Οι μάνατζερ συνήθως βλέπουν σε κάθε κρίση και μια ευκαιρία. Μπορεί λοιπόν η χώρα μας σε πολλά να υστερεί και η επταετής κρίση να μας ρήμαξε σε όλα τα επίπεδα, μπορεί επενδύσεις να μην έρχονται όπως θα θέλαμε, υπάρχει όμως πάντα ένας χώρος που αναδεικνύεται σε Ελντοράντο για τη χώρα. Πρόκειται γι’ αυτόν των βιντεοκλίπ, όπου το υψηλό επίπεδο των Ελλήνων παραγωγών, σκηνοθετών και επαγγελματιών σε συνδυασμό με την αγάπη των Αράβων για τη χώρα μας και τις καλές τιμές που πλέον υπάρχουν μετατρέπουν την Ελλάδα σε αραβικό Χόλιγουντ. Ή, για να είμαστε και μουσουλμανικά πιο ορθοί, σε σύγχρονη Μέκκα για τις παραγωγές μερικών από τους πιο διάσημους Αραβες τραγουδιστές.
Στον ρυθμό του Νησιού των Φαιάκων
Μόλις πριν από δύο μήνες κυκλοφόρησε το νέο βιντεοκλίπ του Λιβανέζου σούπερ σταρ Ραγκέμπ Αλάμα για το τραγούδι «Trekni Lahali». Τα γυρίσματα που διήρκησαν τρεις ημέρες πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην Κέρκυρα, σε μία από τις σημαντικότερες παραγωγές που φιλοξένησε τα τελευταία χρόνια το Νησί των Φαιάκων. Μάλιστα τα γυρίσματα έγιναν στο κορυφαίο ξενοδοχείο «Corfu Imperial Grecotel Exlusive Resort», με φόντο ένα πολυτελές γιοτ αλλά και το φυσικό τοπίο, επιστρατεύοντας πλήθος κατοίκων του νησιού, τη Φιλαρμονική του δήμου και συμπεριλαμβάνοντας τοπία και από τα άλλα Επτάνησα.
Το εν λόγω βιντεοκλίπ έχει ήδη κάνει πάταγο στον αραβικό κόσμο, όντας για σειρά εβδομάδων πρώτο στα τσαρτ της Σαουδικής Αραβίας, του Λιβάνου και της Αιγύπτου και θεωρούμενο ως ένα από τα κορυφαία για το 2017 στο σύνολο των αραβικών τσαρτ. Ενδιαφέρον, επίσης, έχουν τα πολλά θετικά σχόλια θεατών για τις ομορφιές της Κέρκυρας και των ελληνικών θαλασσών, σε ένα τραγούδι με έντονα ελληνικό χρώμα. Κι αυτό διότι το «Trekni Lahali» αποτελεί δημιουργία του γνωστού λαϊκού συνθέτη Κυριάκου Παπαδόπουλου και πρωτοτραγουδήθηκε από την Πάολα με τίτλο «Φταις».
Οπως αναφέρουν οι Ανδρέας Τσουραπάς και Ανι Χατζηιωάνογλου, που με την εταιρεία τους PickCodes Productions ανέλαβαν την παραγωγή και σκηνοθεσία διαθέτοντας μακρά εμπειρία στον χώρο, πλέον η Ελλάδα προτιμάται από τους διεθνείς Αραβες καλλιτέχνες για πολλούς λόγους. «Καταρχάς πολλοί είναι οι καταξιωμένοι Eλληνες συνθέτες των οποίων τα μουσικά πατήματα είναι κοντινά στα αραβικά. Αρα Αραβες καλλιτέχνες βρίσκουν πρόσφορο έδαφος σε αυτήν την κατεύθυνση, αφού η ελληνική μουσική τούς πηγαίνει. Το δεύτερο είναι ότι τα ελληνικά τοπία είναι ξένα προς τα αραβικά. Η φιλμογράφηση λοιπόν σε ένα νησί όπως η Κέρκυρα θυμίζει στο αραβικό κοινό την Ιταλία ή την Κεντρική Ευρώπη, δίχως όμως τα μεγάλα κόστη που υπάρχουν για να γίνει κινηματογράφηση εκεί. Η Ελλάδα λόγω της κρίσης έχει γίνει συνολικά ελκυστικός προορισμός για τέτοιου είδους δουλειές, χωρίς όμως να μειώνεται η ποιότητα του τελικού αποτελέσματος. Ενας τρίτος λόγος έχει να κάνει με την αγάπη των Αράβων για τα παραδοσιακά ελληνικά τοπία ή για νησιά τα οποία γνωρίζουν από τις διακοπές τους, όπως η Μύκονος, οι Κυκλάδες εν γένει και πλέον τα Επτάνησα.
