Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Διεθνή. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Διεθνή. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

28 Ιουνίου 2026

ΠΑΟΚ ΕΙΣΑΙ ΑΦΟΥ😜😆Πορτογαλία-Κολομβία: Η σύντροφος του Κονσεϊσάο μαζί με την δίδυμη αδελφή της έγιναν viral με ένα πλάνο από τις κερκίδες, βίντεο


Οι δίδυμες που εμφανίστηκαν στις οθόνες μας κατά τη διάρκεια του τελευταίου αγώνα της Πορτογαλίας στη φάση των ομίλων του Μουντιάλ 2026, άφησαν άφωνους τους φιλάθλους.

Εκτός από την ισοπαλία της Πορτογαλίας με την Κολομβία εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον συγκέντρωσαν και οι αδερφές Ματίλντε και Μαρία Νέιβα.

Οι φίλαθλοι εντυπωσιάστηκαν από την ομορφιά τους ενώ σε συνδυασμό με τις αντιδράσεις που είχαν στη χαμένη ευκαιρία της Πορτογαλίας για γκολ έγιναν γρήγορα viral.

Οι πανομοιότυπες δίδυμες δεν κατάφεραν να κρύψουν την απογοήτευσή τους όταν η Πορτογαλία έχασε τη μεγάλη ευκαιρία να ανοίξει το σκορ λίγο πριν από το τέλος του πρώτου ημιχρόνου, όπου η μία έπιασε το κεφάλι της με τα χέρια της, ενώ η άλλη δάγκωσε τον αντίχειρά της.

Το συγκεκριμένο στιγμιότυπο φυσικά έγινε viral, ενώ λίγο αργότερα αποκαλύφθηκε ότι η μία από τις δύο και συγκεκριμένα η Ματίλντε Νέιβα είναι η σύντροφος του Πορτογάλου άσου, Φρανσίσκο Κονσεϊσάο.

Το συγκεκριμένο απόσπασμα έγινε viral και τα σχόλια δεν έλειψαν. Όλοι οι χρήστες επικεντρώθηκαν στην εκθαμβωτική ομορφιά των δύο γυναικών, ενώ το βίντεο έχει δημοσιευτεί παντού.


📺Τραγωδία με 11 νεκρούς στη Γαλλία: Αεροπλάνο που μετέφερε νοσηλευτές και εκπαιδευτές για το πρώτο τους άλμα, υπέστη βλάβη και καρφώθηκε στο έδαφος


Ένδεκα άνθρωποι σκοτώθηκαν, όταν ένα μικρό αεροσκάφος συνετρίβη στην πόλη Τομπλέν της βορειοανατολικής Γαλλίας σήμερα, ανακοίνωσε η περιφέρεια του Μερτ ε Μοσέλ.

Το αεροσκάφος ανήκε σε μια σχολή εκπαίδευσης αλεξιπτωτιστών. Ο πιλότος και οι 10 επιβαίνοντες, πέντε μαθητευόμενοι και πέντε εκπαιδευτές, σκοτώθηκαν στο δυστύχημα, ανέφερε η περιφέρεια.

Ο περιφερειάρχης Ιβ Σεγκί περιέγραψε στο τηλεοπτικό δίκτυο BFM πως το αεροσκάφος φαίνεται πως υπέστη κάποια βλάβη προτού βυθιστεί κατακόρυφα και συντριβεί στο έδαφος. Το δυστύχημα σημειώθηκε σε μια οικιστική περιοχή κοντά σε ένα εμπορικό κέντρο.


«Μερικά μέτρα παραπάνω και το δυστύχημα θα είχε προκαλέσει παράπλευρες απώλειες», επισήμανε ο αξιωματούχος.

Οι μαθητές ήταν μια ομάδα νοσηλευτών, σύμφωνα με πηγή προσκείμενη στην έρευνα. Το αεροσκάφος, τύπου Pilatus, εγγεγραμμένο στο γερμανικό νηολόγιο, είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο Nancy-Essey.

Το αεροσκάφος συνετρίβη κοντά στον διάδρομο προσγείωσης, σε έναν δρόμο διπλής κατεύθυνσης, διαπίστωσε ένας δημοσιογράφος του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων.

Μια ομάδα ψυχολόγων έχει σπεύσει στο πλευρό των συγγενών των θυμάτων που ήταν παρόντες στο αεροδρόμιο τη στιγμή του δυστυχήματος και επομένως μάρτυρες της τραγωδίας.

ΑΛΗΤΗ ΑΔΩΝΙ, ΔΙΕΛΥΣΕΣ ΤΟ ΕΣΥ😜😜«Φέρτε πάγο από το σπίτι»: Απελπιστική η κατάσταση στα νοσοκομεία της Γερμανίας λόγω έλλειψης κλιματιστικών


Τα γερμανικά νοσοκομεία δεν είναι προετοιμασμένα για να αντιμετωπίσουν συνθήκες καύσωνα, προειδοποιεί ο Marbuger Bund, ο μεγαλύτερος ιατρικός σύλλογος της χώρας. Όπως δηλώνει στο ZDF η πρόεδρος του συλλόγου, Σουζάνε Γιόνα, αυτή τη στιγμή μόλις το ένα στα τρία νοσοκομεία της Γερμανίας διαθέτει κλιματισμό στους θαλάμους όπου νοσηλεύονται οι ασθενείς. «Προφανώς αυτή η κατάσταση είναι δυσάρεστη για τους εργαζόμενους στα νοσοκομεία, αλλά είναι ακόμη πιο δυσάρεστη για τους ίδιους τους ασθενείς», επισημαίνει.

Το πρόβλημα εμφανίστηκε για μία ακόμη φορά τις τελευταίες ημέρες, με τις θερμοκρασίες στη Γερμανία να φτάνουν ή και να ξεπερνούν τους 41 βαθμούς Κελσίου. Η εκπρόσωπος του Marburger Bund διευκρινίζει ότι ασφαλώς λειτουργεί κλιματισμός σε όλους χώρους, στους οποίους κρίνεται απολύτως απαραίτητος για τεχνικούς λόγους, όπως είναι τα χειρουργεία και το τμήμα Ακτινολογίας. Επίσης, και οι περισσότερες μονάδες εντατικής θεραπείας διαθέτουν πλέον κλιματισμό. Ωστόσο, στις πτέρυγες απλής νοσηλείας ο κλιματισμός παραμένει η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.

«Φέρτε πάγο από το σπίτι»

Ποια είναι οι λύση σε δύσκολες καταστάσεις; «Συχνά απευθύνουμε έκκληση στους συγγενείς των ασθενών να φέρνουν από το σπίτι παγοκύστες, οι οποίες ασφαλώς προσφέρουν προσωρινή ανακούφιση» λέει η Σουζάνε Γιόνα. Σε τελική ανάλυση, οι συνθήκες καύσωνα μπορεί «να προκαλέσουν κινδύνους για τον ασθενή. Γνωρίζουμε, για παράδειγμα, ότι η ίαση μίας πληγής καθυστερεί όταν επικρατούν υψηλές θερμοκρασίες...»

Η χρήση του ανεμιστήρα δεν είναι απλή υπόθεση, ιδιαίτερα σε ένα νοσοκομείο. Πολλοί εκτιμούν ότι ένας ανεμιστήρας μπορεί να προκαλέσει «προβλήματα υγιεινής», δηλαδή, με απλά λόγια, να διασκορπίζει και να μεταδίδει ιούς σε έναν κοινόχρηστο χώρο. Η Σουζάνε Γιόνα υποστηρίζει ότι «ακόμη και εκτός νοσοκομείου, σε θερμοκρασίες άνω των 39 βαθμών δεν έχει νόημα η χρήση του ανεμιστήρα, γιατί η ροή του αέρα δεν βοηθάει, αλλά απλώς μεταφέρει τη ζέστη στον ανθρώπινο οργανισμό». Σε χαμηλότερες θερμοκρασίες οι ανεμιστήρες ήδη χρησιμοποιούνται στα νοσοκομεία, αλλά μόνο σε χώρους όπου δεν υπάρχει ανησυχία για πιθανά «προβλήματα υγιεινής», για παράδειγμα σε αίθουσες αναμονής.

Απαιτούνται επενδύσεις δισεκατομμυρίων

Ήδη την περασμένη εβδομάδα, o Γκέραλντ Γκας, πρόεδρος της Γερμανικής Ένωσης Νοσοκομείων (DKG), χτύπησε «καμπανάκι» για τις συνέπειες που μπορεί να έχει ο καύσωνας στους ασθενείς, αλλά και στο προσωπικό των νοσοκομείων. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι το κύριο πρόβλημα έγκειται στην απροθυμία των ομοσπονδιακών κρατιδίων να προχωρήσουν στις απαραίτητες επενδύσεις, με αποτέλεσμα «οι κλινικές να αυτοσχεδιάζουν με συστήματα σκίασης, με ανεμιστήρες και με παγοκύστες».

Την ίδια στιγμή, ο πρόεδρος του DKG επικρίνει το νέο πακέτο περικοπών, που εξήγγειλε πρόσφατα η υπουργός Υγείας Νίνα Βάρκεν. «Εάν υλοποιηθούν αυτά τα σχέδια, ο κλιματισμός στα νοσοκομεία θα παραμείνει μία ουτοπία» λέει ο Γκέραλντ Γκας. Κατά την εκτίμησή του, απαιτείται ένα πολυετές πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των δημοσίων νοσοκομείων, με επενδύσεις συνολικού ύψους 31 δισ. ευρώ.

Ακόμη ένας νεκρός σε λίμνη

Ένας ακόμη άνθρωπος έχασε τη ζωή του αναζητώντας δροσιά εν μέσω του καύσωνα που πλήττει τις τελευταίες ημέρες τη Γερμανία, ενώ ένα βρέφος σώθηκε από θερμοπληξία όταν κλειδώθηκε στο αυτοκίνητο. Η περασμένη νύχτα ήταν η θερμότερη που έχει καταγραφεί ποτέ στη χώρα, με το θερμόμετρο να παραμένει στους 29,4 βαθμούς Κελσίου στην ανατολική Σαξονία. Μετά τη ζέστη ωστόσο έρχεται απότομη πτώση της θερμοκρασίας και έντονες καταιγίδες.

Ένας 22χρονος άνδρας πνίγηκε χθες το απόγευμα στη λίμνη Ζόντενματσε της Βρέμης, όταν μπήκε στο νερό σε απαγορευμένο σημείο και μάλιστα χωρίς να γνωρίζει κολύμπι. Φίλοι του προσπάθησαν χωρίς αποτέλεσμα να τον σώσουν, αλλά κινδύνεψαν και εκείνοι. Στο Ρέντενταλ της Βαυαρίας ένα βρέφος οκτώ μηνών σώθηκε οριακά από θερμοπληξία. Το βρέφος καθόταν στο ειδικό κάθισμα και έπαιζε με το κλειδί που του είχε δώσει πατέρας του ως παιχνίδι, όταν ενεργοποίησε το κεντρικό κλείδωμα. Καθώς δεν υπήρχε εφεδρικό κλειδί, πυροσβέστες εκλήθησαν να σπάσουν το παράθυρο και να απελευθερώσουν το βρέφος. Τις τελευταίες ημέρες οι αρχές και τα ΜΜΕ απευθύνουν συνεχώς εκκλήσεις για ιδιαίτερη προσοχή σχετικά με τον κίνδυνο να μείνουν στο αυτοκίνητο παιδιά, ηλικιωμένοι, αλλά και ζώα, τονίζοντας ότι στον χώρο του κλειστού οχήματος η εξωτερική θερμοκρασία πολλαπλασιάζεται, προκαλώντας σοβαρό κίνδυνο θερμοπληξίας.

Πτώση της θερμοκρασίας από αύριο με καταιγίδες και ανεμοστρόβιλους

Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Μετεωρολογική Υπηρεσία (DWD) και σήμερα οι θερμοκρασίες στις περισσότερες περιοχές της χώρας θα κυμανθούν κοντά στους 40 βαθμούς. Χαρακτηριστικά, οι περισσότεροι μετεωρολογικοί σταθμοί της κατέγραψαν ιστορικά υψηλές θερμοκρασίες το τελευταίο 24ωρο. Από αύριο αναμένεται σημαντική πτώση της θερμοκρασίας, κατά τουλάχιστον 10 βαθμούς, ενώ η DWD προειδοποιεί για καταρρακτώδεις βροχές και ανεμοστρόβιλους, κυρίως στα βορειοδυτικά και καλεί τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ακολουθούν τις οδηγίες των τοπικών αρχών. «Αυτή τη στιγμή βιώνουμε μια ακραία κατάσταση. Κάτι σαν μια σιωπηλή φυσική καταστροφή. Όχι μόνο στη Γερμανία, αλλά σε όλη την Ευρώπη. Θα δούμε τελικά πόσοι άνθρωποι θα είναι θύματα του καύσωνα. Στη χώρα έχουν καταγραφεί τις τελευταίες ημέρες χιλιάδες κλήσεις έκτακτης ανάγκης», δήλωσε ο μετεωρολόγος Κάρστεν Μπραντ στην εφημερίδα BILD.

📺Καύσωνας στην Ευρώπη: Λιώνουν φανάρια και άσφαλτος σε Γερμανία και Ιταλία, τηγανίζουν αυγά στους 44 βαθμούς - Εικόνες που κάνουν τον γύρο του κόσμου


Αντιμέτωπη με ένα ακραίο κύμα καύσωνα βρίσκεται η Ευρώπη ενώ η Ελλάδα μέχρι στιγμής διανύει αλώβητη μία από τις πιο δύσκολες καιρικά συγκυρίες της ευρωπαϊκής ηπείρου. Μάλιστα, την ώρα που η θερμοκρασία σε Γαλλία και Γερμανία έφτανε μέχρι 44 βαθμούς Κελσίου στην Ελλάδα δεν ξεπερνούσε τους 34, ενώ η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη, καθώς τα κλιματιστικά δεν είναι διαδεδομένα στις συγκεκριμένες χώρες στην Ευρώπη. Οι πόλεις έχουν μετατραπεί σε φούρνους με πρωτοφανείς εικόνες να κάνουν τον γύρο του διαδικτύου.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις των μετεωρολόγων Ιταλία, Πολωνία, Ουκρανία και Τσεχία είναι οι χώρες που θα επηρεαστούν περισσότερο τις επόμενες ημέρες από τις υψηλές θερμοκρασίας. Από την Τρίτη (30.06.2026) μίνι καύσωνα περιμένουμε και στην Ελλάδα με τον υδράργυρο ανεβαίνει αρκετά αγγίζοντας τους 38 βαθμούς Κελσίου. Το κύμα καύσωνα που επηρεάζει τις τελευταίες ημέρες τη Δυτική Ευρώπη αναμένεται να κινηθεί τις επόμενες ημέρες προς τα Βαλκάνια σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό (WMO).

Οι χώρες που συνολικά επηρεάζονται είναι: Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Νότια Μεγάλη Βρετανία, Γερμανία, Ελβετία, Αυστρία, Ιταλία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Σερβία, Μαυροβούνιο, Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία.

Καύσωνας: Φανάρια κυκλοφορίας άρχισαν να λιώνουν από τον καύσωνα

Στη Βερόνα και στο Βερολίνο φανάρια κυκλοφορίας άρχισαν να λιώνουν και να παραμορφώνονται κάτω από τον καυτό ήλιο, προκαλώντας ένα παράξενο και δυσοίωνο θέαμα.

Σε άλλες περιπτώσεις η άσφαλτος άρχισε να μαλακώνει προκαλώντας σοβαρά προβλήματα.

Στη Γαλλία ο καύσωνας προκαλεί ήδη σοβαρά προβλήματα στις υποδομές, με καθυστερήσεις στα τρένα, διακοπές ρεύματος και περιορισμό στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς ακόμη και το σύστημα ηλεκτροδότησης δοκιμάζεται από τις υψηλές θερμοκρασίες.

Την ίδια στιγμή, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις πολίτες καταγράφουν βίντεο βάζοντας τηγάνια έξω στον καύσωνα και… τηγανίζοντας αυγά.

Καύσωνας στην Ευρώπη: Ρεκόρ θερμοκραισών

Η Γερμανία και η Ιταλία βρέθηκαν αντιμέτωπες με ακραίο κύμα ζέστης το Σάββατο (27/6), καθώς η θερμοκρασία ξεπέρασε τους 40 βαθμούς Κελσίου, καταρρίπτοντας προηγούμενα ρεκόρ. Την ίδια στιγμή, η Δανία σημείωσε την υψηλότερη θερμοκρασία στην ιστορία των μετρήσεών της, σύμφωνα με το Δανικό Μετεωρολογικό Ινστιτούτο. «Με 36,6 βαθμούς Κελσίου βόρεια του Όντενσε, καταγράφεται η θερμότερη ημέρα από την έναρξη των μετρήσεων το 1874», ανέφερε το Ινστιτούτο σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα X.

Στη Σλοβακία, οι αρχές επιβεβαίωσαν ότι η νύχτα της Παρασκευής ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, καθώς η θερμοκρασία δεν υποχώρησε κάτω από τους 26,3 βαθμούς Κελσίου.

Παράλληλα, η Βρετανία, η Γαλλία, η Ελβετία και η Γερμανία κατέγραψαν θερμοκρασίες-ρεκόρ για τον Ιούνιο, ενώ οι μετεωρολόγοι εκτιμούν ότι το θερμό κύμα ενδέχεται να προκαλέσει νέα ρεκόρ καθώς μετακινείται προς την Πολωνία.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τέσσερις άνθρωποι –ένας έφηβος, δύο άνδρες και μία γυναίκα– έχασαν τη ζωή τους το Σάββατο, ενώ κολυμπούσαν σε ανοιχτά νερά. Σε συνδυασμό με έναν θάνατο που καταγράφηκε την Παρασκευή και έναν ακόμη την Τετάρτη της προηγούμενης εβδομάδας, ο αριθμός των θυμάτων από πνιγμό κατά τη διάρκεια του πρόσφατου κύματος καύσωνα ανέρχεται πλέον σε έξι.

Κατά τη διάρκεια του καύσωνα του Μαΐου, τουλάχιστον 15 άνθρωποι είχαν επίσης χάσει τη ζωή τους στο Ηνωμένο Βασίλειο σε περιστατικά που σχετίζονταν με το νερό. «Ο καύσωνας θα κορυφωθεί το Σαββατοκύριακο, με τις θερμοκρασίες να ξεπερνούν κατά τόπους τους 40 βαθμούς Κελσίου στη Γερμανία», δήλωσε ο μετεωρολόγος Κάρστεν Μπραντ από τον ιστότοπο πρόγνωσης καιρού Donnerwetter.

Κόκκινες προειδοποιήσεις

Το ιταλικό υπουργείο Υγείας εξέδωσε κόκκινο συναγερμό για τον καύσωνα σε 18 ιταλικές πόλεις, μεταξύ των οποίων το Μιλάνο, η Ρώμη, το Τορίνο, η Βενετία, η Γένοβα, η Φλωρεντία και η Μπολόνια ως και την Κυριακή, με τις θερμοκρασίες να αναμένεται να φτάσουν έως και τους 39 °C σε ορισμένες περιοχές. Στη Γαλλία, δεκάδες άνθρωποι, νέοι και ηλικιωμένοι, έχουν χάσει τη ζωή τους κατά τη διάρκεια του καύσωνα. Οι θερμοκρασίες άνω των 40 βαθμών έχουν διαταράξει τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, έχουν οδηγήσει σε απαγορεύσεις κατανάλωσης αλκοόλ και αναστολή των μαθημάτων στα σχολεία, καθώς και στην αναβολή υπαίθριων εκδηλώσεων.


📺Η απίστευτη ιστορία 4 φίλων που έφυγαν από την Αγγλία για το Μουντιάλ του 1986 στο Μεξικό και δεν επέστρεψαν ποτέ


Τέσσερις άνεργοι φίλοι από την Αγγλία άφησαν πίσω οικογένειες και υποχρεώσεις και πέταξαν στο Μεξικό για το Μουντιάλ του 1986, αλλάζοντας για πάντα τη ζωή τους.

Από μια παμπ στο Στόουρμπριτζ μέχρι το Μεξικό

Ήταν Ιούνιος του 1986, στην Αγγλία της Μάργκαρετ Θάτσερ, με υψηλή ανεργία. Σε μια παμπ στο Στόουρμπριτζ, τέσσερις φίλοι -οπαδοί ποδοσφαίρου- αποφάσισαν να ταξιδέψουν στο Μεξικό για να δουν την Αγγλία στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου.

Πρόκειται για τους Γκάρι Άλεν (παρατσούκλι «Adder»), Γκάρι Χάρντγουικ («Rabbithead»), Στιούαρτ Μπέιτς («Batesy») και Ντέιβιντ Άρνολντ («Arnie»). Κανένας τους δεν γνώριζε ισπανικά, ούτε είχαν ιδιαίτερο σχέδιο. Απλώς ήθελαν να ξεφύγουν από την ανεργία και τη ζοφερή ατμόσφαιρα της εποχής.

Η ιστορία τους παρουσιάζεται στο νέο ντοκιμαντέρ «Lost Down Mexico Way». Όταν έφτασαν στο Μεξικό, δεν γνώριζαν καν ότι η επίσημη γλώσσα ήταν τα ισπανικά.

Η «απόδραση» από μια ζοφερή πραγματικότητα

Ο Γκάρι Άλεν, σήμερα 63 ετών και κάτοικος Ατλάντα, θυμάται ότι εκείνος οργάνωσε το ταξίδι. Με το παρατσούκλι «Adder», περιγράφει το ζοφερό κλίμα της εποχής: «Η περιοχή του Black Country ήταν πολύ ζοφερή εκείνη την εποχή. Ήμουν ενθουσιασμένος. Ήταν μια τεράστια περιπέτεια που μας περίμενε: Μουντιάλ στο Μεξικό. Τέλεια. Δεν είχαμε κάνει ποτέ κάτι παρόμοιο. Πριν χάσω τη δουλειά μου είχα στην άκρη περίπου 500 λίρες».

Ο Στιούαρτ και οι εκκρεμείς δίκες

Ο Στιούαρτ είχε χάσει πρόσφατα τον πατέρα του και είχε έναν ακόμη λόγο να φύγει: Εκκρεμούσαν τρεις εμφανίσεις του στο Κακουργιοδικείο. Είχε εκτίσει τρία χρόνια από εξαετή ποινή για ληστεία σε ταχυδρομείο και για ατύχημα στο οποίο παρέσυρε τρεις οπαδούς της Σαουθάμπτον.

Η απόδραση του «Rabbithead» από το σπίτι

Καθώς η παρέα περίμενε στον σταθμό του Στόουρμπριτζ με μία μόνο τσάντα ο καθένας και λίγες εκατοντάδες λίρες στην τσέπη, ο Γκάρι Άλεν θυμάται ότι ο Γκάρι Χάρντγουικ, γνωστός ως «Rabbithead», άργησε να εμφανιστεί.

Ο λόγος ήταν ότι προσπαθούσε να φύγει κρυφά χωρίς να το πει στη σύντροφό του, Τζάνετ, μητέρα της τρίχρονης κόρης τους, Νικόλ. «Πέταξε την τσάντα από το παράθυρο και είπε ότι πάει να πάρει γάλα. Έλειψε για 12 χρόνια», θυμάται ο Γκάρι.

Καθώς το τρένο έφευγε, ο Γκάρι ήταν ενθουσιασμένος, ενώ ο Στιούαρτ κοιτούσε πίσω σκεπτικός και συγκινημένος, χωρίς να ξέρει κανείς ότι αποχαιρετούσε την Αγγλία για πάντα.

Το ταξίδι στο άγνωστο

Ο Στιούαρτ, σήμερα πατέρας τεσσάρων παιδιών και εργαζόμενος στην αυτοκινητοβιομηχανία στο Χιούστον, θυμάται ότι αναρωτιόταν αν αυτό το ταξίδι θα ήταν η σωτηρία του. Εμπνευσμένος από βίντεο των Duran Duran στο Ρίο και του Ντέιβιντ Μπόουι στην Αυστραλία, ήθελε να δει τον κόσμο. Χωρίς Ίντερνετ, χωρίς πληροφορίες, απλώς είπαν «γιατί όχι;».

Πέταξαν από Μπέρμιγχαμ στο Γκάτγουικ και από εκεί διήνυσαν 8.000 χιλιόμετρα μέχρι το Σαν Αντόνιο του Τέξας, πριν πάρουν λεωφορεία για το Μοντερέι. Το κατάλυμά τους, όπως λέει ο Γκάρι, ήταν «κάπως ύποπτο».

«Το χέρι του Θεού» και η περιπέτεια στο Μουντιάλ

Παρακολούθησαν όλους τους αγώνες της Αγγλίας. Στο South Padre Island του Τέξας, ντυμένοι με φόρμες και μπλούζες της εθνικής τους ομάδας, τους πέρασαν για... παίκτες της Αγγλίας. Δύο από αυτούς μάλιστα παρουσιάστηκαν ως παίκτες της Εθνικής Αγγλίας. Υπέγραψαν αυτόγραφα σε χαρτοπετσέτες και ανέβηκαν σε σκηνή για να χαιρετήσουν το κοινό. Μάλιστα, ο Στιούαρτ πέρασε τη νύχτα με μια γυναίκα η οποία πίστεψε ότι ήταν ο Σίλτον.

Στο στάδιο «Αζτέκα» παρακολούθησαν από κοντά τον προημιτελικό Αγγλία-Αργεντινή και το διάσημο «χέρι του Θεού» του Μαραντόνα. «Ακόμα και μέσα στο γήπεδο ήταν ξεκάθαρο ότι ήταν χέρι. Όλοι το είδαν εκτός από τον διαιτητή», υποστηρίζει ο Γκάρι. Ο αγώνας έγινε μόλις τέσσερα χρόνια μετά τον Πόλεμο των Φόκλαντ και το γήπεδο ήταν γεμάτο Αργεντινούς φιλάθλους. Μετά το τέλος του ματς ο Γκάρι Χάρντγουικ, κατά τη διάρκεια συμπλοκής με αντίπαλους οπαδούς, έπεσε από μια γέφυρα και κατέληξε στο νοσοκομείο με κάταγμα κρανίου και σπασμένα άκρα. Ο Ντέιβιντ τραυματίστηκε στο πόδι από κοντάρι σημαίας.

Η απόφαση να μην επιστρέψουν ποτέ

Παρά τον αποκλεισμό της Αγγλίας, οι τέσσερις δεν γύρισαν στη Βρετανία. Ο Ντέιβιντ έμεινε στο Μοντερέι και έγινε διευθυντής σχολείου. Οι άλλοι τρεις μετακόμισαν στο South Padre του Τέξας και βρήκαν δουλειές αμέσως.

Ο Γκάρι δημιούργησε επιχείρηση εξοπλισμού αποχέτευσης, με τζίρο 20 εκατομμύρια λίρες. Ο Χάρντγουικ εργάστηκε ως ελαιοχρωματιστής στην Ατλάντα. Πέθανε το 2024 από παγκρεατίτιδα, αφού είχε ξανά επαφή με την κόρη του, Νικόλ, μέσω Facebook. Η μητέρα της, Τζάνετ, δεν τον συγχώρεσε ποτέ.

Επανένωση μετά από σχεδόν 40 χρόνια

Με αφορμή το φετινό Μουντιάλ (Μεξικό - ΗΠΑ - Καναδάς), ο Γκάρι Άλεν και ο Στιούαρτ Μπέιτς συναντήθηκαν ξανά στο Ντάλας. Εκεί συνάντησαν και τον Στιβ «Texas» Ντόσον, φίλο από το 1986. «Ήταν καταπληκτικό να ξαναδούμε τα παιδιά», λέει ο Γκάρι. Μετά τον αγώνα έμειναν ξύπνιοι μέχρι τις 2 πίνοντας μπίρες και ενθυμούμενοι τα παλιά. «Το 1986 μάς έβλεπαν σαν ταραχοποιούς. Τώρα η ατμόσφαιρα είναι γιορτή. Ελπίζω η Αγγλία να φτάσει μέχρι το τέλος», συνεχίζει.

Η ιστορία τους έχει γίνει πλέον ντοκιμαντέρ, με τίτλο «Lost Down Mexico Way».


ΣΟΦΙΑ ΠΑΦΤΟΥΝΟΥ
iefimerida.gr

Συνεχίζονται οι επιθέσεις μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας: Πυρκαγιά σε διυλιστήριο με έναν νεκρό στο Κρασνοντάρ, τραυματίες στο Κίεβο


Ένας άνθρωπος σκοτώθηκε και ακόμη ένας τραυματίστηκε σήμερα σε μαζική επίθεση ουκρανικών drones στην περιοχή Κρασνοντάρ, στη νότια Ρωσία, όπου ξέσπασε πυρκαγιά σε διυλιστήριο, όπως ανακοίνωσε ο περιφερειακός κυβερνήτης Βενιαμίν Κοντράτιεφ.

«Η περιοχή Κρασνοντάρ ήταν ο στόχος μαζικής επίθεσης εχθρικών drones. Στο Σλαβιάνσκ στο Κουμπάν, πολλές κατοικίες υπέστησαν ζημιές από την πτώση θραυσμάτων αυτών των drones. Δυστυχώς, ένας άνθρωπος σκοτώθηκε», έγραψε στο Telegram ο Κοντράτιεφ, ο οποίος έκανε επίσης λόγο για έναν τραυματία σε άλλο σημείο.

«Πυρκαγιά ξέσπασε επίσης σε διυλιστήριο πετρελαίου της πόλης και μία γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος καθώς και ένας αγωγός αερίου υπέστησαν ζημιές. Οι ειδικές και επιχειρησιακές υπηρεσίες επεμβαίνουν αυτήν τη στιγμή στο σημείο», πρόσθεσε.

Το διυλιστήριο στο Σλαβιάνσκ στο Κουμπάν είναι ένα από τα μεγαλύτερα στη νότια Ρωσία και ανήκει στον όμιλο "Slaviansk EKO". Βρίσκεται κοντά στηνχερσόνησο της υπό ρωσική κατοχή Κριμαίας και έχει ήδη τεθεί κατ΄επανάληψη στο στόχαστρο επιθέσεων από την Ουκρανία.

Η Ουκρανία έχει εντείνει τους τελευταίους μήνες τα πλήγματά της στο ρωσικό έδαφος, μερικές φορές πολύ μακριά από τα σύνορα, στοχοθετώντας ιδίως υποδομές μεταφορών και αποθήκευσης υδρογονανθράκων στην προσπάθεια να αδυνατίσει την ικανότητα της Μόσχας να χρηματοδοτεί την πολεμική προσπάθειά της.

Ρωσική επίθεση στο Κίεβο

Παράλληλα, τουλάχιστον δύο άνθρωποι τραυματίστηκαν σε ρωσική επίθεση εναντίον του Κιέβου που σημειώθηκε τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή, όπως ανακοίνωσε ο επικεφαλής της στρατιωτικής διοίκησης της πρωτεύουσας Τιμούρ Τκατσένκο.

Οι ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις ανακοίνωσαν τις πρώτες πρωινές ώρες σήμερα επίθεση με βαλλιστικούς πυραύλους εναντίον του Κιέβου. Δημοσιογράφοι του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων (AFP) ανέφεραν εκρήξεις και λάμψεις στον ουρανό της ουκρανικής πρωτεύουσας, όπου ενεργοποιήθηκαν συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας.

Νέα κλιμάκωση με αμερικανικά πλήγματα στο Ιράν και αντίποινα από την Τεχεράνη


Νέος κύκλος έντασης καταγράφεται στη Μέση Ανατολή, καθώς οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις πραγματοποίησαν τα ξημερώματα της Κυριακής, για δεύτερη συνεχόμενη ημέρα, νέα πλήγματα εναντίον ιρανικών στρατιωτικών στόχων στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ. Λίγες ώρες αργότερα, η Τεχεράνη απάντησε με επιθέσεις πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν.

Σύμφωνα με την αμερικανική Κεντρική Διοίκηση (CENTCOM), οι επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν ως απάντηση στη συνεχιζόμενη ιρανική επιθετικότητα κατά της εμπορικής ναυτιλίας και ειδικότερα στην επίθεση που σημειώθηκε το πρωί του Σαββάτου κατά του δεξαμενόπλοιου M/V Ever Lovely, αλλά και στη νέα επίθεση με drone αυτοκτονίας κατά του δεξαμενόπλοιου M/T Kiku, το οποίο έπλεε υπό σημαία Παναμά μέσω των Στενών του Ορμούζ μεταφέροντας περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου.

Αμερικανικά μαχητικά αεροσκάφη έπληξαν στρατιωτικές υποδομές επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, θέσεις αντιαεροπορικής άμυνας, καθώς και εγκαταστάσεις αποθήκευσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών και τοποθέτησης ναρκών.

Παράλληλα, σύμφωνα με ιρανικά μέσα ενημέρωσης, εκρήξεις σημειώθηκαν στην περιοχή Σιρίκ, στο νότιο Ιράν, όπου επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών. Η κρατική τηλεόραση IRIB μετέδωσε επίσης ότι βλήματα έπληξαν χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς να υπάρχουν αναφορές για θύματα, ενώ πληροφορίες για εκρήξεις υπήρξαν και στην περιοχή του Μπαντάρ Αμπάς.

Άμεσα αντίποινα της Τεχεράνης

Δύο έως τρεις ώρες μετά τα αμερικανικά πλήγματα, ήχησαν σειρήνες στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν, καθώς οι ένοπλες δυνάμεις των δύο χωρών ανακοίνωσαν ότι αντιμετώπισαν επίθεση με ιρανικούς πυραύλους και drones.

Οι Φρουροί της Επανάστασης (IRGC) ανέλαβαν την ευθύνη, ανακοινώνοντας ότι στόχευσαν αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις ως αντίποινα για τις νέες αμερικανικές επιθέσεις.

Όπως υποστήριξαν, «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη βάση Αλί αλ Σάλεμ του Κουβέιτ και στη βάση του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν».

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν ανεξάρτητες πληροφορίες που να επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς αυτούς, ενώ δεν έχει γίνει γνωστό εάν υπάρχουν ζημιές ή θύματα.

Στην ανακοίνωσή τους, που δημοσίευσε το Press TV, οι Φρουροί της Επανάστασης υποστηρίζουν ότι «η παραβίαση της κατάπαυσης του πυρός αντίκειται στο άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του Ισλαμαμπάντ και θα οδηγήσει στην πλήρη διακοπή όλων των διπλωματικών διαδικασιών».

Παράλληλα προειδοποιούν ότι «κάθε εχθρική επίθεση, ανεξαρτήτως προσχήματος, ακόμη και εναντίον ασήμαντων στόχων, θα λάβει αμείλικτη απάντηση».

CENTCOM: Απαντάμε στην ιρανική επιθετικότητα

Σε ανακοίνωσή της, η αμερικανική Κεντρική Διοίκηση επιβεβαίωσε τα νέα πλήγματα, επισημαίνοντας ότι πραγματοποιήθηκαν κατόπιν εντολής του Ανώτατου Διοικητή των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων.

«Μετά τις χθεσινές επιθέσεις των ΗΠΑ ως απάντηση στην ιρανική επίθεση κατά του πλοίου M/V Ever Lovely, δόθηκε στο Ιράν η ευκαιρία να τηρήσει τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το πράξει», αναφέρει η ανακοίνωση.

Η CENTCOM υπογραμμίζει ότι οι επιχειρήσεις αποτελούν άμεση απάντηση στη συνεχιζόμενη ιρανική επιθετικότητα κατά της εμπορικής ναυτιλίας και διαμηνύει ότι η διέλευση εμπορικών πλοίων από τα Στενά του Ορμούζ συνεχίζεται κανονικά, ενώ οι αμερικανικές δυνάμεις παραμένουν σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα.

Νέες απειλές Τραμπ

Στον απόηχο των εξελίξεων, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, εξαπέλυσε νέες απειλές κατά της Τεχεράνης μέσω ανάρτησής του στην πλατφόρμα Truth Social.

«Αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν μόλις αποθήκες ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ, για την εκ νέου παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός», ανέφερε.

Παράλληλα προειδοποίησε ότι «μπορεί να έρθει κάποια στιγμή (…) που θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε με μεγάλη επιτυχία», ενώ κατέληξε με την απειλή πως «εάν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».

27 Ιουνίου 2026

📺Βίντεο από drone αποτυπώνουν τον όλεθρο στη Βενεζουέλα, πλησιάζουν τους 1.000 οι νεκροί από τους ισχυρούς σεισμούς


Σε δραματική κατάσταση βρίσκεται η Βενεζουέλα, τρεις ημέρες μετά τους δύο ισχυρούς σεισμούς μεγέθους 7,2 και 7,5 Ρίχτερ που ισοπέδωσαν περιοχές κοντά στην πρωτεύουσα Καράκας, με τις αρχές και τους κατοίκους να δίνουν μάχη με τον χρόνο για τον εντοπισμό επιζώντων μέσα στα συντρίμμια.

