08 Μαρτίου 2023

📺Δυστύχημα στο Άδενδρο: Οι καταγγελίες και οι προειδοποιήσεις των μηχανοδηγών μετά το πόρισμα του 2017


Στο «μικροσκόπιο» του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου μπαίνει η δικογραφία που είχε σχηματιστεί για τον εκτροχιασμό τρένου στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης τον Μάιο του 2017 με τρεις νεκρούς. Με αφορμή το τότε δυστύχημα τις χρόνιες παθογένειες του ελληνικού σιδηροδρόμου είχαν αναδείξει μηχανοδηγοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καταγγέλλοντας, μεταξύ άλλων, ότι «το πόρισμα για το Άδενδρο βγήκε πολύ εύκολα».

Ο ανώτατος εισαγγελικός λειτουργός με έγγραφο που απέστειλε στην Εισαγγελία της Θεσσαλονίκης ζητά τη δικογραφία προκειμένου να τη μελετήσει υπό το φως των νέων δεδομένων με φόντο την τραγωδία στα Τέμπη, ώστε να κρίνει αν πρέπει να βγει από το αρχείο ούτως ώστε να διερευνηθεί η τέλεση και κακουργηματικών πράξεων.

Υπενθυμίζεται ότι για το δυστύχημα στο Άδενδρο είχε παραπεμφθεί σε δίκη για πλημμεληματικού χαρακτήρα πράξεις ένας εκ των μηχανοδηγών του τρένου, ο οποίος τελικά αθωώθηκε.

Ο κ. Ντογιάκος ζητεί τώρα τη δικογραφία καθώς δημοσιεύματα αναφέρουν ότι και τότε είχαν γίνει παρόμοιες καταγγελίες για ευθύνες σχετικά με την κατάσταση εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, που όμως δεν διερευνήθηκαν.

Το δυστύχημα συνέβη το απόγευμα της 13ης Μαΐου 2017 όταν το Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το Άδενδρο της Θεσσαλονίκης. Από το δυστύχημα τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ανάμεσα τους και ο ένας μηχανοδηγός του τρένου, ενώ άλλοι δέκα τραυματίστηκαν.



«Πόρισμα που βγήκε πολύ εύκολα»

Υπενθυμίζεται ότι ένας από τους μηχανοδηγούς παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος αλλά τελικά αθωώθηκε από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης, ενώ το μοναδικό αδίκημα που ερευνήθηκε ήταν η ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Το βασικό συμπέρασμα της υπόθεσης ήταν ότι έφταιγε ο μηχανοδηγός, που είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα.

«Η επιτροπή, λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα στοιχεία και με την επιφύλαξη των επιπλέον στοιχείων που ενδεχομένως να προκύψουν όσον αφορά στην έκταση και το μέγεθος των ζημιών, εκτιμά ότι το αίτιο εκτροχίασης της αμαξοστοιχίας 58 είναι η ταχύτητα που είχε αναπτύξει». Από την ανάλυση του ταχογράφου του τρένου , προέκυψε ότι την ώρα του δυστυχήματος η ταχύτητα του τρένου ήταν 144 χλμ την ώρα, ενώ το επιτρεπόμενο όριο είναι τα 60 χλμ την ώρα», με το πόρισμα να να αποδίδει το δυστύχημα σε «ανθρώπινο λάθος».

Ένα πόρισμα που σύμφωνα με τον πρόεδρο των μηχανοδηγών Κώστα Γενιδούνια «βγήκε πολύ εύκολα».

Συγκεκριμένα, μετά το δυστύχημα στη συνέντευξη Τύπου οι μηχανοδηγοί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέδειξαν τις παθογένειες του ελληνικού σιδηρόδρομου και κατήγγειλαν τη μη λειτουργία των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης.

Ήδη από το 2017 στη συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ είχε τονίσει μεταξύ άλλων ότι «η Ελλάδα είναι το μοναδικό σημείο στην Ευρώπη στο οποίο η κυκλοφορία των τρένων γίνεται εμπειρικά. Δεν υπολογίζονται οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μηχανοδηγοί και αναγκαστικά βασιζόμαστε στην εμπειρία των μηχανοδηγών».

«Δεν έχουμε την προστασία που θα έπρεπε να έχουμε ως επαγγελματίες , εάν κάποια στιγμή γίνει κάποιο ανθρώπινο λάθος», είχε πει σχεδόν έξι χρόνια πριν από την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη.



«Σε καθεστώς απαξίωσης ο σιδηρόδρομος»

Παράλληλα, με αφορμή το δυστύχημα στο Άδενδρο, ο κ. Γενιδούνιας κατήγγειλε τη μη λειτουργία των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, τα οποία είτε υπολειτουργούν είτε απαξιώνονται.

«Για τα συστήματα ηλεκτροκίνησης έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια και θα έπρεπε να λειτουργούν κανονικά. Δυστυχώς, το μέσα έχει πλήρως απαξιωθεί».

Ταυτόχρονα, ο ο πρόεδρος των μηχανοδηγών είχε κάνει λόγο για τεράστιες ελλείψεις στο ανθρώπινο δυναμικό κάνοντας έκκληση για άμεσες προσλήψεις μηχανοδηγών. « Αυτή τη στιγμή θα έπρεπε να είμαστε 470 και είμαστε 260», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά.