Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Διεθνή. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Διεθνή. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

26 Ιουνίου 2026

📺Βενεζουέλα: Τα κινητά Android έγιναν «σεισμογράφοι» και έσωσαν ζωές δευτερόλεπτα πριν τα φονικά Ρίχτερ – Οι σωτήριες ειδοποιήσεις της Google


Ένα ψηφιακό δίχτυ ασφαλείας, το οποίο λειτούργησε ως σανίδα σωτηρίας για χιλιάδες πολίτες, ενεργοποιήθηκε στα smartphone με λογισμικό Android της Βενεζουέλας, ελάχιστες στιγμές πριν από το καταστροφικό χτύπημα του διπλού σεισμού.

Αν και η επιστήμη αδυνατεί στο να προβλέψει πότε θα χτυπήσει ένας σεισμός, η αξιοποίηση των καθημερινών συσκευών ως «μίνι σεισμογράφων» αποδείχθηκε καθοριστική, χαρίζοντας στους κατοίκους πολύτιμο χρόνο για να αναζητήσουν καταφύγιο και να σώσουν τη ζωή τους.

Η προειδοποίηση πριν το χτύπημα

Μόλις μερικά δευτερόλεπτα πριν ο σεισμός μεγέθους 7,2 Ρίχτερ πλήξει τη Βενεζουέλα, οι χρήστες συσκευών Android έλαβαν μια έκτακτη ειδοποίηση από την Google.

Η προειδοποίηση εμφάνιζε το εκτιμώμενο μέγεθος της δόνησης καθώς και την απόσταση από την τοποθεσία του χρήστη, προσφέροντας ένα μικρό παράθυρο χρόνου για τη μετάβαση σε ασφαλές σημείο.

Μόλις 39 δευτερόλεπτα μετά τον πρώτο σεισμό, ακολούθησε ένας ακόμη μεγαλύτερος μεγέθους 7,5 Ρίχτερ.

Οι σεισμικές δονήσεις έχουν κοστίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 235 ανθρώπους και έχουν προκαλέσει τον τραυματισμό σχεδόν 4.300 ακόμη.
Φωτογραφία: AP

Χάρη στο μήνυμα που εμφανίστηκε στις οθόνες των κινητών τους, πολλοί πολίτες είχαν τον απαραίτητο χρόνο να αντιδράσουν και να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Ανάμεσά τους και η Πατρίσια Αλόι, εμπειρογνώμονας σε θέματα επικοινωνίας που εργάζεται στην πρεσβεία της Ιταλίας στο Καράκας.

«Χθες συνέβη αυτό: μόλις τα κινητά μας άρχισαν να εκπέμπουν το σήμα, βγήκαμε στους δρόμους, ελάχιστα πριν νιώσουμε τη δόνηση», δήλωσε η ίδια στο ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων ANSA.


Το γεγονός αυτό ώθησε πολλούς να αναρωτηθούν αν η Google προέβλεψε τον σεισμό. Η απάντηση είναι αρνητική.

Το Σύστημα Ειδοποιήσεων Σεισμού Android (Android Earthquake Alerts System) της Google

εντόπισε τη σεισμική δραστηριότητα και έστειλε σήμα ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν από το μεγάλο χτύπημα.

Αυτό το μικρό χρονικό πλαίσιο θεωρείται ότι έσωσε πολλές ζωές, με χρήστες στην πλατφόρμα Χ να γράφουν ότι ένας συναγερμός χτύπησε στα τηλέφωνά τους και αμέσως έτρεξαν έξω.

Αξιωματούχος της Google επιβεβαίωσε στην εφημερίδα Hindustan Times ότι το σύστημα της εταιρείας εντόπισε την αρχική σεισμική δραστηριότητα στη Βενεζουέλα και απέστειλε προειδοποιητικές ειδοποιήσεις στους χρήστες δευτερόλεπτα πριν οι σεισμοί πλήξουν τη χώρα της Νότιας Αμερικής το βράδυ της Τετάρτης.

Ο ίδιος αξιωματούχος δεν διευκρίνισε τον ακριβή αριθμό των χρηστών που έλαβαν τις ειδοποιήσεις.

Πώς λειτουργεί το παγκόσμιο δίκτυο ανίχνευσης της Google

Το σύστημα, το οποίο είναι ενσωματωμένο στα περισσότερα τηλέφωνα Android, χρησιμοποιείται από το 2020 για τον εντοπισμό και την προειδοποίηση σεισμών σε δεκάδες χώρες.

Μια μελέτη για την απόδοσή του, η οποία πέρασε από το μικροσκόπιο της επιστημονικής κοινότητας, η οποία χρηματοδοτήθηκε από την Google και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science

, διαπίστωσε ότι μπορεί να εντοπίσει και να προειδοποιήσει για σεισμούς σε κλίμακα συγκρίσιμη με τα καθιερωμένα εθνικά σεισμικά δίκτυα.

Σύμφωνα με την Google, το σύστημα εκμεταλλεύεται την τεράστια απήχηση της πλατφόρμας Android.

Κάθε τηλέφωνο λειτουργεί σαν ένας μικρός σεισμογράφος. Καθώς εκατομμύρια συσκευές συνδέονται μεταξύ τους, σχηματίζουν το μεγαλύτερο δίκτυο ανίχνευσης σεισμών στον κόσμο.


Για την ανίχνευση, το Android βασίζεται σε δύο μεθόδους.

Για παράδειγμα, στην Καλιφόρνια, το Όρεγκον και την Ουάσινγκτον, η Google συνεργάζεται με το αμερικανικό σύστημα ShakeAlert, το οποίο χρησιμοποιεί ένα επίγειο δίκτυο 1.675 αισθητήρων για τον προσδιορισμό της τοποθεσίας και του μεγέθους του σεισμού πριν στείλει το σήμα στο Android.

Στον υπόλοιπο κόσμο, η μέθοδος βασίζεται στον συλλογικό διαμοιρασμό δεδομένων (crowdsourcing).

Όλα τα έξυπνα τηλέφωνα είναι εξοπλισμένα με μικροσκοπικά επιταχυνσιόμετρα (αισθητήρας κίνησης και δόνησης) που μπορούν να ανιχνεύσουν τα σήματα ενός επερχόμενου σεισμού.

Εάν η συσκευή αντιληφθεί δόνηση που προσομοιάζει με σεισμό, στέλνει ένα σήμα στον διακομιστή ανίχνευσης σεισμών της Google μαζί με μια κατά προσέγγιση τοποθεσία.

Όταν το ίδιο σήμα ληφθεί ταυτόχρονα από πολλά τηλέφωνα, ο διακομιστής συνδυάζει τις πληροφορίες για να επιβεβαιώσει τον σεισμό.


Επειδή τα ηλεκτρονικά σήματα ταξιδεύουν περίπου με την ταχύτητα του φωτός —η οποία είναι ταχύτερη από την ταχύτητα διάδοσης των σεισμικών κυμάτων— οι πολίτες λαμβάνουν την ειδοποίηση πριν ξεκινήσει η έντονη δόνηση στο σημείο όπου βρίσκονται, αναφέρει η ιστοσελίδα Wion.

Αυτή την προσέγγιση ανίχνευσης ανέπτυξαν από κοινού

οι ειδικοί στη σεισμολογία και τη διαχείριση καταστροφών, Δρ. Ρίτσαρντ Άλεν, Δρ. Τσινγκάι Κονγκ και Δρ. Λούσι Τζόουνς.

Οι δύο τύποι ειδοποιήσεων

Οι προειδοποιήσεις αποστέλλονται μόνο για σεισμούς μεγέθους 4,5 Ρίχτερ και άνω, χωρισμένες σε δύο κατηγορίες:

  • Ειδοποίηση Be Aware: Αποστέλλεται σε χρήστες που αναμένεται να νιώσουν ασθενή ή ελαφριά δόνηση. Λειτουργεί ως απλή ειδοποίηση, σεβόμενη τις ρυθμίσεις έντασης ήχου ή τη λειτουργία «μην ενοχλείτε».
  • Ειδοποίηση Take Action: Προορίζεται για όσους αναμένεται να βιώσουν μέτρια έως ακραία δόνηση. Η ειδοποίηση αυτή παρακάμπτει τις ρυθμίσεις της συσκευής, φωτίζει την οθόνη και αναπαράγει έναν δυνατό ήχο για να τραβήξει την προσοχή.

Πατώντας πάνω σε οποιαδήποτε ειδοποίηση, εμφανίζονται οδηγίες ασφαλείας και ένας χάρτης με την πρώτη εκτίμηση της τοποθεσίας και του μεγέθους του σεισμού.

Αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα, σημειώνει η Google, αρκούν για να κατέβει κάποιος από μια σκάλα, να απομακρυνθεί από βαριά αντικείμενα ή να εφαρμόσει το δόγμα «πέφτω, καλύπτομαι, κρατιέμαι».

Φωτογραφία: Android Police

Ως παράδειγμα η εταιρεία αναφέρει τις Φιλιππίνες, οι οποίες επλήγησαν από σεισμό 6,7 Ρίχτερ τον Νοέμβριο του 2023.

Εκεί, το σύστημα έστειλε την πρώτη ειδοποίηση μόλις 18,3 δευτερόλεπτα μετά την έναρξη των δονήσεων. Όσοι ήταν πιο κοντά στο επίκεντρο είχαν προειδοποίηση έως και 15 δευτερόλεπτα, ενώ οι πιο απομακρυσμένοι έλαβαν ειδοποίηση έως και ένα λεπτό νωρίτερα. Συνολικά, ειδοποιήθηκαν σχεδόν 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι.

Το μέλλον των συστημάτων προειδοποίησης

Μπορεί λοιπόν η τεχνολογία να σώσει ζωές; Οι ειδικοί απαντούν καταφατικά, αναφέρει το NDTV, αλλά με μια σημαντική υπογράμμιση: Η Google δεν προέβλεψε τον σεισμό, αλλά εντόπισε τα πρώτα του σημάδια και ενημέρωσε ταχύτατα την πληγείσα περιοχή.

Ο Νίκαρ Αρόρα, διευθυντής της BOTS.Ai, δήλωσε ότι το περιστατικό στη Βενεζουέλα αποδεικνύει το βαθμό εξέλιξης αυτών των συστημάτων.

«Όπως ευρέως θεωρήθηκε από πολλούς, δεν ήταν η Google εκείνη που προέβλεψε την εκδήλωση του σεισμού, αλλά μάλλον εντόπισε τα πρώτα-πρώτα σημάδια και απέστειλε μια ειδοποίηση πολύ πριν ξεκινήσει η έντονη δόνηση», σημείωσε.

Ο ίδιος εξήγησε ότι τα επιταχυνσιόμετρα των Android συσκευών ανιχνεύουν την άφιξη των πρωτευόντων σεισμικών κυμάτων (κύματα P), τα οποία ταξιδεύουν ταχύτερα από τα πιο καταστροφικά δευτερεύοντα κύματα (κύματα S).

«Αναγνωρίζοντας το ίδιο μοτίβο σε πολυάριθμες συσκευές, οι αλγόριθμοι της Google εκτιμούν την τοποθεσία και το μέγεθος του σεισμού και ειδοποιούν όλους τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση».


Από την πλευρά του, ο Χρισίτ Παντρί, συνιδρυτής του Envirocare Foundation, σημείωσε ότι η σημασία αυτής της εμπειρίας εκτείνεται πέρα από τους σεισμούς, ενισχύοντας τη γενικότερη ετοιμότητα απέναντι σε καταστροφές.

«Αν και είναι αδύνατο να προβλεφθούν οι σεισμοί, είναι εφικτό να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία για να τους εντοπίσουμε αμέσως και να μεταδώσουμε την είδηση όσο το δυνατόν γρηγορότερα, ώστε να αποτρέψουμε τραυματισμούς και θανάτους», δήλωσε.

Ο Παντρί πρόσθεσε ότι οι επενδύσεις σε συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης γίνονται όλο και πιο κρίσιμες καθώς οι πόλεις επεκτείνονται, ενώ συμπλήρωσε ότι οι κοινωνίες πρέπει να προετοιμάζονται για ένα ευρύ φάσμα φυσικών κινδύνων, όπως πλημμύρες, καταιγίδες και κύματα ακραίας ζέστης.

Για τις κυβερνήσεις, τους επιστήμονες και τις εταιρείες τεχνολογίας, το μάθημα είναι σαφές.

Κανένα σύστημα δεν μπορεί να σταματήσει έναν σεισμό, όμως η συνεργασία μεταξύ δημόσιων θεσμών και κολοσσών της τεχνολογίας μπορεί να εξασφαλίσει πολύτιμα δευτερόλεπτα, τα οποία σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης αποτελούν τη λεπτή γραμμή μεταξύ κινδύνου και επιβίωσης.

Πώς να ενεργοποιήσετε το σύστημα της Google

Για να ενεργοποιήσετε το Σύστημα Ειδοποιήσεων Σεισμού Android (Android Earthquake Alerts System) στη συσκευή σας:

  1. μεταβείτε στις Ρυθμίσεις (Settings) του τηλεφώνου σας
  2. επιλέξτε την ενότητα Ασφάλεια και Έκτακτη Ανάγκη (Safety & emergency)
  3. πατήστε στην επιλογή Ειδοποιήσεις Σεισμού (Earthquake alerts)
  4. πατήστε τον σχετικό διακόπτη στη θέση Ενεργοποίηση (ON)

📺Τουρκικά ΜΜΕ: Το KAAN με αμερικανικούς κινητήρες δεν θα είναι πλήρως μαχητικό 5ης γενιάς-Οι υποσχέσεις Τραμπ δεν αποτελούν εγγύηση🤪🤣


Συζήτηση για τις δυνατότητες του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους KAAN έχει ανοίξει στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης, μετά τις πληροφορίες ότι οι ΗΠΑ προσανατολίζονται στην έγκριση εξαγωγής κινητήρων για το πρόγραμμα.

Το τηλεοπτικό δίκτυο Habertürk επισημαίνει ότι, μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του εγχώριου κινητήρα, το KAAN θα πετά με αμερικανικούς κινητήρες F110 τέταρτης γενιάς, γεγονός που, σύμφωνα με την ανάλυση, περιορίζει ορισμένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να διαθέτει ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, με τους κινητήρες F110 το KAAN δεν θα μπορεί να διατηρεί σταθερή υπερηχητική ταχύτητα χωρίς χρήση μετάκαυσης (supercruise), ενώ το υψηλό θερμικό ίχνος και η συμβατική σχεδίαση των ακροφυσίων εξαγωγής δεν θα του επιτρέπουν να διαθέτει πλήρεις δυνατότητες χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth).

«Δεν θα είναι αόρατο», αναφέρει χαρακτηριστικά το τουρκικό δίκτυο, παραδεχόμενο ότι η συγκεκριμένη έκδοση του αεροσκάφους δεν θα πληροί πλήρως τις προδιαγραφές ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς.

Ωστόσο, το Habertürk σημειώνει ότι ο κινητήρας δεν είναι το μοναδικό στοιχείο που καθορίζει τις δυνατότητες ενός σύγχρονου μαχητικού και υποστηρίζει πως το KAAN θα διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι των F-16 που υπηρετούν σήμερα στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία.

Μεταξύ αυτών αναφέρει:
  • εσωτερικούς χώρους μεταφοράς οπλισμού, σε αντίθεση με τα εξωτερικά φορτία του F-16
  • μεγαλύτερη επιχειρησιακή ακτίνα χάρη στην αυξημένη χωρητικότητα καυσίμων
  • δυνατότητα διαλειτουργικότητας και διοίκησης μη επανδρωμένων μαχητικών αεροσκαφών, όπως τα Kızılelma και Anka-3
  • σύστημα αισθητήρων 360 μοιρών που προσφέρει πλήρη εικόνα του πεδίου μάχης
  • συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που θα υποστηρίζουν τον πιλότο στην επεξεργασία των δεδομένων και τη λήψη αποφάσεων
Την ίδια ώρα, η συζήτηση στα τουρκικά μέσα συνοδεύεται από την παραδοχή ότι, παρά τις φιλοδοξίες του προγράμματος KAAN, το αμερικανικό F-35 εξακολουθεί να διατηρεί σαφές τεχνολογικό προβάδισμα, ιδιαίτερα ως προς τις δυνατότητες stealth και τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται από ένα πλήρως επιχειρησιακό μαχητικό πέμπτης γενιάς.

Τούρκοι αναλυτές: «Οι κινητήρες του Τραμπ ανοίγουν τον δρόμο να ξεπεραστούν τα εμπόδια για τους S-400»

Τη σημασία της πιθανής έγκρισης για την προμήθεια αμερικανικών κινητήρων στο πρόγραμμα του KAAN αναλύουν και Τούρκοι στρατιωτικοί και ακαδημαϊκοί, εκτιμώντας ότι η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να σηματοδοτήσει ευρύτερη επανεκκίνηση της αμυντικής συνεργασίας Άγκυρας – Ουάσιγκτον.

Μιλώντας στο Habertürk, ο πρώην επικεφαλής του Τμήματος Πληροφοριών της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, Γκιουρσέλ Τοκμάγκογλου, υποστήριξε ότι η προμήθεια κινητήρων δεν αφορά μόνο το πρόγραμμα του KAAN, αλλά μπορεί να ανοίξει τον δρόμο και για την υπέρβαση των εμποδίων που προκάλεσε η αγορά των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων S-400.

«Ο κινητήρας χρειάζεται ουσιαστικά να αναπτυχθεί μόνο μία φορά. Επομένως, αυτή η αγορά άνοιξε στην πραγματικότητα μια σημαντική πόρτα. Αν μέχρι σήμερα υπήρχε καθυστέρηση, ιδιαίτερα λόγω των εξελίξεων που συνδέονταν με το ζήτημα των S-400, από την περίοδο Τραμπ και μετά αυτή η πόρτα πλέον άνοιξε. Έτσι ανοίγει ο δρόμος για πολλές ακόμη εξελίξεις στον τομέα της άμυνας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά της, η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Medeniyet, Χελίν Σαρί Ερτέμ, εμφανίστηκε πιο επιφυλακτική, επισημαίνοντας ότι οι δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου από μόνες τους δεν αρκούν για να διασφαλίσουν την υλοποίηση μιας τέτοιας συμφωνίας.

Όπως σημείωσε, στις Ηνωμένες Πολιτείες λειτουργεί ένα σύνθετο θεσμικό και γραφειοκρατικό σύστημα, στο οποίο συμμετέχουν πολλοί φορείς λήψης αποφάσεων, μεταξύ αυτών και το Κογκρέσο.

«Στην πραγματικότητα τίποτα δεν είναι εύκολο. Όσο κι αν προσπαθεί να απλοποιήσει τα πράγματα ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, υπάρχει ένας θεσμοθετημένος μηχανισμός διακυβέρνησης που λειτουργεί. Στις ΗΠΑ δεν ισχύει μόνο η τελευταία κουβέντα του Προέδρου. Ναι, μπορεί να υπάρχει πρόθεση να ικανοποιηθεί η Τουρκία, όμως, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, οι υπόλοιποι θεσμοί της αμερικανικής κυβέρνησης μπορούν να λειτουργήσουν ως παράγοντας ανάσχεσης ή εξισορρόπησης. Από αυτή την άποψη, προσωπικά δεν θεωρώ ότι οι υποσχέσεις που δίνονται αποτελούν και τόσο μεγάλη εγγύηση», τόνισε.

Hürriyet: «Ο Τραμπ επιχειρεί να παρακάμψει το Κογκρέσο για να στηρίξει την Τουρκία»

Πάντως, η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει στην έγκριση της πώλησης κινητήρων για το τουρκικό μαχητικό KAAN, ακόμη και χωρίς τη συγκατάθεση του Κογκρέσου, σύμφωνα με δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Hürriyet.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα, η συμφωνία αφορά κινητήρες F110 αμερικανικής κατασκευής, συνολικής αξίας περίπου 750 εκατομμυρίων δολαρίων, οι οποίοι προορίζονται για το εγχώριο πρόγραμμα ανάπτυξης του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο ανώτερος Δημοκρατικός βουλευτής και μέλος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων, Γκρέγκορι Μικς, είχε μπλοκάρει την πώληση, επικαλούμενος το γεγονός ότι η Τουρκία εξακολουθεί να διατηρεί σε υπηρεσία τα ρωσικά αντιαεροπορικά συστήματα S-400.

Η Hürriyet υποστηρίζει, ωστόσο, ότι η αμερικανική κυβέρνηση διαθέτει τη δυνατότητα, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να παρακάμψει τη διαδικασία έγκρισης του Κογκρέσου και να προχωρήσει στην εξαγωγή του αμυντικού υλικού, επικαλούμενη τη στρατηγική σημασία της Τουρκίας για το ΝΑΤΟ και τον ρόλο της στην περιφερειακή ασφάλεια.


Κατά το δημοσίευμα, η κυβέρνηση Τραμπ εκτιμά ότι οι προσωπικές σχέσεις του Αμερικανού προέδρου με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ Ουάσινγκτον και Άγκυρας.

Παράλληλα, η τουρκική εφημερίδα επαναλαμβάνει ότι το ζήτημα των S-400 εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο «αγκάθι» στις διμερείς σχέσεις.

Υπενθυμίζει ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες απέκλεισαν την Τουρκία από το πρόγραμμα των μαχητικών F-35 και επέβαλαν κυρώσεις στο πλαίσιο του νόμου CAATSA, ενώ σημειώνει ότι νομοθεσία που εγκρίθηκε από το Κογκρέσο το 2020 προβλέπει πως η Άγκυρα δεν μπορεί να επανενταχθεί στο πρόγραμμα των F-35 εφόσον διατηρεί τους S-400.

Η Hürriyet καταλήγει ότι, σύμφωνα με αναλυτές, η πιθανή πώληση των κινητήρων θα μπορούσε να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στις αμυντικές σχέσεις ΗΠΑ – Τουρκίας, ωστόσο μια πλήρης εξομάλυνση θεωρείται δύσκολη όσο παραμένει άλυτο το ζήτημα των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων.

Τουρκικά ΜΜΕ: Υψώνουν τοίχους για να κρύψουν τις παραγκουπόλεις ενόψει της Συνόδου του ΝΑΤΟ

Στο μεταξύ, σφοδρή κριτική στην τουρκική κυβέρνηση ασκεί το αντιπολιτευόμενο τηλεοπτικό δίκτυο Halk TV, υποστηρίζοντας ότι οι Αρχές τοποθετούν προσωρινούς τοίχους και πάνελ κατά μήκος των διαδρομών από τις οποίες θα κινηθούν οι ηγέτες που θα συμμετάσχουν στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, προκειμένου να αποκρύψουν παραγκουπόλεις και φτωχές συνοικίες της Άγκυρας.

Όπως μεταδίδει από την Κωνσταντινούπολη ο Μανώλης Κωστίδης, στο σχετικό ρεπορτάζ οι παρουσιαστές κάνουν λόγο για προσπάθεια δημιουργίας μιας διαφορετικής εικόνας της τουρκικής πρωτεύουσας ενόψει της διεθνούς διοργάνωσης.

«Δεν μπορούμε να εξαλείψουμε τη φτώχεια, αλλά, δόξα τω Θεώ, ξέρουμε να κάνουμε καλό μακιγιάζ», σχολιάζει χαρακτηριστικά το δίκτυο, παρουσιάζοντας εικόνες από περιοχές όπου έχουν τοποθετηθεί ψηλά διαχωριστικά πάνελ.

Σύμφωνα με το Halk TV, πίσω από τα εμπόδια βρίσκονται παραγκουπόλεις στις οποίες κατοικεί σημαντικός αριθμός πολιτών, ωστόσο οι περιοχές αυτές αποκρύπτονται επειδή βρίσκονται στις διαδρομές που θα ακολουθήσουν οι αρχηγοί κρατών και οι υπουργικές αποστολές κατά τη διάρκεια της Συνόδου του ΝΑΤΟ.

Το τηλεοπτικό δίκτυο συνδέει την πρακτική αυτή με αντίστοιχες κινήσεις που, όπως υποστηρίζει, είχαν γίνει και στις σεισμόπληκτες περιοχές της νοτιοανατολικής Τουρκίας.

«Από πού μας είναι γνώριμες αυτές οι εικόνες; Από τη Χατάι, το Καχραμανμαράς και το Αντιγιαμάν. Πριν από τις επισκέψεις του προέδρου Ερντογάν ή τις τελετές παράδοσης κατοικιών στους σεισμόπληκτους, βλέπαμε τους λασπωμένους δρόμους να ασφαλτοστρώνονται και τα κτίρια να παρουσιάζονται ως σχεδόν ολοκληρωμένα», αναφέρει το ρεπορτάζ.

Το Halk TV υποστηρίζει ότι αντί να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των κατοίκων, επιλέγεται η απόκρυψή τους από το οπτικό πεδίο των ξένων ηγετών, κάνοντας λόγο για «καλλωπισμό» της εικόνας της πρωτεύουσας ενόψει της διεθνούς συνάντησης.

Στο επίκεντρο η παρουσία Μητσοτάκη στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στην Άγκυρα

Ιδιαίτερη αναφορά στην παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στην Άγκυρα κάνουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία προβάλλουν το εύρος της διοργάνωσης αλλά και το ενδιαφέρον για τις επαφές που αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο περιθώριό της.

Το CNN Türk μεταδίδει ότι στη Σύνοδο αναμένονται περισσότεροι από 10.000 συμμετέχοντες, τονίζοντας ότι η σημασία της δεν περιορίζεται μόνο στην παρουσία των περίπου 45 αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων.

Όπως αναφέρει το τουρκικό δίκτυο, θα πραγματοποιηθούν δεκάδες διμερείς και πολυμερείς επαφές μεταξύ αντιπροσωπειών, καθώς και συνεδριάσεις από τις οποίες εκτιμάται ότι θα προκύψουν νέες πρωτοβουλίες και στρατηγικές.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στην Άγκυρα θα βρεθούν επίσης περίπου 100 υπουργοί, ενώ οικοδεσπότης της Συνόδου θα είναι ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Μεταξύ των ηγετών που αναφέρονται είναι ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο καγκελάριος της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς, καθώς και ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σε δεύτερο σχόλιό του, το CNN Türk αναφέρεται στην Ελλάδα και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, επισημαίνοντας ότι οι δύο χώρες παραμένουν γείτονες με σχέσεις που «άλλοτε είναι φιλικές και άλλοτε πιο τεταμένες».

Παράλληλα, το τουρκικό δίκτυο υποστηρίζει ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα «επέλεξε να ευθυγραμμιστεί περισσότερο με το Ισραήλ» και να συμμετάσχει, όπως αναφέρει, «στη διαμόρφωση που επιδιώκει να δημιουργήσει το Ισραήλ στην Ανατολική Μεσόγειο».

Πηγή: skai.gr

25 Ιουνίου 2026

📺Αυτός ήταν ο μεγαλύτερος σεισμός στον κόσμο που κουνούσε επί 10 λεπτά (Βίντεο)


Ο σεισμός της Χιλής το 1960 παραμένει ο ισχυρότερος που καταγράφηκε ποτέ στον πλανήτη. Η καταστροφή διήρκεσε δέκα ατελείωτα λεπτά και άφησε χιλιάδες νεκρούς

Στις 22 Μαΐου 1960, η νότια Χιλή βίωσε τον μεγαλύτερο σεισμό στον κόσμο που έχει καταγραφεί ποτέ. Για δέκα ατελείωτα λεπτά, χρονικό διάστημα που αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ, το έδαφος σειόταν τόσο βίαια που οι κάτοικοι δεν μπορούσαν να παραμείνουν όρθιοι. Ένας επιζών περιέγραψε την εμπειρία του δηλώνοντας ότι αρχικά νόμισε πως ο Ψυχρός Πόλεμος είχε εξελιχθεί σε πυρηνική σύγκρουση. Οι δρόμοι άνοιξαν στα δύο από τεράστιες ρωγμές, ενώ κτίρια καταρρέουν το ένα μετά το άλλο.

Το τσουνάμι που διέσχισε τον Ειρηνικό Ωκεανό

Μετά τον καταστροφικό σεισμό, ένα τεράστιο τσουνάμι εκτοξεύτηκε με ταχύτητα 640 χιλιομέτρων την ώρα. Μέσα σε μόλις 15 ώρες, τα κύματα είχαν διασχίσει τον Ειρηνικό Ωκεανό και έπληξαν το Χίλο, τη μεγαλύτερη πόλη της Χαβάης. Ο ακριβής αριθμός των θυμάτων παραμένει άγνωστος μέχρι σήμερα, αλλά οι εκτιμήσεις κυμαίνονται μεταξύ 4.000 και 6.000 νεκρών. Η οικονομική καταστροφή ανήλθε στα 500 εκατομμύρια δολάρια, ποσό που αντιστοιχούσε στο μισό του κρατικού προϋπολογισμού της Χιλής εκείνη την εποχή.

Ο σεισμός Βαλδίβια και το όριο των 9,5 Ρίχτερ

Ο σεισμός πήρε την ονομασία Βαλδίβια από την πόλη που υπέστη τις μεγαλύτερες καταστροφές. Με μέγεθος περίπου 9,5 Ρίχτερ, αυτός ήταν ο μεγαλύτερος σεισμός στον κόσμο που έχει καταγραφεί με σύγχρονα όργανα. Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν θα μπορούσε να συμβεί κάτι ακόμη πιο ισχυρό από τον σεισμό της Χιλής.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, η απάντηση είναι θεωρητικά θετική, αν και οι πιθανότητες είναι εξαιρετικά μικρές. Θα χρειαζόταν το ταυτόχρονο σπάσιμο ενός τεράστιου τμήματος του γήινου φλοιού. Η γεωλόγος Wendy Bohon εξηγεί στο Live Science ότι δεν υπάρχουν πολλές περιοχές στον πλανήτη όπου θα μπορούσε να συμβεί κάτι τέτοιο. Μια σεισμική δόνηση 9,5 βαθμών βρίσκεται πολύ κοντά στο ανώτατο όριο που μπορεί να παράγει η Γη, ενώ ένας σεισμός μεγέθους 10 Ρίχτερ είναι σχεδόν αδύνατος.


Πώς λειτουργεί η κλίμακα μεγέθους σεισμών

Το μέγεθος ενός σεισμού μετρά την ποσότητα ενέργειας που απελευθερώνεται κατά τη διάρκειά του. Διαφέρει από την ένταση που αισθάνεται κάποιος, η οποία εξαρτάται από την απόσταση από το επίκεντρο και τις εδαφικές συνθήκες. Όπως σημειώνει η Bohon, ο ίδιος σεισμός θα φαίνεται πολύ πιο έντονος σε κάποιον που βρίσκεται σε χαλαρό έδαφος ή άμμο σε σχέση με κάποιον που στέκεται σε σταθερό βραχώδες υπόστρωμα.

Η κλίμακα Ρίχτερ είναι λογαριθμική και όχι γραμμική. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε μονάδα αύξησης, η κίνηση του εδάφους πολλαπλασιάζεται επί 10, ενώ η απελευθερούμενη ενέργεια πολλαπλασιάζεται επί 32. Για να γίνει πιο κατανοητό, η Bohon χρησιμοποιεί την αναλογία με το σπάσιμο μακαρονιών. Αν το σπάσιμο μίας δέσμης αντιστοιχεί σε σεισμό 5 βαθμών, τότε χρειάζονται 32 δέσμες για έναν σεισμό 6 Ρίχτερ, 1.024 δέσμες για έναν σεισμό 7 βαθμών, 32.768 δέσμες για έναν σεισμό 8 Ρίχτερ και 1.048.576 δέσμες για έναν σεισμό 9 βαθμών.

Η διαφορά μεταξύ μεγάλων σεισμών είναι τεράστια

Αυτό το παράδειγμα αποκαλύπτει ότι η διαφορά μεταξύ ενός σεισμού 8 και 9 Ρίχτερ είναι πολύ μεγαλύτερη από τη διαφορά μεταξύ ενός σεισμού 5 και 6 βαθμών. Επομένως, για να αυξηθεί το μέγεθος από 9,5 σε 9,6 Ρίχτερ, απαιτείται πολύ μεγαλύτερη επιπλέον ρήξη σε σύγκριση με την αύξηση από 5,5 σε 5,6 βαθμούς. Λόγω της αβεβαιότητας στις μετρήσεις, εξακολουθεί να υπάρχει επιστημονική συζήτηση για το αν ο σεισμός του 1960 στη Χιλή ήταν ακριβώς 9,5 Ρίχτερ.

Υπάρχουν βέβαια πλανητικές καταστροφές που θεωρητικά θα μπορούσαν να προκαλέσουν πολύ ισχυρότερους σεισμούς, όπως η σύγκρουση με αστεροειδή. Ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν ότι η πτώση του αστεροειδή που εξαφάνισε τους δεινοσαύρους πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια προκάλεσε σεισμούς με διψήφιο μέγεθος. Σύμφωνα με έρευνα του 2022, ο μεγαλύτερος αρχαίος σεισμός που έχει υπολογιστεί από γεωλογικά δεδομένα συνέβη επίσης στη Χιλή πριν από περίπου 3.800 χρόνια και πιθανότατα είχε μέγεθος κοντά στους 9,5 βαθμούς.

Το μέγεθος δεν καθορίζει τη θανατηφόρο δύναμη

Το μέγεθος ενός σεισμού δεν αποτελεί πάντα τον κρισιμότερο παράγοντα για τη θανατηφόρο του δύναμη, τουλάχιστον όσον αφορά τους ανθρώπους. Μικρότεροι σεισμοί έχουν προκαλέσει πολύ περισσότερα θύματα απλώς επειδή έπληξαν πυκνοκατοικημένες περιοχές με κτίρια επιρρεπή σε κατάρρευση. Ενώ ο σεισμός των 9,5 Ρίχτερ στη Χιλή σκότωσε περίπου 2.000 ανθρώπους, ένας σεισμός 8 βαθμών στο Shaanxi της Κίνας το 1556 στοίχισε τη ζωή σε περίπου 830.000 ανθρώπους.

Πιο πρόσφατα παραδείγματα περιλαμβάνουν τον σεισμό των 7,6 βαθμών στο Κασμίρ της Ινδίας το 2005, που σκότωσε περίπου 79.000 ανθρώπους, και τον σεισμό των 7 Ρίχτερ στην Αϊτή το 2010, που στοίχισε τη ζωή σε περίπου 220.000 ανθρώπους. Ακόμη και ο σεισμός του 1994 στο Northridge της Καλιφόρνια, με μέγεθος μόλις 6,7 βαθμών σε ρήγμα που κανείς δεν είχε εντοπίσει προηγουμένως, σκότωσε 57 ανθρώπους, τραυμάτισε χιλιάδες και προκάλεσε ζημιές δισεκατομμυρίων δολαρίων επειδή επηρέασε το Λος Άντζελες.

Όπως καταλήγει η Bohon, υπάρχουν πάρα πολλά πιθανά ρήγματα που θα μπορούσαν να προκαλέσουν καταστροφικούς σεισμούς, αλλά οι άνθρωποι εστιάζουν μόνο στο μεγαλύτερο σεισμό στον κόσμο. Η προετοιμασία για μικρότερους αλλά πιο πιθανούς σεισμούς σε κατοικημένες περιοχές είναι εξίσου σημαντική για τη διάσωση ζωών.

📺ΣΕΙΣΜΟΣ ΙΑΠΩΝΙΑ: 0 ΤΡΑΥΜΑΤΙΕΣ🤷‍♂️ΣΕΙΣΜΟΣ στη ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΗ στη Βενεζουέλα: Ισοπεδώθηκαν ολόκληρες γειτονιές-Πρόβλεψη για πάνω από 10.000 νεκρούς


Βίντεο που κυκλοφορεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καταγράφει τη στιγμή που ο φονικός σεισμός πλήττει το διεθνές αεροδρόμιο Σιμόν Μπολίβαρ, στη Βενεζουέλα

Σκηνές πανικού και χαοτικές συνθήκες επικρατούν στη Βενεζουέλα μετά τους δύο ισχυρούς σεισμούς μεγέθους 7,2 και 7,5 Ρίχτερ που συγκλόνισαν τη χώρα, προκαλώντας εκτεταμένες καταστροφές στο Καράκας και σε πολλές περιοχές των περιχώρων. Σύμφωνα με τις πρώτες επίσημες ανακοινώσεις, μέχρι το πρωί της Πέμπτης έχουν επιβεβαιωθεί 32 νεκροί. Οι Αρχές, ωστόσο, εκφράζουν έντονη ανησυχία, καθώς οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πιθανό αριθμό θυμάτων που μπορεί να φτάσει έως και τις 100.000.

Βενεζουέλα: Σκηνές από τον σεισμό - "μαμούθ"

Βίντεο που κυκλοφορεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καταγράφει τη στιγμή που ο φονικός σεισμός πλήττει το διεθνές αεροδρόμιο Σιμόν Μπολίβαρ. Στο υλικό φαίνονται επιβάτες να τρέχουν έντρομοι, ενώ πίσω τους τμήματα της οροφής καταρρέουν μέσα σε πανικό.

Το διεθνές αεροδρόμιο στη Μαϊκετία της Λα Γουαΐρα, περίπου 40 χιλιόμετρα από το Καράκας, έκλεισε «εξαιτίας σοβαρών ζημιών», όπως ανακοίνωσε στο διάγγελμά της η υπηρεσιακή πρόεδρος Ροδρίγκες. Μέρη του τερματικού σταθμού έχουν ήδη καταρρεύσει, ενώ συνεργεία πραγματοποιούν ελέγχους για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων.

Οι ισχυρές δονήσεις έγιναν αισθητές και στη γειτονική Κολομβία. Αναφορές από κατοίκους της Μπογοτά – που απέχει περίπου 1.000 χιλιόμετρα από το Καράκας – κάνουν λόγο για έντονη ταλάντωση κτιρίων και στιγμές πανικού.

Βενεζουέλα: Εφιαλτική πρόβλεψη για πάνω από 10.000 νεκρούς μετά τον ισχυρότερο σεισμό από το 1900

Η Γεωλογική Υπηρεσία των ΗΠΑ χρησιμοποίησε προγνωστικά μοντέλα για να εκτιμήσει τον αριθμό των νεκρών από τους δύο ισχυρούς σεισμούς που έπληξαν τη Βενεζουέλα κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Η υπηρεσία ανέφερε ότι σεισμός μεγέθους 7,2 βαθμών σημειώθηκε περίπου 160 χιλιόμετρα δυτικά του Καράκας, ενώ λιγότερο από ένα λεπτό αργότερα ακολούθησε δόνηση μεγέθους 7,5 βαθμών.

Σύμφωνα με τα μοντέλα, ο αριθμός των νεκρών πιθανότατα θα ανέλθει σε χιλιάδες, ενώ υπάρχει σημαντική πιθανότητα ο τελικός απολογισμός να ξεπεράσει τους 10.000.

Η μεταβατική πρόεδρος της Βενεζουέλας, Ντέλσι Ροντρίγκες, δήλωσε ότι ο αρχικός απολογισμός, που κάνει λόγο για τουλάχιστον 32 νεκρούς και 700 τραυματίες, δεν περιλαμβάνει τα θύματα από την πολιτεία Λα Γκουάιρα.

Την ίδια ώρα, ο δεύτερος σεισμός, που σημειώθηκε λίγα μόλις λεπτά μετά την πρώτη δόνηση κατά τη διάρκεια της νύχτας, ήταν ο ισχυρότερος που έχει καταγραφεί στη Βενεζουέλα εδώ και περισσότερο από έναν αιώνα.

