Η πολύωρη αναμονή στα Επείγοντα είναι μια ανοιχτή πληγή επί δεκαετίες - Τι χρειάζεται ακόμα να γίνει
Την είσοδο και τη διαδρομή των ασθενών στα Επείγοντα του ΕΣΥ ανασυνθέτουν επιμελώς οι επικεφαλής του υπουργείου Υγείας μέσω των στοιχείων που αντλούν από τα «βραχιολάκια», το ηλεκτρονικό σύστημα ιχνηλάτησης στις εφημερίες που έχει τοποθετηθεί πλέον σε 10 νοσοκομεία της χώρας.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το «ΘΕΜΑ», από τα μέσα του περασμένου Μαΐου, οπότε το νέο σύστημα εφαρμόστηκε στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», μέχρι την Τρίτη 26 Ιουλίου σχεδόν 29.600 άτομα έχουν φορέσει το «βραχιολάκι», τροφοδοτώντας με πολύτιμες πληροφορίες τους αρμόδιους σχετικά με τη λειτουργία των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) και των εργαστηρίων - και κυρίως σχετικά με τους χρόνους αναμονής των πολιτών.

Οπως προκύπτει από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το «ΘΕΜΑ», από τα μέσα του περασμένου Μαΐου, οπότε το νέο σύστημα εφαρμόστηκε στο νοσοκομείο «Ευαγγελισμός», μέχρι την Τρίτη 26 Ιουλίου σχεδόν 29.600 άτομα έχουν φορέσει το «βραχιολάκι», τροφοδοτώντας με πολύτιμες πληροφορίες τους αρμόδιους σχετικά με τη λειτουργία των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) και των εργαστηρίων - και κυρίως σχετικά με τους χρόνους αναμονής των πολιτών.

Τα «βραχιολάκια» είναι το ηλεκτρονικό σύστημα ιχνηλάτησης στις εφημερίες, το οποίο έχει τοποθετηθεί πλέον σε 10 νοσοκομεία της χώρας.
Η πολύωρη αναμονή στα Επείγοντα είναι μια ανοιχτή πληγή επί δεκαετίες για τις ηγεσίες του υπουργείου Υγείας, με τον νυν υπουργό Αδωνη Γεωργιάδη να επιχειρεί την επούλωσή της. Το σύστημα ιχνηλάτησης αποτελεί ένα από τα μέτρα που υλοποιεί το υπουργείο, στοχεύοντας στη μείωση του χρόνου αναμονής στις εφημερίες των νοσοκομείων, κυρίως της Αττικής, ώστε να προσεγγίσει τον αντίστοιχο που καταγράφεται σε ευρωπαϊκά νοσοκομεία, περί τις 4,5 ώρες.
Η «ακτινογραφία»
Η «ακτινογραφία»
Τα στοιχεία αποτυπώνουν για πρώτη φορά τον μέσο χρόνο αναμονής των ασθενών συνολικά, από την είσοδο στα ΤΕΠ μέχρι το εξιτήριο ή την εισαγωγή για νοσηλεία, αλλά και στα επιμέρους τμήματα των νοσοκομείων. Παράλληλα, επιτρέπουν την παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο ώστε να γίνονται διορθωτικές παρεμβάσεις όπου απαιτείται.
Με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν για όλα τα νοσοκομεία τα οποία βρίσκονται στο σύστημα («Ευαγγελισμός», Λαϊκό, «Αγιοι Ανάργυροι», ΚΑΤ, Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», «Γ. Γεννηματάς», Σισμανόγλειο, Αττικόν, καθώς και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πάτρας), ο μέσος χρόνος αναμονής μετρήθηκε σε 32 λεπτά από την είσοδο των ασθενών στο νοσοκομείο και τη γραμματεία των ΤΕΠ μέχρι τη διαλογή τους από τους επαγγελματίες υγείας και την παραπομπή τους με το «βραχιολάκι» στο αρμόδιο ιατρείο ή τμήμα.
Ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού και την ιατρική ειδικότητα στην οποία παραπέμπονται, οι χρόνοι διαφοροποιούνται. Στα Νευροχειρουργικά, στα Ρευματολογικά και τα Αιματολογικά Ιατρεία, για παράδειγμα, η μέση αναμονή είναι περίπου 2 ώρες (2.10', 2.11' και 1.55' αντίστοιχα). Σε περίπου μία ώρα μετρήθηκε η αναμονή των ασθενών έξω από τα Παθολογικά, τα Νευρολογικά, τα Καρδιολογικά, τα Θωρακοχειρουργικά, τα Γαστρεντερολογικά και τα Οφθαλμολογικά Ιατρεία.

Με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν για όλα τα νοσοκομεία τα οποία βρίσκονται στο σύστημα («Ευαγγελισμός», Λαϊκό, «Αγιοι Ανάργυροι», ΚΑΤ, Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», «Γ. Γεννηματάς», Σισμανόγλειο, Αττικόν, καθώς και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πάτρας), ο μέσος χρόνος αναμονής μετρήθηκε σε 32 λεπτά από την είσοδο των ασθενών στο νοσοκομείο και τη γραμματεία των ΤΕΠ μέχρι τη διαλογή τους από τους επαγγελματίες υγείας και την παραπομπή τους με το «βραχιολάκι» στο αρμόδιο ιατρείο ή τμήμα.
Ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού και την ιατρική ειδικότητα στην οποία παραπέμπονται, οι χρόνοι διαφοροποιούνται. Στα Νευροχειρουργικά, στα Ρευματολογικά και τα Αιματολογικά Ιατρεία, για παράδειγμα, η μέση αναμονή είναι περίπου 2 ώρες (2.10', 2.11' και 1.55' αντίστοιχα). Σε περίπου μία ώρα μετρήθηκε η αναμονή των ασθενών έξω από τα Παθολογικά, τα Νευρολογικά, τα Καρδιολογικά, τα Θωρακοχειρουργικά, τα Γαστρεντερολογικά και τα Οφθαλμολογικά Ιατρεία.

Σχεδόν 29.600 άτομα έχουν φορέσει το «βραχιολάκι», τροφοδοτώντας με πολύτιμες πληροφορίες τους αρμόδιους σχετικά με τη λειτουργία των Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) και των εργαστηρίων - και κυρίως σχετικά με τους χρόνους αναμονής των πολιτών.
Σε αυτούς τους χρόνους προστίθενται εκείνοι από την αναμονή των ασθενών στα Εργαστήρια. Η μέση αναμονή για ακτινογραφία είναι 12 λεπτά, για αξονική τομογραφία 38 λεπτά, για υπέρηχο 30 λεπτά, για καρδιογράφημα 6 λεπτά, για μικροβιολογικές και βιοχημικές εξετάσεις 43 και 28 λεπτά, αντίστοιχα.
Με δεδομένο ότι οι περισσότεροι ασθενείς χρειάζονται επίσκεψη σε περισσότερα από ένα ιατρεία, εκτίμηση και επανέλεγχο από τους γιατρούς μετά τη διενέργεια των εξετάσεων και τη λήψη των αποτελεσμάτων, αντιλαμβάνεται κάποιος πόσο εύκολα μπορούν να καταγραφούν πολύωρες αναμονές, παρά την ταχύτητα με την οποία προσπαθούν οι επαγγελματίες υγείας να διεκπεραιώνουν τα περιστατικά.
Από το σύνολο των 29.592 πολιτών που φόρεσαν «βραχιολάκι» τους τελευταίους δύο μήνες, το 1/3 έλαβε υπηρεσίες υγείας για ορθοπεδικά προβλήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας, 11.162 περιστατικά απευθύνθηκαν στα Ορθοπεδικά Ιατρεία, 5.660 σε Χειρουργικά, 5.634 σε Παθολογικά, 2.486 σε Καρδιολογικά, 2.168 σε ΩΡΛ, 1.804 σε Ουρολογικά και 1.458 σε Νευρολογικά Ιατρεία.