Εχοντας ζήσει όμορφες εμπειρίες, επιθυμούν να περάσουν αυτές τις εικόνες και στο δικό τους ακροατήριο, που δεν είχε την ευκαιρία να ταξιδέψει σε δυτικές χώρες. Στα παραπάνω να μην ξεχάσουμε να πούμε φυσικά ότι στην Ελλάδα οι Αραβες μουσικοί και παραγωγοί έχουν την άνεση, τη χαλαρότητα και την πρόσβαση να υλοποιήσουν ιδέες που σε πιο συντηρητικές κοινωνίες είναι δύσκολο να υλοποιήσουν». Και φυσικά στα παραπάνω δεν πρέπει να παραλείψουμε το γεγονός ότι για τους ίδιους τους καλλιτέχνες το γύρισμα ενός βιντεοκλίπ στη χώρα μας είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία για ποιοτικές διακοπές σε συνδυασμό με δουλειά.
Οπως ο ίδιος ο Ραγκέμπ Αλάμα τονίζει, «η Ελλάδα έχει έναν σπάνιο συνδυασμό καταπληκτικής φύσης, μοναδικών ανθρώπων και θαυμάσιου καιρού. Επισκεπτόμενοι τη χώρα σας και τα εξαιρετικά σας νησιά βιώσαμε μια τέλεια εμπειρία, την οποία ονειρευόμαστε να ξαναζήσουμε. Πάντοτε θα αγαπώ τη διασκέδαση, τη φιλοξενία και την αίσθηση των θετικών vibes που βίωσα στην παραμονή μου εδώ».
Μετά την ποπ δεν έχει στοπ
Δεν είναι τυχαίο πως τόσο η PickCodes, που πλέον εξειδικεύεται στον χώρο και με τουρκικές παραγωγές, όσο και άλλες ελληνικές εταιρείες παραγωγών, οργανωμένα συνομιλούν με την αραβική ποπ -κυρίως-μουσική σκηνή για πλήθος τέτοιου είδους παραγωγών. Γνωστοί καλλιτέχνες όπως ο Αμρ Ντιάμπ από την Αίγυπτο, ο οποίος μάλιστα είχε τραγουδήσει και στη Μύκονο, αλλά και άλλοι συμπατριώτες του έχουν βάλει τη χώρα μας στην επαγγελματική τους ατζέντα. Οπως θυμάται ο Ανδρέας Τσουραπάς, «οι πρώτες διερευνητικές επαφές για τις ευκαιρίες που έχει η χώρα είχαν ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη δεκαετία, όμως τα κόστη τότε ήταν πολύ υψηλά. Πλέον οι Αραβες βλέπουν ότι η Ελλάδα τους συμφέρει και ότι μπορούν να υλοποιήσουν με ποιότητα παραγωγές υψηλών προδιαγραφών».
Προ ημερών κατέφτασε γνωστός Αιγύπτιος παραγωγός για να δει μέρη και να κάνει ρεπεράζ για τρία νέα βιντεοκλίπ, ενώ Τούρκοι μουσικοί παραγωγοί μελετούν το γύρισμα δικών τους παραγωγών στην Αθήνα και το ανατολικό Αιγαίο. Μάλιστα οι παραγωγές από την Τουρκία, λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν εκεί εξαιτίας της ισλαμικής ριζοσπαστικοποίησης και των περιορισμών ακόμα και στην καλλιτεχνική δημιουργία, αυξάνονται αλματωδώς. Πολλοί λοιπόν είναι αυτοί που προτιμούν να γυρίζουν βιντεοκλίπ στο Αιγαίο παρά στα παράλια της Σμύρνης, που δεν είναι και τόσο ασφαλή καθώς έχουν πραγματοποιηθεί πολλές επιθέσεις ακραίων μουσουλμανικών στοιχείων.
Σαν να μην έφτανε όμως αυτή η καινούρια συνθήκη για την αραβική μουσική, υπάρχουν αντίστοιχες προοπτικές και για την κινηματογραφία από τις αραβικές χώρες. Παρά το γεγονός μάλιστα ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει μεγάλα στούντιο αντίστοιχα των ιταλικών και ισπανικών, οι χαμηλές τιμές σε συνδυασμό με το εξαιρετικό κλίμα έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον των Αράβων, οι οποίοι περιμένουν με τη σειρά τους να έχουν φορολογικά καλύτερη αντιμετώπιση. Προς την κατεύθυνση αυτή μάλιστα ελληνικοί σύνδεσμοι στο Ντουμπάι, στο Κατάρ και την Αίγυπτο προσπαθούν να φέρουν μια μεγάλη ταινία με χρηματοδότηση από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που πιθανότατα θα γυριστεί στην Αθήνα και το Αιγαίο.