Ο μεγαλύτερος σεισμός στη Βενεζουέλα είχε σημειωθεί το 1900, με δόνηση μεγέθους 7,7 βαθμών ανοικτά της βόρειας ακτής της χώρας, κοντά στην πρωτεύουσα Καράκας.

Το επίκεντρο εκείνης της δόνησης βρισκόταν μόλις μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα από τους σεισμούς που σημειώθηκαν τη νύχτα.

Ο δεύτερος σεισμός της περασμένης νύχτας, μεγέθους 7,5 βαθμών, είναι ο δεύτερος ισχυρότερος στην ιστορία της χώρας, ενώ η πρώτη από τις δύο δονήσεις, που σημειώθηκε λιγότερο από ένα λεπτό νωρίτερα και είχε μέγεθος 7,2 βαθμών, είναι η τέταρτη μεγαλύτερη που έχει καταγραφεί στη χώρα.

Δείτε βίντεο:











📺Μουντιάλ 2026: Προσήχθη στο αεροδρόμιο ο Ταρέμι του Ολυμπιακού – Οι αρχές των ΗΠΑ προκάλεσαν προβλήματα στην ομάδα του Ιράν


Οι αμερικανικές αρχές προκάλεσαν προβλήματα κατά την αναχώρηση της εθνικής ομάδας του Ιράν από το Μεξικό με προορισμό το Σιάτλ, εν όψει του κρίσιμου αγώνα της 3ης αγωνιστικής των ομίλων απέναντι στην Αίγυπτο, για το Μουντιάλ 2026.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters και επίσημη ανακοίνωση της ποδοσφαιρικής ομοσπονδίας της χώρας (FFIRI), οι αξιωματούχοι των ΗΠΑ προχώρησαν στην προσωρινή προσαγωγή του αρχηγού και μεγάλου αστεριού της ομάδας, Μεχντί Ταρέμι, ο οποίος αγωνίζεται στον Ολυμπιακό, καθώς και του βοηθού προπονητή, Σαΐντ Αλχόει.

Σύμφωνα με το Al Jazeera, η ιρανική ομοσπονδία εξέδωσε ανακοίνωση την Τετάρτη 24/6 καταγγέλλοντας τη στάση των διοργανωτών.

«Κατά τη διάρκεια του τρίτου ταξιδιού της εθνικής ομάδας στις ΗΠΑ, οι αξιωματούχοι της διοργανώτριας χώρας παρενόχλησαν τον Σαΐντ Αλχόει και τον Μεχντί Ταρέμι, καθυστερώντας την αναχώρηση της αποστολής για το Σιάτλ εν όψει του αγώνα με την Αίγυπτο», ανέφερε.

Το καθεστώς των «εξπρές» ταξιδιών και η ταλαιπωρία

Αν και η ομοσπονδία απέφυγε να διευκρινίσει τους ακριβείς λόγους της καθυστέρησης ή το αν οι δύο άνδρες υποβλήθηκαν σε ανάκριση, επιβεβαίωσε ότι αμφότεροι ενσωματώθηκαν ξανά στην αποστολή έπειτα από 25 λεπτά και ταξίδεψαν κανονικά.

Το περιστατικό αυτό προκάλεσε εκ νέου εκνευρισμό, αναδεικνύοντας τις συνθήκες υπό τις οποίες αγωνίζεται το Ιράν.


Λόγω των αυστηρών ταξιδιωτικών απαιτήσεων των ΗΠΑ, η ιρανική ομάδα έχει εγκαταστήσει το προπονητικό της κέντρο στην Τιχουάνα του Μεξικού.


Η αποστολή περνάει τα αμερικανικά σύνορα μόλις λίγες ώρες πριν από τις αναμετρήσεις της και αποχωρεί αμέσως μετά την ολοκλήρωσή τους.

Αυτή τη φορά, οι αμερικανικές αρχές χαλάρωσαν ελαφρώς τους περιορισμούς, επιτρέποντας στην ομάδα να φτάσει στο Σιάτλ δύο εικοσιτετράωρα πριν από τη σέντρα, η οποία είναι προγραμματισμένη για το Σάββατο 27 Ιουνίου στις 18:00.

Ωστόσο, η διαδικασία δεν κύλησε ομαλά.

Ο ομοσπονδιακός τεχνικός του Ιράν, Αμίρ Γκαλενόεϊ, άσκησε δριμεία κριτική στα συγκεκριμένα μέτρα, τονίζοντας ότι οι συνεχείς και σύντομες μετακινήσεις εξαντλούν σωματικά και πνευματικά τους ποδοσφαιριστές του.

Νίκος Παγουλάτος
enikos.gr

ΚΩΛΟΤΟΥΜΠΑ😆🤡Τραμπ: Ο Ζελένσκι τα πάει μάλλον καλά στον πόλεμο εναντίον της Ρωσίας


Ο Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε χθες Τετάρτη ότι ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι τα πάει «μάλλον καλά», αναφερόμενος στον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας.

«Αντέχει», έκρινε ο Αμερικανός πρόεδρος, αναφερόμενος στον Ουκρανό ομόλογό του στον Τύπο στον Λευκό Οίκο.

Την περασμένη εβδομάδα, στη σύνοδο της G7 στην Εβιάν, στη Γαλλία, ο Αμερικανός πρόεδρος φάνηκε να κάνει απρόσμενη στροφή υπέρ του Κιέβου.

Ο Ρεπουμπλικάνος, που εξακολουθεί να λέει πως έχει καλή σχέση με τον Ρώσο ομόλογό του Βλαντίμιρ Πούτιν, είχε παρατεταμένη συζήτηση με τους προέδρους της Ουκρανίας Ζελένσκι και της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν.

Αυτός ο τελευταίος χαρακτήρισε «επιτυχία» τη G7, ειδικά για «την Ουκρανία», διατεινόμενος πως υπήρξε «πολύ θεμελιώδης αλλαγή προσέγγισης» του Αμερικανού ομολόγου του Τραμπ.

24 Ιουνίου 2026

Αμερικανικοί κινητήρες για το τουρκικό μαχητικό Kaan παρά τις αντιρρήσεις του Κογκρέσου


Η διακυβέρνηση Τραμπ σχεδιάζει να προχωρήσει στην πώληση δεκάδων κινητήρων αεροσκαφών στην Τουρκία, με συνολική αξία εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων, παρά τις αντιρρήσεις του Κογκρέσου των ΗΠΑ.

Μία από τις πηγές ανέφερε ότι η αξία του πακέτου θα υπερβαίνει τα 700 εκατομμύρια δολάρια.

Την είδηση μεταδίδει το Reuters επικαλούμενο τέσσερις πηγές που είναι ενήμερες για το θέμα.

Τους κινητήρες της General Electric θα «φορά» το Kaan, το πρώτο εγχώριας κατασκευής μαχητικό αεροσκάφος της Τουρκίας. Πρόκειται για έργο που ξεκίνησε το 2016 στο πλαίσιο των προσπαθειών της Άγκυρας να καταστεί περισσότερο αυτάρκης στον τομέα της άμυνας.

Πρόκειται, όπως σχολιάζει το πρακτορείο ειδήσεων, μια σημαντική χειρονομία προς την Άγκυρα εν όψει της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ που θα πραγματοποιηθεί στις 7 και 8 Ιουλίου.

Αν και η Τουρκία και οι ΗΠΑ διατηρούν γενικά θερμές σχέσεις υπό την προεδρία του Τραμπ (που τακτικά επαινεί τον Τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν), τις σκιάζει η μακροχρόνια διαφωνία σχετικά με την απόφαση της Ουάσιγκτον να αποκλείσει την Τουρκία από το πρόγραμμα των F-35 και να επιβάλει κυρώσεις, μετά την απόκτηση από την Άγκυρα των ρωσικής κατασκευής αντιαεροπορικών συστημάτων S-400.

Η Ουάσινγκτον τονίζει ότι το ρωσικό σύστημα αποτελεί απειλή για την ασφάλεια.

Σημειώνεται ότι η απόφαση να προχωρήσει η πώληση έρχεται σχεδόν ένα χρόνο αφότου ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν διαμαρτυρήθηκε δημοσίως, λέγοντας ότι καθυστερεί η διαδικασία.

Αντιρρήσεις από το Κογκρέσο

Εν τω μεταξύ, ο βουλευτής Γκρέγκορι Μικς από τη Νέα Υόρκη, επικεφαλής των Δημοκρατικών στην Επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων, είχε διατυπώσει αντιρρήσεις κατά τη διάρκεια της άτυπης διαδικασίας εξέτασης και δεν έχει δώσει το πράσινο φως για το πακέτο, σύμφωνα με δύο πηγές.

Παρά τις αντιρρήσεις, η πώληση αναμένεται να οριστικοποιηθεί τις επόμενες ημέρες, και θα ακολουθήσει επίσημη κοινοποίηση από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ προς το Κογκρέσο, ανέφεραν ακόμη οι πηγές.

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ αρνήθηκε να σχολιάσει, επισημαίνει το Reuters.

📺Άγρια συμπλοκή επιβατών στο τελωνείο του Μαϊάμι μετά από κρουαζιέρα στις Μπαχάμες, δείτε βίντεο


Ένα απρόσμενο περιστατικό σημειώθηκε στο Λιμάνι του Μαϊάμι, όταν περισσότεροι από μία ντουζίνα επιβάτες κρουαζιέρας ενεπλάκησαν σε άγρια συμπλοκή ενώ περίμεναν στην ουρά του τελωνείου, λίγο μετά την επιστροφή τους από ταξίδι στις Μπαχάμες.

Το περιστατικό σημειώθηκε το πρωί της Δευτέρας, περίπου στις 8:00 το πρωί, μετά την αποβίβαση των επιβατών από το κρουαζιερόπλοιο «Carnival Conquest». Σύμφωνα με τις πληροφορίες, όλα ξεκίνησαν από μια διαμάχη ανάμεσα σε δύο γυναίκες.

Όπως μετέδωσε η «Daily Mail», μια γυναίκα φορώντας μαύρο στράπλες φόρεμα φέρεται να πέρασε κάτω από το διαχωριστικό της ουράς και να επιτέθηκε σε άλλη γυναίκα που φορούσε πιτζάμες. Στη συνέχεια, μια τρίτη γυναίκα παρενέβη και η ένταση κλιμακώθηκε και να υπάρξει γενικευμένη συμπλοκή.


Οι εικόνες που καταγράφηκαν από παρευρισκόμενους έδειξαν σκηνές χάους στον χώρο αποβίβασης, μέχρι να επέμβουν αξιωματικοί της Υπηρεσίας Τελωνείων και Προστασίας των Συνόρων των ΗΠΑ (CBP) και να σταματήσουν τον καβγά.


Το Γραφείο του Σερίφη του Μαϊάμι-Ντέιντ επιβεβαίωσε ότι δεν έγιναν συλλήψεις, καθώς κανένας από τους εμπλεκόμενους δεν θέλησε να υποβάλει μήνυση. Οι αρχές ανέφεραν πως ο λόγος της διαμάχης, η οποία φέρεται να αφορούσε δύο οικογένειες, παραμένει άγνωστος.

Μπορεί όσοι συμμετείχαν στον καβγά να απέφυγαν τις νομικές συνέπειες, όμως δεν έμειναν χωρίς κυρώσεις. Εκπρόσωπος της Carnival Cruise Lines δήλωσε ότι τα 16 άτομα ( που συμμετείχαν στον καβγά) προστέθηκαν στη λίστα απαγόρευσης επιβίβασης της εταιρείας, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ταξιδέψουν ξανά με την εταιρεία.


«Το περιστατικό συνέβη στον χώρο αποβίβασης, ο οποίος υπάγεται στην αρμοδιότητα της Αμερικανικής Τελωνειακής και Συνοριακής Φρουράς», ανέφερε η εταιρεία, προσθέτοντας ότι εκτιμά την άμεση επέμβαση των αρχών.

Η Carnival από την μεριά της ξεκαθάρισε πως δεν ανέχεται τέτοιου είδους συμπεριφορές και πως συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές για την αντιμετώπιση αντίστοιχων περιστατικών.

Το επεισόδιο έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά περιστατικών έντασης που κατά καιρούς καταγράφονται σε χώρους μεγάλων κρουαζιέρων, όπου χιλιάδες επιβάτες συνυπάρχουν σε περιορισμένους χώρους για αρκετές ημέρες.

Σάλος από την κατάθεση Γκέιτς στο Κογκρέσο: Ομολόγησε δεσμό με Ρωσίδα πυρηνική επιστήμονα και απόφοιτη του Χάρβαρντ


Ο Μπιλ Γκέιτς κλήθηκε να απαντήσει σε προσωπικές ερωτήσεις για τη σχέση του με τον Τζέφρι Έπσταϊν, ενώ επιβεβαίωσε για πρώτη φορά δύο άγνωστες μέχρι τώρα εξωσυζυγικές σχέσεις που διατηρούσε κατά τη διάρκεια του γάμου του με τη Μελίντα Γκέιτς.