Από την πρώτη εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικής ιχνηλάτησης, στις 16 Μαΐου, μέχρι και την περασμένη Τρίτη διενεργήθηκαν 10.778 ακτινογραφίες, 3.529 αξονικές τομογραφίες και 2.656 υπερηχογραφήματα.
Η ανάγκη για ΠΦΥ
Με δεδομένο ότι οι περισσότεροι ασθενείς χρειάζονται επίσκεψη σε περισσότερα από ένα ιατρεία, εκτίμηση και επανέλεγχο από τους γιατρούς μετά τη διενέργεια των εξετάσεων και τη λήψη των αποτελεσμάτων, αντιλαμβάνεται κάποιος πόσο εύκολα μπορούν να καταγραφούν πολύωρες αναμονές, παρά την ταχύτητα με την οποία προσπαθούν οι επαγγελματίες υγείας να διεκπεραιώνουν τα περιστατικά.
Από το σύνολο των 29.592 πολιτών που φόρεσαν «βραχιολάκι» τους τελευταίους δύο μήνες, το 1/3 έλαβε υπηρεσίες υγείας για ορθοπεδικά προβλήματα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υγείας, 11.162 περιστατικά απευθύνθηκαν στα Ορθοπεδικά Ιατρεία, 5.660 σε Χειρουργικά, 5.634 σε Παθολογικά, 2.486 σε Καρδιολογικά, 2.168 σε ΩΡΛ, 1.804 σε Ουρολογικά και 1.458 σε Νευρολογικά Ιατρεία.
Από την πρώτη εφαρμογή του συστήματος ηλεκτρονικής ιχνηλάτησης, στις 16 Μαΐου, μέχρι και την περασμένη Τρίτη διενεργήθηκαν 10.778 ακτινογραφίες, 3.529 αξονικές τομογραφίες και 2.656 υπερηχογραφήματα.
Η ανάγκη για ΠΦΥ
Στον «Ευαγγελισμό», που συμπληρώνει δύο και πλέον μήνες λειτουργίας των ΤΕΠ με το ηλεκτρονικό σύστημα ιχνηλάτησης, ο μέσος χρόνος αναμονής έχει διαμορφωθεί στις σχεδόν 6 ώρες (5.56'). Με δεδομένο ότι στα Επείγοντα του «Ευαγγελισμού» η αναμονή ξεκινούσε από τις 7 ώρες και έφτανε έως και τις διπλάσιες, η συρρίκνωση που έχει επιτευχθεί κρίνεται πολύ σημαντική.
Η εφημερία της περασμένης Τρίτης στο νοσοκομείο έδειξε για μία ακόμη φορά την ανάγκη ενίσχυσης των Κέντρων Υγείας και των άλλων δομών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), καθώς κόκκινο και πορτοκαλί «βραχιολάκι», που σημαίνει πολύ σοβαρό περιστατικό, φόρεσαν 59 και 181 άτομα, αντίστοιχα. Σε 256 περιστατικά η διαλογή έδειξε ότι πρέπει να φορέσουν κίτρινο, δηλαδή μέτριας βαρύτητας περιστατικά, που θα μπορούσαν να απευθυνθούν στην ΠΦΥ. Ο μέσος χρόνος αναμονής τους ήταν 5 ώρες.
Στα Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» και «Αγία Σοφία» οι μικροί ασθενείς φορούν επίσης «βραχιολάκι», αλλά με συνθήκες απόλυτης ηρεμίας σε σχέση με εκείνες που επικρατούν από τον Νοέμβριο έως και τον Απρίλιο όπου οι ιώσεις είναι στο κόκκινο. Είναι ενδεικτικό ότι στις δύο τελευταίες εφημερίες κανένα περιστατικό δεν χαρακτηρίστηκε κόκκινο, ενώ στη συντριπτική πλειονότητα τα «βραχιολάκια» ήταν κίτρινα, δηλαδή περιστατικά ήπιας βαρύτητας.