Φυσικά για όλα αυτά δεν έχουν υπάρξει οργανωμένες προσπάθειες από την ελληνική κυβέρνηση και τον ΕΟΤ, αλλά πρόκειται για μεμονωμένες προσπάθειες και παραγωγές που επαφίενται στο επιχειρηματικό και δημιουργικό δαιμόνιο ορισμένων Ελλήνων.
Τζέσυ Αντωνάκη
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ
Oι Ανι Χατζηιωάνογλου και Ανδρέας Τσουραπάς της PickCodes Productions, ο Κυριάκος Παπαδόπουλος, ο Ραγκέμπ Αλάμα, το μοντέλο του βίντεο κλιπ και ο παραγωγός του τραγουδιστή, ο αδερφός του Κχοντέρ Αλάμα
Μόλις πριν από δύο μήνες κυκλοφόρησε το νέο βιντεοκλίπ του Λιβανέζου σούπερ σταρ Ραγκέμπ Αλάμα για το τραγούδι «Trekni Lahali». Τα γυρίσματα που διήρκησαν τρεις ημέρες πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην Κέρκυρα, σε μία από τις σημαντικότερες παραγωγές που φιλοξένησε τα τελευταία χρόνια το Νησί των Φαιάκων. Μάλιστα τα γυρίσματα έγιναν στο κορυφαίο ξενοδοχείο «Corfu Imperial Grecotel Exlusive Resort», με φόντο ένα πολυτελές γιοτ αλλά και το φυσικό τοπίο, επιστρατεύοντας πλήθος κατοίκων του νησιού, τη Φιλαρμονική του δήμου και συμπεριλαμβάνοντας τοπία και από τα άλλα Επτάνησα.
Το εν λόγω βιντεοκλίπ έχει ήδη κάνει πάταγο στον αραβικό κόσμο, όντας για σειρά εβδομάδων πρώτο στα τσαρτ της Σαουδικής Αραβίας, του Λιβάνου και της Αιγύπτου και θεωρούμενο ως ένα από τα κορυφαία για το 2017 στο σύνολο των αραβικών τσαρτ. Ενδιαφέρον, επίσης, έχουν τα πολλά θετικά σχόλια θεατών για τις ομορφιές της Κέρκυρας και των ελληνικών θαλασσών, σε ένα τραγούδι με έντονα ελληνικό χρώμα. Κι αυτό διότι το «Trekni Lahali» αποτελεί δημιουργία του γνωστού λαϊκού συνθέτη Κυριάκου Παπαδόπουλου και πρωτοτραγουδήθηκε από την Πάολα με τίτλο «Φταις».
Οπως αναφέρουν οι Ανδρέας Τσουραπάς και Ανι Χατζηιωάνογλου, που με την εταιρεία τους PickCodes Productions ανέλαβαν την παραγωγή και σκηνοθεσία διαθέτοντας μακρά εμπειρία στον χώρο, πλέον η Ελλάδα προτιμάται από τους διεθνείς Αραβες καλλιτέχνες για πολλούς λόγους. «Καταρχάς πολλοί είναι οι καταξιωμένοι Eλληνες συνθέτες των οποίων τα μουσικά πατήματα είναι κοντινά στα αραβικά. Αρα Αραβες καλλιτέχνες βρίσκουν πρόσφορο έδαφος σε αυτήν την κατεύθυνση, αφού η ελληνική μουσική τούς πηγαίνει. Το δεύτερο είναι ότι τα ελληνικά τοπία είναι ξένα προς τα αραβικά. Η φιλμογράφηση λοιπόν σε ένα νησί όπως η Κέρκυρα θυμίζει στο αραβικό κοινό την Ιταλία ή την Κεντρική Ευρώπη, δίχως όμως τα μεγάλα κόστη που υπάρχουν για να γίνει κινηματογράφηση εκεί. Η Ελλάδα λόγω της κρίσης έχει γίνει συνολικά ελκυστικός προορισμός για τέτοιου είδους δουλειές, χωρίς όμως να μειώνεται η ποιότητα του τελικού αποτελέσματος. Ενας τρίτος λόγος έχει να κάνει με την αγάπη των Αράβων για τα παραδοσιακά ελληνικά τοπία ή για νησιά τα οποία γνωρίζουν από τις διακοπές τους, όπως η Μύκονος, οι Κυκλάδες εν γένει και πλέον τα Επτάνησα.
Εχοντας ζήσει όμορφες εμπειρίες, επιθυμούν να περάσουν αυτές τις εικόνες και στο δικό τους ακροατήριο, που δεν είχε την ευκαιρία να ταξιδέψει σε δυτικές χώρες. Στα παραπάνω να μην ξεχάσουμε να πούμε φυσικά ότι στην Ελλάδα οι Αραβες μουσικοί και παραγωγοί έχουν την άνεση, τη χαλαρότητα και την πρόσβαση να υλοποιήσουν ιδέες που σε πιο συντηρητικές κοινωνίες είναι δύσκολο να υλοποιήσουν». Και φυσικά στα παραπάνω δεν πρέπει να παραλείψουμε το γεγονός ότι για τους ίδιους τους καλλιτέχνες το γύρισμα ενός βιντεοκλίπ στη χώρα μας είναι μια πρώτης τάξης ευκαιρία για ποιοτικές διακοπές σε συνδυασμό με δουλειά.