Ο απολογισμός των θυμάτων έχει ανέλθει τουλάχιστον στους 920 νεκρούς, ενώ περισσότεροι από 51.000 άνθρωποι παραμένουν αγνοούμενοι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία. Οι τραυματίες ξεπερνούν τους 3.300, ενώ μέχρι στιγμής έχουν διασωθεί 243 άτομα.

Οι επιχειρήσεις διάσωσης επικεντρώνονται κυρίως στην πολιτεία Λα Γκουαΐρα, όπου εντοπίζεται το επίκεντρο της καταστροφής, με τις αρχές να ανακοινώνουν ότι η πρόσβαση στην περιοχή θα επιτρέπεται πλέον μόνο με ειδικές άδειες, επικαλούμενες το χάος και την κυκλοφοριακή συμφόρηση που δυσχεραίνουν το έργο των σωστικών συνεργείων.

Βίντεο από drone καταγράφει τα ισοπεδωμένα κτίρια:



Αγώνας δρόμου στα συντρίμμια

Ωστόσο, πολλοί κάτοικοι έχουν αναλάβει μόνοι τους την αναζήτηση των αγαπημένων τους προσώπων, καταγγέλλοντας την περιορισμένη παρουσία κρατικών διασωστικών δυνάμεων σε έντονα πληγείσες περιοχές. Παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις για «ισχυρή κινητοποίηση», η εικόνα στο πεδίο παραμένει απογοητευτική.

«Κάθε άνθρωπος που σώζεται είναι ένα θαύμα», δήλωσε ο πρόεδρος της Εθνοσυνέλευσης Χόρχε Ροδρίγκες, προσθέτοντας ότι «δεν θα αποκρυφτεί τίποτα για το μέγεθος αυτής της τραγωδίας».

Συγκλονιστικές είναι οι μαρτυρίες κατοίκων που παραμένουν έξω από κατεστραμμένα κτίρια, παρακολουθώντας με αγωνία τις προσπάθειες διάσωσης. Στη Λα Γκουαΐρα, η Ναζαρέθ Χιμένεθ ξέσπασε σε λυγμούς καθώς γείτονες επιχειρούσαν να σπάσουν με εργαλεία τις πλάκες τσιμέντου για να φτάσουν εγκλωβισμένους συγγενείς της.

«Θεέ μου, πώς θα τους βγάλουμε από εκεί;» έλεγε απελπισμένη, απευθύνοντας έκκληση για βοήθεια και βαριά μηχανήματα από το κράτος και τη διεθνή κοινότητα. «Υπάρχουν ακόμη άνθρωποι ζωντανοί εκεί μέσα».


Διεθνής βοήθεια και στρατιωτικοποίηση

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι διανέμει τρόφιμα και νερό στους επιζώντες, ενώ η εκτελούσα χρέη προέδρου Ντέλσι Ροδρίγκες έκανε λόγο για «κρίσιμες ώρες διάσωσης», υποδεχόμενη παράλληλα διεθνείς αποστολές βοήθειας. Σύμφωνα με τις αρχές, έχουν φτάσει στη χώρα 861 διασώστες από Μεξικό, ΗΠΑ, Ελ Σαλβαδόρ, Ελβετία, Κολομβία και άλλες χώρες, με περισσότερους να αναμένονται.

Η Λα Γκουαΐρα έχει τεθεί υπό στρατιωτικό έλεγχο, ωστόσο κάτοικοι υποστηρίζουν ότι η βοήθεια που έχει φτάσει παραμένει ανεπαρκής μπροστά στην έκταση της καταστροφής.

Χάος, λεηλασίες και ελλείψεις

Σκηνές χάους καταγράφονται σε αρκετές περιοχές, με ουρές έξω από καταστήματα και φαρμακεία, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις σημειώθηκαν περιστατικά λεηλασιών βασικών αγαθών όπως τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Σε ένα περιστατικό, γυναίκα έπεσε στο έδαφος για να προστατεύσει πάνες που είχε προμηθευτεί για το μωρό της από ένα κατάστημα.

Παράλληλα, οι επιχειρήσεις διάσωσης δυσχεραίνονται από την κυκλοφοριακή συμφόρηση και τον θόρυβο, με διασώστες από το Μεξικό και άλλες χώρες να ζητούν επανειλημμένα σιγή ώστε να εντοπίσουν πιθανά σημάδια ζωής κάτω από τα ερείπια.


Ανθρώπινες τραγωδίες και αγωνία

Συγκλονιστικές είναι και οι προσωπικές ιστορίες των επιζώντων. Ο Ομάρ Ρέγιες δήλωσε ότι έχασε περίπου 20 μέλη της οικογένειάς του, περιγράφοντας ότι «έμεινε μόνος σε αυτή τη ζωή», ενώ άλλοι κάτοικοι εξακολουθούν να περιμένουν για ώρες έξω από κατεστραμμένα κτίρια, χωρίς να γνωρίζουν την τύχη των δικών τους.

Σε άλλη περίπτωση, η 28χρονη Γιουέιλντι Καντένας ανέφερε ότι είδε το σπίτι της να καταρρέει μπροστά της, χωρίς να καταφέρει να λάβει καμία απάντηση από τη μητέρα, τον γιο και τον αδελφό της που βρίσκονταν μέσα.

Οι διεθνείς ανθρωπιστικές οργανώσεις τονίζουν ότι το χρονικό παράθυρο των 48 έως 72 ωρών μετά από τέτοιου μεγέθους καταστροφές είναι καθοριστικό για την ανεύρεση επιζώντων, αν και μπορεί να παραταθεί σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν βασικά μέσα επιβίωσης.

Η Διεθνής Οργάνωση Μετανάστευσης εκτιμά ότι έως και 6,76 εκατομμύρια άνθρωποι ενδέχεται να έχουν επηρεαστεί, με περίπου δύο εκατομμύρια μόνο στην πρωτεύουσα Καράκας, καθώς η διπλή σεισμική δόνηση επιδείνωσε την ήδη εύθραυστη κατάσταση υποδομών.


Η καταστροφή αποτελεί τεράστια πρόκληση για την πολιτική ηγεσία της χώρας, με την εκτελούσα χρέη προέδρου Ντελσι Ροδρίγκες να βρίσκεται αντιμέτωπη με έντονη αμφισβήτηση για την αποτελεσματικότητα της κρατικής ανταπόκρισης, σε μια χώρα που ήδη αντιμετωπίζει πολυετή οικονομική και πολιτική κρίση.

Την ίδια ώρα, η ίδια δήλωσε ότι είχε επικοινωνία με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και τον υπουργό Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, οι οποίοι επιβεβαίωσαν τη δέσμευση των ΗΠΑ για αποστολή βοήθειας και διασωστικών ομάδων.

Πόσο πιθανή είναι η πρόσκρουση αστεροειδούς στη Γη -Το «πρωτόκολλο σωτηρίας»


«Από όλους τους αστεροειδείς που γνωρίζουμε, δεν υπάρχει κανένας που να μας απειλεί, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα».

Στις 26 Σεπτεμβρίου 2022 επιστήμονες και ειδικοί στη διαστημική τεχνολογία έστειλαν στο Διάστημα ένα «βελάκι» να πέσει με ταχύτητα 20.000 χιλιομέτρων την ώρα πάνω σε έναν αστεροειδή ώστε να τον… εκτρέψει από την αρχική του τροχιά.

Οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι το μικρό διαστημικό σκάφος DART (Double Asteroid Redirection Test) της NASA εξερράγη πάνω στον αστεροειδή, διαταράσσοντας την κίνησή του. Δεν διαθέτουν, ωστόσο, ακόμη τις πληροφορίες για το αποτέλεσμα της πρόσκρουσης, ώστε η ανθρωπότητα να θεωρεί ότι έχει αποκτήσει μια δυνατότητα πλανητικής άμυνας απέναντι στις επιθέσεις αστεροειδών.

Αυτές τις πληροφορίες θα επιδιώξει να συλλέξει τον Νοέμβριο, μια άλλη διαστημική αποστολή, της Ευρώπης αυτή τη φορά, το διαστημικό σκάφος Hera, προσδίδοντας στην προσπάθεια πλανητικής άμυνας και ευρωπαϊκό «άρωμα»…

Η Hera εκτοξεύτηκε τον Οκτώβριο του 2024. «Αυτή η αποστολή εντάσσεται στο πλαίσιο αυτού που ονομάζουμε πλανητική άμυνα. Η πλανητική άμυνα περιλαμβάνει δραστηριότητες που στοχεύουν στην προστασία μας από την πρόσκρουση ενός αστεροειδούς. Με άλλα λόγια, δεν θέλουμε να έχουμε το τέλος των δεινοσαύρων! Επομένως, χρειαζόμαστε ένα σχέδιο, έναν διαστημικό οργανισμό που να μας φροντίζει.

Ο στόχος του DART και του Hera είναι να αποδείξουν ότι είμαστε σε θέση να εκτρέψουμε έναν αστεροειδή από την αρχική του τροχιά», εξήγησε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Δρ Πατρίκ Μισέλ (Patrick Michel), επιστημονικός υπεύθυνος της αποστολής Hera του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), εκ των κορυφαίων παγκοσμίως πλανητικών επιστημόνων και αστροφυσικών.

«Θέλουμε να μάθουμε αν η πρόσκρουση δημιούργησε κρατήρα, ποιο είναι το μέγεθος και το βάθος του. Έτσι, χρειαζόμασταν έναν “ντετέκτιβ”, όπως ο …επιθεωρητής Κολόμπο, ο οποίος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, γνωρίζοντας ποιος είναι ο ένοχος -σε αυτή την περίπτωση το DART», σημείωσε o κορυφαίος Ευρωπαίος επιστήμονας.

Ο «διαστημικός ντετέκτιβ» Hera έχει αναλάβει να δώσει στους επιστήμονες τη δυνατότητα να ανακαλύψουν «για πρώτη φορά τι σημαίνει να έχεις δεχτεί πρόσκρουση με υψηλή ταχύτητα για να εκτραπείς», σημείωσε ο Δρ Πατρίκ Μισέλ.

Ο Γάλλος επιστήμονας είναι ο βασικός ερευνητής (Principal Investigator) της Hera, αλλά και συντονιστής της ομάδας συνεργασίας μεταξύ των δύο αποστολών, DART και Hera, που έχει αναλάβει να εντοπίσει τον «χτυπημένο» αστεροειδή ανάμεσα στους 1,3 εκατομμύρια γνωστούς αστεροειδείς του ηλιακού μας συστήματος.

H πρώτη δοκιμή εκτροπής αστεροειδούς

Τη… δουλειά της έρευνας θα κάνουν μαζί το σκάφος της ευρωπαϊκής αποστολής και άλλοι δύο μικροί δορυφόροι. «Είναι η πρώτη φορά που στέλνουμε σε έναν αστεροειδή, όχι μόνο ένα διαστημικό σκάφος, αλλά ένα σύστημα που μεταφέρει δύο CubeSats (μικροδορυφόρους) σε μέγεθος κουτιού παπουτσιών», επισημαίνει ο Δρ Μισέλ.

Οι μικροδορυφόροι αυτοί θα απελευθερωθούν κοντά στον αστεροειδή και, επικοινωνώντας μεταξύ τους, θα πραγματοποιήσουν μετρήσεις σε πολύ κοντινή απόσταση. Μάλιστα, ένας εξ αυτών φέρει ραντάρ που θα διερευνήσει για πρώτη φορά το εσωτερικό ενός αστεροειδούς, αποκαλύπτοντας αν πρόκειται για συμπαγή μονόλιθο ή για μια χαλαρή συσσώρευση βράχων με κενά.

Γιατί χρειάζεται αυτό; Η πλανητική άμυνα στοχεύει στη θωράκιση της Γης από την απειλή πρόσκρουσης κάποιου αστεροειδούς, μόνο που θα πρέπει να ξέρουμε… τι θα πρέπει να χτυπήσουμε εάν χρειαστεί, εξηγεί ο Δρ Μισέλ. «Αυτό είναι πολύ σημαντικό επειδή η απόκριση στην πρόσκρουση εξαρτάται από τις εσωτερικές ιδιότητες. Αν πάρεις ένα σφουγγάρι και πυροβολήσεις μέσα δεν έχεις την ίδια απόκριση με το αν πυροβολήσεις σε μια μεταλλική ράβδο. Σωστά;», περιγράφει με παραστατικό τρόπο.