Νέες αποκαλύψεις για την προσωπική ζωή του συνιδρυτή της Microsoft φέρνει στο φως η δημοσιοποίηση των πρακτικών από την πρόσφατη κατάθεσή του ενώπιον της Επιτροπής Εποπτείας της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ, στο πλαίσιο της έρευνας για τις σχέσεις του με τον καταδικασμένο για σεξουαλικά εγκλήματα χρηματιστή Τζέφρι Έπσταϊν.

Ο 70χρονος δισεκατομμυριούχος παραδέχθηκε ότι είχε τουλάχιστον τρεις εξωσυζυγικές σχέσεις κατά τη διάρκεια του γάμου του με τη Μελίντα Γκέιτς, επιβεβαιώνοντας για πρώτη φορά τη σχέση του με την απόφοιτο του Χάρβαρντ, επιχειρηματία στον χώρο της Yγείας δρα Άλις Τζέικομπς Νέσελροντ, καθώς και με τη Ρωσίδα πυρηνική επιστήμονα Καρίμα Νιγκματούλινα.

Γκέιτς: «Μακάρι να μην είχα γνωρίσει ποτέ τον Έπσταϊν»

Κεντρικό αντικείμενο της ακρόασης ήταν οι επαφές του Γκέιτς με τον Τζέφρι Έπσταϊν, ο οποίος είχε καταδικαστεί για σεξουαλικά αδικήματα και αυτοκτόνησε το 2019 στη φυλακή.

Ο ιδρυτής της Microsoft παραδέχθηκε ότι διατήρησε φιλικές σχέσεις με τον Έπσταϊν για αρκετά χρόνια, ακόμη και μετά την καταδίκη του, επαναλαμβάνοντας ωστόσο τη δημόσια μεταμέλειά του.

«Μακάρι να μην τον είχα γνωρίσει ποτέ», φέρεται να δήλωσε ενώπιον της επιτροπής, υποστηρίζοντας πως η σχέση τους υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα λάθη του.

Η σχέση του με τον Έπσταϊν θεωρείται από πολλούς ως ένας από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν στο διαζύγιό του με τη Μελίντα Γκέιτς το 2021, ύστερα από 27 χρόνια γάμου.

Οι εξωσυζυγικές σχέσεις του Γκέιτς και η αντίδραση της Μελίντα

Σύμφωνα με την κατάθεσή του, ο Γκέιτς ενημέρωσε τη σύζυγό του για τις σχέσεις του με την Καρίμα Νιγκματούλινα και τη Ρωσίδα παίκτρια μπριτζ Μίλα Αντόνοβα το 2013.

Όπως ανέφερε, η αποκάλυψη ήταν «πολύ επώδυνη για εκείνη», ωστόσο εκείνη την περίοδο δεν τέθηκε ζήτημα διαζυγίου.

Για τη Νιγκματούλινα δήλωσε ότι τη γνώρισε μέσω της ενασχόλησής της με τη μοντελοποίηση ασθενειών και την πυρηνική ενέργεια, ενώ εργαζόταν στην εταιρεία TerraPower, στην οποία ο ίδιος ήταν σημαντικός επενδυτής.

Παραδέχθηκε, επίσης, ότι μία από τις συναντήσεις τους πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο και ότι η συγκεκριμένη σχέση αναφερόταν σε ηλεκτρονική αλληλογραφία που περιλαμβάνεται στα εκατομμύρια εγγράφων της υπόθεσης Έπσταϊν.

Το μυστηριώδες email και η Άλις Τζέικομπς

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η αναφορά σε email του 2013, το οποίο φέρεται να είχε συντάξει ο ίδιος ο Έπσταϊν και στο οποίο γινόταν λόγος για την Άλις Τζέικομπς.

Όταν οι ερευνητές τον ρώτησαν γιατί θα έπρεπε να παραμείνει μυστικό οτιδήποτε σχετιζόταν με εκείνη, ο Γκέιτς απάντησε: «Υπήρξε μια περίοδος που είχα σχέση με τη δρα Τζέικομπς. Αυτό ίσως εξηγεί γιατί θεωρούνταν κάτι που έπρεπε να παραμείνει μεταξύ μας».


Ο Μπιλ Γκέιτς και ο Τζέφρι Έπσταϊν σε μια από τις φωτογραφίες που είχε δώσει στη δημοσιότητα το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ από τον φάκελο Έπσταϊν

Ο ίδιος υποστήριξε ότι δεν γνώριζε πως η Τζέικομπς είχε επαφές με τον Έπσταϊν και δήλωσε άγνοια για το περιεχόμενο του συγκεκριμένου email.

«Τι ακριβώς σημαίνει όταν κάποιος στέλνει email στον εαυτό του; Δεν είμαι βέβαιος», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Οι υποψίες περί εκβιασμού

Κατά τη διάρκεια της κατάθεσης εξετάστηκαν, επίσης, δημοσιεύματα που είχαν αναφέρει ότι ο Έπσταϊν ενδεχομένως επιχείρησε να εκβιάσει τον Γκέιτς, χρησιμοποιώντας πληροφορίες για τη σχέση του με τη Μίλα Αντόνοβα.

Ο επιχειρηματίας παραδέχθηκε ότι, μετά τη διακοπή των επαφών τους το 2014, ο Έπσταϊν ζήτησε επιστροφή χρημάτων για έξοδα που σχετίζονταν με την Αντόνοβα.

Ωστόσο, επέμεινε ότι δεν υπέκυψε ποτέ σε πιέσεις.

«Δεν εκβιάστηκα. Όμως, αν δει κανείς αυτά τα email, φαίνεται πως ο τρόπος σκέψης του Έπσταϊν κινούνταν προς αυτή την κατεύθυνση», δήλωσε.

Οι ερωτήσεις για σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα

Μία από τις πιο αμήχανες στιγμές της ακρόασης ήρθε όταν τα μέλη της επιτροπής τον ρώτησαν ευθέως αν είχε ποτέ προσβληθεί από κάποιο σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα.

Η ερώτηση βασίστηκε σε τμήμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που αποδιδόταν στον Έπσταϊν και περιείχε ισχυρισμούς ότι ο Γκέιτς είχε ζητήσει βοήθεια για πιθανή μόλυνση από τον επιστημονικό του σύμβουλο, δρα Μπόρις Νίκολιτς.

Ο Γκέιτς διέψευσε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς. «Ποτέ δεν είχα κάποιο σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα», είπε, προσθέτοντας: «Ποτέ δεν περιέγραψα τα γεννητικά μου όργανα στον δρα Νικόλιτς. Ίσως κάποια στιγμή να εξέφρασα ανησυχία για το ενδεχόμενο να έχω μολυνθεί, δεν το θυμάμαι. Όμως, ποτέ δεν είχα τέτοιο νόσημα (...)».

Η δημοσιοποίηση της κατάθεσης Γκέιτς αναμένεται να αναζωπυρώσει τη συζήτηση γύρω από τις σχέσεις κορυφαίων επιχειρηματιών και πολιτικών προσώπων με τον Τζέφρι Έπσταϊν, μια υπόθεση που εξακολουθεί να προκαλεί έντονες αντιδράσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.

📺«Γολγοθάς» για δημοσιογράφο η ζωντανή σύνδεση δίπλα σε μεθυσμένους οπαδούς της Σκωτίας, δείτε βίντεο


Σε... Γολγοθά μετατράπηκε για τη δημοσιογράφο Κέισι Χιντζ η ζωντανή σύνδεση που έκανε για το κανάλι WPLG Local 10 στη νότια Φλόριντα έξω από γήπεδο στο Μαϊάμι.

Αιτία η συμπεριφορά των Σκωτσέζων οπαδών που έβρισαν στο μικρόφωνο και φώναζαν συνθήματα χοροπηδώντας.

Η ζωντανή σύνδεση έγινε με αφορμή τον σημερινό αγώνα της Σκωτίας με τη Βραζιλία για τον Γ΄ όμιλο του Μουντιάλ 2026 με έναν από τους Σκωτσέζους να αρπάζει το μικρόφωνο και να λέει «αγαπάμε το Μαϊάμι... Ζήτω στη γαμ...νη Σκωτία, ζήτω στη γαμ...νη Σκωτία!».

Αφού, δε, η δημοσιογράφος απομάκρυνε το μικρόφωνο από τον ένθερμο Σκωτσέζο οπαδό, εκείνος επέστρεψε και ζήτησε «συγγνώμη».

Η περιπέτεια, ωστόσο για την Χιντζ δεν τελείωσε εκεί καθώς γύρω της συγκεντρώθηκαν περισσότεροι οπαδοί της Σκωτίας φωνάζοντας «no Scotland, no party.

«Ζητώ συγγνώμη από τους θεατές για τις ύβρεις που ακούστηκαν. Αυτοί οι άνθρωποι έπιναν όλη μέρα» είπε η δημοσιογράφος.


Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της εταιρείας Boston Beer Co. στην οποία αναφερόταν ότι οι Σκωτσέζοι κατανάλωσαν τέσσερις φορές περισσότερη μπύρα από ό,τι συνήθως διαθέτει η εταιρεία σε μια περίοδο διακοπών, όπως αυτή της 4η Ιουλίου, και έπρεπε να προγραμματίσει επείγουσες παραδόσεις μπύρας.

Τραμπ κατά Γερουσίας: Έκαναν τη δουλειά μου πιο δύσκολη, το Ιράν το είχα στα σκοινιά, ήταν έτοιμο να καταρρεύσει🤣🤡


Ο Ντόναλντ Τραμπ άσκησε δριμεία κριτική στη Γερουσία, μετά την έγκριση ψηφίσματος που ζητά τον τερματισμό του πολέμου με το Ιράν. Ο Αμερικανός πρόεδρος χαρακτήρισε την πρωτοβουλία «κακώς χρονισμένη» και «χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα».

Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social, ο Τραμπ υποστήριξε ότι η ψηφοφορία έγινε σε κρίσιμη χρονική στιγμή, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, το Ιράν βρισκόταν υπό ισχυρή πίεση.

«Έχω το Ιράν στα σχοινιά, έτοιμο να καταρρεύσει, και η Γερουσία των ΗΠΑ αποφασίζει να προχωρήσει σε μια άκαιρη και χωρίς νόημα ψηφοφορία για τον Νόμο περί Πολεμικών Εξουσιών», έγραψε χαρακτηριστικά.

Συμβολικό ψήφισμα με πολιτικό μήνυμα

Το ψήφισμα εγκρίθηκε με 50 ψήφους υπέρ και 48 κατά. Έχει κυρίως συμβολικό χαρακτήρα και εκφράζει την αντίθεση του Κογκρέσου στη συνέχιση των στρατιωτικών επιχειρήσεων, χωρίς σαφή κοινοβουλευτική έγκριση.

Ο Τραμπ υποστήριξε ακόμη ότι η πρωτοβουλία της Γερουσίας δυσχεραίνει τους χειρισμούς της κυβέρνησής του απέναντι στο Ιράν. Παράλληλα, επέμεινε ότι θα συνεχίσει την πολιτική του, παρά τις αντιδράσεις.

«Αυτοί οι γερουσιαστές μόλις έκαναν τη δουλειά μου πιο δύσκολη. Όμως θα το ολοκληρώσω, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, γιατί πάντοτε τα καταφέρνω», ανέφερε.

Η παρέμβαση του Αμερικανού προέδρου αναδεικνύει τη σύγκρουση ανάμεσα στον Λευκό Οίκο και τη Γερουσία για τη διαχείριση της κρίσης με το Ιράν, καθώς το Κογκρέσο ζητά σαφέστερο κοινοβουλευτικό έλεγχο στις αποφάσεις για στρατιωτική δράση.

23 Ιουνίου 2026

Δεκάδες drones σε σχηματισμό «μέδουσας»: Ο πιλότος του F-15 που κατέρριψαν οι Ιρανοί, περιγράφει όσα είδε πριν εκτιναχθεί


Για την παρουσία πολλαπλών ιρανικών drones που κινούνταν συντονισμένα στον αέρα, σε σχηματισμό που θύμιζε «μέδουσα», μίλησε στις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ ο Αμερικανός πιλότος μαχητικού F-15, ο οποίος διασώθηκε από ειδικές δυνάμεις μετά την κατάρριψή του πάνω από το Ιράν τον Απρίλιο.

Σύμφωνα με τέσσερις πηγές που έχουν γνώση της υπόθεσης και τις οποίες επικαλείται το CNN, ο πιλότος ανέφερε κατά την ενημέρωσή του (debriefing) ότι λίγο πριν εκτιναχθεί από το αεροσκάφος του, είδε δεκάδες drones να αιωρούνται και να κινούνται ως ενιαίο σύνολο, σχηματίζοντας μια διάταξη που έμοιαζε με «μέδουσα».

Η περιγραφή αυτή, που δεν είχε δημοσιοποιηθεί μέχρι τώρα, προκάλεσε έντονη συζήτηση στους κόλπους της αμερικανικής κοινότητας πληροφοριών, η οποία παραμένει μέχρι σήμερα χωρίς σαφές συμπέρασμα.

«Πολλαπλά drones συνδεδεμένα μεταξύ τους που κινούνταν ως ένα, με μικρότερα drones από κάτω σαν πόδια», ανέφερε μία από τις πηγές, χαρακτηρίζοντας την εικόνα «πραγματικά εξωπραγματική».

Άλλη πηγή μίλησε για ένα «ναρκοπέδιο drones» στον αέρα, όπως το περιέγραψε ο πιλότος.

