγροποιημένο αέριο από τις ΗΠΑ, μέχρι και το Ιράν, χωρίς να υπολογιστούν οι εξελίξεις στο ζήτημα της μεταφοράς φυσικού αερίου από Ισραήλ και Κύπρο.

Ως προς την επίδραση που έχει το συγκεκριμένο έργο στις τοπικές κοινωνίες πολύ σημαντική πρόοδος επιτεύχθηκε στο ζήτημα της άμεσης ενίσχυσης των τοπικών κοινωνιών, καθώς η εταιρία έχει δεσμευτεί να χρηματοδοτήσει με 32 εκατομμύρια ευρώ, στο πλαίσιο της Κοινωνικής Εταιρικής Ευθύνης, διάφορα έργα στις περιοχές διέλευσης του αγωγού, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του. Ήδη, έχει συσταθεί επιτροπή που θα τα εξετάζει.
Ποιο είναι το έργο

Η τριμερής Διακυβερνητική Συμφωνία (IGA) Ελλάδας- Αλβανίας- Ιταλίας, για την κατασκευή του ΤΑΡ υπογράφηκε στην Αθήνα στις 13.2.2013 και έχει κυρωθεί από τα κοινοβούλια των 3 χωρών. Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II από το Αζερμπαϊτζάν και, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Αδριατικής, θα καταλήγει στη Ν. Ιταλία και από εκεί στη Δυτική Ευρώπη. Το συνολικό μήκος του αγωγού θα ανέλθει στα 870 χλμ., εκ των οποίων τα 550 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας. Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται σε 10-20 bcm το χρόνο.

Για την κατασκευή του έργου έχει συσταθεί η κοινοπραξία Trans-Adriatic Pipeline AG, στη μετοχική σύνθεση της οποίας μετέχουν οι BP – 20% (Η.Β.), SOCAR – 20% (Αζερμπαϊτζάν), Snam SpA. – 20% (Ιταλία), Fluxys – 19% (Βέλγιο), Enagas – 16% (Ισπανία) και Axpo – 5% (Ελβετία) μετά από αποχώρηση των Statoil (20%), Total (10%) και E.ON (9%).

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της «TAP AG», η κατασκευή του αγωγού θα αρχίσει τον Ιούνιο 2016, με στόχο να λειτουργήσει στις αρχές 2020.