Πόσο μας απειλεί ένας αστεροειδής;

«Από όλους τους αστεροειδείς που γνωρίζουμε, δεν υπάρχει κανένας που να μας απειλεί, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα, επειδή οι υπολογισμοί μας είναι προβλεπτικοί για περίπου έναν αιώνα. Για τον υπόλοιπο πληθυσμό που δεν γνωρίζουμε, και θα τον μάθουμε με παρατηρήσεις, υπάρχει κίνδυνος, αλλά είναι πολύ μικρός σε σύγκριση με πολλούς άλλους φυσικούς κινδύνους.

Οπότε η επόμενη ερώτηση θα ήταν, εντάξει, τότε γιατί εργάζεστε πάνω σε αυτό (πλανητική άμυνα); Σε περίπτωση που κάποιος έρθει νωρίτερα απ' ό,τι νομίζουμε, είναι καλύτερο να είμαστε έτοιμοι πριν το χρειαστούμε (..). Χρειαζόμαστε, λοιπόν, χρόνο και το καλό είναι ότι τον έχουμε», σημειώνει ο ευφυής Γάλλος επιστήμονας με έδρα το Observatoire Côte d'Azur στη Νίκαια.

«Το σχέδιό μας είναι να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε στη μελλοντική γενιά που θα πρέπει να το αντιμετωπίσει -επειδή γνωρίζουμε ότι μακροπρόθεσμα θα συμβεί. Θέλουμε να της προσφέρουμε ένα σχέδιο ώστε να μην χρειαστεί να αυτοσχεδιάσει. Και τα ευχάριστα νέα είναι ότι, σε αντίθεση με πολλούς άλλους φυσικούς κινδύνους, αυτόν μπορούμε να τον προβλέψουμε και να τον αποτρέψουμε με εφικτά και λογικά μέσα», προσθέτει ο Δρ Μισέλ.

Ο ειδικός επιστήμονας εστιάζει στους κοντινούς στη Γη αστεροειδείς (Near-Earth Asteroids) και την απογραφή τους. «Το κάνουμε. Γνωρίζουμε ήδη σχεδόν όλα τα αντικείμενα με μέγεθος μεγαλύτερο από ένα χιλιόμετρο. Είναι περίπου χίλια. Και το ένα χιλιόμετρο είναι το όριο για μια παγκόσμια επίπτωση στη Γη, εάν ένα αντικείμενο προσκρούσει στη Γη. Οπότε, για όλα αυτά που μπορούν να προκαλέσουν παγκόσμιες καταστροφές, έχουμε καλά νέα: τα γνωρίζουμε όλα, κανένα δεν αποτελεί απειλή τουλάχιστον για τον επόμενο αιώνα και, ακόμη περισσότερο, επειδή η συχνότητα πρόσκρουσης είναι κατά μέσο όρο κάθε 500.000 χρόνια. Τώρα προσπαθούμε να εντοπίσουμε όλα τα αντικείμενα που είναι μεγαλύτερα από 140 μέτρα, το οποίο είναι το όριο μεγέθους για καταστροφές σε επίπεδο περιοχής ή μιας μικρής χώρας. Γνωρίζουμε μόνο το 40% από αυτά, επομένως δεν γνωρίζουμε το 60%, αλλά η συχνότητα πρόσκρουσης είναι περίπου κάθε 20.000 χρόνια», εξήγησε ο Γάλλος επιστήμονας.

Σύντομα, για την ολοκλήρωση της καταγραφής, θα υπάρχει, όπως εξηγεί, ένας πανόπτης στο Διάστημα. «Τα ευχάριστα νέα είναι ότι η NASA πρόκειται να εκτοξεύσει το 2027 ένα διαστημικό τηλεσκόπιο που ονομάζεται NEO Surveyor, το οποίο θα κάνει την απογραφή αυτών των αντικειμένων σε περίπου δέκα χρόνια. Έτσι μέχρι το 2040, αυτή η πλευρά της δραστηριότητας που ονομάζεται πρόβλεψη θα έχει ολοκληρωθεί. Θα γνωρίζουμε τους περισσότερους από όλους τους δυνητικά απειλητικούς αστεροειδείς μεγαλύτερους από 140 μέτρα και θα είμαστε σε θέση να προβλέψουμε μια πρόσκρουση. Αυτή είναι η πρώτη πλευρά της δραστηριότητας», σημείωσε ο διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικής Έρευνας της Γαλλίας.

Η ανθρωπότητα και το «πρωτόκολλο σωτηρίας»

Ο Δρ Πατρίκ Μισέλ εμφανίζεται καθησυχαστικός για τις δράσεις της διεθνούς κοινότητας που, όμως, παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει σημειωθεί, απέχει ακόμη από το να είναι πλήρως έτοιμη να αντιμετωπίσει την απειλή ενός αστεροειδούς εξαιτίας της απουσίας ενός σταθερού πρωτοκόλλου άμεσης δράσης.

Εξηγεί πως η ανθρωπότητα προχωρά για να το πετύχει αυτό με γοργά πια βήματα. «Η τελική πλευρά της δραστηριότητας (σ.σ.: της πλανητικής άμυνας) είναι ο συντονισμός σε διεθνές επίπεδο. Επειδή αν συμβεί κάτι, αν προβλέψουμε ότι ένας αστεροειδής έρχεται προς τα εμάς -θα σχολιάσει κάποιος- "…απλώς τον εκτρέπουμε". Εντάξει, αυτό είναι η θεωρία. Για εμένα, στην πράξη (το ζήτημα προκύπτει) είναι ποιον παίρνω τηλέφωνο επειδή δεν αποφασίζω εγώ. Οπότε, ποιον παίρνω τηλέφωνο;

Μετά ας υποθέσουμε ότι οι πρόεδροι λένε: "Εντάξει, να κάνουμε κάτι". Τι κάνουμε; Ποια βιομηχανία θα το κάνει; Ποιος αποφασίζει την τεχνική; Όλα αυτά τα πράγματα, λοιπόν, που βρίσκονται σε πολιτικό επίπεδο και επίπεδο λήψης αποφάσεων και πρέπει επίσης να αποσαφηνιστούν. Για τον λόγο αυτό, το 2013 δημιουργήσαμε υπό την αιγίδα των Ηνωμένων Εθνών δύο ομάδες εργασίας, οι οποίες υπάρχουν προκειμένου να προσφέρουν μια διεθνή απάντηση, συντονισμένη σε διεθνές επίπεδο, σε αυτό το πρόβλημα», εξηγεί ο Γάλλος ειδικός. Η ύπαρξη στιβαρών, προ-επαληθευμένων πρωτοκόλλων, όπως τονίζει ο Γάλλος επιστήμονας, είναι ο καλύτερος τρόπος να ληφθούν οι βέλτιστες αποφάσεις, εάν αυτό χρειαστεί.

Για αυτό το τμήμα της δραστηριότητας της πλανητικής άμυνας, την πολιτική πτυχή, ο Δρ Μισέλ παρέθεσε και ένα σενάριο: Ένα αντικείμενο 30 μέτρων πλησιάζει μια μεγαλούπολη και λόγω άγνωστων φυσικών ιδιοτήτων, οι επιστήμονες ενδέχεται να μην μπορούν να προβλέψουν αν θα εκραγεί με ασφάλεια στην ατμόσφαιρα ή αν θα προσκρούσει στο έδαφος. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο εκάστοτε ηγέτης θα βρεθεί μπροστά σε ένα δίλημμα: Να διατάξει την εκκένωση εκατομμυρίων ανθρώπων με τον κίνδυνο να μην συμβεί τίποτα, ή να πάρει το ρίσκο της μη εκκένωσης; Με τα επιστημονικά δεδομένα από τις αποστολές DART και Hera και την ευαισθητοποίηση των φορέων ο Δρ Πατρίκ Μισέλ εκτιμά πως ο συντονισμός της ανθρωπότητας σε ένα τέτοιο σενάριο θα είναι πιο αποτελεσματικός.

Η τεχνική του «κινητικού προσκρούστη» (σ.σ.: kinetic impactor technique), που δοκιμάστηκε με το DART που σαν βελάκι χτύπησε τον αστεροειδή-στόχο του, βγήκε πια από τα χαρτιά και εφαρμόστηκε στην πράξη και αυτό φωτίζει το πρόσωπο του Γάλλου επιστήμονα με αισιοδοξία. Η προετοιμασία τώρα, σε περιόδους ηρεμίας κρίνεται -σημειώνει επιτακτικά- καθώς η δημιουργία αποτελεσματικών μηχανισμών απαιτεί προσπάθειες δεκαετιών.

«Πρέπει να αγαπάμε το Διάστημα και να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε όλες τις προκλήσεις με τις οποίες μας φέρνει αντιμέτωπους», καταλήγει ο διεθνούς κύρους επιστήμονας.

📺Το Pride Match της FIFA, οι Αίγυπτος και Ιράν που αντιδρούν και… όλα στον αέρα


Λίγες ώρες πριν από την αναμέτρηση της Αιγύπτου με το Ιράν για τη φάση των ομίλων του Παγκοσμίου Κυπέλλου 2026, έντονη αντιπαράθεση έχει προκληθεί γύρω από τον χαρακτηρισμό του αγώνα ως «Pride Match», λόγω της διεξαγωγής του κατά τη διάρκεια του Pride Weekend στο Σιάτλ.

Οι ποδοσφαιρικές ομοσπονδίες των δύο χωρών εξέφρασαν επισήμως την αντίθεσή τους, υποστηρίζοντας ότι η σύνδεση της αναμέτρησης με εκδηλώσεις υπέρ της LGBTQ+ κοινότητας έρχεται σε αντίθεση με τις πολιτιστικές και θρησκευτικές αξίες τους. Για τον λόγο αυτό ζήτησαν από τη FIFA να μην υπάρξουν σχετικές δράσεις ή συμβολισμοί κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Η παγκόσμια ομοσπονδία, ωστόσο, δεν έκανε δεκτό το αίτημά τους. Η FIFA επανέλαβε ότι οι σημαίες του ουράνιου τόξου και άλλα σύμβολα που επιτρέπονται από τον Κώδικα Συμπεριφοράς των γηπέδων μπορούν να εισέρχονται κανονικά στις εξέδρες, τονίζοντας παράλληλα ότι οι εκδηλώσεις Pride διοργανώνονται από τους τοπικούς φορείς του Σιάτλ και δεν αποτελούν επίσημο μέρος του αγωνιστικού προγράμματος του Μουντιάλ.


Παρά τις αντιδράσεις, τόσο ο ομοσπονδιακός τεχνικός του Ιράν, Αμίρ Γκαλενόεϊ, όσο και ο προπονητής της Αιγύπτου, Χοσάμ Χασάν, απέφυγαν να δώσουν συνέχεια στην αντιπαράθεση, υπογραμμίζοντας ότι η προσοχή των ομάδων τους είναι αποκλειστικά στραμμένη στο ποδόσφαιρο και στην κρίσιμη αναμέτρηση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει καμία επίσημη ανακοίνωση ή αξιόπιστη πληροφορία που να αναφέρει ότι η FIFA απείλησε με αποβολή ή μηδενισμό της Αιγύπτου και του Ιράν σε περίπτωση άρνησης συμμετοχής ή αντίδρασης στις εκδηλώσεις Pride.

Οι ΗΠΑ έπληξαν ιρανικούς στόχους στα Στενά του Ορμούζ - Επιθέσεις των Φρουρών της Επανάστασης κατά αμερικανικών θέσεων


Νέα κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή, καθώς οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν ανακοίνωσαν ότι εξαπέλυσαν επιθέσεις κατά αμερικανικών στρατιωτικών θέσεων στον Κόλπο.

Παράλληλα, έκαναν λόγο για «άμεση και αποφασιστική» απάντηση στα αμερικανικά πλήγματα. Η ένταση πυροδοτήθηκε από επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στα Στενά του Ορμούζ, με τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν να ανταλλάσσουν σκληρές δηλώσεις και κατηγορίες για παραβίαση συμφωνιών αποκλιμάκωσης.

Οι Φρουροί της Επανάστασης, μέσω της ιρανικής κρατικής τηλεόρασης, προανήγγειλαν ότι η απάντησή τους στα αμερικανικά πλήγματα θα είναι «άμεση και αποφασιστική». 