Εξτρα μέτρα
Η εφημερία της περασμένης Τρίτης στο νοσοκομείο έδειξε για μία ακόμη φορά την ανάγκη ενίσχυσης των Κέντρων Υγείας και των άλλων δομών της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ), καθώς κόκκινο και πορτοκαλί «βραχιολάκι», που σημαίνει πολύ σοβαρό περιστατικό, φόρεσαν 59 και 181 άτομα, αντίστοιχα. Σε 256 περιστατικά η διαλογή έδειξε ότι πρέπει να φορέσουν κίτρινο, δηλαδή μέτριας βαρύτητας περιστατικά, που θα μπορούσαν να απευθυνθούν στην ΠΦΥ. Ο μέσος χρόνος αναμονής τους ήταν 5 ώρες.
Στα Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού» και «Αγία Σοφία» οι μικροί ασθενείς φορούν επίσης «βραχιολάκι», αλλά με συνθήκες απόλυτης ηρεμίας σε σχέση με εκείνες που επικρατούν από τον Νοέμβριο έως και τον Απρίλιο όπου οι ιώσεις είναι στο κόκκινο. Είναι ενδεικτικό ότι στις δύο τελευταίες εφημερίες κανένα περιστατικό δεν χαρακτηρίστηκε κόκκινο, ενώ στη συντριπτική πλειονότητα τα «βραχιολάκια» ήταν κίτρινα, δηλαδή περιστατικά ήπιας βαρύτητας.
Εξτρα μέτρα
Ο στόχος του υπουργείου Υγείας είναι έως τον Ιανουάριο του 2026 το «βραχιολάκι» να είναι στα ΤΕΠ συνολικά 100 νοσοκομείων. Βεβαίως, το ψηφιακό σύστημα ιχνηλάτησης δεν λύνει το πρόβλημα των ελλείψεων προσωπικού που μοιραία οδηγούν σε αναμονές στα Επείγοντα, ούτε της έλλειψης ΠΦΥ, που στέλνει τα επείγοντα περιστατικά στα νοσοκομεία.
Αποτελεί ένα μέτρο που θα συμβάλει μαζί με άλλα στη βελτίωση των ΤΕΠ, στη μείωση της αναμονής αλλά και της ταλαιπωρίας των πολιτών. Για τον λόγο αυτό έχουν προσληφθεί μέσω ΔΥΠΑ 500 τραυματιοφορείς, ανανεώθηκαν οι συμβάσεις περίπου 1.300 εργαζομένων από 55 έως 67 ετών και προγραμματίζεται η πρόσληψη τόσο γιατρών ΤΕΠ όσο και νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού.
Επιπλέον, έχουν ενταχθεί τέσσερα Κέντρα Υγείας της Αττικής στις εφημερίες, που είτε έχουν 24ωρη λειτουργία είτε διευρυμένη μέχρι τις 10 το βράδυ, με σκοπό να δέχονται περιπατητικούς ασθενείς που μπορούν να αντιμετωπιστούν σε πρωτοβάθμιο επίπεδο.
Αποτελεί ένα μέτρο που θα συμβάλει μαζί με άλλα στη βελτίωση των ΤΕΠ, στη μείωση της αναμονής αλλά και της ταλαιπωρίας των πολιτών. Για τον λόγο αυτό έχουν προσληφθεί μέσω ΔΥΠΑ 500 τραυματιοφορείς, ανανεώθηκαν οι συμβάσεις περίπου 1.300 εργαζομένων από 55 έως 67 ετών και προγραμματίζεται η πρόσληψη τόσο γιατρών ΤΕΠ όσο και νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού.
Επιπλέον, έχουν ενταχθεί τέσσερα Κέντρα Υγείας της Αττικής στις εφημερίες, που είτε έχουν 24ωρη λειτουργία είτε διευρυμένη μέχρι τις 10 το βράδυ, με σκοπό να δέχονται περιπατητικούς ασθενείς που μπορούν να αντιμετωπιστούν σε πρωτοβάθμιο επίπεδο.
Παναγιώτα Καρλατήρα
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