Σε τροχιά υλοποίησης έχει μπει η μεγάλη επένδυση του αμερικανικού φαρμακευτικού κολοσσού Pfizer Inc. στην Ελλάδα για τη δημιουργία digital hub στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Capital.gr, στελέχη της πολυεθνικής έχουν ήδη καταλήξει σε δύο υποψήφια κτίρια που πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για τη "φιλοξενία” της επένδυσης (το κτίριο θα είναι έκτασης 2 χιλ. τ.μ.), ενώ η τελική επιλογή της υποδομής αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες.
Τον Οκτώβριο άλλωστε βρίσκονταν στη συμπρωτεύουσα η αντιπρόεδρος της Pfizer και Chief Digital and Technology Officer, Lidia Fonseca, για να επιβλέψει την πορεία της επένδυσης. Οι πρώτες επαφές στελεχών της Pfizer από τις ΗΠΑ για την επιλογή της Θεσσαλονίκης είχαν ξεκινήσει φέτος το καλοκαίρι.
Σε πλήρη λειτουργία το 2021
Το κέντρο ψηφιακής καινοτομίας εκτιμάται από στελέχη της ελληνικής θυγατρικής ότι θα είναι έτοιμο μέσα 2020 ενώ ως το 2021 εκτιμάται ότι θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Το digital hub θα απασχολεί 200 επιστήμονες υψηλής εξειδίκευσης στα αντικείμενα της τεχνητής νοημοσύνης, των μεγάλων δεδομένων και των analytics, ενώ θα υπάρχει τμήμα cybersecurity. Οι δε ψηφιακές υπηρεσίες και τα προϊόντα που θα παράγονται εντός του, θα προορίζονται αποκλειστικά για τον όμιλο της Pfizer και όχι για τον τελικό καταναλωτή.
Η πολυεθνική σχεδιάζει επίσης να συνεργαστεί με πανεπιστήμια και τοπικά κέντρα ανάπτυξης νέων τεχνολογιών. Εξάλλου ο υψηλός αριθμός καταρτισμένων επιστημόνων στον τομέα της ψηφιακής τεχνολογίας ήταν από τους βασικούς λόγους επιλέχθηκε η Ελλάδα για τη δημιουργία του κέντρου. Παράλληλα η Θεσσαλονίκη μπορεί να αποτελέσει σημείο σύνδεσης με τις χώρες των Βαλκανίων.
Οι 200 επιστήμονες, κατά το ρεπορτάζ, αποτελούν τη πρώτη φάση της στελέχωσης, καθώς υπάρχει προοπτική για περαιτέρω ενίσχυση του δυναμικού μέσα στα επόμενα χρόνια. Η επιλογή εκτιμάται πως θα ξεκινήσει πιθανότατα μέσα στο Φεβρουάριο.
Στον παγκόσμιο χάρτη καινοτομίας
Η τοποθέτηση της αμερικανικής πολυεθνικής στη Θεσσαλονίκη εντάσσει την ελληνική αγορά στο παγκόσμιο πλάνο για τη δημιουργία ενός εκ των συνολικά έξι κέντρων ψηφιακής τεχνολογίας, τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης μεγάλου όγκου δεδομένων. Το ύψος της επένδυσης δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό και θα εξαρτηθεί από τον τελικό σχεδιασμό.
Όπως είχε αναφέρει ο digital manager της Pfizer Hellas Μιχάλης Λαποκωνσταντάκης, οι τέσσερις βασικοί στόχοι της φαρμακευτικής είναι η ψηφιοποίηση της έρευνας και της παραγωγής, ώστε τα φάρμακα να φτάνουν πιο γρήγορα στην αγορά, η ενίσχυση των αποτελεσμάτων της θεραπείας και τα καλύτερα αποτελέσματα για τους ασθενείς, η διευκόλυνση της διαδικασίας παραγωγής και έρευνας και η δημιουργία λύσεων για ασθενείς και γιατρούς μέσω και της χρήσης της τεχνολογίας.
Η Pfizer, με έδρα τη Νέα Υόρκη, εισηγμένη στο χρηματιστήριο και με ιστορία από το 1849, βρίσκεται στη 2η θέση της λίστας με τις κορυφαίες φαρμακευτικές εταιρείες παγκοσμίως. Το 2018 έκλεισε με συνολικά έσοδα 53,6 δισ. δολαρίων και καθαρές ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες 15,8 δισ.. Απασχολεί 92.400 υπαλλήλους σε όλο τον κόσμο.
Σημειώνεται πως νέος Chief Executive Officer της αμερικανικής πολυεθνικής, που ανέλαβε καθήκοντα από την 1η Ιανουαρίου 2019, είναι ο Έλληνας Albert Bourla. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε στην Κτηνιατρική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και μετά το διδακτορικό του στη Βιοτεχνολογία της Αναπαραγωγής προσλήφθηκε το 1993 στο τμήμα Animal Health της Pfizer στην Ελλάδα, ως τεχνικός διευθυντής.
Βίκυ Κουρλιμπίνη
capital.gr