Ακόμα, υποστήριξαν ότι απέκρουσαν επίθεση των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στην περιοχή Σιρίκ, στα Στενά του Ορμούζ, χωρίς να δώσουν περαιτέρω λεπτομέρειες.

Σε προηγούμενη ανακοίνωσή τους είχαν αναφέρει ότι εξαπέλυσαν επιθέσεις εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών θέσεων στον Κόλπο, σε αντίποινα για τα πλήγματα των Ηνωμένων Πολιτειών στο ιρανικό έδαφος.

Οι αμερικανικές επιχειρήσεις και το πλήγμα σε πλοίο

Το U.S. Central Command (CENTCOM) επιβεβαίωσε ότι οι αμερικανικές δυνάμεις έπληξαν αποθήκες πυραύλων και drones, καθώς και εγκαταστάσεις παράκτιων ραντάρ στο Ιράν, σε απάντηση επίθεσης σε εμπορικό πλοίο στα Στενά του Ορμούζ.

Σύμφωνα με τον Ντόναλντ Τραμπ, το Ιράν εκτόξευσε τουλάχιστον τέσσερα μη επανδρωμένα αεροσκάφη εναντίον πλοίων που κινούνταν στην περιοχή. Όπως ανέφερε, ένα drone έπληξε το κατάστρωμα μεγάλου φορτηγού πλοίου, προκαλώντας ζημιές χωρίς να διακοπεί η πορεία του, ενώ τα υπόλοιπα τρία καταρρίφθηκαν.

Ο Αμερικανός Πρόεδρος χαρακτήρισε το περιστατικό «σοβαρή παραβίαση» της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός, χωρίς να δώσει περαιτέρω στοιχεία.

Βανς: «Η βία θα αντιμετωπίζεται με βία»

Ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζέι Ντι Βανς, δήλωσε ότι «η βία θα αντιμετωπίζεται με βία», μετά τις αμερικανικές επιθέσεις κατά ιρανικών στόχων. Σε ανάρτησή του στο Χ ανέφερε ότι το Ιράν έχει υπογράψει συμφωνία κατάπαυσης του πυρός και ότι οι ΗΠΑ την έχουν τηρήσει. Παράλληλα τόνισε ότι τυχόν διαφωνίες για την εφαρμογή του μνημονίου συνεννόησης μπορούν να επιλυθούν διπλωματικά, «αλλά η βία θα αντιμετωπίζεται με βία».

Εκατέρωθεν κατηγορίες και αβέβαιο status της εκεχειρίας

Η Ουάσιγκτον υποστηρίζει ότι οι επιθέσεις της Παρασκευής δεν σηματοδοτούν επιστροφή σε ευρύτερες πολεμικές επιχειρήσεις, τουλάχιστον προς το παρόν, ενώ το Ιράν επιμένει ότι οι αμερικανικές ενέργειες αποτελούν παραβίαση της συμφωνίας αποκλιμάκωσης.

Ο Ντόναλντ Τραμπ, από την πλευρά του, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω αντίδρασης, λέγοντας πως «θα το μάθετε» όταν ρωτήθηκε για τα επόμενα βήματα των ΗΠΑ.

Τα Στενά του Ορμούζ παραμένουν το επίκεντρο της κρίσης, καθώς αποτελούν κρίσιμη θαλάσσια δίοδο για το παγκόσμιο εμπόριο ενέργειας. 

Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία, οι απειλές για περιορισμό της ναυσιπλοΐας και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις έχουν οδηγήσει σε κλιμάκωση χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα αποκλιμάκωσης.

Η κατάσταση παραμένει ρευστή, με τις δύο πλευρές να διατηρούν σκληρή ρητορική και να αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω στρατιωτικών κινήσεων.

26 Ιουνίου 2026

📺Σοκ στο Πεκίνο: Πρόσκρουση μικρού αεροσκάφους στον ψηλότερο ουρανοξύστη της πόλης - Δείτε βίντεο


Ένα μικρό αεροσκάφος φάνηκε να προσκρούει στο ψηλότερο κτίριο της πρωτεύουσας της Κίνας το απόγευμα της Παρασκευής, σε ένα σοκαριστικό περιστατικό σε μία από τις πιο οχυρωμένες πόλεις του κόσμου.

Δραματικά πλάνα από το Πεκίνο που αναρτήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδειχναν συντρίμμια να πέφτουν από τον 109 ορόφων πύργο CITIC Tower, γνωστό και ως China Zun, καθώς και ένα τμήμα της ουράς του αεροπλάνου και ένα σπασμένο παράθυρο ενός ταξί στο έδαφος.



Το αεροσκάφος καταστράφηκε ολοσχερώς κατά την πρόσκρουση, και τα συντρίμμια του μαζί με μικρές εστίες φωτιάς έπεσαν κοντά στην ανατολική είσοδο του πύργου. Το κτίριο εκκενώθηκε.

Σύμφωνα με τις προκαταρκτικές αναφορές, επέβαινε ένας πιλότος. Οι πληροφορίες σχετικά με θύματα ή τραυματισμούς δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί επίσημα.

Τα αίτια της συντριβής βρίσκονται υπό διερεύνηση.

Από την 1η Μαΐου, η κινεζική πρωτεύουσα είναι ουσιαστικά ελεύθερη από drone βάσει σαρωτικών νέων κανόνων. Οι κάτοικοι δεν επιτρέπεται να αγοράζουν, να νοικιάζουν ή να πετούν drone χωρίς κυβερνητική έγκριση εντός της εκτεταμένης δικαιοδοσίας της πόλης.

📺Βενεζουέλα: Στους 920 οι νεκροί από τους δύο φονικούς σεισμούς – Περισσότεροι από 50.000 αγνοούμενοι


Ο απολογισμός των θυμάτων από τους δύο καταστροφικούς σεισμούς στη Βενεζουέλα συνεχίζει να αυξάνεται δραματικά, καθώς ο πρόεδρος της Εθνοσυνέλευσης, Χόρχε Ροντρίγκες, ανακοίνωσε ότι οι νεκροί ανέρχονται πλέον στους 920.

Η νέα αυτή εκτίμηση αποτελεί μεγάλη αύξηση σε σχέση με τον προηγούμενο επίσημο απολογισμό των 589 νεκρών, που είχε ανακοινώσει η προσωρινή πρόεδρος της χώρας, Ντέλσι Ροδρίγκες.

Την ίδια ώρα, περίπου 50.000 άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούνται, ενώ οι διασώστες συνεχίζουν να δίνουν μάχη με τον χρόνο για τον εντοπισμό επιζώντων κάτω από τα συντρίμμια, αναφέρει το Sky News.

ΟΗΕ: Έως και 6,8 εκατομμύρια άνθρωποι ενδέχεται να έχουν πληγεί

Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών προειδοποιεί ότι οι επιπτώσεις της καταστροφής ενδέχεται να είναι τεράστιες.

Η Ζόι Μπρέναν, εκπρόσωπος του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΔΟΜ) του ΟΗΕ, δήλωσε ότι έως και 6,76 εκατομμύρια άνθρωποι ενδέχεται να έχουν επηρεαστεί από τους σεισμούς, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις για τον πληθυσμό και το μέγεθος των ζημιών.

Οι πρώτες δορυφορικές αναλύσεις έδειξαν ότι το 31,5% των κτιρίων στην παραθαλάσσια πόλη Κάτια Λα Μαρ, βορειοδυτικά του Καράκας, έχει υποστεί ζημιές.

Βίντεο από διασώσεις:


«Οι χειρότεροι σεισμοί στη σύγχρονη ιστορία της Λατινικής Αμερικής»

Ο διεθνής ανταποκριτής του Sky News, Τζον Σπαρκς, χαρακτήρισε τους σεισμούς τους χειρότερους που έχουν πλήξει τη Λατινική Αμερική στη σύγχρονη ιστορία.

Όπως σημείωσε, η Βενεζουέλα βρισκόταν ήδη αντιμέτωπη με σοβαρή ανθρωπιστική κρίση, με περίπου 8 εκατομμύρια ανθρώπους να χρειάζονται διεθνή ανθρωπιστική βοήθεια ακόμη και πριν από την καταστροφή.

Παράλληλα επισήμανε ότι οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, καθώς και ο βαρύς εξοπλισμός που είναι απαραίτητος για τον εντοπισμό επιζώντων, έχουν συγκεντρωθεί κυρίως στο Καράκας, ενώ περιοχές όπως η Λα Γκουάιρα, από τις πλέον πληγείσες, έχουν λάβει αισθητά μικρότερη υποστήριξη.


Προειδοποίηση για εκατοντάδες μετασεισμούς

Ο σεισμολόγος του University College London, Στίβεν Χικς, προειδοποίησε ότι οι κάτοικοι της Βενεζουέλας θα πρέπει να προετοιμαστούν για εκατοντάδες μετασεισμούς τις επόμενες εβδομάδες και μήνες.

Όπως εξήγησε, είναι σχετικά ασυνήθιστο να σημειώνονται δύο τόσο ισχυροί σεισμοί σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα και σε τόσο κοντινή απόσταση.

«Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα καταγραφούν εκατοντάδες αισθητοί μετασεισμοί τις επόμενες εβδομάδες έως και μήνες. Οι περισσότεροι δεν θα είναι τόσο ισχυροί όσο οι δύο κύριοι σεισμοί», ανέφερε, προσθέτοντας ότι και η γεωμορφολογία της Βενεζουέλας, καθώς και της πρωτεύουσας Καράκας, συνέβαλαν στην έκταση των καταστροφών.

📺Βενεζουέλα: Τα κινητά Android έγιναν «σεισμογράφοι» και έσωσαν ζωές δευτερόλεπτα πριν τα φονικά Ρίχτερ – Οι σωτήριες ειδοποιήσεις της Google


Ένα ψηφιακό δίχτυ ασφαλείας, το οποίο λειτούργησε ως σανίδα σωτηρίας για χιλιάδες πολίτες, ενεργοποιήθηκε στα smartphone με λογισμικό Android της Βενεζουέλας, ελάχιστες στιγμές πριν από το καταστροφικό χτύπημα του διπλού σεισμού.

Αν και η επιστήμη αδυνατεί στο να προβλέψει πότε θα χτυπήσει ένας σεισμός, η αξιοποίηση των καθημερινών συσκευών ως «μίνι σεισμογράφων» αποδείχθηκε καθοριστική, χαρίζοντας στους κατοίκους πολύτιμο χρόνο για να αναζητήσουν καταφύγιο και να σώσουν τη ζωή τους.

Η προειδοποίηση πριν το χτύπημα

Μόλις μερικά δευτερόλεπτα πριν ο σεισμός μεγέθους 7,2 Ρίχτερ πλήξει τη Βενεζουέλα, οι χρήστες συσκευών Android έλαβαν μια έκτακτη ειδοποίηση από την Google.

Η προειδοποίηση εμφάνιζε το εκτιμώμενο μέγεθος της δόνησης καθώς και την απόσταση από την τοποθεσία του χρήστη, προσφέροντας ένα μικρό παράθυρο χρόνου για τη μετάβαση σε ασφαλές σημείο.

Μόλις 39 δευτερόλεπτα μετά τον πρώτο σεισμό, ακολούθησε ένας ακόμη μεγαλύτερος μεγέθους 7,5 Ρίχτερ.

Οι σεισμικές δονήσεις έχουν κοστίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 235 ανθρώπους και έχουν προκαλέσει τον τραυματισμό σχεδόν 4.300 ακόμη.
Φωτογραφία: AP

Χάρη στο μήνυμα που εμφανίστηκε στις οθόνες των κινητών τους, πολλοί πολίτες είχαν τον απαραίτητο χρόνο να αντιδράσουν και να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Ανάμεσά τους και η Πατρίσια Αλόι, εμπειρογνώμονας σε θέματα επικοινωνίας που εργάζεται στην πρεσβεία της Ιταλίας στο Καράκας.

«Χθες συνέβη αυτό: μόλις τα κινητά μας άρχισαν να εκπέμπουν το σήμα, βγήκαμε στους δρόμους, ελάχιστα πριν νιώσουμε τη δόνηση», δήλωσε η ίδια στο ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων ANSA.


Το γεγονός αυτό ώθησε πολλούς να αναρωτηθούν αν η Google προέβλεψε τον σεισμό. Η απάντηση είναι αρνητική.