Έρευνα για την κατάρριψη του F-15

Παρότι η ακριβής αιτία της κατάρριψης του F-15 παραμένει υπό διερεύνηση, αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν ότι πιθανός συντονισμός drones θα μπορούσε να έχει συμβάλει με κάποιο τρόπο στην επίθεση κατά του αμερικανικού μαχητικού.

Στο αεροσκάφος επέβαιναν δύο άτομα – ο πιλότος και ο αξιωματικός οπλικών συστημάτων. Οι αμερικανικές δυνάμεις ξεκίνησαν άμεσα επιχείρηση έρευνας και διάσωσης.

Ο πιλότος διασώθηκε λίγες ώρες μετά την εκτίναξή του, ενώ ο δεύτερος χειριστής κατάφερε να διαφύγει στα βουνά για περισσότερο από μία ημέρα πριν εντοπιστεί και διασωθεί.


Αμφιβολίες στις υπηρεσίες πληροφοριών

Οι αμερικανικές υπηρεσίες πληροφοριών εμφανίζονται διχασμένες ως προς την αξιολόγηση της μαρτυρίας, καθώς δεν είναι σαφές κατά πόσο ο πιλότος μπορούσε να περιγράψει με ακρίβεια τα γεγονότα, δεδομένου ότι είχε υποστεί διάσειση κατά την πτώση.

Σύμφωνα με πηγές, αυτή δεν ήταν η πρώτη φορά που ο συγκεκριμένος πιλότος καταρρίφθηκε κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης με το Ιράν.

Ανώτεροι αξιωματούχοι φέρεται να τον ρώτησαν επανειλημμένα αν είναι βέβαιος για όσα είδε, καθώς η περιγραφή του θεωρήθηκε ασυνήθιστη και δύσκολο να επιβεβαιωθεί.

Τεχνολογία «meshed networking» και drones

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η περιγραφή του πιλότου παραπέμπει σε τεχνολογία γνωστή ως «one-to-many meshed networking», η οποία επιτρέπει σε πολλαπλά drones να λειτουργούν ως ενιαίο, συντονισμένο σύστημα.

Η τεχνολογία αυτή θεωρητικά επιτρέπει τον ταυτόχρονο έλεγχο πολλών μη επανδρωμένων αεροσκαφών, ενώ παρόμοιες δυνατότητες αποδίδονται ήδη σε χώρες όπως η Ρωσία και η Κίνα.

Οι αμερικανικές εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το Ιράν έχει λάβει τεχνολογική υποστήριξη από τρίτες χώρες για την ανάπτυξη του προγράμματος drones του, το οποίο θεωρείται ήδη ιδιαίτερα ανεπτυγμένο.

Στρατιωτικές και γεωπολιτικές ανησυχίες
Η πιθανή ύπαρξη τέτοιας τεχνολογίας θεωρείται από στρατιωτικούς αναλυτές σημαντική πρόκληση για τις αμερικανικές δυνάμεις και τους συμμάχους τους στη Μέση Ανατολή.

Παράλληλα, ειδικοί επισημαίνουν ότι παρόμοια συστήματα θα μπορούσαν θεωρητικά να χρησιμοποιηθούν και για ειρηνικές εφαρμογές, όπως η παροχή διαδικτυακής συνδεσιμότητας σε απομακρυσμένες περιοχές.

Ωστόσο, η στρατιωτική χρήση τους σε επιθέσεις με συντονισμένα drones προκαλεί έντονη ανησυχία για την εξέλιξη του πολέμου με μη επανδρωμένα συστήματα.

ΚΛΑΙΝΕ ΟΙ ΤΣΙΠΡΑΙΟΙ😆😆Λατινική Αμερική: Κλίνατε επί δεξιά


Η αριστερά ηττήθηκε στη Λατινική Αμερική. Όχι όμως και ο λαϊκισμός, ο οποίος έχει αποδειχθεί πως απειλεί τη Δημοκρατία.

Οι πρόσφατες εκλογές στην Κολομβία και η δεξιά στροφή που καταγράφεται στη Λατινική Αμερική

Ηνίκη του συντηρητικού Αμπελάρδο δε λα Εσπριέγια στις προεδρικές εκλογές στην Κολομβία έρχεται να προσθέσει στον πολιτικό χάρτη της Λατινικής Αμερικής ακόμη μια δεξιά κυβέρνηση, αλλάζοντας εντυπωσιακά τους πολιτικούς συσχετισμούς. Τα τελευταία τρία χρόνια, με την νίκη του Χαβιέρ Μιλέι στην Αργεντινή, η δεξιά κυριαρχεί συντριπτικά στο πολιτικό σκηνικό της Λατινικής Αμερικής. Σήμερα οι συντηρητικοί κυβερνάνε σε 12 από τις 18 χώρες: Αργεντινή, Ελ Σαλβαδόρ, Ονδούρα, Κόστα Ρίκα, Παναμάς, Δομινικανή Δημοκρατία, Εκουαδόρ, Χιλή, Βολιβία, Παραγουάη, Περού και Κολομβία. Η αριστερά βρίσκεται στην εξουσία σε μόλις τρεις χώρες: Στο Μεξικό, στη Γουατεμάλα και στην Ουρουγουάη. Επιπλέον, σε τρεις χώρες στην εξουσία βρίσκονται αριστερές αλλά αυταρχικές κυβερνήσεις, όπου δεν διεξάγονται ελεύθερες εκλογές: Βενεζουέλα, Νικαράγουα και Κούβα. Το φθινόπωρο στη Βραζιλία θα διεξαχθούν προεδρικές εκλογές με βασικούς υποψήφιους τον νυν αριστερό πρόεδρο Ινάσιο Λούλα Ντα Σίλβα και τον γιο του συντηρητικού πρώην προέδρου Φλάβιο Μπολσονάρο. Το πιθανότερο είναι πως και η Βραζιλία θα ακολουθήσει τη δεξιά κατεύθυνση. 

Πολλοί συνδέουν τη στροφή προς τη δεξιά με τον παράγοντα Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος σε έναν βαθμό, πράγματι, επηρέασε τα εκλογικά αποτελέσματα, τόσο με τη ρητορική του, όσο και με τις προειδοποιήσεις για δασμούς, την επιχείρηση στη Βενεζουέλα κλπ. Αυτή όμως είναι μόνο μια όψη της πολιτικής πραγματικότητας στη Λατινική Αμερική και μια μάλλον απλοϊκή ερμηνεία.

Τα προηγούμενα χρόνια στην εξουσία έφθασε η λεγόμενη επαναστατική αριστερά, με τους λαϊκιστές να κυριαρχούν, υποσχόμενοι μαγικές λύσεις στα προβλήματα των πολιτών. Στην εξουσία βρέθηκε επίσης και η «κοσμοπολίτικη αριστερά». Κάποιες από αυτές τις κυβερνήσεις μάλιστα, ταυτίστηκαν με το καθεστώς του Νικολάς Μαδούρο στη Βενεζουέλα. Στην Ευρώπη, ακόμη και στην Ελλάδα, ορισμένοι πολιτικοί έβλεπαν με συμπάθεια εκείνο το ροζ πολιτικό κύμα στη Λατινική Αμερική. Όμως το 2024, όταν αποδείχθηκε ότι ο Μαδούρο διέπραξε εκλογική νοθεία, σχεδόν όλοι (με εξαίρεση την Κούβα και τη Νικαράγουα) του γύρισαν την πλάτη, αντιλαμβανόμενοι πως η κατάρρευση του καθεστώτος αργά ή γρήγορα θα συμπαρασύρει και εκείνους.

Η αριστερά που βρέθηκε στην εξουσία δεν έλυσε τα προβλήματα των πολιτών και οι υποσχέσεις των λαϊκιστών, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν εκπληρώθηκαν. Κάποιοι ενεπλάκησαν σε σοβαρά σκάνδαλα διαφθοράς ή καταπάτησαν βάναυσα τους δημοκρατικούς θεσμούς. Η εκλογική νοθεία που διέπραξε το αυταρχικό καθεστώς στη Βενεζουέλα και η μετέπειτα σύλληψη του Νικολάς Μαδούρο από τους Αμερικανούς έδωσε τη χαριστική βολή στη λατινοαμερικάνικη αριστερά, η οποία είχε ήδη χάσει τον ρομαντισμό της. Οι εκατοντάδες πολιτικοί κρατούμενοι, τα βασανιστήρια, οι δολοφονίες και οι σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το αυταρχικό καθεστώς Μαδούρο ακόμη και σήμερα στοιχειώνουν τις αριστερές κυβερνήσεις που το είχαν στηρίξει πολιτικά, μεταξύ των οποίων και βρισκόταν και η «πρώτη φορά αριστερά» του κ. Αλέξη Τσίπρα στην Ελλάδα.

Οι ανάγκες των πολιτών στη Λατινική Αμερική άλλαξαν, όπως και οι διεθνείς προκλήσεις. Η εγκληματικότητα, που σε αρκετές περιπτώσεις συνδέεται με τη διακίνηση ναρκωτικών, είναι ένα από τα βασικά ζητήματα που απασχολούν πλέον τους πολίτες. Στην Κολομβία, η απερχόμενη αριστερή κυβέρνηση του Γκουστάβο Πέτρο είχε επικεντρωθεί στις «κοινωνικές μεταρρυθμίσεις» και στην «αναδιανομή του πλούτου», που είναι το αγαπημένο… σπορ των αριστερών πολιτικών στην ευρύτερη περιοχή, την ίδια στιγμή που η ένοπλη βία των ανταρτών είχε επιστρέψει δυναμικά, όπως και η λεγόμενη «ναρκωτρομοκρατία», με τη δολοφονία μάλιστα (σε απευθείας τηλεοπτική μετάδοση) υποψηφίου προέδρου της χώρας. Στην πραγματικότητα η αποτυχία της αριστεράς να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά βασικά προβλήματα των πολιτών είναι αυτή που την οδήγησε στην ήττα και όχι ο Ντόναλντ Τραμπ. Η δεξιά στροφή στη Λατινική Αμερική αντανακλά την επιθυμία της πλειονότητας των πολιτών για πραγματικές αλλαγές και λύσεις σε παλιά και νέα προβλήματα και όχι ανεκπλήρωτες υποσχέσεις και μαγικές λύσεις. Η αριστερά ηττήθηκε στη Λατινική Αμερική. Όχι όμως και ο λαϊκισμός, ο οποίος έχει αποδειχθεί πως απειλεί τη Δημοκρατία.

Ιάσων Πιπίνης
https://www.athensvoice.gr/epikairotita/diethni/970892/latiniki-ameriki-klinate-epi-dexia/

Τραμπ: Οι φίλοι που πάσχιζε να κάνει στην Ευρώπη εδώ και μια δεκαετία, τώρα του γυρίζουν την πλάτη


Μπορεί εδώ και χρόνια η δημόσια στήριξη του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να θεωρούνταν πολιτικό πλεονέκτημα για τη λαϊκιστική δεξιά της Ευρώπης, σήμερα, όμως, η εικόνα αυτή φαίνεται να αλλάζει, όπως αναφέρει το Politico.

Οι εθνικιστές ηγέτες της ηπείρου αντιμετώπιζαν επί μακρόν την υποστήριξη του Τραμπ ως απόδειξη ότι οι πολιτικές τους είχαν αποκτήσει διεθνή απήχηση. Ωστόσο, ενόψει των κρίσιμων εκλογικών αναμετρήσεων του 2027 σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Πολωνία, πολλοί επανεξετάζουν πλέον την αξία αυτής της διατλαντικής σχέσης.

Η δημοτικότητα του Τραμπ στην Ευρώπη έχει υποχωρήσει σημαντικά, επηρεασμένη από τους εμπορικούς πολέμους που εξαπέλυσε, τις απειλές του κατά της Γροιλανδίας και τη σύγκρουση με το Ιράν, η οποία οδήγησε σε άνοδο των τιμών της ενέργειας. Οι παρεμβάσεις του, που άλλοτε γίνονταν δεκτές με ενθουσιασμό από τους ιδεολογικούς του συμμάχους, θεωρούνται πλέον πολιτικά τοξικές, καθώς ενδέχεται να απομακρύνουν μετριοπαθείς ψηφοφόρους, να διχάσουν τα εθνικιστικά ακροατήρια και να προσφέρουν επιχειρήματα στους πολιτικούς αντιπάλους τους.

Η Μελόνι παίρνει αποστάσεις

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Ιταλίδα πρωθυπουργός, Τζόρτζια Μελόνι, η οποία μέχρι πρόσφατα θεωρούνταν η σημαντικότερη σύμμαχος του Τραμπ στην Ευρώπη. Όταν ο Αμερικανός πρόεδρος ισχυρίστηκε ότι η Μελόνι «παρακαλούσε» για μια κοινή φωτογραφία στη σύνοδο της G7 την περασμένη εβδομάδα, η ίδια εξέφρασε δημόσια όσα καταγράφουν εδώ και μήνες οι δημοσκοπήσεις.

Απαντώντας σε ανάρτηση του Τραμπ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου υποστήριζε ότι η δημοτικότητά της στην Ιταλία βρίσκεται σε πτώση, η Μελόνι σχολίασε: «Το γεγονός ότι είμαι φίλη σου σίγουρα δεν με βοήθησε». «Σε κάθε περίπτωση, η δημοτικότητά μου δεν είναι δική σου υπόθεση. Θα σου πρότεινα να ασχοληθείς με τη δική σου», πρόσθεσε.

