20 Δεκεμβρίου 2019

Οι πολιτικές του Υπουργείου Εργασίας για την αντιμετώπιση του δημογραφικού

Στοχευμένες παρεμβάσεις για την αντιστροφή της αρνητικής δημογραφικής τάσης δρομολογεί το Υπουργείο Εργασίας και η αρμόδια Υφυπουργός για θέματα πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης, Δόμνα Μιχαηλίδου.

Το επίδομα γέννησης που θεσμοθετείται για πρώτη φορά στην ελληνική νομοθεσία αποτελεί την κορωνίδα της δημογραφικής πολιτικής και μια έμπρακτη στήριξη στα νέα ζευγάρια που αποφασίζουν να αποκτήσουν παιδί.

Της Δόμνας Μιχαηλίδου*

Το επίδομα γέννησης θα ανέρχεται στα 2.000 ευρώ και θα χορηγείται σε ευρύ κύκλο δικαιούχων, με απλοποιημένη διαδικασία χορήγησης για τα παιδιά που γεννιούνται στη χώρα από την 1η Ιανουαρίου 2020.

Σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, το εισοδηματικό κριτήριο λήψης του επιδόματος έχει καθοριστεί με τρόπο, ώστε η χορήγηση του να αφορά οριζόντια σχεδόν το σύνολο των δικαιούχων, ενώ ειδική μέριμνα έχει ληφθεί κατά τον σχεδιασμό του για τη στήριξη των μονογονεϊκών οικογενειών.

Παράλληλα με την ενίσχυση του κινήτρου της γονεϊκότητας, μέσω του επιδόματος γέννησης, το Υπουργείο δρομολογεί και μια δέσμη μέτρων για όσους είναι ήδη γονείς και έρχονται αντιμέτωποι με τις αυξημένες υποχρεώσεις της καθημερινότητας.

Αναφορικά με τη διασφάλιση θέσεων για όλα τα παιδιά σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, η καθολική πρόσβαση των οικογενειών στις υπηρεσίες των βρεφονηπιακών σταθμών αποτελεί δέσμευση της Κυβέρνησης, που θα αρχίσει να υλοποιείται από το σχολικό έτος 2020-2021.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου εξετάζεται ήδη η διεύρυνση της χρηματοδότησης των Δήμων της χώρας, προκειμένου να δημιουργηθούν βρεφονηπιακές μονάδες, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.

Ο στόχος της πολιτικής μας για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς είναι διττός: Ο πρώτος αφορά την κοινωνικοποίηση των παιδιών σε νεαρή ηλικία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, η ένταξη του παιδιού ως 2 ετών σε οργανωμένες δομές βελτιώνει την ποιότητα του μελλοντικού ανθρώπινου δυναμικού με πολλαπλά οφέλη για τη χώρα.

Επισημαίνεται ότι στην Ελλάδα το ποσοστό των βρεφών έως 2 ετών που πηγαίνουν σε βρεφονηπιακό σταθμό είναι ιδιαίτερα χαμηλό.

Ανέρχεται στο 13% όταν ο μέσος όρος των κρατών του ΟΟΣΑ είναι 34%. Ο δεύτερος στόχος, εστιάζει στην ενίσχυση της παραμονής των γονέων, και ιδιαίτερα των γυναικών, στην αγορά εργασίας ή την επανένταξή τους, εφόσον επιλέξουν να απενταχθούν προσωρινά μετά την απόκτηση παιδιού.

Στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της επιδοματικής πολιτικής για την οικογένεια και την προσαρμογή της στις ανάγκες του σήμερα συνδέεται το επίδομα παιδιού με την επαρκή φοίτηση των παιδιών των δικαιούχων στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Η ρύθμιση αυτή αναγνωρίζει τον σημαίνοντα ρόλο της εκπαίδευσης ως μηχανισμού κοινωνικής κινητικότητας, στρέφοντας το βλέμμα σε ένα παραγωγικό μέλλον για την Ελλάδα.

Στο εξής, στη λήψη του επιδόματος παιδιού, εκτός από την εγγραφή τους στο σχολείο, εισάγεται και η προϋπόθεση της πραγματικής φοίτησής τους, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα παιδιά αποκτούν τα απαραίτητα εκπαιδευτικά εφόδια για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν επαρκώς τις προκλήσεις του μέλλοντος.

Λαμβάνονται ακόμα μέτρα οικονομικής ενίσχυσης και φορολογικής ελάφρυνσης για οικογένειες με ή χωρίς παιδιά ΑμΕΑ, καθώς και για πολύτεκνες οικογένειες.

Ειδικότερα, αυξάνεται το αφορολόγητο κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί, ενώ παράλληλα μειώνεται ο ΦΠΑ για τα βρεφικά είδη και τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου από το 24% στο 13%.

Αναφορικά με τις πολύτεκνες οικογένειες, μετά από πολύ καιρό, γίνεται πράξη το αίτημα αποκατάστασης της άδικης φορολογικής τους μεταχείρισης, μέσω της κατάργησης του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για το εξαθέσιο και άνω επιβατικό ΙΧ, το οποίο αναγκαία χρησιμοποιούν για την ασφαλή οικογενειακή τους μετακίνηση.

Το μέτρο αυτό έρχεται να προστεθεί στην απόφαση για επιχορήγηση της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων από τα έσοδα του κρατικού λαχείου, καθώς και στη λήψη κοινωνικού μερίσματος για τις πολύτεκνες οικογένειες, ύψους 700 ευρώ.

*Υφυπουργός Κοινωνικών Υποθέσεων