Το Σύστημα Ειδοποιήσεων Σεισμού Android (Android Earthquake Alerts System) της Google

εντόπισε τη σεισμική δραστηριότητα και έστειλε σήμα ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν από το μεγάλο χτύπημα.

Αυτό το μικρό χρονικό πλαίσιο θεωρείται ότι έσωσε πολλές ζωές, με χρήστες στην πλατφόρμα Χ να γράφουν ότι ένας συναγερμός χτύπησε στα τηλέφωνά τους και αμέσως έτρεξαν έξω.

Αξιωματούχος της Google επιβεβαίωσε στην εφημερίδα Hindustan Times ότι το σύστημα της εταιρείας εντόπισε την αρχική σεισμική δραστηριότητα στη Βενεζουέλα και απέστειλε προειδοποιητικές ειδοποιήσεις στους χρήστες δευτερόλεπτα πριν οι σεισμοί πλήξουν τη χώρα της Νότιας Αμερικής το βράδυ της Τετάρτης.

Ο ίδιος αξιωματούχος δεν διευκρίνισε τον ακριβή αριθμό των χρηστών που έλαβαν τις ειδοποιήσεις.

Πώς λειτουργεί το παγκόσμιο δίκτυο ανίχνευσης της Google

Το σύστημα, το οποίο είναι ενσωματωμένο στα περισσότερα τηλέφωνα Android, χρησιμοποιείται από το 2020 για τον εντοπισμό και την προειδοποίηση σεισμών σε δεκάδες χώρες.

Μια μελέτη για την απόδοσή του, η οποία πέρασε από το μικροσκόπιο της επιστημονικής κοινότητας, η οποία χρηματοδοτήθηκε από την Google και δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science

, διαπίστωσε ότι μπορεί να εντοπίσει και να προειδοποιήσει για σεισμούς σε κλίμακα συγκρίσιμη με τα καθιερωμένα εθνικά σεισμικά δίκτυα.

Σύμφωνα με την Google, το σύστημα εκμεταλλεύεται την τεράστια απήχηση της πλατφόρμας Android.

Κάθε τηλέφωνο λειτουργεί σαν ένας μικρός σεισμογράφος. Καθώς εκατομμύρια συσκευές συνδέονται μεταξύ τους, σχηματίζουν το μεγαλύτερο δίκτυο ανίχνευσης σεισμών στον κόσμο.


Για την ανίχνευση, το Android βασίζεται σε δύο μεθόδους.

Για παράδειγμα, στην Καλιφόρνια, το Όρεγκον και την Ουάσινγκτον, η Google συνεργάζεται με το αμερικανικό σύστημα ShakeAlert, το οποίο χρησιμοποιεί ένα επίγειο δίκτυο 1.675 αισθητήρων για τον προσδιορισμό της τοποθεσίας και του μεγέθους του σεισμού πριν στείλει το σήμα στο Android.

Στον υπόλοιπο κόσμο, η μέθοδος βασίζεται στον συλλογικό διαμοιρασμό δεδομένων (crowdsourcing).

Όλα τα έξυπνα τηλέφωνα είναι εξοπλισμένα με μικροσκοπικά επιταχυνσιόμετρα (αισθητήρας κίνησης και δόνησης) που μπορούν να ανιχνεύσουν τα σήματα ενός επερχόμενου σεισμού.

Εάν η συσκευή αντιληφθεί δόνηση που προσομοιάζει με σεισμό, στέλνει ένα σήμα στον διακομιστή ανίχνευσης σεισμών της Google μαζί με μια κατά προσέγγιση τοποθεσία.

Όταν το ίδιο σήμα ληφθεί ταυτόχρονα από πολλά τηλέφωνα, ο διακομιστής συνδυάζει τις πληροφορίες για να επιβεβαιώσει τον σεισμό.


Επειδή τα ηλεκτρονικά σήματα ταξιδεύουν περίπου με την ταχύτητα του φωτός —η οποία είναι ταχύτερη από την ταχύτητα διάδοσης των σεισμικών κυμάτων— οι πολίτες λαμβάνουν την ειδοποίηση πριν ξεκινήσει η έντονη δόνηση στο σημείο όπου βρίσκονται, αναφέρει η ιστοσελίδα Wion.

Αυτή την προσέγγιση ανίχνευσης ανέπτυξαν από κοινού

οι ειδικοί στη σεισμολογία και τη διαχείριση καταστροφών, Δρ. Ρίτσαρντ Άλεν, Δρ. Τσινγκάι Κονγκ και Δρ. Λούσι Τζόουνς.

Οι δύο τύποι ειδοποιήσεων

Οι προειδοποιήσεις αποστέλλονται μόνο για σεισμούς μεγέθους 4,5 Ρίχτερ και άνω, χωρισμένες σε δύο κατηγορίες:

  • Ειδοποίηση Be Aware: Αποστέλλεται σε χρήστες που αναμένεται να νιώσουν ασθενή ή ελαφριά δόνηση. Λειτουργεί ως απλή ειδοποίηση, σεβόμενη τις ρυθμίσεις έντασης ήχου ή τη λειτουργία «μην ενοχλείτε».
  • Ειδοποίηση Take Action: Προορίζεται για όσους αναμένεται να βιώσουν μέτρια έως ακραία δόνηση. Η ειδοποίηση αυτή παρακάμπτει τις ρυθμίσεις της συσκευής, φωτίζει την οθόνη και αναπαράγει έναν δυνατό ήχο για να τραβήξει την προσοχή.

Πατώντας πάνω σε οποιαδήποτε ειδοποίηση, εμφανίζονται οδηγίες ασφαλείας και ένας χάρτης με την πρώτη εκτίμηση της τοποθεσίας και του μεγέθους του σεισμού.

Αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα, σημειώνει η Google, αρκούν για να κατέβει κάποιος από μια σκάλα, να απομακρυνθεί από βαριά αντικείμενα ή να εφαρμόσει το δόγμα «πέφτω, καλύπτομαι, κρατιέμαι».

Φωτογραφία: Android Police

Ως παράδειγμα η εταιρεία αναφέρει τις Φιλιππίνες, οι οποίες επλήγησαν από σεισμό 6,7 Ρίχτερ τον Νοέμβριο του 2023.

Εκεί, το σύστημα έστειλε την πρώτη ειδοποίηση μόλις 18,3 δευτερόλεπτα μετά την έναρξη των δονήσεων. Όσοι ήταν πιο κοντά στο επίκεντρο είχαν προειδοποίηση έως και 15 δευτερόλεπτα, ενώ οι πιο απομακρυσμένοι έλαβαν ειδοποίηση έως και ένα λεπτό νωρίτερα. Συνολικά, ειδοποιήθηκαν σχεδόν 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι.

Το μέλλον των συστημάτων προειδοποίησης

Μπορεί λοιπόν η τεχνολογία να σώσει ζωές; Οι ειδικοί απαντούν καταφατικά, αναφέρει το NDTV, αλλά με μια σημαντική υπογράμμιση: Η Google δεν προέβλεψε τον σεισμό, αλλά εντόπισε τα πρώτα του σημάδια και ενημέρωσε ταχύτατα την πληγείσα περιοχή.

Ο Νίκαρ Αρόρα, διευθυντής της BOTS.Ai, δήλωσε ότι το περιστατικό στη Βενεζουέλα αποδεικνύει το βαθμό εξέλιξης αυτών των συστημάτων.

«Όπως ευρέως θεωρήθηκε από πολλούς, δεν ήταν η Google εκείνη που προέβλεψε την εκδήλωση του σεισμού, αλλά μάλλον εντόπισε τα πρώτα-πρώτα σημάδια και απέστειλε μια ειδοποίηση πολύ πριν ξεκινήσει η έντονη δόνηση», σημείωσε.

Ο ίδιος εξήγησε ότι τα επιταχυνσιόμετρα των Android συσκευών ανιχνεύουν την άφιξη των πρωτευόντων σεισμικών κυμάτων (κύματα P), τα οποία ταξιδεύουν ταχύτερα από τα πιο καταστροφικά δευτερεύοντα κύματα (κύματα S).

«Αναγνωρίζοντας το ίδιο μοτίβο σε πολυάριθμες συσκευές, οι αλγόριθμοι της Google εκτιμούν την τοποθεσία και το μέγεθος του σεισμού και ειδοποιούν όλους τους ανθρώπους που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση».


Από την πλευρά του, ο Χρισίτ Παντρί, συνιδρυτής του Envirocare Foundation, σημείωσε ότι η σημασία αυτής της εμπειρίας εκτείνεται πέρα από τους σεισμούς, ενισχύοντας τη γενικότερη ετοιμότητα απέναντι σε καταστροφές.

«Αν και είναι αδύνατο να προβλεφθούν οι σεισμοί, είναι εφικτό να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία για να τους εντοπίσουμε αμέσως και να μεταδώσουμε την είδηση όσο το δυνατόν γρηγορότερα, ώστε να αποτρέψουμε τραυματισμούς και θανάτους», δήλωσε.

Ο Παντρί πρόσθεσε ότι οι επενδύσεις σε συστήματα έγκαιρης προειδοποίησης γίνονται όλο και πιο κρίσιμες καθώς οι πόλεις επεκτείνονται, ενώ συμπλήρωσε ότι οι κοινωνίες πρέπει να προετοιμάζονται για ένα ευρύ φάσμα φυσικών κινδύνων, όπως πλημμύρες, καταιγίδες και κύματα ακραίας ζέστης.

Για τις κυβερνήσεις, τους επιστήμονες και τις εταιρείες τεχνολογίας, το μάθημα είναι σαφές.

Κανένα σύστημα δεν μπορεί να σταματήσει έναν σεισμό, όμως η συνεργασία μεταξύ δημόσιων θεσμών και κολοσσών της τεχνολογίας μπορεί να εξασφαλίσει πολύτιμα δευτερόλεπτα, τα οποία σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης αποτελούν τη λεπτή γραμμή μεταξύ κινδύνου και επιβίωσης.

Πώς να ενεργοποιήσετε το σύστημα της Google

Για να ενεργοποιήσετε το Σύστημα Ειδοποιήσεων Σεισμού Android (Android Earthquake Alerts System) στη συσκευή σας:

  1. μεταβείτε στις Ρυθμίσεις (Settings) του τηλεφώνου σας
  2. επιλέξτε την ενότητα Ασφάλεια και Έκτακτη Ανάγκη (Safety & emergency)
  3. πατήστε στην επιλογή Ειδοποιήσεις Σεισμού (Earthquake alerts)
  4. πατήστε τον σχετικό διακόπτη στη θέση Ενεργοποίηση (ON)

📺Τουρκικά ΜΜΕ: Το KAAN με αμερικανικούς κινητήρες δεν θα είναι πλήρως μαχητικό 5ης γενιάς-Οι υποσχέσεις Τραμπ δεν αποτελούν εγγύηση🤪🤣


Συζήτηση για τις δυνατότητες του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους KAAN έχει ανοίξει στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης, μετά τις πληροφορίες ότι οι ΗΠΑ προσανατολίζονται στην έγκριση εξαγωγής κινητήρων για το πρόγραμμα.

Το τηλεοπτικό δίκτυο Habertürk επισημαίνει ότι, μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάπτυξη του εγχώριου κινητήρα, το KAAN θα πετά με αμερικανικούς κινητήρες F110 τέταρτης γενιάς, γεγονός που, σύμφωνα με την ανάλυση, περιορίζει ορισμένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που θα έπρεπε να διαθέτει ένα μαχητικό πέμπτης γενιάς.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, με τους κινητήρες F110 το KAAN δεν θα μπορεί να διατηρεί σταθερή υπερηχητική ταχύτητα χωρίς χρήση μετάκαυσης (supercruise), ενώ το υψηλό θερμικό ίχνος και η συμβατική σχεδίαση των ακροφυσίων εξαγωγής δεν θα του επιτρέπουν να διαθέτει πλήρεις δυνατότητες χαμηλής παρατηρησιμότητας (stealth).

«Δεν θα είναι αόρατο», αναφέρει χαρακτηριστικά το τουρκικό δίκτυο, παραδεχόμενο ότι η συγκεκριμένη έκδοση του αεροσκάφους δεν θα πληροί πλήρως τις προδιαγραφές ενός μαχητικού πέμπτης γενιάς.

Ωστόσο, το Habertürk σημειώνει ότι ο κινητήρας δεν είναι το μοναδικό στοιχείο που καθορίζει τις δυνατότητες ενός σύγχρονου μαχητικού και υποστηρίζει πως το KAAN θα διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα έναντι των F-16 που υπηρετούν σήμερα στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία.