Παρόμοια στάση υιοθετεί και ο επικεφαλής του γαλλικού ακροδεξιού Εθνικού Συναγερμού, Ζορντάν Μπαρντελά, ο οποίος θεωρείται ένα από τα φαβορί για τις επόμενες προεδρικές εκλογές. Σε συνέντευξή του στο Politico απέρριψε κατηγορηματικά την υποστήριξη του Τραμπ, χαρακτηρίζοντας τη συμπεριφορά του Αμερικανού προέδρου «απρόβλεπτη».

Παρά τις προσπάθειες κορυφαίων στελεχών της αμερικανικής κυβέρνησης να στηρίξουν τα εθνικιστικά κόμματα της Ευρώπης, η στήριξη του Τραμπ έχει μετατραπεί σε «δηλητηριασμένο δώρο», εκτιμά ο πρόεδρος του δημοσκοπικού ινστιτούτου Cluster17, Ζαν-Ιβ Ντορμαζέν.

«Ο Τραμπ δημιουργεί πραγματικό πρόβλημα για αυτούς τους ηγέτες», υποστηρίζει, σημειώνοντας ότι παρότι οι ψηφοφόροι τους εμφανίζονται διχασμένοι απέναντί του, όλο και περισσότεροι τον αντιμετωπίζουν ως απειλή.

Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν αλλαγή κλίματος

Έρευνα του Cluster17 που πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο σε επτά χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έδειξε ότι, παρόλο που οι δεξιοί ψηφοφόροι διατηρούν μια πιο θετική εικόνα για τον Τραμπ, σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό, μόνο μια μειοψηφία τον θεωρεί «φίλο της Ευρώπης» και συγκεκριμένα το 18% των ψηφοφόρων του Εθνικού Συναγερμού στη Γαλλία, το 23% των ψηφοφόρων των Αδελφών της Ιταλίας και το 25% των υποστηρικτών της Εναλλακτικής για τη Γερμανία (AfD).

Παράλληλα, δημοσκόπηση της Public First για λογαριασμό του Politico τον Ιούνιο κατέγραψε ότι μόλις το 31% των ψηφοφόρων της AfD και το 36% των ψηφοφόρων του Εθνικού Συναγερμού θεωρούν τις Ηνωμένες Πολιτείες «αξιόπιστο σύμμαχο».

Στη Βρετανία, ο Τραμπ έχει εξελιχθεί σε πολιτικό βάρος για το λαϊκιστικό δεξιό κόμμα Reform UK του Νάιτζελ Φάρατζ, ιδιαίτερα μεταξύ των αναποφάσιστων ψηφοφόρων. Το ίδιο συμβαίνει και στη Γαλλία, όπου ο Αμερικανός πρόεδρος παραμένει ιδιαίτερα αντιδημοφιλής στους κεντροδεξιούς ψηφοφόρους, τους οποίους επιχειρεί να προσεγγίσει ο Εθνικός Συναγερμός.

Εν τω μεταξύ, η κατάσταση όπως εξελίσσεται, είναι ιδιαίτερα αμήχανη για την Ουάσιγκτον, καθώς οι πολιτικοί που απομακρύνονται από τον Τραμπ είναι ακριβώς εκείνοι που η κυβέρνησή του επιδίωξε να προσεγγίσει.

Στη Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας που δημοσίευσε πέρυσι, ο Λευκός Οίκος χαιρέτιζε «την αυξανόμενη επιρροή των πατριωτικών ευρωπαϊκών κομμάτων». Στη συνέχεια, η αμερικανική κυβέρνηση συνόδευσε τη ρητορική αυτή με δημόσιες παρεμβάσεις και παρασκηνιακές επαφές με πολιτικά κινήματα που σήμερα φοβούνται ότι η σύνδεσή τους με τον Τραμπ μπορεί να τους κοστίσει εκλογικά.

Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα ήταν η επίσκεψη του αντιπροέδρου των ΗΠΑ, Τζέι Ντι Βανς, στην Ουγγαρία τον Απρίλιο, προκειμένου να στηρίξει τον Βίκτορ Όρμπαν στην προσπάθειά του για επανεκλογή.

Ωστόσο, μετά το τέλος της 16χρονης κυριαρχίας του Ούγγρου ηγέτη με βαριά εκλογική ήττα, αρκετοί ακροδεξιοί πολιτικοί που διεκδικούν την εξουσία την επόμενη χρονιά επανεξετάζουν τη σχέση τους με τον Τραμπ ή δεν διστάζουν να την απορρίψουν πλήρως.

Το τέλος ενός πολιτικού ειδυλλίου

Η μεταστροφή είναι ιδιαίτερα αισθητή στην Ιταλία και τη Γερμανία, όπου η άκρα δεξιά διατηρούσε παραδοσιακά θερμές σχέσεις με τον Αμερικανό πρόεδρο.

Η Μελόνι ήταν από τους πρώτους Ευρωπαίους ηγέτες που συνεχάρησαν τον Τραμπ για την επανεκλογή του το 2024. Όταν ξέσπασε ο διατλαντικός εμπορικός πόλεμος, επιχείρησε να εμφανιστεί ως γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα σε μια ανήσυχη Ευρώπη και τον δυναμικό Αμερικανό πρόεδρο.

Αρχικά, οι σχέσεις τους έμοιαζαν ιδιαίτερα στενές. Σε συνάντησή τους στον Λευκό Οίκο τον Απρίλιο, ο Τραμπ χαρακτήρισε τη Μελόνι «πολύ ξεχωριστό άνθρωπο» και αποδέχθηκε πρόσκλησή της να επισκεφθεί τη Ρώμη -κάτι που τελικά δεν συνέβη.

Σήμερα, όμως, οι δύο ηγέτες ανταλλάσσουν δημόσιες αιχμές, μετά την άρνηση της Ιταλίδας πρωθυπουργού να επιτρέψει τη χρήση ιταλικών στρατιωτικών βάσεων από αμερικανικά αεροσκάφη που συμμετείχαν στις επιχειρήσεις κατά του Ιράν.

Στη Γερμανία, η κρίση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον Τραμπ και την AfD είχε ξεκινήσει πριν από τη σύγκρουση με το Ιράν και επιδεινώθηκε στη συνέχεια. Την άνοιξη, η ηγεσία του κόμματος κάλεσε τα στελέχη του να περιορίσουν τις επισκέψεις τους στις ΗΠΑ ενόψει σημαντικών περιφερειακών εκλογών.

Η εξαίρεση της Πολωνίας

Δεν ακολουθούν όμως όλοι οι ηγέτες της ευρωπαϊκής δεξιάς την ίδια πορεία. Στην Πολωνία, το εθνικιστικό κόμμα Νόμος και Δικαιοσύνη (PiS) εξακολουθεί να επενδύει στις σχέσεις του με τον Τραμπ. Η χώρα, που οδηγείται σε βουλευτικές εκλογές το επόμενο έτος, αποτελεί στενό πολιτικό και στρατιωτικό σύμμαχο των ΗΠΑ και έναν από τους μεγαλύτερους αγοραστές αμερικανικών οπλικών συστημάτων στην Ευρώπη.

Ο πρόεδρος Κάρολ Ναβρότσκι, ο οποίος στηρίζεται από το PiS, επιχειρεί να αξιοποιήσει τις σχέσεις του με τον Τραμπ στη σύγκρουσή του με τον πρωθυπουργό Ντόναλντ Τουσκ.

«Για το ''Νόμος και Δικαιοσύνη'' είναι περισσότερο ωφέλιμο παρά επικίνδυνο να διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις με τον Ντόναλντ Τραμπ», εκτιμά ο πολιτικός αναλυτής Βόιτσεχ Σάτσκι. «Τους προσφέρει επιρροή στην εσωτερική πολιτική σκηνή, καθώς ο πρόεδρος της Πολωνίας είναι σήμερα το μοναδικό πρόσωπο της χώρας με άμεση πρόσβαση στον Λευκό Οίκο».

Σε συνέντευξη Τύπου στη Βαρσοβία την Παρασκευή, ο ηγέτης του PiS, Γιάροσλαβ Κατσίνσκι, εξήρε τις «άριστες σχέσεις» του Ναβρότσκι με τον Αμερικανό πρόεδρο και έκανε λόγο για επιτυχία της πολωνικής προσπάθειας να εξασφαλίσει μόνιμη αμερικανική στρατιωτική βάση στη χώρα.

«Η πλειονότητα των Πολωνών εξακολουθεί να πιστεύει ότι η παρουσία Αμερικανών στρατιωτών στην Πολωνία αποτελεί βασικό παράγοντα ασφάλειας», σημειώνει ο Σάτσκι.

Στη δημοσκόπηση του Cluster17, το 17% των Πολωνών ερωτηθέντων χαρακτήρισε τον Τραμπ «φίλο της Ευρώπης», το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των επτά χωρών της ΕΕ που συμμετείχαν στην έρευνα.
 

Πηγή: skai.gr

📺Φεύγω από τους Ρεπουμπλικανούς, δεν με εκφράζουν πια, λέει o άλλοτε φανατικός τραμπικός Τάκερ Κάρλσον


Την αποχώρησή του από Ρεπουμπλικανικό Κόμμα, γιατί, όπως λέει το κόμμα δεν αντανακλά πλέον τις απόψεις του, ανακοίνωσε ο συντηρητικός σχολιαστής Τάκερ Κάρλσον.

«Αποχωρώ», δήλωσε ο Κάρλσον σε επεισόδιο του podcast «Can't Be Censored» που μεταδόθηκε την περασμένη Πέμπτη, αλλά ήλθε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα, όπως σημειώνει το Axios.

«Δεν θα υποστήριζα το Ρεπουμπλικανικό Κόμμα, δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να το υποστηρίξω», είπε σε άλλο σημείο και πρόσθεσε: «Πώς θα μπορούσα να υποστηρίξω ένα πολιτικό κόμμα που δεν είναι πιστό στις Ηνωμένες Πολιτείες; Ψήφιζα τους Ρεπουμπλικάνους όλη μου τη ζωή, ήμουν σταθερός υποστηρικτής του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος για 35 χρόνια, αλλά αυτό εδώ δεν μπορεί να υπερασπιστεί κανείς. Αποχωρώ».

«Και αν αποχωρώ εγώ, τότε πιστεύω ότι αποχωρούν και πολλοί άλλοι», είπε ακόμη.

Η δημόσια ρήξη, που ήταν σχεδόν αδιανόητη πριν από ένα-δύο χρόνια, υπογραμμίζει τις αυξανόμενες διαχωριστικές τάσεις εντός του άτυπου κινήματος MAGA που δημιούργησε ο Ντόναλντ Τραμπ.

Ο πόλεμος του εναντίον του Ιράν, ο τρόπος διαχείρισης της οικονομίας και άλλα ζητήματα, όπως η διαχείριση των αρχείων Έπσταϊν και της εμπλοκής του Τραμπ σε αυτά, συνεχίζουν να διχάζουν τους Ρεπουμπλικάνους.


22 Ιουνίου 2026

📺Η Γιορτή του... αίσχους στη Γαλλία: Εικόνες χάους με μαχαιρώματα, βιασμούς και άγριους ξυλοδαρμούς σε ετήσιο μουσικό φεστιβάλ, δείτε βίντεο


Σκηνές χάους εκτυλίχθηκαν το βράδυ της Κυριακής και τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας στη Γαλλία κατά τη διάρκεια της Fête de la Musique, της ετήσιας γιορτής μουσικής που προσελκύει εκατομμύρια επισκέπτες. Οι αρχές προχώρησαν σε περισσότερες από 240 συλλήψεις σε όλη τη χώρα, ενώ καταγράφηκαν περιστατικά μαχαιρωμάτων, καταγγελίες βιασμών, σεξουαλικών επιθέσεων, ληστειών και επιθέσεων με σύριγγες, παρά την ισχυρή αστυνομική παρουσία.

Σύμφωνα με τη Daily Mail, μεταξύ των σοβαρότερων περιστατικών ήταν ο τραυματισμός ενός 40χρονου άνδρα και μίας 40χρονης γυναίκας, οι οποίοι δέχθηκαν επιθέσεις με μαχαίρι τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας.

Ο άνδρας μαχαιρώθηκε λίγο πριν τα μεσάνυχτα στην Τουλούζη, ενώ η γυναίκα δέχθηκε επίθεση λίγο αργότερα στην κοντινή πόλη Κολομιέ. Σύμφωνα με τις αρχές, αμφότεροι νοσηλεύονται σε σταθερή κατάσταση.

Δείτε βίντεο


Πηγή που συμμετέχει στην έρευνα ανέφερε ότι οι αρχές εξετάζουν υλικό από κάμερες ασφαλείας που κατέγραψαν τις εκδηλώσεις, προκειμένου να ταυτοποιηθούν οι δράστες των επιθέσεων.


Καταγγελίες για βιασμούς και σεξουαλικές επιθέσεις

Η βραδιά σημαδεύτηκε επίσης από σοβαρές καταγγελίες σεξουαλικής βίας. Σύμφωνα με το γαλλικό Υπουργείο Εσωτερικών, μία νεαρή γυναίκα στο 9ο διαμέρισμα του Παρισιού κατήγγειλε ότι δέχθηκε τσίμπημα με σύριγγα και στη συνέχεια βιάστηκε σε ιδιωτική κατοικία περίπου στις 21:30.