Οπως ο ίδιος ο Ραγκέμπ Αλάμα τονίζει, «η Ελλάδα έχει έναν σπάνιο συνδυασμό καταπληκτικής φύσης, μοναδικών ανθρώπων και θαυμάσιου καιρού. Επισκεπτόμενοι τη χώρα σας και τα εξαιρετικά σας νησιά βιώσαμε μια τέλεια εμπειρία, την οποία ονειρευόμαστε να ξαναζήσουμε. Πάντοτε θα αγαπώ τη διασκέδαση, τη φιλοξενία και την αίσθηση των θετικών vibes που βίωσα στην παραμονή μου εδώ».
Μετά την ποπ δεν έχει στοπ
Δεν είναι τυχαίο πως τόσο η PickCodes, που πλέον εξειδικεύεται στον χώρο και με τουρκικές παραγωγές, όσο και άλλες ελληνικές εταιρείες παραγωγών, οργανωμένα συνομιλούν με την αραβική ποπ -κυρίως-μουσική σκηνή για πλήθος τέτοιου είδους παραγωγών. Γνωστοί καλλιτέχνες όπως ο Αμρ Ντιάμπ από την Αίγυπτο, ο οποίος μάλιστα είχε τραγουδήσει και στη Μύκονο, αλλά και άλλοι συμπατριώτες του έχουν βάλει τη χώρα μας στην επαγγελματική τους ατζέντα. Οπως θυμάται ο Ανδρέας Τσουραπάς, «οι πρώτες διερευνητικές επαφές για τις ευκαιρίες που έχει η χώρα είχαν ξεκινήσει ήδη από την προηγούμενη δεκαετία, όμως τα κόστη τότε ήταν πολύ υψηλά. Πλέον οι Αραβες βλέπουν ότι η Ελλάδα τους συμφέρει και ότι μπορούν να υλοποιήσουν με ποιότητα παραγωγές υψηλών προδιαγραφών».
Προ ημερών κατέφτασε γνωστός Αιγύπτιος παραγωγός για να δει μέρη και να κάνει ρεπεράζ για τρία νέα βιντεοκλίπ, ενώ Τούρκοι μουσικοί παραγωγοί μελετούν το γύρισμα δικών τους παραγωγών στην Αθήνα και το ανατολικό Αιγαίο. Μάλιστα οι παραγωγές από την Τουρκία, λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν εκεί εξαιτίας της ισλαμικής ριζοσπαστικοποίησης και των περιορισμών ακόμα και στην καλλιτεχνική δημιουργία, αυξάνονται αλματωδώς. Πολλοί λοιπόν είναι αυτοί που προτιμούν να γυρίζουν βιντεοκλίπ στο Αιγαίο παρά στα παράλια της Σμύρνης, που δεν είναι και τόσο ασφαλή καθώς έχουν πραγματοποιηθεί πολλές επιθέσεις ακραίων μουσουλμανικών στοιχείων.
Σαν να μην έφτανε όμως αυτή η καινούρια συνθήκη για την αραβική μουσική, υπάρχουν αντίστοιχες προοπτικές και για την κινηματογραφία από τις αραβικές χώρες. Παρά το γεγονός μάλιστα ότι η Ελλάδα δεν διαθέτει μεγάλα στούντιο αντίστοιχα των ιταλικών και ισπανικών, οι χαμηλές τιμές σε συνδυασμό με το εξαιρετικό κλίμα έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον των Αράβων, οι οποίοι περιμένουν με τη σειρά τους να έχουν φορολογικά καλύτερη αντιμετώπιση. Προς την κατεύθυνση αυτή μάλιστα ελληνικοί σύνδεσμοι στο Ντουμπάι, στο Κατάρ και την Αίγυπτο προσπαθούν να φέρουν μια μεγάλη ταινία με χρηματοδότηση από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα που πιθανότατα θα γυριστεί στην Αθήνα και το Αιγαίο.
Φυσικά για όλα αυτά δεν έχουν υπάρξει οργανωμένες προσπάθειες από την ελληνική κυβέρνηση και τον ΕΟΤ, αλλά πρόκειται για μεμονωμένες προσπάθειες και παραγωγές που επαφίενται στο επιχειρηματικό και δημιουργικό δαιμόνιο ορισμένων Ελλήνων.
Τζέσυ Αντωνάκη
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