Μεταξύ αυτών αναφέρει:
  • εσωτερικούς χώρους μεταφοράς οπλισμού, σε αντίθεση με τα εξωτερικά φορτία του F-16
  • μεγαλύτερη επιχειρησιακή ακτίνα χάρη στην αυξημένη χωρητικότητα καυσίμων
  • δυνατότητα διαλειτουργικότητας και διοίκησης μη επανδρωμένων μαχητικών αεροσκαφών, όπως τα Kızılelma και Anka-3
  • σύστημα αισθητήρων 360 μοιρών που προσφέρει πλήρη εικόνα του πεδίου μάχης
  • συστήματα τεχνητής νοημοσύνης που θα υποστηρίζουν τον πιλότο στην επεξεργασία των δεδομένων και τη λήψη αποφάσεων
Την ίδια ώρα, η συζήτηση στα τουρκικά μέσα συνοδεύεται από την παραδοχή ότι, παρά τις φιλοδοξίες του προγράμματος KAAN, το αμερικανικό F-35 εξακολουθεί να διατηρεί σαφές τεχνολογικό προβάδισμα, ιδιαίτερα ως προς τις δυνατότητες stealth και τα χαρακτηριστικά που απαιτούνται από ένα πλήρως επιχειρησιακό μαχητικό πέμπτης γενιάς.

Τούρκοι αναλυτές: «Οι κινητήρες του Τραμπ ανοίγουν τον δρόμο να ξεπεραστούν τα εμπόδια για τους S-400»

Τη σημασία της πιθανής έγκρισης για την προμήθεια αμερικανικών κινητήρων στο πρόγραμμα του KAAN αναλύουν και Τούρκοι στρατιωτικοί και ακαδημαϊκοί, εκτιμώντας ότι η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να σηματοδοτήσει ευρύτερη επανεκκίνηση της αμυντικής συνεργασίας Άγκυρας – Ουάσιγκτον.

Μιλώντας στο Habertürk, ο πρώην επικεφαλής του Τμήματος Πληροφοριών της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, Γκιουρσέλ Τοκμάγκογλου, υποστήριξε ότι η προμήθεια κινητήρων δεν αφορά μόνο το πρόγραμμα του KAAN, αλλά μπορεί να ανοίξει τον δρόμο και για την υπέρβαση των εμποδίων που προκάλεσε η αγορά των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων S-400.

«Ο κινητήρας χρειάζεται ουσιαστικά να αναπτυχθεί μόνο μία φορά. Επομένως, αυτή η αγορά άνοιξε στην πραγματικότητα μια σημαντική πόρτα. Αν μέχρι σήμερα υπήρχε καθυστέρηση, ιδιαίτερα λόγω των εξελίξεων που συνδέονταν με το ζήτημα των S-400, από την περίοδο Τραμπ και μετά αυτή η πόρτα πλέον άνοιξε. Έτσι ανοίγει ο δρόμος για πολλές ακόμη εξελίξεις στον τομέα της άμυνας», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Από την πλευρά της, η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Medeniyet, Χελίν Σαρί Ερτέμ, εμφανίστηκε πιο επιφυλακτική, επισημαίνοντας ότι οι δηλώσεις του Αμερικανού προέδρου από μόνες τους δεν αρκούν για να διασφαλίσουν την υλοποίηση μιας τέτοιας συμφωνίας.

Όπως σημείωσε, στις Ηνωμένες Πολιτείες λειτουργεί ένα σύνθετο θεσμικό και γραφειοκρατικό σύστημα, στο οποίο συμμετέχουν πολλοί φορείς λήψης αποφάσεων, μεταξύ αυτών και το Κογκρέσο.

«Στην πραγματικότητα τίποτα δεν είναι εύκολο. Όσο κι αν προσπαθεί να απλοποιήσει τα πράγματα ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, υπάρχει ένας θεσμοθετημένος μηχανισμός διακυβέρνησης που λειτουργεί. Στις ΗΠΑ δεν ισχύει μόνο η τελευταία κουβέντα του Προέδρου. Ναι, μπορεί να υπάρχει πρόθεση να ικανοποιηθεί η Τουρκία, όμως, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, οι υπόλοιποι θεσμοί της αμερικανικής κυβέρνησης μπορούν να λειτουργήσουν ως παράγοντας ανάσχεσης ή εξισορρόπησης. Από αυτή την άποψη, προσωπικά δεν θεωρώ ότι οι υποσχέσεις που δίνονται αποτελούν και τόσο μεγάλη εγγύηση», τόνισε.

Hürriyet: «Ο Τραμπ επιχειρεί να παρακάμψει το Κογκρέσο για να στηρίξει την Τουρκία»

Πάντως, η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει στην έγκριση της πώλησης κινητήρων για το τουρκικό μαχητικό KAAN, ακόμη και χωρίς τη συγκατάθεση του Κογκρέσου, σύμφωνα με δημοσίευμα της τουρκικής εφημερίδας Hürriyet.

Όπως αναφέρει η εφημερίδα, η συμφωνία αφορά κινητήρες F110 αμερικανικής κατασκευής, συνολικής αξίας περίπου 750 εκατομμυρίων δολαρίων, οι οποίοι προορίζονται για το εγχώριο πρόγραμμα ανάπτυξης του τουρκικού μαχητικού αεροσκάφους.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο ανώτερος Δημοκρατικός βουλευτής και μέλος της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων, Γκρέγκορι Μικς, είχε μπλοκάρει την πώληση, επικαλούμενος το γεγονός ότι η Τουρκία εξακολουθεί να διατηρεί σε υπηρεσία τα ρωσικά αντιαεροπορικά συστήματα S-400.

Η Hürriyet υποστηρίζει, ωστόσο, ότι η αμερικανική κυβέρνηση διαθέτει τη δυνατότητα, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να παρακάμψει τη διαδικασία έγκρισης του Κογκρέσου και να προχωρήσει στην εξαγωγή του αμυντικού υλικού, επικαλούμενη τη στρατηγική σημασία της Τουρκίας για το ΝΑΤΟ και τον ρόλο της στην περιφερειακή ασφάλεια.


Κατά το δημοσίευμα, η κυβέρνηση Τραμπ εκτιμά ότι οι προσωπικές σχέσεις του Αμερικανού προέδρου με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της αμυντικής συνεργασίας μεταξύ Ουάσινγκτον και Άγκυρας.

Παράλληλα, η τουρκική εφημερίδα επαναλαμβάνει ότι το ζήτημα των S-400 εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο «αγκάθι» στις διμερείς σχέσεις.

Υπενθυμίζει ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες απέκλεισαν την Τουρκία από το πρόγραμμα των μαχητικών F-35 και επέβαλαν κυρώσεις στο πλαίσιο του νόμου CAATSA, ενώ σημειώνει ότι νομοθεσία που εγκρίθηκε από το Κογκρέσο το 2020 προβλέπει πως η Άγκυρα δεν μπορεί να επανενταχθεί στο πρόγραμμα των F-35 εφόσον διατηρεί τους S-400.

Η Hürriyet καταλήγει ότι, σύμφωνα με αναλυτές, η πιθανή πώληση των κινητήρων θα μπορούσε να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο στις αμυντικές σχέσεις ΗΠΑ – Τουρκίας, ωστόσο μια πλήρης εξομάλυνση θεωρείται δύσκολη όσο παραμένει άλυτο το ζήτημα των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων.

Τουρκικά ΜΜΕ: Υψώνουν τοίχους για να κρύψουν τις παραγκουπόλεις ενόψει της Συνόδου του ΝΑΤΟ

Στο μεταξύ, σφοδρή κριτική στην τουρκική κυβέρνηση ασκεί το αντιπολιτευόμενο τηλεοπτικό δίκτυο Halk TV, υποστηρίζοντας ότι οι Αρχές τοποθετούν προσωρινούς τοίχους και πάνελ κατά μήκος των διαδρομών από τις οποίες θα κινηθούν οι ηγέτες που θα συμμετάσχουν στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ, προκειμένου να αποκρύψουν παραγκουπόλεις και φτωχές συνοικίες της Άγκυρας.

Όπως μεταδίδει από την Κωνσταντινούπολη ο Μανώλης Κωστίδης, στο σχετικό ρεπορτάζ οι παρουσιαστές κάνουν λόγο για προσπάθεια δημιουργίας μιας διαφορετικής εικόνας της τουρκικής πρωτεύουσας ενόψει της διεθνούς διοργάνωσης.

«Δεν μπορούμε να εξαλείψουμε τη φτώχεια, αλλά, δόξα τω Θεώ, ξέρουμε να κάνουμε καλό μακιγιάζ», σχολιάζει χαρακτηριστικά το δίκτυο, παρουσιάζοντας εικόνες από περιοχές όπου έχουν τοποθετηθεί ψηλά διαχωριστικά πάνελ.

Σύμφωνα με το Halk TV, πίσω από τα εμπόδια βρίσκονται παραγκουπόλεις στις οποίες κατοικεί σημαντικός αριθμός πολιτών, ωστόσο οι περιοχές αυτές αποκρύπτονται επειδή βρίσκονται στις διαδρομές που θα ακολουθήσουν οι αρχηγοί κρατών και οι υπουργικές αποστολές κατά τη διάρκεια της Συνόδου του ΝΑΤΟ.

Το τηλεοπτικό δίκτυο συνδέει την πρακτική αυτή με αντίστοιχες κινήσεις που, όπως υποστηρίζει, είχαν γίνει και στις σεισμόπληκτες περιοχές της νοτιοανατολικής Τουρκίας.

«Από πού μας είναι γνώριμες αυτές οι εικόνες; Από τη Χατάι, το Καχραμανμαράς και το Αντιγιαμάν. Πριν από τις επισκέψεις του προέδρου Ερντογάν ή τις τελετές παράδοσης κατοικιών στους σεισμόπληκτους, βλέπαμε τους λασπωμένους δρόμους να ασφαλτοστρώνονται και τα κτίρια να παρουσιάζονται ως σχεδόν ολοκληρωμένα», αναφέρει το ρεπορτάζ.

Το Halk TV υποστηρίζει ότι αντί να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα των κατοίκων, επιλέγεται η απόκρυψή τους από το οπτικό πεδίο των ξένων ηγετών, κάνοντας λόγο για «καλλωπισμό» της εικόνας της πρωτεύουσας ενόψει της διεθνούς συνάντησης.

Στο επίκεντρο η παρουσία Μητσοτάκη στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στην Άγκυρα

Ιδιαίτερη αναφορά στην παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Σύνοδο Κορυφής του ΝΑΤΟ στην Άγκυρα κάνουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία προβάλλουν το εύρος της διοργάνωσης αλλά και το ενδιαφέρον για τις επαφές που αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο περιθώριό της.

Το CNN Türk μεταδίδει ότι στη Σύνοδο αναμένονται περισσότεροι από 10.000 συμμετέχοντες, τονίζοντας ότι η σημασία της δεν περιορίζεται μόνο στην παρουσία των περίπου 45 αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων.

Όπως αναφέρει το τουρκικό δίκτυο, θα πραγματοποιηθούν δεκάδες διμερείς και πολυμερείς επαφές μεταξύ αντιπροσωπειών, καθώς και συνεδριάσεις από τις οποίες εκτιμάται ότι θα προκύψουν νέες πρωτοβουλίες και στρατηγικές.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, στην Άγκυρα θα βρεθούν επίσης περίπου 100 υπουργοί, ενώ οικοδεσπότης της Συνόδου θα είναι ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Μεταξύ των ηγετών που αναφέρονται είναι ο Γενικός Γραμματέας του ΝΑΤΟ Μαρκ Ρούτε, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο καγκελάριος της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς, καθώς και ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Σε δεύτερο σχόλιό του, το CNN Türk αναφέρεται στην Ελλάδα και στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, επισημαίνοντας ότι οι δύο χώρες παραμένουν γείτονες με σχέσεις που «άλλοτε είναι φιλικές και άλλοτε πιο τεταμένες».

Παράλληλα, το τουρκικό δίκτυο υποστηρίζει ότι τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα «επέλεξε να ευθυγραμμιστεί περισσότερο με το Ισραήλ» και να συμμετάσχει, όπως αναφέρει, «στη διαμόρφωση που επιδιώκει να δημιουργήσει το Ισραήλ στην Ανατολική Μεσόγειο».

Πηγή: skai.gr