Παράλληλα, στα βόρεια προάστια της γαλλικής πρωτεύουσας, ένας 48χρονος συνελήφθη με την κατηγορία της σεξουαλικής επίθεσης σε 12χρονο κορίτσι στην περιοχή Γκανί.

Σε ξεχωριστό περιστατικό στο Νοζάν-σιρ-Μαρν, επίσης στα προάστια του Παρισιού, μία 15χρονη κατήγγειλε ότι έπεσε θύμα βιασμού μετά την παρακολούθηση συναυλίας στο πλαίσιο του φεστιβάλ.


Επεισόδια και επιθέσεις στο κέντρο του Παρισιού

Το Παρίσι βρέθηκε στο επίκεντρο των επεισοδίων, με περισσότερα από δύο εκατομμύρια ανθρώπους να συμμετέχουν στις εκδηλώσεις. Τα πρώτα σοβαρά περιστατικά καταγράφηκαν λίγο μετά τις 23:00 στην περιοχή Σατλέ, κοντά στον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων.

Αυτόπτες μάρτυρες περιέγραψαν συνθήκες επικίνδυνου συνωστισμού, ενώ ομάδες νεαρών προκάλεσαν επεισόδια και επιτέθηκαν σε παρευρισκόμενους.


«Οι δρόμοι είχαν γεμίσει ασφυκτικά και ορισμένοι ταραχοποιοί εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση», ανέφερε Βρετανός επισκέπτης. «Ομάδες νεαρών άρχισαν να γρονθοκοπούν κόσμο, προκαλώντας πανικό. Υπήρχε πραγματικός φόβος ότι η κατάσταση θα οδηγούσε σε ποδοπάτημα καθώς οι άνθρωποι προσπαθούσαν να απομακρυνθούν».

Επεισόδια σημειώθηκαν επίσης στην περιοχή Σεν Ζερμέν ντε Πρε, όπου οι αστυνομικές δυνάμεις έκαναν χρήση δακρυγόνων για να διαλύσουν το πλήθος.

Παράλληλα, καταγράφηκαν βανδαλισμοί, σπασμένα παράθυρα αυτοκινήτων, απόπειρες διάρρηξης καταστημάτων και πολυάριθμες κλοπές.

Περισσότερες από δέκα επιθέσεις με σύριγγες

Ιδιαίτερη ανησυχία προκάλεσαν οι αναφορές για περισσότερες από δέκα επιθέσεις σε γυναίκες με σύριγγες που περιείχαν άγνωστες ουσίες.

Στο Παρίσι, ένας άνδρας εντοπίστηκε να φέρει σύριγγες στη ζώνη του και προσήχθη προσωρινά, ωστόσο στη συνέχεια διέφυγε.

Το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο για τη Γαλλία. Παρόμοιες καταγγελίες είχαν καταγραφεί και κατά τη διάρκεια της περσινής διοργάνωσης, όταν γυναίκες και νεαρά κορίτσια είχαν αναφέρει ότι δέχθηκαν τσιμπήματα από σύριγγες με ύποπτες ουσίες.

Χιλιάδες αστυνομικοί στους δρόμους

Οι γαλλικές αρχές είχαν αναπτύξει σχεδόν 5.000 αστυνομικούς και χωροφύλακες στους δρόμους της πρωτεύουσας και άλλων πόλεων, καθώς υπήρχαν φόβοι για επεισόδια μετά και τα σοβαρά περιστατικά που είχαν ακολουθήσει τον πανηγυρισμό της κατάκτησης του Champions League από την Παρί Σεν Ζερμέν τον προηγούμενο μήνα.

Σύμφωνα με πηγή του Υπουργείου Εσωτερικών, οι δυνάμεις ασφαλείας είχαν λάβει εντολή να παραμείνουν σε απόσταση από τα πλήθη και να παρεμβαίνουν μόνο όταν αυτό κρινόταν απολύτως απαραίτητο.

Την ίδια ώρα, οι υψηλές θερμοκρασίες που ξεπέρασαν τους 30 βαθμούς Κελσίου στο Παρίσι το Σαββατοκύριακο, σε συνδυασμό με την κατανάλωση αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών σε δημόσιους χώρους, αύξησαν τις ανησυχίες για την ασφάλεια της διοργάνωσης.

Παρά τα αυξημένα μέτρα προστασίας και τη δημιουργία ειδικών ασφαλών ζωνών για γυναίκες και άτομα με αναπηρία σε κομβικά σημεία της πόλης, η φετινή Fête de la Musique κατέληξε να σημαδευτεί από ένα κύμα βίας και εγκληματικότητας που επισκίασε τις εορταστικές εκδηλώσεις.

Βανς: Επιστρέφουν οι επιθεωρητές για τα πυρηνικά στην Τεχεράνη-Ιράν: ΛΕΕΙ ΨΕΜΜΑΤΑ! ΔΕ ΜΙΛΗΣΑΜΕ ΓΙΑ ΠΥΡΗΝΙΚΑ🤣🤣


Σημαντική πρόοδο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν ανακοίνωσε ο Αμερικανός αντιπρόεδρος Τζέι Ντι Βανς, μετά τον νέο γύρο συνομιλιών που πραγματοποιήθηκε στην Ελβετία με τη διαμεσολάβηση του Κατάρ και του Πακιστάν.

Μιλώντας από το Μπίργκενστοκ της Ελβετίας, ο Βανς χαρακτήρισε τις συνομιλίες «πολύ παραγωγικές», τονίζοντας ότι τέθηκαν οι βάσεις για μια ενδεχόμενη τελική συμφωνία, ενώ οι τεχνικές διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν τις επόμενες εβδομάδες.

Βανς: Επιστρέφουν οι επιθεωρητές του ΔΟΑΕ στο Ιράν

Η σημαντικότερη εξέλιξη, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ, είναι η συμφωνία της Τεχεράνης να επιτρέψει εκ νέου την είσοδο επιθεωρητών της International Atomic Energy Agency (Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας) στη χώρα.

«Αυτό είναι ίσως το στοιχείο που μας ενθουσιάζει περισσότερο ως Αμερικανούς», δήλωσε ο Βανς, χαρακτηρίζοντας την απόφαση «σημαντικό ορόσημο για τον αμερικανικό λαό και πρώτο βήμα για τον οριστικό τερματισμό ενός πυρηνικού προγράμματος όπλων στο Ιράν».

Η επιστροφή των επιθεωρητών θεωρείται κρίσιμη για την αποκατάσταση της διαφάνειας γύρω από τις πυρηνικές δραστηριότητες της χώρας και ενδέχεται να αποτελέσει το βασικό θεμέλιο μιας ευρύτερης συμφωνίας μεταξύ Ουάσιγκτον και Τεχεράνης.

Στόχος η ασφάλεια στα Στενά του Ορμούζ

Ο Βανς αποκάλυψε επίσης ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη δημιουργία μηχανισμού συντονισμού για τη διατήρηση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στα Strait of Hormuz, έναν από τους σημαντικότερους θαλάσσιους διαδρόμους μεταφοράς ενέργειας παγκοσμίως.

Όπως ανέφερε, οι συνομιλίες επικεντρώθηκαν στην αποναρκοθέτηση και στην ασφαλή επανεκκίνηση του εμπορίου στην περιοχή, καθώς τα πλοία αρχίζουν σταδιακά να επιστρέφουν στη διέλευση του περάσματος.

Προσπάθεια σταθεροποίησης της εκεχειρίας στην περιοχή

Παράλληλα, οι διαπραγματευτές συμφώνησαν στη δημιουργία μηχανισμού αποτροπής νέων στρατιωτικών συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον Lebanon, ο οποίος σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους αποτελεί κομβικό σημείο στις τρέχουσες συνομιλίες για τη διατήρηση της περιφερειακής σταθερότητας.

Η Ουάσιγκτον επιδιώκει να αποτρέψει μια νέα κλιμάκωση που θα μπορούσε να επεκτείνει τις συγκρούσεις πέρα από τα υφιστάμενα μέτωπα της περιοχής.

Συνεχίζονται οι τεχνικές διαπραγματεύσεις

Παρότι οι επικεφαλής των αντιπροσωπειών αποχωρούν από την Ελβετία, οι τεχνικές ομάδες θα παραμείνουν σε επαφή προκειμένου να επεξεργαστούν τις λεπτομέρειες μιας πιθανής συμφωνίας.

«Θέλαμε να δημιουργήσουμε μια δομή που θα επιτρέπει την απαραίτητη πολιτική εποπτεία, αλλά δεν μπορώ να παραμείνω εδώ για τις επόμενες 60 ημέρες», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Βανς, προσθέτοντας ότι οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν σε τεχνικό επίπεδο με στενή παρακολούθηση από τις κυβερνήσεις.

«Βάλαμε τα θεμέλια για μια επιτυχημένη τελική συμφωνία. Η τελική συμφωνία είναι το σπίτι. Εμείς χτίσαμε τα θεμέλια, όχι ακόμη το σπίτι», σημείωσε.

Ο Βανς υποβαθμίζει την ένταση που προκάλεσαν οι δηλώσεις Τραμπ

Ο Αμερικανός αντιπρόεδρος απέρριψε επίσης τις εκτιμήσεις ότι οι πρόσφατες αιχμηρές δηλώσεις του προέδρου Donald Trump υπονόμευσαν τη διαδικασία των διαπραγματεύσεων.

Ο Τραμπ είχε προειδοποιήσει δημοσίως την Τεχεράνη για το ενδεχόμενο νέων στρατιωτικών επιθέσεων και είχε καλέσει τον Ιρανό πρόεδρο να «προσέχει τα λόγια του», προκαλώντας πρόσκαιρη ένταση στις συνομιλίες.

«Υπήρξαν λίγες απειλές και λίγη γκρίνια, αλλά στο τέλος οι συνομιλίες συνεχίστηκαν και σημειώσαμε μεγάλη πρόοδο», δήλωσε ο Βανς.

Όπως πρόσθεσε, η αμερικανική πλευρά είχε ενημερώσει τους Ιρανούς ότι ο Τραμπ θα απαντούσε δημόσια σε δηλώσεις που θεωρούσε ανακριβείς ή προκλητικές.

Προσεκτική αισιοδοξία για συμφωνία

Παρά το θετικό κλίμα, οι δύο πλευρές αποφεύγουν προς το παρόν να μιλήσουν για οριστική συμφωνία. Ωστόσο, η επιστροφή των επιθεωρητών του ΔΟΑΕ, η συνεργασία για τα Στενά του Ορμούζ και η συνέχιση των τεχνικών διαπραγματεύσεων θεωρούνται από διπλωματικές πηγές σημαντικά βήματα αποκλιμάκωσης μετά από χρόνια έντασης στις σχέσεις Ουάσιγκτον και Τεχεράνης.

Οι επόμενες εβδομάδες αναμένεται να δείξουν αν η πρόοδος που καταγράφηκε στην Ελβετία μπορεί να μετατραπεί σε μια ευρύτερη συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν και τη σταθερότητα στη Μέση Ανατολή.

Διαψεύδει το ΥΠΕΞ του Ιράν τον Τζέι Ντι Βανς: Δεν διαπραγματευτήκαμε για πυρηνικά – Δεν αναλάβαμε καμία δέσμευση


Ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών του Ιράν, Εσμαΐλ Μπαγκάι, δήλωσε την Δευτέρα (22/6/26) ότι η Τεχεράνη δεν διαπραγματεύτηκε το πυρηνικό της πρόγραμμα και δεν ανέλαβε καμία νέα δέσμευση κατά τις συνομιλίες της Κυριακής με τις ΗΠΑ στην Ελβετία.

Την είδηση μετέδωσαν ιρανικά μέσα ενημέρωσης, λίγο μετά τις δηλώσεις του Αμερικανού Αντιπροέδρου Τζέι Ντι Βανς, για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων ΗΠΑ – Ιράν. Στο πλαίσιο αυτών των δηλώσεων, ο Βανς είπε ότι αναχωρεί από την Ελβετία μετά από μία ημέρα υψηλού επιπέδου διαπραγματεύσεων με στόχο τον τερματισμό του πολέμου με το Ιράν.

Τόνισε μάλιστα, ότι έχει σημειωθεί πρόοδος στις συνομιλίες με το Ιράν, με την Τεχεράνη να συμφωνεί να επιτρέψει επιθεωρητές της Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ/ΙΑΕΑ) στη χώρα και οι συζητήσεις για τις επιθεωρήσεις πιθανόν να ξεκινήσουν ακόμα και αυτή την εβδομάδα.

«Οι Ιρανοί δέχθηκαν να προσκαλέσουν και πάλι τους επιθεωρητές του ΔΟΑΕ. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα για τον αμερικανικό λαό και ένα πρώτο βήμα προς την οριστική αποπυρηνικοποίηση, δηλαδή την οριστική παύση του ιρανικού προγράμματος πυρηνικού εξοπλισμού», δήλωσε ο Βανς.

Ωστόσο, οι δηλώσεις από τον εκπρόσωπο του ΥΠΕΞ του Ιράν, είναι σε άλλο μήκος κύματος από αυτό του Βανς.